I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Å skrive slik som vi gjør her er vel et av de sikreste tegnene på at alderdommen begynner å komme snikende. :D

    Vet ikke jeg, i det daglige opplever jeg mye raskere avklaringer på det meste om jeg løfter røret til øret enn via taZtaturet.... nesten uten unntak faktisk....

    Ellers duger faxer, de blir sjelden borte og journalføres på en strikt måte i seriøse virksomheter. Benytter iFax for MAC, funker som F´n.

    En gang måtte jeg sende fax til adm dir i et jh$WY%$& R(OIY lfc76tyh møkka-telekom-firma ifm grove feil de hadde gjort og for å komme forbi "inkompetansebermen" av fotsoldater gikk faxen til Adm Dir. Funket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hva som ligger bak

    Når man snakker om kultur og tilskudd osv så hører det også med å fortelle litt om hva som ligger bak veien frem til den dagen man forsøker å livnære seg på musikken.

    Det er skrevet en del om den gylne 10.000 timers regelen blant annet som et symbol på hva som kreves for å blir en instrumentalmusiker.

    Et viktigere element i denne diskusjonen synes jeg er erfaringsformidlingen som ligger i de typiske "mentortimene" som man bruker i musikalske individuelle spilletimer. Jeg vil våge å påstå at mesteparten av denne formidlingen om man ikke skal kalle det videreføring av kulturarv ligger i nonverbal kommunikasjon. En erfaren topp musiker har ofte en annen utstråling og autoritet på selv barn enn en flink forelder som spiller i det lokale voksenkorpset.

    Siden jeg ikke har detaljkunnskap om veien frem om så mange andre enn meg selv så tenkte jeg å skrive litt om det. Alt jeg har lært viderefører jeg til mine elever i dag.

    Jeg begynte i skolekorps som 10 åring og øvde lite de første årene. Jeg fikk en lærer som var nyutdannet fra Chicago og hadde lært hos de store mestrene Adolph Herseth og Chicowitz. Han hadde store ambisjoner og jeg husker han brukte meg som prøvekanin en lærebok han skrev til meg uke for uke. Denne boka ble senere utgitt og var en stund mye brukt lærebok på Østlandet hvertfall. Husker jeg hadde en time hjemme hos han og ble fasinert over at han hadde dusinvis av trompeter hjemme og han kjente Ole Edvard. Det var stort.

    Så sluttet han og jeg fikk en lærer da jeg var 12 som tidligere hadde vært musiker i Radiostorbandet (som ble nedlagt :(. Vi er et av få land uten et profesjonelt storband)
    og han fikk fart på sakene. Jeg begynte å øve jevnt og fikk en øvekamerat jeg øvde duetter med på søndagene. Tipper jeg øvde 15-30 minutter hver dag og ofte 3 timer i helgene. Utover ungdomskolen øvde jeg i snitt 1 time om dagen hvis jeg skal være veldig nøktern.
    Musikkskolen startet et storband som de ikke hadde trompetister til, men hadde hørt om meg og min duettøvekamerat så de spurte om vi ikke ville begynne.
    I det storbandet hadde vi 3 ledere som byttet på. Alle spilte i Oslo groove company som på den tiden forsøkte hardt å få statstøtte. Aktiviteten på ungdomskolen begynte å blir bra med korps, storband og enetimer + kirkespillinger og egenøving. Alle disse hadde jo spilleoppdrag og konserter i tillegg.

    Neste lærer fikk jeg 16 års alderen og han var en hot ung storbandtrompetist på den tiden. Han var jeg også hjemme hos og så på alle remediene hans.
    Han fikk meg med på ulike ungdomssatsninger for storband. Spilte blant annet et ungdomsprosjekt med The real thing der vi spilte repertoaret på storbandplata deres "A perfect match". Denne perioden gikk nok snittøvingen opp litt 1.5 sikkert. Så begynte jeg på videregående musikklinje og der fikk jeg solotrompetisten i Operaen til lærer. Der hadde vi også ensemblespill som fag på skolen. Der lå jeg på 20-25 timer egenøving i uka. På videregående spilte jeg i et ungdomssymfoniorkester, voksensymfoniorkester, storbandet og korpset.

    Alle stedene jeg spilte bortsett fra korpset var det topp kvalifiserte musikalske ledere med topp internasjonal erfaring og som faktisk var blant landets ledende som trengte noe å spe på inntekten sin med.

    Etter videregående spilte jeg i flere voksenstorband og dannet eget coverband og var freelance i den genren. Etter tre år fikk jeg lyst til å få en utdannelse og begynte på klassisk musikkonservatorium og der gikk jeg 7 år og øvde mellom 3 og 6 timer hver dag. I tillegg spilte jeg i korps, brassband, symfoniorkester og hadde faste kammermusikkensembler og freelancet i de lokale profesjonelle institusjonene.

    Utdanningen gikk ut på å spille mye solorepertoar med piano, symfoniorkesterstudier og kammermusikk.

    Det som er poenget mitt er at alle de som er profesjonelle i Norge også underviser og dirigerer (som jeg skrev i et av de første innleggene) og det har vært en forutsetning for det jeg har lært meg. Den kompetansen er dyrebar hvis nivået i Norge skal fortsette å kunne konkurrere.

    For min del så har alle tilført noe som jeg senere har fått god bruk for.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har også gjort det til en vane å ikke handle med/holde meg unna bedrifter etc. som jager deg over på FB for at du idet hele tatt skal få ha noe med de å gjøre. En uting. Å kjøre FB parallelt er så sin sak, men å tvinge folk dit for sin egen bbusiness er faktisk relativt korttenkt. I Norge eies 80% av formuen av folk over50, og jeg kjenner relativt mange som skyr FB som pesten.
    Det blir spennende å se hva som skjer. Tror mediabransjen merker presset. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Å skrive slik som vi gjør her er vel et av de sikreste tegnene på at alderdommen begynner å komme snikende. :D

    Vet ikke jeg, i det daglige opplever jeg mye raskere avklaringer på det meste om jeg løfter røret til øret enn via taZtaturet.... nesten uten unntak faktisk....

    Ellers duger faxer, de blir sjelden borte og journalføres på en strikt måte i seriøse virksomheter. Benytter iFax for MAC, funker som F´n.

    En gang måtte jeg sende fax til adm dir i et jh$WY%$& R(OIY lfc76tyh møkka-telekom-firma ifm grove feil de hadde gjort og for å komme forbi "inkompetansebermen" av fotsoldater gikk faxen til Adm Dir. Funket.
    Ja, alt til sitt bruk, men jeg tror Facebook henvender seg til andre kundegrupper enn det du skisserer her. Men jeg vil ikke være noen forsvarer av Face jeg. Hadde klart meg utmerket uten, men har profil der for å følge med og for å ikke bli helt glemt av den perifere vennekretsen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I går hadde jeg det privilegiet å være solist sammen med sopranen Ingeborg Dalheim.

    Ingeborg Dalheim (Soprano) - Short Biography

    Vi spilte "Jauchzet Gott in allen landen Kantate 51 av Bach".

    Ingeborg har vært medlem i Det norske solistkor siden 2007 og det franske tidligmusikkensemblet "Les art Florissants" siden 2004. Ingeborg synger så flott at man bare føler at man er i veien når hun synger. Som et ledd i diskusjonen om kulturstøtte er det helt åpenbart at hun har hatt privilegiet i å få tid til å dyrke stemmen og musikken over mange år. Uten å vite det helt sikkert tror jeg satsingen på Det norske solistkor (som er et heltprofesjonelt norsk kor) og det franske ensemblet helt sikkert har vært avgjørende for det. Kor har faktisk blitt satset mer og mer på i kulturdepartementet og det gir resultater.

    Først en video av en annen Bach kantate hun synger og så satsen vi spilte i går med noen andre. :)
    Jeg trenger vel ikke å si at dere må holde øynene åpne for Ingeborg?



    Her er satsen vi spilte i går.

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.022
    Antall liker
    12.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kult TrompetN. Søren, der skulle jeg jaggu ha vært.

    Den derre "Jauchzet Gott in allen landen Kantate 51"
    mener jeg er på ei Sony skive med Kathleen Battle og Wynton Marsallis. En cd jeg sleit nesten ut for et par 10-år siden. Eller er det noe annet? ...barokk.
    Hele cd'n er super knall. Anbefales. Finnes sikkert på Tidal.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.022
    Antall liker
    12.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det gikk også en musikk-dokumentar om de to på NRK i etterkant av cd innspillingen og hvordan de møttes og forberedte hele greia. Wynton er vel i hovedsak jazzmusiker, men omstillte seg til barokk blåsing med stil og braveur. Denne dokumentaren finnes også på tuben tror jeg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for påminnelsen Bergfinn, den versjonen hadde jeg jammen glemt. Den er jo helt glimrende. Wynton var den store helten min på 80-90 tallet.

    For the record så ser jeg på Wynton som en fullverdig klassisk solist i verdensklasse. Relativt stor kapasitet i det hodet der.....

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    KULTUR?

    I diskusjonen om kultur og definisjonen av den. Det finnes nok ingen formel eller definisjon som fanger det hele, men her er et forsøk:

    KULTUR: Å KOMME NÆRMERE SIN GUD

    Vil sikkert provosere noen, eller?

    Kultur gjør oss i stand til å skille mellom det verdslige og det hellige. Det forklarer kanskje hvorfor en del strekker seg så langt i å skape kunst og andre i å reprodusere den?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    KULTUR?

    I diskusjonen om kultur og definisjonen av den. Det finnes nok ingen formel eller definisjon som fanger det hele, men her er et forsøk:

    KULTUR: Å KOMME NÆRMERE SIN GUD

    Vil sikkert provosere noen, eller?

    Kultur gjør oss i stand til å skille mellom det verdslige og det hellige. Det forklarer kanskje hvorfor en del strekker seg så langt i å skape kunst og andre i å reprodusere den?
    Blander du ikke kultur og religion nå? Kulturuttrykk kan jo åpenbart brukes til å komme nærmere sin Gud, men at det gjelder all kultur kan jeg vanskelig se. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    KULTUR?

    I diskusjonen om kultur og definisjonen av den. Det finnes nok ingen formel eller definisjon som fanger det hele, men her er et forsøk:

    KULTUR: Å KOMME NÆRMERE SIN GUD

    Vil sikkert provosere noen, eller?

    Kultur gjør oss i stand til å skille mellom det verdslige og det hellige. Det forklarer kanskje hvorfor en del strekker seg så langt i å skape kunst og andre i å reprodusere den?
    Blander du ikke kultur og religion nå? Kulturuttrykk kan jo åpenbart brukes til å komme nærmere sin Gud, men at det gjelder all kultur kan jeg vanskelig se. :)
    Merk at jeg skrev «sin gud», ikke «min Gud» eller «din Gud». «Sin» er bevisst og «gud» med liten g likeså. Jeg vil ikke definere din gud.

    Hva kjennetegner utøvelse på høyt nivå? Har spesielt kompetente utøvere kjent på forskjellen mellom det verdslige og det hellige?

    Jeg mente ikke å tre en definisjon over hodet på noen; intensjonen var mer å bidra til et par sekunders refleksjon :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror jeg forstår, men tror det fort kan bli litt svevende å definere om alle mennesker har "sin" gud eller ikke i denne tråden.

    Utøvelse på høyt nivå kjennetegnes nok av dedikasjon over lang tid, men synes det er vanskelig å mene om man kan definere og sammenkoble dedikasjon/høyt nivå med religion med en gud generelt.:D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gikk også en musikk-dokumentar om de to på NRK i etterkant av cd innspillingen og hvordan de møttes og forberedte hele greia. Wynton er vel i hovedsak jazzmusiker, men omstillte seg til barokk blåsing med stil og braveur. Denne dokumentaren finnes også på tuben tror jeg.
    Wynton Marsalis er et fenomen, for stor til å passe i vanlige båser.
    Han er født i New Orleans en familie av jazzmusikere, og kanskje mest kjent i media som jazzmusiker.
    Men hans oppvekst, skolegang, og tidligere arbeidserfaring er fullstatt med klassisk. Han spilte i profesjonelt symfoniorkester som 14-åring og har klassisk i utdanningen.
    Så jeg ser ikke på ham som en jazzmusiker som har lært seg å spille klassisk. Han er begge deler fra begynnelsen.
    Jeg har venner i klassisk-miljø i Baltimore som kjenner ham godt, og der er han en klassisk musiker som også er god på jazz.
    Eller bare musiker. An unik en.
    At jeg liker ham (enda) bedre i jazz enn i klassisk er bare en stil-preferanse, ingenting med kompetanse og ferdigheter å gjøre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.090
    Torget vurderinger
    23
    Tradisjonelt har det vært betraktet som nesten umulig "tos serve two Masters" - dvs. å være virkelig god i flere sjangere. WM er nettopp det.. og det i såpass diametralt motsatte leire som jazz og klassisk. Sterkt fforenklet; klassisk handler om å følge et noteark etter pinlig nøyaktig timing satt av dirigenten, sammen medgjerne mange andre utøvere - mens jazz handler om stort sett IKKE... ref. synkopering, improvisasjon, "quotes" og alle andre varianter av ting en gjør forskjellig fra gang til gang.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.090
    Torget vurderinger
    23
    BTW, er det oppdaget flere Marsaliser i det siste? Det var i en periode det haglet med de :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Wynton har vunnet Grammy i både klassisk og jazz samme året. Det har ingen andre gjort. Jeg har ikke oversikt over alle Grammyer han har vunnet, men det er ikke få. To i klassisk tror jeg. Leif Ove Andsnes har til sammenligning kun vært nominert.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.022
    Antall liker
    12.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Broren til Wynton, var det ikke Branford han heter? Er vel også en habil blåser. Har blant annet vært med på noen Sting plater mener jeg å huske. Jeg har slutta å høre på Sting for lenge siden, men drar frem noe gammalt av The Police i ny og ne.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wynton har vunnet Grammy i både klassisk og jazz samme året. Det har ingen andre gjort. Jeg har ikke oversikt over alle Grammyer han har vunnet, men det er ikke få. To i klassisk tror jeg. Leif Ove Andsnes har til sammenligning kun vært nominert.
    En imponerende karrière, for å si det mildt. Men det er det pinadø å jobbe under både Sir William Christie og Jordi Savall også, hatten av for Ingeborg Dalheim.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg forstår, men tror det fort kan bli litt svevende å definere om alle mennesker har "sin" gud eller ikke i denne tråden.

    Utøvelse på høyt nivå kjennetegnes nok av dedikasjon over lang tid, men synes det er vanskelig å mene om man kan definere og sammenkoble dedikasjon/høyt nivå med religion med en gud generelt.:D
    Årsaken til mitt lille forsøk på definisjon er at du virker ukomfortabel med de løsninger som prissystemet (price system) gir oss på kulturområdet. Tenk litt på den.

    I mine øyne er prissystemet velfungerende når oppgaven er å gi oss det verdslige; som for eksempel dopapir. Men er prissystemet like egnet i verdslige som i hellige spørsmål? Det er en fordel om du tolker «hellig» litt større enn å tenke på religion.

    Hvorfor gir prissystemet oss godt dopapir, men dårlig kultur? Er ikke pris og verdi det samme, da?

    Jeg tror ikke løsningen på det spørsmålet finnes ved å benytte seg av de begrensende begreper som prissystemet og det verdslige baserer seg på.

    Bare ment som food for thought hvis du ønsker å formulere en slagkraftig kritikk mot prisingen av kultur.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror jeg forstår, men tror det fort kan bli litt svevende å definere om alle mennesker har "sin" gud eller ikke i denne tråden.

    Utøvelse på høyt nivå kjennetegnes nok av dedikasjon over lang tid, men synes det er vanskelig å mene om man kan definere og sammenkoble dedikasjon/høyt nivå med religion med en gud generelt.:D
    Årsaken til mitt lille forsøk på definisjon er at du virker ukomfortabel med de løsninger som prissystemet (price system) gir oss på kulturområdet. Tenk litt på den.

    I mine øyne er prissystemet velfungerende når oppgaven er å gi oss det verdslige; som for eksempel dopapir. Men er prissystemet like egnet i verdslige som i hellige spørsmål? Det er en fordel om du tolker «hellig» litt større enn å tenke på religion.

    Hvorfor gir prissystemet oss godt dopapir, men dårlig kultur? Er ikke pris og verdi det samme, da?

    Jeg tror ikke løsningen på det spørsmålet finnes ved å benytte seg av de begrensende begreper som prissystemet og det verdslige baserer seg på.

    Bare ment som food for thought hvis du ønsker å formulere en slagkraftig kritikk mot prisingen av kultur.
    Ser hvor du vil og jeg tror du er inne på noe. Jeg tror det du definerer som "hellige" er det jeg pleier å kalle "åndelige opplevelser".

    Vi har jo vært inne på det før i en annen tråd med "effektiv" musikk, men det jeg sikter til er bare politiske retninger. Man har ingen fast ramme for kultur i statsbudsjettet og bevilgningene går ned i forhold til andre poster. Dette har ikke så mye med prissystem å gjøre, bare politisk prioritering tror jeg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg forstår, men tror det fort kan bli litt svevende å definere om alle mennesker har "sin" gud eller ikke i denne tråden.

    Utøvelse på høyt nivå kjennetegnes nok av dedikasjon over lang tid, men synes det er vanskelig å mene om man kan definere og sammenkoble dedikasjon/høyt nivå med religion med en gud generelt.:D
    Årsaken til mitt lille forsøk på definisjon er at du virker ukomfortabel med de løsninger som prissystemet (price system) gir oss på kulturområdet. Tenk litt på den.

    I mine øyne er prissystemet velfungerende når oppgaven er å gi oss det verdslige; som for eksempel dopapir. Men er prissystemet like egnet i verdslige som i hellige spørsmål? Det er en fordel om du tolker «hellig» litt større enn å tenke på religion.

    Hvorfor gir prissystemet oss godt dopapir, men dårlig kultur? Er ikke pris og verdi det samme, da?

    Jeg tror ikke løsningen på det spørsmålet finnes ved å benytte seg av de begrensende begreper som prissystemet og det verdslige baserer seg på.

    Bare ment som food for thought hvis du ønsker å formulere en slagkraftig kritikk mot prisingen av kultur.
    Ser hvor du vil og jeg tror du er inne på noe. Jeg tror det du definerer som "hellige" er det jeg pleier å kalle "åndelige opplevelser".

    Vi har jo vært inne på det før i en annen tråd med "effektiv" musikk, men det jeg sikter til er bare politiske retninger. Man har ingen fast ramme for kultur i statsbudsjettet og bevilgningene går ned i forhold til andre poster. Dette har ikke så mye med prissystem å gjøre, bare politisk prioritering tror jeg.
    Prissystemet er filosofien og ideologien.

    Statsbudsjettets politiske prioriteringer er utfallet (av ideologien).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk, skal sjekke det ut. Jeg som trodde det var omvendt. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dynamikk og avrulling i høyttalere

    Det er en stund siden det har vært noe Hi-firelatert her og det må vi gjøre noe med. :)


    Det er et element som for oss hififolk kan være litt forvirrende. Det er at det ikke alltid er like lett å se hvor dypt en høyttaler går i praksis.

    Jeg har et eksempel her fra mitt rom. Jeg kjøpte en sub som kunne forsvinne inn i sounden på hovedhøyttalerene mine, men hjelpe til der hovedhøyttalerene komprimerer.

    Det er nærmest en selvsagt sannhet at en sub skal gå dypere enn hovedhøyttalerene hvis det skal være noe poeng med en sub. Jeg er ikke helt enig i dette fordi bildet ofte er litt mer komplekst.

    Dette er en måling av høyttaleren mine og suben i grønt. Her går faktisk hovedhøyttalerene mine dypere. Målingen er på cirka 90 db vil jeg anslå.

    dynamikk.jpg




    Vil dette dermed si at suben min bare er til pynt?

    På ingen måte.

    Jo mer bass eller dynamikk det er i musikken og spesielt i dypbassen jo mer høres suben. På mye musikk høres det knapt at den er på før det smeller eller brumler skikkelig, men på en actionfilm er det natt og dag selv om det ikke er noe LFE involvert.


    Skriver dette for å minne om at dynamikk ikke er lett å lese av enkle målinger gjort hjemme eller målinger i tidsskrifter. Det er ofte mer i det enn hvor avrullingen begynner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.090
    Torget vurderinger
    23
    Det er også en "evig sannhet" i det at en må ha sub....til det under 80 Hz. IMO, et bassystem bør dekke HELE arbeidsområdet skal det bli den siste omdreiningen på troverdighetsskruen. Dersom det er det som er målet da.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det der er veldig interessant.
    Jeg tenker at det kan litt derfor jeg opplever den største forbedringen med flerkanals gjengivelse av akustiske opptak, fordi jeg bruker (står ikke i signaturen min) fullfrekvent signal til bakkanalene og har 2x12 toms dipol bass på hver bakhøyttaler :cool:
    Det høres og ser drøyt ut, men i praksis er det forsiktig bak/sidekanal pluss to dipol subber bak. Frontene er svære nok, men dette gjør noe med utjevningen av bassen i rommet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.640
    Antall liker
    14.626
    Sted
    Langesund
    Har aldri hørt et bass-system som dekker hele området godt nok, men så hører jeg også en oktav lavere en de flest andre. Mitt todelte nærmer seg noe
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.090
    Torget vurderinger
    23
    Det må jo bli det som passer enhver. Subjektivt som alt annet i denne hobbyen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er også en "evig sannhet" i det at en må ha sub....til det under 80 Hz. IMO, et bassystem bør dekke HELE arbeidsområdet skal det bli den siste omdreiningen på troverdighetsskruen. Dersom det er det som er målet da.
    Ja, sub er jo å blir en krykke i forhold til ordentlige anlegg, men jeg har ikke angret et sekund. Tror det er de beste investerte kronene i hele min hifikarriere. Masse godfølelse gjemt i en liten firkantet stygg kasse. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.590
    Antall liker
    103.090
    Torget vurderinger
    23
    Whatever it takes :D Det er dette som er den subjektiviteten jeg terper på til stadighet..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det der er veldig interessant.
    Jeg tenker at det kan litt derfor jeg opplever den største forbedringen med flerkanals gjengivelse av akustiske opptak, fordi jeg bruker (står ikke i signaturen min) fullfrekvent signal til bakkanalene og har 2x12 toms dipol bass på hver bakhøyttaler :cool:
    Det høres og ser drøyt ut, men i praksis er det forsiktig bak/sidekanal pluss to dipol subber bak. Frontene er svære nok, men dette gjør noe med utjevningen av bassen i rommet.
    Jeg tenker muligens at du toucher innom noen av de andre fordelen med flere kilder. Min sub står sammen med høyre fronthøyttaler og måler etter korreksjon helt identisk, men når det kommer til pang og brum så låter den rett og slett mye mer.

    I mitt oppsett spiller jeg nok 3-5 db laver på fronthøyttalerene med alle kanalene tilkoblet og det utgjør en god del i dynamisk headroom. Å ha flere kilder i bassen rundt i rommet er kraftig undervurdert ja, så det låter nok som en kule det du har der ja.:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er også en "evig sannhet" i det at en må ha sub....til det under 80 Hz. IMO, et bassystem bør dekke HELE arbeidsområdet skal det bli den siste omdreiningen på troverdighetsskruen. Dersom det er det som er målet da.
    Jeg tenker man kan ha to tanker i hodet på en gang: i mange tilfeller i den virkelige verden vil bruk av flere subwoofere, spesielt sammen med DSP, ha positive og svært hørbare effekter. Det gjør det mulig å redusere stående bølger ganske betydelig. Hvis man som meg er dum nok til å ha relativt små høyttalere, kan det også føre til mindre forvrenging oppover i frekvens, når bassdriveren slipper å svette med tinga under 80 Hz. Så for moderat store høyttalere som står i flerbruksrom, synes jeg det er en no-brainer. For min del har det alltid utgjort en forbedring å ha noe så enkelt som to subber som står i hvert sitt hjørne bak høyttalerne og spiller i mono fra 80 eller 90 Hz.

    Det er nok noe annet hvis man har dedikert lytterom og ordentlig flerveis-rigg. Da har man mulighet til mye passiv demping av bassen, og/eller dipol-bass som jeg har inntrykk av oppfører seg snillere i rommet. I mesteparten av musikken som lages i dag er jo bassen mikset i mono. Men på plater med stereobass? Synes ikke det er utenkelig at det kan gi enda mer realisme å la all bassen komme fra samme sted, i stereo!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har aldri hørt et bass-system som dekker hele området godt nok, men så hører jeg også en oktav lavere en de flest andre. Mitt todelte nærmer seg noe
    Det begynner i vanlige tilfeller å bli litt kilent over 150hz ja.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Whatever it takes :D Det er dette som er den subjektiviteten jeg terper på til stadighet..
    Ja, det er jo etterhvert blitt min tilnærming også å tenke lydbilde først og utstyr som treng etterpå. Det er ingen som har vært her som ikke er blitt forundret over hvor lite suben egentlig "høres", men den bare tilfører det lille som man savner når den ikke står på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn