Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tjabo

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    stockholm
    Tack för input, ska testa lite med placering, källor och kablar till att börja med, men också försöka testa med en aktiv Sub och se vad resultatet blir.

    Bredare ljudbild så menade jag på min svenska en mer detaljerad och tydligare ljud :)

    ngn som testat SDA-2400

    /Tjabo
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Tack för input, ska testa lite med placering, källor och kablar till att börja med, men också försöka testa med en aktiv Sub och se vad resultatet blir.

    Bredare ljudbild så menade jag på min svenska en mer detaljerad och tydligare ljud :)

    ngn som testat SDA-2400

    /Tjabo
    Ah.

    Har faktisk funnet ut at å bruke den interne dacen gir mer detaljrikdom enn ekstern dac, men jeg har ikke prøvd noen virkelig gode/dyre eksterne dacer. Det er også forskjell på usb, hdmi og toslink. De to første er å foretrekke, og merkelig nok er det mulig det er hdmi som låter mest åpent - men jeg er ikke sikker på om det er usb eller hdmi som er mest korrekt.

    Da jeg lette etter høyttalere ble både B&W 805 og Dali Epicon 2 prøvd sammen med forsterkeren, men ingen av de gav meg noen åpenbaring. Detaljene i lyden fikk jeg fikk inn et høyttalerpar med "ribbon tweeter" - men det har jo dine...

    Trodde 2400 ennå ikke hadde nådd butikken. Er spent på hva folk har å si til den - og om den kommer med room perfect inkludert (var nevnt før, men fjernet nå).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Høyttalerne er helt klart den komponenten som farger lyden mest, mener man de ikke er "romantiske" nok i lydsignaturen kan det justeres noe for i de forskjellige pre-sets i voicing. Eller selge de man har og kjøpe noen som kler lydidealet bedre.
    Det er nevnt lenger opp at refleksjoner er viktige bidragsytere for hvordan man opplever lyden. Sub er påkrevd i fullfrekvente systemer, og de bør helst ikke rulle av før 20HZ:) Klar og ren lyd henger ofte sammen med tidligere nevnte refleksjoner og rombidrag, men nok headroom i systemet er helt avgjørende for lite forvregning når man skrur opp volumet. Når man besitter et system som er transparent nok som ditt er Tjabo, er kvaliteten på kilden svært lett og avsløre. Systemet er som regel ikke like tilgivende mot dårlige innspillinger og komprimerte streamingtjenester:)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har nå prøvd å integrere sub sammen med høyttalerene mine, men gir litt opp. Bassen integreres 100 % lydmessig, men det går litt på bekostning av plassering av instrumenter, fokus og dybde i lydbildet.
    De fleste ville nok vært fornøyde, men jeg klarer meg fint uten bassen fra sub'en selv om mine høyttalere bare spiller ned til 40hz.

    Om jeg hadde gått til innkjøp av f.ex sda-2400 så hadde jeg heller vurdert "sub'en" til Magnepan. Den krever litt ekstra av forsterkeren da den er passiv.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Har nå prøvd å integrere sub sammen med høyttalerene mine, men gir litt opp. Bassen integreres 100 % lydmessig, men det går litt på bekostning av plassering av instrumenter, fokus og dybde i lydbildet.
    De fleste ville nok vært fornøyde, men jeg klarer meg fint uten bassen fra sub'en selv om mine høyttalere bare spiller ned til 40hz.

    Om jeg hadde gått til innkjøp av f.ex sda-2400 så hadde jeg heller vurdert "sub'en" til Magnepan. Den krever litt ekstra av forsterkeren da den er passiv.
    Da er du kanskje en av de som trenger 2 subber dersom du skal ha - heldigvis takler Lyngdorfen det også;-) Kan jeg spørre hvilken sub du prøvde, og hvilken frekvens Lyngdorfen delte på? Mine monitorer går ikke så dypt, så jeg likte subben godt (men har bare tatt meg råd til en). Den går lavt (16 Hz) og er stram/sterkt dempet - og passer bedre til musikk enn mange andre jeg har hørt (har egentlig ikke savnet sub, før jeg plutselig hørte en kontrabass på en av platene mine....).

    /N
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har nå prøvd å integrere sub sammen med høyttalerene mine, men gir litt opp. Bassen integreres 100 % lydmessig, men det går litt på bekostning av plassering av instrumenter, fokus og dybde i lydbildet.
    De fleste ville nok vært fornøyde, men jeg klarer meg fint uten bassen fra sub'en selv om mine høyttalere bare spiller ned til 40hz.

    Om jeg hadde gått til innkjøp av f.ex sda-2400 så hadde jeg heller vurdert "sub'en" til Magnepan. Den krever litt ekstra av forsterkeren da den er passiv.
    Hvilken sub er det? Og fortell litt om hvordan du integrerte den. Den tonale opplevelsen hos meg er stikk motsatt av din beskrivelse, lydbildet er enormt med sub,er.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har nå prøvd å integrere sub sammen med høyttalerene mine, men gir litt opp. Bassen integreres 100 % lydmessig, men det går litt på bekostning av plassering av instrumenter, fokus og dybde i lydbildet.
    De fleste ville nok vært fornøyde, men jeg klarer meg fint uten bassen fra sub'en selv om mine høyttalere bare spiller ned til 40hz.

    Om jeg hadde gått til innkjøp av f.ex sda-2400 så hadde jeg heller vurdert "sub'en" til Magnepan. Den krever litt ekstra av forsterkeren da den er passiv.
    Da er du kanskje en av de som trenger 2 subber dersom du skal ha - heldigvis takler Lyngdorfen det også;-) Kan jeg spørre hvilken sub du prøvde, og hvilken frekvens Lyngdorfen delte på? Mine monitorer går ikke så dypt, så jeg likte subben godt (men har bare tatt meg råd til en). Den går lavt (16 Hz) og er stram/sterkt dempet - og passer bedre til musikk enn mange andre jeg har hørt (har egentlig ikke savnet sub, før jeg plutselig hørte en kontrabass på en av platene mine....).

    /N
    Jeg bruker en Svs sb-1000
    Sub'en satt jeg til å spille opp til 80hz. Usikker på om den spilte opp til det.
    Koblet den til high-pass terminalene med høyttalerkabler fra høyttalerene til sub og lot den bli integrert med room perfect.
    Har også prøvd pre-out fra Lyngdorfen og inn i sub, men det fungerte ikke.


    Alphamale: Lydbildet hos meg ble også større, men når man har Magnepan så er det liksom naturlig stort.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Griff; husk du må aktivere pre-out i oppsettet på 2170 om du skal bruke den varianten. Tror ikke slik du har koblet gir den beste løsningen i dette tilfellet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Griff; husk du må aktivere pre-out i oppsettet på 2170 om du skal bruke den varianten. Tror ikke slik du har koblet gir den beste løsningen i dette tilfellet.
    Jeg må uansett vente til H.k får inn kabelen jeg har bestilt kommer. Frem til da så får jeg ikke satt sub'en der jeg vil ha den.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Griff; husk du må aktivere pre-out i oppsettet på 2170 om du skal bruke den varianten. Tror ikke slik du har koblet gir den beste løsningen i dette tilfellet.
    Jeg må uansett vente til H.k får inn kabelen jeg har bestilt kommer. Frem til da så får jeg ikke satt sub'en der jeg vil ha den.
    Bare en tanke om integrering av sub. Slik gjorde jeg det - er det andre måter som gir bedre resultat - gi meg et vink!

    Jeg bruker pre-out - det er den ene analoge ut (Left) som brukes (står i bruksanvisningen s 15). Deretter satte jeg innstillingene på subben etter hva Lyngdorf anbefaler - åpnet opp maks på delegrekvens, 0 delay/phase og ca halvt på volum (bruksanvisning s 16). Lyngdorfen deler digitalt, justerer volum og legger på nødvendig forsinkelse. Så kjørte jeg room perfect oppsett med en sub (husker ikke om det var en spesialinnstilling). Da funket det veldig bra for min del.

    På min sub har jeg inngang som er benevnt Left/LFE slik som på bruksanvisningen til Lyngdorf. Ut fra Lyngdorf brukte jeg da Analog Out Left og koblet denne mot sub inn Left/LFE. Ser at det er inn R som er benevnt LFE på SVSen din - så jeg regner med du skal bruke R som inngang på subben (men sjekk bruksanvisningen på SVSen).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Subbene må kobles på samme linja, det er hvertfall sikkert;)
    På min dpa-1 må jeg inn å velge L-R eller M for mono om jeg benytter det, her settes også filterne lav og høypass.

    For å si det med en gang!
    Lydtrykksmåler er obligatorisk ved integrering av sub, det er for å få nivåmatchet driverne før man setter delay og filtertype. erfaringsmessig er 2 ord.butterw. best her hos meg med 2 subber, og 2 ord.Linkw. med en sub, men det er bare å prøve seg frem. Bruker dere rew. Ser dere også i sanntid hva som skjer og er et svært nyttig verktøy da det kastes bilder på det du TROR du hører:cool:

    Erfaringsmessig er det også med konvensjonelle subber best å dele så langt ned det lar seg gjøre, med mindre du har 2. Da er det vanskeligere å detektere plassering av dem. Jeg leker med en deling på rundt 80hz nå, fordi der er frekvens.responsen flatest i delepunktet. Det er vanskelig å få til en sømløs overgang mellom sub og front om du deler på en peak eller dip i frekvensbåndet.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ved nivåmatching gjøres det vanligvis på 50hz burst fra en tonegenerator, de finnes og på spotty mener jeg.

    Manuell:
    Nivåmatch sub med fronter individuelt til 85 db.
    Subben spiller nå 85 db, og vri phase knappen til du når ca 6 db økning, det skal sendes signal til både fronter og sub. Kjør RP.

    Bruk av delay.
    Mål sub til 85db/50hz. sett delay Juster gain på linjeinngang om ønskelig.Kjør RP.
    Her er det viktig at du går inn i meny og klargjører main/linjeinngang med feks. -6 på begge. for så gå inn i input sensitivity og skru opp +6. Det er spesielt viktig om du benytter forsterkeren i bypass hometheater konfigurasjon.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker for tips.
    Koblet iht manualen, men kjørte ikke kalibrering etterpå.
    Hva anbefaler dere av innstillinger i henholdsvis low pass og high pass når høyttalerene strekker seg ned til 40hz?

    Ps er allergisk mot forstyrrelser oppover i mellombassen.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er det nok flere faktorer som avgjør.
    I ditt tilfelle om du ikke har lydtrykksmåler eller rew, kunne du prøvd mellom 50 og 60 hz. Men vær også klar over at dette området er typisk problemområde i et vanlig stueoppsett uten akustiske tulltak:cool:

    Men frykt ikke! Resultatet blir som regel ALLTID bedre en uten.
    Mange mener RP tilfører et unaturlig "fenomen"i lydbildet. Og mener derfor den bare gjør ugang.
    Jeg velger å tro at : 1. enten har man ikke gjennomført oppsett og korreksjonen korrekt, og/eller 2. Lyden er nå mer frekvenslinjær og man registrerer nivåheving og senking som for hjernen oppleves som uvanlig i ditt kostbare kjære anlegg. Typisk heving av mellombass/nedre mellomtone, og litt senking av toppen.

    Man glemmer da fort at det er FAKTISK mulig å spille høyere med mindre forvregning.

    Husk! ikke rør innstillingene etter kalibreringen er gjennomført. Korreksjonen som RP har foretatt kollapser og du sitter antagelig igjen med værre utgangspunkt en i starten:) Unntaket er noen få db,s justering på linje.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Takker for tips.
    Koblet iht manualen, men kjørte ikke kalibrering etterpå.
    Hva anbefaler dere av innstillinger i henholdsvis low pass og high pass når høyttalerene strekker seg ned til 40hz?

    Ps er allergisk mot forstyrrelser oppover i mellombassen.
    Jeg anbefaler deg først å la Lyngdorfen fikse alt selv, og så evt justere etterpå.

    Sett sub i max område - dvs i praksis uten lavpassfilter. På SVSen din heter dette LFE på LOW PASS FILTER settingen. Dette er ca 200 Hz tror jeg. LFE er definert som et monosignal som allerede er filtrert av forsterkeren - dvs at forsterkeren legger inn lavpassfilteret. Dette betyr at Lyngdorfen måler og deler så lavt den kan, gitt at frekvenskurven fremdeles er pen.

    Mine høyttalere går ned til 40 Hz (egentlig 50 Hz) og det gav en deling på 80 Hz når jeg gikk inn og så på hva automatikken hadde målt seg frem til var ideell delingsfrekvens.

    Så kjør innstillingen som jeg har beskrevet, og la Lyngdorfen ta seg av all deling i utgangspunktet. Så kan du evt tvinge deling lavere etterpå - men gjør det utelukkende ved å stille på settingene på Lyngdorfen.
    Det gir ikke mening å endre lavpassfilteret på subben - det vil bare gi deg et "hull" i frekvensbåndet, eller et overlapp.... Lyngdorfen fikser også fase / forsinkelse digitalt (samt volum) - så hold fingrene av fatet/subben her også (bruk de anbefalte grunninnstillingene).

    Det er i alle fall min erfaring og anbefaling. Gi oss et vink om hva du synest om resultatet.

    Edit: Her er en forklarende link om LFE http://www.spacehifi.com.au/subwoofer-lfe-channel-faq
     
    Sist redigert:

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Det er det nok flere faktorer som avgjør.
    I ditt tilfelle om du ikke har lydtrykksmåler eller rew, kunne du prøvd mellom 50 og 60 hz. Men vær også klar over at dette området er typisk problemområde i et vanlig stueoppsett uten akustiske tulltak:cool:
    Hvorfor trenger du lydtrykksmåler eller rew? Hvorfor kan du ikke la Lyngdorfen justere dette selv, inkludert delingsfrekvens? Lyngdorfen måler jo dette selv, og finner optimal deling (gitt grunninnstillingen av sub ref bruksanvisning side 16). Dersom du ikke liker delingen kan du så flytte/låse delingsfrekvensen, og sågar velge hvordan det deles (2., 3. eller 4. ordens filter) - men hvorfor ikke gjøre dette etter første RP justering?

    Edit: Ser at du har dpa-1 alpha. TDAI 2170 er betydelig forenklet mtp integrering av sub og innstillinger av room perfect etter det jeg har forstått. Alt du gjør er noen basisinnstillinger (beskrevet tidligere) og når du kjører room perfect registreres samtidig at du kjører med en eller to subber. Så måler og herjer Room Perfect seg frem til resten. Men som sagt, det er fremdeles mulig a etterjustere alle parametrene, men min erfaring er at det ikke trengs;-)
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er det nok flere faktorer som avgjør.
    I ditt tilfelle om du ikke har lydtrykksmåler eller rew, kunne du prøvd mellom 50 og 60 hz. Men vær også klar over at dette området er typisk problemområde i et vanlig stueoppsett uten akustiske tulltak:cool:

    Men frykt ikke! Resultatet blir som regel ALLTID bedre en uten.
    Mange mener RP tilfører et unaturlig "fenomen"i lydbildet. Og mener derfor den bare gjør ugang.
    Jeg velger å tro at : 1. enten har man ikke gjennomført oppsett og korreksjonen korrekt, og/eller 2. Lyden er nå mer frekvenslinjær og man registrerer nivåheving og senking som for hjernen oppleves som uvanlig i ditt kostbare kjære anlegg. Typisk heving av mellombass/nedre mellomtone, og litt senking av toppen.

    Man glemmer da fort at det er FAKTISK mulig å spille høyere med mindre forvregning.

    Husk! ikke rør innstillingene etter kalibreringen er gjennomført. Korreksjonen som RP har foretatt kollapser og du sitter antagelig igjen med værre utgangspunkt en i starten:) Unntaket er noen få db,s justering på linje.
    Hvem skal være på 50-60 hz? High pass eller low pass?
    Mulig det er dumt å stille spørsmålet til deg som ikke har tdai-2170 da den mest sannsynlig er ulik i menyen enn den du har.
    Må si den menyen i 2170 ikke akkurat er selvforklarende..
    Det er rett og slett for mange valg. Har ikke peiling på hva butterworth er for noe. Ikke vet jeg hva 1,2 eller 4 ordens filter er for noe eller om jeg trenger å vite det.
    Bruksanvisningen og menyen er sikkert selvforklarende hvis man vet hva det er, men da hadde jeg ikke trengt bruksanvisning.

    Synes ikke akkurat det er direkte festlig å skulle bruke 10 minutter på målinger til jeg forstår dette med med low pass/high pass og hva de ulike steilhetene i filteret er for noe. Da kommer jeg garantert til å gå lei..
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er ikke kjent med den "automatiserte" varianten i siste modell, men om det er som du sier nassenoff, er det rimelig plankekjøring vil jeg tro. Skal se i manualen senere Griffenfeldt on der er nogen fallgruber:)

    Det er uansett god skikk å kontrollmåle hva en automatisk RK foretar seg.
    På kinoprosessorer er det mer regelen å ettergå målinger i sømmene, en å la det stå som det ble målt.
    Så da gjelder det samme her.

    Jeg har aldri prøvd kinoprosessoren fra Lyngdorf, men ut fra det jeg har lest og hørt har den gjort oppgaven med bravour:)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er det nok flere faktorer som avgjør.
    I ditt tilfelle om du ikke har lydtrykksmåler eller rew, kunne du prøvd mellom 50 og 60 hz. Men vær også klar over at dette området er typisk problemområde i et vanlig stueoppsett uten akustiske tulltak:cool:

    Men frykt ikke! Resultatet blir som regel ALLTID bedre en uten.
    Mange mener RP tilfører et unaturlig "fenomen"i lydbildet. Og mener derfor den bare gjør ugang.
    Jeg velger å tro at : 1. enten har man ikke gjennomført oppsett og korreksjonen korrekt, og/eller 2. Lyden er nå mer frekvenslinjær og man registrerer nivåheving og senking som for hjernen oppleves som uvanlig i ditt kostbare kjære anlegg. Typisk heving av mellombass/nedre mellomtone, og litt senking av toppen.

    Man glemmer da fort at det er FAKTISK mulig å spille høyere med mindre forvregning.

    Husk! ikke rør innstillingene etter kalibreringen er gjennomført. Korreksjonen som RP har foretatt kollapser og du sitter antagelig igjen med værre utgangspunkt en i starten:) Unntaket er noen få db,s justering på linje.
    Hvem skal være på 50-60 hz? High pass eller low pass?
    Mulig det er dumt å stille spørsmålet til deg som ikke har tdai-2170 da den mest sannsynlig er ulik i menyen enn den du har.
    Må si den menyen i 2170 ikke akkurat er selvforklarende..
    Det er rett og slett for mange valg. Har ikke peiling på hva butterworth er for noe. Ikke vet jeg hva 1,2 eller 4 ordens filter er for noe eller om jeg trenger å vite det.
    Bruksanvisningen og menyen er sikkert selvforklarende hvis man vet hva det er, men da hadde jeg ikke trengt bruksanvisning.

    Synes ikke akkurat det er direkte festlig å skulle bruke 10 minutter på målinger til jeg forstår dette med med low pass/high pass og hva de ulike steilhetene i filteret er for noe. Da kommer jeg garantert til å gå lei..
    ;) no free lunch!
    Resultatet er alltid avhengig av forarbeidet og "LITT" flaks
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Lyngdorfen deler da ikke selv mellom hovedsystem og subwoofer? Det virker som om noen her på forum er av den oppfatning. Det er ingen henvisninger til det i brukerveiledningen for 2170 så langt jeg kan bringe det på det rene. Nå har vi ikke den nye 2170, men den forrige modellen (2200), de er nok ikke så veldig forskjellige.

    Oppskriften er at man setter sub (én eller to stk) til å operere uten egen filtrering og med evt fasekorreksjoner utkoplet (satt till null). En aktiv sub må settes høyt nok til at Lyngdorf kan dempe den snarere enn å måtte øke nivået på den (det vil i så fall potensielt kunne minske tilgjengelig headroom). Så bestemmer man deling, type filter og delay-kompensering.

    Ettersom 2170 (og 2200) ikke under noen omstendighet må koples slik at høyttalerterminalene jordes (den må heller ikke brokoples) så må sub koples til linjenivåutgang på Lyngdorfen, ikke til høyttalerterminalene.

    Det kan være at den sub man har for hånden krever at utsignalet fra 2170 bør være satt til mono, typisk hvis den bare har én inngang. Det er ingen degradering.

    Delefrekvens må alltid sees i lys av valgt filter. Et steilere filter (høyere orden) vil muliggjøre høyere delefrekvens. Eksempelvis vil et fjerde-ordens filter kombinert med delefrekvens 140 Hz ha like stor dempning ved 280 Hz som et annen-ordens filter kombinert med 70 Hz delefrekvens. En rettesnor for valg av delefrekvens og filter kan være å studere databladet for sub, der oppgis gjerne et frittfeltsfrekvensområde med toleranse, f. eks. 15–140 Hz ±3dB.

    Delaykompensasjon oppnås ved først å måle avstanden fra sitteplass til baffel (frontplaten) på hovedhøyttalerne. Dette tastes inn. Deretter måles avstand fra sitteplass til veggen bak sub. Akustisk sett står sub i forhold til veggen som en lampe står foran et speil. Det betyr at det finnes et speilbilde av sub også (kalles gjerne speilkilde). Dermed har vi tilsynelatende to subber (vår egen og den inne i veggen). Veggen danner dermed midtpunktet i den kombinerte resulterende sub. Har man sub stående i hjørnet blir det to speilbilder ut av dette og avstanden måles da fra sitteplass og til hjørnet av rommet. Målt verdi tastes inn.

    Når man har gjort alt dette er det bare å dra i gang med RP-målinger. Rekkefølgen med at oppsett utføres før RP-måling er viktig fordi innført delefrekvens, filtersteilhet og delaykompensasjon påvirker målt nivå på sitteplass. Det er ikke behov for noen slags målinger av lydnivå i forkant, verken med en lydnivåmåler eller noen slags sanntidsanalysator (RTA). Det er ikke noe i veien for å gjøre det, men man blir nok ikke allverdens klokere av det.

    Erfaringsmesig er det lurt å inkludere noen nær-veggen målinger mot slutten av målesekvensen. Vår favoritt er naturligvis i et hjørne oppunder taket for å fange alle rom-modi. Husk at alle målinger gjøres på lyttesiden av høyttalerne og minst en halv meter fra høyttalerne og fra hverandre. Mikrofonen skal ikke nødvendigvis peke mot høyttalerne hele tiden, det skal være tilfeldig (stokastisk) det hele.

    Vårt eget oppsett bruker TDAI 2200 RP som driver et sett B&W 802D og en B&W DB1. Vi synes 800 serien er fantastisk med unntak av at B&W tivholder på bassrefleks (DB1 er et lukket subwoofer-system). Derfor har vi bestemt oss for å omgå det ved sette delefrekvensen mellom sub og hovedsystem til 140 Hz. Anvendt filter er 8. ordens Linkwitz-Riley. Man kan ikke, akustisk sett, lokalisere sub i dette oppsettet, det må nok tilskrives det steile filteret.

    Hovedhøyttalerne står langs sideveggene i rommet, 3 m fra bakveggen. Sub står i hjørnet dannet av den ene sideveggen og bakveggen. Det hele er nøyaktig oppmålt med tanke på delay. Akkurat det er viktig da dette påvirker den opplevde impulsresponsen.

    I tillegg til å erstatte bassrefleksen med et bassignal fra et skikkelig lukket system slipper vi også unna en del kanselleringer av lyd fra hovedsystemet grunnet bakveggen. Med 3 m til bakveggen vil vi få første utslukning når kvartbølgelengden er 3 m, dvs bølgelengden er 12 m, svarende til 28 Hz. Neste vil da være 42,5 Hz og 71 Hz. Alle disse slipper vi og det gjør jo ikke noe!
     
    Sist redigert:

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Det er det nok flere faktorer som avgjør.
    I ditt tilfelle om du ikke har lydtrykksmåler eller rew, kunne du prøvd mellom 50 og 60 hz. Men vær også klar over at dette området er typisk problemområde i et vanlig stueoppsett uten akustiske tulltak:cool:

    Men frykt ikke! Resultatet blir som regel ALLTID bedre en uten.
    Mange mener RP tilfører et unaturlig "fenomen"i lydbildet. Og mener derfor den bare gjør ugang.
    Jeg velger å tro at : 1. enten har man ikke gjennomført oppsett og korreksjonen korrekt, og/eller 2. Lyden er nå mer frekvenslinjær og man registrerer nivåheving og senking som for hjernen oppleves som uvanlig i ditt kostbare kjære anlegg. Typisk heving av mellombass/nedre mellomtone, og litt senking av toppen.

    Man glemmer da fort at det er FAKTISK mulig å spille høyere med mindre forvregning.

    Husk! ikke rør innstillingene etter kalibreringen er gjennomført. Korreksjonen som RP har foretatt kollapser og du sitter antagelig igjen med værre utgangspunkt en i starten:) Unntaket er noen få db,s justering på linje.
    Hvem skal være på 50-60 hz? High pass eller low pass?
    Mulig det er dumt å stille spørsmålet til deg som ikke har tdai-2170 da den mest sannsynlig er ulik i menyen enn den du har.
    Må si den menyen i 2170 ikke akkurat er selvforklarende..
    Det er rett og slett for mange valg. Har ikke peiling på hva butterworth er for noe. Ikke vet jeg hva 1,2 eller 4 ordens filter er for noe eller om jeg trenger å vite det.
    Bruksanvisningen og menyen er sikkert selvforklarende hvis man vet hva det er, men da hadde jeg ikke trengt bruksanvisning.

    Synes ikke akkurat det er direkte festlig å skulle bruke 10 minutter på målinger til jeg forstår dette med med low pass/high pass og hva de ulike steilhetene i filteret er for noe. Da kommer jeg garantert til å gå lei..
    Griff - ikke tenk på de innstillingene. Du trenger ikke stille på noen av de. Jeg lover. ALT blir automatisk stilt inn av Lyngdorfen - tro meg - jeg har kjørt den automagiske prosessen og ettergått alle innstillingene etterpå (som også alpha beskriver).

    så - Lydolf - jo, den nye Lyngdorfen skiller mellom sub(ber) og hovedhøyttalere selv.

    Her er hva du må gjøre steg for steg, for en sub (gitt at subben din er SVS SB-1000 og Lyngdorfen TDAI 2170 og begge er på...).
    (1) Sett innstillingene på SVS SB-1000: VOLUME rett opp (kl 12), PHASE til 0 og LOW PASS FILTER til LFE (ref side 16 av bruksanvisning TDAI).
    (2) Koble en coax mellom Analoge Left Out på Lyngdorf og IN Right på SVS (den skal være merket LFE) (ref side 15 av bruksanvisning TDAI). Koble til målemikrofonen også....
    (3) Har du rattet rundt mye anbefaler jeg en factory reset før du fortsetter. Gå inn i menyen "Advanced setup" og velg "Factory Reset". Evt dropper du denne, se neste steg....
    (4) Under "Speaker Setup" i hovedmenyen velger du høyttalerpar 1 og 2 (jeg har 1 uten sub og 2 med sub - RP må kjøres for begge). Velg det høyttalerparet du vil ha sub på.
    (5) Gå inn på "Advanced Setup" og "Guided Setup" - trykk enter noen ganger og velg "Speakers and 1 sub" (ikke på "Setup" og "Room Perfect" som ikke virker for sub)
    (6) Følg bruksanvisningen - og - voila! Det er alt som trengs! (Mener å huske du også trenger en tommestokk:))

    Etterpå kan du alltids sjekke hvilke valg som ble gjort ved å ratte rundt i menyene. Så er det bare bytte høyttalerpar (steg 4), og gjenga med "Speakers with no sub" (steg 5) så har du begge innstillingene lagret og kan sammenligne med og uten sub.

    /Nasse
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg kom til å tenke på at jeg sjekket for en god tid tilbake om det var flere versjoner av RP.
    Det er det ikke....det er den samme i alle modeller men unntaket er at i siste 2170 kan man måle 2 oppsett.

    Det betyr at praksisen for å etablere systemet er som både jeg og Lydolf har beskrevet lenger bak.
    Jeg har aldri prøvd den fremgangsmåten som Nassenoff beskriver, og jeg er svært interessert i å vite hva du leser i i displayet på henholdsvis:
    Delay
    Crossover
    Filter type
    Routing
    Etter at du har kjørt RP og UTEN at du har gjort forhånds defineringer/valg.

    Lydolf:
    Det virker som du opererer Lyngdorf med stø hånd, og har mye kunnskap om lyd generelt.
    Dine erfaringer samsvarer med mine. Jeg velger å gå veien om lydmåler da jeg erfaringsmessig får bedre resultat når driverne er utlignet.
    Har du feks. 12-15 db heving fra crossover på 80hz til 20hz klarer ikke RP kompensere for det mot Hoved HT. Den klarer riktignok å redusere peaker men nivået er for høyt.......Tro meg! jeg har prøvd.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Jeg kom til å tenke på at jeg sjekket for en god tid tilbake om det var flere versjoner av RP.
    Det er det ikke....det er den samme i alle modeller men unntaket er at i siste 2170 kan man måle 2 oppsett.

    Det betyr at praksisen for å etablere systemet er som både jeg og Lydolf har beskrevet lenger bak.
    Jeg har aldri prøvd den fremgangsmåten som Nassenoff beskriver, og jeg er svært interessert i å vite hva du leser i i displayet på henholdsvis:
    Delay
    Crossover
    Filter type
    Routing
    Etter at du har kjørt RP og UTEN at du har gjort forhånds defineringer/valg.

    Lydolf:
    Det virker som du opererer Lyngdorf med stø hånd, og har mye kunnskap om lyd generelt.
    Dine erfaringer samsvarer med mine. Jeg velger å gå veien om lydmåler da jeg erfaringsmessig får bedre resultat når driverne er utlignet.
    Har du feks. 12-15 db heving fra crossover på 80hz til 20hz klarer ikke RP kompensere for det mot Hoved HT. Den klarer riktignok å redusere peaker men nivået er for høyt.......Tro meg! jeg har prøvd.
    Det er ikke alle innstillingene som er synlige/tilgjengelige i setupen fra TDAI 2170 med de begrepene du bruker. Selv om prosesseringen er lik - altså at room perfect er lik - så er det nok store forskjeller i hvor mye hjelp en får til å sette parameterene. Det er her jeg tror TDAI 2170 har tatt et kvantesprang i brukervennlighet.

    Følger jeg egen oppskrift på oppsett, i egen stue med Scansonic MB-1 monitorer og Rythmik F12 sub blir det sånn:

    Delay: Output L 338 cm, R 354 cm (begge disse blir du bedt om å måle i steg 6).
    Delay Analogue Out: Distance 344 cm (målt av meg i step 6). Amp Delay 0.0 ms (denne er målt av Lyngdorfen og automagisk satt).
    Crossover/Filter type: LPF/HPF BW (ButterWorth), 2nd order, 80 Hz (disse er målt av Lyngdorfen og automagisk satt).
    Analogue Out (SUB utgang): Analogue Out: Low Pass, Volume: Regulated, Output Level: -12 dB, L/R Signals: Mono (disse er målt av Lyngdorfen og automagisk satt - ja med unntak av Mono som en i praksis velger i menyen ved start av oppsett da..."Speakers with 1 sub").
    Main Speaker Output: High Pass Filter

    Mulig en kan lese at jeg burde skru ned volumet på sub noe og kjøre room perfect på ny? Men det tror jeg ærlig talt er alt. Og - min bruksanvisning tror jeg vil gi Griffenfeld mer enn bra nok resultat - uten for mye plunder og heft.

    /N
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Jeg kan jo strengt ikke uttale meg om andre systemer enn mitt eget og der er subnivå ingen greie. Jeg tror ikke jeg ville ha latt Lyngdorf avgjøre hvor delefrekvensen skulle ligge, men meg om det selvfølgelig. :)
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Jeg kan jo strengt ikke uttale meg om andre systemer enn mitt eget og der er subnivå ingen greie. Jeg tror ikke jeg ville ha latt Lyngdorf avgjøre hvor delefrekvensen skulle ligge, men meg om det selvfølgelig. :)
    Jo, har vurdert å justere ned delefrekvensen og rekalibrere RP (da kun ved "setup" og "room perfect"). Men - setter jeg delingen uheldig kan det fort bli verre. Og jeg har ikke tolmodigheten til å kjøre RP ørti ganger for å teste.

    Hvilken tommelfingerregel bruker du for a velge delefrekvens?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Interessant Nassenoff!
    Dette må jeg teste på min i kveld, om den setter crossover og filter selv.
    Lyngdorf selv mener RP er lik sett bort fra at du kan kalibrere 2 oppsett og amp.delay som er i den nye.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg kan jo strengt ikke uttale meg om andre systemer enn mitt eget og der er subnivå ingen greie. Jeg tror ikke jeg ville ha latt Lyngdorf avgjøre hvor delefrekvensen skulle ligge, men meg om det selvfølgelig. :)
    Jo, har vurdert å justere ned delefrekvensen og rekalibrere RP (da kun ved "setup" og "room perfect"). Men - setter jeg delingen uheldig kan det fort bli verre. Og jeg har ikke tolmodigheten til å kjøre RP ørti ganger for å teste.

    Hvilken tommelfingerregel bruker du for a velge delefrekvens?
    Mål kun focus pos. 3 ganger når du tester ut. du oppnår 100% da vil jeg tro, eller hvertfall tilnærmet. så slipper du 129987347678645 målinger.
    Er du fornøyd, Kjører du rp en gang til med måling av hele rommet.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Interessant Nassenoff!
    Dette må jeg teste på min i kveld, om den setter crossover og filter selv.
    Lyngdorf selv mener RP er lik sett bort fra at du kan kalibrere 2 oppsett og amp.delay som er i den nye.
    Da gleder jeg meg til å høre resultatet!

    Vet noen om det resulterende oppsettet kan eksporteres som en fil? Og noen som sitter på en bruksanvisning på å legge inn egne "voicings"?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    alphamale kom på døra med en Lyngdorf RP i dag. Skal bli gøy å teste. Har kun erfaring med Audiolense fra før så dette blir spennende.
    Kjemper mot tidsklemma hele tiden, men håper å få til noe i løpet av dagene som kommer.
    Får lese litt i manualen i kveld tenker jeg.:rolleyes:
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker for tips ang implementering av sub.

    Det å kjøre roomperfect uten å justere inn delefrekvenser og ta det på sub'en etterpå nytter ikke med den "el cheapo" en-tone sub'en min.
    Jeg kom inn i menyen der hvor jeg må måle avstand til lytteposisjon. Det har jeg ikke gjort tidligere. Satt high-pass til 30 og low-pass på 70 tror jeg. Mono sub selvsagt.
    Room perfect ønsket volum på 35 og det gjorde jeg, men da fikk jeg feilkode da det ble for mye støy i rommet. Satt den på 25 og det fungerte.
    Rakk 1 låt før jeg måtte reise ut et ærend. Skal prøve igjen i kveld før jobb.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Takker for tips ang implementering av sub.

    Det å kjøre roomperfect uten å justere inn delefrekvenser og ta det på sub'en etterpå nytter ikke med den "el cheapo" en-tone sub'en min.
    Jeg kom inn i menyen der hvor jeg må måle avstand til lytteposisjon. Det har jeg ikke gjort tidligere. Satt high-pass til 30 og low-pass på 70 tror jeg. Mono sub selvsagt.
    Room perfect ønsket volum på 35 og det gjorde jeg, men da fikk jeg feilkode da det ble for mye støy i rommet. Satt den på 25 og det fungerte.
    Rakk 1 låt før jeg måtte reise ut et ærend. Skal prøve igjen i kveld før jobb.
    Hmm. Enten er det noe jeg ikke har forstått, eller så har du misforstått noe Griff (eller begge lol)

    Du har en SVS SB-1000 sub og en Lyngdorf TDAI 2170 ikke sant?

    Jeg kjenner meg fremdeles ikke igjen i hvilke innstillinger du ratter med Griff. Er du i rett meny skal du ikke sette hverken high pass eller low pass. Ta en ekstra kikk på "bruksanvisningen" min lenger opp. Er du sikker på at du er riktig plass? (det er flere muligheter å starte room perfect) Velg auto der du kan.

    Sjekk også at du har siste firmware-versjon. Det er nok lurt å oppdatere dersom du ikke har det.

    Angående high pass og low pass på Lyngdorfen. Ser du på hva min automagiske innstilling kom til (tidl post) ser du at begge filtrene er like og 2dre ordens butterworth delt på 80 Hz. High pass er applisert på main speakers og Low Pass på analogue out. Men som sagt - det skal ikke være nødvendig å sette det.
    Litt avhengig av hvordan high pass og low pass er brukt, vil 30/70 enten gi et stort overlapp eller et stort hull. Jeg ville heller valgt (tilnærmet) lik delefrekvens og evt et 1 ordens filter (men jeg ville latt være å stille dette manuelt). Helt lik delefrekvens og 2 ordens filter er hva jeg har nå - automagisk.

    Strengt tatt trenger en absolutt ingen filter på subben ved bruk av lyngdorfen, en kunne like gjerne hatt en passiv sub og en effektforsterker isteden.

    /N
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Interessant Nassenoff!
    Dette må jeg teste på min i kveld, om den setter crossover og filter selv.
    Lyngdorf selv mener RP er lik sett bort fra at du kan kalibrere 2 oppsett og amp.delay som er i den nye.
    Da gleder jeg meg til å høre resultatet!

    Vet noen om det resulterende oppsettet kan eksporteres som en fil? Og noen som sitter på en bruksanvisning på å legge inn egne "voicings"?
    Ja!
    Det er mulig, men du må koble lyngdorfen til pc, og du må bruke "oppskrifta" som ligger på en post noen sider lenger bak i tråden. Den er postet av medlemmet ved navnet HEL.

    Om jeg får tid senere i dag/morgen skal jeg poste resultatet av frekvenskurvene jeg får.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker for tips ang implementering av sub.

    Det å kjøre roomperfect uten å justere inn delefrekvenser og ta det på sub'en etterpå nytter ikke med den "el cheapo" en-tone sub'en min.
    Jeg kom inn i menyen der hvor jeg må måle avstand til lytteposisjon. Det har jeg ikke gjort tidligere. Satt high-pass til 30 og low-pass på 70 tror jeg. Mono sub selvsagt.
    Room perfect ønsket volum på 35 og det gjorde jeg, men da fikk jeg feilkode da det ble for mye støy i rommet. Satt den på 25 og det fungerte.
    Rakk 1 låt før jeg måtte reise ut et ærend. Skal prøve igjen i kveld før jobb.
    Hmm. Enten er det noe jeg ikke har forstått, eller så har du misforstått noe Griff (eller begge lol)

    Du har en SVS SB-1000 sub og en Lyngdorf TDAI 2170 ikke sant?

    Jeg kjenner meg fremdeles ikke igjen i hvilke innstillinger du ratter med Griff. Er du i rett meny skal du ikke sette hverken high pass eller low pass. Ta en ekstra kikk på "bruksanvisningen" min lenger opp. Er du sikker på at du er riktig plass? (det er flere muligheter å starte room perfect) Velg auto der du kan.

    Sjekk også at du har siste firmware-versjon. Det er nok lurt å oppdatere dersom du ikke har det.

    Angående high pass og low pass på Lyngdorfen. Ser du på hva min automagiske innstilling kom til (tidl post) ser du at begge filtrene er like og 2dre ordens butterworth delt på 80 Hz. High pass er applisert på main speakers og Low Pass på analogue out. Men som sagt - det skal ikke være nødvendig å sette det.
    Litt avhengig av hvordan high pass og low pass er brukt, vil 30/70 enten gi et stort overlapp eller et stort hull. Jeg ville heller valgt (tilnærmet) lik delefrekvens og evt et 1 ordens filter (men jeg ville latt være å stille dette manuelt). Helt lik delefrekvens og 2 ordens filter er hva jeg har nå - automagisk.

    Strengt tatt trenger en absolutt ingen filter på subben ved bruk av lyngdorfen, en kunne like gjerne hatt en passiv sub og en effektforsterker isteden.

    /N
    Jeg tror det er mer viktig å få med i ligningen at jeg bruker Magnepan høyttalere enn at jeg bruker svs sub.
    Å koble til hvilken som helst sub med Magnepan begynner jeg å tro er litt vanskeligere enn å bruke nær sagt hvilke som helst andre tradisjonelle "apekister"
    Sub er et nødvendig onde og ikke noe annet. Jeg vil at sub'en ikke skal høres før den blir slått av. Den skal altså ikke bli brukt til mer enn absolutt nødvendig da den endrer den luftigheten og gjennomsiktigheten som er Magnepans største styrke.

    Jeg begynner å forstå etter noen runder at tda-2400 og den passive "sub'en" til Magnepan er veien å gå.

    Takker for alle tips og triks for denne gang!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det låter strengt talt ikke "halvgærnt" her nå altså ( men mye vil ha mer )

    Må få tilføyd at jeg er kanonfornøyd med Lyngdorfen og har aldri vært så fornøyd noensinne med en integrert, men når man er sååå nærme 100% fornøyd med lyden så griper man gjerne etter det siste halmstrået som utgjør den siste %
    Det er ofte den siste% som koster noen kr og somregel er det den som er minst "value for money" og slik jeg ser det så er tda-2400 og Magnepan sub den siste puslebiten.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Det låter strengt talt ikke "halvgærnt" her nå altså ( men mye vil ha mer )

    Må få tilføyd at jeg er kanonfornøyd med Lyngdorfen og har aldri vært så fornøyd noensinne med en integrert, men når man er sååå nærme 100% fornøyd med lyden så griper man gjerne etter det siste halmstrået som utgjør den siste %
    Det er ofte den siste% som koster noen kr og somregel er det den som er minst "value for money" og slik jeg ser det så er tda-2400 og Magnepan sub den siste puslebiten.
    Hehe. Det blir det vel neppe, men lykke til;-) Trodde godlyden var en evigvarende moving target...

    Kikket litt etter hvilke Magnepan subber som er derute. Finner en, men den går ikke lenger ned enn 40 Hz - er ikke det litt høyt? Spesielt med tanke på at dine 0.7 går ned til 50 Hz. Har du forresten prøvd å dele på 50? (med både HPF og LPF til 50 2nd order BW?)

    Menmen - må innrømme jeg er nysgjerrig pa å teste et par elektrostater. Sukk.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Her er en illustrasjon som forteller litt om hvordan fronter og sub(er) ser ut i mitt oppsett
    før RP har fått jobba.

    Jeg har desverre ikke mulighet til å fylle stua med akustikkremedier så dette er en helt ordinær stue, med åpne løsninger mot kjøkken til høyre og gang, samt trapp opp til 2.etg.
    Jeg har også svært begrensede muligheter for trimming av plassering.
    Så dette kan anses som et helt vanlig utgangspunkt for folk flest med utfordringer som kan hjelpes med dsp løsninger.

    Det eneste som er gjort her er å kalibrere subbene med pbk.dsp i forkant.
    Bildet illustrerer godt utfordringene jeg har i frekvensresponsen, og da spesielt kanseleringen på 80hz og peaken på rundt 50hz.
    Den viser også at subbene spiller rundt 10 db høyere en frontene, og det er her jeg mener at nivåmatching BØR gjøres før RP kjøres.

    Ha det klart at jeg på ingen måte er noe ekspert innen akustikkfeltet, jeg har heldigvis bare muligheten til å leke meg litt i ny å ne;) og prøver å synse litt. Prøver å suge til meg litt kunnskap på feltet.

    Målingen er smootha 1/12 for å gjøre den lettere å tyde

    måling front og sub 08.12.15.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Her er resultatet fra korreksjonen RP utførte.

    Nivået er det samme på alle målinger i illustrasjonen over, men jeg måtte dempe meg litt på denne da det var sent på kveld.

    Som en ser er resultatet "overraskende":) mye bedre en utgangspunktet hva frekvensrespons angår.
    Men det er fortsatt noen unoter fra et puristisk syn, men alt i alt til å leve med for de fleste.

    Personlig syntes jeg dette utgangspunktet er for basstungt fra 80hz og det stjeler oppmerksomhet fra mellombassen. RP har riktignok dempet linje med sub 3-4 db men jeg mener den fortsatt ligger noe høyt etter min smak. Løsningen her for meg ble og bruke OPEN voicing for mer homogent lydbilde. Den demper 2 db fra 130hz og ned.
    RP 1:12 smoothing.jpg
     
    Sist redigert:

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Godt å se at Lyngdorfs venner har våknet. TDAI 2170 er et utsøkt produkt, uten særlig konkurranse i sitt prissegment.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn