M
MusicBear
Gjest
Starter denne tråd, en slags paralell til tråden Larkus startet;
Er folk med interesse for hifi og god lyd utrydningstruet?
OK, rett på sak! Da Lyd & Bilde startet opp for et kvart århunde år siden, var det begynnelsen på et råbra bransjetidsskrift. De første årene med L&B var en oase - en oase som ikke minst bestod av at bladets to råbra, interesserte og guttungaktige (positivt ment) journalister - Håvard Holmedal og Knut Vadseth - som gjorde en aldeles fabelaktig jobb innenfor tre øvelser:
1. Omtaler
2. Tester
3. Opplæring/rekruttering
Det siste så bra at flere enn meg fikk inn hva hi-fi var - og utviklet seg som! Både hva produkters virkemåte, div. standarder og utvikling som gikk på med større skritt enn hva vi klarte å fange opp og ta til oss godt nok. Kort og godt; de lærte oss ting og de oppfordret oss til å prøve, de inspirerte oss til og gjøre dette og annet - Holmedal & Vadseth.
Jeg påstår Lyd & Bilde via Håvard Holmedal og Knut Vadseth sin gjerning lant på vei er årsaken til hi-fi interessen i Norge. I Sverige, hadde tidligere Hifi & Elektronik den samme rolle, mens svenskenes nåværende Hifi & Musik og et annet blad jeg ikke husker navnet på nå, gjorde det samme for interessen hos folk.
Den jobben Håvard og Knut gjorde den gang - kan ikke få fullrost den nok! De sprudlet, ivret - ivret spesielt etter å bidra til økt forståelse og kunnskap for hifi og hifi-produkter - de var nærmest mer "rekrutterere" til bransjen enn journalister som kun skal tjene sitt forlag. I tillegg gjorde de tester utført med ørene, og tro ikke de to herrer var i tvil om hvilken type trompet eller flygel som ble gjengitt, Håvard traktere sågar flere instrumenter selv.
Alt vel. Dvs. Lyd & Bilde begynte også å bli en bra butikk, økonomisk sett. Så bra, at eierne ble griske! Så griske, at de nærmest svinebanket 95 % av alle leverandørene/annonsørene; de "skulle" annonsere mer fordi eieren satte pris på pengene deres. Hvor de med dette fikk et dårlig forhold til norsk hifi presse. Ja, så dårlig, at et gikk ut over de alle. Selv da Håvards satsning med nytt blad i landets støste og mest seriøse bladforlag; Hjemmet Mortensen AS.
Etter tiden i Lyd & Bilde har både Håvard og Knut stått bak en rekke blader, alle med økonomiske problemer fordi Lyd & Bilde sitt evige mas etter annonsekroner fortsatt fikk/får mange av leverandørene til å vegre seg. Som igjen har medført at Lyd & Bilde nå omtaler "alt" som går på strøm, fordi de da kan hente ut annonsekroner av flere bransjer...
Skal jeg spå, ja så må det bli at Stereo+ sin nyvinning - blad på nett - med tilhørende respektable lesertall. Får leverandørene/annonsørene til å bli med - genialt også ved at vi klikker oss rett inn til den som annonserer for et produkt som fenger oss.
Hvorfor jeg laget denne tråd? Jo, fordi mange tenker norske hi-fi journalsiter må være noen surrehuer som ikke får til noe... Mens sannheten er at alle bladene har slitt økonoisk, fordi Lyd & Bilde sine eiere har vært for griske opp gjennom! Og således selv skapt et negativt forhold til å annonsere hos leverandørene. Som for alle andre bransjer blir sett som en positiv mulighet i det å nå sitt publikum. Dere som syntes jeg er vel opptatt av annonser - tenk dere om - gode (!) annonser er godt lesestoff. Og gjør sitt til at bladene ikke koster deg selv det dobbelte å kjøpe. Altså en blanding av logikk og opplysning - gode annonser er nemlig det!
Kjære hi-fi journalister i Lyd & Bilde, min kritikk gjelder selvfølgelig IKKE dere - dere kjenner jo storyen bere enn noen annen. Og dere gjør en bra jobb i det lille dere får på trykk i bladet deres.
Er folk med interesse for hifi og god lyd utrydningstruet?
OK, rett på sak! Da Lyd & Bilde startet opp for et kvart århunde år siden, var det begynnelsen på et råbra bransjetidsskrift. De første årene med L&B var en oase - en oase som ikke minst bestod av at bladets to råbra, interesserte og guttungaktige (positivt ment) journalister - Håvard Holmedal og Knut Vadseth - som gjorde en aldeles fabelaktig jobb innenfor tre øvelser:
1. Omtaler
2. Tester
3. Opplæring/rekruttering
Det siste så bra at flere enn meg fikk inn hva hi-fi var - og utviklet seg som! Både hva produkters virkemåte, div. standarder og utvikling som gikk på med større skritt enn hva vi klarte å fange opp og ta til oss godt nok. Kort og godt; de lærte oss ting og de oppfordret oss til å prøve, de inspirerte oss til og gjøre dette og annet - Holmedal & Vadseth.
Jeg påstår Lyd & Bilde via Håvard Holmedal og Knut Vadseth sin gjerning lant på vei er årsaken til hi-fi interessen i Norge. I Sverige, hadde tidligere Hifi & Elektronik den samme rolle, mens svenskenes nåværende Hifi & Musik og et annet blad jeg ikke husker navnet på nå, gjorde det samme for interessen hos folk.
Den jobben Håvard og Knut gjorde den gang - kan ikke få fullrost den nok! De sprudlet, ivret - ivret spesielt etter å bidra til økt forståelse og kunnskap for hifi og hifi-produkter - de var nærmest mer "rekrutterere" til bransjen enn journalister som kun skal tjene sitt forlag. I tillegg gjorde de tester utført med ørene, og tro ikke de to herrer var i tvil om hvilken type trompet eller flygel som ble gjengitt, Håvard traktere sågar flere instrumenter selv.
Alt vel. Dvs. Lyd & Bilde begynte også å bli en bra butikk, økonomisk sett. Så bra, at eierne ble griske! Så griske, at de nærmest svinebanket 95 % av alle leverandørene/annonsørene; de "skulle" annonsere mer fordi eieren satte pris på pengene deres. Hvor de med dette fikk et dårlig forhold til norsk hifi presse. Ja, så dårlig, at et gikk ut over de alle. Selv da Håvards satsning med nytt blad i landets støste og mest seriøse bladforlag; Hjemmet Mortensen AS.
Etter tiden i Lyd & Bilde har både Håvard og Knut stått bak en rekke blader, alle med økonomiske problemer fordi Lyd & Bilde sitt evige mas etter annonsekroner fortsatt fikk/får mange av leverandørene til å vegre seg. Som igjen har medført at Lyd & Bilde nå omtaler "alt" som går på strøm, fordi de da kan hente ut annonsekroner av flere bransjer...
Skal jeg spå, ja så må det bli at Stereo+ sin nyvinning - blad på nett - med tilhørende respektable lesertall. Får leverandørene/annonsørene til å bli med - genialt også ved at vi klikker oss rett inn til den som annonserer for et produkt som fenger oss.
Hvorfor jeg laget denne tråd? Jo, fordi mange tenker norske hi-fi journalsiter må være noen surrehuer som ikke får til noe... Mens sannheten er at alle bladene har slitt økonoisk, fordi Lyd & Bilde sine eiere har vært for griske opp gjennom! Og således selv skapt et negativt forhold til å annonsere hos leverandørene. Som for alle andre bransjer blir sett som en positiv mulighet i det å nå sitt publikum. Dere som syntes jeg er vel opptatt av annonser - tenk dere om - gode (!) annonser er godt lesestoff. Og gjør sitt til at bladene ikke koster deg selv det dobbelte å kjøpe. Altså en blanding av logikk og opplysning - gode annonser er nemlig det!
Kjære hi-fi journalister i Lyd & Bilde, min kritikk gjelder selvfølgelig IKKE dere - dere kjenner jo storyen bere enn noen annen. Og dere gjør en bra jobb i det lille dere får på trykk i bladet deres.