Paradox = svindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Med endehylser er kordellene skrudd fast, det er de ikke med de spadene.
    Dvs, ledningen er ikke skrudd fast i motsetning til endehylser.
    Enig i det, de er ikke skrudd fast, men klemt fast med riktig verktøy i riktig dimensjonerte spader. Sjanse for at kordellene skal løsne? Lav.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kommer sannsynligvis bare til å bruke endehylser i andre enden hvor de kan klemmes fast med skrue, og uisolerte ledninger i enden hvor det er kabelsko nå.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Produksjon, import og omsetning av elektrisk utstyr - Regelhjelp.no

    Samanstilling av utstyr
    Dersom du stiller saman ulike typar elektrisk utstyr, ut over det produsenten tilrår, blir du sjølv rekna som produsent og må utarbeide samsvarserklæring og teknisk underlagsdokumentasjon for sluttproduktet. Dette gjeld sjølv om dei enkelte delane kvar for seg er CE-merkte frå den opphavlege produsenten.
    Dette gjelder kun hvis du har tenkt å produsere for videresalg. Setter du sammen en nettkabel hvor apparatplugg, støpsel, og kabel allerede er CE-merket er det en relativt enkel oppgave å lage en samsvarserkæring for dette produktet. Det er ikke stort med dokumentasjon som trengs i tillegg til det produsentene av delene allerede har. Det eneste du behøver å gjøre er å fortelle at sluttproduktet er ihht direktivet, med dato og underskrift.

    Er kabelen ment for mobilt utstyr eller bruk ombord i båt, er det vel ikke nødvendig med CE-merking i det hele tatt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Det er et par ting man må tenke på når man kobler slikt. For det første er det sånn at klemmer som har en eller annen form for plate, slik som du har på bildene der, som beveger seg rett mot et kontaktpunkt, ikke skjærer kordellene i lederen. Disse er med andre ord beregnet på bruk uten hylse eller kabelsko. De er også utformet slik at de gir best mulig friksjon mot nakent kobber, altså ikke hylser, kabelsko osv, da disse er noe hardere enn nakent kobber.

    Klemmer der en skrue treffer lederen direkte skal benyttes enten med kabelsko, hylser eller liknende, dette for å beskytte den myke kobberlederen mot skader som senere kan føre til brudd.

    Når man benytter hylser, kabelsko eller liknende så skal man benytte en type som er beregnet på den aktuelle spenningen og kabelen, og man skal så definitivt bruke et egnet verktøy for pressing av slike. Vi snakker da ikke om et kabelskosett inkl tang til 59kr. Det er i bestefall leketøy. Gode kabelskopresser trenger heller ikke automatisk være egnet til den kabelskoen man har. Hva du har benyttet vet jeg ikke, men her ville jeg sørget for å være sikker.

    Om jeg var i dine (kabel)sko ville jeg klippet bort kabelskoene og skrudd avisolerte kabler rett i klemmene. Da fjerner du et "point of failure" over tid. Dersom du har en kobling der du er nødt til å bruke kabelsko eller hylser på, sørg for å bruke riktig utstyr.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Har ikke finlest denne tråden, men jeg vil jo anbefale de som er eiere av en slik kabel og har kjøpt den gjennom en eller annen butikk/professionell selger - reklamerer formelt på kabelen og kreve at kjøpet heves.

    Mvh
    OMF
    På hvilket grunnlag?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er det ikke produksjon for videresalg Paradox driver med da ?

    Produksjon, import og omsetning av elektrisk utstyr - Regelhjelp.no

    Samanstilling av utstyr
    Dersom du stiller saman ulike typar elektrisk utstyr, ut over det produsenten tilrår, blir du sjølv rekna som produsent og må utarbeide samsvarserklæring og teknisk underlagsdokumentasjon for sluttproduktet. Dette gjeld sjølv om dei enkelte delane kvar for seg er CE-merkte frå den opphavlege produsenten.
    Dette gjelder kun hvis du har tenkt å produsere for videresalg. Setter du sammen en nettkabel hvor apparatplugg, støpsel, og kabel allerede er CE-merket er det en relativt enkel oppgave å lage en samsvarserkæring for dette produktet. Det er ikke stort med dokumentasjon som trengs i tillegg til det produsentene av delene allerede har. Det eneste du behøver å gjøre er å fortelle at sluttproduktet er ihht direktivet, med dato og underskrift.

    Er kabelen ment for mobilt utstyr eller bruk ombord i båt, er det vel ikke nødvendig med CE-merking i det hele tatt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er et par ting man må tenke på når man kobler slikt. For det første er det sånn at klemmer som har en eller annen form for plate, slik som du har på bildene der, som beveger seg rett mot et kontaktpunkt, ikke skjærer kordellene i lederen. Disse er med andre ord beregnet på bruk uten hylse eller kabelsko. De er også utformet slik at de gir best mulig friksjon mot nakent kobber, altså ikke hylser, kabelsko osv, da disse er noe hardere enn nakent kobber.

    Klemmer der en skrue treffer lederen direkte skal benyttes enten med kabelsko, hylser eller liknende, dette for å beskytte den myke kobberlederen mot skader som senere kan føre til brudd.

    Når man benytter hylser, kabelsko eller liknende så skal man benytte en type som er beregnet på den aktuelle spenningen og kabelen, og man skal så definitivt bruke et egnet verktøy for pressing av slike. Vi snakker da ikke om et kabelskosett inkl tang til 59kr. Det er i bestefall leketøy. Gode kabelskopresser trenger heller ikke automatisk være egnet til den kabelskoen man har. Hva du har benyttet vet jeg ikke, men her ville jeg sørget for å være sikker.

    Om jeg var i dine (kabel)sko ville jeg klippet bort kabelskoene og skrudd avisolerte kabler rett i klemmene. Da fjerner du et "point of failure" over tid. Dersom du har en kobling der du er nødt til å bruke kabelsko eller hylser på, sørg for å bruke riktig utstyr.
    Takk for innspill, men se post over. Kommer nok til å bruke uisolerte kabelender i kontakten jeg viser fram på bildet, selv om (igjen) kabelskoene sitter meget godt.

    Har også brukt en tang som er beregnet til isolerte kabelsko med momentfunksjon, så er ganske trygg på at akkurat det er i orden. Kabelskoene er Biltema sine beregnet for 4-6mm2, og såvidt jeg kan bedømme er de produsert i fortinnet kobber og sikkert helt ok. Jeg prøver alltid å være ganske nøye med ting som dette, og kjøper så godt som aldri el-materiell i leketøysbutikker.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er det ikke produksjon for videresalg Paradox driver med da ?

    Produksjon, import og omsetning av elektrisk utstyr - Regelhjelp.no

    Samanstilling av utstyr
    Dersom du stiller saman ulike typar elektrisk utstyr, ut over det produsenten tilrår, blir du sjølv rekna som produsent og må utarbeide samsvarserklæring og teknisk underlagsdokumentasjon for sluttproduktet. Dette gjeld sjølv om dei enkelte delane kvar for seg er CE-merkte frå den opphavlege produsenten.
    Dette gjelder kun hvis du har tenkt å produsere for videresalg. Setter du sammen en nettkabel hvor apparatplugg, støpsel, og kabel allerede er CE-merket er det en relativt enkel oppgave å lage en samsvarserkæring for dette produktet. Det er ikke stort med dokumentasjon som trengs i tillegg til det produsentene av delene allerede har. Det eneste du behøver å gjøre er å fortelle at sluttproduktet er ihht direktivet, med dato og underskrift.

    Er kabelen ment for mobilt utstyr eller bruk ombord i båt, er det vel ikke nødvendig med CE-merking i det hele tatt.
    Vil tro at produsent av kabel og produsent av kontaktene er inneforstått med at produktene de lager vil bli tatt i bruk, slik at det å koble sammen dette ikke vil være å anse som noe den enkelte produsent ikke anbefaler.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Men er monteringen/sammenkoblingen og den tiltenkte bruken iht produsentenes anvisninger, er den forsvarlig og tilfredsstiller kravene til sikkerhet ? Det er det som er frågan, og bildene av kabeluren fra Paradox tyder ikke på at det er i nærheten av forsvarlig. Når Paradox selger en ferdigmontert nettkabel, så må Paradox gå god for at hele kabeluren tilfredsstiller gjeldende krav til produktsikkerhet.

    mvh
    KJ
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke produksjon for videresalg Paradox driver med da ?

    Produksjon, import og omsetning av elektrisk utstyr - Regelhjelp.no

    Samanstilling av utstyr
    Dersom du stiller saman ulike typar elektrisk utstyr, ut over det produsenten tilrår, blir du sjølv rekna som produsent og må utarbeide samsvarserklæring og teknisk underlagsdokumentasjon for sluttproduktet. Dette gjeld sjølv om dei enkelte delane kvar for seg er CE-merkte frå den opphavlege produsenten.
    Dette gjelder kun hvis du har tenkt å produsere for videresalg. Setter du sammen en nettkabel hvor apparatplugg, støpsel, og kabel allerede er CE-merket er det en relativt enkel oppgave å lage en samsvarserkæring for dette produktet. Det er ikke stort med dokumentasjon som trengs i tillegg til det produsentene av delene allerede har. Det eneste du behøver å gjøre er å fortelle at sluttproduktet er ihht direktivet, med dato og underskrift.

    Er kabelen ment for mobilt utstyr eller bruk ombord i båt, er det vel ikke nødvendig med CE-merking i det hele tatt.
    Helt enig, men.
    Det er faktisk butikken som selger de som er ansvarlig ovenfor kunden, ikke produsenten.
    Så de som har kjøpt kablene på OHC burde reise rett ditt pga disse avsløringene.
    for oss forbrukere er dette ganske enkelt.
    OHC burde gå foran som et godt eksempel å kalle alle tilbake, for så å refundere alle pengene til kunden.
    OHC burde stå rake i ryggen å ta denne, kom med en kunngjøring og rydd opp i dette.
    Dette er en butikk som ønsker å bli tatt som en seriøs aktør, er det ikke?
    Det er usedvanlig stille fra de kanter så langt:( Mener da alle som har solgt disse kablene i sine butikker.
    Rydd opp i denne galskapen en gang for alle.
    Dere taper kun penger, men muligens kan beholde ryktet deres uten att det blir frynsete. Det er det på vei til å bli.
    Ikke pga avsløringen, men fordi ingen aktører gjør noe med det. Eller kommer på banen her inne. Dere ser hva som har kommet. Rett ryggen å ta støyten, mye smartere en å sitte stille.
    Dere som har kjøpt direkte får ta det med produsenten.
    Tenk hvordan Ikea, Claes Ohlson og Biltema gjør med slike ting.
    Der har de fleste noe å leve opp til.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    CE-merking er en egenerklæring. Den tar utgangspunkt i at man, ved å CE-merke et produkt, erklærer å ha gjennomført alle tester som er relevante for det aktuelle produktet i EU/EØS-området. Mange produsenter gjør denne vurderingen selv, mens andre igjen, lar eksterne laboratorier utføre tester. Dette er med andre ord ikke noe dokument man signerer på, man bare erklærer at dette er i henhold til de gjeldende bestemmelser.

    I Norge så er også CE-merkingen tilstrekkelig. Vi har ikke separate krav utover CE-merkingen for produkter som ikke er underlagt særdirektiver. For eksempel har vi et krav om at det skal medfølge tilstrekkelig brukerveiledning på skandinavisk, men dette er mer forankret i produsentens rettighet overfor kunde ift om kunden har brukt en vare åpenbart i strid med brukerveiledningen og dermed krever noen form for erstatning.

    Dersom man har CE-merket et produkt, og det for eksempel skulle oppstå brann hjemme hos en kunde som følge av et valg man har tatt i det man konstruerte produktet vil man kunne holdes erstatningsansvarlig overfor den rammede part. Har man da benyttet en ekstern lab til å gjennomføre testene har man en viss anledning til å sende ansvaret videre.

    La oss si at en kobling i en kabel løsner, og skaper en delvis kortslutning. Det går varmgang, og isolasjonsmaterialet antenner. I et slikt tilfelle vil produsenten kunne holdes ansvarlig dersom det kan bevises at dette var en produksjonsfeil.

    Når det gjelder tilfeller der det ikke har oppstått skade, men det allikevel rimeligvis kan antas å være en fare for dette på sikt, enten vi snakker norsk produsent eller norsk importør, så er det DSB (Direktoratet for samfunnsberedskap) som er rette instans. De kan enten selv, eller via DLE (Det lokale eltilsyn) gjennomføre en kontroll. Svakheten med dette er selvsagt at DLE i de fleste tilfeller er installatører, og disse har stort sett ingen kompetanse om det som går ut over bygningsinstallasjon. Når det gjelder høyttalerkabler, og i særdeleshet signalkabler, tror jeg ikke DSB så mye som hever et øyenbryn, om man da ikke påpeker en liten, morsom detalj. Nemlig at produsenten oppgir en strømgrense for en av høyttalerkablene, og at i den vanligste høyttalerimpedansen, 8 ohm, så tilsvarer dette 111,4kW effekt ved 944VRMS.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    348
    Antall liker
    145
    Stilheden minder lidt om da de første dopingsager kom i cykelsporten i slut halvfemserne...men håber snebolden ruller nu...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke finlest denne tråden, men jeg vil jo anbefale de som er eiere av en slik kabel og har kjøpt den gjennom en eller annen butikk/professionell selger - reklamerer formelt på kabelen og kreve at kjøpet heves.

    Mvh
    OMF
    På hvilket grunnlag?
    At produktet ikke er i henhold til beskrivelsen.
    Vil tro det finnes bekrivelser både av materialvalg og håndtverk som man kan henvise til.

    Poenget er først og fremst å få i gang en formell prosess, som tvinger selger til å ta stilling en reklamasjon.
    Får man avslag på en reklamasjon, så kan man jo senere ta det videre.

    Ring gjerne forbrukerrådet for råd.

    Dersom det skulle være slik at dette selskapet har noe suksess i østen/øst europa/resten av verden, så kan det jo tenkes at de vil være litt imøtekommende for å avslutte denne saken.

    Mvh
    OMF
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Det er faktisk butikken som selger de som er ansvarlig ovenfor kunden, ikke produsenten.
    Det er jo ikke helt riktig. Butikken er ansvarlig for den lovfestede reklamasjonsretten, og i praksis pleier også butikkene å håndtere garantihenvendelser. Når det er spørsmål om sikkerhet så er man ansvarlig for den handling man selv gjør etter aktsomhetsprinsippet. For eksempel, den som tilvirker en kabel er ansvarlig for tilvirkningen. Den som selger en kabel er ansvarlig for salget. Den som videreselger en kabel er ansvarlig for dette osv. Så dersom man får en brann som følge av en kabel som ikke var dimensjonert til formålet så vil det alltid være et spørsmål om hvem som har gjort hva. Har en elektriker installert feil kabel er han ansvarlig. Har forsterkerprodusenten levert med feil type strømkabel er denne ansvarlig, dersom ikke den som har solgt eller produsert kabelen har oppgitt at den er dimensjonert for nettopp dette. Dersom for eksempel en produsent av nettverkskabler leverer bokser med kabler til en produsent av nettkabler som terminerer disse som nettkabler, og en forhandler videreselger disse, så er det den som har endret bruksområdet, altså "nettkabelprodusenten" som er ansvarlig for skaden.

    Normalt henvender man seg til forhandler, men dersom forhandler ikke lenger eksisterer så vil ikke produsenten, importøren eller liknende være forpliktet av et reklamasjonsansvar. Det de derimot vil være forpliktet av er dersom de har opptrådt uaktsomt eller i strid med sentrale bestemmelser. Dersom det er snakk om ordinær refusjon/reversering av handel må man med andre ord gå til forhandler, men om det er snakk om uaktsomhet, svindel eller liknende er det ikke alltid noen grunn til å ta en slik omvei.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Har ikke finlest denne tråden, men jeg vil jo anbefale de som er eiere av en slik kabel og har kjøpt den gjennom en eller annen butikk/professionell selger - reklamerer formelt på kabelen og kreve at kjøpet heves.

    Mvh
    OMF
    På hvilket grunnlag?
    At produktet ikke er i henhold til beskrivelsen.
    Vil tro det finnes bekrivelser både av materialvalg og håndtverk som man kan henvise til.

    Poenget er først og fremst å få i gang en formell prosess, som tvinger selger til å ta stilling en reklamasjon.
    Får man avslag på en reklamasjon, så kan man jo senere ta det videre.

    Ring gjerne forbrukerrådet for råd.

    Dersom det skulle være slik at dette selskapet har noe suksess i østen/øst europa/resten av verden, så kan det jo tenkes at de vil være litt imøtekommende for å avslutte denne saken.

    Mvh
    OMF
    Jeg mener jo det er veldig sentralt når det kommer til hifikabler at prisen er en viktig medvirkende indikator for hva kunden rimeligvis kan forvente at produktet inneholder.

    I markedsføringslovens §7 heter det innledningsvis:
    ""
    En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:
    ""

    Jeg mener her at bokstav d), der det heter:
    ""
    d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel
    ""

    Bør kunne tolkes slik:

    En handelspraksis er villedende dersom en vare eller tjeneste er prissatt på en måte som er egnet til å villede forbrukerne.

    I dette tilfellet handler det rett og slett om at prisen er så vanvittig høy at forbruker ikke ser noen rimelig grunn til å tro at det han/hun kjøper er en likeverdig vare som det man kan få kjøpt på rull for noen få kroner pr meter. I en del tilfeller er det bevist at det er samme vare. I en rekke andre tilfeller er det påstått, men ikke sannsynliggjort, at varen har andre egenskaper.

    Problemet er at det er "hifispesialister" (sånne som har eid mye dyrt utstyr) og ikke fagfolk innen kabel som uttaler seg om emnet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sitat fra forbrukerkjøpsloven (Lovdata):

    "§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.
    Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.
    Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.
    Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.
    Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.
    Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her."



    Kort sagt - ved kjøp av Hi-Fi utstyr fra profesjonell forhandler, kan ansvar for feil eller mangler på den leverte varen ikke bare gjøres gjeldende mot butikken/selgeren, men også mot tidligere profesjonelle salgsledd. Ansvaret er i utgangspunktet objektivt, dvs. at det ikke kreves at selgeren eller tidligere selgere kan klandres.

    For såkalte følgeskader, f eks skade på annet utstyr, gjelder det litt andre regler. For ordens skyld gjengis en av bestemmelsene som regulerer dette:


    " § 34.Produktskader
    Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.
    For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.
    Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar."


    Det ville vært en fordel om folket på dette forumet - også bransjeaktører - leste de lovene og reglene som gjelder for forbrukerkjøp istedenfor å synse. Det er bare å google "forbrukerkjøpsloven" så dukker regelverket opp.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Reklamasjonsansvaret kan skyves bakover i kjeden, sitat :

    Feil ved varen?

    Hvis du vil klage på en vare, og selger er konkurs, kan du klage til forrige selger, leverandør eller produsent, så lenge du er innenfor reklamasjonsfristen.

    Hvis firmaet var et enkeltmannsforetak, kan eieren selv bli personlig ansvarlig. Du kan klage til Forbrukerrådet eller gå til forliksrådet.

    Betalt med kredittkort

    Har du betalt med kredittkort, gir finansavtaleloven deg trygghet. Den som har gitt deg kreditt (som oftest banken), blir ansvarlig hvis selgeren av en vare eller tjeneste går konkurs, og du har et berettiget krav mot selgeren. Hit kan du henvende deg både ved en reklamasjon, eller hvis du ikke har mottatt varen du har betalt for.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Sitat fra forbrukerkjøpsloven (Lovdata):

    "§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.
    Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.
    Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.
    Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.
    Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.
    Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her."



    Kort sagt - ved kjøp av Hi-Fi utstyr fra profesjonell forhandler, kan ansvar for feil eller mangler ikke bare gjøres gjeldende mot butikken/selgeren, men også mot tidligere profesjonelle salgsledd. Ansvaret er i utgangspunktet objektivt, dvs. at det ikke kreves at selgeren eller tidligere selgere kan klandres.


    Det ville vært en fordel om folket på dette forumet - også bransjeaktører - leste de lovene og reglene som gjelder for forbrukerkjøp istedenfor å synse. Det er bare å google "forbrukerkjøpsloven" så dukker regelverket opp.
    Kan være greit å understreke at dette ansvaret begrenses betydelig, eller bortfaller helt, dersom den aktuelle selgeren har kjøpt varen fra en utenlandsk aktør.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Firmaene som selger er der, vi som privatpersoner, skal og bør ta dett med de.
    Du snakker jo nå utifra ditt ståsted som firma.
    Har kontaktet forbrukerrådet om slike saker før. Der er loven ganske klar fikk jeg som svar.
    Men hele mitt poeng er att de som selger burde ta dette tilbake, da slikt dårlig jobb blir avslørt.
    Det er jo det som burde bli fokus her,strømkabler som er satt sammen på en heller tvilsom måte.
    Hva de er laget av er knekkende likegyldig, når man ser hvor elendig dette er gjort.
    Synes fokus blir flyttet litt vekk fra att dett kan være brannfarlig,og det skulle ikke være så vanskelig å se.(det sies også att sikringer går)
    Alarmklokkene burde ringe ganske kraftig allerede der.
    Vi har hatt brann i hjemmet vårt, dette pga batterier. Jeg ble sykelig opptatt av og finne årsaken. Det som batteriene satt i ble hentet av politiet + at vi hentet en ny fra butikken for å få avslørt om det var produktet det var feil på.(noe det ikke var) butikken er drevet av min kone. Så vi hadde fått greie på det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men dette burde kokes ned litt mindre.
    Butikkene burde gjøre noe, da får denne historien en god ende til slutt.
    Det burde de fleste være enige i ?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Helt enig, men.
    Det er faktisk butikken som selger de som er ansvarlig ovenfor kunden, ikke produsenten.
    Så de som har kjøpt kablene på OHC burde reise rett ditt pga disse avsløringene.
    for oss forbrukere er dette ganske enkelt.
    OHC burde gå foran som et godt eksempel å kalle alle tilbake, for så å refundere alle pengene til kunden.
    OHC burde stå rake i ryggen å ta denne, kom med en kunngjøring og rydd opp i dette.
    .
    Hmmm, jeg kan ikke se at OHC selger Paradox, bortsett fra et brukt sett som er satt ganske mye ned i forhold til veiledende.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    Om Oslo hificenter har tjent gode penger på merket vil de selvfølgelig late som ingenting. Tjener de ikke penger vil de late som om de er snille selgere som tar ansvar. Uansett, butikken har alltid vært et kvalmende oppgulp.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når man krymper på niter er det viktig å ikke fortinne tampen.
    Fargen på niten indikerer kvadratet som passer.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig, men.
    Det er faktisk butikken som selger de som er ansvarlig ovenfor kunden, ikke produsenten.
    Så de som har kjøpt kablene på OHC burde reise rett ditt pga disse avsløringene.
    for oss forbrukere er dette ganske enkelt.
    OHC burde gå foran som et godt eksempel å kalle alle tilbake, for så å refundere alle pengene til kunden.
    OHC burde stå rake i ryggen å ta denne, kom med en kunngjøring og rydd opp i dette.
    .
    Hmmm, jeg kan ikke se at OHC selger Paradox, bortsett fra et brukt sett som er satt ganske mye ned i forhold til veiledende.
    Min feil, de butikkene som selger de burde stå frem. Beklager OHC.
    Trodde det var nedsatt varer fra de som butikk.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Helt enig, men.
    Det er faktisk butikken som selger de som er ansvarlig ovenfor kunden, ikke produsenten.
    Så de som har kjøpt kablene på OHC burde reise rett ditt pga disse avsløringene.
    for oss forbrukere er dette ganske enkelt.
    OHC burde gå foran som et godt eksempel å kalle alle tilbake, for så å refundere alle pengene til kunden.
    OHC burde stå rake i ryggen å ta denne, kom med en kunngjøring og rydd opp i dette.
    .
    Hmmm, jeg kan ikke se at OHC selger Paradox, bortsett fra et brukt sett som er satt ganske mye ned i forhold til veiledende.
    Sikkert ikke så rart, sannsynlig i forbindelse med innbytte/salg.

    OHC fører primært kabler fra kjente varemerker som Nordost, Inakustik, Isotek, Chord, Naim, Burmester, Gryphon, Mcintosh og Supra.
    Tillegg selger OHC enkelte kabler som løpemeter for de som ønsker å mekke litt diy.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja når vi da ser regnskapstallene så er det vel lite håp om penger derifra:(
    Det må da være en måte å stoppe slike mennesker, som ikke skyr noen midler med tanke på å tjene penger på andre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Det er helt greit at han burde få en smekk på fingrene for dårlig terminering. Jævlig slapt av han og ikke bruke en time ekstra per kabel. Ellers, hvis det går an å si det da, ser jeg på han som en mindre "svindler" en Nordost.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er helt greit at han burde få en smekk på fingrene for dårlig terminering. Jævlig slapt av han og ikke bruke en time ekstra per kabel. Ellers, hvis det går an å si det da, ser jeg på han som en mindre "svindler" en Nordost.
    Mr Shy...Hvordan mener du Nordost er verre "svindler" en Paradox, jukser de med alle produktene sine på kvalitet og utførelse eller er det kun høy pris på enkelte produkter du misliker?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Det er helt greit at han burde få en smekk på fingrene for dårlig terminering. Jævlig slapt av han og ikke bruke en time ekstra per kabel. Ellers, hvis det går an å si det da, ser jeg på han som en mindre "svindler" en Nordost.
    Mr Shy...Hvordan mener du Nordost er verre "svindler" en Paradox, jukser de med alle produktene sine på kvalitet og utførelse eller er det kun høy pris på enkelte produkter du misliker?
    Jeg satte anførselstegn fordi jeg egentlig ikke ser på noen av de som grove svindlere. Lurendreiere kanskje?, og nordost med den største kalkulatoren.
    Jeg for min del vet at det ikke er nødvendig å gå høyere en ca 50kr per meter for full ytelse, når det kommer til høyttalerkabel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Ble ikke de fersket i systematisk grov juksing under demoer flere steder ganske nylig da?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vilkår 3 betyr at tiltalte må ha oppfylt lovens krav til subjektiv skyld, som innebærer at tiltalte subjektivt må ha forstått eller burde ha forstått handlingen og følgen av handlingen i henhold til straffebudets skyldkrav som kan være forsett, grov uaktsomhet eller simpel uaktsomhet. Skyldkravet må dekke alle deler av handlingen og følge/resultat i straffebudet.
    Jusinfo.no: De fire straffvarhetsvilk�rene

    Ikke jurist, altså. Men kan man ikke snakke om grader av subjektiv skyld? I hvert fall følge tankegangen i en etisk vurdering?

    Pradox kan muligens ses i et 'skjønner ikke bedre'-perspektiv, sammen med vår berømte/beryktede Maxwell? i motsetning til de som faktisk viser evne til å lykkes stort og internasjonalt som f.eks. NordOst og Edge?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Har vært på en demo der mister tanngard gikk surr i demospor å spilte forskjellige sanger. Han påstod det var de samme med uttalelser "Hør så annerledes det høres ut" Måtte jo være enig med han i det:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Hahaha :D

    Kanskje man kan unngå det tredje straffbarhetsvilkåret med argumentet "Jeg ante ikke at jeg kom til å bli tatt"?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Om Oslo hificenter har tjent gode penger på merket vil de selvfølgelig late som ingenting. Tjener de ikke penger vil de late som om de er snille selgere som tar ansvar. Uansett, butikken har alltid vært et kvalmende oppgulp.
    Nei, på ingen måte, men du husker kanskje ikke hvordan det var på 70-tallet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du mener på den tiden Øystein Sunde skrev sangen om Ståle Krapyl?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn