Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    90 minutter av Eva Sørhaug
    90+minutter+plakat.jpg


    Hadde visse forhåpninger til denne her, men ble skuffa. Bortsett fra ok skuespill, er det en helt meningsløs film. Hva hun forsøker å fortelle her beats me. Alle vet att det meste av faenskapen foregår i familien og innenfor de 4 vegger.

    Se heller Argo. Den er bra.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Florian Henckel von Donnersmarck - Des Lebens der Anderen. Tyskland, 2006, 138 minutter.

    Dette er en beretning tilsynelatende om DDRs undergang, et forsøk på en optimistisk dystopi, men har en rekke andre temaer; det urtyske traumet kalt konformitet: det Faustske; hva skal til for å selge sin sjel, men også det Freudske; hva skjer når den kjærlighetshemmede forsøker å nærme seg sine følelser? Svaret filmen gir er at kjærligheten ikke er mulig, den fører til død og ulykkelighet, og ender med en takksigelse til det tapte sosialistiske paradis' trøtte byåkrat...

    Filmatisk er den interessant i sin gustengrønne sosialist-estetikk, sine 2/3 bilder og utstrakte bruk av svak vidvinkel og og lett undervinkling. Finslige kamerakjøringer og en rolighet i fremdriften skaper en suggererende effekt.
    Ulrich Mühe er utrolig velplukket til hovedrollen som HGW, hans underspilte innestengthet er perfekt til rollen. Ellers er det lite å feste seg ved skulespillermessig. Men som filmopplevelse er dette vel verd å bruke noen timer på.

    lebens.jpg


     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Bedre enn dette kan man ikke forvente att ett menneske skal kunne lage film. For en nerve!
    Kall det propaganda, men da har du ikke forstått en dritt.

    MV5BMTQ4OTUyNzcwN15BMl5BanBnXkFtZTcwMTQ1NDE3OA@@._V1_SX214_.jpg
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    John Ford - Vredens druer. USA, 1940. 129 minutter

    Det litterære forelegget er Steinbecks roman om de selveiende bøndenes deklassering til løsarbeidere under depresjonen. Sterk film, flotte bilder i rolige og majestetiske utsnitt. Henry Fondas innestengte desperasjon er verd hele filmen, selv om dette er en klassiker som alle bør ha sett.

    Vredens druer.jpg



     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Stanley Kubrick - Paths of glory, USA, 88 minutter, S/V.

    Dette er en Kubrick-film jeg ikke har sett før, og for å være ærlig har jeg aldri likt Kubrick mer enn akkurat sånn passe. Men han var en av disse vi måtte se og like for å telle med. Jeg fant han for intellektuell og for analytisk på en kjølig distansert måte. Han har sånn avstand til personene og hendelsene at jeg aldri har kommet helt under huden på filmene hans. Jeg ser at det er en gjennomgående stil og en tematikk hos han, men meg har det aldri helt appellert til.

    Ærens vei, er lagt til Første Verdenskrig, handler tematisk om den ene lojale i et samfunn av sleske opportunister. Slik blir tema et bilde på filmbransjen. Kirk Douglas gjøre en hederlig innsats, og er like utilnæremlig som Kubricks filmer; perfekt og lyteløs, men... litt kjedelig? Nei, ganske interessant egentlig. Men jeg tror på han like mye som jeg tror på Obama: Han vil så vel, men får det ikke til.

    Det er mye i denne filmen som peker frem mot det som venter oss fra Kubrick; anti-krigsaktivisten, den ironiske avkleding av maktens stupiditet og grellhet, hvordan regellojalitet fører til seriøs dehumanisering og strukturell vold, oppkommlingens grådighet, de vakre interiørbildene, hans distanserte insistering, hans manglende patos, lydsporets betyding, handhold kamera, utstrakt bruk av undervinkling og fokuspunkt og en kullsviertro på filmmediet som er ukjent på 50-tallet.

    paths of glory.jpg



     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Fred Zinnemann - High Noon. USA, 1952. 88 minutter.

    Plottet er igjen den erkeamerikanske mytologien, den éne (Gary Cooper) som står opp mot overmakten og vinner på grunn av sitt mot og sin rettskaffenhet. Denne filmen kommer ofte høyt på rankinger over vikitge filmer, men jeg synes det er usedvanlig gammmelmodig. Den er interessant for de handlingen utspiller seg i nesten sanntid. Men den er slurvete instruert, og klippet i småfylla. En skjønn og uforløst Grace Kelly er en oppmuntring. Sangen som er lagt over deler av filmen er nærmest ufrivillig komisk med dagens øyne.

    High-Noon-1952-Poster.jpg


     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    511
    Torget vurderinger
    9
    THE HUNGER GAMES. 5 av 10. Middelmådig i alt fra historie, visuelt til handling. Utrolig forutsigbar film som på ingen måte overrasker deg.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Skyfall eller den siste James Bond. ikke så værst om enn noe omstendelig sett i forhold til det enkle plottet. Dressene sitter ikke like godt
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    House of Cards. Helt grei serie der Spacey gjør en god jobb som han pleier.
    Serien er helt blottet for dybde kanskje bortsett fra Francis (Spacey) da han snakker til oss ved å fortelle rett til kamera. Dette er noe Netflix skal ta tak i for s2 har jeg blitt fortalt.
    Den er flott produsert. Lyssettingen var det første jeg la merke til. Det er mørke ansikter i mørke rom.

    Det er definitivt ingen The Wire eller Sopranos -killer men hyggelig likevel.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Aston Martin DB7 er en av tidenes vakreste biler. Fra skyfall
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.936
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jagten.
    Dansk kvalitetsfilm av Thomas Vinterbro (bl.a. Festen).
    Med en godt spillende Mads Mikkelsen.
    Ikke alltid så lett å være mann.
    Storyen er sterkt inspirert av Bjugn saken.

     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Jagten.
    Dansk kvalitetsfilm av Thomas Vinterbro (bl.a. Festen).
    Med en godt spillende Mads Mikkelsen.
    Ikke alltid så lett å være mann.
    Storyen er sterkt inspirert av Bjugn saken.


    Den filmen gleder jeg meg virkelig til å få sett. Har lest om den og tror den er stor.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Robert Mulligan - To kill a mockingbird. USA, 1962. 128 minutter

    En film sett fra barns synsvinkel om sørstatenes rasisme og fordomsfullhet. Slik blir filmen et bilde på å forlate barndommens trygge (?) uskyld og måtte ta inn over seg voksenverdens råskap, men også at ikke alt og alle er slik en har trodd.

    Gregory Peck er fin i sin beherskede spillestil som advokaten som forsvarer humanisme og rettferdighet, og jammen er det ikke Robert Duvalls debutfilm. Fin og rolig regi, der vold, uhygge og katastrofe lurer bak mang en busk.

    Drep ikke en sangfugl.jpg


     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Looper (film) - Wikipedia, the free encyclopedia

    Looper is a 2012 American science fiction action film written and directed by Rian Johnson. The film stars Bruce Willis, Joseph Gordon-Levitt, and Emily Blunt. In Looper, time travel is invented by the year 2074 and, though immediately outlawed, is used by criminal organizations to send those they want killed into the past where they are killed by "loopers", assassins paid with silver bars strapped to their targets. Joe, a looper, encounters himself when his older self is sent back in time to be killed.
    Ca 3:35 ut i filmen blir det med ett britisk, for da dukker det opp en Gyro SE "i arbeid", men det blir bare en kort fokusering, kamera sveiper videre. Bra film var det også :)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Mye pyro som vanlig. Men dette er nok den beste Bond filmen jeg har sett. Har ikke sett Brosnan-filmene da jeg ikke tåler andletet hans. Sam Mendes er mesterlig, men det visste vi fra før. Se den!

    Skyfall.jpeg
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Jean-Pierre Jeunet - Den fabelaktige Amelie fra Montmartre. Frankrike/Tyskland, 2001, 122 minutter

    Dette er den komiske fabelen om Amelie som er tilknytningsforstyrret og frykter nærhet grunnet sin elendige oppvekst og som kompenserer for sine skader ved å være naboenes helgen/hevner inntil hun finner kjærligheten i en som lapper sammen det andre har kassert.
    Filmen er holdt i kontrastfargene rød og grønn, noe som etterhvert blir svært slitsomt. Det er også en påtatt overlessing av filmatiske virkemidler, utstrakt bruk av vidvinkel og nærbilder av ansikter med påfølgende perspektivforskyving, tilting og panorering og det er knapt en tagning med kamera i ro - dette blir maniert og påtatt. Det er flere scener som er søte, men som helhet blir dette en tegneserieversjon av livet og Paris. Selv om Amelie har flere sympatiske trekk, er det vanskelig å feste full lit til denne pappmasje av et menneske.

    Amelie_poster.jpg


     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Michael Haneke - Pianolærerinnen. Østerrike/Tyskland/Frankrike, 2001. 131 minutter

    Fy faen for en film!
    Dette er historien om pianolærerinnen Erika Kohut som lever i et destruktivt og ambivalent avhengighetsforhold til sin svært dominerende, invaderende og avstumpede morog som er så skadet i sin evne til å knytte gjensidige bånd til andre mennesker at da hun en dag møter en elev som faller for henne, så går det helt av skaftet for henne.

    Historen er lagt til Wien, Sigmund Freuds elskede hjemby, ikke tilfeldig for filmen er helt i Freuds ånd; kjærlighetsbehov som undertrykkes vil dukke opp igjen som sitt perverterte motstykke. Filmen har som undertema Freuds påstand; Skraper du i fernissen til et kultivert menneske kommer villdyret frem. Så lenge Erika kan være en tilskuer til andres nytelse fungerer hun i et slags likevekt, men i det øyeblikk hun skal ta sine følelser på alvor i forhold til et annet menneske går det helt galt for henne.

    Tror ikke denne filmen kunne vært laget av en annen enn en østerriker, med deres hang til dobbelmoral, sexskandaler og Fritzler. Hovedpersonen har fått etternavnet til Heinz Kohut, den store fornyer av Freuds ideer, som brakte psykoanalytisk tenking fra et biologisk perspektiv til en sosial-interaksjonistisk perspektiv; mennesket trenger ikke bare å få dekket kroppslige behov, men først og frems sosiale behov. Kohut er psykolanaysens svar på Piccasso og Beckett; han beskriver det fragmenterte og tragiske menneske på leting etter mening i en tilværelse som ikke tilbyr noen sammenheng og oversikt.
    Det er også flere ganger tankene går til Fassbinder, da begge er opptatt av hvordan destruktivitet erstatter ødelagt kjærlighetsevne. Når Erika er på sitt mest selvskadende minner det også om von Triers Antichrist, selv om det er en film om sorg, i alle fall en annen slags sorg enn denne. Dette er en film om den hvite sorg, ikke en sorg over det man mistet, men det en aldri fikk. Og det er pina dø ikke pent.

    Haneke er en dyptborrende regissør som avkler oss i all være elendighet, det har jeg sett i Funny Games som er lik på mange måter i sin kammerspillkarakter, men ulik i den den utforsker han i denne filmen andre destruktive sider i mennesket. Filmen er klaustrofobisk i mange scener, den er tatt opp gjennom dører og vinuer som skaper enda større opplevelse av innestengthet. Utsnittene er ofte litt feil, slik et det skapes en irritasjon over å ikke se alt, eller at et harmonisk bilde ikke kan nytes fult ut. Filmen er ganske grovkornet, noe som også er med på å understreke råheten og nådeløsheten til Erika. Det er lange rolige tagninger og en kjølig distanse til det som skjer, og filmen er full av vakker, vakker musikk - noe som forsterker kaoset og destruktiviteten som lurer like under overflaten.

    Isabell Huppert gjør en helt fabelaktig innsats i hovedrollen, og hun er perfekt; en anonym skjønnhet full av motsetninger og som nesten brister i sin trang til å folde seg ut, men som blir helt handlingslammet når hun skal elske. Så har hun da også hanket inn en hel knippe utmerkelser for denne rollen.

    Dette er en fantastisk filmopplevelse, som alle som ikke bare vil underholdes, bør se. Minst én gang.

    The_Piano_Teacher_film.jpg



     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.169
    Antall liker
    9.495
    Nell

    Fantastiske skuespillerprestasjoner av Foster og tildels også Neeson. Fin historie med en dypere mening.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Alfred Hitchcock - North by Northwest. USA, 1959, 136 minutter.

    Denne filmen tar for seg det klassiske temaet hos katolikken Hitchcock: hvordan gjøre seg fri fra skyld? Plottet er som så ofte før: den uskyldige som blir anklaget for en forbrytelse han ikke har begått og så må både vise sin uskyld og slippe unna både forfølgere og politiet. Dette er filmen for de paranoide, for det er umulig å vite hvem en skal stole på og hvem som er den de gir seg ut for. Kjekk spenning og klassisk filmhistorie, og selv om filmen er over 50 år gammel, virker den frisk i formen.

    Cary Grant gjør en grei innsats som Roger Thornhill som feilaktig blir tatt for å være Georg Kaplan. Det er også grei innsats av James Mason som skurken. Men dette er på ingen måte skuespillerenes film, det er regissørens.
    Filmen er estetisk svært vakker og henter mange referanser fra amerikansk arkitektur og moderne mytologi, her er kjente bygninger, byer og landskap. Filmen er også langt på vei en maskulint kostymefremvisning, det er gjennomført bruk av 50-tallsdresser og 50-tallets avdempede farger: koksgrå, mint og ulike nyanser av gråblå. Cary Grants ikoniske dress fra Kilgour, som han har på gjennom nesten hele filmen, er fargemessig avstemt etter hårfargen hans. Filmens femme fatale, Eva Marie Saint trer desto mye tydeligere frem i sine orange og røde kjoler.

    Dialogen er tidvis av ypperste klasse, f eks under togturen fra New York. Den har Tarantino sett mange ganger, vil jeg tro. Filimgen er rolig med mye bruk at helfigurbilder og stabilt, litt undervinklet kamera, men oftest med en forsiktig kamerabevegelse når det skal utrykkes følelser. Filmen er full av freudianske sex- og penissymbol, ikke minst i form av skriveredskap på merkelige steder og barbersaker i uvante størrelser. Sluttscene er et klassisk samleiesymbol. Kvinnene i filmen er et kapittel for seg, de er enten den frigide sekretær, den kalde og sarkastiske mor, eller den falske og forføreriske fristerinne, noe som er med på å undrestreke filmens psykologiske tematikk; hadde han hatt alminnelige kvinner rundt seg ville han hatt en alminnelig identitetsoppfattelse og ikke blitt viklet inn i dette virvar av falske og halvfalske karakterer.

    Når jeg skulle pukke en youtube-snutt fra denne filmen så ville jeg ikke ta den der Hitchcock selv dukker opp, og som ble et slags varemerke for ham, men jeg sto med valget mellom tre kjente scener; århundrets fyllekjøring, cliffhangeren i Mount Rushmore eller den jeg endte opp med - kanskje den mest kjente av alle Hitchcock-scener.


    Northbynorthwest1.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min siste filmopplevelse var en av de sterkeste på lenge.
    Det var Rupert Julians legendariske svart-hvitt stumfilm Phantom of the Opera fra 1925. Skrekkelige greier, og veldig stilig.
    Ikke mye som minnet om sukkersøte Lloyd Webber musicals her, dette var klassisk horror med lite sympati for the insane criminal.
    PhantomOp.jpg

    Med Thierry Eschaich på det nye orgelet i Stavanger Konserthus. Storslagent, var det. Tenke seg hva slags inntrykk dette kan ha gjort på datidens publikum.
    Man kan blir både orgel- og stumfilm-entusiast av mindre.

    Uten musikk til blir det stusselig i forhold
     
    Sist redigert:

    Geir_H

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2005
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    77
    Har nettopp sitt Kill Bill1 og skal til å se 2en.(Blu-Ray)
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Billy Wilder - Double Indeminity. USA, 1944. 107 minutter

    Plottet i denne film noir-thrilleren dreier seg om den både følsomme og kyniske forsikringsagenten Walter Neff (Fred MacMurray) som forelsker seg i en kunde (Barbra Stanwyck) og vikles inn i et drap og en forsikringssvindel. Samtidig som det går opp for ham at han har blitt manipulert inn i dette, så rykker hans kollega (Edward G. Robinson) stadig nærmere en oppklaring av saken. Spenningen i filmen ligger i at hovedpersonen både skjønner han er manipulert og må passe seg så han ikke blir avslørt.

    Manus, som faktisk er godt, er skrevet av James M. Cain, forfatteren av Postmannen ringer alltid to ganger, som noen gjerne har sett med Jack Nihcolson og Jessica Lange.
    Filmingen vektlegger i stor grad lyssettingen, men bruk av lys/skygge og lys gjennom persinner. Det gir en følelse av fengsel og innestengthet hos tilskueren. En kjekk film, men noe gammelmodig.

    Double_indemnity.jpg



     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har sett, Beasts of the Southern Wild.

    Vant Oscar, denne filmen er litt vel politisk, og at den vant må vel sies er også pga at Hollywood er ganske så politisk.

    Filmen er bra, men enkelte særlig faren har ganske sådær dårlig skuespill. Den lille ungen imponerer selvfølgelig, veldig spesiell film, jeg og kona likte den begge to.

    Tankene gikk mot Shogun Assasin, iforhold til at det er barnet som snakker/har stemmen.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    George Roy Hill - The Sting. USA, 1973. 129 minutter.

    Dette er en spenningsfilm lagt til et USA i forfall i 1936, og hander om skurk lurer skurk, og hvor vi som seere aldri er helt sikre på hvem som lurer hvem. Robert Redford og Paul Newman gjør en litt slapp innsats i denne filmen som hanket inn syv Oscars.
    Selv om det er visse likheter mellom denne og Hills fire år eldre Butch Cassidy and the sundance kid med samme skuespillere, så er denne langt mindre eksperimenterende i form og innhold.
    The Sting er en slags hyllest til stumfilmen, der mye av stumfilmens kjennetegn er tatt med; de markerte sceneskiftene og plakatene mellom de ulike delene av filmen. Musikken er også klassisk stumfilmpiano, der Scott Joplins The Entertainer ble en hit. Samtidig har filmen klare trekk fra TV-serie, mye bruk av nær- og halvnærbilder, selv om det er mest stasjonært kamera, brekkes dette av med bruk av zoom - og 70-tallets noe direkte lyssetting, skrått ovenfra med påfølgende skarpe skygger.

    Filmen er også en oppvisning i herreekvipasje, og selv om Paul Newman er flott, så er kanskje Robert Redford spesielt lekker i sine smakfulle og veltilpassede dresser. Klesfargene er ofte valgt ut fra skuespillernes naturlige farger, spesielt fargen på øyene. Filmen er holdt i stålgrått, hvitt og ulike jordfarger, og skarpe kontraster er lite å se. Den er i hovedsak spilt inn i bakgården til Universal Studios.

    Selv om den er 40 år gammel har den holdt seg godt. En kjekk spenningsfilm.

    Stingredfordnewman.jpg


     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Joseph L. Mankiewicz - All about Eve. USA, 1950. 138 minutter.

    En film i og om skuespillermiljø.
    Bette Davis er skuespillerinnen som kjenner ungdommen puste henne i nakken. En film om misunnelse, sjalusi og menneskelig smålighetig, men også vennskap, varme og omsorg et kvinnelig trekantdrama.
    Dette er først og fremst skuespillernes film, de viser fantastiske prestasjoner, spesielt Bette Davis som får vist hele registeret sitt. Jeg er ikke sikker på hvor mye som er spill og hvor mye som er at hun kun er seg selv. Jeg har egentlig aldri likt Davis noe særlig, men etter denne legger jeg meg flat. Hun er veldig dyktig. Anne Baxter som den intelligente klatremusa Eve, gir også et solid inntrykk. Celeste Holm som den siste i triaden, gjr også en hederlig innsats, men kommer ikke opp mot Davis og Baxter. Marilyn Monroe dukker også opp i en av sine første, små roller.
    Grunnen til at kvinnene gjør en så dyktig innsats er ikke bare deres talent, men også det uvanlig gode mansuset, ironisk og replikkkjapt tar det personer og situasjoner på kornet. Regien er stødig, og litt påfallende; ofte er to skuespillere i dialog med hverandre filmet i halvtotal med ansiktene mot oss, den ene står altså med ryggen mot den andre. Noe som understreker en distanse og manglende kontakt karakterene i mellom. Denne mise en scene var foretrukket av Rainer Werner Fassbinder, en stor beundrer av amerikansk film.
    Selv om filmen også har tre, fire mannlige skuespillere, er disse kun redusert til staffasje for kvinnene, noe som må sies å være uvanlig for tiden. Uvanlig er også den lesbiske tematikken som ligger under, og som aldri helt bryter gjennom. Og det røykes i ett sett i filmen, kvinner som menn, men det var vel ikke så uvanlig.
    Filmen tar også opp konflikten mellom teater og film, Broadway og Hollywood, men ikke minst den almenmenneskelige utfordringen i å eldes og måtte gi fra seg stafettpinnen til de som er yngre og sprekere.
    Filmen har en kavalkade av vakre kjoler og antrekk - i kjent stil fra amerikansk film fra 50-tallet. De er designet av Edith Head som sto bak svært mange av antrekkene i Hollywood-filmer.

    Filmen kleppet om bord seks Oscars, blant annet for beste birolle (Anne Baxter), beste film og beste regi. En veldig kjekk film å se, som har holdt mye på sin friskhet selv om den har dratt på årene. Sånn sett svarer den på et av filmens tema; man kan være godt brukanes selv om man er gammel.

    allabouteve.jpg


     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    1.003
    The Master - Er fremdeles litt forvirret etter å ha sett den, men jeg blir nødt til å se den en gang til. Joaquin Phoenix spiller helt fantastisk. Ikke lett kveldsunderholdning, men se den om du er klar for noe litt tyngre og gjør deg opp en mening :)

    The_Master_Paul_Thomas_Anderson47.jpg
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Ingmar Bergman - Smultronstället. Sverige, 1957. 91 Minutter.

    Filmen om den gretne gamle professoren på vei til Lund for å motta et æresdoktorat, som også blir en reise tilbake i sitt liv, og der han ser den feighet han viste overfor sine nærmeste, og den ensomhet det førte han inn i.
    En film til å bli klok - og trist av. Sånn går det når en jakter etter denne verdens blendverk, det er tomhet og uten ekte subtans. Filmen er moralsk, uten å moralisere - for selv professoren er et resultat av de kortene livet har gitt han å spille med. Hadde han bare vært mindre forfengelig, og mer modig. Og når han endelig skjønner det... da er det selvsagt for seint. Trist, trist, men veldig vakkert.

    Bergman er der opp i høyeste himmel, sammen med Tarkovskji, Fassbinder, Fellini. Filmen inneholder alle de tema som Bergman skulle utdype i sin karriere: tro og fornuft, kjærlighet og svik, plikt og hengivenhet, ungdommens lekenhet og alderdommens innsikt, frihet og tvang.

    Filmatisk er det også her flashforward til hans senere filmer, lyssettingen og bruken av nærbilder kommer han til å utforske til fulle utover. Her er også allusjoner til Salvador Dali med de drømmeaktige sekvensene som veksler med og flyter over i realfortellingen.

    Filmen fikk Gullbjørn i Berlin og er på Vatikanets liste over de beste filmer. Den er også blant favorittene til Woody Allen og Stanley Kubrick.

    Wildstrawberriesposter.jpg


     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Fernando Meirelles og Kátia Lund - City of God. Brasil. 2003. 139 minutter.

    Sterk film og de destruktive kreftene i Rio de Janeiros slum, den ekstreme volden, men også at det er muligheter for å overleve hvis en er dyktig, ikke så skadet av miljøet at kjærlighetsevnen har gått tapt, og har noe konstruktivt å hevde seg på.

    Filmen gjør utstrakt bruk av amatører, både foran og bak kamera, og et tatt på i reel slum. Det gir autentisitet til filmopplevelsen.

    Filmspråket er holdt i en blandingssjanger, kjent fra serier som The Wire, den har et delvis dokumentarisk språk, delvis tradisjonelt regi med voiceover, flashback og det hele. Det er rask klipping, mye bruk av handholdt kamera og et nervøst kaos over filmen. Det gir en kjensle som nok stemmer med å leve i den destruktive og uoversiktelige jungelen som slummen sikkert er. Selv blir jeg litt sliten av den uroen og vil vekk fra filmen, noe som neppe er regissørenes ønske. De vil heller vekke seeren og vise de ekstremt vanskelige livsforholdene disse menneskene er gitt, og den helt ufattelige uretteferdige fordelingen av samfunnsgodene som ligger bak.

    En viktig, men litt masete film.

    City of god.jpg


     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Fransois Trouffaut - Jules & Jim. Frankrike, 1962. 105 minutter.

    En trist og vakker tragedie om vennene som elsker og elskes av samme kvinne, men hun elsker først og fremst friheten, og selv om hun gjerne vil knytte seg til en mann, klarer hun ikke å holde seg til kun én.

    Jeanne Moreau får sitt gjennombrudd med denne filmen, hun gjør en flott innsats. Selv om hun ikke er nevnt i filmens tittel, handler filmen kanskje mest om henne.

    Filmen er et typisk eksempel på 'den nye bølge' i fransk film. Den oppsto langt på vei som en reaksjon på den sømløse amerikanske filmen, som for mange var blitt for glatt og polert; tilskueren skulle glemme at det var en regissør og et team bak filmen. Den nye bølgen i fransk film med regissører som Truffaut, Jean-Luc Goddard og Louis Malle som de mest fremtredende, ville bryte med denne overflatiskheten. Dette er filmens utgave av pønken, og det er viktig at regissørens personlige avtrykk skulle vises i filmen, slik penselstrøkene skulle vises på malerens lerret. Derfor brøt de med mange av de vanlige reglene for hvordan en film skule lages.

    Denne filmen blander sjangre og bruker både ulike teknikker som dokumentarinnslag, fryste bilder, handholdt kamera montert på sykkkel og uvanlige og random biledutsnitt.

    Mye i filmen vil nok virke utdatert på dagens kinopublikum, men det er klare tråder fra denne type filmer og for eksempel dogmefilmene. Absolutt severdig for den filmteresserte.

    Jules_et_jim_affiche.jpg


     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Mansome

    Etter en lang dag ute, ba husets frue meg pent om å se en film med henne.
    Da, jeg alltid blir skeptisk når hun ber meg om å se en film med henne, sa jeg pent nei. Når hun så fortalte dette var en fiilm om MENNS tilstedeværelse sa jeg GLEM det..

    Da, hun tross alt fortsatt er her - har jeg en slags respekt for henne, så vi streamet hva overskriften antyder til stuens storskjerm,,

    Altså dette er en dokumentarisk film ( finnes noe slikt?) med profesjonelle skuespillere om menns forfengelighet...whoa dette blir bra dere!

    Mansome.jpg
    Det starter bra, og blir bare bedre, og bedre! Fy faen hvor feminismen har føkket opp hodene våre, og her får du se alt åpenbare seg i all sin gru!

    Fornøyelig film om hvordan det står til med oss..Det får våge seg at jeg under midtpartiet i filmen skrev et emosjonellt innleg om HFS...

    Læn film!

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn