Television - Marquee moon
Elektra - 1977
Ka fan skal man si om denne da?
(Egentlig tenkte eg å la headingen over være hele anmeldelsen - helt seriøst - føler egentlig den sier mer enn resten)
Soloen...den
soloen...den
tonen...den
nerva. Eg var solgt. Umiddelbart. Fan meg noe av det vakreste fanget på tape. Samtidig noe av det tøffeste. Sånn var det å høre soloen på
Venus, andrelåta på
Marquee moon, for første gang.
Da hadde man allerede blitt rystet ved innvollene av den beintøffe åpninga i
See no evil. Hva fan var detta for noe da? Punk? Njææi, var jo ikkje det, sjøl om årstalet sa 1977. Til det var det rett og slett for, eh.. komplekst? Trommisen her, Billy Ficca, hadde definitvit noen ekstra timer i øvingslokalet enn den gjengse punktrommis, liten tvil om det - han spelte jo fan meg
licks på trommene. Var det rock? Det var det så definitivt, men temmelig ulikt det meste en ung landsens stril hadde kjennskap til fra før. Ikkje vits å dvele ved sjangre som post-punk, new wave or whatever - la det bare hete
Marquee moon musikk.
Rystet er nok ordet ja. Eller paralysert. Man ante joikkje ka som traff en, dengang
Marquee Moon veltet over seg første gang, og det begynner å bli noen år siden. Det eneste man skjønte umiddelbart, var at det var noe jævli bra noe. Noe unikt.
Unikt? Muligens sjelden vare i rocken (det finnes jo relativt mye av den), men her kan det forsvares. Mange grunner til det. For å ta det åpenbare; Tom Verlaine sin unike stemme. Så ulikt alle andre, så ufattelig distinkt, så tøff, så insisterende - men så kjenslevar på en og samme tid.
Ellers, gitarløpet Verlaine og Richard Lloyd legger opp til. Her er det ikkje 1-2-3-4 lets go, tut og kjør med enkle power chords nei, men intrikate partier, overlapper og “dueller”, med minst like klare paralleller til avantgardistisk jazz, som til annen kontemporær rock. Ingenting som ligna dette da. Stooges var jo også tungt inni jazzens mestre og lot seg inspirere, men det ble lissom litt annerlederes, der var det litt mer bånn hyling og nokså grautat, men beintøft okke som. Television var mer subtilt - det rocket, så definitivt, men det var samtidig så hjerteskjærende vakkert.
Og foruten Verlaine og Lloyd; et komp uten sidestykke. Fra nevnte Billy Ficca på slagverket, og Fred Smith (ikkje Sonic) på bass. Sammen skisser de opp den gøyeste leikestua en kan tenke seg for Tom og Richard til å boltre seg i, synkoperte rytmer er vel heller regelen enn unntaket. Det er ytterst få skiver man setter seg ned for å
høre på trommene;
Marquee moon er en av disse få. Ficca er en stjerne; så jævli raffinert, så kreativt, så ukonvensjonelt innen genren - det virker å være åpenbart at mannen må ha hørt sin skjerv av jazz, og tatt lærdom av det han har hørt. Dette er rock&roll tromming som går utenpå ganske mye. Og Fred Smith’s bass er krystallklar i lydbildet, den er der hele veien, og leker seg rett og slett. Melodisk som bare rakkern, og han og Ficca "snakker" sammen hele veien, ellere egentlig - de
danser sammen, og det så utrolig elegant
Tittellåta, et kapittel for seg sjøl, er også skivas lengste kutt der klokker inn på drøye 10 minutter. Gitarene innledningsvis er pur magi, og av typen magisk triks som ikkje lar seg avsløre. Det virker ikkje så himla komplisert egentlig, men du verden så det låter, og du skjønner ikkje helt kordan de får det til. Tom Verlaine sjøl innsåg neppe at skiva ikkje var helt A4.
As peculiar as it sounds, I've always thought that we were a pop band. You know, I always thought Marquee Moon was a bunch of cool singles. And then I'd realise, Christ, this song is ten minutes long. With two guitar solos.
Er ikkje mange 3:00 singler her, gitt. Er det låter under 4 minutter tru? Uansett, begge sidene starter mer tre “korte” låter, og slutter med ei litt lengre. Hhv tittellåta og Torn Curtain. Om det er en bevisst valgt mal eller ei vites lite om herfra, men at det er en oppskrift på suksess levnes der liten tvil om.
Men framfor alt, det er jo ei
gitarplate dette.
Guidling light har gitarer som fungerer som balsam for kropp og sjel, de nærmest duller med deg, og la oss kalle en spade en spade; dette er utrolig
vakker musikk. Er bare å lene seg tilbake, la seg forføre av hver en tone, hvert et ord og flyte avsted til et bedre sted.
Alt med Marquee moon er jo bortimot perfekt. Coveret, signert Robert Mapplethorpe (som også har
Horses med Patti Smith på samvetet), er nærmest ikonisk - de aller fleste med et fnugg av musikkinteresse drar kjensel på det. Alvorlig gjeng ser det ut som, og med litt artsy tusjing over det originale fotoet gav det en effekt som gjør at det er et cover man husker.
Produksjonen er også vanskelig å kritisere. Andy Johns og Tom Verlaine står for den, og det låter gull i undertegnedes ører; alt står krystallkart frem i lydbildet , det låter dynamisk, organisk og alt det der - det er i det hele tatt bare så jævla lekkert gjort.
Som lytter skal man jo prøve å være kritisk, og det skal alltid være noe å sette fingeren på. Skal man ha ankepunkter mot
Marquee Moon må det være at b-sida er en nanometer mindre fantastsik enn a-sida, men b-sida på
Marquee Moon er bedre enn de aller fleste andre a-sider.
Skulle eg anket noe annet, kunne det kanskje vært tekstene. Ikkje fordi de er dårlige, men fordi en enkel landsens stril ikkje får like mye ut av de fragmentariske setningene til Verlaine, som eg får av resten av lyden som triller ut av rillene. Men hey, det har jo en viss
rytme, en viss
beat, det har noe poetisk over seg. Duger i massevis.
En interessant ting med
Marquee Moon er at den ble usedvanlig godt mottatt da den kom. Panegyriske omtaler i flere aviser både i US Og UK. Uventede høye salgstall i UK, begge singlene og skiva på sine respektive Topp 30 salgsliste, men i hjemlandet USA gikk salget noe mer trått, tross solide anmeldelser. Kanskje fordi de ble kalt hjem av Elektra Records for å være support act for Peter Gabriel, ka vet eg?
Ofte er “klassiker”stempelet noe som vokser fram gjennom årenes løp, når man har målt om ei skive tåler tidas tann.
Marquee Moon har passert de 35 men parkerer vel så og si rubbel og bit av flavour of the month i NME, Pitchfork eller ka det måtte være. Og har blitt sett på som et stort album hele veien.
Betydningen
Marquee Moon har hatt er vel også nærmest overflødig å kommentere. En gjenganger på en haug med lister/kåringer, og hadde vi hatt Sonic Youth og Pixies foruten Television og Marquee moon? Merget mulig, men hadde de vært så tøffe? Tjah si det.
Så vetta fan eg - noe vits å dvele ved hele? Tenker vi sier en sterk 5’er…
1 2 3 4 5 6 7 8 9
10
CEVBOF klinker til med en jævli sjelden
9/9