96kHz/24-bit remastere fra Decca, DGG og Philips (Universal)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Noen som har testet noe av dette? http://www.linnrecords.com/

A treasure trove in the Universal vaults

With a catalogue that reads like a who's who of the classical world, performers whose artistry is beyond compare and home to some of the best recorded music of all time, we are very excited to welcome Decca Classics and Deutsche Grammophon to linnrecords.com.

It seems only fitting that music from greats such as Herbert von Karajan and Sir Georg Solti is heard in all the clarity Studio Master has to offer. The audio has been remastered at 96kHz in 24-bit stereo from the original analogue mastertapes and sounds, well, amazing!

The first recordings available in Studio Master are all by conducting royalty: Sir Georg Solti conducting the Chicago Symphony Orchestra, Sir Neville Marriner conducting the Academy of St Martin in the Fields, Sir Colin Davis conducting the Concertgebouw Orchestra, Herbert von Karajan conducting the Berlin Philharmonic, and a 27 year old Lorin Maazel conducting the Berlin Radio Symphony Orchestra in the recording which catapulted Maazel to stardom.

The treasure hunters at Universal have dug up many more gems, so watch this space as additional albums will be added weekly.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.798
Torget vurderinger
23
Dette er bare downloads, right?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Det stemmer, ikke tilgjengelig på SACD om det var det du lurte på?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.798
Torget vurderinger
23
CD generelt, gjerne SACD. Har en vegg, låter bra.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Ah.. trodde du mente "Hi-Rez", som er det "nyheten", disse titlene jo tilgjengelige på vanlig cd fra før.
Her er formatene:
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.511
Antall liker
102.798
Torget vurderinger
23
Nicht ganz billich...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det jeg ikke skjønner er når dem først gjør en ny A/D, hvorfor dem ikke sikter høyest mulig (f.eks DXD) og deretter nedskalerer hvis for stor båndbredde er et drawback.
24/96 er "nesten". Men nesten er ikke godt nok.

Universal japan har kastet seg over Decca katalogen og utkommer på SHM-SACD. Dette er rene analog-to-DSD.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
1.326
Torget vurderinger
5
Synes det er uforholdsmessig stor prisforskjell på cd og høyoppløselig, sammenlignet med avstanden ned til MP3. Men dette vil kanskje gå seg til etter hvert? Prisforskjellen mellom dvd og blu-ray avtar jo gradvis...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
IMHO ville det være dårlig match å overføre disse til DSD/SACD. God vinyl har kanskje ikke mer enn 16-17 bits dynamisk oppløsning, men frekvensresponsen oppover er bortimot ubegrenset. Det kan fortsatt være signal ved 90+ kHz, så det er et poeng å bruke noe sånt som 24 bit @ 192 kHz eller DXD (24 bits @ 352,8 kHz) for å få med så mye som mulig. DSD/SACD har 120 dB dynamikk (20 bits) opp til 20 kHz, men så øker dither-støyen oppover fra 22 kHz, sånn at de flaggermuslydene på opptaket vil drukne i bakgrunnsstøyen mye tidligere enn med PCM-koding. Nå er dette langt over noe jeg tror jeg er i stand til å høre, men for arkivformål ville jeg vært mer opptatt av samplingsrate enn av bitdybde. PCM med 18 bits @ 288 kHz blir vel omtrent likeverdig i både dynamikk og frekvens som en god LP, 24/192 tålelig nær hvis man må begrense seg til "vanlige" formater.

Frekvensresponsen på god vinyl:


Though the extended frequency response of the vinyl might seem incredible at first, consider that properly calibrated, professional, studio quality analog tape machines were essentially ruler-flat at high frequencies to at least 20 kHz. The roll-off rate above that frequency was dependent on the recording bias setting used, but ranged between just 6 to 12 dB per octave, much gentler than the unnatural CD "brickwall" filter. The upper frequency limit also depended on the tape speed used for recording, and the characteristics of the tape recorder heads, but even a fairly wide 0.25 mil recorder head gap permitted recording signals to over 100 kHz at 30 ips tape speed. The tape recording bias signal doesn't appear in the frequency plots as it is above the 96 kHz A/D converter bandwidth; professional recording studio tape machines used bias frequencies above 100 kHz and up to 432 kHz (for the Ampex ATR-100 deck). Also, the vinyl cutting lathe used in vinyl mastering usually used a 50 kHz 6 dB/octave lowpass filter to limit the cutter amplifier power at ultrasonic frequencies. A roll-off corner frequency at 50 kHz also can be discerned in the above graph of the 192 kHz version of the test recording.
http://www.channld.com/vinylanalysis1.html

Støyspektrumet på DSD:



Netto effekt med musikksignal på DSD - støyen vinner over ca 32 kHz.



http://hifi-writer.com/wpblog/?p=3390

...og her er en 24/96-capture av SACD analog output. Den samplingsraten holder til å gjengi signal opp til 48 kHz, og det er tydelig at i dette tilfellet tar kvantiseringsstøyen over allerede fra 25 kHz. Den blå skyen over det punktet er støy fra dataformatet. Så ser det ut til å være et analogt filter på utgangen som ruller av ganske bratt rett under 48 kHz. Tror ikke jeg skriver kombinasjonen "SACD-spiller + supertweeter" på ønskelisten i år heller.



Oppsummert: Heller 24/96 FLAC enn SACD.
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, jeg ville nok stoppet på 26/96 FLAC, mest fordi det er hva jeg kan spille av uten nedkonvertering. Poenget mitt ovenfor var forøvrig mest en generell betraktning om hvilke digitale formater som tar best vare på informasjonen som ligger på en LP. Det er vel de færreste som hører noe særlig over 20 kHz uansett, men jeg synes det er litt interessant å reflektere over nytten i kombinasjonen SACD/DSD + supertweeter når det som ligger "der oppe" bare er støy uansett.

Det uforløste potensialet med DSD er at vi kunne i prinsippet sendt det digitale signalet hele veien til effektforsterkerne, skalert det opp til riktig nivå, og så gjort D/A-konverteringen i et enkelt utgangsfilter på effektforsterkeren. Dessverre får vi ikke lov til å gjøre sånt på grunn av anal-retentive plateselskapers angst for at noen vil lage en digital kopi, så en DSD signalkjede forblir en teoretisk mulighet. Og da er mye av poenget borte, synes jeg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, men jeg har ikke en sånn. (24/96 FLAC på Logitech Music Server -> Logitech Transporter -> DEQX HDP3.)

Hittil har det vært sånn at en SACD-spiller bare har lov til å ha analoge utganger, for at det digitale signalet ikke skal få lov til å slippe ut av boksen. Jeg tror det var fatalt for formatet, så det er nok ikke mange som kommer til å skaffe seg en egen DAC for DSD-nedlastinger.

En annen grunn til at DSD ikke er spesielt interessant for min del er at det er bortimot umulig å gjøre signalprosessering i 1-bits DSD, mens DEQX'en min fint kan gjøre både høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, delefilter og EQ i sanntid på PCM-strømmen før DA-konvertering og volumkontroll. Skulle jeg gjort noe lignende i en DSD-strøm, ville jeg blitt nødt til å oppkonvertere til DXD først, prosessere i 24/352.8, og så generere en ny DSD-strøm etter prosesseringen. Det ville krevd mye mer regnekraft enn å gjøre hele greia i 24/96 PCM.

Den elegante løsningen jeg nevnte for en minimalistisk signalkjede uten prosessering kunne basert seg på at DSD allerede er et pulsbreddemodulert signal, sånn at du i prinsippet kan D/A-konvertere ved bare å sende signalet gjennom et førsteordens analogt lavpassfilter, på samme måte som utgangsfilteret i en klasse-D effektforsterker. Selve forsterkningen i en klasse-D-forsterker skjer på et signal som ligner veldig på DSD, før det så glattes tilbake til et analogt signal i en spole på utgangen. Da ville man ikke trengt noen DAC i det hele tatt, bare skalert DSD-signalet til riktig spenning og lavpassfiltrert det rett før høyttalerterminalene. Det er den idéen som er bakgrunnen for navnet, Direct Stream Digital. Men sånn som verden nå engang er, ble DSD bare til en teknisk interessant blindvei.

Why not, Sony's engineers thought, just store the output of a 7th-order noise-shaped delta-sigma modulator running at a very high frequency (in DSD's case, 2.8224MHz, or 64 x 44.1kHz) on an appropriate medium. For playback, this datastream could be fed, in theory at least, to a D/A converter consisting of just a simple low-pass filter.
http://www.stereophile.com/content/sony-scd-1-super-audio-cdcd-player-direct-stream-digital

DSD:


Første steg i en klasse D-forsterker:
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Muligens av interesse:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/cm/news-EMI_Signature_Edition.htm

Four Engineers at Abbey Road Studios in London have remastered these historic EMI recordings from their original analogue sources for release on Hybrid SACD. Between them, Simon Gibson, Ian Jones, Andy Walter and Allan Ramsay have many years of experience remastering archive recordings for EMI and other record labels.

This is the first time that these great recordings have been released in a high resolution format, offering the listener more clarity and detail than ever before.

The titles in this collection are hybrid SACD/CD versions which allow the listener to experience the music on a standard CD player as well as any SACD player.
 
Topp Bunn