Endelig er "ventehorna" oppe og går, med J-horn i bunn, TAD TD-4001 i radialhorn og med TAD ET-703 diskanter. Den godeste Grevlingen har vært innom, eller "Mr. Measurements" som jeg gjerne kaller ham.. hehe... og nå er løpetidskorreksjoner, nivåjusteringer og frekvenser fintunet. Mangler bare noen delefilterkomponenter som kommer på mandag. Da er det jul i stua! Og det spiller såpass bra at jeg har faktisk tenkt å se hvor langt en kan ta et all TAD opplegg; det gikk med et par timer i natt til litt grubling frem og tilbake og i dag tidlig bestemte jeg meg....
Etter jul blir det en slik variant av ventehorn;
Bare en førebels skisse, med prinsippene for driver/horninnfesting og plassering. Det drøyer fortsatt en stund før ALE drivere med tilhørende horn kommer på plass, og dessuten skal jeg ha Yamamura's heldigitale pre/DAC/Filter romkorreksjon på plass også og det er ikke gjort i en fei. Men i mellomtiden må en ha musikk, og i og med at jeg faktisk har så godt som alle komponentene til "Ventehorn mk II" liggende såer det bare tut & kjør....
Dette blir et seks-veissystem slik som ALE også skal bli, og prinsippet er at hvert horn/driverpar skal jobbe med 2 eller drøye 2 oktaver hver, ikke mer. Dette er et prinsipp som både ALE og Goto er tuftet på, og det er ingen grunn til at det ikke skal benyttes på andre fabrikat drivere også, særlig når det finnes produkter tilgjengelig. Generaltabbe nr. 1 i horndesignprosjekter er å tvinge horn til å jobbe i ytterpunktene på sine frekvensområder, det er da en får "hornlyd" (sic) og oppbryting, refleksjoner, beaming og alt annet svineri. Det har ingen hensikt å spare på antall drivere/horn dersom en vil designe et virkelig bra system, og fordelene dette har kontra eventuelle ulemper med komplekse filter og diverse (i teorien) problemer med oppdeling av frekvensområde osv. er langt større enn ulempene.
Har bestemt meg for å lage et fireveis all-TAD oppsett slik vi delvis snakket om, med TD-4001, TD-2002 og ET-703 samt 2 x TM1201 12" i mellombassen. Disse har et fryktløst smekk og er genuine 100 dB elementer med fryktløs motor. To slike i en over/under konfig. trenger egentlig ikke horn, og de simulerer ikke spesielt bra i horn heller, mener jeg å huske.
Deling blir omtrent slik;
- SLOB fra bunn og til 150 Hz (aktivt, 24 dB)
- Dobble TAD TM-1201 12" fra 150 - 500 (eller 600 egentlig, slik filteret måler) (aktivt, 24 dB)
- TD-4001 fra 600 til 2,5-3k i JMLC-350 - da dekker den grunntoneområdet oppad (passivt, 18 dB Bessel / 24 dB LR) og jobber fra 1 oktav over designfrekv.
- TD-2002 fra 2,5-3k og opp til 7-8k i JMLC-1000 (da er det 1 oktav ++ mellom design frekv. og hornet)
- ET-703 fra 7-8k og opp.
Dette stemmer med målinger vi har gjort, og gir en utrolig smooth overgang SLOB/resten, og en frekvensgang innenfor 1,5 dB fra 600 - 45.000. Alle driverne, TD-4001, TD-2002 og ET-703 ligger på rundt 110 dB i følsomhet og trenger ingen nivåjustering, hvilket forenkler filterdelen en god del. Her vil alle elementer og drivere/horn jobbe godt innenfor sine idealområder og ikke stresses hverken nedover eller oppover.
Jula går nok med til å designe kabinett/tårn for drivere/horn, men det er jo bare trivelig!
Julegrana har allerede fått en omgang med motorsaga nedentil slik at detblir plass til et par TD-2002 (som jeg har hatt tidligere men solgte i et merkelig lettsindig øyeblikk). Nye er bestilt.
Stay tuned!