Bil, båt og motorsykkel Luft i reservehjulet

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.909
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Når jeg likevel holdt på med hjulskift fra sommer- til vinterhjul tidligere i dag, tok jeg meg for en gangs skyld bryet med å ta ut reservehjulet og sjekke lufttrykket på dette også. Det er skikkelig styr - reservehjulet ligger jo fastskrudd opp-ned under en masse ting som bare ligger og slenger i bagasjerommet, slik at ventilen ikke er tilgjengelig sånn uten videre - og jeg regnet egentlig med at det var unødvendig. "Sikkert noe de gjør på servicen", tenkte jeg - men den gang ei. Reservehjulet hadde 0,8 kg/cm2 - skal være litt over 4. Klok av skade gjentok jeg prosedyren på bil nr. 2 - og der var resultatet enda mer nedslående.

Nå er det ikke alle som har reservehjul som pumpes opp på denne gammeldagse måten - men for dere som har, kan det åpenbart være lurt å sjekke.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.481
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
4 bar ?? Hva slags bil har du. Normalt ligger trykket på ca 2 bar ?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.909
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
4 bar ?? Hva slags bil har du. Normalt ligger trykket på ca 2 bar ?
Reservehjulet er et av disse minihjulene med begrenset kjørehastighet og begrenset kjørelengde - der dekket er omtrent like tykt som min spinkle underarm - og det skal ha litt over 4 bar. På de vanlige dekkene skal det være 2,3 bar.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.481
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
4 bar ?? Hva slags bil har du. Normalt ligger trykket på ca 2 bar ?
Reservehjulet er et av disse minihjulene med begrenset kjørehastighet og begrenset kjørelengde - der dekket er omtrent like tykt som min spinkle underarm - og det skal ha litt over 4 bar. På de vanlige dekkene skal det være 2,3 bar.
OK - det forklarer saken. Enda en ulempe da med disse fislehjulene. Jeg har Subaru med vanlig hjul under gulvet i bagasjerommet. Har vel sjekket det 2 ganger på 7 år og da var det bare litt under det det skulle være ...

Du får kjøpe deg lappesaker på spray boks i fall du punktere !
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
13.884
Antall liker
10.220
Sted
Holmestrand
"Sikkert noe de gjør på servicen", tenkte jeg - men den gang ei.

Sjekket på service eller EU-kontroll? Glem det.
Drivaksel røyk kort tid etter service uten kommentar på mansjetter. Verkstedet dekket drivaksel, men likevel. De burde ha oppdaget feilen.
Eldste datter kjøpte en golf som var EU-godkjent 2 dager før kjøpet. Ingen kommentar på skiver/klosser. Noen dager etter var det bremsing rett på jernet. Skiver og klosser måtte byttes.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.481
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
"Sikkert noe de gjør på servicen", tenkte jeg - men den gang ei.

Sjekket på service eller EU-kontroll? Glem det.
Drivaksel røyk kort tid etter service uten kommentar på mansjetter. Verkstedet dekket drivaksel, men likevel. De burde ha oppdaget feilen.
Eldste datter kjøpte en golf som var EU-godkjent 2 dager før kjøpet. Ingen kommentar på skiver/klosser. Noen dager etter var det bremsing rett på jernet. Skiver og klosser måtte byttes.
EU kontroll har blitt en ekstra bilskatt med inntekt til verksted og staten. Det er nok at råtne aktører der de med skrap av noen biler får stempel i boka mens vi som har bilen på service årlig også må ta EU kontroll. Nå tar de fleste EU kontrollen ifm service men man må betale for papirmølla.
 
Topp Bunn