For en jernbaneentusiast som meg, så er "Sommertoget" på NRK en velsignelse for meg. Har dette på opptak og ser det hver ettermiddag ved sending. Nerdete, ja kanskje, men noe skal man jo drive med.
Ser det på terrassen jeg

(toget altså)
O
du har jo toget forbi deg hele året, minutt for minutt!
Hver sommer ferierte vi som nest nærmeste nabo til Solørbanen, fatter var lærer og mutter hjemmeværende, så ferien varte i to mnd fra stHans til ca 20 aug hvert år. Alternativet til å være der, var å være der. Penger vokste ikke på trær og de var heller ikke gratis. Hver gang vi hørte det ringte på planovergangen, sprang vi (storesøster, brutter og jeg) som gale for å se toget, uansett vær. Som liten var det fortsatt persontrafikk på Solørbanen og en av stoppestedene var Grinder st., 350 m unna. Fatter og mutter kjente i tillegg stasjonsmesteren, så det var aldri noe problem at jeg tok sparkesykkelen (1950 modell! m oppblåsbare hjul) og sparket opp til stasjonen når jeg kjedet meg. Stasjonen fungerte dessuten som postkontor i denne tiden (2264 Grinder). Det var stas hver gang persontoget kom, men enda mer stas da godstoget med ca 50 stk tømmervogner kom sørover med en Di3 kjempende med tømmeret. De saknet alltid ned og avleverte post og annet på stasjonen. Stor stas å høre Di3 gi gass, slure på skinnene når de skulle øke hastigheten sørover mot Kongsvinger. Uslettelige minner som har brent seg fast i ryggraden og derfor var det helt naturlig for meg å hedre "sommertoget" med Di4 i front da dette passerte 20/7. Har dessuten svakt i minne at det gikk damp på Solørbanen, men de forsvant etter en brann i lokstallen i 1970 (mener jeg det var). Ut på 90 tallet forsvant persontrafikken på Solørbanen, tross iherdige forsøk å kjøre Trondheimstoget via Solørbanen og Røros. Derimot går det
Flere ganger daglig lange tømmertog fra bla Forestia i Braskereidsfoss (nær Vålerbanen) og til Kongsvinger der Norges største tømmerterminal ligger rett nord for byen Det jobbes nå med å elektrifisere Solørbanen, men der har politikerne siste orden