Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har sett en del T3 eiere som leker innbruddstyver i kulda etter å ha unnagjort handlen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har sett en del T3 eiere som leker innbruddstyver i kulda etter å ha unnagjort handlen.
    Dørhåndtakene er mekaniske på TM3.

    Det du eventuelt har sett er nok problemer med rammeløse dører.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dørhåndtakene er mekaniske på TM3.

    Det du eventuelt har sett er nok problemer med rammeløse dører.
    Det jeg så i det ene tilfellet var en sto på knærne og lyste og pirket på en eller annen måte på selve dørhåndtakene på fordørene, begge sider. -17°C
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Så definisjonen av en del er 1 og du vet ikke om det RFID kortet han fiklet med for å låse opp eller selve dørhåndtaket.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Han fiklet i hvertfall med låsen med noe i hånden som neppe var et kort men han holdt på med passasjerdøren da jeg kjørte så det kan ha vært det eller om han forsøkte å tine opp noe. Bilen hadde vel ikke stått så lenge da dette var ved et mindre handlesenter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Noe sånt kanskje.


    While Tesla officially started deliveries of Model 3 last year, the first few months of deliveries were in sunny California and it took a while for Model 3 to make it to colder climates. There were some vehicles that made it up north during the last winter, but it could be argued that Model 3 is only now going to see its first full winter – at least for many owners.
    Over the past few days, there’s been a wave of cold in Quebec and the temperature went below freezing.

    Tesla Model 3 cold weather issues
    Electrek received several reports from local Model 3 owners having issues with their door handles, windows, and charge ports over the last few days.
    The door handles of the Model 3 are embedded inside the door and you need to press on one side for it to pop out and pull on it.
    Once you pull, the window slides down slightly and enables you to open the door.
    With the cold, several owners are reporting that the door handles are extremely hard to pop out and when they do, the window doesn’t always come down.
    After reading the reports, I decided to film myself trying to open my Model 3 after it sat outside all day. Sure enough, I experienced the exact same problems:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Rammeløse vinduer er noe dritt på biler som brukes hele året.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ķ
    Skulle vi ikke diskutere elbiler ? Er fornøyd med Jaguaren min men det er ikke den beste bilen i minus 10+ - det er sikkert. Lokket til ladesokkelen fryser seg fast og kjørelengde minimum halvert. Men er fornøyd lell - var jo klar over svakhetene i kulda.
    Og min Kona er jeg også godt fornøyd med. Ved plussgrader, så lader jeg den til 80 %, og allikevel når jeg den daglige 23 mil distansen med god margin, har igjen rundt 20%. Nå i kulda må jeg lade til 90% for å ha litt margin. Ellers gjør jeg ingenting anderledes, holder fartsgrensene på motorveien, og har 20 grader inne. I dag med -10 hadde jeg et forbruk på ca. 1,8 på mila, det absolutt minste jeg har klart er 1,3. Det er 60/40 motorvei/landevei. Tipper jeg har en 30% reduksjon i rekkevidden nå i kulda. Det er helt greit, jeg slipper å tenke på lading i den daglige pendlingen, som er Tønsberg - Osloområdet. Har et årssnitt på 1,56 på mila. Med 55 000 km i året, og enkelt sagt 1 kr Kw'en, så blir det ca. 8500,- i strøm. reelt er det nok noe mindre, dels fordi strømprisene i fjor var lave og fordi jeg som regel får ladet på kontoret. Og da lader jeg stort sett nok til 1 vei der. Så kostnaden for meg har nok vært ned mot 5000,- eller så. Og ladeluke foran er En Stor Uting...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skulle du fylt bensin hadde du nok brukt minimum 5000 kroner i måneden.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skulle du fylt bensin hadde du nok brukt minimum 5000 kroner i måneden.
    Før Kona'en hadde jeg en Volvo V50 1.6 diesel. Den fikk jeg ned i 0,55 på mila. Av en-eller-annen grunn, så klarte Den Virkelige Kona å kjøre den på 0,50, snedig...
    Uansett, jeg brukte jevnlig 3500,- i diesel pr. måned på den, og da var jeg nøye med å fylle når det var billigst. Så jeg sparer omlag 3000,- pr. måned ved å kjøre Konaen..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Diesel er nok å foretrekke fremfor bensin hvis man kjører mye.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I beste mening, hvordan er det med dørhåndtakene på Jaguar?

    Ser sporadisk biler med håndtakene ute på vinteren men er det noe reklamasjoner eller er de holdbare til tross for at funksjonen periodisk svikter?
    Jeg smører mine med Wurth Drylube hver høst og har lite eller ingen problemer. Tror en del av disse håndtakene trenger litt vedlikehold av den typen, om det er Jaguar eller Tesla mf. Har man store problemer kan man få byttet til en forbedret utgave hos Jaguar. Sikkert denne som sitter på MY21.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.499
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hvilken avtale er den billigste når det gjelder lading med 150kw ?..... gjerne også 50 kw lading..... det florerer jo med "tilbud", men hva er den billigste ? Brodern downloadet en app hos Cirkle K som vi prøvde før i dag og på 150 kw lader i ca 22 min så kostet det over 300 kroner....... jeg tenker at det må finnes rimeligere alternativer enn dette ?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Told you so......

    – Vi vil veldig gjerne at folk ikke lader eller varmer opp elbilen mellom åtte og ni om morgenen. Det er da vi har det største forbruket av strøm i Norge, sier han til NRK.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Sitter ikke disse elbilistene i kø på den tiden av dagen?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Er det virkelig arbeidsplasser som tilbyr de ansatte 94 mod Astro som firmabil?
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Er det virkelig arbeidsplasser som tilbyr de ansatte 94 mod Astro som firmabil?
    Han tar i allefall vare på bilen sin. Den er jo 26 år. Mange her som burde lære og ta vare på bilen sin men når naboen bytter så smitter det.

    Roar
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    10
    Fordelen med gammel bil er at den er kun produsert en gang......

    Og så slipper du å bli "ladefeit".

    Mvh.
    SAL
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Billig forsikring har den alltid hatt. Biler med automatgir har alltid hatt rimeligere forsikringer. Astroen ble produsert nokså uforandret fra 1986 til 2004 om jeg husker rett. Robust, enkel, rimelig vedlikehold og evt deler. Fantastiske egenskaper i alle disipliner.

    Så får det bare være at "vi" ble sett ned på av G30 gutta.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jøss, har du to profiler og....

    Debatt? Howzat? Som nevnt før, jeg kaster ikke bort en fnutt på de som ikke eier et mikrogram kunnskap om temaet og at de ellers bare gjør ynkelige forsøk på å kverulere, da avstår jeg.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Det kan helt sikkert være billige å ha en gammel bil, men sammenligningen blir jo helt urelevant, det er jo ikke samme produkt.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Mine forbrukstall er dokumentrte facts. Mulig jeg har en gammel kjørebok et sted og. Alle Astroene jeg har og har hatt har identiske forbrukstall. Har man noe i nærheten av det som ellers påstås her er det noe halt med bilen og den bør innom et kompetent verksted for diagnose. Up yours så lenge.
    Uansett hvordan du vrir og vender på det, har du en bensinsluker. Astroen er sikkert fin på mye, men at den har høyt forbruk er jo ikke til å diskutere
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjønner bare ikke hvorfor "dieselfolket" bruker så mye energi på noe de tydeligvis ikke skal ha.

    Jeg skal ikke begynne å strikke, men det er ser nokså kjedelig ut - og bruker derfor ikke mye tid på å kommentere hvor dritt strikking antakelig er. Har ikke prøvd det da.... :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Noe sånt kanskje.

    Det sier seg selv at en bil utviklet og produsert i California kommer dårligere ut enn europeiske kvalitetsmerker med mye erfaring mht hvordan man skrur sammen en bil. Spesielt mht bruk på vinteren. Tesla har også etterhvert et imageproblem i Norge.

    Det beste for bruk i hele Norge i dag er Diesel / bensin. På en andreplass er europeisk el så lenge du er i urbane strøk og/eller er så heldig at ladenettverket er ok mellom to byer. Å beholde og stelle godt med gammel diesel i påvente av mer funksjonelle elbiler er en svært fornuftig tilnærming.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser ikke helt hvordan du klarer å trekke de konklusjonene.

    Imageproblem? Hva med VW som man gjerne skal forsvare med nebb og klør?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner bare ikke hvorfor "dieselfolket" bruker så mye energi på noe de tydeligvis ikke skal ha.

    Jeg skal ikke begynne å strikke, men det er ser nokså kjedelig ut - og bruker derfor ikke mye tid på å kommentere hvor dritt strikking antakelig er. Har ikke prøvd det da.... :)
    Det bør du ikke si så høyt at husvaranen (min) hører det!
    Friendly warning!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg ser ikke helt hvordan du klarer å trekke de konklusjonene.

    Imageproblem? Hva med VW som man gjerne skal forsvare med nebb og klør?
    Jeg tenker på at i Oslo har Tesla blitt omtalt litt som den nye pakistanerbilen som har tatt over etter BMW - da tenker jeg i retning B gjengen kategorien.

    - De har også et rykte på seg å være lenge på verksted da det er få som sveiser aluminium. Det har vært mye småfeil i tillegg.

    - I tillegg står de litt i veien og er litt kassertte og sirumpet og blokkerer litt på samme måte som en campingvogn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Omtrent som en gubbebil med 9.7cm bakkeklaring, SUV styling, stigtrinn og premium pris med andre ord...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Omtrent som en gubbebil med 9.7cm bakkeklaring, SUV styling, stigtrinn og premium pris med andre ord...
    Muligens, med unntak av at gubbebilen har mindre feil og er skrudd sammen av folk som vet hva de driver med, og kan design og kjøreopplevelser og vet hvordan de staver vinter. Ellers enig 😅 Hvis man vil ha noe mindre gubbete så har vi e-tron da.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Mye sammenligning av diverse type bilhold her. Gamle biler kan holdes billig med mye egeninnsats. Amerikanske biler som er av hobbybil karakter kan også kjøres billig hvis man har flere av dem, slik at når man skrur har man en som virker.
    Jeg liker gamle biler, men jeg ønsker å ha en sikker bil med anti skrens, abs, bremse assistent som kan hindre at man kjører ned noen til daglig bruk. Dødsone varsling er også en viktig funksjon.
    Gamle biler forpester mye. Slitne ventilhetter, stempelringer, sylindervegger og andre vederstyggliheter gjør at gamle biler ikke er bra for miljøet. Slitne diesel biler som ryker er også noe herk.
    De såkalt uslitelige amerikanerne er det ikke. Cadillac sin Northstar motor har dårlige bolter i toppen på en ellers bra motor, 4,1 liter'n er også dårlig. Oldsmobile 5.7 diesel er også dårlig. GM brukte plast i register tannhjulet på en rekke motorer for at bilen skulle gå penere, resultat er at det går i stykker. Selv en av bilhistoriens største motorer på 500 cui har denne feilen. Ved feil på tenninga kan gjøre at manifolden overopphetes og sprekker. Forbrenningsmotorer har en endeløs rekke av mulig feil. Se forresten Hoovies garage på Youtube hvis dere har nerver til det. Også BMW og Mercedes får gjennomgå for å lage biler som er dømt til og gå i stykker og er dyre å reparere.
    Dette er grunner til at jeg ønsker å kjøre ny bil selv om det er mye mer kostbart.
    De finnes uslitelige bile,r hvis en vedlikeholder og behandler de riktig. Jeg har 3 amerikanere 79-04-11 og en 86 toyota Corolla. De kommer til å overleve meg🙂. Old school design, uten for mye elektronikk og andre upålitelige og unødvendige finnesser som er på nyere biler.
    Viste at Opel(GM) hadde fiber(plasregister) som var på min fars 62 model. Han var musikker og hørte at motoren ikke gikk helt gjevnt. Han sa til mekanikeren etter en service. Nei, du kan trygt kjøre mente bilmekanikkern. På ferie i Sverige stoppet det helt opp, og fattern kom ikke av flekken. Det ble tauing flere mil på motorveien av en snill svenske med Opel Kadett:giggle:.
    At Cadillac hadde dette fiberdrevet, viste jeg ikke, for både Dodge og Ford har kjededrev. mens Toyota har gummirem- Har byttet 2 ganger.
    Er enig det er noe annet å kjøre nyere amerikanere og annet enn de gamle. Merket forskjellen på 2004 Ford. angående utslipp og kjøre egenskaper. Men hvert til sitt bruk. Jeg trenger ikke annet enn gubbebil, da jeg ikke har det så travelt nå. Slipper bare forbi disse stressa Audio kjørerne.
    Dette er sikkert ikke noe problem på elbilene, selv om de har en kortere levetid. Det er nok elektromotoren som holder lengst hær med få deler. Det jeg ikke liker med elbilen er ladningen med større belasning av elnettet og kaoset som kommer til å bli når folket har det travelt i ladekø. Noe som ikke har vært noe problem ved pumpene.
    Det er fortsatt noen som er skjeptisk til elbilen, da de er redd for å gå tom for strøm ut i distriktet. Det er enklere å fylle etter med diesel eller bensin🙂
    Har en kjenning og gammel Amcar entusiast, som har kjøpt seg El-Mustang. Han har hatt både Plymouth Cuda 426 Hemi , og har Dodge Viper. Har ikke snakket med han på en stund. Tror ikke han skrur bil lenger. Elbil blir vel det siste anskaffelse hær!
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Han fiklet i hvertfall med låsen med noe i hånden som neppe var et kort men han holdt på med passasjerdøren da jeg kjørte så det kan ha vært det eller om han forsøkte å tine opp noe. Bilen hadde vel ikke stått så lenge da dette var ved et mindre handlesenter.
    Jeg har fyllt en bærepose med glovarmt vann og holdt inntil døren og låsen, og det har fungert. Det er også kjærringråd og old school 🙂
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Muligens, med unntak av at gubbebilen har mindre feil og er skrudd sammen av folk som vet hva de driver med, og kan design og kjøreopplevelser og vet hvordan de staver vinter. Ellers enig 😅 Hvis man vil ha noe mindre gubbete så har vi e-tron da.
    El-Mustang ha blitt gubbebil det også:giggle:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn