Diverse VikenFiber

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Er det noen som har erfaringer med Viken Fibernett ? Vi tegnet en mulig avtale med de igår da de skal utvide området sitt og inkludere endel av plassen der vi bor. Jeg tenker spesielt da på hastighetene og om de klarer å levere de i praksis ?

Altibox - Privat
 
N

nb

Gjest
Det er fiber så du får det du betaler for. Kapasiteten på selve fiberen er i praksis "uendelig" så det er en smal sak å tilby de hastigheter du kan velge mellom. Jeg har vært kunde det i et par år og det har ikke vært noe tull med linjen. Litt mindre imponert over tv-løsningen til altibox, men til slutt fikk jeg orden på den også.

Når jeg har sjekket hastigheten på min linje har jeg alltid fått målt den til i overkant av hva jeg betaler for. Og hastigheten ned og opp er lik som de reklamerer med og du kan ha full pupp opp og ned samtidig.

Jeg har 40 mbit linjen. Ip-telefoni funker også bra
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.663
Antall liker
4.088
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg fikk det i høst. Vi var en av etternølerne og fikk dermed gratis installasjon og 5mnd prøveperiode med fullrulle på nettet og gratis TV:) Jeg skal levere inn TV boksen igjen, men det er bare fordi jeg også har Viasat både hjemme og på hytta. Bare gode erfaringer, det eneste negative var at de måtte grave i veien der vi akkurat hadde fylt på med masse jord;)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Det er fiber så du får det du betaler for. Kapasiteten på selve fiberen er i praksis "uendelig" så det er en smal sak å tilby de hastigheter du kan velge mellom. Jeg har vært kunde det i et par år og det har ikke vært noe tull med linjen. Litt mindre imponert over tv-løsningen til altibox, men til slutt fikk jeg orden på den også.

Når jeg har sjekket hastigheten på min linje har jeg alltid fått målt den til i overkant av hva jeg betaler for. Og hastigheten ned og opp er lik som de reklamerer med og du kan ha full pupp opp og ned samtidig.

Jeg har 40 mbit linjen. Ip-telefoni funker også bra
Jeg har noen arbeidskollegaer som har GET fiber og de betaler for 70 mbit linje (L70 Linjen) elektriker måler 70mbit inn - men fra modemet og videre oppnår de hastigheter på ca 4,5 MB/s (kablet fra modemet alt avskrudd) som er litt over halvparten av hva de betaler for, dette er vel også endel av grunnen for at jeg spør hvordan Vikenfiber fungerer i praksis.

Kjører du med standard modemet/ruteren nb ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
23.064
Antall liker
12.624
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det første som må gjøres er å ringe inn for at de skal sette "fibermodemet" i bridge modus. Deretter skaffer du deg en ordentlig kvalitets (hjemme) router fra f.eks. asus eller dlink. Kjøre all datatrafikk mm. via den.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.663
Antall liker
4.088
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Skal sjekke når jeg kommer hjem, men hvis jeg ikke husker feil måler jeg ca 70/70. Det trådløse nettet er ikke helt topp, det virker litt ustabilt når noen kobler seg på. Hos oss er det flere laptoper, Mac, Iphone, android og Squeezebox på nettet samtidig. Ruteren er litt klønete fordi den bare har en nettverkskobling og 4 til TV?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Jeg har Get, 90/10. Fungerer glimrende, bortsett fra den kvelden nodeskapet ble fylt med smeltevann.
Man må naturligvis ha modem og router som henger med.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Det første som må gjøres er å ringe inn for at de skal sette "fibermodemet" i bridge modus. Deretter skaffer du deg en ordentlig kvalitets (hjemme) router fra f.eks. asus eller dlink. Kjøre all datatrafikk mm. via den.
Høres bra ut - jeg kjører monsteruteren fra ASUS :)


Navn      DSC_2771.jpgVisninger 631Størrelse 166.6 Kb.jpeg
 
N

nb

Gjest
Det er fiber så du får det du betaler for. Kapasiteten på selve fiberen er i praksis "uendelig" så det er en smal sak å tilby de hastigheter du kan velge mellom. Jeg har vært kunde det i et par år og det har ikke vært noe tull med linjen. Litt mindre imponert over tv-løsningen til altibox, men til slutt fikk jeg orden på den også.

Når jeg har sjekket hastigheten på min linje har jeg alltid fått målt den til i overkant av hva jeg betaler for. Og hastigheten ned og opp er lik som de reklamerer med og du kan ha full pupp opp og ned samtidig.

Jeg har 40 mbit linjen. Ip-telefoni funker også bra
Jeg har noen arbeidskollegaer som har GET fiber og de betaler for 70 mbit linje (L70 Linjen) elektriker måler 70mbit inn - men fra modemet og videre oppnår de hastigheter på ca 4,5 MB/s (kablet fra modemet alt avskrudd) som er litt over halvparten av hva de betaler for, dette er vel også endel av grunnen for at jeg spør hvordan Vikenfiber fungerer i praksis.

Kjører du med standard modemet/ruteren nb ?
Nei, jeg har asus rt-66u eller hva den nå heter. Jeg har også den fancy hjemmesentralen til Viken, tror den er sært mye raskere enn den de fleste har, men jeg bruker den uansett ikke som router.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.663
Antall liker
4.088
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Tok en speedtest akkurat nå med PC'n som er koblet direkte til modemet og fikk 82Mbit ned og 87Mbit opp;) Det trådløse ga 40 ned og 50 opp. Tror ikke jeg kommer til å merke det når jeg går tilbake til 20/20.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.463
Antall liker
309
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Har vikenfiber 60/60 og det er nøyaktig det jeg får. Har min i bridgemode. Linksys 4200!
Aldri noe tull!!
 
N

nb

Gjest
Jeg har lest noe om at man faktisk får hastigheten man betaler for pr. punkt i huset, dvs at om man har linje på 40 Mbit/s så får man 40 Mbit/s pr. enhet samtidig. Jeg synest det hørest ulogisk ut og har ikke testet det selv ennå, men skal sjekke det en gang jeg får ånden over meg. Skulle jo tro at de begrenser hastigheten inn til modemet/router.

Uansett er det greit å være på fiber. Mer og mer av underholdningstjenester kommer til å gå på IP-nett, og har man fiber så har man kapasiteten som trengs til å kunne ta nye tjenester uten problemer. Når Netflix kom til Norge var det jo en issue for Telenor som ikke har allverdens kapasitet i nettene som er basert på kobber, mens for Altibox-systemet var det bare å hive tjensten på uten noe mer dilldall siden tilgjengelig båndbredde ut til kundene er så stor.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
23.064
Antall liker
12.624
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var endel problemer med altibox løsningene da netflix ble lansert. Har bedret seg nå. Vet ikke om det var likt for hele Norge.
 
N

nb

Gjest
Var endel problemer med altibox løsningene da netflix ble lansert. Har bedret seg nå. Vet ikke om det var likt for hele Norge.
Neppe pga båndbredden skulle jeg tro.
Som det dannede mennesket jeg er kjører jeg selvsagt amerikansk Netflix. Billigere og MYE bedre enn den norske.
 
N

nb

Gjest
Om man skal drive stort innen torrents og ligendne kan man få 400 Mbit/s for den nette sum av kr. 5990,- i måneden.

Siden vi ikke lar anledningen til en liten kabeldebatt gå ubenyttet: Gjennom disse gule kablene kan det gå 200 milliarder bits per sekund. Det er nok en av de raskeste internettlinjene som noensinne er intallert - ifm The Gathering i 2012. Det er til sammenligning mer en båndbredden til hele Thailand

20124314544145_3.jpg
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
I 2011 hadde de "bare" 100 Gigabit/s. Da gikk all trafikk gjennom kabelen fyren på bildet holder i pekefingern:

topp.956x538c.jpg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
23.064
Antall liker
12.624
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
I 2001 var jeg ansatt i kpnqwest Norway as.. Vi spant noe som kaltes "euroring"..
http://www.digi.no/43625/kpnqwest-aapner-supernett-i-dag
Teoretisk hastighet var "all datatrafikk" som hadde gått til og fra Norge siden 80 tallet (inkl telefon) kunne overføres på under 20 sek....
Vel det ble sagt så ihvertfall :)

Her fra åpning.. En gammel sjef i firma Per Brose

Husker vi hadde det svenske firma bredbåndsfabrikken som kunde.
De leverte 100mbit hjem til privatkunder (tror det ble en 2-3 borettslag i Oslo som vi klarte å bygge ut før bredbåndsfabrikken gikk konk...)

Dette var i 2001 :) Kjekke tider i .com tiden..
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Selgeren for vikenfiber hadde vært på messe visstnok i Las Vegas og kunne fortelle at vi kan om noen år forvente oss hastigheter på 400-500 mbit om noen år. Kapasiteten på fiberen er langtifra hardt belastet og det skal visst introduseres både alarmer, overvåkingskameraer m.m igjennom fiberen om ikke veldig lenge.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
23.064
Antall liker
12.624
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det skal det.. "Intelligente" hus mtp. eldreboliger er på vei inn.. Men det krever ikke så mye båndbredde egentlig..
Det er ikke kablene i seg selv som er strupen.. Ende til ende utstyret koster å oppgradere.. Men der er det også endel så skjer.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg har lest noe om at man faktisk får hastigheten man betaler for pr. punkt i huset, dvs at om man har linje på 40 Mbit/s så får man 40 Mbit/s pr. enhet samtidig. Jeg synest det hørest ulogisk ut og har ikke testet det selv ennå, men skal sjekke det en gang jeg får ånden over meg. Skulle jo tro at de begrenser hastigheten inn til modemet/router.
He he.. ja en kan jo håpe men det spørs vel om det er slik. Vel på den andre siden løser det jo problematikken med redusert bånbredde til leieboer ihverfall.
Dog var selgeren for Viken veldig oppsatt på å få sveiset en boks til i leiligheten nede og da med frasene om verdistigning på bolig osv.... Det er forsåvidt uinterresant da en 60-60 linje burde holde lenge til ren internet bruk. (Vi går for modellen uten TV`løsningen)
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.625
Antall liker
2.420
Torget vurderinger
1
Alt dette med netthastighet er jo vel og bra. Men hva er det de tenker med på TV-siden? Jeg har Altibox fra Lyse og antar at det er samme produkt. Disse PVR-dekoderene er et sørgelig kapittel. Utrolig "laggy" og elendig GUI. Filmstream med VHS-kvalitet selv med HD-logoen på plass.... Skjer det noe på den fronten?
 
N

nb

Gjest
Aner ikke. Hadde Get før og synest det funket bedre til tv.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Alt dette med netthastighet er jo vel og bra. Men hva er det de tenker med på TV-siden? Jeg har Altibox fra Lyse og antar at det er samme produkt. Disse PVR-dekoderene er et sørgelig kapittel. Utrolig "laggy" og elendig GUI. Filmstream med VHS-kvalitet selv med HD-logoen på plass.... Skjer det noe på den fronten?
Vi har forrige "toppmodellen" dekoder fra canaldigital og den suger bigtime med ombooting, varmeutvikling og en unødvendig lang startprosedyre. Hele boksen virker billig og skral og støyer for mye. Skal klage den inn tenkte jeg da det ser ut til at det er kommet en erstatter som forhåpentligvis er bedre.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
Er det noen som har erfaringer med Viken Fibernett ? Vi tegnet en mulig avtale med de igår da de skal utvide området sitt og inkludere endel av plassen der vi bor. Jeg tenker spesielt da på hastighetene og om de klarer å levere de i praksis ?

Altibox - Privat
Vikenfiber leverer!
Har hatt dette en del år og er bare meget fornøyd. Aldri problemer.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Slenger inn en skjermdump av ett innlegg jeg la inn på FB siden til Vikenfiber:


Skjermbilde 2013-10-26 kl. 09.16.04.png
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.663
Antall liker
4.088
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Dette er ikke den Vikenfiber jeg har vært bort i? Jeg har bare hatt gode erfaringer, de var relativt raske med å finne kabelen min i bakken, jeg måtte bare purre litt. De holdt på nesten en hel dag med skattejakt siden kabelen ikke lå der de skulle??????Målte hastigheten for et par dager siden og fikk 92/92??????
Håper det ordner seg snart. Det er mulig jeg fikk litt fart på dem siden jeg hadde tegnet kontrakt med Get dagen før de kom på døra med "an offer I could not refuse"??????
 
N

nb

Gjest
Jeg skulle flytte fiberen min i Oslo pga ombygging. Ringte kundeservice som sa montørselskapet ville kontakte meg. Det gjorde de etter ca en time og de kunne komme dagen etterpå for å koble om. D gravde jeg ny grøft selv om kvelden og grov igjen dagen etter.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Joda jeg blir sikkert fornøyd når alt er på plass men gudhjelpe meg for en bedriten side de har vist med bare å ignorere meg i akkurat denne saken. Selger legger seg jo PADDEFLAT hver gang jeg for han i tale men det hjelper jo ikke stort med bare lovnader når det ikke skjer en dritt.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg skulle flytte fiberen min i Oslo pga ombygging. Ringte kundeservice som sa montørselskapet ville kontakte meg. Det gjorde de etter ca en time og de kunne komme dagen etterpå for å koble om. D gravde jeg ny grøft selv om kvelden og grov igjen dagen etter.
Oslo > Rælingen bare ett steinkast unna skulle ikke tro det var så store forskjeller i kundebehandling.
 
N

nb

Gjest
Jeg skulle flytte fiberen min i Oslo pga ombygging. Ringte kundeservice som sa montørselskapet ville kontakte meg. Det gjorde de etter ca en time og de kunne komme dagen etterpå for å koble om. D gravde jeg ny grøft selv om kvelden og grov igjen dagen etter.
Oslo > Rælingen bare ett steinkast unna skulle ikke tro det var så store forskjeller i kundebehandling.
Det kan man si.... det er ikke Viken/Altibox/whatever som står for selve tilkoblingen, det er det et installatørfirma som gjøre (Broadnet lurer jeg på om det stod på bilen som kom, men ikke helt sikker). Jeg har i alle hovedsak gode erfaringer med Altibox sin kundeservice, var litt styr i børjan da abonnementet var nytt og jeg hadde en gammel sentral fra forrige eier av huset osv, men det ordnet seg til slutt og har vært stabilt som fjell siden.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
40.737
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sjekket hastigheten, bare av nysgjerrighet. Jeg har et Internett 80 (40/40) abonnement, og nettfart.no viser 39,7 ned og 29,8 Mbit/s opp. Det er uten at jeg har slått av annen trafikk på lokalnettet, så dette er vel ikke så aller verst.

Nettfart.no - Test kapasiteten på nettoppkoblingen din - Google Chrome.jpg
 
N

nb

Gjest
Det fine med fiber er at alt er på plass for at man faktisk får den hastigheten man betaler for. På kobbernettet er det en del faktorer som spiller inn man ikke helt har kontroll over. Kapasiteten til selve fiberen er for alle praktiske formål "uendelig" - det er kun hva man putter i begge ender av den som begrenser hastigheten. Jeg har 40 (eller var det 60?). De få gangene jeg har testet får jeg den hastigheten jeg betaler for give or take 1 megabit/s.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
967
Antall liker
1.347
Jeg kan fordele feilkildene i noen grupperinger.

Down/down not connected(nodesvitsj har ikke kontakt med kundens hjemmesentral)

Feilkilde 1:
De aller fleste kundene lager feilene selv, selv om enkelte prøver å skjule det, eller flytte ansvaret for feilen så var det ofte veldig åpenbart. Typisk går dette på nysgjerrighet på hva denne fiberen faktisk er for noe, andre tar fra hverandre hjemmesentralen uten å tenke seg om, før de i det skjønner hva som er kveilet i ramma bak sentralen har de alt røket fiberen(den er jo ganske så tynn :p). Noen forsøker å lage en knute på den og prøver å si til meg at fiberen faktisk var knytt slik ferdig installert og har fungert bra hele tiden:rolleyes: Fram med fibersveisern og resultatet viser forøvrig noe helt annet og kunden blir rød i kinnene.

Feilkilde 2:
Kunden pusser opp/renoverer og har håndverkere på besøk, sentralen rives derfor av veggen med stor kraft, deler knuser, sprekker og deler forsvinner. Fiberen ryker selvfølgelig. Kunden går ned og forventer at tilgang til internett allikevel ikke bør være et problem til tross for at fiberen har blitt herja med.
Vi kommer til utsetning, lager en provisorisk løsning som funker. Når alt er klart kommer vi tilbake og kompletterer.

Feilkilde 3:
Feil etter utbygging. Nyoppkoblet kunde har problemer. De aller fleste tilfeller her dreide seg om enten feil på utstyr, slurv gjort av personen som gjorde installasjonen, eller at kunden ikke er patchet opp i nodesvitsjen. Andre ganger er det så enkelt som at en kabel ikke er koblet i osv. Typiske igang-kjøringsproblemer av liten alvorlig grad.

Feilkilde 4:
Nedkjørt kabel etc. Henge opp nytt fiberstrekk, overgravd kabel, blåse ny fiber.


Internett - Hastighetsproblemer

Feilkilde 1:
Kunden bor i et borettslag med mange boenheter rundt, alle ligger med default verdier i wifi innstillinger. Derfor problemer. Gjør målinger, skift kanal under "Mine sider" evt. kjøp Router med 5Ghz

Feilkilde 2:
Kunden har problemer med hastigheten, jeg kobler til min egen montør pc for å utelukke at det er Vikens ansvar. Speedometeret til Altibox kjøres og full hastighet oppnås. Dette er bevis nok for at kunden har problemer hos seg internt. Dette kan ikke lastes Viken selv. Målingen gjøres med montørens Pc koblet direkte til PC porten på hjemmesentralen.

Dersom kunden ønsket kunne jeg gjøre et feilsøk internt i huset og finne ut årsaken.

TV tjenester, problemer, hakking etc.
Feilkilder:
Som oftest er dette enten dekoderfeil, eller problemer på spredenett, PLC svitsjer eller trådløs TV. Feilsøket går ut på at jeg da sjekker med en dekoder som jeg hadde som min testdekoder. Dersom denne gikk knirkefritt fikk kunde ny dekoder. Fungerte ikke det ble spredernettet sjekket, terminering etc. og målinger ble gjort (permanent link). Hadde kunden link på hjemmesentralen var det VELDIG sjeldent at det var noe tull på selve fiberen. Hadde flere Tver i huset problemer var det enten svitsjen som ble brukt som fordeling defekt eller selve hjemmesentralen defekt.

Vi dro aldri fra en kunde uten at ting var i orden, eller at ny avtale ble gjort(graving, blåsing osv).
Dersom kunden hadde hastighetsproblemer grunnet sitt egne interne nett kunne vi ikke fakturere timesvis for dette så videreførte problemet til et PC-support selskap.


Når det gjelder denne lille "klagesangen" fra den kunder lenger opp på siden her, så høres det ut som en lite ålreit kunde. Synes det virker ganske rart at alle rundt han har tatt egeninnsatsen, men at noen andre har gravet hans eget rør til feil inngang på huset. Jeg vet ikke, det er jo tydeligvis en opprørt kunde, men man kan ta saken i egne hender og grave litt selv også :p
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Når det gjelder denne lille "klagesangen" fra den kunder lenger opp på siden her, så høres det ut som en lite ålreit kunde. Synes det virker ganske rart at alle rundt han har tatt egeninnsatsen, men at noen andre har gravet hans eget rør til feil inngang på huset. Jeg vet ikke, det er jo tydeligvis en opprørt kunde, men man kan ta saken i egne hender og grave litt selv også :p
Ha ha, hvor i himmelens navn har du sett hva de har gjort på eiendommen vår ? Jo det stemmer du er jo så kompentent så det kan du vel lese utifra linjene imellom ...

Smartass.

Til din info så legger de seg flate som noen pannekaker når jeg prater med de og de sier klart ifra at dette skal de ordne opp i men har du en spade så er du velkommen til dugnad og spa opp veien og de resterende 40 metrene eller så om du ønsker. Det er bare å smekke avgårde en pm så skal du få adressen.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.663
Antall liker
4.088
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ganske undelig svar fra MB-S124? Regner med at de sliter med å få noen til å komme og grave, men hvorfor kan de ikke bare si det?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Joda de sier for såvidt at det er travelt men det er en enkel tilbakemelding det hadde vært fint å få. Jeg hører bare i 2 måneder nå at dette skal de ordne opp i - også skjer det ingenting. Nå etter postingen min på deres FB side har de ringt meg i dag og han skulle bringe saken videre til de som hadde med nytilkopling å gjøre. Jeg ba om tilbakemelding så for vi se om det skjer noe, denne gangen.
 
Topp Bunn