Strømrenser

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Noen som har testet litt forskjellig, og har noen formening om hvor forholdet mellom pris og ytelse er på et fornuftig nivå?
 
K

knutinh

Gjest
Nei jeg har ikke testet strømrenser.

Vurderer du å kjøpe strømrenser for å løse et konkret problem, eller håper du bare på en generell "lydforbedring"?

-k
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Torek skrev:
Noen som har testet litt forskjellig, og har noen formening om hvor forholdet mellom pris og ytelse er på et fornuftig nivå?
Jeg har prøvd noen. Hos meg har ingen hatt noen som helst positiv effekt før jeg kom opp på de mer påkostede, som Isotek MiniSub G2. Men jeg vil ikke overdrive effekten; selv om de hadde en viss lydforbedrende effekt for meg; jeg skulle nok hatt minst like mye glede av å bruke samme beløp hos en eller annen platebutikk. Og vel så det.

Mvh Vidar P
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei,
jeg også vurderer strømrens av den årsak at jeg jevnlig plages av en litt hard "kant" i lydbildet - dette kommer og går litt....... Håper dette kan "renses" slik at jeg får "nattlyd"... Jeg har også 2 stk varmepumper som trolig også kan generere støy på nettet.

Snakket med Leif Erntsen/DP og han anbefalte iso/sikkerhetstrafo....uten at jeg vet hva som er spesielt med denne fremfor andre strømrenserer - så dersom noen kunne forklare dette, så hadde jeg blitt glad... (Ikke meningen å "kuppe" tråden... antar dette også kan være relevant for trådstarter)...

-Brum
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Brum skrev:
(Ikke meningen å "kuppe" tråden... antar dette også kan være relevant for trådstarter)...

-Brum
I aller høyeste grad :)

knutinh skrev:
Vurderer du å kjøpe strømrenser for å løse et konkret problem, eller håper du bare på en generell "lydforbedring"?

-k
Det er dette jeg er litt nysgjerrig på. Har ikke noe konkret problem, men har blitt fortalt at mine komponenter ikke vil fungere optimalt uten en god strømkabel. Vet ikke hvorvidt dette gir noen hørbar forskjell heller, men det kan vel i alle fall ikke være noe poeng om man ikke har en strømrenser mellom kablene og den gode gamle stikk kontakten? ::)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke har et problem, så er mitt råd å ikke forsøke å løse det heller. Bruk pengene på gode plater, utvid den musikalske horisonten, kjøp etpar bøker om musikk, eller sågar et par hodetelefoner som gjør at du kan lytte når det ellers skal være stille.

Strømrensere (som min egen Isotek Sigmas) kan gjøre lyd en anelse bedre om man er heldig; men er ingen erstatning for kildemateriale eller et godt, velbalansert hifisystem. Imo.

Mvh Vidar P
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Fornuftige ord det der, og veldig i tråd med min egen filosofi. Lett å bli dratt inn i en spiral der utstyr og stæsj blir viktigere enn musikken selv, og man kanskje kjøper en del ting man egentlig ikke trenger. Innkjøp av strømrenser er uansett ikke aktuellt før nye høyttalere og kabler er plassert og utprøvd i ny leilighet. Bare litt nysgjerrig på hvilken strømrenser som kan være et godt kjøp, HVIS man skal ha en :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I så fall så vil jeg si, og det er kun min egen humble mening, at strømrensere (powerconditionere) med potensielt positiv effekt på lydkvaliteten begynner på nivå med Isotek MiniSub G2. Alt under det har hos meg iallefall vært en glimrende anledning til å sløse bort penger på tøv.

Men det må prøves først; det kan i verste fall sågar gi en forverring av det musikalske utbyttet av platene dine. Da er det IKKE et godt kjøp.

Mvh Vidar P
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Hva med påkostede strømkabler? Blir ikke dette også litt meningsløst, når det kun er den siste meteren fra støpselet? Eller? ???
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Torek skrev:
Hva med påkostede strømkabler? Blir ikke dette også litt meningsløst, når det kun er den siste meteren fra støpselet? Eller? ???
Hvis du fortsatt er interessert i min mening etter dissingen av rimelige nettfiltre over; så vil jeg hevde at no-nonsense skjermede nettkabler kan ha noe for seg i et rottereir av signalkabler bak systemet.

De behøver ikke koste mer enn noen tiere pr meter; som f.eks Supra sin glimrende LoRad; AC nær uskjermede signalkabler er potensielt en uting, og LoRad lar deg sove en anelse roligere. Musikken kan i beste fall låte noe mer dynamisk fritt, er min opplevelse. Men å gå noe mer opp på nettkabler enn denne fornuftig konstruerte kabelen og dens ekvivalenter, det har jeg ikke funnet noen grunn til å gjøre. Etter lyttetester vel og merke.

Mvh Vidar P
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg kjøpte en Power Plant Premier for en måneds tid siden. I begynnelsen var jeg alvorlig i tvil om det var en god investering, men det viste seg at dette var en komponent som trengte en relativt lang innspillingsperiode. Først etter en 3-4 uker begynte den å "slippe" og jeg er nå av den oppfatning at den var vel verd investeringen. Det er forøvrig ikke likegyldig hvilke strømkabler man bruker selv om man har en strømrenser som PPP. Derfor er det lureste å begynne med å oppgradere med noen gode kabler her, og deretter prøve en strømrenser som PPP. Den er forøvrig nede i 17.5k nå.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Ketil skrev:
Den er forøvrig nede i 17.5k nå.
Hmm, "nede i 17.5k" ja. Så var det det at det fremdeles er en god slant penger og at de pengene kan brukes ganske mange andre steder også... ::)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Torek skrev:
Ketil skrev:
Den er forøvrig nede i 17.5k nå.
Hmm, "nede i 17.5k" ja. Så var det det at det fremdeles er en god slant penger og at de pengene kan brukes ganske mange andre steder også... ::)
Den kostet nå 21k for noen måneder siden.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Mente ikke at det var en dårlig pris altså :) Mente bare at 17.5k fremdeles er mye penger, og at det sikkert er mange andre steder jeg personlig kan putte disse pengene, og merke større forskjell. Men, det er som sagt personlig. Sånt kommer jo selvfølgelig ann på hva slags utstyr man har etc...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
17.500,- .... det blir 300-400 cd'er på "offers"-sidene på www.mdt.co.uk det.
Og da har man enda penger til overs til en og annen bok om komponistene...

Bare for å sette det hele i et musikalsk perspektiv :)

Mvh Vidar P
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Torek skrev:
Mente ikke at det var en dårlig pris altså :) Mente bare at 17.5k fremdeles er mye penger, og at det sikkert er mange andre steder jeg personlig kan putte disse pengene, og merke større forskjell. Men, det er som sagt personlig. Sånt kommer jo selvfølgelig ann på hva slags utstyr man har etc...
Det beste er å prøve å eliminere det svakeste leddet i kjeden. I så måte vil nok en strømrenser som PPP være noe av det siste en investerer i. Ut fra utstyret jeg ser du har ville du nok hatt mer igjen for å oppgradere til nye høyttalere f.eks.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Vidar P skrev:
17.500,- .... det blir 300-400 cd'er på "offers"-sidene på www.mdt.co.uk det.
Og da har man enda penger til overs til en og annen bok om komponistene... :)

Bare for å sette det hele i et musikalsk perspektiv :)

Mvh Vidar P
Disse cd'ene skal jo nytes gjennom et anlegg man er fornøyd med og da.
 

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Innlegg
217
Antall liker
0
Ketil skrev:
Ut fra utstyret jeg ser du har ville du nok hatt mer igjen for å oppgradere til nye høyttalere f.eks.
De er allerede på vei ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ketil; joda. Men for perspektivets del. Dette er sistelinje tweaks for de med nær-uendelig store musikksamlinger, i min verden iallefall. Ikke en forutsetning for god lyd, og ikke noe som må gå på bekostning av de mer sentrale aspektene ved hifi'en. Som platebudsjettet f.eks. Fortsatt imo.

Ikke meningen å dra det OT, jeg har selv både positive og negative erfaringer med strømduppeditter; og klarer å nyte god musikk selv på bilstereoen; jeg fremstiller ting basert på min egen farging, og mine egne holdninger; du fremstiller de på bakgrunn av dine. Det er det som er så interessant og perspektivskapende ved HFS; man får alltids så morsomme, lærerike og interessante innfallsvinkler til hifi og musikk fra andre ved slike meningsutvekslinger.

Mvh Vidar P
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har testet flere av Isotek sine produkter. Har selv brukt minisub og nå sigmas.
Hjemme hos meg gjorde det store ting med lyden. Må vel sies å være noe med de største enkeltoppgraderinger jeg har gjort. Konkret fikk jeg en langt sortere bakgrunn, virker som om musikken ble glattere, mindre korning. Det hele hørtes langt mer organisk ut. Detaljer som lå langt bak i lydbildet ble tydligere, samtidig som følelsen av rom ble bedre. Det som gledet meg mest var den ekstra nivået jeg fikk i de dypere oktaver med sigma filteret.
Min vurdering er at alle som er gald i god musikk, burde teste i eget oppsett. Hvor bra det funker hjemme hos deg er avhengig av hvor bra strømnettet er. Slike filter fungerer best med litt dårligere strømnett. Tror uansett at alle vil merke en del forbedringer.
Vet at soundgarden er veldig greie med utlån av produkter, da koster det ikke noe å teste det ut selv i eget oppsett.

Lykke til.
Maxmekker
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.300
Torget vurderinger
1
maxmekker skrev:
...
Slike filter fungerer best med litt dårligere strømnett.
...
... og med komponenter som har dårlig «imunitet» mot forrurenset strømnett. ;)

mvh
KJ
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Ikke alle vil nødvendigvis merke forbedringer, jeg prøvde sigmas i eget anlegg i en uke, i dette tilfellet trakk det i negativ retning imo
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Min gamle forsterker tok faktisk fysisk skade av trøbblete strømnett. Hadde flytende jord, noe som tydeligvis ikke var bra for forsterkeren. Sto foresten i manualen også det da. :p Uansett så kjøpte jeg bare noen enkle nettfilter på Clas Ohlson og smekka på. Det balanserte spenningsnivået mot jord og forsterkeren ble ikke lenger så inni granskauen varm. Men da var selvsagt forsterkeren allerede klar for service.

Nå har jeg hatt 3-4 forsterkere etter denne og har brukt Clas Ohloson filteret bare som en sikring i tilfelle spikes og lynnedslag. Lydmessig hører ikke mine ører noen som helst forskjell i verken negativ eller positiv retning, men så har jeg ikke hatt noe lydmessige problem p.g.a. selve kvaliteten på strømmen heller.

Når et gjelder strømkabler har jeg akkurat lagd meg noen Supra LoRad kabler av den enkle grunn at jeg er lei av kabelspaghettien man ender opp med som følge av disse stive "krøllete" kablene som følger med alt utstyr. Det ser rett og slett ikke ut, så å bruke noen hundre kroner på å lage seg orntlig kabler av den lengden man trenger er vel brukte penger. Lydmessig hører jeg ikke forskjell her heller, men det er betryggende å vite at man har skjermede kabler når det begynner å bli masse kabler i kryss og tvers bak stereobenken.

Nå skal det sies at jeg ikke har noen kraftverk av forsterkere, og det kan jo hende ett dårlig strømfilter kan "strupe" kraftigere forsterker hvis de ikke er av bra kvalitet. Og så er det nok også forskjell på hvor følsomme forskjellige komponenter fra forskjellige produsenter er, men min personlige erfaring er i alle fall at man har mere å hente på å buke penger på andre ting enn dyre strømfilter og strømkabler. Noe jeg har tro på er filter som tar bort DC spenning hvis man er plaget med trafobrum i forsterkere, det høres logisk ut. :)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Vidar P skrev:
17.500,- .... det blir 300-400 cd'er på "offers"-sidene på www.mdt.co.uk det.
Og da har man enda penger til overs til en og annen bok om komponistene...

Bare for å sette det hele i et musikalsk perspektiv :)

Mvh Vidar P
Hei Vidar,

Av og til får jeg en følelse at vi nesten blir for "edrulige", for meg er det eksempelvis ikke noen ide å kjøpe mere plater i plassen for påkostning anlegg.
Å kjøpe 300-400 plater samtidig og hatt tid til å hatt glede av disse ser jeg ikke engang på som et alternativ, synes at hvis jeg kjøper mer en tre samtidig at tiden jeg har disponibelt til å høre på disse samt de gamle er en faktor som må taes i betraktning.
Plater er så billig i dag (ref play.com) at jeg tror at de aller fleste ikke velger bort plater kontra oppgraderinger, tror som sagt at hvis man ikke har en ekstrem kjøpelyst på plater at plateinnkjøp ikke er noe stort tema når oppgraderinger nevnes.

Helt til slutt så tror jeg at en PPP som vil kunne brukes til både kilde/pre og amp er noe som bør vurdere kontra eksempelvis kjøp av dyrere power kabler.
Når det er sagt så ville jeg kun investert i dette hvis jeg var fornøyd med de andre komponentene i systemet

Mvh
Geir
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Har gått veien fra Clas O sin padde med sikring via T+A sin sladd, Isotek Sigmas og nå Burmester Power conditioner 948.

Strømrensere har en del å si for lyden, det er klart. For hver gang har jeg opplevd en markant forbedring. Om du velger å bruke penger på kabler, ny cd spiller etc, tja det er vel ikke et spørsmål om enten eller, men både og. Et anlegg bør i utgangspunktet være balansert, og det jeg merket med Sigmas var at den på mitt nåværende anlegg leverte for lite strøm (dynamikk) noe Burmester klarer på en helt annen måte. På et annet anlegg som ikke er like strømkrevende er nok Sigmas sikker bra nok.

Sagt på en annen måte, forskjellen på lyden, uten strømrenser og med, er hos meg i hvert fall åpenbar ;D

enw
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Selv har jeg ikke opplevd dårligere bass med sigmas filteret, heller det motsatte.
Har testet det med både lyngdorf system og hegel h4 pluss nå en doge integrert rørforsterker.
I alle tilfeller var lyden så mye bedre med filter.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å annbefale å teste selv ;D
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Vidar P skrev:
Torek skrev:
Hva med påkostede strømkabler? Blir ikke dette også litt meningsløst, når det kun er den siste meteren fra støpselet? Eller? ???
Hvis du fortsatt er interessert i min mening etter dissingen av rimelige nettfiltre over; så vil jeg hevde at no-nonsense skjermede nettkabler kan ha noe for seg i et rottereir av signalkabler bak systemet.

De behøver ikke koste mer enn noen tiere pr meter; som f.eks Supra sin glimrende LoRad; AC nær uskjermede signalkabler er potensielt en uting, og LoRad lar deg sove en anelse roligere. Musikken kan i beste fall låte noe mer dynamisk fritt, er min opplevelse. Men å gå noe mer opp på nettkabler enn denne fornuftig konstruerte kabelen og dens ekvivalenter, det har jeg ikke funnet noen grunn til å gjøre. Etter lyttetester vel og merke.

Mvh Vidar P
Det jeg stadig sliter med å forstå med denne hobbyen er hvordan vi kan ha så forskjellig erfaringer?
Min neste oppgradering er nok nettopp nye nettkabler, de kommer ikke til å være særlig skjermet MEN de gjør etter min erfaring MYE positivt mht. lydreproduksjon (De heter Oblivion tech. Coherens og har en pris på 4k for en meters lengde, funker som f.. ved testing her :D)

Strømfilter: Fikk en liten ahaopplevelse ved innkobling av Dillenhøfer filter til kilden i systemet (så hvis noen har noen pent brukte, kjøper jeg gjerne flere til andre komponenter også. Noe av hemmeligheten skal ligge i separate filtre (gjerne i samme boks dog) til hver komponent)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
kwil skrev:
Det jeg stadig sliter med å forstå med denne hobbyen er hvordan vi kan ha så forskjellig erfaringer?
Det er vel ikke så mye å slite med det? :)

Vi bruker alle forskjellig utstyr, og de kan da gjerne ha forskjellig følsomhet på slike ting som strømkabler kanskje? I tillegg har mange forskjellig kvalitet på nettet og på strømkursen?

I tillegg så opplever man forskjeller så forskjellig, og noen opplever de ikke i det hele tatt.

Jeg synes jeg er raus jeg, når jeg drar frem et eksempel med en nettkabel som kan utgjøre en lydmessig forskjell; av den enkle grunn at den er sinnrikt og no-nonsense konstruert, med skjerm; og effekten av innstrålt AC på skjøre DC-signaler er vel ikke særlig kontroversiell. Jeg kunne jo ha sagt at uskjermede nettkabler til en halv formue begynner å lukte mistenkelig likt svindel :(

Men jeg gjør ikke det, fordi det er så mye og mangt i denne hobbyen som vi enda ikke har klart å sette i system; og selv om man tror man er verdensmester og kan alt fordi man har lært seg noen prinsipper fra en lærebok, så eksisterer virkeligheten (som vanlig) i langt flere kulører enn sort og hvitt... som i alle andre fag, også mitt eget.
Bottom line må bli at strømtweaks SKAL prøve hjemme før kjøp, noe annet er bare tull, siden opplevelsene av de er så forskjellige.

Mvh Vidar P
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Må si meg helt enig med Vidar P, prøv og stol på egne sanser :)

ps, bruk gjerne litt tid på evalueringen av "forbedringene" som kanskje kun er forandringer (til og med til det værre..)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
KnB skrev:
Må si meg helt enig med Vidar P, prøv og stol på egne sanser :)

ps, bruk gjerne litt tid på evalueringen av "forbedringene" som kanskje kun er forandringer (til og med til det værre..)
Dette er jeg helt enig med dere begge i, OG er nettopp poenget jeg ønsker å fremme, TEST SELV (av, for meg litt uforståelige grunner ;), opplever vi denne galskapen såpass forskjellig at kun egen testing duger)
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Jeg kjøpte meg PPP i våres og angrer ikke en dag. For å gjøre en lang historie kort så hadde jeg bestemt meg for å rydde opp i det elektriske anlegget mitt. Mye hjemme mekk osv. Jeg hadde en diger trafo stående i kjelleren som driftet hele anlegget + et lite TAA nettfilder til signalkildene. Jeg startet med å selge både trafo og filter før jeg gikk løs på resten av det elektriske anlegget (løse stikk kontakter, sjøteledninger osv) og ble ferdig med det. Da jeg etter endel dager fikk tid til å sette meg ned å høre musikk igjen oppdaget jeg at noe var alvorlig galt. Det låt rett og slett dårlig i forhold til før. Jeg gikk så over alle signalkabler,sjekket at alt sto riktig tilkoblet men fant ingen feil. Plutselig ( som lyn fra klar himmel ) kom jeg på en ting. Jeg hadde solgt trafoen og filteret !
Etter flere kvelder med lytting på cder som jeg kjente godt kunne jeg tydelig høre at det var noe galt. Jeg har alltid vært meget skeptisk til at utstyr som har med nettspenning å gjøre, er ren svindel.
Etter endel søk på nettet kom jeg over PPP, sparte opp litt kapital og kjøpte den. Jeg angrer ikke på det kjøpet ! Vanskelig å definere forskjellen med ord, men en stor ting er stillheten i musikken. Det er ikke så masete å høre på lenger, en blir ikke stresset i det hele tatt. Lydbilde er mye,mye roligere. Faktisk mye roligere en jeg noen gang har hørt i min stue.

Absolutt å anbefale

jk
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Som Bromkamerat så startet jeg også med en stor trafo for å rense lyden. Etter den gode erfaringen med dette, klarte jeg aldri å leve uten filter på strømmen igjen. Det låt rufsete og hardt uten denne trafoen. Hadde dengang en klasse A forsterker så da gjorde trafoen heller ikke noe galt med dynamikken i lyden. Så for folk med klasse A effektforsterkere så er disse trafoene supre. Etter hvert fikk jeg en klasse AB-forsterker. Lyden var fortsatt bedre med denne trafoen enn uten, men nå kom de negative tingene litt til syne også. Det tok brodden av pulser i musikken. Dette førte til at lydbildet låt enda mykere enn noengang. Men jeg vil at lydbildet skal låte mykt bare pga. at støyen i nettet blir borte, ikke pga. at en filer bort pulsene (impulsene) i musikken.

Gjekk da steget til T+A filteret. Men opplevde at dette hadde noenlunde lik lydsignatur som en trafo. Den hjelper litt, men mindre enn en trafo, og tar litt dynamikk i musikken. Gjekk da over til Isotek Minisub II. Da fikk jeg i pose og sekk. Her var det økt dynamikk og mer strøyfrihet i en og samme pakke. Lydbildet glitret som aldri før, og alt låt samtidig mykere og mer organisk. Men opplevde samtidig at diskanten stakk litt av. Diskanten fant ikke sin naturlige posisjon på instrumentet i lydbildet. Det ble altså noe galt med perspektivet, selv om jeg opplevde rommet mer opptegnet og klarere enn før. Så hjernen min ble litt forvirret av denne lyden, selv om jeg opplevde det hele som en lydforbedring enn å ikke ha nettstøyfilter.

Det var da jeg tok neste steg (og mer enn 3x dyrere). Kjøpte meg en nettstøyfilter til. Et Transparent Audio Power Isolator XL. Koplet dette til den utgangen på Isoteken som takler mest strøm. Koplet deretter effektforsterkeren til dene seriekoplingen mellom Transaparent og Isotek. Da falt det hele på plass. Diskanten plasserte seg da der den skulle. Og lydbildet glitret enda mer. Den lydforbedringen som jeg opplevde med å gå til innkjøp av Isotek, den lydforbedringen opplevde jeg nå en gang til og kanskje vel så det. Enda klarere lyd, enda varmere lyd, enda mer organisk lyd, enda bedre perspektiv. Og nå ble ikke ørene forvirret av diskanten lengre. Den falt helt på plass, og plasserte seg svært nøyaktig på instrumentene i perspektivet.

De andre tingene som cd-spiller osv. går direkte i Isoteken på de mer filtrerte utgangene som ikke er så strømsterke. Så jeg opplever Isoteken god nok til cd-spillere og denslags. Men den er ikke skikkelig filtrert mot nettstøy på disse to utgangene som skal til effektforsterkere og annet strømkrevende utstyr.

Nå lurer kanskje noen på: Hva om jeg koplet effektforsterkeren rett til Transparenten som så ble koplet rett til nettet (stikkontakten i veggen)? Da ble lyden en del bedre enn med Isoteken, men ikke dobbelt så god. Bare litt bedre. Det var når jeg seriekoplet dem at den svært store effekten kom. Og tro bare ikke at dette første til noen begrensning av dynamikken. Den økte bare ytterliggere. Og impulsene i musikken får nå virkelig boltre seg. De piskes ut. Og nå blir jeg ikke trøtt i ørene lengre heller av å høre på musikk. Jeg fikk i pose og sekk. Om noen lurer på hva disse to filtrene koster i sum, så er det ca. 32 tusinger. Det er bare filtrene. Nettkablene er da holdt utenfor regnestykket. Noen vil kanskje nå hevde at jeg kunne kjøpt mye musikk for dette, men jeg har allerede mer enn jeg klarer å høre gjennom i dette livet. Gidder ikke å regne det over til antall brød eller øl heller. For meg er stereoanlegget noe som beriker livet mitt. Og for dem som lurer, sitter ikke om kveldene og hører audiofile plater. Hører mye gammelt og godt. Som Jacha Haifetz store fiolinkonserter f.eks. Eller hva med Mozarts Requiem... Den yngre generasjonen har gått glipp av noe når dem ikke vet hva slike ting er. Og ellers får nå folk bare spandere det de vil på sitt stereoanlegg. Og de som ikke hører forkjell med eller uten nettstøyfiltre, de får da bare være lykkelige for at de da sparer masse penger som de da kan bruke på andre ting, f.eks. biletter til gode konserter.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ser at noen som har brukt/ eller bruker en stor trafo har opplevd at musikken blir flatere, dvs pulsene og transit gjengivelsen blir dårligre. Dette fordi trafoen "sliper" toppen av dette. Så er det store spm, hvor stor bør en trafo være for at dette problemet ikke skal oppstå? Er det noen formen ifht maks peak strøm en forsterker kan levere ? Kan noen forklare dette på en vettug måte ? :)
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Kjøper du en stor trafo, er problemet like stort eller større. Det du vinner på en stor trafo, er at du kan trekkke større strøm fra den kontinuerlig. Men den blir ikke raskere på pulstrømmer om den blir større. Eneste løsningen på dette problemet er derfor at du enten kjører en forsterker som trekker samme strøm fra trafoen hele tiden (det heter klasse A forsterker), eller at det er urimelig stor kondensatorbank i forsterkeren. Det siste lar seg i praksis ikke gjøre om en har en forsterker som yter > 2x100 watt f.eks. Da vil det pulse fra nettet uansett hvor mye kondensatorer du i praksis har i forsterkeren. Så da er eneste løsningen en annen type nettstøyfilter som ikke filer av strømpulsene som forsterkeren vil ha, når den kjører i en annen klasse en klasse A.

Har du en meget kraftig forsterker, kan til og med ISOTEKen som nevnt i tråden her (minisub 2), svikte litt. Men Isotek har jo kraftigere (og dyrere saker) som kan duge selv da, og mange andre merker har lignende produkter som kan være gode og bedre enn Isotek til meget kraftige forsterkere. Slikt er også nevnt lengre oppe i tråden. Dem koster da også gjerne mer enn Isotek sine. Det finnes mange gode nettstøyfilter på markedet, og endel ikke fullt så gode. Du får bare slenge deg på erfaringen som mange andre brukere på ulike forum har på dette.

Personlig synes jeg at en trafo til å ta støy er bedre enn ikke noe i det hele tatt. Men ikke kjøp større enn at den dekker strømtrekket som utstyret ditt trenger. Husk at forsterkere kan ha litt høy startstrøm. Ikke alle forsterkere har mykstart på strømforsyningen. Og slike forsterkere kan ta 10 amperes kurser, spesielt hurtige automatsikringer.
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei.
Har prøvd mye forskjellig.Trafoer,Isotek minisub og div.
Den store opplevelsen fikk jeg med PurePower 1050 strømrenser,regenererer og har batteri.Holder spenningen konstant på 230v selv om nettet svinger over og under.
Kjører alle linjegreier i denne,men effektene rett i veggen.
Krellene blir litt kraftige ,FPB 750Mcx.
Dette virker,søndagstrøm hele uken.Bør absolutt prøves.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Dette blir nesten som å kjøre cd-spilleren og annet på batteridrift det, når du har en PurePower. Og det er jo en kjent sak at ikke noe er bedre enn batteridrift på slike komponenter. Takk for det gode tipset. Dette kan jo være en senere oppgradering.
 

gab1968

Medlem
Ble medlem
05.01.2007
Innlegg
26
Antall liker
0
Jeg kjøpte min PurePower 1050 hos Audiofil på mandag http://audiofil.no/, den erstattet ett T+A filter og jeg er kjempefornøyd :) Har hatt mistanke om att T+A filteret har vært "dynamikk-killer" og den mistanken er nå bekreftet...
 
Topp Bunn