Opera-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Re. Nabucco; denne innspillingen fra 1965 på Decca (= god lyd) blir fremdeles anbefalt i Gramophone 2008 Classical Music Guide.
    Jeg har vært fornøyd med min kopi i mange år. :)


    Tito Gobbi (Performer), Carlo Cava (Performer), Giovanni Foiani (Performer), Giuseppe Verdi (Composer), Lamberto Gardelli (Conductor), Vienna State Opera Orchestra (Orchestra), Anna D'Auria (Performer), Dora Carral (Performer), Elena Suliotis (Performer), Walter Krautler (Performer), Bruno Prevedi

    og denne ene versjonen av Rigoletto som jeg har, klarer jeg ikke å stoppe å høre på hvis jeg setter på side 1, og ingen trang til annen versjon har meldt seg heller, selv etter mange år........ :)


    Verdi: Rigoletto / Cappuccilli, Cotrubas, Domingo, Ghiaurov, Obraztsova, Moll; Giulini
    Giuseppe Verdi (Artist), Wiener Philharmoniker (Artist), Carlo Maria Giulini (Artist), Piero Cappuccilli (Artist), Plécido Domingo (Artist), Vienna State Opera Choir (Artist), Ileana Cotrubas (Artist), Nicolai Ghiaurov (Artist), Elena Obraztsova (Artist), Kurt Moll (Artist), Luigi De Corato (Artist)

    mvh
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo også kjøpe den der 70CD Callas-boksen fra EMI "for starters". Der er det vel drøye 20 komplette operaer, alle som en er toppinnspillinger. Jeg fikk den under MVA-grensa, det samme gjorde min bror for bare noen uker siden, på fransk amazon.

    Bortsett fra det så er det jo som vanlig bare å kjøpe alt av C Kleiber, og gløtte rundt 50 år tilbake i tid på ting fra Decca, DGG og EMI. For starters.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.859
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den Aïdaen er fantastisk, mener nu jeg. Tidlig stereo, og Karajan og Culshaw overdrev kanskje litt her og der, men Tebaldi og Bergonzi har aldri blitt overgått. Van Mill som yppersteprest.... Legg merke til ham i starten av Nil-scenen:
    Iside legge de' mortali nel core.... ogni mistero degli umani a lei è noto... Perfekt! (teksten tatt fra husken) McNeill gjør Amonasro som ingen annen, selv om han "fusker" på én note.
    Nevnte jeg at det er en av de absolutteste favorittene mine?
    Og så må du ha en Otello. Rollen må synges av Jon Vickers, og da er det 2 innpillinger som gjelder: Den på RCA med Serafin bør du glemme, da Rysanek(?) har en vibrato bredere enn en låve (selv om Gobbi synger Iago) , og da står Karajan igjen:


    B
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Kubelik's Lohengrin på DG går også for å være meget god, men dette verket kjenner jeg ikke i det hele tatt.
    Den kan du trygt handle.
     

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    For 12 år siden så jeg Aïda i en utendørsforestilling på slottsplassen til Schönbrunn Schloss, Wien.

    Uten tvil den mest fantastiske klassiske konserten jeg har vært på. Det var en utrolig varm dag i Wien med strålende sol, og det var herlig når skumringen og mørket la seg utover i operaen. På det meste var det nok 150-200 mennesker på scenen. Jeg husker billettene i fremste seksjon kostet 8-900 kroner, og vi fikk tilfeldigvis to billetter av et eldre amerikansk ektepar som hadde et par venner som ikke kunne komme.

    Et godt minne :D
     
    B

    BTS

    Gjest
    I Carmen-modus de senaste dagarna... :)



    Och det visar sig att jag helst spelar Callas/Prêtre eller los Angeles/Beecham.
    Solti's Carmen är vidunderlig och kunde enkelt varit förstaval om rollen som Carmen
    tilldelats någon annan än Troyanos.
    Reiner's Carmen på RCA är ännu ospelad.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Må sjekke i fjernarkivet for sikkerhets skyld etter ombyggingen, men jeg tror ikke det dessverre...
     
    B

    BTS

    Gjest
    Mer Carmen, blev lite förvånad över hur snabbt denna satte sig, ett flytande rytmiskt flöde ur högtalarna och Rise Stevens är en vidunderligt bra Carmen.

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Nybegynnertanker og -spørsmål

    65finger skrev:
    Er det noen som kan anbefalle noen gode operaer. Jeg er helt blank på opera.
    Bakgrunn
    Jeg er også (nærmest) blank ang. opera. Mitt første (bevisste) møte med opera var i (noen av) de første musikktimene i 7. klasse. Musikklæreren tok oss gjennom Porgy and Bess på en platespiller med tilhørende høyttaler(e) han bar til og fra klasserommet på slutten av 1970-tallet. Det gav mersmak og jeg har alltid siden ment at Porgy and Bess kan være en god innfallsport både til klassisk musikk generelt og opera spesielt. Smetanas Moldau er en annen skoleklassiker.

    Siden har jeg stort sett latt klassisk musikk ligge i påvente av at jeg skulle sette meg inn i det p.g.a. ulike grader av hørverdige innspillinger, fortolkninger, verker m.m. En sjelden gang kjøpte jeg litt klassisk musikk, f.eks. Kjell Hillvegs samlinger (jeg har 2 dobbel-CDer, ble det utgitt flere?) og for få år siden EMIs "Opera Highlights - The Collectors Edition" etter anbefaling i Fidelity (http://emi.no/utgivelser/various_artists/opera_highlights_-_the_collectors_edition.aspx,
    http://www.platekompaniet.no/Musikk...The_Collectors_Edition_50CD/?id=5099950998029). Den har foreløbig ventet på at jeg skal hengi meg til den.

    På den annen side har jeg alltid(?) (blant mye annet) likt musikaler o.l. sang, vokaljazz og det man kaller underholdningsmusikk/populærmusikk for et litt voksnere publikum fra 1940- og 1950-tallet.

    Etter en omfattende hifiinvestering det siste året, fant jeg så ut at tiden var (over)moden for ta fatt i den klassiske musikken. Jeg begynte å høre mer seriøst på NRK P2s program "På sporet". Man kan lære mye av det. Se på NRK2s "Hovedscenen" og i sommer oppdaget jeg SVT2s "Veckans föreställning" som har mye til felles med "Hovedscenen", men også dekker teater.

    Starten på et bibliotek
    Jeg har iløpet av høsten utvidet og er fremdeles i full sving med å utvide mitt klassiske bibliotek ganske kraftig (fra nesten 0 -> ...). Noen av boksene i tråden "Anbefalte samlinger" satte meg på sporet. Det er dermed blitt noen bokser inkl. Chandos 30 år, Harmonia Mundi Sacred Music, Deutsche Grammophon 111 (2 CD + DVD). Samlingen ble kraftig utvidet under opphørssalget til Apollon klassisk og jazz i Bergen tidligere i høst (jeg trillet hjem en pappeske med klassisk og jazz på sykkelen den lørdagen, bokser og enkelt-CDer). I går hadde jeg en ny raptus: Harmonia Mundi 50 år (via selger hos Amazon.de), Deutsche Harmonia Mundi 50 år, flere barokkmusikk, noen Brilliant Classics, Hyperion 30 år (i løst), RCA Living Stereo CD-boks, Leonard Bernstein Omnibus TV-sendinger på DVD m.m. Videre går jeg vel for Leonard Bernsteins store symfoniboks. Det meste venter fremdeles på premiere.

    Vidar Ps anbefalingstråd "Aus der Reihe - begynn med klassisk; anbefalte plater!" står for tur (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,26537.0.html).

    "Operatisk" opera
    En "På sporet"-vikar sa tidligere i høst noe jeg gjenkjente: "Jeg foretrekker den menneskelige stemme i naturlig form(/leie)." Det var også (en grad av) gjenkjennelse da kbwh skrev om sin søsters forhold til opera:
    kbwh skrev:
    Det slavekoret får iallefall søsteren min til å grine. Ellers er hun ikke noe glad i opera. Hun driver med hest og mener sopraner burde vært skutt alle som en...
    Jeg har selv lagt merke til at jeg ofte synes at operasangere blir vel "operatiske". Derimot faller som oftest På sporets Halvdan Blekens tidligmusikk og barokksangere, inkl. kontratenorer, i smak hvis de ikke faller i "operagrøfta". Et eksempel var Renée Fleming under "The Last Night of the Proms" 2010. Da datt jeg litt av lasset. På den annen side likte jeg Barberen i Sevilla fra Metropolitan i New York på Hovedscenen NRK2 10.10.2010 og Kenneth Brannaghs film Tryllefløyten som stadig sendes på Silver HD. Eurovisjonens(?) Rigoletto fra Mantua med Placido Domingo m.fl. var vel heller ikke så dum. Jeg likte også "The Opera Gala - Live from Baden Baden" som ble sendt på SVT2 i sommer og jeg senere kjøpte på blu-ray på Apollon-salget (http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=operagala-badenbaden).

    Operas kompleksitet
    En annen "ting" jeg har lagt merke til når man omtaler/anmelder operainnspillinger og -forestillinger: Det er nesten alltid noe galt med en av "komponentene", f.eks. en eller flere av solistene i seg selv eller i forhold til rollene/musikkgenren etc., dirigenten(s fortolkning), orkesteret, koret, osv. Det virker på meg som om opera er så komplekst at det er nesten umulig å få alle brikker på plass. Hvilket igjen gjør det ekstra viktig å finne de gode innspillingene.

    Apropos kompleksitet: Operaer har handling, et antall rollefigurer, musikk, sang og noen ganger også dans. Det synges dessuten som regel på et språk jeg ikke kan (italiensk) eller et jeg kan alt for dårlig (tysk). På TV og film tekster man, men det gjør det på mange måter enda mer komplekst fordi man må lese i tillegg til alt det andre man skal følge med på. Jeg har derfor en tendens til å falle litt av lasset på en eller flere områder og ikke få med meg alt. Hvis jeg etter å ha sett en opera, leser om den, tenker jeg ofte "å var det det den handlet om" el.l. Dette er normalt ikke noe problem hverken for musikaler, film eller teater.

    Min nærmeste overordnede fortalte at man bør (les skal) kunne handlingen før man ser en opera. Det er godt mulig at man bør det, men det er uvant. Når man ser et teaterstykke eller en film eller leser en bok, er det nettopp et poeng å ikke kjenne handlingen. Det er en viktig del av både poenget og opplevelsen.

    65finger gjorde noen av de samme observasjoner og fant også at historiene ofte er rimelig banale. Han karakteriserte dem som "pulp fiction":
    65finger skrev:
    Sitter å lytter til Madame butterfly med bla Callas fra Karajan samlingen. Flotte "låter" Vil takke for alle råd og tips. Det er gøy å bli musikk inntresert igjen. Har brukt mye tid på Karajan samlingen. Dette er musikk som er krevende å sette seg inn i så tolkninger å innspillingskvalitet for seile sin egen sjø en stund. Klarer ikke helt å få fot for historiene, De virker foreløplig som pulp fiction for meg (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå) Sonusene stortrives med opera, Igjen veldig hyggelig at dere gidder å gi råd og hjelpe en amatør inn i det klasisske skattekammeret 8)
    Jeg kjente meg igjen i dette, og det benyttes jo ofte også ved parodiering av opera. Samtidig er det kanskje en grunn til det? Opera er (kanskje) så komplekst at både publikum, utøvere og komponister bør fris fra en kompleks historie? Det er (alt) for mye uansett?

    Anbefalte operaer og operainnspillinger
    otare skrev:
    Kanskje vi skal lage en liste over operaer det er vedrt å høre+ Jeg "hoster opp" noen uten noen store preferanser på innspillinger, så kan kanskje andre komme med noen forslag?
    En operasamling er ikke komplett uten operaer fra følgende komponister - kronologisk (blir den forøvrig noen gang komplett?):
    [...]
    En utmerket idé som (kanskje) fortjener en redigert fastlimt tråd á la Vidar Ps og Minuttens tråder + en parallell diskusjonstråd (denne?).

    René Jacobs operainnspillinger
    kbwh skrev:
    65finger skrev:
    Er det noen som kan anbefalle noen gode operaer. Jeg er helt blank på opera.
    Gjentar meg selv:

    Mozart:
    Cosí fan tutte
    Le Nozze di Figaro
    Don Giovanni

    Kjøp innspillingene til René Jacobs (HM).
    [...]
    Ja, jeg har ikke nevnt Tryllefløyten. Hvis du trenger den er det Klemperer på EMI som gjelder. Den er uten prat. Deilig.
    NRK P2s "På sporet" anmeldte nylig "Die Zauberflöte" av W.A. Mozart, dirigent René Jacobs, Harmonia Mundi (http://magic-flute.harmoniamundi.com/). De karakteriserte det som et hørespill (tenk radioteateret) med lydeffekter og det hele.

    Fra BBC Music Magazine (jfr. Presto Classical): “...this is a total experience, perfectly tailored for private listening. René Jacobs thinks of it as a Hörspiel: it's a play to be heard - I don't know a recorded Zauberflöte more thrillingly alive with fantasy, profoundly musical imagination, real magic, and real fun too.”

    Det jeg hørte av denne i programmet, tyder på at dette er langt mindre "operatisk" enn f.eks. Renée Fleming under "The Last Night of the Proms" 2010 da hun (bl.a.) sang Strauss. Jeg bestilte denne på CD i går, så får vi se, dvs. høre.

    Anbefalinger av mindre "operatisk" opera
    Kan Hifisentralens eksperter også hjelpe oss som (kanskje i større eller mindre grad) har problemer med "operatisk" opera?

    Jeg antar at det bl.a. avhenger av ulike tiders fremførelsestradisjoner (eks. tidligmusikk (f.eks. René Jacobs) vs. tradisjonell fremførelse), epoke (barokk vs romantikk vs. ...), sangere og deres sangstil (barokksangere (uten vibrato) vs. Renée Fleming), osv. Det virker som om i hvert fall de eldre operaene (f.eks. Mozart og tidligere) kan fremføres i både en tradisjonell "operatisk" stil (som kanskje kom lenge etter at disse operaene ble skrevet), og en formodentlig mer historisk korrekt/opprinnelig stil som er nærere den tidens sangstil. De yngre operaene (Strauss?) er vel (kanskje) skrevet for en "operatisk" stil (for fulle mugger)?

    Det ville være fint om det ble skrevet tydelig hvilken stil anbefalte innspillinger benytter, og også hvilken stil operaene opprinnelig er skrevet for.

    Bøker
    Har dere erfaring med The Penguin Guide to Recorded Classical Music og The Gramophone Classical Music Guide generelt og for opera spesielt? The Gramophone Classical Music Guide 2011 kom tidligere i høst, men jeg har fremdeles ikke funnet noe om The Penguin Guide to Recorded Classical Music 2011. Vet dere noe?

    Har dere andre bokanbefalinger?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    "Operatisk" opera: En utdypning

    CDWMcInSpots skrev:
    "Operatisk" opera
    En "På sporet"-vikar sa tidligere i høst noe jeg gjenkjente: "Jeg foretrekker den menneskelige stemme i naturlig form(/leie)." Det var også (en grad av) gjenkjennelse da kbwh skrev om sin søsters forhold til opera:
    kbwh skrev:
    Det slavekoret får iallefall søsteren min til å grine. Ellers er hun ikke noe glad i opera. Hun driver med hest og mener sopraner burde vært skutt alle som en...
    Jeg har selv lagt merke til at jeg ofte synes at operasangere blir vel "operatiske". Derimot faller som oftest På sporets Halvdan Blekens tidligmusikk og barokksangere, inkl. kontratenorer, i smak hvis de ikke faller i "operagrøfta". Et eksempel var Renée Fleming under "The Last Night of the Proms" 2010. Da datt jeg litt av lasset. På den annen side likte jeg Barberen i Sevilla fra Metropolitan i New York på Hovedscenen NRK2 10.10.2010 og Kenneth Brannaghs film Tryllefløyten som stadig sendes på Silver HD. Eurovisjonens(?) Rigoletto fra Mantua med Placido Domingo m.fl. var vel heller ikke så dum. Jeg likte også "The Opera Gala - Live from Baden Baden" som ble sendt på SVT2 i sommer og jeg senere kjøpte på blu-ray på Apollon-salget (http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=operagala-badenbaden).
    Jeg tror jeg kan trekke trådene helt tilbake til min (bevisste) barndoms radiosendinger (dvs. NRK i 1 kanal). NRK hadde vel den gang bl.a. formiddagskonserter o.l. Jeg husker en del innslag med "syngedamer" og "-menn(er)" i operastil. De var "operatiske" både i operautdrag og musikk innen andre genre. Det gikk ikke uten videre hjem hos en liten gutt i motsetning til f.eks. Frank Sinatra, Bing Crosby og Sammy Davis jr. for å nevne noen andre ikke helt typiske valg for en gutt født midt på 1960-tallet.

    Jeg husker også fra ungdomsskolen et besøk fra Rikskonsertene. En mannlig klassisk skolert sanger sang "Og reven lå under birkerot" "operatisk". Det ble helt galt. I mitt hode skal denne typen sanger ikke synges "operatisk".

    Da NRK P2s Kulturnytt omtalte Joan Sutherlands død og spilte et utdrag, hadde jeg igjen noe av den samme opplevelsen som med Renée Fleming under "The Last Night of the Proms" 2010. Det ble vel overstadig.

    NRK2s Hovedscenen sendte 31.10.2010 programmet "Store stemmer fra Sør-Afrika". Jeg likte korsangen, spesielt det jeg oppfattet som mest afrikansk, og ble ekstra fasinert av en lydlig simulering av regnvær med til- og avtagende styrke, fuglekvitter m.m. Programmet hadde en kvinnelig presentatør/konferansier/hovedperson som etter alt å dømme også var klassisk skolert. De gangene hun sang gikk det igjen litt galt for meg (igjen á la Renée Fleming).

    I NRK P2s På sporet sist søndag anmeldte de bl.a. Bryn Terfels nye juleplate. En del hørtes bra ut. En av sangene er White Christmas der Bryn Terfel synger "elektronisk" duett med Bing Crosby. Det virket ikke hverken for meg eller programlederne. Dels fordi White Christmas i dette (standard)arrangementet tilhører Bing Crosby. Dels fordi det (etterhvert) ble for operatisk.

    Det er ganske vanlig at operasangere/klassisk skolerte sangere forsøker seg i andre genre. Det går som regel galt ifølge min og mange andres, inkl. profesjonelle kritikeres, mening. Folketoner/-sanger er f.eks. mye bedre med normal stemmebruk. Det samme er musikaler, populærmusikk, gospel og jazz for å nevne noe.

    Når jeg hører begrepet Lied(er) får jeg de samme tankene. Det er for min del i beste fall "an aquired taste" (http://en.wikipedia.org/wiki/Acquired_taste). Rikskonsertenes fremførelse av "Og reven lå under birkerot" var formodentlig i denne kategorien.
    Fra Wikipedas bokmålsutgave (http://no.wikipedia.org/wiki/Lied):

    Lied (tysk for «sang», flertall Lieder) er en betegnelse som på norsk dekker den tyske kunstvisetradisjonen. Den tyske liedertradisjonen er særlig konsentrert om musikken, ofte til tekster av et enkelt folkelig preg. Som oftest komponert for sang og klaver.

    Det finnes tre former for lied:
    Gjennomkomponert form
    Strofisk form
    Variert strofisk form

    Det er særlig komponister fra det 19. århundre som har preget sjangeren, med Franz Schubert, Robert Schumann og Johannes Brahms som de viktigste. Sist i århundret bidro særlig Gustav Mahler og Richard Strauss til tradisjonen.
    Jeg har ut fra dette også en fornemmelse av at jeg og Richard Wagner kanskje ikke passer helt sammen, i hvert fall ikke foreløbig. Kan det stemme eller er jeg på villspor?

    På den annen side virker det som om jeg (av en eller annen grunn) liker det meste av korsang: Gammel eller ny musikk, klassisk, klassisk sakralt, opera, folketoner, musikal, gospel, (sør-)afrikansk, bulgarsk, osv., osv.

    Kjenner noen andre seg igjen i dette?
    Finnes det noen gode forklaringer på eller mønstre i dette?
    Hvilke operaer, operaepoker, operastiler, operakomponister, operafremføringsmåter osv. passer for slike som meg?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nybegynnertanker og -spørsmål

    CDWMcInSpots skrev:
    Har dere andre bokanbefalinger?
    Jeg synes denne er god.



    Takk for interessante og reflekterte innlegg.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Nybegynnertanker og -spørsmål

    erato skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Har dere andre bokanbefalinger?
    Jeg synes denne er god.

    [Bilde av bokomslag av The Rough Guide to Opera]
    Takk.

    erato skrev:
    Takk for interessante og reflekterte innlegg.
    Jeg ble litt usikker på hvor vidt jeg skal tolke dette utsagnet:
    • Mine 2 (lange) innlegg siste døgn
    • Alle/de fleste innlegg i denne tråden uavhengig av forfatter
    • (De fleste av) mine innlegg på Hifisentralen

    Jeg tror mest på mulighet nr. 1 og minst på nr. 3.

    Hvis nr. 1: Takk. Jeg var litt usikker underveis og etterpå av flere grunner. Var det for langt? Var det (litt) utenfor trådens emne? Var det flere emner (og burde det dermed vært flere tråder)? Uttrykte jeg meg klart og nyansert nok til at andre forstår det jeg skrev? Er det (nesten) bare meg det gjelder, eller kan det og evt. hjelpende svar være til hjelp også for andre lesere?

    Hvis nr. 3: Takk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte nmest på de to siste innleggene (alternativ 1).

    Masse innlegg på sentralen jeg ikke har lest!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Noen andre tråder som er relevante for denne trådens emne og lesere:

    Andre tråder om klassisk musikk som også inkluderer (noe) opera:

    I tillegg finnes en del mindre generelle opera(relaterte) tråder, bl.a. ang. én komponist, én opera eller én utøver.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt til trådpoliti. Klassisk-avdelingen har fungert fint den i mitt syn.
    Jeg foreslår at du holder min Aus der Reihe-tråd utenom din juridiksjon, hva angår andres tråder legger jeg meg ikke i. Imidlertid så er det forskjellige temaer i trådene, og det synes helt feil å sammenslå klassisk-tråder over ei brei fjæl imo.

    Jeg tror de fleste er komfortabel med en egen opera-tråd, men så er jeg heller ikke moderator.

    Dette er feil sted å ta opp dette, vi har en egen kommentaravdeling noe du sikkert bør vite, så jeg kommer til å slette dette innlegget om litt.

    <EDIT; lar det stå til skam og skremsel om hvor galt det kan gå om man er så sløv som meg, se under>
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    Noen andre tråder som er relevante for denne trådens emne og lesere:

    Andre tråder om klassisk musikk som også inkluderer (noe) opera:

    I tillegg finnes en del mindre generelle opera(relaterte) tråder, bl.a. ang. én komponist, én opera eller én utøver.
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har sendt PM til moderator Mbare (i går?) og foreslått at denne tråden inkluderes i samle-/oversiktstråden "Anbefalte tråder med ulike dypdykk" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,39125.0.html
    Vidar P skrev:
    Det var da voldsomt til trådpoliti. Klassisk-avdelingen har fungert fint den i mitt syn.
    Jeg foreslår at du holder min Aus der Reihe-tråd utenom din juridiksjon, hva angår andres tråder legger jeg meg ikke i.

    Dette er feil sted å ta opp dette, vi har en egen kommentaravdeling noe du sikkert bør vite, så jeg kommer til å slette dette innlegget om litt.
    (Jeg tror) du misforstår meg. Jeg lagde ovensiterte liste (innlegg #98) som en oversikt til glede for meg selv og andre lesere av denne tråden. Det er hyperlenking i beste verdensvevs- og wikipediatradisjon.

    Det var altså ikke ment som en oppfordring til, eller et ønske om sammenslåing eller opprydning i tråder.

    Tillegg (skrevet mens Vidar P ba om unnskyldning):
    Det samme gjelder for innlegg #99. Jeg mener denne operatråden er av generell interesse for de som ønsker å "begynne med" opera, og derfor bør den være lett å finne, også i perioder med laber aktivitet. Hvis jeg har forstått Mbare rett, er det nettopp hans hensikt med samle-/oversiktstråden "Anbefalte tråder med ulike dypdykk".
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oi. Du har helt rett. Da viser jeg til vintråden, og omtale av dagens lunsjvin idet jeg beklager :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dagens lunsjvin her er Campuget, fra boks, som jeg sterkt anbefaler. Et lite vinkupp.

    Når det gjelder opera og operatisk, så er vi i det kalvinistiske nord og har en annen innfallsvinkel til overstadig skjønnsang. Det mer beherskede korstemte finner vi er mer enn tilstrekkelig, mens folk som vimser omkring og synger så knappene sprekker (ikke spretter, men sprekker) løs fra skjortebrystet blir vel mye.

    En italiener vil derimot ikke finne dette det minste underlig. Så et fint program på fjernsynet, om søstrene Hemsings jakt på Bulls tone - deriblant en smett til Bologna, og til en Bellini-kjenner, som ikke kunne fri seg for å synge med Hemsings violin, og hvor vi til slutt endte opp med to italienske Bellini-kjennere som sang av full hals, mens de improviserte til violinen.

    Slikt ser vi sjelden her hjemme, og er muligens nødvendig kontekst for å ta til seg "operatisk" sang.

    Men før vi går videre er dette verdt å ta opp. Sjefen for operaen i et annet kalvinistisk land, dvs. tidligere sjef, som påpeker noe ytterst viktig. Nemlig hvordan opptaksteknologiens utvikling har ødelagt for forestillingens autentisitet. det syns jeg er meget betydningsfullt.

    Marc Belfort viser til noe underlig, at vi nå sitter i salen på live-fremføringer og forventer studio-opptakets redigerte perfeksjon.

    Fy!

    http://www.bruceduffie.com/belfort.html
    MB: That is a big factor. I grew up on recordings that were done in one take. The way people sang in the recordings was the way people sang. The moment that recordings started being easily manipulated out of more than one take – when splicing made possible a technically perfect performance and when sonic alteration become commonplace – records were no longer true.

    BD: Is it a fraud?

    MB: It’s not a legal fraud, but certainly an artistic fraud. With so much at stake, it’s understandable that the artist and the company don’t want to put out something that is not pretty nearly perfect. It’s a document upon which they are judged more than on their live performance, and causes disappointment when the public does hear them in person. I think one of the exciting parts of the performance is the tension before an aria, the uncertainty of whether or not it will come off. However, if it’s not perfect, it still can be gloriously convincing in the totality of the theater experience. Singing on the stage is not just audio; it’s a multi-media type of thing. The audience should not close its eyes and just listen to the voice and try to reproduce a living-room experience from their stereo. The public should plunge itself into the spontaneous and immediate total-theater experience.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Overhodet ikke, nå ringte akkurat UPS på døra med den gule boksen fra DGG faktisk, så nå er det bare velstand :)

    Vil fremholde at det er lurt å holde øynene åpne for Callas-boksen, det hender man får disse 70CD'ene for rundt 200,- norske. Noen-og-tyve komplette operaer. Og med Callas da gitt!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Teknisk ufullkomment, men kunstnerisk verdifullt

    vredensgnag skrev:
    [...]
    http://www.bruceduffie.com/belfort.html
    MB: [...]
    However, if it’s not perfect, it still can be gloriously convincing in the totality of the theater experience.
    [...]
    Dette minte meg på noe Åge Aleksandersen (sic!) sa en gang. Han sa at det opptaket av «Mykje lys og mykje varme» som til slutt ble utgitt, var surt og på andre måter ufullkomment. De hørte derfor på de andre opptakene de også hadde gjort (eller utførte nye). De fant allikevel ut at opptaket som til slutt ble utgitt, hadde et eller annet som ingen av de andre opptakene hadde. Det hadde altså en kunstnerisk/musikalsk verdi selv om det langt fra var musikkteknisk perfekt.

    Redigering:
    La til tekst som falt ut i skriveprosessen: "av «Mykje lys og mykje varme»"
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Teknisk ufullkomment, men kunstnerisk verdifullt

    CDWMcInSpots skrev:
    vredensgnag skrev:
    [...]
    http://www.bruceduffie.com/belfort.html
    MB: [...]
    However, if it’s not perfect, it still can be gloriously convincing in the totality of the theater experience.
    [...]
    Dette minte meg på noe Åge Aleksandersen (sic!) sa en gang. Han sa at det opptaket som til slutt ble utgitt, var surt og på andre måter ufullkomment. De hørte derfor på de andre opptakene de også hadde gjort (eller utførte nye). De fant allikevel ut at opptaket som til slutt ble utgitt, hadde et eller annet som ingen av de andre opptakene hadde. Det hadde altså en kunstnerisk/musikalsk verdi selv om det langt fra var musikkteknisk perfekt.
    Minste Felles Glattisum
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Vidar P skrev:
    Vil fremholde at det er lurt å holde øynene åpne for Callas-boksen, det hender man får disse 70CD'ene for rundt 200,- norske. Noen-og-tyve komplette operaer. Og med Callas da gitt!
    Er Callas med ledsagere "operatiske"?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eller som Klemperer etter ryktenen sa (til sin datter Lotte) da han etter et opptak i Abbey Road oppdaget at teknikerne satt og spleiset sammen deler fra ulike opptak: "Lotte, da bist ja ein Schwindel!".

    Historien er godt belagt og skal visst nok være sann.

    Edit; skirveleif rettet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    erato skrev:
    Eller som Klemperer etter ykttenen sa (til sin datter Lotte) da han etter et opptak i Abbey Road oppdaget at teknikerne satt og spleiset sammen deler fra ulike opptak: "Lotte, da bist ja ein Schwindel!".

    Historien er godt belagt og skal visst nok være sann.
    Hva er/menes med "ykttenen"? Er det en skrivefeil?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Teknisk ufullkomment, men kunstnerisk verdifullt

    CDWMcInSpots skrev:
    vredensgnag skrev:
    Minste Felles Glattisum
    Den er jeg usikker på om jeg (helt) forstod.
    Vanligvis sier man multiplum. Men her er det snakk om en utglatting, om å fjerne alt som stikker seg ut, så dermed "glattisum."
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Teknisk ufullkomment, men kunstnerisk verdifullt

    vredensgnag skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    vredensgnag skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    vredensgnag skrev:
    [...]
    http://www.bruceduffie.com/belfort.html
    MB: [...]
    However, if it’s not perfect, it still can be gloriously convincing in the totality of the theater experience.
    [...]
    Dette minte meg på noe Åge Aleksandersen (sic!) sa en gang. Han sa at det opptaket av «Mykje lys og mykje varme» som til slutt ble utgitt, var surt og på andre måter ufullkomment. De hørte derfor på de andre opptakene de også hadde gjort (eller utførte nye). De fant allikevel ut at opptaket som til slutt ble utgitt, hadde et eller annet som ingen av de andre opptakene hadde. Det hadde altså en kunstnerisk/musikalsk verdi selv om det langt fra var musikkteknisk perfekt.
    Minste Felles Glattisum
    Den er jeg usikker på om jeg (helt) forstod.
    Vanligvis sier man multiplum. Men her er det snakk om en utglatting, om å fjerne alt som stikker seg ut, så dermed "glattisum."
    OK. Jeg tror jeg falt av lasset fordi Aleksandersen nettopp gikk mot trenden og ikke valgte det glatte og "perfekte".

    Redigering:
    La til tekst som falt ut i skriveprosessen: "av «Mykje lys og mykje varme»"
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    vredensgnag skrev:
    Når det gjelder opera og operatisk, så er vi i det kalvinistiske nord og har en annen innfallsvinkel til overstadig skjønnsang. Det mer beherskede korstemte finner vi er mer enn tilstrekkelig, mens folk som vimser omkring og synger så knappene sprekker (ikke spretter, men sprekker) løs fra skjortebrystet blir vel mye.

    En italiener vil derimot ikke finne dette det minste underlig. Så et fint program på fjernsynet, om søstrene Hemsings jakt på Bulls tone - deriblant en smett til Bologna, og til en Bellini-kjenner, som ikke kunne fri seg for å synge med Hemsings violin, og hvor vi til slutt endte opp med to italienske Bellini-kjennere som sang av full hals, mens de improviserte til violinen.

    Slikt ser vi sjelden her hjemme, og er muligens nødvendig kontekst for å ta til seg "operatisk" sang.
    Takk.

    Dette passer egentlig ganske bra. Jeg pleier som oftest å anse meg selv som rasjonell, nordeuropeisk protestant (i kulturell betydning) og Norge som (mer eller mindre) ditto.

    Apropos "operatiske" tyske lieder: Stammer de fra det protestantiske nord eller det katolske sør? Tyskerne er vel uansett ikke så veldig mye mere "italienske" enn det vi er?

    Apropos "mens folk som vimser omkring og synger": Jeg har en kollega som ikke liker musikaler av nettopp denne grunn (hvis jeg forstod ham rett). I hans hode er det helt unaturlig å når som helst bryte ut i spontan sang (på åpen gate). Det kan jeg derimot faktisk finne på å gjøre selv (selv om jeg aldri drikker alkohol). Og musikaler er som allerede sagt, en fin sjanger.

    Jeg så også Hemsing-Bull-programmet, men akkurat de tankene ploppet ikke opp i mitt hode mens jeg så på. Vi er forskjellige, og det beriker verden.

    Derimot ble jeg slått av likheten mellom interiørene i den store salen på Lysøen, der jeg har vært 2? ganger, og salen i Bullarhuset på Osterøy, der jeg aldri har vært. Gjenkjennelsesgraden var stor.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    The Opera Gala - Live From Baden-Baden

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg likte også "The Opera Gala - Live from Baden Baden" som ble sendt på SVT2 i sommer og jeg senere kjøpte på blu-ray på Apollon-salget (http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=operagala-badenbaden).


    Da forsøker jeg meg med en anbefaling:
    ”The Opera Gala - Live From Baden-Baden” med Anna Netrebko, Elina Garanca, Ramon Vargas, Ludovic Tezier med SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg dirigert av Marco Armiliato.
    http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=operagala-badenbaden
    http://www.blu-ray.com/movies/The-Opera-Gala-Live-From-Baden-Baden-Blu-ray/1998/

    Den er utgitt på blu-ray, men også DVD og CD fra Deutsche Grammophon. Denne så jeg altså først på SVT2s "Veckans förestälning" i sommer, og kjøpte den på blu-ray en tid senere. Dette er et opptak fra Festspielhaus Baden-Baden (http://www.festspielhaus.de/). Det er en forestilling med to mannlige og to kvinnelige operasangere akkompagnert av orkester. De fremfører kjente(?) sanger/utdrag fra en rekke operaer med en eller flere sangere på scenen samtidig. Under finalenumrene blir det ganske løssluppent (litt som kunstløparrangementenes oppvisningsløp etter at konkurransen er over). Anna Netrebko er da leken, flørter (nærmest hemningsløst) både med publikum og konsertmesteren og bryter etter hvert også ut i dans.

    Vi så deler av denne under et besøk hos Roald Mikkelsen i Renaissance Audio i går. Han likte den så godt at han straks satte den på innkjøpslisten.

    Jeg tror dette kan være en fin innfallsport til operasang og -musikk. I motsetning til de to opera-blu-raysamplerne med ”opera and ballet highlights from the Opus Arte catalogue”, som Supertramp anbefalte i innlegg #92, er dette altså en konsert i en konsertsal. Man får altså ikke scenisk handling.
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Bakgrunn
    Jeg er også (nærmest) blank ang. opera.[...]
    Jeg liker å lese dine betraktninger omkring opera, CDWMcInSpots. Diskusjonen rundt opera minner meg om et ordtak: "film er best på kino". Det tenker jeg er meget relevant ang. opera, at opplevelsen berikes til de grader ved å være tilstede under forestillingen. Jeg har ikke selv vært på mange forestillinger, men i studietiden fikk jeg anledning til å være med på flere da jeg bodde i Oslo. En av de mest absolutt bevegende og emosjonelle øyeblikk var fra den "Den flygende hollender", der Senta i annen akt synger om forventningene om å møte Hollenderen.
    Historien er grei nok, kanskje ikke spesielt original, og når man leser libretto`en så kan man kanskje tenke f.eks. "so what, hva er greia". Men det er nettopp sangernes tilstedeværelse, innlevelse, skuespill, kombinert med scenografi og ikke minst orkesteret, som jeg som tilhører tar i mot på åpen måte, som utgjør den gode opera-opplevelsen.
    ----
    Innspillinger er èn ting - og dette dreier seg ikke om enten/eller, men både-og - men jeg vil hevde at man går glipp av noe vesentlig hvis man ikke unner seg besøk i operaen :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    atonal skrev:
    Bakgrunn
    Jeg er også (nærmest) blank ang. opera.[...]
    Jeg liker å lese dine betraktninger omkring opera, CDWMcInSpots. Diskusjonen rundt opera minner meg om et ordtak: "film er best på kino". Det tenker jeg er meget relevant ang. opera, at opplevelsen berikes til de grader ved å være tilstede under forestillingen. Jeg har ikke selv vært på mange forestillinger, men i studietiden fikk jeg anledning til å være med på flere da jeg bodde i Oslo. En av de mest absolutt bevegende og emosjonelle øyeblikk var fra den "Den flygende hollender", der Senta i annen akt synger om forventningene om å møte Hollenderen.
    Historien er grei nok, kanskje ikke spesielt original, og når man leser libretto`en så kan man kanskje tenke f.eks. "so what, hva er greia". Men det er nettopp sangernes tilstedeværelse, innlevelse, skuespill, kombinert med scenografi og ikke minst orkesteret, som jeg som tilhører tar i mot på åpen måte, som utgjør den gode opera-opplevelsen.
    ----
    Innspillinger er èn ting - og dette dreier seg ikke om enten/eller, men både-og - men jeg vil hevde at man går glipp av noe vesentlig hvis man ikke unner seg besøk i operaen :)
    Kort svar:

    Takk, både for at du likte mine betraktninger og for dine tanker og opplevelser.

    Det minnet meg straks på mine to første teaterbesøk (og kanskje noen flere):
    Våre lærere på 1. videregående arrangerte teatertur til Oslo Nye Teater for å se en farse med bl.a. Helge Reiss i en av hovedrollene. En stor førstegangsopplevelse fra midt på 1. balkong.

    Ny oslotur, denne gangen en heldagsaffære, som avslutning av same skoleår: Mange av oss benyttet sjansen til å se West Side Story på Det Norske Teatret i Stortingsgata som avslutning på en fin dag. Vi satt igjen på 1. balkong, denne gang på høyre side. Lyset dempet seg, og plutselig dukket skuespillerne/danserne opp rundt om i salen inkl. på en balkong oppe til høyre for oss og lagde spetakkel. Hvis jeg husker rett, var det The Jets på vei til scenen for å starte forestillingen med The Jet Song:


    Jeg forstod vel aldri helt de av klassekameratene som valgte fotballandskamp eller kino isteden.

    Jeg tror du har rett. Til stede generelt, og spesielt den eller de første gangen(e). Senere har jeg også hatt slike "wow"-opplevelser både i teateret (f.eks. Two weeks with the Queen i London) og på kino og filmklubb (Once Were Warriors/En gang var vi krigere og Den enfaldige mördaren dukker straks opp i hukommelsen).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Gode, kordominerte operaer

    Jeg så på NRK2s Hovedscenen som sendte en dokumentar om Placido Domingo i forbindelse med at han nettopp fylte 70 år.

    Jeg ble igjen minnet om at jeg synes at en del opera kan bli vel "operatisk" jfr. Operatråden f.o.m. svar #93 (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21852.msg1005556.html#msg1005556), og på at korsang som oftest faller i smak:
    CDWMcInSpots skrev:
    På den annen side virker det som om jeg (av en eller annen grunn) liker det meste av korsang: Gammel eller ny musikk, klassisk, klassisk sakralt, opera, folketoner, musikal, gospel, (sør-)afrikansk, bulgarsk, osv., osv.
    CDWMcInSpots skrev:
    vredensgnag skrev:
    Når det gjelder opera og operatisk, så er vi i det kalvinistiske nord og har en annen innfallsvinkel til overstadig skjønnsang. Det mer beherskede korstemte finner vi er mer enn tilstrekkelig, mens folk som vimser omkring og synger så knappene sprekker (ikke spretter, men sprekker) løs fra skjortebrystet blir vel mye.
    Dette passer egentlig ganske bra. Jeg pleier som oftest å anse meg selv som rasjonell, nordeuropeisk protestant (i kulturell betydning) og Norge som (mer eller mindre) ditto.
    I dokumentaren var de innom Verdis opera Ernani (http://en.wikipedia.org/wiki/Ernani). Jeg noterte meg følgende poenger:
    • Mange fine melodier
    • Ensembleopera
    • Mange korpartier
    Stemmer dette?

    Jeg mener videre å ha lest at Verdis opera Nabucco (http://en.wikipedia.org/wiki/Nabucco) er kordominert/-basert. Stemmer dette?

    Så slo det meg at jeg kunne spørre dere om en oversikt over gode, kordominerte operaer, gjerne supplert med anbefalte innspillinger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Skal vi vekke opp denne tråden? Det er sikkert flere som er interessert i opera her? Jeg har oppdaget at amazon.it har en del spennende operaopptak som ikke er lette å få tak i andre steder. Dette gjelder ukjente operaer på italienske merker som Bongiovanni og Dynamic. I tillegg er de på tilbud. Jeg har bestilt disse to:



    og hva med disse:



    Alle til 8€, så man får 3 under 200-grensen når man trekker fra mva.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn