Førstegangskjøp av speilrefleks

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.074
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder objektiv ville jeg valgt utifra hva du pleier å ta bilde av. Grovtinndeling:
    -Dokumentasjon og ferie: 35mm på DX (normalobjektiv) eller zoomobjektiv. Utendørsfoto i dagslys krever ikke så lyssterkt objektiv.
    -Portretter: 50mm på DX. 85mm på FX. Lyssterkt for innendørs bruk.
    -Allround. 35mm F1.8.

    En vanlig nybegynnerfeil er å ta med for mye i bildeflaten. Essensen kan ofte fanges med et normalobjektiv, eller enda trangere.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Så er objektivene merket med f/ og noen tall. Det betyr hvor lyssterke de er eller? Jo lavere tallet er, jo bedre er de i mørket/dunkel belysning?

    Sitter og leker meg litt med ISO verdier på kompaktkameraet nå.. Er morsomt hvor mye det forandrer lyset i bildet, samt fargen på Chellonene mine...
    Tallene bak f'en sier noe om hvor lyssterkt objektivet er - hvor stor lysåpningen er. Stor lysåpning slipper gjennom mye lys - slik at du kan ikke trenger å bruke så lang lukkertid, eller bruke en høy ISO-verdi. Kjører du på stor lysåpning, mister du skarphetsdybde. Som du ser f.eks. på bildet av Nikon-objektivet litt ovenfor: mye av teksten og andre detaljer blir uskarpe - og det er ikke nødvendigvis noen fordel.

    Systemet er ganske enkelt:

    Blenderverdiene går i trinn som dobler/halverer (avhengig av hvilken vei du går) lysgjennomgangen:

    1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 etc. F.eks. slipper f/4 gjennom halvparten så mye lys som f/2,8.

    For hver av disse blenderverdiene må du doble/halvere eksponeringstiden. Lang eksponeringstid kan føre tid bevegelsesuskarphet. Men hvis utgangspunktet er f.eks. 1/1000 sekund ved blender f/1,4, blir lukkertidsekvensen for blendertrinnene ovenfor:

    1/1000 - 1/500 - 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30 - etc Etter hvert nærmer du deg grensen for hva du kan klare på frihånd.

    Til slutt kan du justere ISO'en. Systemet er at hver dobling/halvering av ISO-verdien dobler/halverer følsomheten - slik at forskjellen mellom f.eks. f/2,8 og f/4, kan kompenseres enten ved å doble eksponeringstiden på samme ISO, eller å doble ISO'en og bruke samme eksponeringstid. Høy ISO har imidlertid en del ulemper - bl.a. mindre skarpe bilder og gjerne også en mindre god fargegjengivelse.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her ser man fordelen med det Brekke kaller "superzoom." Dvs en zoom som dekker et stort spenn i brennvidder. Prisen man betaler er gjerne lavere lysfølsomhet, og ikke like skarp optikk som med fast eller langt mer begrensede spenn. Men man vinner fleksibilitet og hurtighet.

    Disse bildene er ubehandlet, og er tatt i grått lys, men viser hva man får å velge mellom av utsnitt. Hund og jeg på samme sted, og tre eksponeringer rett etter hverandre. På det siste brukte jeg flash.

    Dette er med 18-200 zoom, for et par minutter siden.


    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.686
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Når det gjelder objektiv ville jeg valgt utifra hva du pleier å ta bilde av. Grovtinndeling:
    -Dokumentasjon og ferie: 35mm på DX (normalobjektiv) eller zoomobjektiv. Utendørsfoto i dagslys krever ikke så lyssterkt objektiv.
    -Portretter: 50mm på DX. 85mm på FX. Lyssterkt for innendørs bruk.
    -Allround. 35mm F1.8.

    En vanlig nybegynnerfeil er å ta med for mye i bildeflaten. Essensen kan ofte fanges med et normalobjektiv, eller enda trangere.
    em nybegynnerfeil og feil hos mange såkalt drevne amatører er avstand til motivet. Ha baller og innvolver deg som fotograf.


    If Your Pictures Aren’t Good Enough, You’re Not Close Enough


    -Robert Capa


    Amen til det!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fy faen, jeg tror jeg forstår littegrann... ;D

    @Vreden, så om du tar hunden din, og den hadde stått iro. og du hadde auka lukketiden, så kunne du ha fått skarpere bilde. Enda skarpere om du hadde i tilegg brukt stativ. Men siden hunden din ikke står iro, så kunne du ha tatt bilde med høyere ISO verdi. Som hadde gjort at bildet hadde blitt "lysere"

    Da sier det meg at høy lukketid vil bli vanskelig å bruke på ting som beveger seg. Og man kanskje burde bruke høyere ISO verdi, eller et mer lyssensitivt objektiv. Eller blir dette helt feil.... Og jeg har ikke forstått noe som helst alikevel...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fy faen, jeg tror jeg forstår littegrann... ;D

    @Vreden, så om du tar hunden din, og den hadde stått iro. og du hadde auka lukketiden, så kunne du ha fått skarpere bilde. Enda skarpere om du hadde i tilegg brukt stativ. Men siden hunden din ikke står iro, så kunne du ha tatt bilde med høyere ISO verdi. Som hadde gjort at bildet hadde blitt "lysere"

    Da sier det meg at høy lukketid vil bli vanskelig å bruke på ting som beveger seg. Og man kanskje burde bruke høyere ISO verdi, eller et mer lyssensitivt objektiv. Eller blir dette helt feil.... Og jeg har ikke forstått noe som helst alikevel...
    Det virker som om du har skjønt ganske mye. Utfordringen for fotografen blir å velge det riktige kompromisset. Lang lukkertid = uskarp lekende hund. Stor blenderåpning/lyssterk objektiv på maks = skarp snute, men uskarpe ører, og enda mer uskarp hale. Høy ISO = kornete bilde og muligens også feil fargebalanse.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fy faen, jeg tror jeg forstår littegrann... ;D

    @Vreden, så om du tar hunden din, og den hadde stått iro. og du hadde auka lukketiden, så kunne du ha fått skarpere bilde. Enda skarpere om du hadde i tilegg brukt stativ. Men siden hunden din ikke står iro, så kunne du ha tatt bilde med høyere ISO verdi. Som hadde gjort at bildet hadde blitt "lysere"

    Da sier det meg at høy lukketid vil bli vanskelig å bruke på ting som beveger seg. Og man kanskje burde bruke høyere ISO verdi, eller et mer lyssensitivt objektiv. Eller blir dette helt feil.... Og jeg har ikke forstått noe som helst alikevel...
    Det virker som om du har skjønt ganske mye. Utfordringen for fotografen blir å velge det riktige kompromisset. Lang lukkertid = uskarp lekende hund. Stor blenderåpning/lyssterk objektiv på maks = skarp snute, men uskarpe ører, og enda mer uskarp hale. Høy ISO = kornete bilde og muligens også feil fargebalanse.
    Og det er her erfaring kommer inn...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fy faen, jeg tror jeg forstår littegrann... ;D

    @Vreden, så om du tar hunden din, og den hadde stått iro. og du hadde auka lukketiden, så kunne du ha fått skarpere bilde. Enda skarpere om du hadde i tilegg brukt stativ. Men siden hunden din ikke står iro, så kunne du ha tatt bilde med høyere ISO verdi. Som hadde gjort at bildet hadde blitt "lysere"

    Da sier det meg at høy lukketid vil bli vanskelig å bruke på ting som beveger seg. Og man kanskje burde bruke høyere ISO verdi, eller et mer lyssensitivt objektiv. Eller blir dette helt feil.... Og jeg har ikke forstått noe som helst alikevel...
    Det er et stykke igjen, om jeg kan være så fri. Men mer lys gir adgang til enten kortere lukketid eller mindre blenderåpning. Det siste gjør at man får et større fokusspenn (det blir ikke like kritisk å sette nøyaktig fokus) og det første gjør at det blir enklere å "fryse" bevegelser eller å sikre seg et skarpt bilde, om motivet er i bevegelse.

    Man må minske lukketiden for å fryse bevegelse. Å fotografere uten automatikk handler om å styre mengden lys som fanges, og hvor lenge det fanges.

    Bildene jeg la ut var mest for å demonstrere fleksibiliteten du får når det gjelder utsnittet du bruker - fra vidvinkel til innzoomet.

    Lyset var "elendig." Flatt og kontrastfattig, og får selv snøen til å se grå ut. Men med etterbehandling kan man gjøre litt med det, gjør man for mye, ser ting falskt ut.
    Her er samme hund i bedre lysforhold, i stand på to ryper. Straks blir det mer liv i bildet, snøkorn reflekterer, skyggene er blå og ting er tegnet med langt finere konturer, samt at fargespennet er åpnet. Alt en funksjon av mengden tilgjengelig lys.

    Fordi jeg har brukt zoom, kan jeg velge hvor stort eller stramt utsnitt jeg vil ha i slike situasjoner, uten å behøve å forstyrre hunden (eller rypene) ved å bevege meg. Under et bilde på en annen situasjon, med samme objektiv.

    DSC_0547.jpg


    Skjermbilde 2014-03-01 kl. 08.27.19.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og de bildene er tatt med samme objektivet? 18-200mm

    Jeg håper det er langt igjen, har jo tenkt å holde på med dette en stund. ;D

    Fantastisk at dere gidder å forklare dette for meg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så om jeg vil ta et bilde at en motorsykkel som suser rundt på en bane i høy hastighet. Så burde jeg velge kort lukketid, som gjør at jeg kanskje kan ta bilde på frihand og alikevel kanskje få et skarpt bilde.

    Men så drar jeg innendørs og vil ta bilde av høyttalerene mine. Da vil jeg ha lang lukketid og bruker stativ. Rommet mitt har rimelig dunkel belysning.
    Kan jeg da også bruke mindre blenderåpning, for å få enda skarpere bilde av høyttalerene?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.090
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da tror jeg at jeg har lært nok for i dag. Da skal dette synke litt inn, mens jeg venter på tilbakemelding fra epostene jeg har sendt. Før vi spør og graver enda mer. Kan ikke lære for mye i slengen, da går nok alt i surr.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du kommer kjapt inn i det når du får et speilrefleks mellom hendene. Og i våre dager er det bare å fylle minnekortet med bilder, slette dem man ikke er fornøyd med og knipse videre, mens man eksperimenterer.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Så om jeg vil ta et bilde at en motorsykkel som suser rundt på en bane i høy hastighet. Så burde jeg velge kort lukketid, som gjør at jeg kanskje kan ta bilde på frihand og alikevel kanskje få et skarpt bilde.

    Men så drar jeg innendørs og vil ta bilde av høyttalerene mine. Da vil jeg ha lang lukketid og bruker stativ. Rommet mitt har rimelig dunkel belysning.
    Kan jeg da også bruke mindre blenderåpning, for å få enda skarpere bilde av høyttalerene?
    Ja - men her finnes det mange muligheter. Følger du f.eks. motorsykkelen din gjennom søkeren og knipser mens kameraet er i bevegelse, kan du få til en skarp sykkel selv om lukkertiden ikke er ekstremt kort - og da kan du få til at bakgrunnen blir uskarp - slik at du skaper en illusjon av at sykkelen er i bevegelse. Du "flytter" på en måte uskarpheten fra sykkelen, som beveger seg, til bakgrunnen, som egentlig står stille.

    Til høyttalere i dunkel belysning, ville jeg absolutt ha brukt stativ. Helst i kombinasjon med en mindre blenderåpning - da blir hele høyttaleren skarp, og ikke bare logoen eller det ene elementet. Men en liten blenderåpning krever at du forlenger eksponeringstiden - og da kan du få litt krøll med fargebalansen. Men det får du gjerne uansett når det er mørkt - for dagslys og dunkelt lys har forskjellig fargebalanse.

    Men her er vi inne på et område hvor man trygt kan si at øvelse gjør mester.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.581
    Antall liker
    5.343
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Så om jeg vil ta et bilde at en motorsykkel som suser rundt på en bane i høy hastighet. Så burde jeg velge kort lukketid, som gjør at jeg kanskje kan ta bilde på frihand og alikevel kanskje få et skarpt bilde.

    Men så drar jeg innendørs og vil ta bilde av høyttalerene mine. Da vil jeg ha lang lukketid og bruker stativ. Rommet mitt har rimelig dunkel belysning.
    Kan jeg da også bruke mindre blenderåpning, for å få enda skarpere bilde av høyttalerene?
    Større blenderåpning gir mindre dybdeskarphet.

    Depth-of-Field.jpg


    Kortere lukkertid fryser bevegelse, enten det nå er i motivet, eller i form av kameraustøhet:

    Slow-Shutter-Speed-Collage.jpg


    Det kommer an på hvilken effekt man ønsker å oppnå, så det finnes ingen universelle fasitsvar.

    (Bildene er hentet herfra: Tutorials & Techniques - Beginners Photography Blog)
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.908
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fy faen, jeg tror jeg forstår littegrann... ;D

    @Vreden, så om du tar hunden din, og den hadde stått iro. og du hadde auka lukketiden, så kunne du ha fått skarpere bilde. Enda skarpere om du hadde i tilegg brukt stativ. Men siden hunden din ikke står iro, så kunne du ha tatt bilde med høyere ISO verdi. Som hadde gjort at bildet hadde blitt "lysere"

    Da sier det meg at høy lukketid vil bli vanskelig å bruke på ting som beveger seg. Og man kanskje burde bruke høyere ISO verdi, eller et mer lyssensitivt objektiv. Eller blir dette helt feil.... Og jeg har ikke forstått noe som helst alikevel...
    Det virker som om du har skjønt ganske mye. Utfordringen for fotografen blir å velge det riktige kompromisset. Lang lukkertid = uskarp lekende hund. Stor blenderåpning/lyssterk objektiv på maks = skarp snute, men uskarpe ører, og enda mer uskarp hale. Høy ISO = kornete bilde og muligens også feil fargebalanse.
    Og det er her erfaring kommer inn...
    Vel - det var på en måte lettere før. Da foregikk alt helt manuelt - så vi fikk sammenhengene helt automatisk. Og så slapp vi å tenke på ISO - den var i praksis gitt av den filmen vi hadde i kameraet. Å skifte film underveis var jo ikke HELT umulig - jeg har gjort det noen ganger - men det er ikke noe man tar på sparket. I mange år hadde jeg to kamerahus - med to forskjellige filmer: en rask og en vanlig. Automatikken har ødelagt mye av feelingen for dette - selv for meg med så mange års manuell erfaring.

    Men det hele koker på mange måter ned til å kunne gange med 2 og å dele på 2. Ut fra en gitt kombinasjon av mulige blenderåpninger og lukkertider, kan man jobbe seg videre til alternative blenderåpninger og lukkertider. Et hakk større blenderåpning = halvparten så lang lukkertid, eller halvparten så stor ISO-verdi. Et hakk mindre blenderåpning = dobbelt så lang lukkertid, eller dobbelt så stor ISO-verdi.

    Det som ofte begrenser fleksibiliteten i lukkertid, er grensen for hva du kan klare håndholdt. Med litt flaks og stor forsiktighet klarer jeg en lukkertid på 1/brennvidden - altså: tar jeg et bilde med 200mm brennvidde, kan jeg muligens klare å få et OK bilde med lukkertid på 1/200 sekund. For å være på den sikre siden deler jeg på 2: 1/400 sekund. På 18mm brennvidde, kan jeg klare 1/18 sekund med litt flaks - men deler på 2 igjen for å være helt sikker: ca. 1/40 sekund. Med antishake-funksjonen aktivert, kan jeg klare meg med litt lengre tider - men hver enkelt fotograf må finne ut av hvor stø han er på avtrekkeren. Disse erfaringstallene gjelder ved stillestående motiver - motiver som beveger seg, krever enda raskere lukkertider. Igjen: man må prøve og feile litt.

    Men altså: 2-gangen eller 1/2-gangen er et greit utgangspunkt.

    Til slutt noen ord om stativ: en av de mest undervurderte foto"komponentene", spør du meg. Bedre å bruke noen ekstra kroner på et godt stativ og en snorutløser enn på dyre og lyssterke objektiver.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Fy faen, jeg tror jeg forstår littegrann... ;D

    @Vreden, så om du tar hunden din, og den hadde stått iro. og du hadde auka lukketiden, så kunne du ha fått skarpere bilde. Enda skarpere om du hadde i tilegg brukt stativ. Men siden hunden din ikke står iro, så kunne du ha tatt bilde med høyere ISO verdi. Som hadde gjort at bildet hadde blitt "lysere"

    Da sier det meg at høy lukketid vil bli vanskelig å bruke på ting som beveger seg. Og man kanskje burde bruke høyere ISO verdi, eller et mer lyssensitivt objektiv. Eller blir dette helt feil.... Og jeg har ikke forstått noe som helst alikevel...
    Det er ganske enkelt når du først forstår hvordan det ene påvirker det andre :)

    Om lukketid er det bedre å bruke ordene `lang` eller `kort` slik vil det bli enklere og forstå hva som menes (syntes jeg/:). Når det er sagt er mine erfaringer at en lukketid lengre enn 1/80 dels sekund så begynner det å bli på kanten for at håndholdt ikke lenger begynner å bli kontrollerbart. For å få en raskere lukketid kan du åpne opp blenderen, lavere blender tall = større åpning dermed mer lys inn, eller du kan justere opp iso hastigheten eller en kombinasjon av begge. Ved høyere ISO slipper du også inn endel mer bildestøy men dagens kameraer er blitt mye bedre enn tidligere til å takle høyere hastigheter, Det finnes også endel programmer som kan fjerne slik støy. Vær også obs på at lavere blendertall også gir mer uskarphet bakover i bildet fra der fokuspunktet treffer men dette er også påvirket av hvordan du zoomer og hvor langt det er mellom deg og fokuspunktet. Høyere tall gir naturligvis mer dybdeskarphet. De fleste objektiv er som oftest på sitt skarpeste noen hakk over full åpning, mitt inntrykk er at det som oftest ligger rundt f/8. Blitz er jo også en mulighet ved dårlig lys men jeg ville lenge før ha hatt ett stativ fremfor å bruke direkte blitz om det er ikke bevegende objekter det skal tas bilde av.

    edit, jeg vil tilføye at det er svært få som går ut og vet alle innstillingene sett iforhold til omgivelsene - det er mye prøving og feiling som skal til før bildene begynner å sitte (ihverfall for meg)


    Best_aperture_for_outdoor_portraits.jpg


    Når du justerer disse parametrene er det ett greit utgangspunkt og følge med kameraets lysmåling skala som du kan lese mer om her..

    Understanding Metering and Metering Modes


     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Lyset var "elendig." Flatt og kontrastfattig, og får selv snøen til å se grå ut. Men med etterbehandling kan man gjøre litt med det, gjør man for mye, ser ting falskt ut.
    Her er samme hund i bedre lysforhold, i stand på to ryper. Straks blir det mer liv i bildet, snøkorn reflekterer, skyggene er blå og ting er tegnet med langt finere konturer, samt at fargespennet er åpnet. Alt en funksjon av mengden tilgjengelig lys.
    Store mengder snø lurer ofte kameraet til å undereksponere så jeg overeksponerer noen hakk for å ha enda større spenn i begge retninger i etterbehandlingen, og spesielt om en tar bilder i RAW og etterbehandler i ett program som støtter behandling av slike filer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lyset var "elendig." Flatt og kontrastfattig, og får selv snøen til å se grå ut. Men med etterbehandling kan man gjøre litt med det, gjør man for mye, ser ting falskt ut.
    Her er samme hund i bedre lysforhold, i stand på to ryper. Straks blir det mer liv i bildet, snøkorn reflekterer, skyggene er blå og ting er tegnet med langt finere konturer, samt at fargespennet er åpnet. Alt en funksjon av mengden tilgjengelig lys.
    Store mengder snø lurer ofte kameraet til å undereksponere så jeg overeksponerer noen hakk for å ha enda større spenn i begge retninger i etterbehandlingen, og spesielt om en tar bilder i RAW og etterbehandler i ett program som støtter behandling av slike filer.
    Joda, stepper gjerne i slike forhold, jeg og. Men her var lyset ordentlig flatt og grått med lave og tette skyer, og jeg ville bare demonstrere ulike utsnitt.

    Slikt er jo ellers noe man plukker opp med erfaring - selv om jeg er imponert over hva flerpunkts eksponeringschip i nyere kameraer er i stand til å begå av god evaluering i vanskelige forhold. Etterhvert får man også en god tek på hvor i bildet man skal hente idealeksponeringen, om man bruker punktmåling gjennom objektivet. Lenge siden jeg gikk rundt med separat lysmåler.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ett godt redigeringsprogram kan hjelpe deg ut av de mest rareste ting, bildene under kun illustrasjonbilder for hva 4 minutter i Photoshop RAW kan gjøre..


    Test1.jpg





    DSC_7962 as Smart Object-1.jpg


    Bildet er croppet inn en del og er egentlig ett skudd i mørke for å finne de "rette" innstillinger.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jada, herregud. Jeg har tilbrakt hva som kjennes som år av mitt liv i bildekorrigering for film ... så det er mye man kan gjøre. Men man kan også ende opp med for mye metning, gjengrodd svart og snø som ser ut som flass.

    I dag har vi også muligheter for multi-eksponeringer rundt en snitt-eksponering, og så kan vi hente ulike detaljer til ulike deler av bildet fra disse. Men selv foretrekker jeg å gjøre så lite som mulig med bildene i ettertid, såfremt man da ikke er i gang med noe spesielt.
    Man ser mye som får en plastisk glatthet over seg etter for mye gnikking.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    I dag har vi også muligheter for multi-eksponeringer rundt en snitt-eksponering, og så kan vi hente ulike detaljer til ulike deler av bildet fra disse.
    High Dynamic Range - Har brukt funksjonen endel og liker den svært godt til sitt bruk, Øyet har jo som kjent ett mye større dynamisk spenn og hva vi ser er svært sjeldent hva vi for når bildet er "fremkalt" på skjerm. I mange tilfeller syntes jeg ett godt sammensatt HDR bilde kan være mye mer virkelighetro enn hva en enkel eksponering ville gitt av samme motiv.

    5 bilder satt sammen i Photomatix:


    Bakgrunn.jpg
     
    Sist redigert:

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .



    Retep:- ingen grunn til å dvele for lenge;- kjøpte selv digitalt speilreflekskamera i januar;- hadde knapt sett på slike kameraer,- langt mindre holdt et i hånden;- brukte knapt en halvtime på å velge et Nikon D7100, og et 50mm, f1.4G objektiv;- hadde riktignok ganske bred erfaring fra tidligere bruk av analoge kameraer,- men ikke tatt et bilde siden en gang på nittitallet. Kort fortalt gikk det hele greit;- jeg fant meg raskt til rette med kamera og objektiv;- var vel litt skeptisk til kvaliteten i forhold til hva jeg tidligere forbandt med analogt utstyr fra Nikon,- men skepsisen er stort sett glemt;- jeg oppfatter både kamera og objektiv som kvalitetsmessig helt adekvate. Skal forsøke å komme tilbake senere med litt praktiske erfaringer, og kanskje noen bilder.


    Grace





    .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn