Som Bromkamerat så startet jeg også med en stor trafo for å rense lyden. Etter den gode erfaringen med dette, klarte jeg aldri å leve uten filter på strømmen igjen. Det låt rufsete og hardt uten denne trafoen. Hadde dengang en klasse A forsterker så da gjorde trafoen heller ikke noe galt med dynamikken i lyden. Så for folk med klasse A effektforsterkere så er disse trafoene supre. Etter hvert fikk jeg en klasse AB-forsterker. Lyden var fortsatt bedre med denne trafoen enn uten, men nå kom de negative tingene litt til syne også. Det tok brodden av pulser i musikken. Dette førte til at lydbildet låt enda mykere enn noengang. Men jeg vil at lydbildet skal låte mykt bare pga. at støyen i nettet blir borte, ikke pga. at en filer bort pulsene (impulsene) i musikken.
Gjekk da steget til T+A filteret. Men opplevde at dette hadde noenlunde lik lydsignatur som en trafo. Den hjelper litt, men mindre enn en trafo, og tar litt dynamikk i musikken. Gjekk da over til Isotek Minisub II. Da fikk jeg i pose og sekk. Her var det økt dynamikk og mer strøyfrihet i en og samme pakke. Lydbildet glitret som aldri før, og alt låt samtidig mykere og mer organisk. Men opplevde samtidig at diskanten stakk litt av. Diskanten fant ikke sin naturlige posisjon på instrumentet i lydbildet. Det ble altså noe galt med perspektivet, selv om jeg opplevde rommet mer opptegnet og klarere enn før. Så hjernen min ble litt forvirret av denne lyden, selv om jeg opplevde det hele som en lydforbedring enn å ikke ha nettstøyfilter.
Det var da jeg tok neste steg (og mer enn 3x dyrere). Kjøpte meg en nettstøyfilter til. Et Transparent Audio Power Isolator XL. Koplet dette til den utgangen på Isoteken som takler mest strøm. Koplet deretter effektforsterkeren til dene seriekoplingen mellom Transaparent og Isotek. Da falt det hele på plass. Diskanten plasserte seg da der den skulle. Og lydbildet glitret enda mer. Den lydforbedringen som jeg opplevde med å gå til innkjøp av Isotek, den lydforbedringen opplevde jeg nå en gang til og kanskje vel så det. Enda klarere lyd, enda varmere lyd, enda mer organisk lyd, enda bedre perspektiv. Og nå ble ikke ørene forvirret av diskanten lengre. Den falt helt på plass, og plasserte seg svært nøyaktig på instrumentene i perspektivet.
De andre tingene som cd-spiller osv. går direkte i Isoteken på de mer filtrerte utgangene som ikke er så strømsterke. Så jeg opplever Isoteken god nok til cd-spillere og denslags. Men den er ikke skikkelig filtrert mot nettstøy på disse to utgangene som skal til effektforsterkere og annet strømkrevende utstyr.
Nå lurer kanskje noen på: Hva om jeg koplet effektforsterkeren rett til Transparenten som så ble koplet rett til nettet (stikkontakten i veggen)? Da ble lyden en del bedre enn med Isoteken, men ikke dobbelt så god. Bare litt bedre. Det var når jeg seriekoplet dem at den svært store effekten kom. Og tro bare ikke at dette første til noen begrensning av dynamikken. Den økte bare ytterliggere. Og impulsene i musikken får nå virkelig boltre seg. De piskes ut. Og nå blir jeg ikke trøtt i ørene lengre heller av å høre på musikk. Jeg fikk i pose og sekk. Om noen lurer på hva disse to filtrene koster i sum, så er det ca. 32 tusinger. Det er bare filtrene. Nettkablene er da holdt utenfor regnestykket. Noen vil kanskje nå hevde at jeg kunne kjøpt mye musikk for dette, men jeg har allerede mer enn jeg klarer å høre gjennom i dette livet. Gidder ikke å regne det over til antall brød eller øl heller. For meg er stereoanlegget noe som beriker livet mitt. Og for dem som lurer, sitter ikke om kveldene og hører audiofile plater. Hører mye gammelt og godt. Som Jacha Haifetz store fiolinkonserter f.eks. Eller hva med Mozarts Requiem... Den yngre generasjonen har gått glipp av noe når dem ikke vet hva slike ting er. Og ellers får nå folk bare spandere det de vil på sitt stereoanlegg. Og de som ikke hører forkjell med eller uten nettstøyfiltre, de får da bare være lykkelige for at de da sparer masse penger som de da kan bruke på andre ting, f.eks. biletter til gode konserter.