Barbaresco skrev:
Medea kunne godt stått hos meg, men jeg er usikker på hva som er grensen for skambud. Ønsker du å oppgi tallet? Evt på PM? Deretter må evt WAF-godkjenning på plass. Disse er i gråaktig ørkentre, ikke sant?
Jeg vil helst selge med det tilhørende paret Audio Physic Terra subwoofere og det aktive delefilteret fra Mace Audio som er spesiallaget for denne kombinasjonen med de samme romkorreksjonsmulighetene som de orginale Medea og Terra bassforsterkerne har.
Dette Medea paret og Terra paret har blitt modifisert en smule. De har nettopp fått ny finèr. Det er valnøttrot som først er kjemikaliebehandlet for sollysbeskyttelse for deretter å blitt påført ekte høyglans transparent pianlakk i 24 lag. De er altså speilblanke. Selve kabinettene er beholdt som orginale. Medeas kabinetter er laget i noe som kalles Panserholtz. Dette er et kunstig laget treverk med en massetetthet som gjør at de ikke flyter i vann. Treverket er så hardt at det ble brukt i deler på amerkanske militære kjøretøyer under Golf-krigen. Det sies at dette treverket er så hardt at det tåler pistolskudd. Terras kabinetter er laget av MDF. Selve Manger elementene i Medea er byttet med helt nye. Det front-monterte elementene er den helt siste versjonen og de sidemonterte er tilsvarende versjon som fulgte med Medea orginalt. Alle Manger elementene er så modifisert ved å sette membranene inn med en spesiell lakk. Dette var en planlagt oppgradering Audio Physic hadde til en eventuell Medea Mk.III (en høytaler som aldri ble en realitet). Bass-elementene i Medea og Terra subwooferne er de orginale som stod i høytalerne når de var nye. Det interne passive delefilteret i topp-modulene til Medea er fjernet. Det er nå ingen passive komponenter i signalveien mellom de front-monterte Manger elementene og høytalerterminalene. De side-monterte Manger elementene er koblet i serie etter det front-monterte Manger-elementet men i parallel med hverandre. Mellom det front-monterte og de side-monterte er det installert en coil. Dette gjør at de to sidemonterte elementene til sammen spiller med halvt nivå av det front-monterte elementet. Videre er internkablingen i topp-modulen erstattet med høykvalitets kobberkabel. Det er også laget en metallplate med høytalerterminaler på som kan erstatte den innbygde bassforsterkeren bare ved å skru ut forsterkeren, lodde av kablene og lodde på kablene på høytalerterminalene på innsiden av metallplaten for deretter å skru inn metallplaten i hullet som bassforsterkeren etterlater seg. På denne måten er høytaleren fullstendig klarlagt for aktiv deling og drift av kun eksterne forsterkere. Det gamle interne delefilteret til toppmodulen er også bygget inn i et kabinett med høytalerterminaler inn og ut slik at man kan drive høytaleren slik den var tenkt orginalt med passivt delt toppmodul og aktiv bassforsterker (dersom bassforsterkeren ikke erstattes med metallplate). Lignende metallplater for å erstatte bassforsterker er også laget for de tilhørende Terra subwooferne, slik at man kan drive dette som et treveis system med separat aktivt tre-veis delefileter. Alle de 4 bassforsterkerne har forøvrig fått full overhaling og er som nye. De orginale sorte topp-platene i MDF på Terra subwooferne er erstattet med glattpolerte sorte granittplater med samme form og mål som de orginale MDF topp-platene. De orginale MDF topp-platene var fastlimt til subwooferen. De nye granitt topp-platene ligger løst på toppen av subwooferen med en matte av sorbothane mellom granittplaten og subwooferen. Sorbothane-matten både klistrer granittplaten til subwooferen og demper vibrasjoner fra granittplaten. Tilsvarende sorbothane matter finnes også mellom toppmodul og bassmodul på Medea høytalerne. På Medea er dette orginalt. De orginale steinplatene og frontspiken som fungerte som føtter for Medea er erstattet med Townsend Audio Stella Seismic Platforms, men skruehullene til orginalføttene er fremdeles til stede og både spikene og steinplatene er tatt vare på slik at de kan benyttes som orginalt. Spikene på Terra subwooferne er erstattet med spesialformede trekantede Symposium Acoustics Ultra Platformer som skal plasseres under subwooferne uten at den benytter spikes. Spikene er tatt vare på og skruehullene for å montere spikene under Terra er fortsatt inntakt slik at de også kan benyttes som orginalt. Et spesiallaget aktivt delefilter er bestilt fra Mace Audio i Østerrike. De lager et aktivt tre-veies delefilter som foretar all prosessering på signalet digitalt. Det vil si at delefileret har en A/D converer etter inngangen og en D/A converter før utgangen. Det er valgfri lowpass og highpass delefrekvens for alle tre kanaler i tillegg til filtre som tilsvarer filterne som finnes i de orginale bassforsterkerne som sitter i Medea og Terra. Disse kan korrigere bassresponsen for romstørrelse, for rommet beskaffenhet og for materialet i rommets vegger i tillegg til fase og nivå for bassen. I tillegg er det implementert et filter som korrigerer for forvrengningen basselementene har i forhold til økende slaglengde. Alle disse filterne kan kobles helt ut eller justeres individudelt for hver kanal. ADC og DAC foretas av de innebygde 32bits Sabre A/D og D/A converterne fra ESS Tech.
Det totale modifikasjonsprosjektet er designet av Joachim Gerhard (grunnlegger, tidligere sjefskonstruktør for Audio Physic og orignaldesigner av Medea høytalerne).
Min tanke var å drive dette systemet helt aktivt med 6 forsterkerkanaler ved å erstatte de fire bassforsterkerne med metallplater og bruke det aktive delefilteret for å benytte Terra subwooferne fra 5Hz til 20Hz, Medea bass fra 5Hz til 150Hz og Manger elementene fra 150Hz til 36Khz. All deling med 6db/Oktav.
Som du skjønner er det lagt ned mye tid og penger i denne kombinasjonen. Av den grunn nærmer prisen jeg ønsker meg bare for høytalerne hva de kostet nye. Det gjelder også prisen på subwooferne. Delefilteret koster omlag EUR 15K og er helt ubrukt.
Når det gjelder Kronos så er de også modifisert med nytt passivt delefilter i mellomtone/diskant modulen. Det orginale delefilteret har en fasefeil ved frekvensen der de sidemonterte mellomtone-elementene tar over for det front-monterte koaksial-elementet. Dette medførte en suckouot og en dip på 11db midt i mellomtoneområdet. Av den grunn lød de tynt i orginalform. Det nye delefilteret har kun 4 passive komponenter i signalveien sammenlignet med over 50 i det gamle. Nå er de sidemonterte mellomtone-elementene ikke direkte i signalveien, men koblet som slaver i stedet. Ellers er Kronosene som orginalt i Makkasar Ebony finish. De selges helst sammen med de to Minos subwooferne som i sort finish er helt originale. Også modifikasjonen på Kronos ble designet av Joachim Gerhard.
Cerubin er helt orginale uten modifikasjoner. Finèren har dog blitt noe misfarget av sollys. Av den grunn har jeg flørtet med ideen om å legge ny finèr på disse også i tillegg til muligens ny internkabaling i sølv og ny ekstern kabling mellom den eksterne basskontrolleren og høytalerne. Den nye finèren vil i så fall bli Alpis "Grey Tigers Eye" som ble benyttet på Bowers & Wilkins Signature 800. Som denne B&W høytaleren ville mine Cerubin da også blitt lakkert med et antall lag transparent høyglans pianolakk for speilblank overflate.