Det er for enkelt å legge skolens problemer på sosialdemokratiet alene... et kjapt søk viser at fordelingen av røde og blå undervisningsministre gir AP/SV en liten overvekt, men borgerlig side har definitivt hatt muligheter nok til å gjøre noe med systemet/problemet... Jeg medgir forøvrig gjerne at jeg synes Hernes-revolusjonen av skoleverket i etterpåklokkapens lys ikke ser ut til å vvære en genistrek.... Personlig mener jeg at et av skolens største problem i dag er total mangel på disiplin og respekt, og i motsetning til mange som mener at alminnelig folkeskikk er skolens problem, så uten tvil hovedansvaret for folkeskikken i heimen. Jeg er født p begynnelsen av femtitallet i en liten distriktskommune nordpå.. Ungdomsskole ble innført over ne relativt lang tidsperiode fra begynnelsen av 60-tallet, ettersom en rekke særlig små distriktskommuner trengte både tilpassinger av struktur og ikke mminst nye skolebygg. Jeg anser meg i vksen alder for å ha vært heldig som fikk følge det gamle skolesystemet, - jeg har derfor gått folkeskole, framhaldskole, realskole og realgymnas.. felles for de tre siste va at ingen av disse var obligatorisk, og hvis man ikke gidda å gjøre ne dritt, og stort sett bare lagde bråk og ufred, var det ganske enkelt rett ut, - man ble rett og slett kasta ut...
Det er selvsagt ikke en løsning idag, men disiplinproblemer er likevel et stort problem. Jeg er enig i at dagens skole, om ikke er for akademisk, så er den i allle fall for mange for teoretisk og uten forankring i virkelighet.. Jeg tror ikke det finne så mmange som i fullt alvor mener at alle elever har like evner og likt utgngspunkt, men tidllig ungdomsskoles løsning med planinndeling er i alle fall dømt solid nord oog ned, så det er i alle fall ikke en løsning...