Støy o.l. i en F5 med redusert bias og forsyningsspenning.
Sluket, jeg skal forsøke etter ringe evne å svare på dine spørsmål. Jeg har ikke utstyr for måling, så svar blir ut fra hva det blant annet går ann å lese seg til.
Nelson har gjort en interressant måling på en typisk 20 W klasse A forsterker:
In Fig 3 we see the distortion of an output stage operated without feedback driving 8 ohms from 0.10 watts up to 20 watts. The top curve with the highest distortion has a bias of 0.016 amps. The next lower is 0.08A, followed by 0.16A, 0.32A, 0.64A, 1.28A, and the lowest distortion curve at 2.56 amps. What we see clearly is that higher bias lowers the distortion at all power levels, and that the distortion is inversely proportional to the bias current.
Det er altså ingen tvil om at bias og forvregning har sammenheng. Det har også vært hevdet av mange selbyggere på diyAudio at de mener å ha registrert at alle varianter av F5 hos dem spiller bedre dersom de øker bias ut over det som er spesifisert for en bestemt utgangseffekt. Forutsetningen for at dette skal være vellykket er imidlertid at kjøleprofilene kan håndtere den økte bias.
Sålenge en F5 med både redusert bias og spenning fortsetter å spille i klasse A, ser jeg ingen grunn til at der vil være hørbare drawback. At min "baby" fortsatt spiller i klasse A har jeg ikke andre "bevis" for enn at kjøleplatene blir gode og varme på lik linje med en F5 med en bias på 1.3A.
Forsterkningen i F5 ligger på ca. 16 dB. denne kan økes ved å øke noen motstander(husker ikke nå hvilke) fra 100 Ohm til 220 ohm. Alle varianter av F5 jeg har bygd har fått 22 dB forsterkning, mest fordi dette er nærmere det som ofte er det "vanlige" i sluttrinn. Bruker man F5 i forbindelse med horn vil det være en fordel både mht til støy og mindre THD å holde seg til 100 ohm på de aktuelle motstander. Uansett vil det ikke være mange watt en følsøm horndriver stikker avsrted med.
Eivind S