Best materiale for subkasse?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Denne artikkelen om flere subwoofere og hvordan fase og romakustikk påvirker SPL er bra.

    Data-Bass

    Avsnittet "Side Test: How much SPL from adding an identical subwoofer?" er veldig interessant. Der står det følgende:
    [h=3]Side Test: How much SPL from adding an identical subwoofer?[/h] One other short test we conducted was to measure a subwoofer system with four separate, identical subwoofers placed away from each other in room and measure what happens to the frequency response and output when you start with one operating and add in the others one at a time until all four are operating at the same output level. This is shown in the chart below.


    It is often times stated that the maximum gain that can be seen from adding an identical subwoofer producing the same output level is 6dB and that the full 6dB will only be realized if they are within 1/4 wavelength of each other or in other words, co-located or placed very close to each other. This is not correct in practice, in a confined environment, or basically anywhere other than very large anechoic chambers, outdoors, and huge spaces. There are a variety of factors that can cause a different interaction at the listening position such as the room acoustics, the distance from the individual subwoofers to the listening position, and the placement of each subwoofer in room.

    You cannot simply assume a static gain of any amount over a substantial frequency range when the system is emitting from multiple points within a room or other confined space.

    In the example given, the green trace is one subwoofer, red is two, blue is three and the black trace is with all four of them operating. It is easy to see that adding in the second subwoofer caused a gain larger than 6dB at the listening position in quite a few places – 12, 30, 40, 50 and 90Hz for example. Over some ranges output was actually lost (58-65Hz and 97-116Hz) most likely due to the phase relationship at those frequencies.


    Looking at the gain seen from adding in the third subwoofer, note that again at 30Hz more than 6dB is gained and the system’s total radiation is not even doubling at this point by adding a third sub. At 80Hz we again see a slight loss.
    By the time the fourth subwoofer is added in, the gain is between 2-4dB for the most part. However, note that the overall response has been flattened out and smoothed significantly, fitting within a 12dB window from 5-120Hz, where it was about an 18.5dB window before with much more overall variation.


    Obviously, you cannot simply assume a static gain of any amount over a substantial frequency range when the system is emitting from multiple points within a room or other confined space. Put simply, gain is not assured at all at any specific frequency. Nor is the maximum gain by doubling the system capped at 6dB at any one frequency due to the complex interaction of all of the forces in play once you confine the system inside an enclosed vessel.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Du har jo to stykker. ;D Kjører du summert signal, L+R, på begge, eller L og R i hver av dem?

    En av grunnene til at jeg vil ha to stykker, er fordi bassen oppleves som retningsbestemt over cirka 80 Hz, så hvis man kjører summert signal og deler over dette, så hører man kilden til bassen, altså subbens plassering. Med to stykker, kan det hende det blir bedre å kjøre høyre og venstre kanal for seg, eller begge summert. Har du eksperimentert med dette?
    Har to subber. De to er plassert ca. 1,5meter på hver sin side lytterposisjon og spiller hver sin kanal. Venstre kun venstre og høyre kun høyre, og det synes jeg fungerer veldig bra. Eksperimenterte litt med at de skulle spille både venstre og høyre kanal begge to, men synes det låter bedre slik jeg har det nå.

    Det sies at bassen ikke er retningsbestemt under 80hz, og setter du crossover frekvensen på litt under det kan man i teorien sette subben hvor som helst i rommet uten at den kan lokaliseres. Jeg synes det er uproblematisk og la subbene spille så høyt i frekvens at de naturlig faller bort, hvis plasseringen er god og hver side spiller hver sin kanal.

    Til å justere tidsdomenet i bassen synes jeg det fungerer helt fint bare med vanlig musikk. Lukke øynene, føle "beaten" og AB teste litt fram og tilbake med forskjellige tidsdomener fram punktet hvor man føler at takten sitter best. I minidsp har man gode justeringsmuligheter.

    Disse to låtene er jeg godt kjent med fra hodetelefoner og fungerte utmerket som referanse for meg, men hvilken som helst annen sang med dypbass-takt og rytme burde fungere fint. :) Bør være i lossless om mulig grunnet at dypbassinformasjon er noe av det som berøres mest av komprimering.
    Gabrielle Aplin English Rain - Keep On Walking - YouTube
    Odontologi - YouTube
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Mulig det er bedre at de spiller både høyre og venstre kanal frem til 80hz og det tror jeg også det er, gitt at de er plassert etter F. Tooles anbefalinger i rektangulært rom, men det må jeg eksperimentere litt mere med og det var også meningen, men jeg ble så fornøyd med resultatet allerede slik det låter nå at jeg ikke har kommet til å gjøre det ennå. Men meningen er å prøve det ut. Etter hvert.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg trodde du hadde tre subber, mats, hehe. Kjører ikke du (1) L, (2) R og (3) L+R?

    Det jeg har skjønt så langt, er at man må få ting til å spille i fase for en valgt frekvens (og området rundt denne) hvis det er overlapp i frekvens. Man kan ikke få to subber (eller én sub og høyttalere, eller flere høyttalere) til å spille alle frekvenser i fase, fordi rommet og møblene i det også påvirker. Man kan sikkert begynne på scratch og kjøre full symmetri, men de færreste av oss har den muligheten.

    Det var dette jeg fant interessant med artikkelen til Bob i #82. Der kommer diverse tradeoffs bra frem.

    Jeg mener å ha erfart dette selv også. Gjorde som du har gjort, og delte subben høyt, brukte ørene for å aligne punchbassen mellom den og htt (som går til 35 hz) ved å bruke tidsforsinkelse på subben, siden den sto relativt nærmere, og da satt det kontant, men litt lavere virket det litt mer rotete, så alignet jeg lavere, og da satt ikke punchet like bra. Her tror jeg plassering kan være mer utslagsgivende enn tidsforsinkelse, og gjerne en kombinasjon av begge deler.

    Jeg tror det er enklere å få to identiske subber som er symmetrisk plassert til å spille bra sammen, enn et symmetrisk plassert frontsett og én sub som ikke står midt mellom (pga assymetri), hvis det er overlapp mellom frekvenser. Dette fordi subben da vil påvirke responsen annerledes på den ene htt enn den andre (og samme med responsen fra htt på subben). Vet ikke om det er noe hold i dette, men ser for meg at det vil være bedre å kjøre symmetri, og la hvert symmetriske par (drivere, høyttalere, subber, ...) spille sine respektive frekvenser, og ha overlapp kun i xover-punktet. På den måten unngår man det trøblete med å få to forskjellige konstruksjoner til å spille i fase over et bredt frekvensspekter.

    Dette er som jeg skrev tidligere en av grunnene til at jeg ønsker to subber. Fleksibiliteten i det, er at jeg kan gå over 80 Hz, kjøre L og R for seg, og rett og slett sette high pass filteret på høyttalerne så høyt at de kutter ut før den naturlige avrullingen på 35 Hz. F.eks. la subbene spille til 200 og 2235h-elementene i htt. mellom 200-300. Jeg vet jo ikke om det blir bedre, men det må man jo bare prøve for å vite.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har tre, men stort sett bare to av dem som er i bruk. (Høyre og venstre). Treern spiller begge kanalene men er delt veldig lavt i hovedsak for å heve nivået helt i bunn, men til mye av den musikken jeg hører på er forskjellene om teern er på eller ikke ytterst små. Til litt mer basstunge sjangere som Daft Punk er den veldig fin å ha og da er forskjellen om den er på eller ikke litt større.

    (1)L og (2) R er samme modell fra samme produsent. Det er visstnok kritisk dersom det skal settes opp og fungere slik F.Toole illustrerer med rektangulære rom i sin bok. Symmetri virker å være hele poenget. Mengden kubikmeter luft hver av elemenene har som arbeidsområde, effekt, excursion og størrelse på elementet er viktig er likt slik at ingen av dem overkjører den andre. Og dersom det er forskjellig bassnivå fra høyre til venstre kanal, er nok poenget med symmetri over hele fjøla litt bortkastet. Slik differensierer mitt oppsett seg litt fra det som i teorien trolig er det beste.

    Den største fordelen med flere subber dersom det er satt opp på en gjennomtenkt måte er i hovedsak at forskjellene mellom hvert sete blir mindre og at der er flere som kan få god bass. Har man kun et sete som skal være bra kan det fort holde med kun en sub. Og det hadde nok også jeg klart meg helt fint med, men nysgjerrigheten og lysten til å eksperimentere og lære ble så stor at jeg måtte forsøke med flere elementer bare for å ha prøvd det.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    I et asymmetrisk rom med mindre eller mer enn fire vegger kan tvert imot tre forskjellige subber med hvert sitt arbeidsområde være det beste.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Den største fordelen med flere subber dersom det er satt opp på en gjennomtenkt måte er i hovedsak at forskjellene mellom hvert sete blir mindre og at der er flere som kan få god bass. Har man kun et sete som skal være bra kan det fort holde med kun en sub. Og det hadde nok også jeg klart meg helt fint med, men nysgjerrigheten og lysten til å eksperimentere og lære ble så stor at jeg måtte forsøke med flere elementer bare for å ha prøvd det.
    Joda, mange kjører flere subwoofere for å få mer uniform fordeling av bass i rommet, men det er ikke nødvendigvis den største fordelen med flere subwoofere. Det kommer ann på hva man ønsker å oppnå. Hvis man f.eks. ønsker å øke SPL på en gitt frekvens, men beholde lukket (og bestemt) design, så er den enkleste måten å få til dette på å øke antall subber. Man kjører da gjerne 1, 2, 4, 8, 16, ... som opererer på samme frekvens. Hvis man kan doble effekten til subben, så går også dette, gitt at konstruksjonen tåler det, men mer effekt betyr varmere spole og dermed impedanseforandringer, så den beste måten er enkelt og greit å øke antall subber.

    Kan aldri tenke meg at jeg kan sette inn en annen sub som klarer å holde følge med LMS Ultra 5400 på samme frekvensspekter. Mange hevder at dette er verdens beste element, og målingene på data-bass.com viser hvor utrolig lav distortion det har ift. andre alternativer.

    Mitt utgangspunkt er at det ikke er spesielt mye enklere å få to forskjellige subwoofere til å spille sammen over samme frekvenser, som to forskjellige høyttalere i høyre og venstre kanal. Hvis jeg skulle hatt forskjellige subwoofere, så hadde de operert på forskjellige frekvensintervaller.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    anders, prøv den låta her fra 1:45 Excision – Deviance - Original Mix - full pupp. Helt sjef!! ;D Ultraen takler de hyppige svingningene i frekvens med glans. Det banker, det rister, det smeller og det dundrer!! ;D Tror jeg hørte på det sånn cirka 20 ganger med masse juice og det er simpelten helt fantastisk, var helt klam i hendene etterpå ;D Man er jo nesten redd for at det skal gå til helvete med elementet, men det er ikke antydning til stress annet enn i kroppen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Og anders, jeg har satt high pass filteret til 10 Hz med bratt slope, mener det er 48dB/oct., for å beskytte elementet, bare i tilfellet. Ikke noe særlig når det bunner :]

    LMS%2520Carnage.jpeg


    :,(

    LL.jpg


    Her er et bilde av det nye barnet mitt, til venstre! ;D
     
    Sist redigert:

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Og anders, jeg har satt high pass filteret til 10 Hz med bratt slope, mener det er 48dB/oct., for å beskytte elementet, bare i tilfellet. Ikke noe særlig når det bunner :]

    Vis vedlegget 261622

    :,(

    Vis vedlegget 261623

    Her er et bilde av det nye barnet mitt, til venstre! ;D
    ikke dumt, eg maxa ut effekten i crown xti 6002 uten att d forje mitt bunnet , menn tålte ikke den effekten kontinuerleg over ein time, elemente var så varmt att eg nesten ikke kunne ta borti det
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    regner med du har lagt planene på is med å prøve ut portet kabinett nå som du har prøvd denne i lukket?????
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mange jobber med systemene sine for å komme nærmere musikken. Med dette elementet kan man føle musikken på helt nye måter. Haha. ;D

    Materialvalg

    Som gjentatt n+1 ganger er kassen bygget i dobbelt lag med spon, og med egenfrekvensen til spon som sies å være 14 Hz gitt en normal gulvsponplate, så lurer jeg på hvor mye bedre det blir om man bruker MDF som sies å ligge på >400 Hz for samme dimensjoner. Jeg vil tro at egenfrekvensen på konstruksjonen ligger innenfor subwooferens virkeområde nå, så det blir sabla spennende å se hvordan forandringen blir mot ei tilnærmet identisk kasse i MDF, for da vil den naturlige frekvensen til kassen flyttes betraktelig opp og ut av virkeområdet. Regner med at det gir renere bass, men kan nesten ikke forstå at det er mulig. ;D

    Om sub revisjon 2

    Det blir litt drøying med bygging, for jeg tar Slukets anbefalinger om festemekanismer og går for RAMPA-muttere (hurricane nuts) fremfor innslagsmuttere (T-nuts). Disse må bestilles fra rampa.com. Det blir SKDL eller SKDZ, videre blir det sorte torx-skruer for å feste elementet i rampa-mutterne.

    43-621_01.jpg

    Termineringsmessig blir det Neutrik Speakon terminal av typen NLT4MP-BAG på den nye kassa. Er litt usikker på hvor stor dimensjon jeg burde ha på kabelen, men kjører 2x4mm² nå. Burde kanskje bruke 2x6mm² med Neutrik-termineringer av typen NLT4FX-BAG i begge ender.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    d er akurat d eg og tenker , kann d bli bedre? hvordan vil d da høres ut om d er bedre , kansje utslag på målinger , menn kann ikke fatte å begripe d er muleg å få noe serlig hørbar forsjell i retning bedre , men uten tvil blir d 2 dobble kasser på meg og , tengte kansje å bruke 40mm mdf eg , bestille d ferdig kappet, når du kjenner kraften av 1 stykk tenk kraften av 4, eller hann sykopaten på avsforum med 8 stk i portet kabbinett, tror hann spiller 130 db ish i 10 hz
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    regner med du har lagt planene på is med å prøve ut portet kabinett nå som du har prøvd denne i lukket?????
    Hehehehe, det jeg tenkte å gjøre, er å bygge en tilnærmet identisk kasse i MDF, for da har jeg to stykker, så tenkte jeg å porte den kassa jeg har i spon, hvis jeg har to elementer, så kan jeg la det ene stå i MDF-kassa, og det andre i spon-kassa, og så kan jeg prøve de to subbene mot hverandre uten masse omkobling og stress. Skulle egentlig hatt tre elementer, for da kunne jeg testet to lukkede VS én åpen, haha.

    Men ærlig talt, jeg tror ikke det er nødvendig med portet kasse, men hadde vært gøy å høre det, bare for å ha hørt, og siden jeg står med ei sponkasse i overskudd, så porter jeg den før den blir kassert til fordel for de i MDF. Hvis det skulle vise seg at den portede sponkassa gir den ultimate glede, så porter jeg bare begge MDF-kassene, men det tviler jeg sterkt på at skjer. ;D

    To lukkede kasser blir nok HELT vanvittig. Jeg er egentlig superfornøyd nå, men sub #2 er billig ift. sub #1, siden jeg måtte kjøpe miniDSP 4x10 HD og durabel amp til sub #1. Både amp og miniDSP gir mulighet til sub #2 til en brøkdel av #1, og ytelsen i 2 vs 1 sub sier at det bare må gjøres. ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ikke dumt, eg maxa ut effekten i crown xti 6002 uten att d forje mitt bunnet , menn tålte ikke den effekten kontinuerleg over ein time, elemente var så varmt att eg nesten ikke kunne ta borti det
    Det bringer meg til noe jeg har tenkt på. Hva med å kjøre aktiv (vann)kjøling på magneten? ;D

    Lukket kasse gir jo ikke de helt store kjølemulighetene passivt, haha.

    d er akurat d eg og tenker , kann d bli bedre? hvordan vil d da høres ut om d er bedre , kansje utslag på målinger , menn kann ikke fatte å begripe d er muleg å få noe serlig hørbar forsjell i retning bedre , men uten tvil blir d 2 dobble kasser på meg og , tengte kansje å bruke 40mm mdf eg , bestille d ferdig kappet, når du kjenner kraften av 1 stykk tenk kraften av 4, eller hann sykopaten på avsforum med 8 stk i portet kabbinett, tror hann spiller 130 db ish i 10 hz
    Ja, han notnyt-karen på AVSForum gikk jo fra 8 LMS i lukket, til 8 stk i portet fordi han følte at "he laid too much bass on the table" med lukket kasse, haha. Han har jo crowson tactile transducers også, fordi han følte det ikke ristet godt nok pga han har riggen sin på teppebelagte betonggulver i kjelleren. Han vant home theatre of the month i forrige mnd.

    For de som ikke har sett det, her er frontrekka hans, og det gigantiske lerrettet ser lite ut, haha. ;D

    900x900px-LL-91fec001_DSC04144.jpeg


    Her er de lukkede konstruksjonene hans ;D

    900x900px-LL-c6d21642_z0w2Ezd.jpeg


    Det der er helt sjukt, haha.

    Jeg tror Fritzøe Engros har inntil 55mm MDF, hvis du er interessert i det, og jeg tror Fritzøe leverer til veldig mange byggevarehandlere. Jeg kjører heller inntil trippelt lag med 19mm MDF, fordi det er mye enklere å jobbe med, og jeg har lyst til å gjøre det selv, siden jeg godt kunne tenke meg å prøve meg på høyttalerbygging etterhvert også.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    regner med du har lagt planene på is med å prøve ut portet kabinett nå som du har prøvd denne i lukket?????
    Hehehehe, det jeg tenkte å gjøre, er å bygge en tilnærmet identisk kasse i MDF, for da har jeg to stykker, så tenkte jeg å porte den kassa jeg har i spon, hvis jeg har to elementer, så kan jeg la det ene stå i MDF-kassa, og det andre i spon-kassa, og så kan jeg prøve de to subbene mot hverandre uten masse omkobling og stress. Skulle egentlig hatt tre elementer, for da kunne jeg testet to lukkede VS én åpen, haha.

    Men ærlig talt, jeg tror ikke det er nødvendig med portet kasse, men hadde vært gøy å høre det, bare for å ha hørt, og siden jeg står med ei sponkasse i overskudd, så porter jeg den før den blir kassert til fordel for de i MDF. Hvis det skulle vise seg at den portede sponkassa gir den ultimate glede, så porter jeg bare begge MDF-kassene, men det tviler jeg sterkt på at skjer. ;D

    To lukkede kasser blir nok HELT vanvittig. Jeg er egentlig superfornøyd nå, men sub #2 er billig ift. sub #1, siden jeg måtte kjøpe miniDSP 4x10 HD og durabel amp til sub #1. Både amp og miniDSP gir mulighet til sub #2 til en brøkdel av #1, og ytelsen i 2 vs 1 sub sier at det bare må gjøres. ;D
    d finnes ikke ein oppkradering i verden til 8k du får mer ijenn for eller ein til av disse, uten tvil. eg har hatt 2 stykk lms15r i portet kasser og 2 stykk med slaver , portet tunet til 20 hz dei med slaver tunet til 17hz , begge låt vel brutalt , menn ijenn ikke heilt ultra
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    d er akurat d eg og tenker , kann d bli bedre? hvordan vil d da høres ut om d er bedre , kansje utslag på målinger , menn kann ikke fatte å begripe d er muleg å få noe serlig hørbar forsjell i retning bedre , men uten tvil blir d 2 dobble kasser på meg og , tengte kansje å bruke 40mm mdf eg , bestille d ferdig kappet, når du kjenner kraften av 1 stykk tenk kraften av 4, eller hann sykopaten på avsforum med 8 stk i portet kabbinett, tror hann spiller 130 db ish i 10 hz
    Hvor stort innvendig volum, tenker du å ha i hver av de doble kassene? Kanskje jeg kan bruke WinISD til å simulere det.

    Ja, kraften av dette er helt legendarisk, så jeg tør nesten ikke tenke på hva 4 vil gi, langt mindre hva notnyt har gående med de 8 elementene i åpen, haha. Han sa at den største oppgraderingen siden subwooferne var de tactile transducerne, så man blir jo nysgjerrig. Jeg tror det er vanskelig å "føle" 7-8 Hz, men med de transducerne, så er det mulig, haha. Men det blir seff primært til film da.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    ikke sikker på volum enda , d blir lagt på ambefaling av rikki å jengen på avsforum vil eg tro
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Element #2 bestillt ;D Bare å smøre seg med tålmodighet igjen da, og nå sier jeg meg fornøyd for en god stund, haha.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    probleme med ultrabassen er att du kann ikke få nokk av den
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    probleme med ultrabassen er att du kann ikke få nokk av den
    Det kan du si, haha. Driver og eksperimenterer her, og tror jeg er nær bristepunktet hva angår excursion, moro er det ;D

    RfR3Dqr.png


    Deler på 60 Hz, har satt inn sperre på 100Vrms, og det er vanskelig å forestille seg hvordan to kommer til å fungere, for nå snakker vi seriøst om at det nesten dirrer i øynene, hahaha. Bare et par uker igjen ... ;D

    Har boostet på 20 Hz osv, og rullet av for å unngå å bunne hele elementet pga excursion ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    T

    Tittentei

    Gjest
    Anders, jeg har målt og justert litt, og det viser seg at jeg kunne presse det ytterligere ;D

    60Bx9zY.jpg


    Nå er det flatt til 20 Hz, har høypass på 10 Hz nå, og det går gull. Den kan meske seg med 110dB + room gain uten å gå over excursion. Hvis jeg er heldig, så får jeg ytterligere 6dB til med enda en ;D

    probleme med ultrabassen er att du kann ikke få nokk av den
    Anders, denne må du høre på ultraene dine ;D

    Krewella – One Minute (DotEXE's Dopest Dope Remix) det kommer noen low notes rundt 3 minutter som du skal være litt obs på hvis du pøser på med juice.

    Hør på takeoffen 1:10 og utover. Herregooooooooooooooooooooooooooooot!!!! ;D Det slår så imot at tåneglene nesten spretter ut. ;D

    Denne låta er også ganske heftig. Netsky – Come Alive - Rockwell Remix (mye mer chill, men har noen heftige noter!! :))

    Det er faenmeg bedre nå enn den første kvelden. Ståtiss!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.746
    Antall liker
    103.765
    Torget vurderinger
    23
    Hahahaha, LOOOOL!!!

    A man who lost a finger at Saturday's illegal rave in Croydon said he did not leave to gain medical assistance as he had paid £10 for entry and "the bass was hard."

    "The bass was hard, so I just ripped off my top, wrapped it around my finger and tied it up as tight as I could and skanked it out for half an hour,"
    Teenager who lost half a finger at illegal Croydon rave claims he stayed because 'the bass was hard' | News | NME.COM
    Slike hardcore entusiaster kunne vi trenge her på HFS!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Hahahaha, LOOOOL!!!

    A man who lost a finger at Saturday's illegal rave in Croydon said he did not leave to gain medical assistance as he had paid £10 for entry and "the bass was hard."

    "The bass was hard, so I just ripped off my top, wrapped it around my finger and tied it up as tight as I could and skanked it out for half an hour,"
    Teenager who lost half a finger at illegal Croydon rave claims he stayed because 'the bass was hard' | News | NME.COM
    Slike hardcore entusiaster kunne vi trenge her på HFS!
    Jeg tenker at for å være så entusiastisk at man ikke bryr seg nevneverdig om tap av kroppsdeler før man er ferdig med å danse og høre på musikk, så hjelper det sikkert å booste sentralnervesystemet sitt med diverse illegale og ikke akkurat helsefremmende substanser. Ecstasy? Speed? Take your pick. Jeg skjelver i frykt av å tenke på hvordan det ville utartet seg her inne med en drøss hardcore speedfreaks på hver sin side i en helt vanlig kabeldebatt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    These numbers says it all! ;D

    The LMS-18 produces 12.5% distortion @ 20hz @ 108db, and 14.8% distortion @ 15hz @ 100db

    The PB13Ultra produces 45% distortion @ 20hz @ 100db and 30.6% distortion @ 15hz @ 92db.

    Flere basshoder må kaste seg på og bygge disse!! ;D

    Slike hardcore entusiaster kunne vi trenge her på HFS!
    Ja, du sier noe! :) Det er trist at det tidevis er litt sensitivt for andres prioriteringer her inne, spesielt i lys av hendelsene rundt ham som får alle sine tråder sabotert støtt. Får håpe ting endrer seg litt fremover.

    Hadde jeg postet bilder av rommet jeg klasser disse kassene inn i, så hadde det vel blitt ramaskrik om at 8" subber holder. ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har tweaket litt på kassene som skal bygges. Det blir nok plenty nok bracing av dette, pluss ventilasjonshull for magneten i bakkant av bracingen.

    Alt i 19mm MDF, dobbelt lag + trippel baffel og denne bracingen. Kan neppe bli ille, vel?

    845AHnm.jpg


    Y74Uevh.jpg


    Kassen er veldig tett på 140 liter netto etter driver og bracing er trukket fra.

    Fsc=34,33 Hz, Qtc=0.552

    Med

    2nd order HPF 10 Hz
    Linkwitz Tranform, fp = 20 Hz og Qp=0,71 ser max excursion innenfor det lineære området (33,7 mm) slik ut, kan takle mer, xmech = 44 mm.

    Excursion @ Max lineær SPL

    ZRh3gIN.jpg


    Max SPL @ max (lineær) effekt

    weqnzBK.jpg


    I tillegg kommer room gain og en ekstra sub, så 111 dB @ 20 Hz og 99 dB @ 10 Hz er meget bra med ett element i ei kasse.

    Amplifier apparent load power

    cPe1MOw.jpg


    Rimelig effektivt, da elementet takler 2kW rms og 8kW peak. Går mao ann med langt mindre kasse. F.eks. rundt 67 liter med Qtc=0,707

    Har dere troa? ;D
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dypbass er vanedannende, det skal være sikkert. Utrolig hvordan enkelte innspillinger "våkner til liv" når anlegget er fullskala. :)

    TC-Sounds elementet er helt sikkert førsteklasses/SOTA, men jeg hadde nok (re?)vurdert minimal kasse en gang og to. Ved godt pådrag er det ganske mye effekt som skal gjennom spolen, så om man kan hente 3dB effektivitet i bunn med litt større kasse, så minskes risiko for overoppheting samt at høy svingspoletemp også gir en viss kompresjon.
    Power Handling Vs. Efficiency
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Dypbass er vanedannende, det skal være sikkert. Utrolig hvordan enkelte innspillinger "våkner til liv" når anlegget er fullskala. :)

    TC-Sounds elementet er helt sikkert førsteklasses/SOTA, men jeg hadde nok (re?)vurdert minimal kasse en gang og to. Ved godt pådrag er det ganske mye effekt som skal gjennom spolen, så om man kan hente 3dB effektivitet i bunn med litt større kasse, så minskes risiko for overoppheting samt at høy svingspoletemp også gir en viss kompresjon.
    Power Handling Vs. Efficiency
    Hei, og takk for svar. ;D

    Hvis jeg forstår deg rett nå, så mener du at jeg burde øke volumet ytterligere for å få mer effektivitet. Hvis jeg misforstår deg, så kan du kalle meg dum.

    Denne kassen er 140 liter netto, Qtc=,552.

    69 liter netto gir Qtc=,707 - den skal jeg ikke ha, nettopp pga at det kreves så mye krefter.

    TC Sounds anbefaler 2.1 ft3 (60l) og 4 ft3 (113l) for lukket for LMS-U 5400.

    r1XU2Yc.jpg


    Legg merke til max spl ved 2kW mellom 69l gul, 113l grønn, 140l rød (som jeg skal bygge) og 200l grå.

    GL8tfwE.jpg


    Det er nesten ingenting å hente i SPL ved større kasse.

    Effektiviteten går selvsagt opp, med 31 % fra peaken på 1034 i grått kontra 1503 i rødt. Her er både LT og HPF lagt til, samt og lineær excursion maksimert.

    2o7c5Dz.jpg


    Alle kassene subbene vil takle dette, men det vil bli kompresjon, og spesielt i 69-literen. Ville nok også vært forsiktig med å pumpe nesten 4kW inn i 69-literen over lang tid, ;D

    SPL for samtlige.

    rG7XAJK.jpg


    Hva tenker du i lys av dette? Er mer på å heller bygge to subber til, enn å øke volumet på disse, haha. Det skal tross alt flyttes rundt på også, og jeg har ikke plass til heisekran der inne.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det virker som om avkastningen i effektivitet avtar ved rundt 200 liter. Kassens brutto utvendige volum er 243 liter, så om man går for enkle vegger langs sidene, så vil det være mulig å få den mer effektiv med samme dimesjoner. Displacement av driver er 7 liter, bracing netto 12,5 liter, så det er i hovedsak det doble laget som spiser volum til frokost.

    Edit, ved å kun kjøre trippelt lag i baffel (dobbel innvendig) og dobbel bak, så kan man kvitte seg med sidevegger og topp og bunn, det gir en økning på cirka 24 liter, mao cirka 165 liter nytt innvendig volum.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis jeg forstår deg rett nå, så mener du at jeg burde øke volumet ytterligere for å få mer effektivitet. Hvis jeg misforstår deg, så kan du kalle meg dum.

    Denne kassen er 140 liter netto, Qtc=,552.

    69 liter netto gir Qtc=,707 - den skal jeg ikke ha, nettopp pga at det kreves så mye krefter.

    TC Sounds anbefaler 2.1 ft3 (60l) og 4 ft3 (113l) for lukket for LMS-U 5400.

    Vis vedlegget 267692

    Legg merke til max spl ved 2kW mellom 69l gul, 113l grønn, 140l rød (som jeg skal bygge) og 200l grå.
    Jeg er enig i dine betraktninger. Unngå 60-70 liters kasser for max elementpining & flere elementer for økt kapasitet vs. enda større kasser enn passe stor (140L). :)

    IB er litt annerledes da volumet ikke er synlig/viktig, så det er ikke riktig å dra parallellen dit.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg er enig i dine betraktninger. Unngå 60-70 liters kasser for max elementpining & flere elementer for økt kapasitet vs. enda større kasser enn passe stor (140L). :)
    Suverent, tusen takk for innspill og bekreftelse på at dette er riktig tenkt. Da er det bare å hamre alle byggevareforhandlere i omegn for priser på materialer i morgen. ;D Element nummer 2 ankommer nok mellom 4-7 juli, så får svette på og bygge disse ;D Regner vel strengt tatt med at to stykker vil holde i fleng, men man vet jo aldri. Mye vil ha mer og alt det der, hehehe.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hehe, mer vil mer... Er selv der. Kjører nå 4x18" med "lav" slaglengde (8mm). Skulle finansene strekke til, så er jeg ikke fremmed for å doble (og doble)... ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ;D Ja, det er til å bli syk av. Levde med antagelsen om at flere subber kun hjalp på med gjevn responsi rommet, og at det var derfor folk ville ha det, men det er andre fordeler som er vel så viktig (hvis ikke viktigere), så forstår hvorfor noen ender opp med et hav av basselementer, ja. ;D

    Det var da et villt horn du hadde gående der. Kunne tenkt meg å gi meg i kast med noe liknende selv en dag. Har hørt utrolig mye skryt av TAD 2001 og 2002, men de koster många pengar. :(

    Regner med at du har rimelig tørr bass med 4x18" IB?

    Er ny på DIY, så begynner enkelt og kommer vel til å akkumulere drivere videre, hehe. Deler JBL 4343B aktivt, og det er faktisk i basserne (som er oppgradert til JBL 2235h) at jeg bruker QSC GX5 som du skrev en skikkelig positiv annonse på da du solgte din amp, haha. I toppen var det katastrofe både med GX3 og GX5, men synes det gikk greit i bassen (35-300Hz). Testet du å drive basselementene med den, og hvis du gjorde det, synes du det var like balle i bassen som annonsen din ga uttrykk for? :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja, IB-suben er tørr og stram. Ulempen er at det er så lett (og dyrt) å putte inn flere elementer for økt kapasitet.

    Den annonsen var nok litt påvirket av en i overkant optimisktisk tråd om PA-effekttrinns fortreffelighet. Jeg kjørte den (QSCen) bare i full-range, og syntes ikke det var helt på høyde med dedikerte hifi-effekttrinn i mellomtone/topp. I bass burde den gjøre en veldig god jobb hvis man eliminerer viftestøy.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, IB-suben er tørr og stram. Ulempen er at det er så lett (og dyrt) å putte inn flere elementer for økt kapasitet.

    Den annonsen var nok litt påvirket av en i overkant optimisktisk tråd om PA-effekttrinns fortreffelighet. Jeg kjørte den (QSCen) bare i full-range, og syntes ikke det var helt på høyde med dedikerte hifi-effekttrinn i mellomtone/topp. I bass burde den gjøre en veldig god jobb hvis man eliminerer viftestøy.
    Det var vel denne brannfakkel-tråden da, tenker jeg. :) For det var nettopp den som fikk meg til å teste det også – håpet om gull for gråstein. :)

    Tok kontakt med Ljudia, og fortalte dem ståa om påstandene i tråden, at jeg ville kjøpe både GX3 og GX5 for å prøve, men at det ikke var sikkert jeg kom til å beholde noen av dem. Det var grei skuring, og de sendte over begge to. Kjørte full range på JBL 4430 og det låt slettes ikke bra, GX3 var enda mer pågående enn GX5, men bare med margin. Tynt, frempå, dødt og slitsomt i mids og high var konklusjonen. Delte også aktivt på 4343B og byttet om på GX3 og 5 i topp og bunn, men nei, ikke bra. I bassen synes jeg begge låt likt, så endte opp med å beholde GX5 pga effekt ift. pris. Viftemoddet den med ei vifte fra Elfa, så den er helt tysst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn