Bil, båt og motorsykkel Billig-SUV / firhulstrekker - hva anbefales?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Som snart Tesla-eier (i morgen...) vurderer jeg å anskaffe et stort drog som bil nr. 2. Siden denne vil bli brukt minimalt trenger den ikke være fancy, men den må kunne dra tung tilhenger og kjøre på rufsete veier (har en av sorten på sommerhytten - det hender jeg ikke tør kjøre ned den med en normal firehjulstrekker).

Så hva er det som gjelder innen rimelige SUV-er med stort lastekapasitet og stor evne til å dra tilhenger? Eneste erfaringen min med sorten er egentlig at jeg har lånt Landcruiseren til svigers en stund og det var et vidunder av en bil - i alle fall innen øvelsene "bakkestart om vinteren med tung tilhenger" og "kjøring gjennom brøytekanter". Ellers var komforten så som så.

Kravene mine er egentlig bare at den må ha bakseter (har barn som skal med på tur), tilhengerkrok og ikke være helt ubrukelig utenfor vanlig vei, ha kurant sikkerthet og være såpass billig at det meste av verditap er tatt allerede og at jeg ikke må påregne mye service eller mekking med en kjørelengde som vil begrense seg til noen svært få tusen kilometer i året.

Mest sannsynlige scenario er at jeg ikke kjøper en av sorten men låner av svigers når det trengs, men tenkte å få litt kvalifisert input, så fyr løs.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nix - Suzuki XL7 med standard-dieselen er helt ubrukelig i tereng og til å trekke tung tilhenger.

Dieselen er en 136Hk Peugeot-diesel som av avgiftsmessige grunnet er chippet ned til 109Hk. Samtidig er alt av dreiemoment blitt borte.

Har prøvd en slik en i gjørme som gikk halveis opp på dekksiden - altså 3-4cm. Selv i lavserie, så sleit bilen med å ta løs fra stillstand.

Om du får tak på XL7 med V6 bensin og automatgir, blir det en annen historie.

Jeg vil anbefale en brukt Geländewagen 460 med 230 bensin og automatgir, evnt 5-trinns manuell. Andre alternativer er Nissan Patrol og Landcruiser.

Bruk litt tid og let etter et fint eksemplar som ikke er helt opprusta. For Geländewagen sin del, så er 230 bensinern sprekere enn dieselen uten turbo, men samtidig ikke så grusomt tørst som 280. 230 er imidlertid ikke så ettertrakta som dieselen, så du kan få den billigere.

Johan-Kr
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hvis du har C1 kan du vurdere en bil som er registrert som det.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Skruzuki Gran Viagra er en av kandiatene jeg har vurdert. Finnes noen eksemplarer med V6-motor og fem seter for ikke så veldig mye penger til salgs.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hva med en Nissan Pathfinder 2,5 TD?
Drar 3000kg og har full sperre.
Har en 4.0 bensin selv som er en del morsommere selvfølgelig, men 2,5 dieselen er nok en del rimeligere og lettere å få tak i.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Patrol er utrolig tungkjørt, føles større enn den er. Man sklir ut av setene. LC frem til ca 2003 bør man nå kunne få til en levelig pris med bakseter. Da får du 125 hk varianten, har fungert helt topp for en hestekar her i området. Samme motoren sitter i 4-runner, som også kan være en god kandidat. Begge er fra tiden hvor de var særdeles driftssikre, såvidt jeg kan registrere
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Tahoe får du nokså billig nå til dags. Både den eldre 2-dørs med diesel og de litt nyere 5-dørs med bensin. Har selv hatt 1 1999 diesel, og 2 bensin 2000 og 2004. De to siste er meget komfortable og jeg har kjørt 2004'en 50 mil uten å bli sliten i kroppen. De drar litt drivstoff, men til sjelden bruk så spiller det liten rolle. De sistnevnte har også bra med bagasjeplass og drar over 3t. Vil du ha enda mer plass så kjøper du Suburban. Komforten i 2000+ modellene er overlegen de eldre med diesel.
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
LR Discovery II, TD5 med manuell kasse. Min er fra 2000 og har snart rullet 413000 km. Har luftfjæring og hydrauliske stab.stag; ligger som et strykejern i svingene og drar henger på 3500 kg.

:)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gammel LR med er ikke helt lurt, det heller. Påliteligheten er så som så.

Gammel Chevy med 4WD er ikke så all verdens dumt. Litt tørst, men rimelige deler.

Johan-Kr
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Tja,- to hjullager, en luftbelg og en høydesensor. 5 kilokroner i deler på 15 år. Alminnelige serviceutgifter i tillegg.

Jeg hadde tidligere en Suzi GV,- den var litt dyrere å holde i drift, for å si det mildt. :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Takker for tips så langt, får ta denne opp om det skulle bli aktuelt en gang.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Tar opp denne på ny da det ser mer sannsynlig ut. Det føles veldig, veldig feil å laste impregnert plank på taket til Teslaen... solgte også stasjonsvognen i dag så da har vi kun Teslaen.

Hva med en Subaru Forester? God bakkeklaring (fint på den bedritne veien ned til hytta), permanent 4WD og ingen avskrekkende pris. Alterntivt en "leke-SUV" fra Honda eller Nissan? Biler ala Tahoe/Pathfinder blir for store - jeg har ikke behov for å trekke SÅ tung henger og har uansett kun lappen for 3.5 tonn totalvekt....
 
Topp Bunn