Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ganske sikker på at det var Dynaudio høyttalere som var den høyttaleren som matchet best i testen av 2200 i danske High Fidelity fra 2006. Modellen husker jeg ikke. Kjekt at lyden klaffer godt hos deg og. Eirik.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    SDA-2400-Power-Amplifier.jpg
    Sånn ser visstnok den nye SDA 2400 ut. Den ligger i alle fall tilgjengelig under downloads hos Lyngdorf. Finner ikke mer info, men dette ser da ut til å være en ren effektforsterker. Passer sikkert fint til 2170. Denne er sikkert et supplement til den nye integrerte billigutgaven med innebygget DAC.

    Idag har jeg endelig hentet min andre 2200. Så nå er det ikke lenge til jeg får prøvd ut 3-veis deling. Jeg skal i første omgang få testet mine søyler med 6 stk 4.5" mellomtoner og 6 stk bånddiskanter per side. Og bruker bassdelen på min brors høyttalere. Kona og ungene hans drar snart på vinterferie og da kan det testes litt i stuen deres. Mine 160 kg's Wilsonkopier egner seg ikke så godt til en kjapp test. De blir snart transportert tilbake til Østerrike igjen. Da blir det på ny jobb med sekketralle og 3 medhjelpere og løfte dem opp til 3.etg.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Litt mer info!

    At this year’s CEDIA Expo, the Lyngdorf Audio room was crowded with visitors who experienced the incredibly popular TDAI-2170. This fully digital integrated stereo amplifier blew the audience away, not least with how vast an improvement RoomPerfect™ delivers to any speaker setup. We also brought along a sneak peek of the peerless SDA-2400, our new and very unique high-performance power amplifier, which will launch in February 2015.
    Unlike most power amplifiers, the SDA-2400 features both analog and digital inputs, making it effortless to upgrade sound from media players, streaming devices, or radio outputs. This unusually powerful 2 x 400 watt (4 Ohm) amplifier can function in Lyngdorf systems or as a power amplifier for media players with volume controlled outputs. It also works perfectly with conventional surround sound processors and pre-amplifiers. Specifications and photos to be released at a later date. Stay tuned!

    160 kg opp 3 etg.?
    Skulle gjerne hjulpet deg EirikV, men får bare ønske dere lykke til;) Pass på ryggen nå!
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hvis SDA 2400 også har analoge og digitale inputs hadde det jo vært praktisk med et display så en ser hvilken kilde som benyttes? Så får vi se hvordan lyden og salget blir av denne etterhvert.

    Jeg kan ta av toppseksjonen på mine høyttalere, og da blir den 20 kg lettere. Hadde det vært 140 kg i en kompakt klump og med gode bærehåndtak skulle det gått greit å bare være to til å bære. Men kassene har store mål som gjør det vanskeligere. Men nå har vi litt mer erfaring siden sist gang så det skal nok gå greit. Jeg lurer på å bygge om høyttalerkassene før jeg får dem inn i leiligheten. Egentlig skal det holde i massevis med en 13" i det nye musikkrommet. Har lurt på muligheter til å forandre kassene som jeg allerede har og gjøre dem egnet til hjørneplassering. Jeg har god kontakt med et snekkerfirma så det bør la seg ordne. Men bassene spilte veldig bra liggende i den form de har nå. Jeg må bare få bruke eq'en i 2200 til å justere noe.

    Jeg skal prøve å lage en tegning over frekvensgangen senere. Men i det nye rommet demper jeg Crown forsterkeren 5-6 db i forhold til den store stuen. Jeg har nivået dempet 8-9 db tror jeg på volumkontrollene. La meg si at jeg vil ha nivået opp 12 db ved 25 hz og 9 db ved 30 hz. Kan jeg da lage en form for shelving kurve der signalet dempes fra ca 30 hz og oppover, siden jeg har så mye å gå på med forsterkeren? Da ender jeg kanskje opp med å ha volumkontrollene på maks og må booste opp signalet ned til 25 hz med noen få db. Så kan jeg bare dra ned nivået på hele frekvensområdet til bassen oppover. Det stjeler ikke krefter av forsterkeren. Jeg må forske litt på dette. Men det blir lettere forståelig når jeg har laget en tegning over frekvensgangen. Nå er jeg nødt til å finne ut av DSP'en.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg slått på stortrommen og kjøpt et spesielt produkt som sikkert mange ikke har hørt om. Det er av merket KRK som lager vissnok mye studioutstyr. Modellen heter ERGO som betyr Enhanced Room Geometry Optimization. De har lisens til å bruke Lyngdorf sin Room Perfect teknologi. Dette produktet er utviklet for dem som driver med studiomiksing, og har litt andre bruksområder enn Lyngdorf. Den korrigerer også bare opp til 500 hz. Siden jeg har store utfordringer med å bruke DSPen i mine 2200, så er denne boksen interessant å teste ut.

    Den har digital input, så jeg håper å få satt denne boksen mellom 2200 som skal drive mellomtonene og Crown K2 som brukes på bassene. Da ser det ut til at 2200 som skal drive diskantene blir masterforsterker. Delefrekvens filtertype og delay blir valgt. Så digital out til digital input 1 på den andre 2200 til mellomtonene som stilles til slave. Der blir delefrekvens, filtertype og delay valgt mellom mellomtoner og basser. Så digital out fra 2200 slave til digital input på Ergo. Speaker output til Crown forsterkeren. Jeg håper at det klaffer med å kjøre Room Perfect korrigering på bassene på denne måten. KRK boksen kan nok ikke påvirke mellomtonene koblet på denne måten. Men jeg kommer til å dele mellom 250 og 300 hz, så de hjørneplasserte bassene skal bidra med mye lyd og trøkk.

    Denne boksen brukes litt merkelig for oss hifi folk. Det er to separate utganger til to forskjellige sett høyttalere som kjøres fulltone, og bare ett par kan brukes om gangen. Room Perfect korreksjonen brukes på begge høyttalerparene. Det er vissnok vanlig å høre på forskjellige par under miksingen. Og så kan man kjøre 2+1 system med med mono sub deling, men ikke 2+2 for stereosub/bass.

    Håper å få testet dette ut på søndag. Fint hvis noen har innspill hvis jeg tenker feil her. Jeg håper at boksen skal passe. Det er mulig å bruke den med analoge innganger og, men da blir det dobbelkonvertering vel? KRK boksen skal ha gode DACer innebygd på 24 bit 96 Khz.

    Hilsen Eirik.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Noen som har sammenliknet 2200 og 2170 ? Er omtrent samme pris for en brukt 2200 med RP og en ny 2170. Har hatt 2200 uten RP tidligere og den var MAGISK. Eneste forsterkeren jeg har angret på å bytte ut.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Samme lyd. 2200 er nesten 3x så kraftig. 2170 egner seg kun til mindre stativhøyttalere med 5 tommers bass.
    Jeg har en strøken sort 2200 uten RP med eske etc som jeg vurderer å selge for 11,5K
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Prøver å sende deg PM, HEL, men vet ikke om de kommer fram....

    Du kan sende meg en mail på <brukernavn> krøllalfa gmail dot com
     

    ames

    Fersking
    Ble medlem
    11.11.2014
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Hifi-klubben tidligere i dag og spurte blant annet om SDA-2400, og det siste han jeg snakket med hadde hørt var at den kanskje ikke kom før i september/oktober..

    Apropos ekstra effekt; jeg opplever at 2170 er litt slank i bunnen på mine B&W CM10 S2, mens når jeg kjører via en 200w Rotel effekt får jeg langt mer slagkraft i bunnen. Handler dette mest om forskjeller i lydsignatur i Rotel vs. Lyngdorf og analog vs. digital, eller er det et effekt/strøm/kraftig-forsterker-spørsmål?

    Hvis sistnevnte er jeg i hvertfall veldig spent på den nye SDA'en!
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Vil tippe det er en kombinasjon av alle disse faktorene. Lyngdorf (har erfaring med 2200 og SDAI-2175) er "slanke" i den grad at de ikke legger på noe i bunn, kombinert med stålkontroll. Mange forsterkee som jobber litt tungt blir litt "pløsete", og trekker derfor oppmerksomhet i bunn og "svulmer" litt. Jo mer guffe man har jo "slankere" oppleved det ofte, spesielt på litt tunge laster (som CM10).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Var innom Hifi-klubben tidligere i dag og spurte blant annet om SDA-2400, og det siste han jeg snakket med hadde hørt var at den kanskje ikke kom før i september/oktober..

    Apropos ekstra effekt; jeg opplever at 2170 er litt slank i bunnen på mine B&W CM10 S2, mens når jeg kjører via en 200w Rotel effekt får jeg langt mer slagkraft i bunnen. Handler dette mest om forskjeller i lydsignatur i Rotel vs. Lyngdorf og analog vs. digital, eller er det et effekt/strøm/kraftig-forsterker-spørsmål?

    Hvis sistnevnte er jeg i hvertfall veldig spent på den nye SDA'en!
    Nok kraft er alfa og omega. Har f eks meget god erfaring med "såkalte lettdrevne" Klipsch og fulltoner i 95-100 dB regionen, fulltonene også med ren analog aktiv deling, til og med over 300 Hz. 20-30 kg med forsterker henter ut mer bass med mer kontroll og dypere bass der man spiller helt ned. Jeg synes TDAI2170 gjorde en fin jobb på en satelitt på 97 dB fra 300 Hz og oppover, ellers ble det "Mikke Mus".
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Nä har jeg värt i Österrike en stund med fine feriedager i Norditalia inkludert, og har syslet med stereoanlegget som endelig er pä plass igjen her nede. Nä har jeg enda en 2200 som skal kobles til anlegget, og jeg har problemer som jeg häper at noen kan hjelpe meg med.

    Jeg skal bruke den ene 2200 som master og den kobles til diskantene. Sä skal den andre 2200 brukes pä mellomtonene og den skal igjen styre Crown K2 til bassene. Kan noen hjelpe meg med routingen m.m? I fölge en manual jeg har fätt der 2 stk 2200 brukes som bi-amping skal den ene brukers som Master. Digital kabel kobles til digital out pä denne forsterkeren og inn pä digital 1 input pä den andre 2200. Den stilles som Slaveamp. Sä stär det at programmeringskabelen skal kobles til nr12 inngangene. Men det er jo en triggerkabel? Jeg fär i alle fall ikke til at volumet pä Master styrer Slave forsterkeren. Har og prövd med "telefonkabelen" pä innganger nr 13.

    Hadde jeg hadde manualen til Lyngdorf MH-1 Active og W-210 ville det väre omtrent likt som mitt oppsett. Er det noen som har informasjon om dette oppsettet? Finner bare for den passive MH-1 Mark2 hos Lyngdorf. Jeg trenger info for hvordan routingen og koblingen mellom forsterkerne skal brukes. Ta utgangspunkt i f.eks to stk 2200 til MH-1 og en 2175 til W-210. Det blir vel höypass filter pä Main Left og Right pä Master amp. Fullrange pä Lineout stär i manualen. Remote On. Hvordan skal routingen väre i Slave amp? Finner ingen bändpass mulighet.

    Teoretisk skal man kunne koble mange 2200 i sammen. Säkalt kaskodekobling eller daisychaining. Men finner ingen info hvordan man gjör det.

    Fint hvis noen kan hjelpe meg, sä kommer jeg i gang nä i löpet av fridagene.

    Hilsen Eirik.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Se om du kan få noe hjelp her Daisy-chain setup question - Yahoo Groups Ellers har jeg ikke kompetansen tror jeg:rolleyes:
    Takk for tipset. Leste nettopp gjennom emnet, men jeg vet mer selv enn det som kom fram her.

    En kar som har arbeidet for/med Lyngdorf før skrev at det er forskjell på delayverdiene på 2200 uten RP og med RP. Det har jeg ikke hørt før eller lest noe om i informasjonen jeg har fått fra Lyngdorf. 3ms eller 102 cm skal legges til i delay på Master forsterkeren. Denne tidsforsinkelsen heter visstnok på fagspråket "latency". Kommer nye 102 cm i tillegg på Slave forsterkerens Main kanaler til mellomtonene? Og hva med delay til bassene på Line out utgangene? Dette er ikke noe jeg tar på strak arm når jeg ikke finner informasjon om 3 veis deling.

    Jeg håper i alle fall at noen hos Lyngdorf kan gi svar. Jeg har spurt tidligere, og fikk bare tilsendt en guide for bruk av 2 veis med to stk 2200. Siden de solgte systemer for 3 veis deling med 2 stk 2200 til MH-1 og en 2175 til W-210 håper jeg at noen enda vet hvordan det skal settes opp korrekt. Det er rart at de ikke har manual for den aktive utgaven av MH-1 under Discontinued products. Lyngdorf kunne og ha hatt med et avsnitt om hvordan man kaskodekobler 2200 i brukermanualen. Analoge delefilter er jo så lette å koble opp i forhold til digital deling, men har jo ikke samme muligheter som digitale filtere.

    Eirik.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Latency heter latens-tid på norsk, det er tiden det tar frem til et latent signal manifesterer seg, det har altså ikke noe med "late" å gjøre (hvis man lurer). Latency er et problem i f.eks. videokonferansesystemer, spesielt der man bruker et kommersielt tv-apparat sammen med en profesjonell video-codec. TV-en bruker masse tid på å prosessere bildet, mens lyden går nesten uhindret gjennom. Dermed får vi lip-sync problemer hvis vi ikke gjør noe.

    Du må kunne gå ut i fra at alle Lyngdorf forsterkere med RP har samme latency. Det betyr at hvis du kaskaderer (kaskadekopler) to stykker så må du kompensere i nr 1 for latency i nr. 2 for at de skal være i takt så og si. Alt som nr. 2 gir fra seg burde ha samme grad av latency, det er derfor det holder med å innføre latency kompensasjon i nr. 1. Siden nr. 2 bruker litt tid på sin prosessering vil nr. 1 oppleve (dvs du vil oppleve det) at nr 2 er "litt treig".

    Sett opp nr. 1 til å filtrere diskant (høypass) og resten (lavpass). Lavpass-signalet sendes så til nr. 2 som i sin tur settes opp til å filtrere bass (lavpass), resten høypass. Da har du jo fått båndpassfilteret ditt, har du ikke?

    Legg opp til å eksperimentere litt med med filter-type og delefrekvenser. Vi bruker 4. ordens Linkwietz-Riley og 100Hz delefrekvens mellom 802D og DB1. Det går som ei kule.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Latency heter latens-tid på norsk, det er tiden det tar frem til et latent signal manifesterer seg, det har altså ikke noe med "late" å gjøre (hvis man lurer). Latency er et problem i f.eks. videokonferansesystemer, spesielt der man bruker et kommersielt tv-apparat sammen med en profesjonell video-codec. TV-en bruker masse tid på å prosessere bildet, mens lyden går nesten uhindret gjennom. Dermed får vi lip-sync problemer hvis vi ikke gjør noe.

    Du må kunne gå ut i fra at alle Lyngdorf forsterkere med RP har samme latency. Det betyr at hvis du kaskaderer (kaskadekopler) to stykker så må du kompensere i nr 1 for latency i nr. 2 for at de skal være i takt så og si. Alt som nr. 2 gir fra seg burde ha samme grad av latency, det er derfor det holder med å innføre latency kompensasjon i nr. 1. Siden nr. 2 bruker litt tid på sin prosessering vil nr. 1 oppleve (dvs du vil oppleve det) at nr 2 er "litt treig".

    Sett opp nr. 1 til å filtrere diskant (høypass) og resten (lavpass). Lavpass-signalet sendes så til nr. 2 som i sin tur settes opp til å filtrere bass (lavpass), resten høypass. Da har du jo fått båndpassfilteret ditt, har du ikke?

    Legg opp til å eksperimentere litt med med filter-type og delefrekvenser. Vi bruker 4. ordens Linkwietz-Riley og 100Hz delefrekvens mellom 802D og DB1. Det går som ei kule.
    Av ren nygjerrighet!

    Hva er grunnen til at du deler såpass høyt med sub? 802 har jo grom bass langt ned på 20 tallet:)
    Og kjører du cutoff på frontene mot sub? Har du noen målinger som kan vise resultatet du har fått ved å gjøre som du har gjort?

    Jeg spør fordi jeg driver å forsøker å få min paradigm sub1 til å spille på lag med mine 800, men det er enklere sagt en gjort å få det tilnærmet perfekt.
    mest pga. plasseringen som er låst på ht og sub (som står bak på venstre side av sp)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Rett som du er inne på Eirik. Digital out fra Master til digial inn (f.eks nr.1) på slave. Routingen gjør du ikke noe med. Left til Left og Right til Right. Master settes opp som master i Advanced setup og Slave på den andre. Du skal koble programmeringskabelen fra Aux på Master til input på Slave. Dette er seriekabelen med RJ12 kontakt Our Products | Lyngdorf Audio
    Deretter skal du sette volumstyingen av utgangen på Master til full scale og på slaven setter du den til regulated. Hvis ikke får du volumstyring av både det digitale signalet og volumstyingen på slaven.

    Så kobler du siste amp til analogutgangen på Slaven.

    Sett opp kommunikasjonen med Master på adresse 1 og Slave på adresse 2. Master og Slave skal ha samme kommunikasjonshastighet, som du også setter opp i kontrollpanelet i PC-en og i DSP softwaren til Lyngdorf. I DSP softwaren setter du også adressen til den Lyngdorf ampen du til en hver tid programmerer.

    Når det gjelder delay så bør du måle den. Til det trenger du et lydkort, målemic og f.eks. REW hvor du setter REW opp med timing loopback. Søk på nettet for å finne ut hvordan det settes opp og fungerer. Måling er eneste måte å sikre rett timing mellom drivere uansett.

    Master og Slave må programmeres separat og det kan hende du må fysisk koble om seriekabelen fra PC-en under programmeringen.

    Det har vist seg å være en bug ved programmering av den/de Lyngdorf jeg har hatt fingrene i, ved at Master må settes til Slave under selve programmeringen. Ferdig programmert så setter du den tilbake til Master. Du kan sjekke om dette er tilfelle også hos deg.

    Ved gaintilpasning så anbefaler jeg å bruke menyen i Lyngdorf til å sette output level. Fungerer bedre enn å sette gain i filtrene.

    Håper dette dekker spørsmålet ditt.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Latency heter latens-tid på norsk, det er tiden det tar frem til et latent signal manifesterer seg, det har altså ikke noe med "late" å gjøre (hvis man lurer). Latency er et problem i f.eks. videokonferansesystemer, spesielt der man bruker et kommersielt tv-apparat sammen med en profesjonell video-codec. TV-en bruker masse tid på å prosessere bildet, mens lyden går nesten uhindret gjennom. Dermed får vi lip-sync problemer hvis vi ikke gjør noe.

    Du må kunne gå ut i fra at alle Lyngdorf forsterkere med RP har samme latency. Det betyr at hvis du kaskaderer (kaskadekopler) to stykker så må du kompensere i nr 1 for latency i nr. 2 for at de skal være i takt så og si. Alt som nr. 2 gir fra seg burde ha samme grad av latency, det er derfor det holder med å innføre latency kompensasjon i nr. 1. Siden nr. 2 bruker litt tid på sin prosessering vil nr. 1 oppleve (dvs du vil oppleve det) at nr 2 er "litt treig".

    Sett opp nr. 1 til å filtrere diskant (høypass) og resten (lavpass). Lavpass-signalet sendes så til nr. 2 som i sin tur settes opp til å filtrere bass (lavpass), resten høypass. Da har du jo fått båndpassfilteret ditt, har du ikke?

    Legg opp til å eksperimentere litt med med filter-type og delefrekvenser. Vi bruker 4. ordens Linkwietz-Riley og 100Hz delefrekvens mellom 802D og DB1. Det går som ei kule.
    Av ren nygjerrighet!

    Hva er grunnen til at du deler såpass høyt med sub? 802 har jo grom bass langt ned på 20 tallet:)
    Og kjører du cutoff på frontene mot sub? Har du noen målinger som kan vise resultatet du har fått ved å gjøre som du har gjort?

    Jeg spør fordi jeg driver å forsøker å få min paradigm sub1 til å spille på lag med mine 800, men det er enklere sagt en gjort å få det tilnærmet perfekt.
    mest pga. plasseringen som er låst på ht og sub (som står bak på venstre side av sp)
    Grunnen er som følger: TDAI2200 er ikke stor nok til alene å kunne drive 802D. Ved å innføre denne arbeidsdelingen blir Lyngdorf'en kraftig avlastet og den blir ekstremt dynamisk i lyden. Den har jo nesten ingenting å gjøre lenger!

    Jeg kjørte noen år med den semi-digitale Lyngdorf'en til bassen i 802. Det går greit, men mye vil ha mer... :)
    Så vi fleska til og kjøpte en DB1. Våre 802D står langs sideveggene i stuen, 3m fra bakveggen (høres sprøtt ut kanskje, men det låter veldig fint). Sub'en, derimot står bakerst i det ene hjørnet. Ved å dele så høyt vil den første (laveste) kvartbølgerefleksjonen fra 802'ene utebli fordi den ligger utenfor frekvensområdet deres i dette oppsettet. Samtidig får vi veldig god impulsrespons fra sub'en fordi den står i hjørnet og fordi den er en lukket kasse, mens 802 har bass-refleks. DB1 har selvfølgelig sitt eget lavpassfilter frakoplet.

    Jeg bruker 4. ordens Linkwietz-Riley som filter. Jeg har prøvd med 8. ordens av samme, men det virker som om impulsresponsen ikke blir like god. Har ikke gjort noen målinger på dette. Pålitelige målinger så lavt i frekvens vil kreve et nokså stort ekkofritt rom evt et stort rom med gating-målinger (dyrt utstyr som jeg ikke rår over i min nåværende jobb).

    Hovedhøyttalerne holdes igjen til lyden fra sub'en er kommet frem, Lyngdorf har en fin "delay-compensation feature" på dette området. Musikkilde er en W4S moddet SONOS koplet til en Netgear NAS, SONOS har fått wifi-kortet tatt ut. Definitivt high-end, det hele.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for utfyllende svar.
    Artig at det fungerer godt for dere. Det gir håp for meg å:) særlig når du sier du har sub bak i hjørnet.
    Har du kun hp.filter på sub aktiv da? jeg har målt i rew for å se på steilheten deres og det du bruker er jo ganske bratt så det fungerer sikkert godt.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Enhver form for filtrering på sub'en er utkoplet (såvidt jeg klarer å bringe i erfaring da)
     

    Lydnerd60

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    7
    Nytt medlem med ny Lyngdorf!

    Jeg er storfornøyd med Lyngdorf TDAI2170. Den har fått bryne seg på Audiovector Mi3 Super, Elac FS197, og nå til slutt B&W 703. Den har tilpasset seg alle disse med det fantastiske RoomPerfect oppsettet.
    Denne er kuren for vanskelige rom og lite hifivennlig høyttalerplassering.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg takker deg igjen Lydolf for at du bidrar med din kompetanse og at du bidrar med et norsk ord liker jeg. Latens-tid har jeg ikke hørt før.

    Jeg har to stk 2200 uten RP. Men jeg har kjøpt en ekstra boks som jeg skal teste ut. KRK ERGO som har Room Perfect innebygd på lisens.
    Jeg har tenkt å koble den til via digital out på forsterker nr 2 og bruke den mellom slaveforsterkeren og Crown forsterkeren. Da må jeg sikkert legge til latens-tid i 2200 nr 2 og, ikke sant.

    Har noen en formening om hvorfor ikke volumnivået i slaveforsterkeren ikke følger nivået på masterforsterkeren? Jeg har koblet telefonledningen fra output på master til input på slaveforsterkeren og trodde at det er måten å gjøre det på. Og jeg vil og tro at jeg skal ha regulert volumkontroll på begge forsterkerne.

    Jeg skrev i dag til Lyngdorf og spurte om de hadde manual eller info om det 3 veis aktive systemet som ble lansert omtrent samtidig som 2200 var ny. Det finnes korte rapporter fra messer der dette systemet ble demonstrert. Det er ikke mange år siden, og likevel kan ikke Lyngdorf bidra med hvordan systemet ble koblet opp. Jeg kunne ikke få mer hjelp enn det jeg allerede har fått, og blir igjen henvist til den passive MH-1 som ikke hjelper meg noenting.. Og den manualen som gjelder bruk av 2 stk 2200 inneholder veiledning til bruk på en passiv bi-wiret høyttaler eller BW-1 og DP-1. Jeg må si at jeg er skuffet over den mangelfulle brukerveiledningen. I reklamen skrives det om alle funksjonene og mulighetene, men veldig lite om når man vil ha det maksimale ut av 2200 med aktiv deling. En ekstra side i manualen om kaskadekobling, hvordan innstillingene skal være og latenstiden brukt som 2, 3 eller 4 veis system. Og at en ikke kan få svar fra Lyngdorf direkte på dette er ikke overbevisende. TDAI 2170 har en mye bedre bruksanvisning heldigvis.

    Jeg skjønner at jeg har begitt meg ut på et mer enn vanlig ambisiøst opplegg, men det er bare noen få ting som skal til for at dette skal fungere. Og den informasjonen burde vært tilgjengelig hos Lyngdorf.

    I dag fikk jeg endelig hjelp til å få båret opp de 140 kg tunge basskassene, så nå skal jeg snart få gang på systemet håper jeg.

    Da er det hovedsakelig volumreguleringen jeg trenger å få orden på. Hvis jeg ikke får det til får jeg inntil videre aktivisere fjernkontrollen på slaveforsterkeren og. Da justerer begge forsterkerne seg samtidig.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Alle bokser som driver med mye signalbehandling har latency (latens-tid). Hvis etterfølgende bokser i signalkjeden har signifikant latency (nok til at det blir hørbart) så må boksene foran i signalkjeden holdes igjen tilsvarende, hvis de både avgir signal direkte til forsterkere/høytalere med neglisjerbar latency og signal til bokser med latency. De som er foran i kjeden må vente på sinkene så alle kommer frem samtidig.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg takker igjen for viktige bidrag fra Lydolf og Tytte71. Enten har jeg vært skikkelig sløv i går kveld eller så har alle svarene som har kommet i tråden inntruffet etter at jeg skrev mitt siste innlegg i går kveld.

    Da var det riktig angående utgående nivå på masterforsterkeren. Jeg syntes at det å sette nivået på full guffe hørtes skummelt ut. Jeg skal uansett teste dette ut på en gammel høyttaler før jeg tør å koble dette til diskantene.

    Jeg prøvde å google hva REW betyr, men fant ingen relevante svar. Det betydde Rewind på gamle kassettspillere og spolebånd, blant annet. Noen som kan gi en kort forklaring?

    Det høres jo fornuftigere å måle impulsresponsen for hver seksjon for å sette opp en riktig tidsforsinkelse. Dette krever kompentanse og måleutstyr å få til, men jeg skal prøve.

    Jeg har ATB måleutsyret fra Kirchner som Lyngdorf solgte til 2200 da den var ny. Jeg har prøvd å sette dette opp, men ikke fått det til. Jeg fikk tilsendt noen tips tidligere som jeg må sette meg inn i. Jeg har USB donglen, målemic'en og en test CD og en test DVD. Men så var det kanskje driveren til programmet som jeg ikke har fått til. Og der har jeg faktisk fått en kort brukerveiledning fra Lyngdorf.

    Jeg har og en KRK Ergo boks med innebygd Room Perfect som jeg skal koble til. Der følger det og med målemic som ser bra ut i alle fall, men har ikke fått testet det ut enda heller. Er det mulig å finne ut impulsresponsen med dette apparatet, mon tro? Hvis jeg etterhvert får lært meg å bruke DSP'en i 2200 skal det være mulig for meg både å gjøre frekvensmessige justeringer manuelt og samtidig bruke Room Perfect. Viser det seg at KRK boksen har negativ innvirkning på lyden så blir den nok solgt. Det finner jeg snart ut. Det fine med KRK er at de har en god brukermanual. I tillegg har jeg funnet instruksjon for hvordan boksen brukes og hvordan en gjør målinger på flere opptak lagt ut på Youtube. Dette skal til og med jeg få til greit, håper jeg. Lyngdorf skulle ha gjort noe lignende for flere av sine produkter.

    Jeg kan bare anbefale det som Lydolf har erfart. Prøv å bruke 2200 med en skikkelig kraftig forsterker til bassene i tillegg, hvis du synes at din 2200 eller 2170 er for svak eller tynn i lyden når den har vanskelige laster. Jeg opplever selv en meget dynamisk, oppløst og behagelig lyd som jeg mener enda er i toppklassen.

    Nå er det ikke lenge til det blir lyd på det nye lytterommet siden det er gode hjelpere her.

    Hilsen Eirik.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Håper du får det til EirikV......Følger spent med på sidelinjen her nå. Selv har jeg Dpa-1 og parasound jc-1 og det syntes jeg låter nydelig.
    Jeg sendte en forespørsel til en Lyngdorf entusiastisk kar og spurte om han kunne bidra med hjelp, men han har ikke vært borti et oppsett som du skisserer desverre.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Det er flott innsats når du spør andre om de kan bidra med hjelp.

    Jeg har nå fått kontroll på volumkontrollen av slaveforsterkeren. Jeg brukte en vanlig telefonkabel som passer i kontakten på 2200, men kabelen hadde en av trådene på feil pin. Det er ofte små ting som kan skape irritasjon.

    Jeg har koblet til mellomtone- og diskanthøyttalerne. Uten noen form for målinger eller spesiell finjustering spiller det veldig åpent og fint. 6 tommerne mine faller fort av i frekvens så det er tynn lyd, men veldig oppløst. Jeg har veldig mye bedre lyd enn med passiv deling. Filteret var nok for dårlig laget i diskanten tidligere på tross av toppklasse komponenter. Diskantene spilte med fullt nivå helt ned til 1.000 hz, oppdaget jeg med en enkel frekvenstest. Jeg ble sittende et par timer i går kveld og lytte, og jeg er fascinert av oppløsningen i lyden. Lydbildet er og større i bredden og dybden. Det finnes ikke antydning til hard eller digital klang.

    Angående routing og delay får jeg i første omgang gjøre enkelt. Jeg har noen ting jeg ikke er sikker på som det hadde vært fint å få hjelp til.

    Når en setter routingen i master forsterkeren så har jeg valgt deling på 2.280 hz 4. orden Butterworth foreløpig. Avstanden til mellomtoner og diskant er 260 cm. Da har jeg lagt til 3ms eller 102 cm i avstanden til diskantene så det står 362 cm i displayet. Hva med delay til mellomtonene? Skal jeg legge det inn i masterforsterkeren under Line-out eller under mainkanalene på slaveforsterkeren?

    Og når signalet igjen skal ut fra 2200 i "slavedrift" til bassene via KRK boksen, da skal det vel stilles inn tidsforsinkelse til den boksen og? La oss si 3 ms der og. Da skal det legges til 3ms latens-tid i 2200'en sin mainkanal og 3ms til KRK boksen?

    Lyngdorf anbefaler i menyen til 2170 at hvis en setter opp sub- eller basshøyttaleren inntil frontveggen eller i hjørnet, så skal en beregne avstanden til veggen bak høyttaleren. Jeg kan ikke måle noe nå, så jeg tar utgangspunkt i veggen. Da er avstanden 360 cm. Skal jeg da legge inn 260 cm + 102 cm på slaveforsterkeren til main out mellomtoner og 360 cm + 102 cm til Line-out basser for å få det riktig(teoretisk)?

    Skal delayavstanden til mellomtonene legges inn i Line-out på masteramp eller Main- out på slaveamp? Jeg tror på slave, men tar kanskje feil.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått spilt litt på anlegget. Alltid når jeg begir meg ut på noe som jeg er usikker på, så kvier jeg meg for å komme igang.

    Det er helt klart bedre lyd hos meg på mange måter. Spesielt oppløsningen i mellomtone og diskant. Men jeg har og introdusert nye utfordringer. Jeg tror at det er først og fremst latenstid problemer. Da jeg først koblet til anlegget i sommer i det nye lytterommet var det en mye større tyngde og smekk i lyden. Nå er frekvensgangen jevnere, men uten det samme trøkket. Det varierer veldig mye på innspillingene, og det tar jeg som et klart tegn på at noe er feil. Spesielt når innspillinger jeg vet er bra ikke lyder godt nok.

    Når jeg koblet opp bare to-veis var perspektivet bredere og mer stabilt. Da hadde jeg nok kontroll på latenstiden, og la til 102 cm avstand til diskantene. Nå går signalene igjennom KRK boksen på line-out utgangene som styres av 2200 i slave, og der ligger mye av problemene. Det er helt klart at jeg er helt nødt til å få målt hver seksjon for å få dette her til å spille topp. Det kan jeg ikke gjøre nå av mangel på kunnskap og kanskje utstyr. Jeg fikk nummeret til en kar som bruker 3 stk Millennium og høre hva han gjør med routing og delay.

    Ellers har jeg lest en del på forskjellige tråder for å samle mer kunnskap. Hva som er anbefalt når en skal måle rommet og høyttalere. En av dem som er flinkest med høyttalermålinger på forumet skriver at han måler hvert element eller seksjon separat. Så bruker han DSP til å rette ut frekvensgangen godt utover området som elementet skal brukes i. Deretter kan han bruke romkorreksjon, stille inn delay, legge inn delefrekvens og type filter. Han sverger til Linkwitz Riley 4 ordens når frekvensgangen til elementene er på plass.

    Siden jeg har 2200 uten RP har jeg mulighet til å korrigere for frekvensgangen til elementene separat og bruke KRK boksen til å gjøre Room Perfect korreksjon i bassområdet. Jeg har egentlig et godt inntrykk av KRK boksen og prosessen på målingene er veldig enkel. Boksen virker transparent og jeg synes ikke at den ødelegger noe. Når jeg bruker digitalinngangen er det bare en ekstra digitalkabel som kobles til i forhold til om jeg ikke bruker boksen. Analoge signalkabler må jeg bruke uansett.

    I går kveld la jeg inn avstandsverdiene uten tanke på latenstid og da spilte det med mye bedre trøkk og fylde igjen. Jeg foretar en ny RP måling for å se om det hjelper på. Jeg la nå og inn avstanden til basselementene og ikke frontveggen. Kassen er så dyp at jeg tror det ikke blir riktig. Siden jeg har skråtak overhøyttalerne lurer jeg på å prøve å spille med bassene både nedover mot gulvet og oppover mot taket. Det er ikke så lett å få til med 140 kg, men har en biljekk og brekkjern og klosser til å bygge under høyttalerne. I første omgang kanskje 20 cm opp. Jeg tror at den direkte og reflekterte lyden vil stemme enda bedre da og får sikkert enda mer hornladingseffekt i bassen. Det er typisk meg å blande nye ting inn før jeg har fått kontroll på det andre, men det er bare å snu høyttallerne tilbake hvis det ikke er vellykket.

    Jeg søkte tilfeldigvis om jeg kunne finne info om Lyngdorf Workshops på nettet og så kom det opp en side som er interessant. En stor forhandler utenfor Stuttgart skal arrangere en workshop om akustikk og sikkert produkter som er tilgjengelige og bruk av romkorreksjon. To forskjellige anlegg blir demonstrert, blant annet Lyngdorf 2170 med CD2, Martin Logan Motion 35XT og Martin Logan Dynamo 700 aktiv subwoofer. Redaktøren til det store tyske tidsskriftet Stereo skal og bidra. Jeg tror at han er meget oppegående på disse feltene. Da utsetter jeg gjerne hjemreisen en liten uke for å få meg meg denne 6 timers workshopen. Jeg har begynt å lese meg opp på forskjellige emner for å være litt forberedt. Kanskje treffer jeg folk som kjenner mitt utstyr godt og som jeg kan hyre inn til en jobb hos meg? Jeg tror at det hadde vært det beste for meg.

    Jeg forstår etterhvert godt at mange anbefaler enkle oppsett med en godt gjennomarbeidet høyttaler og en forsterker. Det er lett å komme på villspor sånn som jeg holder på uten å besitte den nødvendige kompetansen innen data og akustikkmälinger. Og der produsentene heller ikke er spesielt flinke med veiledning og informasjon om bruken av viktige funksjoner. Jeg gir ikke opp enda, men satser på å tilegne meg mer kunnskap. Potensialet er absolutt tilstede for et meget vellydende anlegg, men ikke uten betydelige utfordringer.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Driver å sikler litt på TDAI2170 for tiden, men er litt usikker på om den har nok pondus nede i registeret til mine Dali Helicon 400MK2. (eller må man faktisk skaffe seg en sub, noe jeg ikke ønsker akkurat..)
    Driver de med Xindak monoblokker på 400W pr. blokk (4 Ohm). Høytalerne trenger jo ikke så mye effekt for å drives akkurat, men de høres bedre ut om man har godt med effekt har jeg erfart.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Driver å sikler litt på TDAI2170 for tiden, men er litt usikker på om den har nok pondus nede i registeret til mine Dali Helicon 400MK2. (eller må man faktisk skaffe seg en sub, noe jeg ikke ønsker akkurat..)
    Driver de med Xindak monoblokker på 400W pr. blokk (4 Ohm). Høytalerne trenger jo ikke så mye effekt for å drives akkurat, men de høres bedre ut om man har godt med effekt har jeg erfart.
    Hei. Ut ifra hva andre har erfart, er nok ikke 2170 kraftig nok hvis du vil spille höyt. Men hvis impedansen er jevn og snill, kan den sikkert fungere bra. Det er sikkert mulig ä fa länt en 2170 fra Hifiklubben for ä teste ut. Mitt tips er ä ha en rimelig og kraftig forsterker pä bassene og 2170 til toppen.

    Eirik.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Driver å sikler litt på TDAI2170 for tiden, men er litt usikker på om den har nok pondus nede i registeret til mine Dali Helicon 400MK2. (eller må man faktisk skaffe seg en sub, noe jeg ikke ønsker akkurat..)
    Driver de med Xindak monoblokker på 400W pr. blokk (4 Ohm). Høytalerne trenger jo ikke så mye effekt for å drives akkurat, men de høres bedre ut om man har godt med effekt har jeg erfart.
    Du kan kjøpe DPA1 som ligger på brukten og bruke den som preamp til Xindac blokkene dine. Samme prosessoren i DPA1.
     

    ames

    Fersking
    Ble medlem
    11.11.2014
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Selv var jeg i et tilsvarende dilemma for en liten tid (og et par posts her i tråden) siden. Jeg har B&W CM10 og syntes de Var litt slanke i bunnen med 2170, uten at det var konsertvolumer vi snakker om. Løsningen jeg har endt med, og som jeg er godt fornøyd med, er å bruke 2170 til topp og mellomtone, og min 200w Rotel til bassene. Deler da signalet i 2170 og bruker også de passive filtrene i høyttalerne.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Ideen med TDAI2170 var å kvitte meg med 5 bokser i racket og erstatte det med bare en boks, bør vel komme meg en tur til hifiklubben for å teste hvordan den fungerer imot høytalerne en dag. Det er kun mulighet for utgang til effektforsterker på den i form av rca som det ser ut til, eller er dette tenkt til aktiv sub?
    Det som gjorde meg litt gira på den er inngangsmulighetene, slik at man får alt i en boks. Spiller ikke høyt, men man merker det godt på lavt volum på lyden også om forsterkeren er strømsvak.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Du kan bruke utgangene til både eff og sub, som i prinsippet er det samme så lenge det er forsterker i sub. Alternativet er jo lyngdorfs egne sub,er hvor du trenger eff.forsterker da de er passive. Etter min mening er tdai2170 en effektiv forsterker så lenge ht er lettdrevne og ikke dykker for langt ned i ohm ved NORMAL lytting.
    CM 10 vil den aldri klare drive fornuftig og ekstra forsterkning er påkrevd. Personlig liker jeg lyden av den ( og andre produkter fra Lyngdorf )

    Alternativt kan man gå for en effektiv subløsning med 2 stk som deles aktivt relativt høyt med svak avrulling nedover fra fronter typisk 65-90hz. da får du også pondus ved filmtitting med på kjøpet men det tar plutselig gulvplass fra deg hvis du liker det minimalistisk. Du oppnår en bedre bassrespons og trenger ditto lavere lyttenivå på main for å oppnå et realistisk lyttenivå, samt du får en oktav eller to med på kjøpet.

    Jeg har den siste mnd lekt meg mye med fasilitetene som bor i dpa-1 og er mektig imponert over kvaliteten på den. Den aller viktigste featuren den har etter min mening er muligheten for å sette delay..........Og det er helt avgjørende for å få sømløs overgang mellom ht/sub.

    Om 2170 var det eneste produktet i porteføljen til Lyngdorf, ville jeg kjøpt den kun som pre om jeg måtte. Så bra mener jeg den er.
    Og jeg kjenner til en bransjeaktør som har gjort nettopp det, og han selger ikke produktet engang:)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Fikk hørt litt på TDAI2170 idag, men var som jeg fryktet. For slankt i bunn, og da blir det litt uengasjerende å høre på. Men det løste seg fort med effekt-trinn som ble satt på istedet. Så da er det litt tilbake i tenkeboksen, tror ikke det blir helt noe av med det første om jeg ikke kommer over en med en god pris med de ekstra modulene jeg er ute etter. For å så bruke den bare som en pre-amp inntil man får skaffet noen effekt-trinn som matcher og bi-ampe..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn