Kinolyd VS BD lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    @Authentic: Har du prøvd highpassfilter på subene?
    Nei har ikke det men er ganske sikker på at åpningen opp til 2-etasje er hovedårsaken for 2 ting egentlig.

    1. Mangel på nivå i de nederste frekvenser

    2. Mindre romling og mindre etterslep i bassen, altså bedre decay.

    Jeg er ganske sikker på at en dør ned til " kinosalen" kunne gjort ting bedre og verre alt etter som..;D Uansett funker oppsettet bra så jeg klarer meg godt noen år enda.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Hvis man ikke opplever Pulse-scenen......leverer ikke systemet nok rundt 20Hz....
    Kan ikke dette være romrelatert også, systemet kan levere men er ikke merkbart i rommet da alt "luftes ut" ?

    Benytter 1 scene fra Oblivion som demo.....jakten i kløften med påfølgende crash i ørkenen....eller er det en annen scene du tester med?
    Rister som bare juling i scenen " I,m coming in hot"

    Skjermbilde 2015-03-15 kl. 21.11.37.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    @Authentic: Har du prøvd highpassfilter på subene?
    Nei har ikke det men er ganske sikker på at åpningen opp til 2-etasje er hovedårsaken for 2 ting egentlig.

    1. Mangel på nivå i de nederste frekvenser

    2. Mindre romling og mindre etterslep i bassen, altså bedre decay.

    Jeg er ganske sikker på at en dør ned til " kinosalen" kunne gjort ting bedre og verre alt etter som..;D Uansett funker oppsettet bra så jeg klarer meg godt noen år enda.
    Kan være at du hadde fått mer roomgain hvis du hadde satt inn dør, men ville ikke veddet veldig mye på det. :)

    Ser av målingene at du har nivå under 20hz. Foreslår at du eksprimenterer med å rulle av subene tidligere ved å EQ bort frekvenser under 20hz. Tipper all informasjon som subene dine må gjengi under 20hz stjeler mye dynamisk headroom i frekvensområdet over og alt subene dine slipper å gjengi i dypbassen får du igjen høyere opp i frekvens.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    @Authentic: Har du prøvd highpassfilter på subene?
    Nei har ikke det men er ganske sikker på at åpningen opp til 2-etasje er hovedårsaken for 2 ting egentlig.

    1. Mangel på nivå i de nederste frekvenser

    2. Mindre romling og mindre etterslep i bassen, altså bedre decay.

    Jeg er ganske sikker på at en dør ned til " kinosalen" kunne gjort ting bedre og verre alt etter som..;D Uansett funker oppsettet bra så jeg klarer meg godt noen år enda.
    Kan være at du hadde fått mer roomgain hvis du hadde satt inn dør, men ville ikke veddet veldig mye på det. :)

    Ser av målingene at du har nivå under 20hz. Foreslår at du eksprimenterer med å rulle av subene tidligere ved å EQ bort frekvenser under 20hz. Tipper all informasjon som subene dine må gjengi under 20hz stjeler mye dynamisk headroom i frekvensområdet over og alt subene dine slipper å gjengi i dypbassen får du igjen høyere opp i frekvens.
    Takk for tips, har ikke high-pass filter på subben er det noen andre enkle måter å filtrere dette på ?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Takk for at du tok deg tid til å utdype hva du mente med "nearfield", Kvålsvoll.

    Mitt inntrykk er at det ikke står fullt så ille til som det du gir inntrykk av, men dette er kun et inntrykk da jeg personlig ikke er involvert i BD-mastering prosesser. Det finnes bl.a. diverse forslag (fra Dolby & DTS) til standardisering når det gjelder hvilken høyttalerkonfigurasjon som bør benyttes under miksing av lydspor for BD, og studioene pleier å benytte en av disse. Det er naturligvis ikke bra at det finnes mere enn 1 standard høyttalerkonfigurasjon å velge mellom, men det er tross alt bedre enn om det var fritt frem (dvs. at det hele er ren bingo som du ser ut til å mene).

    Du skriver:
    Det er heller ingen standard for referansenivå (lydvolum - det som ofte refereres som 85dB for filmlyd) eller andre parametere som lyden skal tilpasses etter - skal det komprimeres, hva med frekvensområde, bass management, nivå på dialog.
    Mulig vi snakker forbi hverandre, men standarden finnes da den?

    Referansenivået til et digitalt lydspor på en BD-master er gitt ved 0 dB Full Scale (FS). Hver høyttaler i et surroundoppsett kalibreres så slik at 0 dB FS tilsvarer 105 dB SPL i lytteposisjonen når 1 kanal/høyttaler spiller om gangen.

    Selve kalibreringen gjøres riktignok ikke ved referansenivå da testtonene bygget inn i din surroundprosessor/hjemmekinoreceiver typisk er ved -30 dB FS (for LFE-kanalen er egentlig testtonen -40 dB FS + 10 dB). Lydtrykket samtlige høyttalere (inkludert subwoofer) kalibreres til er derfor 75 dB SPL (om mere enn 1 sub benyttes, og subene kalibreres en om gangen, så må det strengt tatt kalibreres mot en lavere SPL-verdi en 75 dB SPL da resulterende SPL-verdi skal være 75 dB SPL når samtlige suber spiller samtidig).

    Siden LFE-kanalen boostes med 10 dB under avspilling av din surroundprosessor/hjemmekinoreceiver, så vil en signalstyrke på 0 dB FS for LFE-kanalen tilsvare 115 dB SPL.

    Det laveste lydnivået i kildematerialet er visstnok -83 dB FS, dvs. 22 dB SPL. Total dynamisk rekkevidde er altså på 83 dB, gitt at ditt eget støygulv er lavere enn 22 dB, hvilket dessverre er lite sannsynlig (typisk verdi er 35-55 dB).

    Lydnivået for dialog i en THX-sertifisert prosessor/receiver er -27 dB FS. Dvs. at dynamisk rekkevidde fra dialog til de høyeste effektene er 27 dB. Ved avvik vil prosessor vise dialnorm offset verdi i displayet, f.eks. +4dB, hvilket betyr at dialog er ved -31 dB FS for akkurat dette lydsporet. Merk at max SPL da blir 109 dB SPL for dette lydsporet (i motsetning til 105 dB SPL).

    En hver fornuftig arbeidsprosess følger en standard og jeg kan ikke se at det står så ille til i filmindustrien som du vil ha oss til å tro?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    @Authentic: Har du prøvd highpassfilter på subene?
    Nei har ikke det men er ganske sikker på at åpningen opp til 2-etasje er hovedårsaken for 2 ting egentlig.

    1. Mangel på nivå i de nederste frekvenser

    2. Mindre romling og mindre etterslep i bassen, altså bedre decay.

    Jeg er ganske sikker på at en dør ned til " kinosalen" kunne gjort ting bedre og verre alt etter som..;D Uansett funker oppsettet bra så jeg klarer meg godt noen år enda.
    Kan være at du hadde fått mer roomgain hvis du hadde satt inn dør, men ville ikke veddet veldig mye på det. :)

    Ser av målingene at du har nivå under 20hz. Foreslår at du eksprimenterer med å rulle av subene tidligere ved å EQ bort frekvenser under 20hz. Tipper all informasjon som subene dine må gjengi under 20hz stjeler mye dynamisk headroom i frekvensområdet over og alt subene dine slipper å gjengi i dypbassen får du igjen høyere opp i frekvens.
    Takk for tips, har ikke high-pass filter på subben er det noen andre enkle måter å filtrere dette på ?
    Hvis du har en EQ mulighet i signalveien eller mulighet til å sette targetkurve i romkorrigeringen kan du dra ned frekvensene under 20hz. I Pure music kan du for eksempel prøve med EQ-pluginsene som ligger i programmet. Spill av basstunge spor som du vet har bassinformasjon under 20hz og sjekk om du hører forskjell.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Takk for at du tok deg tid til å utdype hva du mente med "nearfield", Kvålsvoll.

    Mitt inntrykk er at det ikke står fullt så ille til som det du gir inntrykk av, men dette er kun et inntrykk da jeg personlig ikke er involvert i BD-mastering prosesser. Det finnes bl.a. diverse forslag (fra Dolby & DTS) til standardisering når det gjelder hvilken høyttalerkonfigurasjon som bør benyttes under miksing av lydspor for BD, og studioene pleier å benytte en av disse. Det er naturligvis ikke bra at det finnes mere enn 1 standard høyttalerkonfigurasjon å velge mellom, men det er tross alt bedre enn om det var fritt frem (dvs. at det hele er ren bingo som du ser ut til å mene).

    Du skriver:
    Det er heller ingen standard for referansenivå (lydvolum - det som ofte refereres som 85dB for filmlyd) eller andre parametere som lyden skal tilpasses etter - skal det komprimeres, hva med frekvensområde, bass management, nivå på dialog.
    Mulig vi snakker forbi hverandre, men standarden finnes da den?

    Referansenivået til et digitalt lydspor på en BD-master er gitt ved 0 dB Full Scale (FS). Hver høyttaler i et surroundoppsett kalibreres så slik at 0 dB FS tilsvarer 105 dB SPL i lytteposisjonen når 1 kanal/høyttaler spiller om gangen.

    Selve kalibreringen gjøres riktignok ikke ved referansenivå da testtonene bygget inn i din surroundprosessor/hjemmekinoreceiver typisk er ved -30 dB FS (for LFE-kanalen er egentlig testtonen -40 dB FS + 10 dB). Lydtrykket samtlige høyttalere (inkludert subwoofer) kalibreres til er derfor 75 dB SPL (om mere enn 1 sub benyttes, og subene kalibreres en om gangen, så må det strengt tatt kalibreres mot en lavere SPL-verdi en 75 dB SPL da resulterende SPL-verdi skal være 75 dB SPL når samtlige suber spiller samtidig).

    Siden LFE-kanalen boostes med 10 dB under avspilling av din surroundprosessor/hjemmekinoreceiver, så vil en signalstyrke på 0 dB FS for LFE-kanalen tilsvare 115 dB SPL.

    Det laveste lydnivået i kildematerialet er visstnok -83 dB FS, dvs. 22 dB SPL. Total dynamisk rekkevidde er altså på 83 dB, gitt at ditt eget støygulv er lavere enn 22 dB, hvilket dessverre er lite sannsynlig (typisk verdi er 35-55 dB).

    Lydnivået for dialog i en THX-sertifisert prosessor/receiver er -27 dB FS. Dvs. at dynamisk rekkevidde fra dialog til de høyeste effektene er 27 dB. Ved avvik vil prosessor vise dialnorm offset verdi i displayet, f.eks. +4dB, hvilket betyr at dialog er ved -31 dB FS for akkurat dette lydsporet. Merk at max SPL da blir 109 dB SPL for dette lydsporet (i motsetning til 105 dB SPL).

    En hver fornuftig arbeidsprosess følger en standard og jeg kan ikke se at det står så ille til i filmindustrien som du vil ha oss til å tro?
    Lydnivået for dialog i en THX-sertifisert prosessor/receiver er -27 dB FS. Dvs. at dynamisk rekkevidde fra dialog til de høyeste effektene er 27 dB. Ved avvik vil prosessor vise dialnorm offset verdi i displayet, f.eks. +4dB, hvilket betyr at dialog er ved -31 dB FS for akkurat dette lydsporet. Merk at max SPL da blir 109 dB SPL for dette lydsporet (i motsetning til 105 dB SPL). Når jeg setter på en bli ray film dukker +4 DB i displayet.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    @Authentic: Har du prøvd highpassfilter på subene?
    Nei har ikke det men er ganske sikker på at åpningen opp til 2-etasje er hovedårsaken for 2 ting egentlig.

    1. Mangel på nivå i de nederste frekvenser

    2. Mindre romling og mindre etterslep i bassen, altså bedre decay.

    Jeg er ganske sikker på at en dør ned til " kinosalen" kunne gjort ting bedre og verre alt etter som..;D Uansett funker oppsettet bra så jeg klarer meg godt noen år enda.
    Kan være at du hadde fått mer roomgain hvis du hadde satt inn dør, men ville ikke veddet veldig mye på det. :)

    Ser av målingene at du har nivå under 20hz. Foreslår at du eksprimenterer med å rulle av subene tidligere ved å EQ bort frekvenser under 20hz. Tipper all informasjon som subene dine må gjengi under 20hz stjeler mye dynamisk headroom i frekvensområdet over og alt subene dine slipper å gjengi i dypbassen får du igjen høyere opp i frekvens.
    Som påpekt tidligere i tråden, så kan man ikke konkludere med at trådstarter har nivå under 20 Hz når målingen viser systemytelse ved beskjedne 90 dB SPL. Det interessante er å se hva målingene viser for et lydtrykk nær referansenivå. Først da kan man begynne å konkludere...

    ...og om man må ty til et high pass filter for å sikre mere nivå lenger opp i bassen, så burde man heller vurdere nye suber. Det er svært mange filmer som har effekter under 20 Hz og det vil i alle fall ikke jeg gå glipp av.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Imagine, du skrev:
    Når jeg setter på en bli ray film dukker +4 DB i displayet.
    Dette varierer fra BD til BD, og justeringen i lydprosessoren din er et resultat av hvilke valg som er gjort i mastringen av aktuell BD.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    @Authentic: Har du prøvd highpassfilter på subene?
    Nei har ikke det men er ganske sikker på at åpningen opp til 2-etasje er hovedårsaken for 2 ting egentlig.

    1. Mangel på nivå i de nederste frekvenser

    2. Mindre romling og mindre etterslep i bassen, altså bedre decay.

    Jeg er ganske sikker på at en dør ned til " kinosalen" kunne gjort ting bedre og verre alt etter som..;D Uansett funker oppsettet bra så jeg klarer meg godt noen år enda.
    Kan være at du hadde fått mer roomgain hvis du hadde satt inn dør, men ville ikke veddet veldig mye på det. :)

    Ser av målingene at du har nivå under 20hz. Foreslår at du eksprimenterer med å rulle av subene tidligere ved å EQ bort frekvenser under 20hz. Tipper all informasjon som subene dine må gjengi under 20hz stjeler mye dynamisk headroom i frekvensområdet over og alt subene dine slipper å gjengi i dypbassen får du igjen høyere opp i frekvens.
    Som påpekt tidligere i tråden, så kan man ikke konkludere med at trådstarter har nivå under 20 Hz når målingen viser systemytelse ved beskjedne 90 dB SPL. Det interessant er å se hva målingene viser for et lydtrykk nær referansenivå. Først da kan man begynne å konkludere...
    Det er sant, men uannsett vil en tidligere avrulling avlaste forsterkere og membran som forsøker å gjengi signal under 20hz. En måling er også bare en singelsinus og forteller nødvendigvis ikke så mye om hva suben er kapabel til når den skal gjengi et komplekst og bredt frekvenspekter i dypbassen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som påpekt tidligere i tråden, så kan man ikke konkludere med at trådstarter har nivå under 20 Hz når målingen viser systemytelse ved beskjedne 90 dB SPL. Det interessante er å se hva målingene viser for et lydtrykk nær referansenivå. Først da kan man begynne å konkludere..
    Jepp. I tillegg hadde det vært greit å se hva korreksjonen gjør i forhold til nivå/gainjustering og bruk av EQ.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    AtleT, du skrev:
    Det er sant, men uannsett vil en tidligere avrulling avlaste forsterkere og membran som forsøker å gjengi signal under 20hz. En måling er også bare en singelsinus og forteller nødvendigvis ikke så mye om hva suben er kapabel til når den skal gjengi et komplekst og bredt frekvenspekter i dypbassen.
    Det kan jo hende at du har rett i det, men jeg har foretatt utallige grunnplansmålinger med diverse suber utendørs ved bruk av logaritmisk sinussveip og subene kneler alle som en - det er bare et spørsmål om ved hvilket lydtrykk dette skjer. Så min erfaring er at et sinussveip gir en god indikasjon på hva sub/system er i stand til.

    Vi snakker om et intervall på 15-30 Hz her, så særlig bredt er det vel ikke.

    Se også min kommentar i et tidligere innlegg som jeg kom til å legge inn etter din quote. Jeg kan forstå at du ønsker headroom, men det er synd å gi slipp på den dypeste bassen for å komme dit :)
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Som påpekt tidligere i tråden, så kan man ikke konkludere med at trådstarter har nivå under 20 Hz når målingen viser systemytelse ved beskjedne 90 dB SPL. Det interessante er å se hva målingene viser for et lydtrykk nær referansenivå. Først da kan man begynne å konkludere..
    Jepp. I tillegg hadde det vært greit å se hva korreksjonen gjør i forhold til nivå/gainjustering og bruk av EQ.
    Ja, enig.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge

    ...
    En hver fornuftig arbeidsprosess følger en standard og jeg kan ikke se at det står så ille til i filmindustrien som du vil ha oss til å tro?
    Hvis du leser SMPTE-rapporten så tror jeg nok du vil begynne å lure..
    Nå virker det dog som denne er noe biased også, er vel noen som har sin egen agenda der som ellers.
    Men det er flere rapporter om filmlyd som samsvarer ganske bra (AES) - ingen bass under 40hz, tildels betydelige avvik i frekvensrespons og kalibrering, og så er det denne x-curve med praktisk talt fjerning av all diskant.

    Når det gjelder kalibreringsnivå så bruker de ikke nødvendigvis 85dB som er vanlig (alle avr jeg har testet bruker 85dB) for prosessorer/avr for hjemmebruk.
    Mange har også fått for seg at mindre rom skal ha mindre spl for samme opplevd lydnivå, og her er det heller ingen fastsatt standard.
    Det finnes et dokument som er tilgjengelig på nettet om kalibreringsnivåer, skal vi se.. det er visst flere dokumenter, ja:
    NEW UPDATED Room Calibration for Film and TV Post - Avid Pro Audio Community
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Kvålsvoll,

    Jeg fikk ikke helt tak i hva du mente med følgende setning:
    Når det gjelder kalibreringsnivå så bruker de ikke nødvendigvis 85dB som er vanlig (alle avr jeg har testet bruker 85dB) for prosessorer/avr for hjemmebruk.
    Vår Classé SSP-800 surroundprosessor benytter i alle fall 75 dB SPL testtoner (dvs. -30 dB FS) og jeg mener at både Pioneer og Yamaha surroundreceiverne jeg har vært bort i også benytter 75 dB SPL.

    Den gamle test-DVD'en til Avia vet jeg avviker fra "normalen" da den benytter testtoner ved -20 dB FS (dvs. 85 dB SPL).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    AtleT, du skrev:
    Det er sant, men uannsett vil en tidligere avrulling avlaste forsterkere og membran som forsøker å gjengi signal under 20hz. En måling er også bare en singelsinus og forteller nødvendigvis ikke så mye om hva suben er kapabel til når den skal gjengi et komplekst og bredt frekvenspekter i dypbassen.
    Det er jeg ikke enig i. Jeg har foretatt utallige grunnplansmålinger med diverse suber utendørs ved bruk av logaritmisk sinussveip og subene kneler alle som en - det er bare et spørsmål om ved hvilket lydtrykk dette skjer.

    Så min erfaring er at et sinussveip gir en god indikasjon på hva sub/system er i stand til.

    Og jeg skjønner heller ikke hva du mener med et komplekst og bredt frekvensintervall i dypbassen. Vi snakker om et intervall på 15-30 Hz her.
    Det er klart. Hvis ikke en sub klarer det den skal yte ved et sinus signal vil den yte enda dårligere i en krevende actionscene i en film.

    Jeg siktet til "Pulse" scenen med bredt og komplekst frekvensintervall.

    Jeg ville uannsett klart meg fint uten informasjon under 20hz som et kompromiss ved å få mer "trøkk" oppover. :)
    Suber blir aldri store nok og et sted må man jo sette grensen og da kan hipassfiltrering være et godt kompromiss.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Kvålsvoll,

    Jeg sjekket nettopp info for en rekke AVR'er/SSP'er, og 75 dB SPL ser ut til å være det som er standard for innebygde testtoner. Så hvor du får 85 dB SPL ifra skjønner jeg ikke helt?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kvålsvoll,

    Jeg sjekket nettopp info for en rekke AVR'er/SSP'er, og 75 dB SPL ser ut til å være det som er standard for innebygde testtoner. Så hvor du får 85 dB SPL ifra skjønner jeg ikke helt?
    Om de bruker 75dB for -30dBFS eller 85dB for -20dBFS blir akkurat det samme, eneste forskjellen er at en slipper å bruse for hele nabolaget.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Kvålsvoll,

    Jeg sjekket nettopp info for en rekke AVR'er/SSP'er, og 75 dB SPL ser ut til å være det som er standard for innebygde testtoner. Så hvor du får 85 dB SPL ifra skjønner jeg ikke helt?
    Om de bruker 75dB for -30dBFS eller 85dB for -20dBFS blir akkurat det samme, eneste forskjellen er at en slipper å bruse for hele nabolaget.
    Ja, dette er opplagt årsaken til at 75 dB SPL er blitt standard i disse enhetene. Dog, om kalibreringen gjøres manuelt, så er det helt nødvendig å vite hvilket nivå i dB FS testtonene er ved ellers vil resultatet kunne bli 10 dB for lavt eller for høyt.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100

    ...
    En hver fornuftig arbeidsprosess følger en standard og jeg kan ikke se at det står så ille til i filmindustrien som du vil ha oss til å tro?
    Hvis du leser SMPTE-rapporten så tror jeg nok du vil begynne å lure..
    Nå virker det dog som denne er noe biased også, er vel noen som har sin egen agenda der som ellers.
    Men det er flere rapporter om filmlyd som samsvarer ganske bra (AES) - ingen bass under 40hz, tildels betydelige avvik i frekvensrespons og kalibrering, og så er det denne x-curve med praktisk talt fjerning av all diskant.

    Når det gjelder kalibreringsnivå så bruker de ikke nødvendigvis 85dB som er vanlig (alle avr jeg har testet bruker 85dB) for prosessorer/avr for hjemmebruk.
    Mange har også fått for seg at mindre rom skal ha mindre spl for samme opplevd lydnivå, og her er det heller ingen fastsatt standard.
    Det finnes et dokument som er tilgjengelig på nettet om kalibreringsnivåer, skal vi se.. det er visst flere dokumenter, ja:
    NEW UPDATED Room Calibration for Film and TV Post - Avid Pro Audio Community
    Du skriver bl.a. over:
    ingen bass under 40hz, tildels betydelige avvik i frekvensrespons og kalibrering, og så er det denne x-curve med praktisk talt fjerning av all diskant
    Det er jo tydelig fra det du skriver at du diskuterer situasjonen på kinofronten. Nå var det hjemmekinofronten jeg trodde vi skulle fokusere på og som jeg da kommenterte på. Ingen bass under 40 Hz og bruk av x-curve er ikke relevante problemstillinger for film på BD.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    hva er det du skal fram til , jeg har gjort alt dette riktig. vet lpf to lfe er 120 hz er standard. men når høyttalerne min etter rom korreskjonen kommer på 40 hz heile veien , så går jeg inn og stiller hz på reciveren til 80. Og etter jeg stilte ned til 100 hz også inne på reciveren lpf to lfe , så merket jeg at jeg fikk bassen mere midt på. Jeg har ikke tuklet med volum eller noe anet på subwoofrene eller høyttalere.
    Som jeg har poengtert en del ganger allerede kan dette godt skyldes faseendringer/feil. Dersom receiver setter deling til 40hz og det låter bedre når du manuelt endrer til 80hz, prøv å bytte fase på subene og la det stå til 40hz (evt bare la det stå til 80hz) Det er dumt det er slikt, men som oftest må en endre fase når en endrer delefrekvens og det forklarer ofte hvorfor mange mener det låter mye bedre med deling på 80hz.

    Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    7.267
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
    Hvis man i dagens filmverden opplever bedre lyd på kino enn hjemme......har man et seriøst stort potensiale for mye større opplevelser i heimen ;)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Det er jo tydelig fra det du skriver at du diskuterer situasjonen på kinofronten. Nå var det hjemmekinofronten jeg trodde vi skulle fokusere på og som jeg da kommenterte på. Ingen bass under 40 Hz og bruk av x-curve er ikke relevante problemstillinger for film på BD.
    Det har relevans fordi lyden på filmsporet lages i en dub-stage, SMPTE rapporten undersøker både kinoer og flere dub-stages.

    Men til tross for dette, så har mange filmer god og ikke minst fullfrekvent lyd, og det kan være detaljer og nyanser i den aller laveste bassen som lydteknikerene skal ha all honnør for å ha fått til så bra, uansett om de faktisk har kjørt på oppsett som er fullfrekvente.

    Av og til kan det være befriende å rett og slett like det man faktisk har, og heller høre forbi enkelte unoter.
    Det er faktisk mye bra der ute, og spesielt mange av de senere filmene har virkelig fått et løft i surroundlyden også.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
    Helt enig. Når det er sagt så finnes det mange dårlige kinosaler. De som er gode gir en vesentlig bedre opplevelse enn det vi kan håpe å få til hjemme under normale omstendigheter. Jeg tror årsaken er akkuart den du skisserer. Kinoer har MYE større areal på systemene sine. Spesielt i mellomtonen.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    hva er det du skal fram til , jeg har gjort alt dette riktig. vet lpf to lfe er 120 hz er standard. men når høyttalerne min etter rom korreskjonen kommer på 40 hz heile veien , så går jeg inn og stiller hz på reciveren til 80. Og etter jeg stilte ned til 100 hz også inne på reciveren lpf to lfe , så merket jeg at jeg fikk bassen mere midt på. Jeg har ikke tuklet med volum eller noe anet på subwoofrene eller høyttalere.
    Som jeg har poengtert en del ganger allerede kan dette godt skyldes faseendringer/feil. Dersom receiver setter deling til 40hz og det låter bedre når du manuelt endrer til 80hz, prøv å bytte fase på subene og la det stå til 40hz (evt bare la det stå til 80hz) Det er dumt det er slikt, men som oftest må en endre fase når en endrer delefrekvens og det forklarer ofte hvorfor mange mener det låter mye bedre med deling på 80hz.

    Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
    Dette med 40 hz gjør den med mange høyttalere og ikke bare mine , det er tester om onkyo sin nye tx-nr 838 . Jeg har også prøvd 40 hz heile veien , og styret med fase endringer og you name it. Jeg er veldig viktig at ting skal låte bra , og 80 hz for mine høyttalere passer best. Når kjerringa kommer ut av badet og spør hva i helsiken er det dere ser på , så veit jeg alt er på stell. For hun var inne på badet i sted mens jeg og datter mi så noen scener på transformers age of extinction , og da veit jeg bassen er på stell :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
    Hvis man i dagens filmverden opplever bedre lyd på kino enn hjemme......har man et seriøst stort potensiale for mye større opplevelser i heimen ;)
    Det er jeg fullstendig enig i.
    Ingen kinoer har lyd som engang er i nærheten av det jeg har hjemme med tanke på definisjon, tydelighet/renhet og klangbalanse. Ingen kinoer har heller LFE som går til 10 Hz med full dynamikk. Jeg synes alle kinoer er tamme i bassen. Det eneste de klarer på kino er å spille altfor høyt. Dessuten er bildet som regel ræva med mindre man sitter helt optimalt plassert i salen. Kino: nei takk!
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
    Helt enig. Når det er sagt så finnes det mange dårlige kinosaler. De som er gode gir en vesentlig bedre opplevelse enn det vi kan håpe å få til hjemme under normale omstendigheter. Jeg tror årsaken er akkuart den du skisserer. Kinoer har MYE større areal på systemene sine. Spesielt i mellomtonen.
    Jeg bor i Oslo-området og går (eller rettere sagt gikk) jevnlig på Norges største kino, Colosseum I. Jeg bestiller som oftest billetter midt på rad 8, 9 eller 10 for å sitte mest mulig i sweet spot.

    Allikevel er ikke lyden i nærheten av den vi har i vårt eget showrom, verken når det gjelder dynamikk og definisjon i bassen eller nærhet og klarhet i vokalen. Film i 3D er også bedre hjemme.

    PS. Andre kinoer enn Colosseum I gidder jeg for øvrig ikke å gå på. Om jeg f.eks. skulle befinne meg i Stavanger eller Bergen, så takker jeg høflig nei til kinoinvitasjoner da jeg vet av erfaring at det blir en gedigen nedtur, og da tenker jeg ikke på selve filmen.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Når det gjelder kino vs hjemmekino deler jeg også oppfatning av at det ofte låter bedre på kino enn hjemme, dette selv om jeg har pro/kinohøyttalere hjemme. I mitt hode er det en enkel forklaring på det, mye større rom i en kinosal og det gjenspeiles også i lyden.
    Helt enig. Når det er sagt så finnes det mange dårlige kinosaler. De som er gode gir en vesentlig bedre opplevelse enn det vi kan håpe å få til hjemme under normale omstendigheter. Jeg tror årsaken er akkuart den du skisserer. Kinoer har MYE større areal på systemene sine. Spesielt i mellomtonen.
    Jeg bor i Oslo-området og går (eller rettere sagt gikk) jevnlig på Norges største kino, Colosseum I. Jeg bestiller som oftest billetter midt på rad 8, 9 eller 10 for å sitte mest mulig i sweet spot.

    Allikevel er ikke lyden i nærheten av den vi har i vårt eget showrom, verken når det gjelder dynamikk og definisjon i bassen eller nærhet og klarhet i vokalen. Film i 3D er også bedre hjemme.

    PS. Andre kinoer enn Colosseum I gidder jeg for øvrig ikke å gå på. Om jeg f.eks. skulle befinne meg i Stavanger eller Bergen, så takker jeg høflig nei til kinoinvitasjoner da jeg vet av erfaring at det blir en gedigen nedtur, og da tenker jeg ikke på selve filmen.
    Vi går ikke lenger på kino i bergen , siste filmen vi var på ghost protocol med tom cruise , og di spilte så høyt at det skurte i høyttalerene. Di merket jo selfølgelig dette og skrudde litt ned. Vi satt også sånn ca i sweetspot. Men det var så dårlig , bassen heilt total på trynet , samme med mellom tone diskant. Jeg følte ingenting hang med , jeg og kjerringa presset oss gjennom med værste lyden jeg har hørt. Og når hun kom ut derifra så sa hun det selv , etter denne opplevelsen skal jeg ikke gå på kino noe mere i bergen. Og der var jeg fullstendig enig med henne , vi måtte til og med hive i oss 1 hode tabelett hver. Jeg har vert på bedre kinoer også i mitt liv , men slik jeg har det pr i dag i stuen her , ser jeg heller film hjemme enn på kino , for det låter mye bedre hjemme hos meg enn på kinoen i bergen. Og ja vi har vert i di beste rommene på kinoen i bergen , har ikke vert der etter atmos kom opp , og ikke skal jeg det heller. Man skulle jo tru di som holder på med lyd og kan ordne sikkelig med utstyr og høyttalere i kinoen kan dette men neiiiiii. Her er jeg enig med X3MHC.
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bor i Oslo-området og går (eller rettere sagt gikk) jevnlig på Norges største kino, Colosseum I. Jeg bestiller som oftest billetter midt på rad 8, 9 eller 10 for å sitte mest mulig i sweet spot.

    Allikevel er ikke lyden i nærheten av den vi har i vårt eget showrom, verken når det gjelder dynamikk og definisjon i bassen eller nærhet og klarhet i vokalen. Film i 3D er også bedre hjemme.

    PS. Andre kinoer enn Colosseum I gidder jeg for øvrig ikke å gå på. Om jeg f.eks. skulle befinne meg i Stavanger eller Bergen, så takker jeg høflig nei til kinoinvitasjoner da jeg vet av erfaring at det blir en gedigen nedtur, og da tenker jeg ikke på selve filmen.
    Har også vært på Colosseum uten å bli så veldig imponert over noe annet enn størrelsen. De har på papiret ett vanvittig rått lydanlegg der men lyden sto ikke i stil med utstyret, det er jeg enig i... Men der finnes jo bedre kinoer i Oslo enn Coloseum ser en bort fra størrelsen, Ringen 1 skal iflg mange være blant det aller beste i Norge uten at jeg har vært der selv.

    Hadde vært artig å hørt anlegga deres når dere sier det spiller så mye bedre der enn på kinoen, om det kun er forskjellige preferanser eller hva det er. Har relativt kapabelt anlegg selv, har vært hos BEF, Hunsbedt og flere andre med noen av Norges råeste hjemmekinooppsett og selv om de har kvaliteter som overgår en del punkter på kinolyden så foretrekker jeg likevell en god kino både pga lyd og bilde.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ringen 1 er ikke bra synes jeg, spesielt bildet er dårlig hvis man ikke sitter i sweetspot (pga 3D-lerret). Lyden er grumsete, og det er altfor lite LFE.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.833
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Flageborg: Kunne du tatt en analyse av "Edge of tomorrow" Blurayen? I starten, før selve filmen starter, så er det helt insane med bass (ellers i filmen er det vanlig). Flere som har testet denne? Kommer rett etter at du veldger "Play movie" ifra menyen....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    7.267
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    Flageborg: Kunne du tatt en analyse av "Edge of tomorrow" Blurayen? I starten, før selve filmen starter, så er det helt insane med bass (ellers i filmen er det vanlig). Flere som har testet denne? Kommer rett etter at du veldger "Play movie" ifra menyen....
    Det er vel dette klippet du lurer litt på..... ;)

     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    PS. Andre kinoer enn Colosseum I gidder jeg for øvrig ikke å gå på. Om jeg f.eks. skulle befinne meg i Stavanger eller Bergen, så takker jeg høflig nei til kinoinvitasjoner da jeg vet av erfaring at det blir en gedigen nedtur, og da tenker jeg ikke på selve filmen.
    Jeg unngår også kinoene i Stavanger (selv om det er lenge siden jeg har vært der), mens de mindre salene på kinoen i Sandnes er meget habile og kan anbefales.

    Generelt sett tror jeg det dreier seg om forventninger og hva man er vant med. Jeg har en venn i PA-bransjen som bare digger den største kinosalen (i Sandnes) fordi lyden og fysikken er så stor. At hele rommet settes i bevegelse når subbene slår. Han syns at de mindre salene og hjemmekino blir for kliniske og kontrollerte. Altså eksakt den motsatte argumentasjonen som man hører i hjemmekinomiljøer (og i denne tråden).
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    baldrick,

    Jeg har ikke vært på besøk i de hjemmekinoene du nevner her, så det kan jeg ikke ta stilling til. At preferanser kan spille en rolle er dog fullt mulig, selv om det vil overraske meg når forskjellene vi snakker om er så pass store.

    Vårt rom er for øvrig på 6,3m X 9,9m X 3m, dvs. 62 m2 eller 187 m3. Surroundoppsettet består av 7 stk Avantgarde Solo, 2 stk Avantgarde Basshorn (av den største typen), 2 stk Paradigm SUB 2 (på over 100 kg hver) og 2 stk Paradigm SUB 1. Projektoren er en Sony SXRD 4K og lerretet er et 144" DNP Supernova Epic med elektronisk maskeringssystem. Sitteavstanden er 3,3m, hvilket er mulig uten å se de enkelte pikslene p.g.a 4K oppløsningen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    7.267
    Antall liker
    3.718
    Torget vurderinger
    0
    .....Jeg har en venn i PA-bransjen som bare digger den største kinosalen (i Sandnes) fordi lyden og fysikken er så stor. At hele rommet settes i bevegelse når subbene slår.....
    Vi har alle våre subjektive opplevelser/beskrivelser av innholdet i en film..........og det som for mange kan oppleves som "hele rommet settes i bevegelse"........kan for de som virkelig setter sitt rom i bevegelse......oppleves som en normal kino-opplevelse(gjeeeesp).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn