Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ser ut som SDA2400 kommer på lager 05.10.2015, må nesten teste denne så fort det lar seg gjøre. Sitter fortsatt og synes SDAI2170 er for strømsvak, merkes veldig godt på lavt volum. Eneste grunnen til å beholde den er RP som fungerer utmerket på den stua jeg har, samt USB-inngangen virker også meget god.
    Testet USB kjappt imot en Musical Fidelity DAC M1 på analog-inngangen så ble musikken knappt hørbar pga. for mye desibel tap (-15db tap). Da nærmer det seg 0db på forsterkeren for å få et normalt lyttenivå kan man si, film kan man bare glemme..
    Hvilke ht. Er det du har. Høres merkelig ut at det er som du beskriver. Riktignok hadde jeg tdai 2200'på b&w 802 kun for test, men det spilte avsindig høyt selv om den slet som fanden selv, og det låt ikke spes. Greit.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som SDA2400 kommer på lager 05.10.2015, må nesten teste denne så fort det lar seg gjøre. Sitter fortsatt og synes SDAI2170 er for strømsvak, merkes veldig godt på lavt volum. Eneste grunnen til å beholde den er RP som fungerer utmerket på den stua jeg har, samt USB-inngangen virker også meget god.
    Testet USB kjappt imot en Musical Fidelity DAC M1 på analog-inngangen så ble musikken knappt hørbar pga. for mye desibel tap (-15db tap). Da nærmer det seg 0db på forsterkeren for å få et normalt lyttenivå kan man si, film kan man bare glemme..

    Hei.

    Flere har sagt at de oppfatter 2170 som for svak. Jeg antydet det før den kom på markedet. Selv 2200 synes jeg er for svak de få gangene som jeg har brukt min til å drive fulltonehøyttalere. Men 2170 skal være meget god brukt som pre og DAC, pluss RP. Behold denne og suppler med en rimelig kraftig forsterker til å drive bassene. Da skal du oppleve helt andre ytelser. 2170 mener jeg er optimal når den slipper å drive bassene. Tror at alphamale hadde positive erfaringer fra Klubben brukt på dyrt utstyr.

    Eirik.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja det stemmer det Eirik.

    Jeg stod for kalibreringen selv, og brukte mine egne monoblokker på de ht. Som er i signaturen min.
    La meg si det sånn! Dagen etter vi var der gikk det en lykkelig eier av en Classé ssp800 ut døra kjøpt sterkt rabattert.

    Den stod som pre. I demorommet før jeg satte lyngdorfen inn, og de fant fort ut at det trengte den ikke gjøre lenger:)
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Kan hende jeg har vært i denne tråden før, men ikke skyt meg av den grunn. Har en TDAI-2200RP, foret av en Linn Akurate DS/1, og musikken serveres av B/W 804S. Etter at jeg oppdaget Lyngdorf romkorreksjon, forlot jeg Mark Levinson, Wadia, Dynamic Precision, alt det der. Har nå en "simpel" hifi som er digital til fingerspissene, og har aldri hatt bedre lyd enn i dag. Til en tredjedel av prisen fra den tiden jeg kjørte "tungt". Anlegget i dag er elegant. Ikke noe stygt rack som ødelegger stua. Bare en tynn TDAI-2200 RP; Linn Akurate, på toppen av et pent møbel av bøk. Hvorpå Walnut utseendet til B/W 804S passer perfekt.

    Jeg er litt nysgjeriig på TDAI 2170. Men da må denne kunne levere lyden like "saftig" som 2200 gjør. Årsaken til at jeg snuser på 2170, er at den har HDMI innganger. Men jeg kan leve uten. Trenger ikke HDMI for å avspille EN SACD jeg har. For hvem gidder kjøpe SACD, når alt etterhvert likevel utkommer som 24bit downloads? Til orientering, har jeg i løpet av ett år, lastet ned 50 24/96 og 24/192 albumer. Alt sammen råkk og råll. Talking Heads, Rolling Stones, Velvet Underground, R.E.M, Tom Petty, osv. Litt off-topic; men kjøp for guds skyld ikke CD plater mer!
    Jeg er enda gammeldags og spiller med glede CD og DVD'er. Men min glimrende Classe CDT-300 DVD transport funker ikke på min 2200, men uten problemer med Classeutsyr og 2170. Kanskje feilen skyldes forstyrrelser hos meg? Og du har nok en ganske lettdrevet høyttaler hvis du synes at 2200 låter saftig. Brukte du virkelig det tunge forsterkere på de høytalerne?

    Men dere som streamer musikk, gjør dere dette mest pga bekvemmelige hensyn eller er lyden bedre enn en topp CD spiller/transport? Jeg har god tro på at høyoppløselige plater kan spille topp, men er mer skeptisk til musikk lastet ned på direkten. Musikk rippet til PC og spilt ut gjennom en god digitalutgang har jeg og god tro på. Men jeg bryr meg lite om data og har kunnskaper deretter.

    Den beste lyden som jeg har hatt gjennom både i mitt gamle analoganlegg og mange år nå med 2200, har vært direktesendinger fra TV'en. Livesendinger med spesielt klassisk musikk spiller supert gjennom digital toslink out fra min TV. Det er merkbart mer tyngde i lyden og mer gjennomsiktig og dynamisk lyd. Hva er grunnen til at denne lyden er så bra? En annen kompis her hjemme sa at han hadde fantastisk lyd på sendingene fra TV2 hver gang vi møtes. Men når han lastet ned musikken etterpå var det mye dårligere lyd. Gode konsertopptak på DVD synes jeg også er merkbart bedre lydmessig enn CD. Men toslink utgangen fra CDT-300 gir dårligere lyd enn med rca og xlr.

    Jeg holder enda fast på at rommet er den viktigste komponenten for god lyd. Så kommer kvaliteten på innspillingene. Derfor har jeg tenkt at signalkilden er viktig å ha i topp kvalitet. Shit in fra kilden er shit out gjennom forsterkerne.

    Jeg har vel det samme forholdet til mine CD plater som mange har til vinylen. At det er litt høytidsstund å legge i en CD og studere coveret. Og gjerne spille hele platen. og ikke bare hoppe vilkårlig fra sang til sang.

    Det er ikke tvil om at ting skjer veldig fort for tiden og CD salget stuper. Men ikke i f.eks Tyskland. Men der leverte de jo kassettspiller i dyre biler 10 år etter at CD spilleren var blitt vanlig. Man kan i alle fall gjøre mange gode kjøp på CD og DVD. Jeg har nok aldri følt at jeg er kommet opp i årene så tydelig som i det siste.

    Og en ting til. Jeg synes at det er tøft med en svær rigg av store forsterkere m.m, hvis høyttalerne krever slikt utstyr. Nå ser jo mitt anlegg ganske puslete ut med en 2200 som erstatter forforsterker, dac, effektforsterker og el.delefilter. Det gjør jo produktet genialt. Har bare en Crown K2 og DVD spiller i tillegg. Men har til gjengjeld mye større høyttalere enn de fleste. Men i min romslige stue virker anlegget ikke så voldsomt. Heldigvis er kona innforstått med at jeg får bestemme over en av veggene i stuen.

    Eirik.

    Beklager et sent svar, men slik går det når man seiler til sjøs internasjonalt, mister oversikten over tråder stadig vekk.

    Jeg har kun brukt Lyngdorfen med Forsman VSS III en liten periode, og til slutt med Bowers & Wilkins. Årsaken til at jeg streamer er flere. Bekvemmelighet, og at man tar CD spiller, plater og kabler helt ut av signalveien, noe jeg har tro på gir et bedre resultat. Forenkling av signalveien gjør alltid det.

    Jeg har blitt mer forsiktig med å dumpe CD plater. Dette fordi mange nye Hi-Res utgivelser er ødelagte av komprimering. For eksempel REM fra HiResAudio og HDTracks. Noen utgivelser er så komprimerte at det gjør vondt i ørene. Jeg jakter nå derfor på DVD-A utgivelsene, og "Document" og "New Adventures in Hi-Fi" kommer i hus om noen uker. Jeg følger ellers nøye med på DR databasen, og har faktisk tatt noen få Hi-Res utgivelser av serveren, til fordel for gode CD masteringer fra 80 tallet.

    Jeg har også klippetro på fiberoptisk overføring. Men vet at selv om en kabel kan klare 192kHz/24bit, hender det at sender og mottakere, selv på såkalt High-End utstyr, bare klarer 96kHz/24bit. Hadde elektronikk som hobby i mange år, og en titt i databøkene mine bekrefter fuskingen. Generaltabbe av produsentene.

    Jeg forstår gleden ved å bla i coverne når en hører på et album. Men nå har jeg alltid valgt musikk etter klangen, aldri tekstene. Likevel er jeg nøye med å legge inn et skikkelig albumbilde på server, så jeg kan se det på PC'en eller iPaden. I min musikkdatabase, Platearkivet, legger jeg av og til inn flere albumbilder, også de med tekstene.

    Kudos til din kone, som har gitt deg en hel vegg :)
     

    Lydnerd60

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    7
    Ser ut som SDA2400 kommer på lager 05.10.2015, må nesten teste denne så fort det lar seg gjøre. Sitter fortsatt og synes SDAI2170 er for strømsvak, merkes veldig godt på lavt volum. Eneste grunnen til å beholde den er RP som fungerer utmerket på den stua jeg har, samt USB-inngangen virker også meget god.
    Testet USB kjappt imot en Musical Fidelity DAC M1 på analog-inngangen så ble musikken knappt hørbar pga. for mye desibel tap (-15db tap). Da nærmer det seg 0db på forsterkeren for å få et normalt lyttenivå kan man si, film kan man bare glemme..
    Jeg er forsåvidt enig med deg om at TDAI2170 ikke er spesielt sterk, men for for vanlig "mellomhøyt" nivå er det nok, kunne av og til ønske litt mer "oomph" i bassen, men det er vel karakteren til digitalforsterkere. Det å spille høyt er ikke et mål i seg selv, nyere "loudness war" musikk er det lite vits i å spille høyt, men årgangsmusikk/jazz/klassisk kan spilles på rundt -20 db (0 db inn), oppløsningen/stillheten er så ekstrem at du får med deg mye på lave nivå også. Apropos klassisk: Andnes: the Beethoven Journey på 96/24 direkte inn via USB er beste klassisk reproduksjon i min heim (med gode, gamle B&W 703) så langt, fyldig, oppløst, vakkert!

    Men til saken her: Hvordan kan du merke at forsterken er svak på lavt volum, høres ut som en selvmotsigelse:) Hvis nivået inn er for lavt, kan du jo justere dette under"sensitivity" i setup, bare sjekk etterpå at du ikke får pluss verdi i db inn etterpå, sjekk med info knappen på remote.
    Kan ikke forstå at det blir knapt hørbart. Selv tungdrevne småhøyttalere kan ikke komme i knapt hørbart kategorien.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som SDA2400 kommer på lager 05.10.2015, må nesten teste denne så fort det lar seg gjøre. Sitter fortsatt og synes SDAI2170 er for strømsvak, merkes veldig godt på lavt volum. Eneste grunnen til å beholde den er RP som fungerer utmerket på den stua jeg har, samt USB-inngangen virker også meget god.
    Testet USB kjappt imot en Musical Fidelity DAC M1 på analog-inngangen så ble musikken knappt hørbar pga. for mye desibel tap (-15db tap). Da nærmer det seg 0db på forsterkeren for å få et normalt lyttenivå kan man si, film kan man bare glemme..
    Hvilke ht. Er det du har. Høres merkelig ut at det er som du beskriver. Riktignok hadde jeg tdai 2200'på b&w 802 kun for test, men det spilte avsindig høyt selv om den slet som fanden selv, og det låt ikke spes. Greit.
    Har Dali Helicon MK2, som skal være ganske lettdrevne som jeg har forstått det. De høres bare bedre ut med mer effekt. Må skru ganske høyt opp på volumet for at det skal bli litt omph, irundt -16db så starter det å låte ok, bruker usb som kilde så det ligger på ca 0db på inn-linjen. Det er litt høyere enn jeg er vant til å høre på til vanlig lytting, har kjørt samme høytalere imot Xindak effekt blokker før. Testet også disse til tdai2170 og det låt utrolig bra! Er vant til å få omphen på lavt volum fra før. Nå er det litt som å mangle dreimoment på en motor før man drar på høyt turtall.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende jeg har vært i denne tråden før, men ikke skyt meg av den grunn. Har en TDAI-2200RP, foret av en Linn Akurate DS/1, og musikken serveres av B/W 804S. Etter at jeg oppdaget Lyngdorf romkorreksjon, forlot jeg Mark Levinson, Wadia, Dynamic Precision, alt det der. Har nå en "simpel" hifi som er digital til fingerspissene, og har aldri hatt bedre lyd enn i dag. Til en tredjedel av prisen fra den tiden jeg kjørte "tungt". Anlegget i dag er elegant. Ikke noe stygt rack som ødelegger stua. Bare en tynn TDAI-2200 RP; Linn Akurate, på toppen av et pent møbel av bøk. Hvorpå Walnut utseendet til B/W 804S passer perfekt.

    Jeg er litt nysgjeriig på TDAI 2170. Men da må denne kunne levere lyden like "saftig" som 2200 gjør. Årsaken til at jeg snuser på 2170, er at den har HDMI innganger. Men jeg kan leve uten. Trenger ikke HDMI for å avspille EN SACD jeg har. For hvem gidder kjøpe SACD, når alt etterhvert likevel utkommer som 24bit downloads? Til orientering, har jeg i løpet av ett år, lastet ned 50 24/96 og 24/192 albumer. Alt sammen råkk og råll. Talking Heads, Rolling Stones, Velvet Underground, R.E.M, Tom Petty, osv. Litt off-topic; men kjøp for guds skyld ikke CD plater mer!
    Jeg er enda gammeldags og spiller med glede CD og DVD'er. Men min glimrende Classe CDT-300 DVD transport funker ikke på min 2200, men uten problemer med Classeutsyr og 2170. Kanskje feilen skyldes forstyrrelser hos meg? Og du har nok en ganske lettdrevet høyttaler hvis du synes at 2200 låter saftig. Brukte du virkelig det tunge forsterkere på de høytalerne?

    Men dere som streamer musikk, gjør dere dette mest pga bekvemmelige hensyn eller er lyden bedre enn en topp CD spiller/transport? Jeg har god tro på at høyoppløselige plater kan spille topp, men er mer skeptisk til musikk lastet ned på direkten. Musikk rippet til PC og spilt ut gjennom en god digitalutgang har jeg og god tro på. Men jeg bryr meg lite om data og har kunnskaper deretter.

    Den beste lyden som jeg har hatt gjennom både i mitt gamle analoganlegg og mange år nå med 2200, har vært direktesendinger fra TV'en. Livesendinger med spesielt klassisk musikk spiller supert gjennom digital toslink out fra min TV. Det er merkbart mer tyngde i lyden og mer gjennomsiktig og dynamisk lyd. Hva er grunnen til at denne lyden er så bra? En annen kompis her hjemme sa at han hadde fantastisk lyd på sendingene fra TV2 hver gang vi møtes. Men når han lastet ned musikken etterpå var det mye dårligere lyd. Gode konsertopptak på DVD synes jeg også er merkbart bedre lydmessig enn CD. Men toslink utgangen fra CDT-300 gir dårligere lyd enn med rca og xlr.

    Jeg holder enda fast på at rommet er den viktigste komponenten for god lyd. Så kommer kvaliteten på innspillingene. Derfor har jeg tenkt at signalkilden er viktig å ha i topp kvalitet. Shit in fra kilden er shit out gjennom forsterkerne.

    Jeg har vel det samme forholdet til mine CD plater som mange har til vinylen. At det er litt høytidsstund å legge i en CD og studere coveret. Og gjerne spille hele platen. og ikke bare hoppe vilkårlig fra sang til sang.

    Det er ikke tvil om at ting skjer veldig fort for tiden og CD salget stuper. Men ikke i f.eks Tyskland. Men der leverte de jo kassettspiller i dyre biler 10 år etter at CD spilleren var blitt vanlig. Man kan i alle fall gjøre mange gode kjøp på CD og DVD. Jeg har nok aldri følt at jeg er kommet opp i årene så tydelig som i det siste.

    Og en ting til. Jeg synes at det er tøft med en svær rigg av store forsterkere m.m, hvis høyttalerne krever slikt utstyr. Nå ser jo mitt anlegg ganske puslete ut med en 2200 som erstatter forforsterker, dac, effektforsterker og el.delefilter. Det gjør jo produktet genialt. Har bare en Crown K2 og DVD spiller i tillegg. Men har til gjengjeld mye større høyttalere enn de fleste. Men i min romslige stue virker anlegget ikke så voldsomt. Heldigvis er kona innforstått med at jeg får bestemme over en av veggene i stuen.

    Eirik.

    Beklager et sent svar, men slik går det når man seiler til sjøs internasjonalt, mister oversikten over tråder stadig vekk.

    Jeg har kun brukt Lyngdorfen med Forsman VSS III en liten periode, og til slutt med Bowers & Wilkins. Årsaken til at jeg streamer er flere. Bekvemmelighet, og at man tar CD spiller, plater og kabler helt ut av signalveien, noe jeg har tro på gir et bedre resultat. Forenkling av signalveien gjør alltid det.

    Jeg har blitt mer forsiktig med å dumpe CD plater. Dette fordi mange nye Hi-Res utgivelser er ødelagte av komprimering. For eksempel REM fra HiResAudio og HDTracks. Noen utgivelser er så komprimerte at det gjør vondt i ørene. Jeg jakter nå derfor på DVD-A utgivelsene, og "Document" og "New Adventures in Hi-Fi" kommer i hus om noen uker. Jeg følger ellers nøye med på DR databasen, og har faktisk tatt noen få Hi-Res utgivelser av serveren, til fordel for gode CD masteringer fra 80 tallet.

    Jeg har også klippetro på fiberoptisk overføring. Men vet at selv om en kabel kan klare 192kHz/24bit, hender det at sender og mottakere, selv på såkalt High-End utstyr, bare klarer 96kHz/24bit. Hadde elektronikk som hobby i mange år, og en titt i databøkene mine bekrefter fuskingen. Generaltabbe av produsentene.

    Jeg forstår gleden ved å bla i coverne når en hører på et album. Men nå har jeg alltid valgt musikk etter klangen, aldri tekstene. Likevel er jeg nøye med å legge inn et skikkelig albumbilde på server, så jeg kan se det på PC'en eller iPaden. I min musikkdatabase, Platearkivet, legger jeg av og til inn flere albumbilder, også de med tekstene.

    Kudos til din kone, som har gitt deg en hel vegg :)

    Takk for bidrag, Nocturnal.

    Har du sammenlignet med et skikkelig drivverk, eller bare brukt den vanlige digitale utgangen på en normal CD spiller? Jeg mener at det er opp noen nivåer i kvaliteten med mitt drivverk når jeg har sammenlignet med vanlige CD spillere.Hi-FI Klubben testet ut mitt Classé CDT-300 driverk på CP800 pre(tror jeg den heter) og 600 Watt monoblokker på B&W 802D. Sjefen der sa at spesielt stemmegjengivelsen var merkbart bedre enn med NAD spilleren som normalt stod der til 20.000 kr. Jeg kjøpte min Classe for under 10.000 kr 8 mnd gammel og veiledende pris var 49.800 kr. Det var tidene med voldsomme priser. Jeg skal se om jeg blir overbevist en dag, men har bare hørt streaming på rimelige anlegg til nå. Jeg synes jeg har en fin fylde, klarhet og dynamikk med min spiller som jeg er veldig fornøyd med. Mange ville nok si analog lyd uten støy. Jeg synes at 2200 spiller meget bra hos meg.

    Min kone har vært medgjørlig oppover årene. Det er ikke småhøyttalere som har stått i stuen. De siste er knallrøde Wilson Grand Slamm kopiene med høyde på over 190 cm og 160 kg per side. Men har hatt bassøyler på 165 x 44 cm pluss line-source mellomtone-diskantsøyler på hver side før det.(450 kg) Og 203 x 90 cm dipoler da jeg flyttet ned til Østerrike. Men anlegget står ikke lenger i stuen. Gav opp å få god lyd der. Spiller i et lite og godt rom der bassen og dynamikken endelig er på plass, men basskassene blir nok byttet ut. I største laget med 2 x 12" per side i et rom med luftvolum på ca 15m2. 18 m2 gulvareal. Før var det 68m2 i en åpen stue, kjøkken og gang.

    Jeg leste en kjempeinteressant tråd om "ur" CDer her på forumet. Det gav mening til meg. Jeg har forskjelllige remastered innspillinger og kan ikke forstå at lyden ikke er slik jeg husker fra tidligere. En del CDer er forsvunnet etter lån m.m og har kjøpt nyere utgaver. Så viser det seg at folk har tatt målinger av gamle CDer kontra nye, og måler en reduksjon på 10-12 db i dynamikkområdet på flere av dem. Mange CDer fra 80 tallet og begynnelsen på 90 tallet har veldig god lyd og dynamikk. Så er det mye elendige utgivelser senere. Jeg har lenge hevdet at innspillingene er det viktigste for god lyd. Så jeg skal nå forsøke å få tak i de tidligste utgivelsene av musikk jeg liker godt. Best of ... kan jeg nok holde meg langt unna hvis de er av nyere dato. Jeg skal og prøve å få tak i det programmet som viser dynamikkomfanget på innspillingene.

    I en annen lang tråd om The loudness war ble det henvist til Peter Lyngdorf. Prøv å sjekke ut et langt intervju med han. Det er ganske sjokkerende opplysninger han kommer med. Med gode og enkle forklaringer gir han omfattende informasjon om hva som skjer innen lydopptak i dag. Tenk på hvor mange tekniske fremskritt som har vært gjort de siste 30 år, og så er lydopptakene blitt dårligere på mange måter. Han henviste til direktesendte konsertopptak i DR som var fantastiske før, men nå er det elendig lyd selv om konsertsalen i milliardklassen har nydelig akustikk. Det vil ikke bli lett å selge dyrt stereoutstyr i fremtiden hvis innspillingene fortsatt ødelegges. Anbefales på det sterkeste å sjekke ut. Til og med hires streaming er berørt av dette. Enda gode grunner for meg til å fordype meg i spesielt musikken fra 70-tallet. Jeg hører mye på jazz, og der tror jeg nok lyden enda er topp. I alle fall platene som jeg har.

    Jeg synes det er spesielt hvis en spiller mye musikk på lavt nivå at en trenger en kraftig forsterker. Du får fylde i lyden som små forsterkere mangler. Det er mye likheter med en bil med stor motor og kraftig dreiemoment.

    Jeg skulle gjerne ha hatt en 2170, men da hadde den bare blitt brukt i toppen på mine høyttalere. Behold 2170en og suppler med en kraftig amp til bassene.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Jeg gikk så langt en periode, at jeg bygde fiberoptiske overganger fra dyre, Franske CD drivverk til Audio Note (!) rørforsterkere. Det var den tiden jeg var medlem av Audio Society i Oslo. Det står et anlegg et sted i Oslo den dag i dag, som bruker fiberoptikk "lånt" fra nedlagt kontor hos NSB (de var kjapt ute med å bruke fiber, hehe), som spiller musikk så det suser.

    Så for å svare på spørsmålet og ikke rote meg vekk, så ja, jeg hadde mye suksess ved å kjøpe/dele opp CD/DAC, og selv utvikle overføring. Jeg bygde det alltid om til fiber. Jeg har den dag i dag klokketro på fiber, men da må selv kjente, tunge produsenter, innrømme at TosLink de leverer med sine produkter, ikke er i stand til å gjengi 192kHZ/24bit. Det jeg sier der dette: Bruk heller coax. Ja, kabelen kan levere. Men tro det eller ei, selv visse "tunge" produsenter, lodder inn en optisk sender/mottaker som IKKE kan gå opp til f.eks 192/24.

    Avslutnigsvis, og som du selv sier. Ja, mye fin såkalt "Hi-Res" ute nå. Jeg har kastet minst en tusenlapp i søpla angående de nye (2012) utgivelsene av REM. Ikke kjøp Document, Murmur, Reckoning fra verken HiresAudio eller HDTracks. De lyder vondt i ørene, men OK, jeg gir Reckoning en sjanse til. Hva Murmur og Document angår, så er CD platene tilbake i drift.

    Men jeg har bestilt, og får snart, tre REM album på DVD-A. Disse er kjente, alle, for å ha både god DR og finfin lyd. Jeg gir etterhvert bengen i DR og hører heller på de som prater om lyden. Jeg har hørt (og de som vet bedre må gjerne komme inn her), at man ikke skal henge seg opp i DR, men heller se på kurveformene som jeg f.eks gjør med MusicScope. Jeg vet det er lav DR, men samtidig ser jeg via andre programmer at her er det ikke overstyrt eller klippet.

    Men for søren, tråden er om Lyngdorf, beklager at jeg driver vekk. :)

    Jeg har TDAI-2200 RP her nå på hvor mange år?? Og den forsynes av Linn Akurate. På AVforum sa de fleste til meg at jeg MÅTTE jo ha en SUB!! For hvis ikke tok jeg jo feil! Pøh. Her har jeg saftig bass, varm lyd, det er så bra at jeg vet ikke hvordan jeg skal forsvare det, får jo protester uansett ;-)

    Pytt pytt!
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk så langt en periode, at jeg bygde fiberoptiske overganger fra dyre, Franske CD drivverk til Audio Note (!) rørforsterkere. Det var den tiden jeg var medlem av Audio Society i Oslo. Det står et anlegg et sted i Oslo den dag i dag, som bruker fiberoptikk "lånt" fra nedlagt kontor hos NSB (de var kjapt ute med å bruke fiber, hehe), som spiller musikk så det suser.

    Så for å svare på spørsmålet og ikke rote meg vekk, så ja, jeg hadde mye suksess ved å kjøpe/dele opp CD/DAC, og selv utvikle overføring. Jeg bygde det alltid om til fiber. Jeg har den dag i dag klokketro på fiber, men da må selv kjente, tunge produsenter, innrømme at TosLink de leverer med sine produkter, ikke er i stand til å gjengi 192kHZ/24bit. Det jeg sier der dette: Bruk heller coax. Ja, kabelen kan levere. Men tro det eller ei, selv visse "tunge" produsenter, lodder inn en optisk sender/mottaker som IKKE kan gå opp til f.eks 192/24.

    Avslutnigsvis, og som du selv sier. Ja, mye fin såkalt "Hi-Res" ute nå. Jeg har kastet minst en tusenlapp i søpla angående de nye (2012) utgivelsene av REM. Ikke kjøp Document, Murmur, Reckoning fra verken HiresAudio eller HDTracks. De lyder vondt i ørene, men OK, jeg gir Reckoning en sjanse til. Hva Murmur og Document angår, så er CD platene tilbake i drift.

    Men jeg har bestilt, og får snart, tre REM album på DVD-A. Disse er kjente, alle, for å ha både god DR og finfin lyd. Jeg gir etterhvert bengen i DR og hører heller på de som prater om lyden. Jeg har hørt (og de som vet bedre må gjerne komme inn her), at man ikke skal henge seg opp i DR, men heller se på kurveformene som jeg f.eks gjør med MusicScope. Jeg vet det er lav DR, men samtidig ser jeg via andre programmer at her er det ikke overstyrt eller klippet.

    Men for søren, tråden er om Lyngdorf, beklager at jeg driver vekk. :)

    Jeg har TDAI-2200 RP her nå på hvor mange år?? Og den forsynes av Linn Akurate. På AVforum sa de fleste til meg at jeg MÅTTE jo ha en SUB!! For hvis ikke tok jeg jo feil! Pøh. Her har jeg saftig bass, varm lyd, det er så bra at jeg vet ikke hvordan jeg skal forsvare det, får jo protester uansett ;-)

    Pytt pytt!


    Jeg synes og mine 2200 spiller varmere enn mange rørforsterkere jeg har hørt, og med mye høyere oppløsning. Jeg har enda til gode å høre skikkelig oppløst lyd av en rørforsterker. Men er jo mye jeg ikke har hørt. Men en kompis har Jadis som er dyre greier. Kanskje for dårlige rør og ikke skikkelig justert, men de effektforsterkerne ville jeg aldri hatt. Jeg anbefaler hele tiden folk å kjøpe 2200, som jeg mener gir mest lyd for pengene av alle hifi komponenter jeg kjenner til. Skulle bare så gjerne ønske at Lyngdorf hadde hatt en skikkelig bruksanvisng for DSP.(nok en gang mas fra meg om dette. Og utrolig at det ikke finnes god nok info fra Lyngdorf. Er ikke mer enn 9 år siden dette var aktuelt.)

    Angående optisk kabel, så hadde jeg for mange år siden en meget flott og dyr rør DAC som jeg fikk en god deal på(og ingen kone å ta hensyn til). Valve Amplification Company. Den hadde også AT&T optisk inngang. Fikk en gang prøve et Wadia drivverk med AT&T utgang. Da ble det brukt tynne ringer som en skulle tilpasse avstanden eller styrken på lyset på pluggen. Et par naboer prøvde denne kombinasjonen med veldig godt resultat. DACen ble solgt ikke lenge etterpå for å finansiere oppfiksing i huset jeg hadde. Jeg tror at den digitale utgangen er det svakeste punktet på en vanlig CD spiller som brukes som drivverk. Jeg har inntrykk basert på produsentens informasjon, at Classé har gjort mye jobb angående dette og eliminering av jitterstøy. Angående Toslink, så er ikke det så bra lyd med mitt drivverk som med XLR og RCA utgangene. Men fra TVen sin optiske utgang er lyden fremragende.

    Når jeg skrev DR så siktet jeg til Danmarks Radio. Jeg vet ikke hva DR er på stående fot nå. Peter Lyngdorf var frustrert at til og med DR med sitt flotte utstyr og kompetente folk komprimerer dynamikken. Det er skuffende når gamle favorittopptak med topp lyd blir ødelagt på nyutgivelser. Digitally remastered klinger flott, men lyder mange ganger dårlig. Jeg spilte gamle jazzopptak i sommer fra Verve. Blant annet Oscar Peterson's We get requests. Fantastisk naturlig lyd uten kunstig panorering. Trommesettet har bare direktelyd bak til venstre. Flygelet sprer lyden fra en plass bak i midten. Jeg føler jeg er til stede uten innblanding fra moderne teknikk. Dette opptaket er over 50 år gammelt. Jeg har vært på jazzklubben Blue Note i New York. Et lite trangt og bredt lokale der musikerne spre seg ut i bredden. Der er det ikke snakk om mye dybde i lyden, men bredde. Det savner jeg på mange opptak.

    Lyden fra DVD konsertopptak har jeg meget god erfaring med og veldig kjekt å kunne se musikerne når de spiller og synger.

    Flott at din 2200 spiller godt alene. Jeg har opplevd mer kald og presset lyd når 2200 ikke har full kontroll. Og nydelig varm lyd når bassene blir drevet av en annen amp.

    Eirik.
     

    Arnfinn69

    Fersking
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei. Da var jeg endelig inne på forumet og er veldig klar for oppsett på TDAI2200'en :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Gå inn på Lyngdorf.com
    last ned manualene
    last også ned softwaren som stiller inn delefrekvenser og frekvenskorrigeringer til BW-1 pakka automatisk
    derettet kjører du Roomperfect prosedyren
    thats it, hvis jeg ikke har misforstått helt :)

    image.jpg
     

    Arnfinn69

    Fersking
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Gå inn på Lyngdorf.com
    last ned manualene
    last også ned softwaren som stiller inn delefrekvenser og frekvenskorrigeringer til BW-1 pakka automatisk
    derettet kjører du Roomperfect prosedyren
    thats it, hvis jeg ikke har misforstått helt :)

    Vis vedlegget 340534
    Vet du hvor en får tak i VGA - RJ11 kabler...? Evt USB - RJ11
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Spør hifi klubben i Moss først
    jeg fikk en gratis i ski som service, god service vel og merke
    eller spør en datakompis om han kan lodde en
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Da var jeg endelig inne på forumet og er veldig klar for oppsett på TDAI2200'en :)
    Velkommen til Lyngdorfvennene, Arnfinn.

    Du har god tålmodighet siden har gått lang tid siden du kjøpte høyttalerne. Håper at du har funnet ut av det nå. I verste fall kan du kanskje få tak i en brukt 2170 og selge din 2200. Det er ikke sikkert at prisforskjellen er så stor. 2170 er mer enn kraftig nok til å drive DP-1 og den skal ha ferdig innstallert korreksjon for DP-1 og BW-1.

    Hilsen Eirik.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei lyngdorf's venner :)
    Jeg lurte egentlig litt på hvordan 2170 fungerer som en forforsterker?
    Digitaliserer den et analogt signal inn før den analogiserer det på vei ut til en effekt forsterker?
    Har per dags dato dali Epicon 2 så tror kanskje 2x80 er litt snaut med tanke på at man er vant til 2x175 som er kraftige.
    Og på sikt har jeg lyst på rør i effekt delen?
    Så i hoved sak så lurer jeg på om det er noen her som har noen erfaringer/har et lignende oppsett?

    Mvh Markusen
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Hei lyngdorf's venner :)
    Jeg lurte egentlig litt på hvordan 2170 fungerer som en forforsterker?
    Digitaliserer den et analogt signal inn før den analogiserer det på vei ut til en effekt forsterker?
    Ja, det digitaliseres og analogiseres.

    Har hørt om flere som benytter TDAI 2170 kun som forforsterker, og legger til både DAC og effektforsterker med godt resultat. Alle jeg har snakket med (eller lest trådene til) som har eller vurderer denne løsningen gjør det for å få Lyngdorf sin romkorreksjon. Som du sikkert vet må en i praksis jobbe med romkorreksjon i det digitale domenet, da som PCM - så denne konverteringen gir mening. Selv har jeg egentlig lovet bort min egen Lyngdorf til test som forforsterker i et mye dyrere oppsett, men har ennå ikke somlet meg til å gjøre det.

    Jeg har valgt å benytte TDAI 2170 både som DAC og for/effektforsterker - men har aktiv sub integrert (noe romkorreksjonen integrerer meget bra i totalen). Når det kommer til avspilling via ekstern DAC tror jeg dette kan ha noe for seg når musikkens bitrate ikke går opp i Lyngdorfens interne bitrate og ved "ukompatible" klokker (finnes det? jitter finnes i alle fall...) - ellers har jeg mest tro på å holde signalet digitalt så lenge som mulig (uten å konvertere mer frem og tilbake enn strengt tatt nødvendig).

    Resten av spm dine må noen andre mene noe om....
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei lyngdorf's venner :)
    Jeg lurte egentlig litt på hvordan 2170 fungerer som en forforsterker?
    Digitaliserer den et analogt signal inn før den analogiserer det på vei ut til en effekt forsterker?
    Ja, det digitaliseres og analogiseres.

    Har hørt om flere som benytter TDAI 2170 kun som forforsterker, og legger til både DAC og effektforsterker med godt resultat. Alle jeg har snakket med (eller lest trådene til) som har eller vurderer denne løsningen gjør det for å få Lyngdorf sin romkorreksjon. Som du sikkert vet må en i praksis jobbe med romkorreksjon i det digitale domenet, da som PCM - så denne konverteringen gir mening. Selv har jeg egentlig lovet bort min egen Lyngdorf til test som forforsterker i et mye dyrere oppsett, men har ennå ikke somlet meg til å gjøre det.

    Jeg har valgt å benytte TDAI 2170 både som DAC og for/effektforsterker - men har aktiv sub integrert (noe romkorreksjonen integrerer meget bra i totalen). Når det kommer til avspilling via ekstern DAC tror jeg dette kan ha noe for seg når musikkens bitrate ikke går opp i Lyngdorfens interne bitrate og ved "ukompatible" klokker (finnes det? jitter finnes i alle fall...) - ellers har jeg mest tro på å holde signalet digitalt så lenge som mulig (uten å konvertere mer frem og tilbake enn strengt tatt nødvendig).

    Resten av spm dine må noen andre mene noe om....
    Takk for svar :)
    Ja jeg er jo intresert i den romkoreksjonen, men hvis man spiller vinyl er jo halve gleden å vite at signalet forblir analogt hele veien :)
    men føler det er kanskje litt som å håpe på i pose og sekk:rolleyes:
    Du synnes ikke dac i den er så bra hvis jeg forstår deg riktig?
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Takk for svar :)
    Ja jeg er jo intresert i den romkoreksjonen, men hvis man spiller vinyl er jo halve gleden å vite at signalet forblir analogt hele veien :)
    men føler det er kanskje litt som å håpe på i pose og sekk:rolleyes:
    Du synnes ikke dac i den er så bra hvis jeg forstår deg riktig?
    Hehe, du skal nok lete lenge etter aktiv romkorreksjon som ikke er digital ja.

    Vel, jeg synest DACen er bra og bruker den. Det handler om å holde signalet digitalt lengst mulig. Personlig tror jeg det gir best resultat.

    Men - andre velger bort den interne DACen - jeg prøvde bare å diskutere hvorfor de gjør det, og om det KAN ha noe for seg. Mine betraktninger gjelder forsåvidt alle DACer - det vil alltid være noen oppløsninger som passer en design bedre enn andre.

    /N
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Ja da takker jeg for svar ble klokere i værtfall vi får see hva man lander på men en så lenge så blir det nok med konspirasjonene i hode mitt :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei lyngdorf's venner :)
    Jeg lurte egentlig litt på hvordan 2170 fungerer som en forforsterker?
    Digitaliserer den et analogt signal inn før den analogiserer det på vei ut til en effekt forsterker?
    Ja, det digitaliseres og analogiseres.

    Har hørt om flere som benytter TDAI 2170 kun som forforsterker, og legger til både DAC og effektforsterker med godt resultat. Alle jeg har snakket med (eller lest trådene til) som har eller vurderer denne løsningen gjør det for å få Lyngdorf sin romkorreksjon. Som du sikkert vet må en i praksis jobbe med romkorreksjon i det digitale domenet, da som PCM - så denne konverteringen gir mening. Selv har jeg egentlig lovet bort min egen Lyngdorf til test som forforsterker i et mye dyrere oppsett, men har ennå ikke somlet meg til å gjøre det.

    Jeg har valgt å benytte TDAI 2170 både som DAC og for/effektforsterker - men har aktiv sub integrert (noe romkorreksjonen integrerer meget bra i totalen). Når det kommer til avspilling via ekstern DAC tror jeg dette kan ha noe for seg når musikkens bitrate ikke går opp i Lyngdorfens interne bitrate og ved "ukompatible" klokker (finnes det? jitter finnes i alle fall...) - ellers har jeg mest tro på å holde signalet digitalt så lenge som mulig (uten å konvertere mer frem og tilbake enn strengt tatt nødvendig).

    Resten av spm dine må noen andre mene noe om....
    Takk for svar :)
    Ja jeg er jo intresert i den romkoreksjonen, men hvis man spiller vinyl er jo halve gleden å vite at signalet forblir analogt hele veien :)
    men føler det er kanskje litt som å håpe på i pose og sekk:rolleyes:
    Du synnes ikke dac i den er så bra hvis jeg forstår deg riktig?
    Fordelene med å ha RK koblet inn, er i de fleste tilfeller overlegen andre bagateller man måtte klare å bekymre seg for.;)
    Hjelper ikke at signalet er analogt herfra og til dit, om du lider av store romproblemer og systemet ute av fase.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Takk for svar :)
    Ja jeg er jo intresert i den romkoreksjonen, men hvis man spiller vinyl er jo halve gleden å vite at signalet forblir analogt hele veien :)
    men føler det er kanskje litt som å håpe på i pose og sekk:rolleyes:
    Du synnes ikke dac i den er så bra hvis jeg forstår deg riktig?
    Hehe, du skal nok lete lenge etter aktiv romkorreksjon som ikke er digital ja.

    Vel, jeg synest DACen er bra og bruker den. Det handler om å holde signalet digitalt lengst mulig. Personlig tror jeg det gir best resultat.

    Men - andre velger bort den interne DACen - jeg prøvde bare å diskutere hvorfor de gjør det, og om det KAN ha noe for seg. Mine betraktninger gjelder forsåvidt alle DACer - det vil alltid være noen oppløsninger som passer en design bedre enn andre.

    /N
    Lykke til med valget Marius....

    I Lyngdorfen er vel strengt tatt DACen helt til slutt i kjeden, sammen med forsterkningen (altså digital til analog omformingen). Akkurat den biten av Lyngdorfen tror jeg er rimelig nær perfekt. Romkorreksjonen er også veldig bra i mine ører, og veldig effektiv.

    Den biten jeg mener mange DACer bommer på, og som jeg diskuterte tidligere er konverteringen fra musikkfilformatets (bitrate) til den interne bitraten. Om jeg husker riktig er den interne bitraten i Lyngdorfen 384kHz/32bit x10 (upsampling).
    Selv tror jeg at denne prosessen med digital til digital konvertering ofte står for en del av fargingen av signalet i en god del DACer.
    (EDIT: Jeg ser at AK5394 chippen oppgis til 192kHz/24bit - men mener Lyngdorf engang har oppgitt at den interne oppløsningen er 96khz 24bit (pr kanal?). Det betyr uansett hvordan det upsamples, at det til slutt skal samples til 96kHz 24bit. Da vil jeg også tro at en fil med samme oppløsning vil gi best lyd)

    Når det kommer til analog til digital, og digital til analog omformingen du Marius evt skal benytte i Lyngdorfen tror jeg den er så tapsfri det er mulig å få den. Den bruker samme klokke og en A/D konverter med dynamisk range på over 123 dB. Kommer du over at signalet digitaliseres tror jeg derfor resultatet kan bli meget bra med vinyl og Lyngdorf...

    Dersom/når en ekstern DAC har noe for seg på Lyngdorfen, tror jeg derfor det har med en kombinasjon av digital til digital konvertering og ulike klokkehastigheter mellom evt streamer og DAC.

    Er det noen her som har regnet på hvilke bitrater / filformater som går nøyaktig opp i Lyngdorfen sin interne bitrate?
     
    Sist redigert:

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei lyngdorf's venner :)
    Jeg lurte egentlig litt på hvordan 2170 fungerer som en forforsterker?
    Digitaliserer den et analogt signal inn før den analogiserer det på vei ut til en effekt forsterker?
    Ja, det digitaliseres og analogiseres.

    Har hørt om flere som benytter TDAI 2170 kun som forforsterker, og legger til både DAC og effektforsterker med godt resultat. Alle jeg har snakket med (eller lest trådene til) som har eller vurderer denne løsningen gjør det for å få Lyngdorf sin romkorreksjon. Som du sikkert vet må en i praksis jobbe med romkorreksjon i det digitale domenet, da som PCM - så denne konverteringen gir mening. Selv har jeg egentlig lovet bort min egen Lyngdorf til test som forforsterker i et mye dyrere oppsett, men har ennå ikke somlet meg til å gjøre det.

    Jeg har valgt å benytte TDAI 2170 både som DAC og for/effektforsterker - men har aktiv sub integrert (noe romkorreksjonen integrerer meget bra i totalen). Når det kommer til avspilling via ekstern DAC tror jeg dette kan ha noe for seg når musikkens bitrate ikke går opp i Lyngdorfens interne bitrate og ved "ukompatible" klokker (finnes det? jitter finnes i alle fall...) - ellers har jeg mest tro på å holde signalet digitalt så lenge som mulig (uten å konvertere mer frem og tilbake enn strengt tatt nødvendig).

    Resten av spm dine må noen andre mene noe om....
    Takk for svar :)
    Ja jeg er jo intresert i den romkoreksjonen, men hvis man spiller vinyl er jo halve gleden å vite at signalet forblir analogt hele veien :)
    men føler det er kanskje litt som å håpe på i pose og sekk:rolleyes:
    Du synnes ikke dac i den er så bra hvis jeg forstår deg riktig?
    Fordelene med å ha RK koblet inn, er i de fleste tilfeller overlegen andre bagateller man måtte klare å bekymre seg for.;)
    Hjelper ikke at signalet er analogt herfra og til dit, om du lider av store romproblemer og systemet ute av fase.
    Det du skriver over her er jo grunnen til at man sikler på den, Så er vel så og si enig med deg der :-D
    Men når den sender signal til en ekstern effekt del (eks to mono blokker) så er det nøtt til å være analogt signal når inngangen der er analog?
    Men når man gjør det på den måten kan man benytte seg av RK?
    Har jo skjønt det sånn over her som nassenoff skriver at den RK er digital så hvordan blir det med signalet da?
    Dette ble veldig klønete forklart men håper dere skjønner?
    Takker igjen for veldig utfyllende svar :-D
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei lyngdorf's venner :)
    Jeg lurte egentlig litt på hvordan 2170 fungerer som en forforsterker?
    Digitaliserer den et analogt signal inn før den analogiserer det på vei ut til en effekt forsterker?
    Har per dags dato dali Epicon 2 så tror kanskje 2x80 er litt snaut med tanke på at man er vant til 2x175 som er kraftige.
    Og på sikt har jeg lyst på rør i effekt delen?
    Så i hoved sak så lurer jeg på om det er noen her som har noen erfaringer/har et lignende oppsett?

    Mvh Markusen
    Hei Marius.

    Jeg anbefaler deg ä bruke litt tid og lese igjennom noen av de foregäende sidene. Alphamale har et par ganger bekreftet at 2170 fungerer meget godt som en forforsterker. En annen kar spiller pä 2170 og Epicon 2 og er veldig godt fornöyd med lyden og dynamikken. Han har hatt riktig stort og tungt utstyr tidligere, og sier at lyden aldri har värt bedre hos han enn med 2170 og Epicon 2. Jeg skrev ogsä et innlegg der jeg oppga noen tekniske data fra en grundig tysk test av Epicon 2. Rimelig god fölsomhet, men spesielt en jevn og lett impedanse som ikke gär under 5 ohm. Det er jo slike ting som er viktige hvis forsterkeren mangler muskler. 2170 er i svakeste laget til mange höyttalere, men den skal väre en meget god makker til Epicon 2. Det avhenger jo og av störrelsen pä rommet. Men siden du har kjöpt Epicon 2 har du sikkert ikke en stor stue.

    Epicon 2 har jo begrensninger i bassen, men da provoserer den ogsä frem mindre problemer fra rommet enn store höyttallere. 2170 ser jeg pä som et därlig kjöp hvis det bare er romkorreksjonen du er ute etter. Pröv 2170 som den er med gode lydkilder, og den viser seg sikkert til ä väre veldig god sammen med Epicon 2. Vil du ha rörlyd ville jeg ha kjöpt en god integrert forsterker og ikke blandet inn Lyngdorf i det hele tatt. Höyttalerne er blant fä som egner seg til bruk sammen med rörforsterkere pga snill impedanse. Men Lyngdorf har jo varmen fra rör, bare med mer opplösning. I alle fall hos meg.

    Hilsen Eirik.
     

    marius markusen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    215
    Antall liker
    153
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei lyngdorf's venner :)
    Jeg lurte egentlig litt på hvordan 2170 fungerer som en forforsterker?
    Digitaliserer den et analogt signal inn før den analogiserer det på vei ut til en effekt forsterker?
    Har per dags dato dali Epicon 2 så tror kanskje 2x80 er litt snaut med tanke på at man er vant til 2x175 som er kraftige.
    Og på sikt har jeg lyst på rør i effekt delen?
    Så i hoved sak så lurer jeg på om det er noen her som har noen erfaringer/har et lignende oppsett?

    Mvh Markusen
    Hei Marius.

    Jeg anbefaler deg ä bruke litt tid og lese igjennom noen av de foregäende sidene. Alphamale har et par ganger bekreftet at 2170 fungerer meget godt som en forforsterker. En annen kar spiller pä 2170 og Epicon 2 og er veldig godt fornöyd med lyden og dynamikken. Han har hatt riktig stort og tungt utstyr tidligere, og sier at lyden aldri har värt bedre hos han enn med 2170 og Epicon 2. Jeg skrev ogsä et innlegg der jeg oppga noen tekniske data fra en grundig tysk test av Epicon 2. Rimelig god fölsomhet, men spesielt en jevn og lett impedanse som ikke gär under 5 ohm. Det er jo slike ting som er viktige hvis forsterkeren mangler muskler. 2170 er i svakeste laget til mange höyttalere, men den skal väre en meget god makker til Epicon 2. Det avhenger jo og av störrelsen pä rommet. Men siden du har kjöpt Epicon 2 har du sikkert ikke en stor stue.

    Epicon 2 har jo begrensninger i bassen, men da provoserer den ogsä frem mindre problemer fra rommet enn store höyttallere. 2170 ser jeg pä som et därlig kjöp hvis det bare er romkorreksjonen du er ute etter. Pröv 2170 som den er med gode lydkilder, og den viser seg sikkert til ä väre veldig god sammen med Epicon 2. Vil du ha rörlyd ville jeg ha kjöpt en god integrert forsterker og ikke blandet inn Lyngdorf i det hele tatt. Höyttalerne er blant fä som egner seg til bruk sammen med rörforsterkere pga snill impedanse. Men Lyngdorf har jo varmen fra rör, bare med mer opplösning. I alle fall hos meg.

    Hilsen Eirik.
    jeg får lese igjennom noen sider i denne tråden :)
    Jeg har ikke så stort rom 4x5m, så Epicon passer bra inn :)
    Ja er kanskje noe i det du sier får prøve en kanskje jeg kan få en på lån fra en hifiklubb og teste den opp mot Bladeliusen?
    Takk for svar så skal jeg prøve å lese meg litt klokere i arkivet :)

    Markusen
     

    knudsen250190

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    29
    Antall liker
    63
    Sted
    Orkdal
    Torget vurderinger
    13
    Hei, hvordan tror dere TDAI 2170 blir sammen med et sett Dynaudio contour s1.4? lurer på om det kanskje kan bli litt spinkelt?
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Hei, hvordan tror dere TDAI 2170 blir sammen med et sett Dynaudio contour s1.4? lurer på om det kanskje kan bli litt spinkelt?

    Lyngdorf TDAI 2170 yter 2 x 170 W i 4 Ohm - Dynaudio Contour s1.4 er 4 Ohm og tåler max 170 W kontinuerlig effekt og den har 85 dB sensitivitet.

    Har hørt om tyngre høyttalere som TDAI driver fint. Men uansett - test det ut selv i egen stue (jeg regner med du har høyttalerene allerede). Bor du ikke alt for langt fra en hifiklubb burde det ikke være noe problem (selv uten å (mis)bruke angreretten).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har bestilt en etter å ha blitt overbevist.
    Hadde en hjemme i mindre enn 24 timer, men hadde bestemt meg etter 3-4 låter.
    Det er ikke det at den er direkte kraftig, men den er så godt avstemt tonalt og roomperfect ryddet opp mer i rommet mitt enn jeg kunne ha drømt om.
    Nå har det seg sånn at jeg trenger mer krefter på sikt, men det hindret ikke meg i å bestille en da jeg kommer til å bestille meg et effekttrinn senere.
    Sitter å lurer på om jeg ikke må bestille meg plug in kortet med analoginnganger for å få xlr til riia'n min.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen som har erfaring med analogmodulen til 2170?

    Har en riia med xlr utganger som jeg godt kunne tenkt meg å bruke.
     

    Lydnerd60

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    7
    Hei,

    Jeg har analogmodulen. Fikk min TDAI 2170 oppgradert med denne fordi deler av Hifi Klubbens info kunne tolkes dithen at RIAA korreksjonen/forsterkningen var en del av A/D konverteringen, så for meg et valg i konfigurasjonen. Uansett, det var bare vanlig A/D funksjon. Hifi Klubben ga meg en RIAA (Cambridge), som kompensasjon (som så ofte, god kundebehandling:)) og rettet teksten i sin info på hjemmesiden.

    Brukte Cambridge RIAA-en til min gamle Rega P3 med Grado MM pickup, plugget inn i en av RCA inngangene, veldig behagelig lyd, høres ikke "digitalt" ut (i negativ betydning).

    Denne spilleren/pickupen/RIAA-en er jo nokså middels, så min bedømmelse er kanskje ikke helt "gyldig". Foretrekker å kjøre helt analog med Rega-en etc. koblet til Hegel H70 og Elac FS 197 i loftsstua. Litt mer nivå i diskanten der, og dette kler den myke platespillerlyden bedre.

    Apropos digital i negativ eller positiv betydning, The Absolute Sound ga strålende anmeldelse av TDAI 2170, de har virkelig forstått greia med denne geniale forsterken.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hei,

    Jeg har analogmodulen. Fikk min TDAI 2170 oppgradert med denne fordi deler av Hifi Klubbens info kunne tolkes dithen at RIAA korreksjonen/forsterkningen var en del av A/D konverteringen, så for meg et valg i konfigurasjonen. Uansett, det var bare vanlig A/D funksjon. Hifi Klubben ga meg en RIAA (Cambridge), som kompensasjon (som så ofte, god kundebehandling:)) og rettet teksten i sin info på hjemmesiden.

    Brukte Cambridge RIAA-en til min gamle Rega P3 med Grado MM pickup, plugget inn i en av RCA inngangene, veldig behagelig lyd, høres ikke "digitalt" ut (i negativ betydning).

    Denne spilleren/pickupen/RIAA-en er jo nokså middels, så min bedømmelse er kanskje ikke helt "gyldig". Foretrekker å kjøre helt analog med Rega-en etc. koblet til Hegel H70 og Elac FS 197 i loftsstua. Litt mer nivå i diskanten der, og dette kler den myke platespillerlyden bedre.

    Apropos digital i negativ eller positiv betydning, The Absolute Sound ga strålende anmeldelse av TDAI 2170, de har virkelig forstått greia med denne geniale forsterken.
    Takker for svar.
    Jeg har enda ikke tatt et standpunkt om jeg skal ha analog modulen eller ei riktig enda. Ting må gå seg til først.
    Oppnådde 100% kjennskap til rommet med Room perfekt etter 9 målinger og da korrigerer den 10%
    skal sette ut noen teip biter på gulvet hvor høyttalerene står nå og flytte litt rundt på de og ta nye målinger.
    Med Magnepan høyttalere så tror jeg neppe at jeg kan flytte de nærmere frontvegg, men mulig de kan peke mer rett frem og stå litt nærmere sideveggene.
    Koblet riia forsterkeren til en av analoginngangene og økte gain med 12%
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Oppnådde 100% kjennskap til rommet med Room perfekt etter 9 målinger og da korrigerer den 10%
    skal sette ut noen teip biter på gulvet hvor høyttalerene står nå og flytte litt rundt på de og ta nye målinger.
    Anbefaler deg å uansett kjøre ny kalibrering når høyttalerene flyttes på. 100% er neppe 100% selv om du klarer sette høyttalerene tilbake +-1mm.... (i alle fall i fokus)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Oppnådde 100% kjennskap til rommet med Room perfekt etter 9 målinger og da korrigerer den 10%
    skal sette ut noen teip biter på gulvet hvor høyttalerene står nå og flytte litt rundt på de og ta nye målinger.
    Anbefaler deg å uansett kjøre ny kalibrering når høyttalerene flyttes på. 100% er neppe 100% selv om du klarer sette høyttalerene tilbake +-1mm.... (i alle fall i fokus)
    Selvsagt.
    Nå står høyttalerene på plassen hvor de spiller best uten kalibrering. Målet med å flytte på høyttalerene og ta ny kalibrering er for å se om jeg får RP til å få de til å spille bedre uten å ta hensyn til optimal plassering.
    Nå har jeg satt høyttalerene klin inntil sideveggene og tatt en ny fokuskalibrering. Det låter overraskende bra det også! Mistet litt av dybden, men den holder lydbildet overraskende fokusert.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Oppnådde 100% kjennskap til rommet med Room perfekt etter 9 målinger og da korrigerer den 10%
    skal sette ut noen teip biter på gulvet hvor høyttalerene står nå og flytte litt rundt på de og ta nye målinger.
    Anbefaler deg å uansett kjøre ny kalibrering når høyttalerene flyttes på. 100% er neppe 100% selv om du klarer sette høyttalerene tilbake +-1mm.... (i alle fall i fokus)
    Selvsagt.
    Nå står høyttalerene på plassen hvor de spiller best uten kalibrering. Målet med å flytte på høyttalerene og ta ny kalibrering er for å se om jeg får RP til å få de til å spille bedre uten å ta hensyn til optimal plassering.
    Nå har jeg satt høyttalerene klin inntil sideveggene og tatt en ny fokuskalibrering. Det låter overraskende bra det også! Mistet litt av dybden, men den holder lydbildet overraskende fokusert.
    Akkurat det med optimal plassering eller ei, er en av de sterkeste sidene med hele lyngdorfkonseptet.
    Sammen med delay og aktiv deling er det helt utrolig hva man kan utrette med litt flaks:cool:
    Til prisen er den et kupp i mine øyne.

    Det som er sikkert er at ALLE bevegelser i oppsett påvirker det allerede målte resultatet som er i bruk.
    Ny måling må gjennomføres for optimale betingelser. Eneste unntaket om det finnes, er heving og senking av gain på linjeinngangene for optimal nivåmatch. Man klarer faktisk å knipe inn et par db i en dip feks. for å rette ut frekvensresponsen.
     

    Tjabo

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    stockholm
    Intresserad av om någon har hunnit utvärdera Lyngdorf SDA-2400 ännu gärna ihop med TDAI-2170?

    Har själv TDAI-2170 och Dali Epicon 6, låter i de flesta fall mycket bra, men önskar lite mera bas, en bredare ljudbild och även att kunna spela lite högre önskemålen i namn ordning, Om jag ska vara hård kanske en ngt varmare ljudbild också men då är nog byte av förstärkaren lösningen och vill gärna behålla Roomperfect funktionen.

    Nyfiken på vad en SDA-2400 skulle göra med ljudbilden, tanken är också att på sikt använda Epicon 6 högtalarna som frontar i hemmabion så att komplettera med en bas som exempelvis Dali P-10 DSS kan också vara aktuellt och använda den även vid HIFI.

    Erfarenhet och idéer?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Du får bedre basskontroll ved å biampe med egen forsterker til bassene
    Er du heldig matcher delingen fra 2170 slik at du kan fjerne seriespolene i det passive delefilteret og få økt dynamikk og følsomhet.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Intresserad av om någon har hunnit utvärdera Lyngdorf SDA-2400 ännu gärna ihop med TDAI-2170?

    Har själv TDAI-2170 och Dali Epicon 6, låter i de flesta fall mycket bra, men önskar lite mera bas, en bredare ljudbild och även att kunna spela lite högre önskemålen i namn ordning, Om jag ska vara hård kanske en ngt varmare ljudbild också men då är nog byte av förstärkaren lösningen och vill gärna behålla Roomperfect funktionen.

    Nyfiken på vad en SDA-2400 skulle göra med ljudbilden, tanken är också att på sikt använda Epicon 6 högtalarna som frontar i hemmabion så att komplettera med en bas som exempelvis Dali P-10 DSS kan också vara aktuellt och använda den även vid HIFI.

    Erfarenhet och idéer?
    Mer bass:
    Har selv satt inn en aktiv sub. Da deler 2170 aktivt på 80 Hz hos meg - en perfekt deling - og "ingen" instillinger taes på subben, 2170 tar alle. Skal heller ikke se bort fra at denne delingen gir noe mer trøkk til resten av registeret i monitorene mine. Btw - en test med strømfilter spiste mye av bassen min - så test uten strømfilter om du har det.

    Bredere lydbilde:
    Noe bredde i lydbildet forsvant da jeg satte høyttalerene inntil sideveggen og aktiverte room perfect. Det er fordi ekko fra sideveggene (som det blir mye mindre av) ofte oppfattes som nettopp det - et bredere lydbilde. Her ville jeg prøvd meg litt frem - f.eks å endre avstanden til sideveggene, evt også bakveggen. Det vil gi room perfect noe vanskeligere arbeidsforhold, og det er mulig noe av bredden i lydbildet kommer tilbake.

    Varmare lydbilde:
    Her kan du få til mye med kildene dine - personlig mener jeg at noe hardhet kom fra jitter på digitalinngangen - men med en bedre kilde og kabel er dette ryddet bort. Sammenligner du forsterkeren med andre - og bruker analog inn - vil du kanskje som meg finne at forsterkeren ikke er hard i seg selv (og feks varmere enn en hegel eller en parasound - ja dere leste riktig, bare skyt....).
    Husk at du også kan (med litt hjelp fra Lyngdorf, eller noen kyndige forummedlemmer) lage din egen frekvenskurve som room perfect jobber etter. Husker jeg ikke feil var det noen galninger som i sin tid lyttet seg frem til at en svakt fallende frekvenskurve oppfattes som riktigere enn en helt flat. Her må nok andre enn meg fylle på.

    /N
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn