Jeg kan fordele feilkildene i noen grupperinger.
Down/down not connected(nodesvitsj har ikke kontakt med kundens hjemmesentral)
Feilkilde 1:
De aller fleste kundene lager feilene selv, selv om enkelte prøver å skjule det, eller flytte ansvaret for feilen så var det ofte veldig åpenbart. Typisk går dette på nysgjerrighet på hva denne fiberen faktisk er for noe, andre tar fra hverandre hjemmesentralen uten å tenke seg om, før de i det skjønner hva som er kveilet i ramma bak sentralen har de alt røket fiberen(den er jo ganske så tynn

). Noen forsøker å lage en knute på den og prøver å si til meg at fiberen faktisk var knytt slik ferdig installert og har fungert bra hele tiden

Fram med fibersveisern og resultatet viser forøvrig noe helt annet og kunden blir rød i kinnene.
Feilkilde 2:
Kunden pusser opp/renoverer og har håndverkere på besøk, sentralen rives derfor av veggen med stor kraft, deler knuser, sprekker og deler forsvinner. Fiberen ryker selvfølgelig. Kunden går ned og forventer at tilgang til internett allikevel ikke bør være et problem til tross for at fiberen har blitt herja med.
Vi kommer til utsetning, lager en provisorisk løsning som funker. Når alt er klart kommer vi tilbake og kompletterer.
Feilkilde 3:
Feil etter utbygging. Nyoppkoblet kunde har problemer. De aller fleste tilfeller her dreide seg om enten feil på utstyr, slurv gjort av personen som gjorde installasjonen, eller at kunden ikke er patchet opp i nodesvitsjen. Andre ganger er det så enkelt som at en kabel ikke er koblet i osv. Typiske igang-kjøringsproblemer av liten alvorlig grad.
Feilkilde 4:
Nedkjørt kabel etc. Henge opp nytt fiberstrekk, overgravd kabel, blåse ny fiber.
Internett - Hastighetsproblemer
Feilkilde 1:
Kunden bor i et borettslag med mange boenheter rundt, alle ligger med default verdier i wifi innstillinger. Derfor problemer. Gjør målinger, skift kanal under "Mine sider" evt. kjøp Router med 5Ghz
Feilkilde 2:
Kunden har problemer med hastigheten, jeg kobler til min egen montør pc for å utelukke at det er Vikens ansvar. Speedometeret til Altibox kjøres og full hastighet oppnås. Dette er bevis nok for at kunden har problemer hos seg internt. Dette kan ikke lastes Viken selv. Målingen gjøres med montørens Pc koblet direkte til PC porten på hjemmesentralen.
Dersom kunden ønsket kunne jeg gjøre et feilsøk internt i huset og finne ut årsaken.
TV tjenester, problemer, hakking etc.
Feilkilder:
Som oftest er dette enten dekoderfeil, eller problemer på spredenett, PLC svitsjer eller trådløs TV. Feilsøket går ut på at jeg da sjekker med en dekoder som jeg hadde som min testdekoder. Dersom denne gikk knirkefritt fikk kunde ny dekoder. Fungerte ikke det ble spredernettet sjekket, terminering etc. og målinger ble gjort (permanent link). Hadde kunden link på hjemmesentralen var det VELDIG sjeldent at det var noe tull på selve fiberen. Hadde flere Tver i huset problemer var det enten svitsjen som ble brukt som fordeling defekt eller selve hjemmesentralen defekt.
Vi dro aldri fra en kunde uten at ting var i orden, eller at ny avtale ble gjort(graving, blåsing osv).
Dersom kunden hadde hastighetsproblemer grunnet sitt egne interne nett kunne vi ikke fakturere timesvis for dette så videreførte problemet til et PC-support selskap.
Når det gjelder denne lille "klagesangen" fra den kunder lenger opp på siden her, så høres det ut som en lite ålreit kunde. Synes det virker ganske rart at alle rundt han har tatt egeninnsatsen, men at noen andre har gravet hans eget rør til feil inngang på huset. Jeg vet ikke, det er jo tydeligvis en opprørt kunde, men man kan ta saken i egne hender og grave litt selv også
