Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    En High Five. Hyundai Ioniq 5. Men den er ikke alene om dette blant taxier, har jeg blitt fortalt av div taxikusker. Når jeg studerte kjørte jeg taxi selv, og da holdt bilene gjerne 4-500k km før de ble byttet.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis en må skifte girkasse hvert år, da må det være tvilsomt. Moderne biler skal ikke holde lenge. Det vet de fleste bilentuaster. Har ikke byttet biler på lang tid. Det bare holder det jeg har
    :)
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Hvis en må skifte girkasse hvært år, da må det være tvilsomt. Moderne biler skal ikke holde lenge. Det vet de fleste bilentuaster. Har ikke byttet biler på lang tid. Det bare holder det jeg har
    :)
    Nyfrelste e-bilfolk påstår jo gjerne at nærmest hele fossilbilen ikke holder pga all mekanikken, mens e-biler har jo ikke så mye av dette.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.324
    Antall liker
    17.771
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En High Five. Hyundai Ioniq 5. Men den er ikke alene om dette blant taxier, har jeg blitt fortalt av div taxikusker. Når jeg studerte kjørte jeg taxi selv, og da holdt bilene gjerne 4-500k km før de ble byttet.
    Jeg har og kjørt taxi for mange år siden. Husker godt bilene holdt fint en halv mill. Tror ikke dagens fossile biler er like holdbare. Mye av årsaken er kompleksiteten til dagens motorer og for å få ned utslippene. Dette er noe av grunnen til at jeg har 2 elbiler i dag. Så får tiden vise om jeg kommer til å angre.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.562
    Torget vurderinger
    1
    All elektronikken er åpenbart en stor feilkilder uansett drivstoff. Hadde nylig min xc90 på verksted i 10 dager for å skifte defekt motor (!) på håndbrekket. Er det mulig. Hva skjedde med et enkelt manuelt håndbrekket? Vet ikke hva dette kostet da det gikk på garantien, men en god påminnelse på at bilen skal skiftes før garantitiden går ut.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.684
    Antall liker
    997
    Elektronisk håndbrekk på min 12 år gamle Range Rover kostet 24 ooo,-. Mekaniker (av gamletypen) prøvde å reparere men greide ikke og måtte kjøpe ny modul.
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    146
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    2
    German electric car sales fell by 16% in 2023, according to VDA data, and are forecast to drop another 9% in 2024. While plug-in hybrid sales are expected to grow to 185,000 from 176,000, battery-electric vehicles sales will drop to 451,000 from 524,000, the association forecast.



    UK:
    1707582030173.png
    Fall -16% UK blant private kjøpere:
    1707582172769.png

    Fryktelig verditap på batteribiler:
    1707582201234.png

    Nå skal man tvinges til å kjøpe batteribil med fryktelig verditap, eller betale 3x pris i bomringen i Oslo.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Det er foreslått at de som kjøper ny fossilbil fra 01.01.25 skal betale lastebilavgift i bomringen i Oslo. Så mye for å innrømme at de ikke når de politiske målene ved premiering. Da svinges pisken hardt i stedet.
    "Vi ønsker ikke å tvinge folk til å kjøre elbil assa", sier idiotlokalpolitikere.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    818
    Easee har salgsforbud; da handler det ikke om ulik tolkning av forskrifter, men ulovligheter.

    Jeg sier stikkontakt på lav effekt er trygt. Vi har trossalt endel varmtvannsberedere, motorvarmere, komfyrer osv gående på vanlige stikk som trekker mer effekt enn 5A.

    Det er elektronikken som typisk brenner, ikke en kobberbit i en stikkontakt lagd i ikke-brennbar plast brukt i en laveffektapplikasjon. Det ikke stikkontakten man er redd for når man anbefaler å ikke lade mobilen, eller bruke vaskemaskinen på natta, men elektronikken.
    IMG_6698.png
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Sunndalsøra
    Tror svenskene må ta en runde med egen elsikkerhet, isteden for å klage på denne ladeboksen fra eese fra Norge:). Har sett på flere oppbrente shuko stikk som er brukt på ''vanlige'' ladesentral for vanlige batteri ladning. Årsaken til at det hær i landet ikke skal brukes vanlig stikk (shuko), er at det ikke er brukt jordfeilbryter type B for feil. En annen ting er fare for at det blir brukt ujordet stikk. 10A har tidligere vært maks sikring for lading på vanlige stikk.
    Kan bare vise til storbrannen i Gøteborg.Hær er det helt sikkert svikt i kontroll og oppfølging av elsikkereheten for bruk av provesorisk elanlegg på byggeplass. Hær er det sikketr vært belasning over 80 %.(varmgang)
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    818
    Det er svenskene som alene nærmest kjørte Easee til konkurs på grunn av brudd på el.direktiv. Så tror heller det er norske myndigheter som ta noen egne runder.

    Ujordet stikk utendørs tror jeg neppe det finnes mange av.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    1.524
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er svenskene som alene nærmest kjørte Easee til konkurs på grunn av brudd på el.direktiv. Så tror heller det er norske myndigheter som ta noen egne runder.

    Ujordet stikk utendørs tror jeg neppe det finnes mange av.
    Det finnes mange som har utestikk som ikke ikke er tilkoblet jord. pga ikke fagmessig utførelse. Har sett at enkelte elbilister har tatt ut skjøteledninger fra en ujordet stikk, så det er mange syndere. Har drevet lenge som elektrikker og utfrørt mange DLE rapporter. Vet hvor problemene ligger. Jeg holder ikke med svenskene :)
    Hvis det er utført en ladeboks for elbil, så er det dokumentert at det er forskriftmessig av lovlig virksomhet. Defor reagerer jeg på en såkalt ''elproffessor'' kommer med slike uttalelser.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Det må være lov å si at det er bra at Tesla bytter ut defekte batterier på garanti, selv når de må byttes gjentatte ganger innenfor garantitiden. Man får tilbake 'nye' batterier som er satt sammen av deler av andre defekte skrap-batterier, av celler som fortsatt/inntil videre er brukbare.
    Det geniale ved dette er at når garantitiden/garanti-kilometer er ute så må man betale 130k for å få et 'nytt' batteri satt sammen av battericeller fra litt her, litt der, litt her-og-der. Tesla tar seg altså betalt for battericellene flere ganger, og gjenbruk er alltid bra.
    Med fare for å gjenta meg selv nok en gang: e-biler er kjempebra så lenge de virker.

    My Tesla Model Y Is On Its Third Battery - Here's The Story - YouTube
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror svenskene må ta en runde med egen elsikkerhet, isteden for å klage på denne ladeboksen fra eese fra Norge:). Har sett på flere oppbrente shuko stikk som er brukt på ''vanlige'' ladesentral for vanlige batteri ladning. Årsaken til at det hær i landet ikke skal brukes vanlig stikk (shuko), er at det ikke er brukt jordfeilbryter type B for feil. En annen ting er fare for at det blir brukt ujordet stikk. 10A har tidligere vært maks sikring for lading på vanlige stikk.
    Kan bare vise til storbrannen i Gøteborg.Hær er det helt sikkert svikt i kontroll og oppfølging av elsikkereheten for bruk av provesorisk elanlegg på byggeplass. Hær er det sikketr vært belasning over 80 %.(varmgang)
    Det er vel der problemet ligger, ja. Schuko med max belastning over mange timer = risiko for varmgang og påfølgende brann.

    Aner ikke hva som skjedde på Liseberg, men tror kanskje man tross alt kan være glad for at det ikke skjedde etter åpning med hele huset fullt av turister.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.193
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    All elektronikken er åpenbart en stor feilkilder uansett drivstoff. Hadde nylig min xc90 på verksted i 10 dager for å skifte defekt motor (!) på håndbrekket. Er det mulig. Hva skjedde med et enkelt manuelt håndbrekket? Vet ikke hva dette kostet da det gikk på garantien, men en god påminnelse på at bilen skal skiftes før garantitiden går ut.
    Da har du selvfølgelig kalkulert inn tapet du tar kontra å bruke noe av dette på evnt reparasjoner. Kan reparere mye for et par hundre tusen eller mer :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Jeg har etter hvert fått litt erfaring med i5, og så langt er disse svært bra. Jeg var spent på OS8 og hvordan selvkjøringsbiten fungerer og så langt har jeg bare gode erfaringer.
    Alt av nødvendig info samt styring av funksjoner mens du kjører er tilgjengelig på HUD og displayet rett foran fører. Jeg har slått av det store displayet til høyre - trenger det ikke under kjøring (unntatt for justering av temperatur). Styring av telefon og infotainment gjøres fra rattet med info i HUD. Når det er kaldt ute kommer rattvarme på automatisk og slår seg av etter en stund når innetemperaturen er blitt god nok. Bilen husker innstilling av setevarme fra forrige tur.
    Bilen bremser automatisk opp når man kommer inn mot en rundkjøring og bremser hvis avstanden til bilen foran blir for kort selv når ACC ikke er aktiv. Den varsler om kommende uoversiktlige kryss. Ryggekamera er svært bra og ved parkering kan man få opp bilde av vegkanten man rygger inn mot i tillegg til det vanlige kamerabildet. Det er spyledyse for ryggekameraet og bilen sier selv fra hvis kamera blir skittent og må vaskes.
    Styringen på bakhjulene gjør at bilen føles mindre enn den er. Jeg har følelsen av at den har mindre svingradius enn min 330e selv om den er 35 cm lengre.
    En del av dette kommer nok fra noen av pakkene jeg bestilte, og det er jo ingen billig bil, men så langt er jeg veldig fornøyd. Alle hestekreftene kunne jeg greid meg uten - etter den første uken er aksellerasjonen ikke så interessant lenger. Dessverre må man, enn så lenge, kjøpe M60 utgaven for å få 4wd, noe som er greit å ha i noen situasjoner her jeg bor. Og muligheten for dataspill på skjermen kommer jeg nok aldri til å bruke.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.562
    Torget vurderinger
    1
    Da har du selvfølgelig kalkulert inn tapet du tar kontra å bruke noe av dette på evnt reparasjoner. Kan reparere mye for et par hundre tusen eller mer :)
    Privatøkonomien er ikke er regnestykke der man alltid skal velge billigste alternativ. Sannsynligvis vil det alltid være billigst å ha biler så lenge at de ikke er kjørbare lenger, men dette har jeg aldri sett på som et mål. Poenget er at i moderne biler er det så mye elektronikk og avanserte løsninger, som over tid vil medføre lange og dyre verkstedopphold som selvfølgelig er en stor ulempe. Bytte hovedlys, luftfjærrer ol er svært kostbart og en tikkende bombe på nye dyre biler.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    En 4-5-kilos elektronikkboks full av elentronikkdubeditter alle elbiler har, er avhengig av, og de ryker typisk nok så fort garantitiden er ute. (og koster gjerne opp mot bilens verdi + arbeid)
    Importørens mann sier selvsagt at det er sjelden slikt skjer, og mystifiserer selvsagt det hele med "individuelt tilpasset hver enkelt bil, og det er ikke en del som kan repareres, av sikkerhetsårsaker. Det er heller ikke en del som kan erstattes med brukte deler, igjen på grunn av sikkerhet.", sier Knudsen. "Goddag mann økseskaft", hilsen Asbjørnsen og Moe.

    Bull Shit. Mange hobbymekanikere kjøper slike brukt med samme delenummer på finndel.no og elektriker-gummihansker, og bytter hjemme i garasjen uten mer hazzl.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    17.487
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det der er vel dessverre et aspekt ikke alle er alt for opptatt av.
    Holdninger i retning av: Driter vel i (bryr meg ihvertfall ikke) om bilen min er produsert av arbeidere som er ansatt under lovstridige, uverdige forhold - eller av barn for den saks skyld - bare den er billig.
    Spisser det, men…

    Og, det gjelder ikke bare bil. Pris trumfer etikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Ikke bare lett å være elbileier i en storby hvis du ikke har egen hjemmelader (eller ikke planlegger litt og drar til en hurtiglader og lader opp bilen når nivået begynner å bli lavt):

    Og MDG er fremdeles like bastante på at de har rett. Ikke rart de mister støtte.

    "Vi har skapt elbilrevolusjon i Oslo og satset på bildeling, så mange flere kan klare seg uten privatbil. Det er jeg stolt av, fordi det gir renere luft, mindre støy, kø og klimautslipp."

    eller med andre ord "Folk skal ikke ha privatbil!"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Det MDG ikke har forstått er et det tar tid å endre vaner.
    Damen på 72 år som er nevnt i artikkelen hadde helt sikkert greid seg uten privatbil, og hadde spart penger på å ikke ha det - buss til vanlig, taxi og bildeling ved behov, men det er ikke lett å endre vaner som er innarbeidet over 50 år med egen bil - det er ikke gjort over natten. Og tvang vil bare sementere motviljen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    17.487
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er ikke så enkelt med hjemmelader om du bor i en bygård.
    Bildeling er forsåvidt en god tanke og idé - for de det passer for.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Det er nettopp det. Jeg tror heller ikke jeg hadde byttet til elbil hvis jeg ikke hadde muligheter til hjemmelading. Egentlig er det ikke verre enn å sørge for å lade bilen på en hurtiglader i nærheten (i større byer finnes de jo stort sett over alt) og så parkere der du bor, ikke så ulikt det man gjør med en bensinbil (men da gjør man det etter at man har kjørt ut fra der man parkerer til vanlig, mens med en elbil gjør du det før du parkerer).
    En blanding av pisk og gulrot er jo det beste, men MDG kjører på med pisk. Det skaper bare motvilje.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    17.487
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egentlig er det ikke verre enn å sørge for å lade bilen på en hurtiglader i nærheten (i større byer finnes de jo stort sett over alt) og så parkere der du bor, ikke så ulikt det man gjør med en bensinbil
    Rent bortsett fra at alternativet el-bil da fremstår som langt mindre attraktivt - både økonomisk, og i praktisk tilrettelegging.
    Jeg forstår ikke helt prismodellen til de kommunale laderne i Oslo og hva prisen pr kw egentlig er. Men hos de kommersielle aktørene er det jo fort 6,00 - 7,00/kw. Forbruk varierer jo mye, men snitt i by hele året er vel fort ca 3kw/mil - og da er diesel like gunstig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Ja, hvis det er bare pris på forbruk du ser på. På langkjøring er det heller ikke så veldig mye å spare på drivstoff. En moderne dieselbil bruker vel omtrent 11 kr/mil (forbruk 0,5 l/mil, drivstoff 22 kr/l), men det går an å få det en god del lavere. På el - snitt 2 kW/mil, pris ved hurtiglading ca 6 kr/kW (men da ser jeg bort fra om man har hjemmelading og ikke trenger å bruke hurtiglader på de første 30 milene og evt rabatt man kan oppnå på lading).

    Men det er jo andre kostnader også - avskriving er jo den store kostnaden, men den er vel ganske lik uansett drivstoff.

    Konklusjonen er vel at det ikke er økonomien som er viktig i forbindelse med bruk av elbil, men det er det egentlig ikke så mange som har fått med seg :(
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    17.487
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå viser vel undersøkelser til at el-bil taper seg mer i verdi enn fossil - dog varierer det jo fra bilmodell til bilmodell. Enkelte nyere fossilbiler er jo nå svært ettertraktet - ikke minst med bakgrunn i stort omfang av eksport de siste årene.
    Så er servicekostnader på el-bil lavere, men dekkslitasje høyere.
    Levetid på bremser er lenger på en el-bil. Samtidig kan det resultere i høyere rep.kost over tid, da det er større risk for at eksempelvis caliper setter seg osv, osv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Når fordelene med elbil forsvinner (mulig å kjøre i kollektivfelt og lavere bomsatser) og man ikke har muligheter til hjemmelading vil man antagelig se at det er billigere å eie en bil med fossilmotor.
    Min 330e forsvinner til Tsjekkia på fredag. Der regnes den som en elbil og man slipper motorveiavgift og kan parkere gratis i storbyene.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Elektronisk håndbrekk på min 12 år gamle Range Rover kostet 24 ooo,-. Mekaniker (av gamletypen) prøvde å reparere men greide ikke og måtte kjøpe ny modul.
    Dette har nok også sammenheng med at mange verksteder tror at når du har råd til en så jævlig dyr bil har du også råd til å betale høye verkstedsregninger.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    ^ Det der er vel dessverre et aspekt ikke alle er alt for opptatt av.
    Holdninger i retning av: Driter vel i (bryr meg ihvertfall ikke) om bilen min er produsert av arbeidere som er ansatt under lovstridige, uverdige forhold - eller av barn for den saks skyld - bare den er billig.
    Spisser det, men…

    Og, det gjelder ikke bare bil. Pris trumfer etikk.
    Barn kan da ikke brukes til å sette sammen biler. Unger har da ikke den ndvendige sans for kvalitet! Får da være måte på!
    De får holde seg til gruvene der det utvinnes tungmetaller til batteriene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.873
    Antall liker
    9.582
    Sted
    Trondheim
    Med moderne biler dukker det også opp nye problemer. Før kunne du dra til et verksted og få time ganske fort, men nå er det avhengig av at den mekanikeren som kan den modellen og det spesifikke problemet er tilgjengelig.
    Min datters Enyaq fikk et problem og de bestilte time hos Møller (innenfor garanti). Dagen før bestilt time får de telefon om at mekanikeren som kjenner det problemet på bilen er blitt syk, så timen må utsettes. De kan få ny time medio april!
    PS: Nå er ikke dette et kritisk problem slik at bilen ikke kan brukes, men det illustrerer jo et potensielt problem.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Masse fancy dupeditter og funksjoner kan sikker virke helt greit det, men når du bor et sted der temperature varierer mellom minus 35 og pluss 35 er det
    slett ikke sikkert at det holder så skrekkelig lenge.
    Når den dagen kommer at jeg må kjøpe EL-bil vil det bli en 3 års kontrakt på privat-leasing for da kan man heldigvis sette faenskapet igjen hos forhandleren
    etter 3 år med beskjed om at man vi ha en ny en. De fleste slike batterier holder jo mere enn 3år og har gjerne som minimum 5 års garanti. Men å kjøpe for å eie en "dildobil"? Nei ikke pokker. Det er et firma som selger bilen og så leier deg batteriet, det kan jo være noe å tenke på.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.684
    Antall liker
    997
    Jeg har i 2-3 år vært overbevist at min neste og siste bil blir en el-bil, men jeg er frafallen. Kjøper heller en dyr brukt diesel , høy SUV, igjen.
    For mye data, apps, skjerm, teknikk og elektronikk for old man. Ingen interesse for denslags her.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    1.347
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis det er bare pris på forbruk du ser på. På langkjøring er det heller ikke så veldig mye å spare på drivstoff. En moderne dieselbil bruker vel omtrent 11 kr/mil (forbruk 0,5 l/mil, drivstoff 22 kr/l), men det går an å få det en god del lavere. På el - snitt 2 kW/mil, pris ved hurtiglading ca 6 kr/kW (men da ser jeg bort fra om man har hjemmelading og ikke trenger å bruke hurtiglader på de første 30 milene og evt rabatt man kan oppnå på lading).

    Men det er jo andre kostnader også - avskriving er jo den store kostnaden, men den er vel ganske lik uansett drivstoff.

    Konklusjonen er vel at det ikke er økonomien som er viktig i forbindelse med bruk av elbil, men det er det egentlig ikke så mange som har fått med seg :(
    Hva er det som er viktig da? Ladekø på utfartsdager, ladeventing, minimalt med mekanisk vedlikehold, dvs ingenting en kan gjøre for påvirke til at kjøretøyet varer lenge før det blir kostbare reparasjoner?
    Nå skal det jo sies at dersom en bytter bort 'alt-en-bør-passe-på-med-en-ebil-slik-at-batteriet-taper-seg-ikke-fullt-så-mye-over-tid' (ladegrense/mest-mulig-saktelading/minst-mulig-veldig-lav-SOC/planlegge-neste-ladestopp-på-langtur/og-alt-det-hazzlet-der) med å følge med på drivstoff-appen og fyller den 'riktige' dagen, er det mulig å få bensin/diesel til 19 kr/literen, og dermed ned på under 10 kr/mil.
    En e-bil med litt størrelse, uten å være en diger SUV i god vinterkulde skal vel godt gjøres å kjøres under 2,5 kwh/mil, noe som gir pr i dag, på langtur og 'hurtig'lading en milkostnad på rundt 16 kr mila i energikostnad, om en ikke betaler abonnementsavgift for lavere strømpris. Ryktet sier at om ikke lenge kommer det enda en avgift på elbiler, nemlig en trafikkulykke-komponent/(kilometeravgift) tilsvarende den som er innbakt i drivstoffavgiften, og på rundt 3 kr/mil for elbiler. Det skulle i sum utgjøre rundt 19 kr/mil for en e-bil.
    De som (fortsatt) nyter godt av e-bil er nok de som kan lade hjemme til normal strømpris, men det vil ikke overraske meg dersom det kommer krav til egen måler til hjemmelading også. Tiden vil vise.
    Nei, det beste er nok en pålitelig fossilbil med rykte for god kvalitet, og heller kjøre mindre.
    MDG har jo fortsatt pilgrimsferden, der de for 10-12 år siden applauderte overgang til elbil, og nå som steg 2 på lista er agendaen deres at folk ikke skal ha bil i det heletatt. Om 10-15 år vil jeg tro agendaen deres er å også kvitte seg med bildelings-poolene og ladeplasser til disse, og erstatte dem med oppstillingsplasser for elsykler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn