På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Til gutta om kan regne: Hva betyr dette?

    «Tanberg sier at flyseteavgiften på 80 kroner, som gir staten en inntekt på 1 milliard i året, gjør at Moss Lufthavn Rygge kommer i konkurranse med 70 andre flyplasser om hvor Ryanair skal ha base. Ifølge Tanberg fører det til at to av tre flyvninger vil bli avviklet.»

    Er ikke den avgiften lik for alle? Hvorfor endres da den såkalte konkurransen?

    Flyplassjef: - Politikerne har ikke forst?tt forretnings- modellen til Rygge - nyheter - Dagbladet.no
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    "De Rygge-løse"

    "De Ryggesløse"

    hueoppiræva.jpg


    Bokstavelig talt. Stein Gale og Sliske imponerer ikke særlig i flyplass-saken

    Roar Hagens som alltid glimrende illustrasjon, brukt i en annen sammenheng lenge før
    Rygge saken ble et faktum. Men den passer nesten enda bedre i denne saken!
    Vet ikke hva bilted het originalt, men jeg synes tittelen "hue opp i ræva" illustrerer
    både fysisk og tankemessig godt...

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    En flat avgift på noe har relativt sett mindre å si for de som opererer i den høyere del av prisspekteret - den prosentivise prisendringen blir større for noe "billig" enn noe "dyrt" dersom begge prisene får et fast kronepåslag. Ryanairs forretningsidé er å tilby rimelige flybilletter fra A til B, da må kostnadene presses ned til et aboslutt minimum - et fullservice flyselskap som SAS har også billigbiletter, men snittprisen folk på et SAS-fly har betalt er nok betydelig høyere enn for et tilsvarende fra Ryaniar. Og en kundegruppe som er mindre opptatt av pris er også mindre sensitiv for prisendringer.

    Om ølavgiften går opp med 10 kroner halvliteren har det mindre å si for mikrobryggerier (som uansett selger ganske dyrt øl) enn det har for Grans (hvis misjon er å være en billig halvliter).
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Re. øl - 10 kr./halvliteren i ++ er en katastrofe for alkoholikeren men et skuldertrekk for mange andre.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Da Ryanair fløy på Newcastle kunne min datter pendle Rygge-Newcastle for 19 pund, en gang betalte hun 9, om jeg husker rett.
    Ganske praktisk for en student ved Durham University. Ryanair får jo regnestykket til å gå ihop, hvilket sier noe om hvor fantastisk ineffektivt drevet SAS var, i noen tiår. (Ser at jeg kan fly Rygge-London for 238 kroner.)

    Vil man ha "et fritt marked" er selskap som Ryanair garantert å dukke opp. (Slik et annet selskap vinner renovasjonskontrakt for Oslo med laveste pris, fordi det i motsetning til konkurrentene har tenkt å hente inn 150 bulgarske sjåfører).

    Vil man ha et regulert marked - glem det, vi har sluttet med sånt. Denne regjeringen (og Ap) var fullstendig klar over konsekvensene.

    ===

    Om det har interesse. Jeg var litt involvert nede i Østfold i forkant av åpning av ny bro over Svinesund og Rygge flyplass. Da fikk jeg også innblikk i storbypolitikk. Oslo og Göteborg har i årtier gjensidig sabotert alle forsøk på bedring av infrastruktur mellom byene, av frykt for fremvekst av et nytt økonomisk sentrum. I følge mine informanter (jeg hadde VIP-pass på broåpningen, så de visste hva de snakket om), har storbyene sørget for å sabotere veiforbedring, tospors jernbane, ny bro og flyplassplaner, så lenge som mulig.
    Det som nå skjer med Rygge passer nok enkelte.

    Da Torp åpnet, flyttet en rekke virksomheter sine kontorer og aktiviteter ned til Vestfold ...

    (EDIT: Noen har satt seg ned med stortingsgruppen til Frp. "Hør nå her ..."
    http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/05/26/0705/frp-modererer-flypassasjeravgiftutspill )
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    Et lite tillegg til det med skatter og avgifter... problemet med slike kostnader er at et billigselskap ikke har noen kontroll over de - det er ikke noe de kan gjøre for å redusere disse kostnadene om de er eksternt påførte og like for alle. På alt det andre kan de potensielt gjøre noe for å få ned kostnadene - det være seg lønninger, leiekontrakter, utnyttelse av flyflåten osv osv osv. Jeg var en gang på foredrag med han som startet EasyJet - han sa at det var svært vanskelig å få til veldig rimelige billetter på interkontinentale flyvninger fordi det da påløpet ganske mange kostnader man ikke selv har kontroll over - husker ikke helt hva det var, men mener det var ting som air traffic controll, kostnader for å bruke enkelte lands luftrom og denslags (Spiralis vet kanskje mer, det er også lenge siden så ting kan ha endret seg). Når man flyr langdistanse blir det også komplisert med crew siden de ikke har lov å fly tilbake pga regler rundt flytider så man må til med overnatting, mat, mer personell og diverse slikt som også driver opp prisene.

    Det er viktig å være klar over at det sjelden er noen lineær sammenheng mellom pris og etterspørsel. Selv om kroneforskjellen på 200 og 280 kroner er den samme som 2000 og 2080 vil det første oppleves som en større prisendring enn det siste.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.092
    Antall liker
    8.587
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man ikke har forstått det så ønsker jeg personlig RyanAir ( og alle andre selskaper av samme kaliber ) dit peppern gror, skjønt de som bor der har sikkert ikke fortjent en slik skjebne!
    Min uvilje mot dette selskapet skyldes KUN den måten de behadler sine ansatte på og den måten de lusker rundt i regelverket for å "snyte" stat og ansatte for det som vitterlig burde vært deres rettigheter, OG det på en måte som anstendige selskaper ikke gjør! RyanAir er en parasitt som IKKE konkurerer på like vilkår med seriøse aktører som tar arbeidslivets lover og avtaleverk på alvor!

    At AP's ledende politikere står på hendene og pisser i vinkel for å tilfredstille RyanAir fatter jeg ikke. De har jo helt og totalt forlatt APs ideologiske plattform slik jeg i alle år har oppfattet den, som forsvarer for "vanlige arbeidsfolks" rettigheter! Dette er en helt utrolig oppvisning i politisk ryggesløshet!

    Når det gjelder avgifter så har vi såvidt jeg vet ( dette er ikke mitt fagområde! ) "startavgift" som betales for å få lov til å ta av fra en lufthavn, landingsavgift er erstattet av denne. Den regnes ut etter antallet seter og vekt og slike faktorer. Så må man betale for Air Traffic Control, dvs brukerne skal betale det det koster å ha noen sittende å passe på at de ikke treffer hverandre i luften. Denne avgiften regnes ut som en pris pr nautisk mil flyet flyr i norsk luftrom. Selskapene driver nitidig kalkulering av hvor det er billigst å fly i forhold til ekstra flytid for å fly i det billigste luftrommet. Flytiden har også en kostnad som følge av teknisk vedlikehold som er en høy kostnad direkte referbart til antall timer flyet er i luften pluss drivstoff kostnader og lønnskostnad til mannskapet. Selskapet kan påvirke prisen på teknisk vedlikehold ved å velge å utføre vedlikeholdet i et lavkostland. Dette valget kan igjen føre med seg ytterligere kostnader som transport av flyet til lavkostlandet, og muligheten for at kvaliteten på jobben kan være så dårlig at det ville blitt biligere å gjøre det i et land med høyere pris men bedre kvalitet på jobben. Alt dette er avveininger som selskapene driver mer eller mindre kontinuerlig med.

    Når det gjelder avgiftene så kan ikke f.eks. Norge sette disse så høyt som vi vil. EUs luftfartsorgan passer på at luftfarten er selvfinansiernede. Dvs avgiftene skal dekke det det koster å drive flyplassene. I Norge har vi fått gjennomslag for at vi kryssubsidierer slik at de største flyplassene som går med overskudd er med på å dekke underskudd ved de mindre flyplassene som går med underskudd. Tankegangen i EU er i utgangspunktet at flyplasser som går med underskudd skal gå konkurs og legges ned! Man har akseptert at Norge er "noe spesiellt" og langstrakt slik at vi MÅ ha disse "ulønnsomme" flyplassene hvis det skal bo folk i distriktene. Dette er ingen selvfølge i EU men de har etter endel krangel akseptert at det er slik! Underveisavgiftene som dekker flykontrollen regnes ut med bakgrunn i hva det faktisk koster å drive tjenesten i Norge, fordele denne kostnaden på alle som flyr pr nautisk mil de flyr. Det hele skal være et "nullsum spill". Dette er en vedlig forenklet versjon av et noe komplisert regenstykke. Det ligger også en mulighet til å tjene litt penger, men det er grenser for hvor stort overskuddet kan være. Går Avinor bedre enn dette må differansen betales tilbake til flyselskapene. ( Kunne med hell vært benyttet ved privat helseomsorg og private skoler! )

    Og til slutt, Norge har meget konkuransedyktige priser når det kommer til avgiftsnivået. Vi er billigere enn våre naboer!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.916
    Antall liker
    35.907
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dette er jo helt fantastisk.

    Vi har en totalt inkompetent regjering som under en aften med alt for mye rødvin, rødvin betalt av oss, fantaserer opp denne
    fiskalavgiften, hvis eneste hensikt er og trekke penger inn i statskassa, nødvendig da de ikke er i stand til og sette sammen et
    nasjonalbudsjett som henger på greip.

    5000 arbeidsplasser i Norge vil forsvinne, kun en femtedel av disse tilhører Rygge, allikevel har altså disse fire udugelige partiene fått oss
    til å diskutere Ryanair og lite annet. Dét er effektiv tåkelegging!
    Det eneste dette handler om, er regjeringens udugelighet - ingenting annet.

    Selvfølgelig flytter Ryanair til Gardermoen, kundegrunnlaget er større, og vil på lang vei nulle ut nachspielavgiften.
    Vel installert på Gardermoen vil de raskt kapre massevis av kunder fra SAS og Norwegian, og om en to - tre år vil de være større i Norge
    enn de noen gang har vært.

    Well played, møkkaregjering.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.100
    Antall liker
    10.156
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Og nå kommer Ryanair kanskje tilbake til Rygge...... Men jeg kommer aldri til å fly med et selskap som pisser på kundene sine. ALDRI.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    3.959
    Ryanair regner med å ta et tap på rundt 12 milliarder kroner i forbindelse med Corona. Men siden dem har 40 milliarder i kontanter, er det ingen problem å håndtere.
    Dermot vil dem ha en rettslig prøving på at andre flyselskaper i europa mottar statlig støtte, som dem mener EU regelverket ikke åpner for.

    Hva er folkets dom over Ryanair i mai 2020?
    Hot or Not?

    Viser Ryanair en sunn forretningsdrift, eller skulle egentlig cabin personalet og bakkemannskapet hatt de 40 milliardene på tidligere lønnsslipper, pengene som nå ligger i kontantkassa?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Skal de ikke sparke en ca.3000 stk. nå da?

    De har aldri vært hot.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    3.959
    Skal de ikke sparke en ca.3000 stk. nå da?

    De har aldri vært hot.
    Lufthansa sparker 10 000, 3000 bare i administrasjonen. Sånn sett er ikke Ryanair verre enn tusenvis av andre selskaper som nedbemanner nå.

    Ryanair er kapitalisert for å møte kriser, i motsetning til de fleste andre flyselskaper. Er ikke det bra?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Skal de ikke sparke en ca.3000 stk. nå da?

    De har aldri vært hot.
    Lufthansa sparker 10 000, 3000 bare i administrasjonen. Sånn sett er ikke Ryanair verre enn tusenvis av andre selskaper som nedbemanner nå.

    Ryanair er kapitalisert for å møte kriser, i motsetning til de fleste andre flyselskaper. Er ikke det bra?
    Sikkert.

    Jeg nevnte kun at de skulle sparke folk, leste det på nyhetene rett før jeg skrev det. Ikke noe mer enn det, har ikke noe forhold til dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn