Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 83
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Karma's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    1,965
    Tagget i
    0 Innlegg

    Integreres subber vanligvis dårlig i et musikkanlegg?

    Jeg retter spørsmålet både til dem som har egen erfaring, samt til dem som har teoretisk kunnskap til å vurdere probematikken på mer generelt grunnlag.

    De fleste filmanlegg bruker som kjent sub. Gjerne en stor og kraftig sub som gir masse slam når filmen krever det.
    Når det gjelder musikkgjengivelse, blir dog kravene til presishet og hurtighet noe helt annet. Intet er værre enn en sub som dilter for sent etter med sin bassgrøt.
    Men er det noe som egentlig tilsier at en sub skal fungere slik, i større grad enn et stort basselement i en fronthøyytaler?
    Hva blir normalt forskjellen mellom et anlegg med en sub, og et anlegg der hovedhøyttalerne i seg selv innehar stort nok basselement?

    Jeg tenker i denne sammenheng på en aktiv sub som kobles til de samme høyttalerutganger som dine to vanlige høyttalere i et stereo oppsett.

    Personlig vurderer jeg å skaffe meg en sub for å få litt mer tyngde i musikken. I første omgang vil jeg prøve med kun en sub. Jeg har festet meg ved Rytmic Audio sine patenterte servo subber. Deres servoteknologi ser ut til å kunne gi meg det jeg søker. Problemet er bare at jeg må betale over 3500 kr bare i frakt! Derfor denne tråden, der jeg håper å få belyst problematikken og kanskje få grunnlag til å falle til ro med en sub med mer konvensjonell teknologi.
    Selvsagt er det et godt alternativ å prøve ut selv. Problemet er dog at når det gjelder Rythmic Audio, så finnes det ingen slik mulighet her i landet.
    Dette forumet har jo vist seg gang på gang å kunne gi meg stor nytte!!

  2. #2
    Hifi Freak Cobra2's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2003
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    4,483
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Jeg har noe (begrenset) erfaring, og funnet at om (i mitt oppsett) jeg bare deler lavt nok, går det greitt.
    (jeg deler v. ~55Hz)
    Problemet, slik jeg ser det, er at hoved-htt egentlig spiller for lavt, og blandingen skaper grøt.

    Arne K
    Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
    For sale:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ser&userid=701

  3. #3
    Æresmedlem TT.'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Hurrahølet
    Innlegg
    23,313
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jeg deler mine subber (12"JBL) v 50Hz. De fyller kun inn lavere enn der mine stativhøyttalere ikke klarer å levere nok trøkk. Synes at med sub, så får musikken en mer "live" følelse. Vi også si at det er viktig å modere seg ang hvor mye suben skal dominere lydbildet. Det er fort gjort å få for mye dypbass og da blir det svulmende og grøtete. Med andre ord, alt med måte. La dypbassen spille med, men ikke dominere. Slik fungerer det tilfredstillende hos meg i allefall. Lykke til

  4. #4
    Hifi Freak niels's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Moraira, Spania.
    Innlegg
    2,753
    Tagget i
    0 Innlegg
    Høyttalerne kan man plasere der de spiller bedst, subben skal som regel stå i et hjørne for å spille bedst, altså "lade" rommet. Om du setter subben til bare å supplere dine høyttalere og setter subbens frekvens lavt vil du ikke høre subben spille, men du vil definitivt høre noe mangler når du slår den av. Mine høyttalere kjører "full range", subben bare supplerer, frekvens er satt på ca. 50. I et mindre rom kunne jeg sikkert satt den mye lavere.
    Micro Seiki BL77 l MA707 l ST10 l AT33 PTG II l Rothwell MCL l Musical Fidelity V-LPS II
    Bryston B100 SST DA l Cambridge 751BD l Squeezebox 3 l Tandberg TCD-440A l Nakamichi LX5
    Martin Logan Aeon I l REL i stereo l Furutech TP-60E

  5. #5
    Hifi Freak Karma's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    1,965
    Tagget i
    0 Innlegg
    Fine innspill så langt!

    Ser helt faren med at man setter volumet på subben unaturlig høyt.

    Ser de fleste mener at man må dele lavt, dvs 50. Hva er det egentlig som skulle tilsi problemer om man setter den høyere?Selv om den spiller mer inn i samme område som hovedhøyttalerne, så skulle den vel ideelt sett kunne gi bedre kvalitetsbass likevel? Til mer inn i høyttalernes eget domene man deler subben, dess større krav settes det vel egentlig til subbens raskhet og presishet? Det skulle bety at dess bedre sub man skaffer seg, dess større frekvensområde i bassen kan man forbedre?

  6. #6
    Hifi Freak Cyber's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    9,139
    Tagget i
    2 Innlegg
    Gode innspill over. Lav deling og å ha lavt nok nivå er viktig. Hvordan subben fungerer i rommet er og viktig, romkorreksjon er gull verdt, får du en kurve med mange topper og dipper så integrerer den etter min erfaring dårligere.

  7. #7
    Hifi Freak Scrooge's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Innlegg
    2,959
    Tagget i
    1 Innlegg
    Støtter utsagnene til cyber fullt ut - lav deling og et fast grep på volumkontrollen er viktige nøkkelord.

    Personlig har jeg meget gode erfaringer hva subintegrasjon angår, også hva gjelder kontroll på topper og dipper i bassområdet.
    Jobber man litt med fase og gain, tror jeg de aller fleste vil komme godt i mål!
    Til daglig bruker jeg to stk SVS PC 20-39 (banner vel i kjerka nå?) i kombinasjon med ML Vista, og har høstet mangt et godord for resultatet. Gjentar for sikkerhet skyld hva som allerede er nevnt tidligere - man må passe seg vel for å bli for brutal med sub-volumet.
    Klarer man å beherske seg der, er mye gjort.
    Hva jeg er belemret med: |ASR Emitter 1|ASR Mini Basis MK III|Hegel HD20|Martin Logan Vista|Musical Innovation Mosfet|DIY DUAL 701|OPPO BDP 83|Onkyo 875|JVC HD1|2xSVS 20-39|Squeezebox Touch| http://www.klikk.no/teknologi/lydogb...icle563967.ece

  8. #8
    Æresmedlem TT.'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Hurrahølet
    Innlegg
    23,313
    Tagget i
    3 Innlegg
    @ Karma; hvis du holder til på sentrale østlandet og er mobil, så er du hjertlig velkommen til en lytt både med og uten sub.

  9. #9
    Hifi Freak Karma's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    1,965
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Karma Se Innlegg
    Fine innspill så langt!

    Ser helt faren med at man setter volumet på subben unaturlig høyt.

    Ser de fleste mener at man må dele lavt, dvs 50. Hva er det egentlig som skulle tilsi problemer om man setter den høyere?Selv om den spiller mer inn i samme område som hovedhøyttalerne, så skulle den vel ideelt sett kunne gi bedre kvalitetsbass likevel? Til mer inn i høyttalernes eget domene man deler subben, dess større krav settes det vel egentlig til subbens raskhet og presishet? Det skulle bety at dess bedre sub man skaffer seg, dess større frekvensområde i bassen kan man forbedre?
    Siterer meg selv her.

    Kan problemene som påstås å oppstå når man deler for høyt, være at man da begynner å konkurrere med sine hovedhøyttalere og fort får et for høyt nivå i det bassområdet som overlappes mellom sub og hovedhøyttalere? Dette da spesielt når man bruker aktiv sub med egen forsterker.

    Savner også noen kommentarer rundt det problem som mange opplever, nemlig en sub som lever sitt eget liv. Er grunnen at de fleste subber er for dårlige til musikk, og egentlig kun egner seg til film? Subben skal jo få signalene fra forsterkeren på samme tidspunkt som hovedhøyttalerne, og dermed i realieten fungere som om den var en del av hovedhøyttalerne?

  10. #10
    Æresmedlem TT.'s Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Hurrahølet
    Innlegg
    23,313
    Tagget i
    3 Innlegg
    Må svare for egen del. Jeg har doble pre out utganger fra forsterker og mater subene fra ene utgangen. Jeg kan ikke merke noe etterslep eller tidsforsinkelse i mitt oppsett. Mulig det kan oppleves ved å tappe signalet fra hovedhøyttaler.

  11. #11
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,835
    Tagget i
    4 Innlegg
    Eg har leika meg med ymse sub-løysingar opp gjennom åra, og dessutan høyrt fleire oppsett med ulike måtar å få lyden til på.

    Eg må innrømme at det er vanskeleg å få til skikkeleg stereolyd med perspektiv og "ekte" romoppleving med 5.1-anlegg, og det er ikkje særleg lettare med stereohøgtalarar og ein sub - to subbar har for meg vore lettare å få til. Eit unntak er når delefrekvensen er skikkeleg låg, nede under 70 Hz. Det kan godt vere at øyrene våre ikkje har retningskarakteristikk når vi kryp ned under iallfall 40 Hz, men høgtalarar som er i stand til å levere "alt", er det aller beste. Eg kan peike på høgtalarane til Roger Sanders (mine erfaringar var med "Eros" frå den tida han hadde firmaet Innersound, men dei moderne frå Sanders Sound System er ganske like lydmessig) som har aktiv deling mellom elektrostatpanela og nokre skikkelege wooferar - ikkje ekte "sub", men dei går nedimot 24 Hz, heiter det. Og det med ein tranmisjonslinjebass - ganske ulik gamle IMF TLS 80 som eg hadde på 70-talet (mykje, mykje betre, må eg få presisere) Med finjustering av nivået skapar desse svært godt lydbilde. Og då delte dei på over 400 Hz (av gode grunnar som vi ikkje tek opp her). Det er massevis av rominformasjon frå 24 til 400 Hz (men ganske sikkert meir i øvre enn i nedre ende av dette frekvensavsnittet). Sanders sine fysisk små transmisjonslinjebassar er mykje meir slagferdige enn det eg fekk ut av TLS 80, sjølv om dei spelte imponerande djupt. Og ettersom Sanders var smale, var det enklare å få dei til å "forsvinne" i lydbildet, enn kva eg nokonsinne fekk til med IMF-hundehusa.

    Ei periode på 90-talet fekk eg teste ut den aller råaste servo-subben til Mirage. Dette var ein ekte subb, som gjekk skikkeleg djupt under det høyrbare området, og kunne få resonansar i det meste. Det var imponerande, men ikkje så veldig gøy, heller irriterande. Og eg fekk heller ikkje til å integrere dette med dei høgtalarane eg hadde på prøve, og heller ikkje på dei Genesis 8300 eg hadde som referanse. Ein diger sub inne i rommet skapte problem, uansett kvar eg plasserte han.

    Eg har eit 5.1 multianlegg. Heilt greitt til film, men når det skal finhøyrast musikk innspelt i to kanalar, vert det utilstrekkjeleg. Men spelar eg 2L-opptak, vert eg mindre frustrert. Ikkje perfekt (ein kan ikkje forvente alt frå eit anlegg i rimeleg prisklasse), men slik at eg fattar vitsen med fleire kanalar. Og det meste av problematikken kjem av at eg har hengt høgtalarane på veggen, og ikkje har meir enn ein subb (dipol, men likevel..)

    Eg har brukt fulltoneelektrostatar som kryp ned til 30 Hz, og har vore godt fornøgd med bassen frå musikalsk synsstad (eg er gammal bassist, og har sterke føringar på korleis eg ikkje vil ha lyden.....), sjølv om det har både praktiske og prinsippielle utfordringar. Sanders-bass har kanskje vore mindre korrekt, men mykje meir musikalsk.

    Den aller beste bass eg har oppnådd (og det med god margin) er nok ein fulltonehøgtalar (rundstrålande) med bassrefleksopningar i kabinettet, men som er oppgjeven til å spele akkurat like djupt som Sanders (24 Hz). Trass i identiske frekvensdata med Sanders, spelar MBL 101 på absolutt alle høyrbare måtar betre enn alt anna eg har hatt i hus. Mykje meir dynamikk, autoritet, nyanseringsevne, rein lyd, kontroll. Og det i ei etter måten lita (41 m2) stove der høgtalarane står med litt over 2 meters mellomrom.

    Eg har altså slått frå meg subwoofer til det seriøse hifi-anlegget, og går for fulltonehøgtalarar. Det eg går glipp av nedover i frekvensområdet under 24 Hz, har eg høyrt ved nokre høve. Og eg er ikkje interessert. Eg skal prøve meg på biamping og litt eksperimentering med forsterkarar framover, men trur elles eg er i mål. Men til kinobruk stiller eg lågare krav, og kan halde meg til eit rimeleg 5.1-anlegg.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  12. #12
    Hifi Freak Roald's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2005
    Innlegg
    3,822
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Om det er dårlig integrering av subbene eller at subbene tydeliggjør flere av problemene som oppstår i et rom ved lave frekvenser kan sikkert diskuteres, men ja, ofte kan det bli litt galt.

    Nivået på subb trengs ikke justeres forskjellig for film/musikk men heller for foretrukket lydnivå.

    Servo subber har sine fordeler men disse går stort sett på lavere forvrengning, argumenter som hurtig bass er hifi svada forsinkelser i DSP løsningene kan dog variere en del

    Som tidligere eier av Gaia trenger du ikke at andre forteller deg om hva nok headroom gjør med formidlingen av musikk
    Dette virker Når mørket senker seg Kom og hør eller aller helst inviter på en lytt til anlegget ditt


    Ja til musikk på blå resept………….

  13. #13
    Hifi Freak niels's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2002
    Sted
    Moraira, Spania.
    Innlegg
    2,753
    Tagget i
    0 Innlegg
    Alle rom er forskjellige og der er ikke noen universal mal for sub oppsett egentlig, desuten har alle sin personlige smak. Mange i AV bruker dedikerte midbass moduler for å få ekstra "slam" høyere oppe enn det en sub er beregnet på og noen her på forum har veldig seriøse hjemmebygde systemer med dedikerte basstårn for hver kanal og der deler de sikkert en del høyere. Mange veier til Rom jo.
    Det man får når man deler for høyt er problemer med integrasjonen med hovedhøyttalerne og man begynner å kunne høre hvor bassen kommer fra. Noen subwoofere har desuten dårlige filtre og deler man ved 100 hz vil den fortsatt spille med langt høyere oppe.
    Jeg har ikke så mye erfaring med sub setup, men jeg har bemerket med min at f.eks. ved 40 hz er det veldig lett å høre forskjell på fase mens høyere oppe er der nesten ingen forskjell.
    At subben noen ganger lever sitt eget liv tyder jo gjerne på elendig plaseringen av subben og integrasjon med rommet, mange ganger opplever man elendig respons med èn subwoofer, med to blir der en helt annen dekning i rommet og rommet "lades" på en helt annen måte. Mange rom sliter med enorme avvik i bassen, 50 hz peak og uten masse jobbing med det får man ikke god integrasjon. Subben skal desuten, som sagt, stå der den spiller bedst og ikke der man vil ha den, sett den i lytteposisjonen og kryp rundt på gulvet for å finde den bedste plaseringen, ved meg tror jeg faktisk det ville være ute i gangen men det går jo ikke.
    Akkurat hvor subben skal supplere hovedhøyttalerne er man nødt til å peile seg inn på, det avhenger igjen av rommet, i mitt forrige, mindre rom målte jeg mine Aeon I og hadde faktisk respons til under 30 hz der, det har jeg også nå men da må jeg måle nede i borterste hjørne av stuen og der sitter jeg jo ikke. Med sub har jeg solid respons til 30 der jeg sitter og det er nok for meg, men ønsket er en sub til. (får dog ikke lov til det tror jeg.)
    Mht. film, min Cambridge BD751 spiller sender ut LFE info ved bruk av DolbyDigital (ikke ved DTS) til mine høyttalere (det burde den egentlig ikke gjøre) men himmel for en forskjell en sub da gjør til film i stereo.
    Micro Seiki BL77 l MA707 l ST10 l AT33 PTG II l Rothwell MCL l Musical Fidelity V-LPS II
    Bryston B100 SST DA l Cambridge 751BD l Squeezebox 3 l Tandberg TCD-440A l Nakamichi LX5
    Martin Logan Aeon I l REL i stereo l Furutech TP-60E

  14. #14
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    19,594
    Tagget i
    19 Innlegg
    Torget
    1
    Som det er sagt er det lurt å dele lavt. Selv deler jeg ved 40hz da mine høytalere går rimelig dypt selv. Med og uten subb merkes kun ved å suben betoner de dypeste tonene, ikke at den er merkbart tilstede ellers. En pussig bonus er at diskanten oppleves renere med sub innkoblet.

    Når dette er sagt er jeg tilhenger av to subber. Dette slik at de utfaser hverandre. Har hatt noen monstersubber men synes det er vanskelig å integrere bare en sub nesten uansett hvor dypt en deler den.
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  15. #15
    Hifi Freak Karma's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    1,965
    Tagget i
    0 Innlegg
    Mye interssant tankegods her nå..Så langt "leser" jeg at servo system ikke gjør så mye med evnen til integrering og samspill med hovedhøyttalere? Servo har først og fremst med forvrengningsnivået å gjøre. Det betyr at om man finner en sub med lav nok forvrengning, så trenger man ikke bekymre seg så mye om det er servoteknologi eller ikke? Det blir kanskje langt viktigere med et godt romkorreksjonssystem i subben?

    Ser samtidig at mange sverger til to subber i et stereooppsett. Synes det er noen motsetninger her. Dette fordi de fleste samtidig mener at subben må deles lavt, f.eks på 50. Det er jo et faktum at dess lavere man deler subben, dess mindre retningsbestemt bass gir den. Om man deler på et høyere nivå, blir det dermed lettere å lokalisere hvor subben står. Da skjønner jeg bedre at at det totale lydbilde i stereo tjener på en sub på hver side.

  16. #16
    Hifi Freak RojohII's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Innlegg
    2,829
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Karma Se Innlegg

    Ser samtidig at mange sverger til to subber i et stereooppsett. Synes det er noen motsetninger her. Dette fordi de fleste samtidig mener at subben må deles lavt, f.eks på 50. Det er jo et faktum at dess lavere man deler subben, dess mindre retningsbestemt bass gir den. Om man deler på et høyere nivå, blir det dermed lettere å lokalisere hvor subben står. Da skjønner jeg bedre at at det totale lydbilde i stereo tjener på en sub på hver side.
    De som hevder at de bør deles lavt, er de som lar hovedhøyttalerne spille full-range. Å lage overlapp mellom sub og hovedht. blir bare krøll. Fordelen er selvsagt at man slipper flere komponenter i linjenivå-kjeden. Ulempen er at basselementene i hovedhøyttaler forvrenger og komprimerer som før.

    Jeg begynnte med subwoofer en gang tidlig på 90-tallet. Kjøpte den etterhvert kjente B&W ASW-800 som var en av de tidlige seriøse aktive subene basert på basselementet fra B&W 801 Matrix. Etter tips fra Martin Colloms test av denne suben, prøvde jeg ut aktiv deling, og har siden den gang alltid foretrukket å filtrere hovedhøyttalere.

    De siste årene har jeg kjørt stereo-suber med h.h.v. 2x10" i lukket, 15" bass-refleks, 2x15"PP i bassrefleks og nå 1x18". Deler aktivt v/100Hz. Integrerer sømløst hver gang. For meg er ren og kontrollert bassgjengivelse et vanedannende must, og jeg følger derfor alltid samme oppskrift.
    Yamaha CD-S1000 > Lavry DA-11 > EAR Yoshino 861 > Buchardt S400

  17. #17
    Overivrig entusiast novgarod's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    957
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra HCS Se Innlegg
    Som det er sagt er det lurt å dele lavt. Selv deler jeg ved 40hz da mine høytalere går rimelig dypt selv. Med og uten subb merkes kun ved å suben betoner de dypeste tonene, ikke at den er merkbart tilstede ellers. En pussig bonus er at diskanten oppleves renere med sub innkoblet.
    Dette samsvarer nøyaktig med mine erfaringer. Nå har ikke jeg hatt mulighet (tatt meg råd) til å prøve med to suber enda, men tror nok at på sikt blir det to. (To suber jobber jo lettere for å levere samme output, med det som følge at man får mindre forvrengning.)
    Jeg forsøkte med lavnivåtilkobling, men opplevde høynivåtilkoblingen som betydelig enklere å integrere.
    Deler ved 40hz og har justert fasen 90grader for å kompensere for subbens plasseringsavstand bak hovedhøyttalerne. Har nivå-matchet output ved hjelp av db-måler og testtoner.
    Sub oppleves nå kun som en forlengelse av hovedhøyttaler og merkes egentlig best når den slås av. Da mister lyden liksom noe av sin realisme og brillians. Alt blir "smalere", "lavere", "grunnere" og "flatere" på en måte...
    Har tidligere prøvd sub uten Auto-DSP/EQ, uten særlig hell, så jeg var usikker når jeg kjøpte denne gangen også, men har ikke angret et sekund. Suben er kommet for å bli...
    Siste redigert av novgarod; 17.06.2012 kl. 14:13.
    AKG K551, Pro-ject Debut III Esprit + PhonoBox mk II, Arcam rDac kw, Xindak Muse Delux 1.0, Xindak XA-6950, ProAc Response 2.5, Velodyne CHT-12Q, SoundRight CU kabler.

  18. #18
    Hifi Freak Class's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra novgarod Se Innlegg
    Jeg forsøkte med lavnivåtilkobling, men opplevde høynivåtilkoblingen som betydelig enklere å integrere.
    Jeg roter med terminologien her antar jeg men betyr dette at du kobler sub-en til forsterkerens høyttalerutganger og høyttalerne til sub-en..?
    Jeg har samme sub som deg men har ikke forsøkt dette enda.
    RME UCX - Novation Bass Station II - NI Maschine 2 - Arturia Beatstep Pro
    Akai LPK - Novation Impulse - Yamaha HS7 - Novation Circuit
    Korg Volca Sample - Logic Pro X - Ableton Live - Mac OS

  19. #19
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    19,594
    Tagget i
    19 Innlegg
    Torget
    1
    Høynivå er den veien jeg har valgt. Jeg har valgt å tappe effektrinnene to ganger. Dvs en høytalerledning til sub og en til høytaler. Fungerer helt fint hos meg. Tviler på at effekttrinnene ser subben nesten i det hele tatt.
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  20. #20
    Overivrig entusiast novgarod's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    957
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Class Se Innlegg
    Sitat Sitat fra novgarod Se Innlegg
    Jeg forsøkte med lavnivåtilkobling, men opplevde høynivåtilkoblingen som betydelig enklere å integrere.
    Jeg roter med terminologien her antar jeg men betyr dette at du kobler sub-en til forsterkerens høyttalerutganger og høyttalerne til sub-en..?
    Jeg har samme sub som deg men har ikke forsøkt dette enda.
    Nei, jeg har koblet sub og høyttalere parallelt fra forsterker.(Som HCS har gjort, ser jeg.) Å koble høyttalerne via sub er ikke praktisk mulig med den plasseringen jeg har.
    AKG K551, Pro-ject Debut III Esprit + PhonoBox mk II, Arcam rDac kw, Xindak Muse Delux 1.0, Xindak XA-6950, ProAc Response 2.5, Velodyne CHT-12Q, SoundRight CU kabler.

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Tags for denne Tråden

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed