...
En hver fornuftig arbeidsprosess følger en standard og jeg kan ikke se at det står så ille til i filmindustrien som du vil ha oss til å tro?
Hvis du leser SMPTE-rapporten så tror jeg nok du vil begynne å lure..
Nå virker det dog som denne er noe biased også, er vel noen som har sin egen agenda der som ellers.
Men det er flere rapporter om filmlyd som samsvarer ganske bra (AES) - ingen bass under 40hz, tildels betydelige avvik i frekvensrespons og kalibrering, og så er det denne x-curve med praktisk talt fjerning av all diskant.
Når det gjelder kalibreringsnivå så bruker de ikke nødvendigvis 85dB som er vanlig (alle avr jeg har testet bruker 85dB) for prosessorer/avr for hjemmebruk.
Mange har også fått for seg at mindre rom skal ha mindre spl for samme opplevd lydnivå, og her er det heller ingen fastsatt standard.
Det finnes et dokument som er tilgjengelig på nettet om kalibreringsnivåer, skal vi se.. det er visst flere dokumenter, ja:
NEW UPDATED Room Calibration for Film and TV Post - Avid Pro Audio Community