Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 132
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,998
    Tagget i
    3 Innlegg

    Oppfatter vi lyd likt?

    Låter en lyd,ett instrument likt i alles ører?
    Velger hver av oss bort lyder,og fokuserer hver av oss på forskjellige lyder i ett lydbilde?
    Er de av oss som ikke hører..tonedøve,som en form for svaksynt som skal se/tolke ett maleri?

    Noen av oss har lettere for å bli flerspråklig - lyd-sammenheng og tolking av lyd?

    Enkelte hører store forskjeller på audio komponenter,noen svært liten forskjell,
    så er det vel sikkert variasjoner mellom disse ytterpunktene.

    Vil ett Steinway låte likt for Andsnes som for andre?









    Er dette balsam for ørene,eller et helvete av gnikking og ulyder?
    Eller kommer den selektive egenskapen frem?
    Klarer en å velge bort det en ikke liker/klarer?
    Låter virkelig en hardingfele slik?





    Så for å pirke litt i materien.


    Hvorfor har vi to ører og ikke ett? | movale sin blogg

    To ører er viktig for å lytte til musikk. Dette fordi hjernen består av to halvdeler. De to halvdelene av hjernen har mange koblinger slik at lyden/musikken hurtig kan «snakke» frem og tilbake samtidig som de behandler informasjon. Venstre side av hjernen er den logiske (eller tekniske) side. Det gir deg diskret deler av opplysninger. Høyre side av hjernen er den estetiske siden. Den gir deg verdsetting og opplevelse av lyden og din evne til å gjenkjenne bilder og mønstre av lyd.

    Videre er det slik at hjernen din fungerer slik at lyder fra høyre øre går hovedsakelig til venstre side, der hjernen tolker hva en person sier. Lyder fra venstre øre går hovedsakelig til høyre side, der hjernen tolker hvordan en person snakker. Når du lytter til musikk er det på samme måte, du «hører» lyden av de enkelte instrumentene i høyre øre og du «lytter» til det estetiske i musikken med venstre øre. Dermed trenger du begge ører for å fullt ut å forstå alle lyder, tale og musikk.

    Mennesker med normal hørsel kan bestemme hvilke lyder de ønsker å høre og i stor grad ignorere de andre (sann selektiv hørsel). For å gjøre dette, må øynene og ørene arbeide sammen. For eksempel, si at du fokusere øynene på ett medlem av en fjern gruppe mennesker. Hjernen beregner plasseringen av den personen som dine øyne er fokusert på. Deretter instruerer den ørene til å lytte etter eventuelle lyder som kommer fra en bestemt punkt i rommet og filtrerer ut alle andre. Hørselshemmede ører kan ikke gjøre dette så bra som vanlige ører.



    https://www.hlf.no/aktuelt/2016/nar-...et-oret-horer/

    >> Auditiv prosessering er et medisinsk begrep for lytting og benyttes for å beskrive hva skjer når hjernen gjenkjenner og tolker lyd. Det er en paraplybetegnelse for en rekke auditive ferdigheter som er nødvendige for avkoding og forståelse av lyd.

    > APD er en kompleks og heterogen hørsels- og kommunikasjonsvanske som påvirker måten hjernen bearbeider og forstår lyd. Det innebærer vansker med å dekode (prosessere) det du hører og for eksempel sortere relevant fra ikke relevant informasjon. En tidligere betegnelse for samme problemet var (C)APD (central auditory processing disorder).

    > APD er en kompleks og heterogen hørsels- og kommunikasjonsvanske som påvirker måten hjernen bearbeider og forstår lyd. Det innebærer vansker med å dekode (prosessere) det du hører og for eksempel sortere relevant fra ikke relevant informasjon. En tidligere betegnelse for samme problemet var (C)APD (central auditory processing disorder).

    Man vet ikke hva APD skyldes, og sannsynligvis er det flere faktorer tilsammen som forårsaker tilstanden. Hos eldre skyldes APD en aldersforandring i det auditive systemet.



    https://knowledgenuts.com/2016/03/31...s-differently/

    When sound bounces off the structures of the inner ear, it reflects off the ear and off the bones in the head. According to the Acoustical Society of America, even the slightest differences in things like shape and bone density can make a huge difference in the vibrations that we ultimately hear. Women’s skulls tend to vibrate faster than the skulls of their male counterparts, and individuals’ recorded vibrations can vary between as much as 35–65 Hz



    https://www.wnyc.org/story/we-all-he...y-heres-proof/


    The analogy Kraus uses is that the world around us is like a great concert — and our brains are a mixing board. How that mixing board translates what we’re hearing can have a profound impact on what we understand about what’s going on around us.

    That’s because over the course of a few seconds, you trained your brain to make sense of that first clip. And that is, essentially, what a musician, or someone who speaks a second language, does over the course of years — train their brains to more finely understand the audio around them.



    https://www.acsh.org/news/2016/06/09...ic-differently

    Congenital Amusia—(tone deafness) — Yes, there really are people who are tone deaf.

    which must be somewhat analogous to color blindness





    Phil Taylor and The Astoria
    An Interview With Gilmour's Guitar Technician

    Taylor seems more like a gentleman's gentleman than your typical rock technician. But his efficient, no-nonsense manner makes it clear why he has remained a valued member of the Pink Floyd camp for two decades. "I'm actually Pink Floyd's only full-time technician," Taylor continues. "In addition to maintaining Dave's equipment on the road, I designed and maintain his recording studio."


    http://www.davidgilmour.com/press/20...Op_March05.pdf

    We went though all these regular cables that
    people wire studios up with that are fairly inexpensive. And the one that we ended up using was
    made by - this is for the 23 kilometers of cabling - was made by a high end hi-fi audio manufacturer
    called Van den Hul from Holland. I’d actually later found out they had originally designed this cable
    for the Philips Studio in Holland. Now because they had a lot of stock on the shelf, ready to go, I was
    able to negotiate a terrific deal. It only cost five times more than a regular cable would cost. But it
    was worth it. It was our one chance.


    because it sounds better, with
    thick Rhodium plating on all contacts,

    I know to some people this sounds ridiculous, but I can
    only say the difference is there to be heard and digital is where the biggest improvements are
    noticeable.



    En kompis og meg satt og lyttet til musikk over noen Quad 57.
    For meg stod stemmen ca. 1,5m over gulvet.
    Kompisen hadde stemmen midt mellom høyttalerne.
    Årsak?



    Ett lite bibliotek

    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...on.html#soucon

    Navn:      bi (2).jpg
Visninger: 540
Størrelse: 182.6 Kb
    Siste redigert av ymir; 24.08.2018 kl. 16:55.
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  2. #2
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    39,906
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1
    Min påstand er at vår hørsel er like unik og personlig som fingeravtrykkene våre. Problemet er bare å få det verifisert på en konklusiv måte.

  3. #3
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,242
    Tagget i
    3 Innlegg
    ...og i tillegg er det mange som hører kun det de VIL høre, av både musikalsk og vokabular art.

    Eks; surt lydanlegg, sure kjerringer...osv.osv

  4. #4
    Jim I Hendriksen 2nd Edt.
    Guest
    Tror også at hørselen vår er unik, likevel så mener jeg at alle untatt meg selv hører dårlig og på feil måte.

  5. #5
    Overivrig entusiast OlaR's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    626
    Tagget i
    1 Innlegg
    Et interessant spørsmål i denne sammenhengen kan være: Hva er egentlig hørsel? For min del har jeg valgt å definere det som hvordan jeg oppfatter vibrasjoner i luften med det viktige tillegget hvordan jeg tolker disse vibrasjonene. Vi snakker med andre ord delvis om "sensorikken" - ørene, og dels konverteringen til nerveimpulser, og dels hjernens håndtering av disse elektriske impulsene. I tillegg kan man sikkert ta med hvordan andre deler av kroppen oppfatter vibrasjonene i luften - typisk bass.

    For mitt vedkommende, som gammel gubbe, så virker det mest som om det er hjernens prosesseringshastighet som er et økende problem. Blir det veldig mye informasjon på én gang, går "systemet" i metning. Dette er særlig merkbart ved samtaler i støyfylte omgivelser. Jeg merker i og for seg noe av det samme med synet: Jeg ser ting, men trenger ofte litt tid før jeg forstår helt hva jeg ser. Likedan bruker jeg også mer tid på å "stille om" fra nærsyn til distansesyn. Merkbart under bilkjøring når blikket flyttes fra veien til instrumenter og tilbake.
    Som de fleste her på Sentralen, har jeg også noen bokser som er koblet sammen med noen kabler.

  6. #6
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jeg synes man bør skille det rent tekniske ved hørselen med den subjektive tolkningen.

    Ved hørelstester ser man jo at hørselen er ulik i lydstyrke vs frekvens. Jeg har bidratt med tankegods inn i eksperimenter ved NTNU og på de undersøkelsene vi gjorde der synes jeg at tonehøyde detektering og temporale ferdigheter var vesentlig likere enn jeg trodde. Derimot var det store variasjoner i evnen til å skille ut støy.

    Når jeg har tatt slike tester selv så opplever jeg at testene utfordrer ytelsen på hørselen i mye større grad enn når jeg bruker hørselen for eksempel til å lytte til lydkvalitet.
    Hørselen har teknisk sett større headroom enn jeg trenger når jeg for eksempel lytter til musikk.

    Når det kommer til tolkningen av det man hører ser jeg på det som å tolke det man leser i en bok. Hvis jeg leser "Norges lover" eller "Bibelen" så har jeg en helt annen dybde i min fortolkning av det jeg leser enn for eksempel en jurist eller prest. Det samme gjelder når vi lytter til musikk eller til et Hi-fi anlegg. Når vi lytter til lyd så mener jeg fortolkningsapparatet er uløselig knyttet til det man kan, har erfart og generell allmentilstand.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  7. #7
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,465
    Tagget i
    6 Innlegg
    Det er interessant å se at i psykoakustiske undersøkelser hvor man lytter blindt og ikke lenger lar seg påvirke av utseendet, forutinntatte meninger osv. så er det et klart flertall som foretrekker det samme. Og det er ikke noe særlig forskjell på alder eller hvor man kommer fra så vidt jeg vet.

    Det forteller vel oss hvor mye annet enn bare lyden som påvirker oss.
    Representerer lydogakustikk.no

  8. #8
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,407
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra OlaR Se Innlegg
    Et interessant spørsmål i denne sammenhengen kan være: Hva er egentlig hørsel? For min del har jeg valgt å definere det som hvordan jeg oppfatter vibrasjoner i luften med det viktige tillegget hvordan jeg tolker disse vibrasjonene. Vi snakker med andre ord delvis om "sensorikken" - ørene, og dels konverteringen til nerveimpulser, og dels hjernens håndtering av disse elektriske impulsene. I tillegg kan man sikkert ta med hvordan andre deler av kroppen oppfatter vibrasjonene i luften - typisk bass.

    For mitt vedkommende, som gammel gubbe, så virker det mest som om det er hjernens prosesseringshastighet som er et økende problem. Blir det veldig mye informasjon på én gang, går "systemet" i metning. Dette er særlig merkbart ved samtaler i støyfylte omgivelser. Jeg merker i og for seg noe av det samme med synet: Jeg ser ting, men trenger ofte litt tid før jeg forstår helt hva jeg ser. Likedan bruker jeg også mer tid på å "stille om" fra nærsyn til distansesyn. Merkbart under bilkjøring når blikket flyttes fra veien til instrumenter og tilbake.
    Skaper mye humor på sentralen den blandingen av det uunngåelig tapet av refleksjoner og hørsel, og den meget økende selvsikkerheten alderen gir oss.

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,363
    Tagget i
    3 Innlegg
    Et «lite» problem mht å forstå om og hvordan vi ev hører likt og ulikt, er knyttet til hvordan hver enkelt av oss fortolker det vi hører, danner meninger om de vi hører og deretter setter ord på fortolkningene og meningene ... lost in translation tre ganger.

    EDIT: For min egen del så har «cocktail» hørselen min aldri vært noe særlig tess, med mange samtidige «ukoordinerte» lyder / stemmer så blir det i mine ører veldig fort en øredøvende kakofoni, selv på lavt volum, der jeg ikke klarer å fokusere på enkelt lyder (stemmer).

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    1,967
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg var vell en av de få som hørte, og sa fra, at noe var feil ved den nye utgivelsen til Fairytales her forleden år. For meg artet dette seg som en fasefeil eller noe i den gata selv om jeg også hørte det mange andre fokuserte på, at lyden generelt var større og mer nær og kroppslig. Når "skandalen" så etter hvert ble avslørt, så var det straks mange som hørte at det var en feil på utgaven. Dette kan være med på å understøtte at man fokuserer på litt ulike ting. Kanskje dette også kan skyldes at forholdene vi lytter under er ulike. Jeg så ett naturbilde på fb her forleden som hete noe som devils canyon eller noe i den dur. På mobilen var det helt klart hvorfor, senere på pc skjerm var det ikke så åpenbart at man kunne se ett djevelansikt i naturen. Kanskje fokusert flyttet litt på seg i panoramaet på den større skjermen. Jeg har ofte tenkt at mitt anlegg (som ikke tegner ett veldig stort lydpanorama og med en punktkilde som høyttaler) gjør noe med fokuset på hva jeg lytter til og hvordan jeg lytter.

    Har også tatt fram en 14 år gammel forsterkertråd fra diyaudio hvor konstruktøren (Susan Parker) gjør nummer av hvor følsom hun er for fase.

    Spennende trådtema Ymir :-)

  11. #11
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,465
    Tagget i
    6 Innlegg
    Kan være ganske markant forskjell i hva trente lyttere hører vs utrente. Derfor ikke overraskende at noen detekterer enkelte forskjeller tidligere eller bedre enn andre. Handler nok mye om hva man fokuserer på samt referanser. En person som f.eks er vant til å lytte til nærmest resonansfri bass vil høre bassartifakter mange andre ikke legger merke til. Ikke fordi vedkommende har bedre hørsel, men han har en annen referanse og trente ører på området.
    Representerer lydogakustikk.no

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    1,967
    Tagget i
    1 Innlegg
    Her tror jeg du er inne på noe Orso. Og i tillegg viste forskningen at vi kan gjøre det opp til 10 ganger bedre enn Fourier sitt usikkerhetsprinsipp og at musikere gjorde det best i testene. Trente ører er en fordel.


    https://www.hifisentralen.no/forumet...ml#post2349231

  13. #13
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,584
    Tagget i
    3 Innlegg
    Det er to sider av høyrselen; det eigentlege, relativt objektive sanseinntrykket, og persepsjonen, tolkinga av dette. Trur mykje meir enn det vi har tenkt oss ligg i det siste.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  14. #14
    Hifi Freak Balle Clorin's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Innlegg
    2,940
    Tagget i
    0 Innlegg
    Moren min tok meg med til ørelegen side jeg sjelden kom inn når hun ropte meg inn til middag fra 3 etasje i blokken vi bodde i. Jeg var da på gata,plenen eller i skogholtet.
    Dommen var at jeg hørte utmerket og legens kommentar var jo at "Gutten vil jo leke ute istedet for å høre på deg" og det var jo helt sant...

  15. #15
    Hifi Freak thomand's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    4,590
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Balle Clorin Se Innlegg
    Moren min tok meg med til ørelegen side jeg sjelden kom inn når hun ropte meg inn til middag fra 3 etasje i blokken vi bodde i. Jeg var da på gata,plenen eller i skogholtet.
    Dommen var at jeg hørte utmerket og legens kommentar var jo at "Gutten vil jo leke ute istedet for å høre på deg" og det var jo helt sant...
    Da spørs det om ikke mine tre gutter er dine brødre, for de har nøyaktig de samme symptomene

  16. #16
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2009
    Sted
    Undrumsdal
    Innlegg
    483
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg mener og tror dette er høyst individuelt. Et godt utgangspunkt for å sette seg inn i det Arve over her skriver om persepsjon er bøkene til Oliver Sacks. For eksempel Musicophilia, men også Hallucinations, for ikke snakke om The Man who Mistook his Wife for a Hat. Seeing voices er også interessant fordi den handler om persepsjon hos døve. Eller Island of the Colorblind som handler om fargeblindhet. Er rødt for meg rødt for deg? Hvorfor har noen evnen til synesthesia og andre ikke osv.
    Siste redigert av atlechri; 22.08.2018 kl. 18:24.

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,363
    Tagget i
    3 Innlegg
    PS farger er ren innbilling, dvs 100 % persepsjon og fortolkning.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Color

    Det er ingen ting ved bølgelengden 650 nm som sier «rød».

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  18. #18
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Aug 2013
    Innlegg
    798
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Min påstand er at vår hørsel er like unik og personlig som fingeravtrykkene våre. Problemet er bare å få det verifisert på en konklusiv måte.
    Ref "alle kabler er like" gutta; så kan ikke dette stemme siden du ikke får verifisert det med målbare data

    Edit:
    Men du har helt rett, ingen ører er like - ingen signaler blir prosessert likt i hjernen. Det samme gjelder bilde (les: synet). Samt vi har alle forskjellige preferanser. Så verden er ikke så enkel som 0 og 1 allikevel

  19. #19
    Jim I Hendriksen 2nd Edt.
    Guest
    Er det interessant hvordan andre opplever lyd? I så tilfelle; hvorfor? Og hvordan opplever vi hvordan andre opplever lyd? Har man ikke mer enn nok med sin egen opplevelse?

    Har ikke peiling på dette, ikke driver ørene mine med intervall og utholdenhets trening heller men lurer likevel...

  20. #20
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,584
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jimi tøtsjar borti ein del problemstillingar. Ved å diskutere korleis lyd opplevast, er ein med å utvikle kompetanse. Hadde vi vore åleine, hadde vi nok vore fornøgde med fonografen...så feltet lyd med både si vitskapelege og si meir trancendente side, er avhengig av kommunikasjon om temaet.

    Når det gjeld å lære seg å lytte til musikk: det du øvar på, vert du flink til.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed