Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 34
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Noen som har en enkel forklaring på spredningskarakteristikk på de to overnevnte ? Fordeler/ulemper...
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  2. #2
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,599
    Tagget i
    4 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.

    Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  3. #3
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra Okv
    Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.

    Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
    Kan dette utdypes ?
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  4. #4
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,386
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    bass er omnidireksjonell uavhengig av om den gjengis via horn eller bassrefleks
    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  5. #5
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra LMC
    bass er omnidireksjonell uavhengig av om den gjengis via horn eller bassrefleks
    mvh
    Leif
    Hva består så forskjellene i ?

    Takk for råd..
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  6. #6
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,386
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    nedover i bassen er det vel ikke noe forskjell iom at de sprer omni (helt rundt) og det gjøre bassen enten den kommer fra et horn eller en bassrefleks
    iom at bass er mindre direksjonell jo lenger ned du kommer er spredningen "total"
    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  7. #7
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Hvilke andre egenskaper bør nevnes for å belyse forskjellene imellom disse to ?
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  8. #8
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,599
    Tagget i
    4 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra HCS
    Sitat Sitat fra Okv
    Så lenge hornet har noenlunde praktiske dimensjoner så er spredningen lik, fordi dimensjonene på munningen i begge tilfeller er veldig liten i forhold til bølgelengden.

    Det er andre egenskaper som skiller disse prinsippene fra hverandre, med sine respektive fordeler og ulemper.
    Kan dette utdypes ?
    Ja.


    Får gjøre et forsøk i hvertfall.
    Rent generelt, kan det vel sies slik:

    - Horn blir fysisk større
    - Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten
    - Horn (basshorn) kan ha kraftige resonanser oppover i mellomtoneområdet
    - Bassrefleks har høyere forvrengning og kompresjon ved høye lydtrykk pga ulineariteter i porten
    - Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk
    - Den akustiske forsterkningen i et horn virker over et mye større frekvensområde
    - Horn er mye verre å designe og bygge


    Alt dette avhenger selvfølgelig av den aktuelle designen og valgene som gjøres.
    Mange måter å lage en høyttaler på, selv innenfor samme prinsipp.

    Horn og bassrefleks er heller ikke to vidt forskjellige prinsipper, selv om det som oftest brukes forskjellige regnemetoder for beregning.
    Mange morsomme og gode kontruksjoner kan designes mellom en bassrefleks med liten kasse og port som ene ytterpunkt og til et ekte basshorn med dimensjoner på munningen som er sammenlignbar med bølgelengden (Et slikt horn vil også være retningsbestemt i bassområdet).

    Mange praktisk realiserbare hornlignende design er en slags kvartbølgekonstruksjon.
    Transmisjonslinje, Tapped horn, Tapped pipe osv er varianter av horn og pipelignende design.
    Hvis munningen er størst, kalles det gjerne horn, mens hvis munningen er minst, blir det en transmisjonslinje.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  9. #9
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Takker okv. Nyttig info dette.

    Siden horn gjerne oppleves mer dynamisk enn endel bassrefleks-løsninger vil dette gjelde i bassområdet også,eller er dette mer aktuellt i mellotone/diskant ?
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  10. #10
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,599
    Tagget i
    4 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra HCS
    ..
    Siden horn gjerne oppleves mer dynamisk enn endel bassrefleks-løsninger vil dette gjelde i bassområdet også,eller er dette mer aktuellt i mellotone/diskant ?
    I aller høyeste grad.

    Jeg utelot å si noe om lydkvalitet, da dette alltid vil være diskutabelt.
    Men horn omtales ofte som mere dynamisk/har kraftigere transienter.
    Dette er noe av det jeg forbinder med 'hornlyd'.

    Dette kan forklares dels ved at hornkanalen ikke komprimerer lyden slik som en refleksport vil gjøre, dels fordi basselementet har mindre utsving for å oppnå samme lydtrykk.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  11. #11
    timc
    Guest

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra Okv


    - Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten

    - Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk


    Hvilke resonanser du får i porten av henger helt av dimensjon, og hvor bassen er delt.

    Horn har skyhøy forvrengning. Utsagnet ditt gjelder kun harmonisk.

  12. #12
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra timc
    Sitat Sitat fra Okv


    - Bassrefleks har lite problemer med resonanser i porten

    - Horn har lavere forvrengning og høyere lydtrykk


    Hvilke resonanser du får i porten av henger helt av dimensjon, og hvor bassen er delt.

    Horn har skyhøy forvrengning.
    Utsagnet ditt gjelder kun harmonisk.
    Gjelder dette i bass området og hvilke frekvenser snakker vi om? Hvilken målenhet er "skyhøy" ?
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  13. #13
    timc
    Guest

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

    Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

    Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

    At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.

  14. #14
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra timc
    Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

    Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

    Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

    At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
    Derav kommer størrelse inn om jeg leser deg riktig ? Og gjelder denne forvrengningen uavhengig av frekvensområde ?

    Er det så at hornprinsippet måler dårlig men subjektivt kan lyde bra ? Tolker deg dithen..
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  15. #15
    Hifi Freak slowmotion's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    5,887
    Tagget i
    0 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra timc
    Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

    Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

    Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

    At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
    Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?


  16. #16
    timc
    Guest

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra HCS


    Derav kommer størrelse inn om jeg leser deg riktig ? Og gjelder denne forvrengningen uavhengig av frekvensområde ?

    Er det så at hornprinsippet måler dårlig men subjektivt kan lyde bra ? Tolker deg dithen..
    Dersom jeg har forstått rett, så har ikke dette noe med størrelse og gjøre. Foldede horn (ala klipschorn) er det værste man kan gjøre, for da får man flere diffraksjonspunkter, og flere vegger som kan gi reflekser. Denne effekten menere Geddes er hørbare, og bør unngåes. Herom strides de lærde Prinsippielt er jeg enig med Geddes, men har ikke lyttet til en waveguide bygget på hans geometri. Grunnen til at dette opstår, er i stor grad fordi alle konvensjonelle horn er formet etter Websters hornligning. Denne har en del forenklinger, som at den anntar at bølgefronten i throaten er plan. Dette er ikke tilfellet i praksis.

    Hornprinsippet måler på mange områder fenomenalt bra. Spesielt når man ser på lydtrykkene som kan produseres i forhold til tilført effekt, og benyttet slaglengde. Direktivitetskontrollen ved høye frekvenser kan også gjøres bra.

    På andre områder måler horn (og kompresjonsdrivere) meget dårlig, men undersøkelser har vist at disse ulineartiteten er veldig vanskelig å detektere. Denne biten er det Vosihvillov jobber med.

  17. #17
    vredensgnag
    Guest

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Det er mange teorier omkring hvorfor vi liker hornlyd, til tross for de høye forvrengningene. Et viktig moment er at forvrengningen er musikalsk harmonisk, tilsvarende den andreharmoniske i visse forsterkerteknologier.

    Et annet moment er at hornet behandler lydbølgene og gjør dem kaotisk reflekterende mot lytteren, det blir en annen lydsum enn ved direktestråling - og denne lydsummen bærer mindre preg av interaksjon med rommet. Det påstås at hornhøyttalere låter mer "likt" fra lytterom til lytterom enn andre løsninger.

    Når vi lytter til en direktestrålende høyttaler får vi direktelyd, pluss siderefleksjoner - demper vi disse (og andre refleksjoner) - så ender vi opp med direktelyd kun.
    Men i et horn "blandes" lyden, slik den blandes i en konsertsal, der vi får en sum bestående av direktelyd, refleksjoner fra sidevegger, fra veggen bak de som fremfører, osv. Alle gode konsertsaler har reflekterende flater som omfavner orkesteret og som kaster lyden omkring og til publikum - tenk på det som et megahorn ...
    Dette er også en av grunnene til at det kan være vanskelig å pinpointe kildene i et orkester, et av ankepunktene som enkelte har mot horn, men som altså faktisk gjør at disse er nærmere konsertgjengivelsen i forhold til hifi-idealet der vi skal kunne sette virtuelle post-it lapper på hver klaff på en klarinett før vi er fornøyde.

  18. #18
    vredensgnag
    Guest

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Sitat Sitat fra timc
    Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

    Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

    Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

    At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
    Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?

    I CD vs. LP tråden linket jeg til Geddes ulike papers omkring dette.

    http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm

  19. #19
    timc
    Guest

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Sitat Sitat fra timc
    Horn er per definisjon belemret med en del ulineariteter (ref Voshvilov og Geddes)

    Husker jeg rett er det snakk om titals prosent. Samme personene har derimot også konkludert med at disse ulinearitetene (ihvertfall en del av dem) ikke gir subjektive negative utfall. Men sånn rent teknisk så er de der.

    Geddes kampsak er å minimere tvergående og tilbakegående bølger i hornet. Disse forårsakes av diskontinuiteter som man har i vanlige CD horn, og fra difraskjon i munningen (blant annet)

    At ett bra horn har veldig lav harmonisk forvrengning derimot er sikkert. Det viktigste er kanskje at horn har veldig lav kompresjon.
    Det er jo interessant, men ved hva slags nivåer er det "titals prosent"? Ved hvilke frekvenser? Hva slags horn? Hva slags forvrengning?

    Her må jeg bare referere deg videre til paperene til Voishvillo og Geddes

    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6078
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=6998
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13744
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12849
    http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11243

    Send en PM om du ikke har tilgang.

  20. #20
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    20,487
    Tagget i
    26 Innlegg

    Hornbass kontra bass refleks-bass

    Mange gode svar der timc. Kan du si noe om forvrengningen prosentvis er lik uavhenging av frekvens på signal eller om det er gitte områder som forvrenger mer enn andre i en hornløsning ?
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed