Man velger selv om man bruker kortselskapene sin omregningskurs eller Paypal sin, og hva mottakeren må betale i gebyrer gir jo du som kjøper bæng i. "Om noe går galt" er riktignok et vidt begrep men her tar du feil med troen din. Du kan ikke knipse med fingrene og få tilbake penger, men det er jammen ikke langtifra.
De fleste selgere forlanger at man betaler gebyret og da er det ikke så lett å gi bæng i.Det er mange eksempler på at det er en tung vei å gå for å få igjen penger noe som ikke er en selvfølge.
Poenget er at du tar feil ang størrelsen på gebyrene, og antyder at dette er en fast kostnad for kjøper. hadde det vært 8% FAST så hadde jeg vært enig at dette var noe dyrt, men det er standard omvekslingskurs for kjøper, og 3.4% for (i utgangspunktet) mottaker. Det er selfølgelig selger sitt ansvar å betale dette i utgangspunktet, akkurat som gebyret til mastercard/visa når noen betaler med kredittkort for en vare i en helt vanlig butikk.
Men.. såklart er det enkelt for selgere å heve prisen/gi rabatt alt ettersom betalingsmåte, men da må du bare argumentere for "cost of doing business". Er ønsket om å gjennomføre salget stort nok, så pleier en deling på midten gå fint.. og da er man nede på 1.7%. Uansett er transaksjonskostnader bare noe man må leve med, om man ikke kan ta turen i egen person ned. Hva er ellers alternativet?
Har du penger i aktuell valuta på Paypal-konto (f.eks fra salg på ebay el.) er det gratis, men da mister ekstrabeskyttelsen som kredittkortselskapet gir.
Du får komme med noen eksempler hvor kjøper har blitt lurt "på Paypal" (så lenge betingelser/forholdsregler er oppfyllt) og det har vært "en tung vei" med å få igjen pengene. Hvis ikke, må jeg bare gå utifra at du skrøner siden det strider med egne erfaringer gjennom ørten år med Paypal