totte konverterer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Da har Regaen vært ute av huset en stund, forforsterkeren er snart fremme i nytt hjem i Harstad og CD-spilleren skal til Sørlandet i morgen. Det kommer også noe inn i huset: Jeg fikk en pose med diverse forrige uke, 1 pakke kom med post i forrige uke, 1 til kom i går og ytterligere 3 er på vei, et lite lass byggematerialer er i bestilling og noe mer skal bestilles herfra og derfra om kort tid. Jada, det konverteres til elektronisk databehandlig med personlig computer og jeg har tenkt å beskrive prosessen i denne tråden. Siden lite foreløpig har skjedd begynner jeg med preludiet.

    Jeg begynte med et anlegg fra HiFi-klubben for straks 20 år siden; Rega P3, NAD 5000 (?) CD-spiller, NAD 3100 integrert forsterker, Monitor Audio Monitor 14 (?), Dali høyttalerkabler og signalkabel av type laksrissnor. Slik hadde jeg det frem til for snaut 3 år siden. Da hadde CD-spilleren vært i asfalten og virket bare av og til og da med skurring. Jeg brukte anlegget lite og kjøpte sjelden plater, men gikk mye på diverse konserter på i hovedsak mindre scener. Jeg fant etterhvert ut at jeg ville ha noe som låt bedre hjemme og kjøpte etter å ha snappet opp et tips en LC-Audio Zapsolute, 2*50W ren klasse A, effektforsterker. Det første jeg spilte var "Tolerate" fra "National Banks" debutplate, da med bruk av pre-trinnet fra NADen, og det viste seg at det var mye som skjedde på denne platen som var helt ukjent for meg fra før. Etter noen dager kjørte jeg CD-spilleren rett i effekttrinnet og det ble nok et voldsomt løft. Hm. Etter noe tid forsvant begge NADene og Monitor 14 og en godt voksen Orelle CD-spiller, en Copland CTA301 pre og Klipsch RF3-mk2 tok over. Dette var mye bedre. En Vincent CD-S6 erstattet så Orellen og var langt mer oppløst. Etter noe tid skjønte jeg at kombinasjonen Zap-RF3-store vinduer-parkett ble for tøft og hardt i toppen. Noen plater kunne rett og slett ikke spilles. Ut med Zapen og Klipsch og inn med McIntosh MC-275 og Wilson-Benesh ARC. Disse to skal ikke byttes, men skal få være utgangspunktet for resten av anlegget.

    I utgangspunktet synes jeg at mekanikk er bedre enn elektronikk, og at analog elektronikk er bedre en digital elektronikk. Slik sett har jeg mer sans for platespiller enn PC. Men, har man først bestemt seg for å danse med djevelen kan man like gjerne la ham få hele dansekortet. Uten å ha hørt mye av eller kunne mye om hverken analog eller digital elektronikk så er jeg overbevist om at når man først har digitalisert signalet så er skaden, i den grad den oppstår, skjedd, og ved nennsom bruk av software, algoritmer og up- og downsampling, så kan i prinsippet deling, rom- og høyttalerkorreksjon og volumregulering gjøres i digitaldomenet uten ytterligere tap, mens å få til det samme i analogdomenet i prinsippet er svinedyrt og umulig. Purister kan sikkert få utmerkede resultater også i fremtiden i rene analoge oppsett, men jeg er overbevist om at analoge delefitre, preamper osv om noen år vil være like aktuelle i hifioppsett med digital signalkilde som Remington skrivemaskiner er det i kontorarbeid. Nå kan man innvende at virkeligheten er et stykke unna den jeg skisserer, men med tanke på hvor fort utviklingen går på digitalsiden, og hvor mye det trolig er å hente på å lære seg å bruke systemene så tror jeg tiden for å konvertere er nå.

    Da er det ikke så mye mer å fortelle foreløpig, og jeg avslutter med et bilde av anlegget slik det står nå, lite og nett og med bidrag fra den gamle Orellen som er hentet fram igjen. Til helgen kommer pakkene.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Welcome home!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Da har man konvertert!

    Førsteman til å rippes var salige Esbjørn Svensson (From Gagarin's point of view) som spilles nå. Jeg har plundret litt, men synes det så langt har gått stort sett greit, men så har jeg bare kommet til første trinn, så det er fortsatt rom for nederlag.

    Jeg begynte med å bestille deler til en lyd-PC samt en liten Acer 9" laptop som jeg kjører remote desktop på via trådløst hjemmenett. PCen er bygd i et Silverstone kabinett med to relativt stillegående kabinettvifter. Strømforsyningen er en relativt kraftig (620W) og viftekjølt, men svært stillegående sak fra Cooler Master. Enkleste og billigste hovedkort og CPU og kun 1 Gb RAM. Dette ser ut til å virke utmerket, men viften til CPUen støyer voldsomt og må byttes i en passiv sak, eventuelt skrus ned med en spenningsregulator. Lydkortet er et internt LynxTWO-B med 6 analoge utganger og 2 analoge innganger. Av utseende ligner det på en miniutgave av hovedkortet til 479 kroner, og det er på størrelse med og passer i samme slot som det trådløse PCI-nettverkskortet til 199,-. Dette kortet, sammen med ymse software, skal dele, rom- og høyttalerkorrigere, volumkontrollere og DACe i utgangspunktet 4 kanaler.

    Etter å ha skrudd sammen det hele og fåttt inn XP la jeg inn avspillerprogrammet Foobar, Audiolense, remote desktop-programmet, et rippeprogram og Convolver for å kjøre korreksjonsfiler fra Audiolense i Foobar. Det jeg slet med var å få installert den nedlastede driveren til Lynxkortet. Jeg innså etterhvert at jeg forsøkte å installere det i hovedkortet innebygde lydkoret (som jeg allerede hadde avinstallert) med driveren til Lynx. Ikke gjør det, det virker ikke.

    Det viste seg at inngangsgainpotmeterne på McIntoshen ikke virker når man bruker den ballanserte inngangen. Det er mulig dette ikke er nytt for vitenskapen, men det var nytt for meg da jeg trodde ingen lyd kunne komme ut uansett hva den digitale volumkontrollen sto innstilt på så lenge som potmeterne var skrudd helt ned.

    Så langt spiller jeg altså rett av fra Foobar uten noe korreksjon og uten digital deling. Jeg har foreløpig rippet 2 plater med NCH Express, og får ikke helt til å få med nyttig info (album, tittel for hvert spor, spornummer), men det blir nok en råd.

    PC med Lynx-kort er et gjennomført løft fra Vincent CD-spilleren, først og fremst er lyden mye mer gjennomsiktig. Neste trinn blir å ta opp lyd med mikrofonsettet fra Bx, lage korreksjonsfil i Audiolense og så få denne inn i Foobar. ARCene er så vellykkede at jeg kommer ikke til å kaste delefiltrene i disse for å drive dem aktivt. Aktiv deling på disse blir dermed begrenset til å gi dem fri fra den dypeste bassen, så nå skal det bygges noe man bør være 2 til å bære - og i flere omganger. Det ble lite pakker til jul, men i februar nærmer det seg tosifret.
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Da er første måling gjort i Audiolense. Jeg har kallibreringsdataene kun på diskett, og ingen diskettstasjon i huset, så målingen er gjort med ukallibrert mic. Hvor mye det har å si vet jeg ikke. Micen ble plassert ca der hodet skal være, jeg klikket "start måling", og det kom en sammnhengende glissando (?) fra 20Hz til 24kHz, først i venstre, så i høyre kanal.



    Jeg fikk en gitar- og forsterkerreparatør på verkstedet til en musikkforetning til å lage en 8 meter lang kabel med RCA og XLR-han for meg, så den passer i mic-ampen og inngangen til Lynx-kortet. Nå kan jeg måle rundt om i rommet hvis jeg vil.



    Jeg vet ikke helt hvordan slike målinger skal se ut, men min er neppe pen. Kanalene er svært ulike hverandre, og det går opp og ned med et stort antall dB.
    Hva skal man si til slikt?



    Tidsavhengigheten vet jeg ikke hva man skal si om. Jeg opplever rommet slik det er uten sengeteppe på gulvet og madrasser foran vinduene (cf. tråden "Styggeste tweak") som veldig reflekterende, og dermed at det larmer lenge etter at høyttalerne har gitt seg.



    Så var det å få laget denne korreksjonsfilen...
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Bravo totte. Dette er pioneerarbeide!

    Når du viser frekvensmålingen, så er det best om du først foretar en filtrering ("Filter Measurement"). Da vil du få en mer lettforståelig kurve. Se mitt eksempel her:


    Når det gjelder din måling, så ser jeg betydelig nivåforskjell i bassen. Det kommer av din usymetriske høyttalerplassering som vist på foto fra stua. I praksis kan dette være en fordel, fordi feilene i den ene kanalen oppveier/kansellerer feilene i bassen i den andre kanalen. Så i praksis, altså med musikk, så låter det noenlunde jevnt i bassen. Dette også fordi bassen som regel er mikset i mono (senter) på de fleste plater.

    Stå på!
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    totte skrev:
    Så var det å få laget denne korreksjonsfilen...
    Du har allerede passert de største hindringene. Klokkeren impulsrespons og en relativt normal frekvensrespons viser at målingen har gått riktig for seg. Kalibreringen har liten betydning under ca 3 kHz. Og over er det uansett en god start å la target responsen i grove trekk følge den filtrerte målingen. Gjør du det så kommer du i nærheten. Jeg pleier å ha fokus på bass og mellomtone i første omgang - for å få høyttaleren tonalt riktig. Så tar jeg toppen til slutt. Da kommer kalibreringen godt med.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Takk for tips og oppmuntrende tilrop.

    Det har blitt lite tid til oppsettet den siste uken, men på fredag fikk jeg omsider lagd min første korreksjonsfil. :);D

    Den filtrerte målingen så slik ut:


    Jeg tegnet meg en targetkurve med flat respons mellom ca 40Hz og 20kHz og fikk dermed dette filteret.


    ...og da ble forventet resultat slik:


    Jeg plundret deretter litt med å finne Convolver til jeg innså at Mediaplayer (som jeg i det minste midlertidig har begynt å bruke) allerede hadde det liggende klart. Å få lest inn filen gikk greit, men det ble ingen forskjell (!) Jeg prøvde så med nye filtre for å sjekke om problemet var at virkingen kun var skuffende liten, blant annet hadde jeg ett som kuttet alt over ca 100Hz. Da heller ikke dette ga noen hørbar effekt var det åpenbart at filen ikke ble lest inn på skikkelig vis. Det viste seg at jeg hadde laget filtre med inkompatibel frekvens, men etter å ha prøvd 44.1 kHz virket filteret (det med kun <100Hz). Her var det lett å høre forskjell 8). Så: Inn med det ordentlige filteret og dette fungerte veldig bra. Jeg bare fått tatt en kort lytt så langt, men lyden er langt renere, bassen er tørrere og dypere, holografien er bedre. Jeg har ikke fått rippet særlig mange plater ennå og har heller ikke vent meg helt til lyden av Lynxkortet (en klar heving) heller, så det er foreløpig tynt med lytteinntrykk.

    Jeg har fått hjelp av fruen i kveld til å bære ukens byggeprosjekt opp i stuen. Wilson-Benesch ARC-høyttalerne er små, blanke, pene og har trearbeid fra samme leverandør som Rolls-Royse. "Totte Acoustics" første konstruksjon banker nok ARCene på størrelse (en 30-gang?) men henger ikke helt med på finishen. Man kan vel si at WAFen har gått til H*****e. Disse er nettopp koblet opp og jeg kommer nok til å prøve å få lyd i disse før jeg gjør noe annet.
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Som man har hørt og lest flere ganger; en eller to suber sammen med stativhøyttalere er et diskret alternativ til gulvstående høyttalere.



    ::)

    Disse er 120 liter netto hver, med hver sin 15" Dayton HO.
    http://www.daytonaudio.com/loudspeaker/drv_reference.html
    De har Fs på 21 Hz og en SPL på 90 dB ved 2.83V/1m. Med 37 cm lang bassport med diameter på 10 cm har de flat respons ned til ca 15Hz uten korreksjon, deretter synker de ganske bratt.



    Siden jeg deler med Audiolense XO har jeg satt Kimber 4TC kabell rett fra terminal til element. Kassene er i 19mm MDF med avstivingsplater på alle flater. Topp, bunn, sider og rygg er dempet med Akustilux.



    Baffelen er dobbel.



    Subene drives av hver sin 400W Hypex-forsterker. Etter å ha koblet opp det hele var det tid for å måle. Med lydkortet satt opp riktig fikk jeg huset til å riste fra 10 Hz og et stykke oppover. Etter å ha plundret litt fikk jeg Audiolensefilteret til å virke, så nå er det fullrange og korreksjon i heimen, og det er faktisk noe helt annet. Mer om dette følger forhåpentligvis snart. Jeg har nok mye å gå på når det gjelder innstillinger, men det har gått greit å få det hele til å virke (med litt veiledning fra særlig Bx). Jeg synes grensesnittene er gode og korreksjonsfilterne fra Audiolense passer rett inn i Convolver som kjøres i Mediaplayer. Nå når alt (?) virker kan jeg strekke meg til å si at det har gått overraskende greit, faktisk.
     

    Vedlegg

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    dette virker veldig, veldig interessant! bra tråd, men gode forklaringer og inntrykk.
    Lykke til videre, å håper resultatet blir bra.

    skal følge med på denne tråden. Siden jeg er en digital-kar sjøl, så må jeg nok prøve meg på dette en gang:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Følger spent med.
    CPU viften kan du sikkert bytte til en passiv CPU kjøler.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beklager sidesporet: Det var en Wegner Ox Chair jeg så?

    Så kan jeg jo ikke annet enn å ha sansen for så mye hifimodernitet med en MC275 til. Spennende lese dette, ja.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Man takker for interessen.

    Jeg kommer nok til å sette inn en passiv CPU-kjøler, men jeg må finne en som jeg er sikker på at ikke er for høy (kabinettet er totalt 17 cm høyt). Skulle noen ha en modellbetegnelse/bestillingsnummer på en av tilstrekkelig kvalitet som passer i Silverstonekabinettet setter jeg pris på tips.

    Valentino: Joda, det er Oksen. Den er litt som MC275: 40+ år, men på ingen måte utdatert og kan fint brukes som lyttestol også foran et anlegg med digital signalkilde.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Der var alle CDene rippet i Windows Mediaplayer. Jeg synes det har gått greit. Dette skyldes at samlingen ikke er blant de største (ca 500) og at WMP ripper raskt og kan settes opp så den ripper CDen automatisk når den dyttes inn i maskinen og spytter CDen ut når den er ferdig.

    Jeg har rippet alt i WMPs beste format - Windows Medialyd. WMP hentet inn albumtittel, sportitler, sjanger, komponist, artist etc automatisk fra alle bortsett fra 15 CDer. Disse skal nå lyttes på, identifiseres og gis navn manuelt. De aller fleste CDene fikk også albumcoveret automatisk nedlastet. Jeg har ikke oppdaget noen feilrippinger så langt.

    Den automatiske organiseringen i mapper under "min musikk" er litt kaotisk. Miles fikk såvidt jeg husker 4 ulike mapper som platene havnet under (Miles, Miles & John Coltrane, etc). Stockholmskonserten (4 CDer) ble til og med fordelt på to mapper. Dette er det greit å rydde opp i i "utforsker", men bibliotekekorganiseringen i WMP følger ikke etter. Dette er allikevel ikke noe stort problem, og når jeg sliter med å finne en plate i WMP åpner jeg den bare fra "min musikk" der jeg har kontroll på organiseringen. Jeg regner med at jeg på noe sikt ripper alt på nytt i et annet program, og går over til en annen avspiller enn WMP, men jeg har tenkt å prøve meg sakte frem her. Nå har jeg alt tilgjengelig og et avspillerprogram som uten videre kjører Convolver med korreksjonsfilene og det har vært det viktigste.

    Mindre lystig er det ser ut til at jeg har sprengt diskantelementet på en av Wilson-Beneschene mine, trolig som den første i Norge i følge AudioAktøren. Nå er det ikke så mange av dem i landet, men allikevel, rekord er rekord. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg har gjort det, og håper jeg slipper en tangering når den er reparert.

    Jeg har kjøpt ny CPU-kjøler - en Noctua med vifte som er svært stillegående. Jeg kunne tenkt meg et helt passivt tårn, men høyden i kabinettet tillater det ikke. Hovedkortet må ut for montering, men det bør allikevel gå greit.



    Strømforsyningen lager lite lyd, men det er litt fra chassis-viftene. Jeg kommer i første omgang til å sette på spenningsregulatorer og kjøre ned hastigheten på dem.

    Jeg har foreløpig ikke hatt tid til å prøve meg særlig frem med Audiolense. Jeg har ikke lagt inn masse eq i dypbassen ennå, men subene spiller flatt ned til 14 Hz uten korreksjon. Jeg har lagt inn standarddelingen på 80 Hz og synes integreringen går veldig bra. For meg låter det storveis, men jeg har riktignok ikke hørt mye fullrange av god kvalitet. Jeg har blitt overrasket over hvor lite lyd det egentlig kommer fra subene med tanke på hvor stor forkjell de gjør. I Lynx mixer - volumkontrollen der kanalene kan styres og mutes hver for seg - prøver jeg av og til å kutte subene og da mister lydbildet fotfestet. Når jeg så setter subene på igjen og kutter hovedhøyttalerne hører jeg nesten ingenting. Jeg er svært fornøyd med å ha gått for denne subløsningen. Med DIY kasser og second hand forsterkere ble det også en billig subsonisk oktav. Jeg har begynt å spille inn subene når vi er ute av huset: Jeg har lagd et korreksjonsfilter som spiller 13-200 Hz og spiller noen timer med høy effekt på kun subene. Ved å kun bruke dem på vanlig vis blir de nok aldri helt innspilt. Ellers er det foreløpige inntrykket av Audiolense fremragende; flat frekvensgang og et rom som ikke larmer med. Enkelte innspillinger låter mye renere og penere. Jeg spiller nok tidvis høyere nå enn før, kanskje det tok knekken på diskanten? På litt sikt skal det inn en MC-275 til, og da får jeg nok enda bedre kontroll på høyttalerne. En slik sprenging skjer sikkert ikke igjen, neida.
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Slik ser de korrigerte målingene ut i Audiolense. Delingen ved 80 Hz er også vist:

    Bx har gjort meg oppmerksom på den betydelige forskjellen mellom diskantene i høyre og venstre kanal (ikke å forveksle med forskjellen mellom suber og hovedhøyttalere). Forskjellen var enda mer dramatisk i 2-kanals målingen som er gjengitt tidligere i tråden (merk: ulike akser). Ligger årsaken til det sprengte elementet i at det var en mandagsutgave som ikke holdt specen, som så ble presset til å kompensere over evne?
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Her er målkurven (Target) og korreksjonsfilteret som skal forsøke å få til targetkurven.

    Og slik er det forventede resultatet (for en kanal).

    "Humpen" ved 80 Hz skyldes at begge høyttalerne (hoved + sub) er dempet av XO-funksjonen (regner jeg med...)

    6 dB forskjellen >14kHz peker visstnok entydig mot sprengt spole i diskantelementet i følge forhandleren av WB, så da blir det nok et nytt. Forhåpentligvis vil WB sende meg et uten å kreve å få hele høyttaleren inn til fabrikken.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hei totte,

    Den lille kollen ved 80 Hz skal vekk. Skjønt liten og liten - det er jo reine Gaustadtoppen.

    Her har Audiolense gjort en dårlig jobb på sub-integrasjon.

    Hvis denne simuleringen er laget med Audiolense 3.1 så har jeg en jobb å gjøre. Hvis ikke - så er den forhåpentligvis gjort allerede.

    Kan du sende meg den målingen som dette er basert på?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Neida, ikke 3.1, men 3.0.3262. Jeg skal laste ned 3.2 når jeg kommer hjem og prøve på nytt før jeg sender filen.

    Filteret er lagd med "XO minimum delay". Jeg mener at jeg fikk en flatere kurve med en annen default-metoden tidligere, men da ville ikke subene være med, så jeg forsto det slik at XO ikke ligger inne i defaultmetoden. Hvilken metode som er best og om den jeg har valgt har GDC vet jeg ikke ennå. Finnes det en brukerveiledning med tips utover de 9 røde feltene man kan klikke på på Juice-siden?

    En annen ting er at når jeg velger alle frekvenser (44.1-96 kHz) så virker ikke filteret, det blir helt tyst, men når jeg kun lager 44.1-versjonen går det greit.

    Den Gaustadtoppen på ca 3dB er liten i forhold til humpene jeg hadde i området før korrigeringen, svært liten faktisk...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Helpfilen kan være verdt en gjennomlesning selv om de litterære kvaliteter er så som så :)

    Default og Group Delay har litt forskjellig fremgangsmåte. Generelt sett så vil Default ha litt mere ro før peaken mens Group Delay vil ha en bedre symmetri. Noen ganger vil beskaffenheten til høyttaler + rom være slik at den ene gir et bedre resultat enn den andre.

    Det man bør se på er i første rekke at evalueringen ser bra ut i frekvensresponsen.

    Dernest at evalueringen viser en renest mulig impulsrespons, med lavest mulig aktivitet før peaken.

    Det fungerer med flere frekvenser her (på XP), men ikke alltid hvis jeg switcher samplingfrekvens innenfor samme sesjon.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Da er elementet reparert. En ivrig selvbygger tipset meg om at en skikkelig spike kan gi en liten skjevhet i elementet med påfølgende skurring, og at dette ofte kan løses med å demontere elementet, ta litt på det og sette det sammen igjen. Jeg klarte ikke å få elementet ut, så jeg nøyde meg med å tafse litt hardt på det mens det var montert (og i bruk), og det virket. Nå er alt som det skal være uten skurr. Makan.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nå har det vært stille her en stund, delvis pga liten fremdrift. Noen ting har imidlertid blitt gjort:

    -Innstallert spenningsregulator til kabinettvifte i PC og ny Noctua kjøler. Støyen fra PCen er kraftig redusert og oppleves ikke lenger som sjenerende når det ellers er stille i rommet.

    -Spotify på PCen. Dette fungerer veldig bra og lyden er mer enn god nok til å prøvehøre seg gjennom hva det nå måtte være. Subene får dessverre ikke være med her da den digitale delingen ligger i korreksjonsfilteret og jeg aner ikke hvordan jeg skal få streamet fra Spotify og gjennom filteret. Jeg tror ikke det finnes noen løsning med mindre man klarer å lage en selv (?) Problemet blir større når jeg får bygd nye høyttalere med digital deling mellom diskant og bassmellomtone. Rør (polypropylen?) med 20 mm godstykkelse og elementer er i hus, men byggingen har jeg ikke begynt på. Man får se.

    -Gått over til Audiolense 3.1 (et kjempeløft) og lest inn kallibreringsfil (et mindre løft).

    -Ny stereobenk samt estetisk makeover av subene.

    Mer, i.e. omtale, bilder grafer etc. følger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Bruker du VST host'en Console? Sammen med Virtual Audio Cable?

    Hvis det er tilfellet: LynxTwo B støtter internal loopback av et stereosignal. Du må sette en jumper på lydkortet, og så har jeg bruksanvisning på resten liggende her (skrevet for John River, men prinsippet blir det samme). Og så kan du kjøre 2x treveis høyttalere ut med et stereosignal inn. Jeg ser heller ikke bort fra at dette oppsettet også vil gi et lite løft i lydkvaliteten.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Bruker du VST host'en Console? Sammen med Virtual Audio Cable?

    Hvis det er tilfellet: LynxTwo B støtter internal loopback av et stereosignal. Du må sette en jumper på lydkortet, og så har jeg bruksanvisning på resten liggende her (skrevet for John River, men prinsippet blir det samme). Og så kan du kjøre 2x treveis høyttalere ut med et stereosignal inn. Jeg ser heller ikke bort fra at dette oppsettet også vil gi et lite løft i lydkvaliteten.
    Så vidt jeg vet har jeg ikke VST host'en Console sammen med Virtual Audio Cable. For å være helt ærlig vet jeg ikke hva det er.

    Ved å sette alle 6 kanalene i Lynx-kortet til å spille hhv right1 og left1 kan jeg jo kjøre hele spekteret til hver forsterker, men du mener jeg kan kjøre flere XO-filtre (1 per kanal) etter digitalbiten i Lynxkortet men før DACene?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvor er det du putter korreksjonsfilteret?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Akkurat, ja,

    Så det fungerer med WMP, men ikke med Spotify?

    Korreksjon med Spotify kan løses med Bidule som VST host, internal loopback i lydkortet vha en jumper på lydkortet (og en ettermiddag med å klø seg i hodet). Jeg har som sagt bruksanvisningen for denne VST-host baserte løsningen.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Akkurat, ja,

    Så det fungerer med WMP, men ikke med Spotify?

    Korreksjon med Spotify kan løses med Bidule som VST host, internal loopback i lydkortet vha en jumper på lydkortet (og en ettermiddag med å klø seg i hodet). Jeg har som sagt bruksanvisningen for denne VST-host baserte løsningen.
    Utmerket.

    Jeg har ikke funnet noe sted jeg kan legge inn plugins i Spotify og tviler på at det finnes. Jeg skal prøve denne VST-løsningen etterhvert.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Som nevnt har jeg med betydelig suksess oppdatert til 3.1-versjonen av Audiolense. Her er i første omgang noen grafer.
    Først målsetningen: Flatt hele veien og deling ved 80 Hz:

    Målt frekvensrespons, filtrert:

    Tilhørende filter:

    Group Delay Correction (som ikke er huket av i defaultinnstillingen som jeg nå bruker, og derfor neppe er i filteret(?)):

    Det skal gi denne frekvensresponsen:


    3.1-resultatet ser og høres mye bedre ut enn 3.0, særlig i dypbassen, i.e. subene (se også kommentarer av Bx over). Jeg har nesten ikke fått hørt på anlegget etter at jeg la inn kallibreringsfilen for målemikken og er spent på hvor mye dette har å si. Jeg har de to filtrene (kalllibrert og ukallibrert) i samme mappe og det tar 2 sekunder å bytte mellom dem mens jeg spiller, så det bør være mulig å sammenligne ordentlig.
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes det låter veldig fint hjemme nå. Sammenhengen mellom suber og hovedhøyttalere er upåklagelig og jeg har bare brukt default-innstillingene i XO-funksjonen. Målingen er gjort fra "oksen", så når jeg sitter i sofaen intil bakveggen så blir det alt for mye dypbass når det er en del slikt på innspillingen. Et eget filter for sofaen er nok en god ide.

    Jeg syntes jo det låt fint med forrige versjon av Audiolense også, og oppdaget først etter oppdateringen at jeg hadde hatt mye å gå på. Med bedre filtre (og plassering av høyttalerne - lydbildet er ganske stort, men noe upresist med plasseringen de har nå. Det beste er kanskje å flytte stolen lenger frem) kan det sikkert bli enda mye bedre. Jeg har lagd et nytt filter der jeg valgte max antall noder og huket av GDC-boksen, uten at jeg så langt har merket den store forskjellen. Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke har hatt noe å si, men kan skyldes at jeg egentlig ikke er så flink til å lytte kritisk. Uansett så er jeg vedlig åpen for tips til justeringer i filteroppsettet, hvilket det sikkert ikke er så lett å komme med når jeg ikke skriver noe om hva jeg ønsker å gjøre noe med.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er i alle fall greit å ta målingen fra der man sitter og lytter.

    Superlange filtre kan ha effekt, men da i kombinasjon med at man lager sine egne korreksjonsprosedyrer med store tidsvinduer for korreksjon i bassen. Det kan være bryet verdt å eksperimentere med selvkomponerte prosedyrer der man benytter et skikkelig stort group delay vindu - og så et litt større måle - og korreksjonsvindu. Med "stort" mener jeg opp til 15-20 sykler til langt opp i mellomtonen. Kanskje mer også.

    15-20 sykler ved 20 Hz - det er opp mot et sekund, det. Med GDC trenger man et filter som er dobbelt så langt for å få full uttelling. Da kan det være at lange filtre gjør en vesensforskjell. Sist jeg var på besøk hos en Audiolense bruker brukte vi mye GDC for å korrigere en hjørneplassert sub i nr 2 anlegget. Da vi begynte, hørte vi at suben sto i venstre hjørne, og det var tendenser til at lydbildet driftet mellom senter og venstre hjørne, avhengig av grunntonen på det som ble avspilt. Da vi hadde fyrt opp med mye GDC i bassen forsvant denne tendensen nesten totalt, og lydbildet ble stabilt. Normalt forventer man at mye GDC = liten sweet spot, men i dette tilfellet syntes det å fungere rimelig bra i hele stua.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Det er i alle fall greit å ta målingen fra der man sitter og lytter.

    Superlange filtre kan ha effekt, men da i kombinasjon med at man lager sine egne korreksjonsprosedyrer med store tidsvinduer for korreksjon i bassen. Det kan være bryet verdt å eksperimentere med selvkomponerte prosedyrer der man benytter et skikkelig stort group delay vindu - og så et litt større måle - og korreksjonsvindu. Med "stort" mener jeg opp til 15-20 sykler til langt opp i mellomtonen. Kanskje mer også.

    15-20 sykler ved 20 Hz - det er opp mot et sekund, det. Med GDC trenger man et filter som er dobbelt så langt for å få full uttelling. Da kan det være at lange filtre gjør en vesensforskjell. Sist jeg var på besøk hos en Audiolense bruker brukte vi mye GDC for å korrigere en hjørneplassert sub i nr 2 anlegget. Da vi begynte, hørte vi at suben sto i venstre hjørne, og det var tendenser til at lydbildet driftet mellom senter og venstre hjørne, avhengig av grunntonen på det som ble avspilt. Da vi hadde fyrt opp med mye GDC i bassen forsvant denne tendensen nesten totalt, og lydbildet ble stabilt. Normalt forventer man at mye GDC = liten sweet spot, men i dette tilfellet syntes det å fungere rimelig bra i hele stua.
    Målingen jeg bruker nå er tatt der ganen er når jeg sitter i lyttestolen og jeg skal i de minste lage et eget filter for å slenge på sofaen. Jeg skal for moro skyld også måle fra spisestuebordet som er på nesten på linjen som går gjennom høyttalerne. Det er vel grenser for hva selv DSP kan få til, men det blir artig å prøve.

    Noe drifting i lydbildet har jeg forresten lagt merke til hjemme også, men det er mulig jeg blander det med upresis holografi.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvis du ikke spenner forventningene for høyt, så tror jeg ikke du blir skuffet over korreksjon fra odde steder. Men det spørs om holografien blir noe å skryte av.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Hvis du ikke spenner forventningene for høyt, så tror jeg ikke du blir skuffet over korreksjon fra odde steder. Men det spørs om holografien blir noe å skryte av.
    Ja, jeg ser for meg at frekvensresponsen vi flates ut (man må kanskje tillate mer enn 6 dB eq) og løpetidskorreksjon for 2.5 meter mellom høyttalerne vil nok også hjelpe, men jeg kan nok like gjerne trykke inn monoknappen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er ikke noe problem å tillate 12dB eller mer EQ, med mindre man forsøker å få en 6 tommer til å gjøre en 10 tommers jobb.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    Jeg har lagd et nytt filter der jeg valgte max antall noder og huket av GDC-boksen, uten at jeg så langt har merket den store forskjellen. Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke har hatt noe å si, men kan skyldes at jeg egentlig ikke er så flink til å lytte kritisk.
    Nettopp, så man må lagre ny metode som så velges når man lager nytt filter. Jeg lagde altså samme filter 2 ganger og er med ett langt mer fornøyd med at jeg ikke lot meg imponere av "forbedringen".

    slowmotion skrev:
    Morsom tråd!

    ;)
    Takk for det, komikken her kommer av seg selv.

    Men, nytt forsøk: Huket av GDC og lot lengden være lang: 10 sykler ved 10 Hz=1 sekund. Tillot intil 30 dB korreksjon. Max antall noder. Lagret med nytt navn. Hentet opp den nye metoden som nå var på listen.
    Det var noe helt annet. Alt er bedre. Lydbildet har gått fra å være ganske stort, men diffust til 3-dimensjonalt og presist. Bakgrunnen er hva man vel kaller sortere, dobro låter mer som dobro og mindre som generelt strengeinstrument. Sløret er vekk. Jeg aner ikke hvorfor.
    På den negative siden er det blitt en tendens til pågående hardhet i øvre mellomtone på enkelte innspillinger og jeg mistenker at dette skyldes at systemet vil for mye når det får lov til å gå ut over 6 dB korreksjon. Mer senere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, det er litt fint å la andre gå i front av og til.

    Jeg liker denne tråden. God tastaturbehandling, spennende emne.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for muligheten til å komme innom. Alltid artig å besøke andre hifi interesserte. Et flott oppsett du har og genial WAF integrering av subene. Det er sjelden man hører et lydbilde med så lite uheldige rombidrag. På det området er det utrolig hva Audiolense gjør. Et par av låtene jeg spilte, så trigger det resonanser på så og si alle anlegg. Men ikke her. 15" basser er veldig morsomt. Savner tilsvarende flytting av luft og bunnbidrag.

    Klarer du å heve bassen fra rundt 200Hz og opp et stykke, blir dette enda bedre. Tenkte i etterkant at kanskje det kunne vært heldig og hevet delefrekvensen noe. Hvis det fungerer for bassene vel og merke.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg og, Valentino.

    Den flatheten som totte har i det harmoniske området av targetresponsen pleier å gi en svært naturlig timber og bra (riktig?)dybde i lydbildet når mikrofonen er kalibrert og alt fungerer som det skal. Småjusteringer kan muligens gi et enda bedre resultat. Man bør i alle fall være forsiktig med å ha for mye kurve i det egentlige passbandet - i hvert fall hvis man har et lydideal som ligner på det jeg har. I mine ører har de aller fleste kurvinger mellom 100 Hz oog 5 kHz en degraderende effekt på timber kvaliteten. Jeg har aldri lykkes i å lage en vellydende target respons som har en positiv annen-derivert (som kurver oppover ett eller annet sted). Men jeg har i begrenset grad eksperimentert med dette i diskanten, så jeg ser ikke bort fra at det kan fungere der selv om jeg er litt tvilende.

    En forsiktig økning mot 200 Hz fra begge sider - som kan gi en super-lav Q alignment i bassen - vil muligens gi en kjappere bass. Men en target som kurver nedover midt i passbåndet har en tendens til å redusere dybden i lydbildet. Det er uansett svært viktig å lytte til alle andre parametere hvis man forsøker å tweake frekvensresponsen for å forbedre én.

    Hvis man ønsker en mer fysisk / kroppslig presentasjon uten å endre vesentlig på timber og soundstaging så fungerer det ofte bra å tilte hele frekvensresponsen slik at det spiller noen få dB kraftigere i bassen enn i diskanten. Det er forbausende hvor mye av signaturen som går igjen i target responser med svært forskjellig helning hvis fasongen ellers er lik.

    Siden jeg etter nesten utallige seanser med tweaking på targetkurven så godt som alltid oppdager at rett "midt på høyttaleren" låter best, så har jeg nesten sluttet å lete etter forbedringer der. Jeg bruker litt tid på å finne rett helning på responsen. Deretter er det ofte et betydelig optimaliseringspotensial i å finne den avrundingen i toppen som gir maksimalt med luft uten at lyttetrettheten kommer. Da snakker vi om små nyanser, men som kan bety svært mye for langtidslytting. I bunnen er det også et optimaliseringspotensial på mange høyttalere. Det å finne en avrunding i bassen med passe Q kan bety alfa og omega for bassgkvaliteten OG mellomtonen. På noen høyttalere. På andre har det mindre å si. Totte sitt oppsett spiller med full styrke omtrent ned til 10 Hz. Da tror jeg ikke det er så mye å optimalisere

    @ totte,

    Hvis den pågående hardheten er av det litt udefinerbare slaget så kan det være lurt å forsøke med en target som i noen grad runder av i takt med den ukorrigerte diskanten over 5-10 kHz. I mitt oppsett låter det hardt hvis jeg korrigerer flatt hele veien til topps.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    orso skrev:
    Takk for muligheten til å komme innom. Alltid artig å besøke andre hifi interesserte. Et flott oppsett du har og genial WAF integrering av subene. Det er sjelden man hører et lydbilde med så lite uheldige rombidrag. På det området er det utrolig hva Audiolense gjør. Et par av låtene jeg spilte, så trigger det resonanser på så og si alle anlegg. Men ikke her. 15" basser er veldig morsomt. Savner tilsvarende flytting av luft og bunnbidrag.

    Klarer du å heve bassen fra rundt 200Hz og opp et stykke, blir dette enda bedre. Tenkte i etterkant at kanskje det kunne vært heldig og hevet delefrekvensen noe. Hvis det fungerer for bassene vel og merke.
    Takk for besøk og tilbakemeldinger. Som man ser på grafen for venstrekanalen er det en ca 3dB dypp rundt 300Hz på det estimerte resultatet.

    Mens høyrekanalen ikke har denne.


    Jeg skal prøve meg frem med nye filtre utover, og også prøve ulike delfrekvenser.

    Bx skrev:
    @ totte,

    Hvis den pågående hardheten er av det litt udefinerbare slaget så kan det være lurt å forsøke med en target som i noen grad runder av i takt med den ukorrigerte diskanten over 5-10 kHz. I mitt oppsett låter det hardt hvis jeg korrigerer flatt hele veien til topps.
    Det skal prøves. Diskantene faller bratt som man ser over, og særlig i høyrekanalen er ligger det kraftig korreksjon for å forsøke å tvinge ut høyere nivå ved 20kHz:



    Det takkes for oppmuntrende tilrop.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn