Alt til hus og bolig Reklamasjon elektriker

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.567
Antall liker
2.307
Torget vurderinger
1
Jeg har en liten sak jeg lurer på angående en reklamsjonsjobb. Det pleier jo å være nok av samlet kunnskap er så prøver meg med en liten tråd. Dette er altså ikke en stor sak og elektrikeren jeg bruker til diverse småjobber de siste årene er både trivelig og flink. Da han var innom for å gjøre noe mindre montasjearbeid for en stund siden, ba jeg han også fikse en bryter som nettopp hadde sluttet å fungere (smartbryter fra Eltaco). Han fant fort feilen og forklarte at dette var et relativt vanlig problem på disse bryterne.

Jeg ble da litt overrasket da jeg fikk fakturaen og var fakturert for en ny bryter. Jeg kontakten han da jeg antok at dette var en feil siden det var en reklamasjon på en ca 2 år gammel bryter som han hadde montert. Fikk dette svaret:

Det er dessverre ikke så enkelt.
Det er 5 år reklamasjon, men det gjelder fra den elektrikeren som monterte denne opp. Jeg som firma har 1 år reklamasjon på produkter i utgangspunktet selv om noen leverandører ordner opp allikevel.
Der jeg kjøpte denne har jeg aldri kjøpt tilsvarende før så da kan ikke de ta sak mot butikken for at den var defekt så jeg har uansett måtte betalt for denne der.
Nå har ikke jeg prøvd mot leverandør men dersom du skal slippe å betale noe må jo jeg få dekket tiden som jeg bruker på dette og må få leverandøren til å dekke fakturaen fra butikken jeg har kjøpt den.
Kan gjerne sende de en mail, men har generelt dårlig erfaring med slike saker. Det er noen få leverandører som alltid ordner opp utover et år med timer og materiell men det er langt mellom dem dessverre.


Dette er som sagt ingen stor sak, men stusser jo veldig på at jeg rett og slett skal betale for en ny bryter til 2000 når dette var en reklamasjon på samme firma som monterte bryteren i utgangspunktet. Det spiller jo ingen rolle for meg hvor elektrikeren har kjøpt materialet?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.550
Antall liker
14.255
Sted
Ytterst i havgapet...
HVis begge jobbene ble utført av samme firma, må dette uten tvil være en reklamasjon. Det er firmaet som bærer garanti og reklamasjon, ikke montøren. Din reklamasjon er da mot installatør, og ikke grossist/produsent.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.567
Antall liker
2.307
Torget vurderinger
1
Nettopp det jeg mener også. Hvilke innkjøpsavtaler firmaet har spiller jo ingen rolle for meg. Får se hvor stor sak jeg lager av dette, men takk for tilbakemeldingen.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.428
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
For meg høres det kanskje ut som om du ikke har brukt et "ordentlig" elektrikerfirma? En elektriker har i utgangspunktet ikke lov til å jobbe selvstendig, men skal være tilknyttet en installatør - som i sin tur har ansvar ovenfor det lokale kraftlag og DSB.
 
Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.567
Antall liker
2.307
Torget vurderinger
1
De prøver seg alltid - ikke noe nytt det :) Klart du har krav på å dekket ny bryter og skal ikke ha noe utlegg ifm jobben. Ikke ditt problem at de ikke får dekket dette hos leverandør.

Se bl.a. §30

Takker.

Firmaet er forøvrig et helt vanlig elektrikerfirma. Norsk nordmann som alltid gjør en god jobb. Ikke noe lureri med billig østeuropeere eller svart arbeid.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.473
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Antar det stemmer at elektriker har et års reklamasjonstid så hvis det er et spesielt produkt han ikke fører eller anbefaler men har kjøpt og montert etter trådstarters ønske så kan jeg forstå elektrikers synspunkt.

Forøvrig er jeg enig med alle over her i at du har en klar reklamasjon.
 
X

X186841

Gjest
Rørleggerfirmaet som byttet kjøkkenbatteri hos meg for endel år siden, kom med nogenlunde samme forklaring da jeg ville reklamere på 3 år gammelt blandebatteri, de fikk ikke noe hos grossist etter 3 år, og hadde ikke råd til å drive med sånne reklamasjoner.
Har de ikke råd til å følge Norske regler får de heller la være å drive firma.
Fikk nytt batteri uten spørsmål da jeg kontaktet Grohe.
 
Topp Bunn