Side 3 av 7 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Resultater 41 til 60 av 132
Abonnér på denne tråden
  1. #41
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    146
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    1
    Interessant tråd !

    Jeg har noen uvitenskapelige betraktninger å dele:

    Preludium ala Hørelære
    Under musikkutdannelsen hadde vi faget hørelære. Da ble vi trent i å huske pitch og rytmer. Fikk høre ukjente melodier og skrev disse ned etter beste evne. Det var lett å måle hvor flink man var da faciten stod i notene. Alle på studiet hadde en fin utvikling fra start til slutt. Disiplinert trening bar frukter. Nå skal det sies at det er et gehør-basert nåløye for å komme inn på studiet også. (opptaksprøve) Så et greit utgangspunkt hadde nok alle.
    Uansett; Her var intet rom for synsing: "Jeg syns det hørtes ut som en C når det var en F#..." kunne man ikke slippe unna med. Man kunne altså bevise at man hørte feil, dersom man gjorde det.

    For mange virker dette som trolldom. Det er det ikke. Med et visst talent og mye trening kan "alle" bli veldig flinke i denne typen hørelære.

    Hi-Fi hørelære
    Jeg mener det kan være på samme vis med "hifi lytting". Ordet hifi er vitterligere forkortelse på HighFidelity = Høy likhet til opprinnelsen (fritt oversatt) Målet med godt audio utstyr er vel å skape en opplevelse i stua som er troverdig ?

    Hvordan definerer man en "god lytter"? Er det en som skal kunne orientere seg saklig i forhold til avvik (og hva er saklig ? ) Eller er det en som skal synse noe helt fritt om hva han liker, føle mye osv ? (musikk/lyd-estetikk) Jeg tenker begge deler er helt greit - det kommer an på motivasjonen man har for det hele og/eller stillingsinstruksen dersom man jobber med lyd/musikk.

    NB! Jeg mener man uansett talent og erfaringsgrunnlag kan ha like mye glede av musikken/hifi hobbyen. Alle tilnærminger er ok. Jeg har jobbet i mange år som musikkterapaut på sørlandet sykehus, jeg er over gjennomsnittet opptatt av hva slags effekt musikk har på oss. Det å finne glede i musikkopplevelser krever heldigvis ingen kvalifisering what-so-ever.

    Uansett;
    For å kunne være noe i retning av en mer objektiv lytter tenker jeg det er en fordel å ha til grunn:
    - Et visst grunnlag for å huske klang/lydbilder/auditive opplevelser (og så kan man videre utvikle dette med målrettet trening)
    - innsikt i instrumenters faktiske lyd i utgangspuntket.
    - innsikt og erfaring med studio-prosessen/opptak og hva den etterlater av fotavtrykk.
    - erfaring og viten om "fallgruver" i hi-fi
    - en viss innsikt i fysikk rundt lyd og ørets funksjon
    - en evne til å organisere og orientere seg mht hvilke av disse overstående punktene eventuelle avvik kommer fra

    Den tekniske hørselen som linearitet, båndbredde og toleranse for SPL er underordnet punktene over, mener jeg. Grunnen til det er at du har nedsatt hørsel både i konsertsalen og foran hi-fi'en. Alle inntrykk du prosesserer er med den samme hørselen. Relative forskjeller kan fortsatt analyseres.

    Det å lytte til klanger/lydbilder og andre hi-fi-ting er en annen del av gehøret enn pitch og rytme. Men jeg mener også denne "hi-fi-delen" kan organiseres og bli ganske vitenskapelig/organisert om man ønsker det. Ting kan testes og prøves blindt i forskjellige mer eller mindre avanserte treningsoppgaver. Som det pekes på tidligere i tråden er det noen som forsker på vår evne til å lytte, huske og generelt orientere oss utover pitch og rytme. Gehør i utvidet format er mye mer enn å bare gjengi en melodi fra radioen på husk. Mange hi-fi folk, som ikke spiller musikk, har et meget utviklet gehør men da fra en annen vinkel enn kun pitch og rytme.

    "Hi-fi basert hørelære" ?

    Hører vi likt ?
    Jeg si at min erfaring er at når en gjeng med nogenlunde samme erfaring, gehør og viten er samlet hører man som regel veldig likt. Men dersom man har veldig forskjellig grunnlag vil nok mer uenighet og forvirring dukke opp. Og det er helt greit. Uansett; i begge tilfeller vil preferanser kunne være forskjellig eller sammenfallende - alt etter som.
    Ingenting er "feil" når man er konsumer. Dette er lyd estetikk, for de fleste.

    Preferanser
    Siden all hifi har en grad av avvik fra virkeligheten må man gjerne velge hvilke deler av bildet man vil ha mest mulig likt. Her kommer preferanser inn. Men også her vil jeg slå et slag for at en gjeng med likt grunnlag, vil velge veldig likt, om ikke identisk. De vil i alle fall være veldig enig i alle beskrivelser og observasjoner. Så vil de gjerne også ha stor forståelse for hverandres valg. Selv spiller jeg ofte på oppdrag, gjerne akustisk jazz-aktige greier uten PA-system. Selv om jeg husker nøyaktig hvordan det "skal" være/var, så må også jeg velge mine preferanser for optimering. Ingen trær vokser inn i himmelen.

    Er dette så viktig da?
    For mange spiller det hele liten rolle, tror jeg. Min erfaring er at de fleste trener seg på et ubevisst plan mht lytteteknikk. Man kunne sikkert kommer lenger hurtigere dersom man hadde et bevisst forhold til det. Jeg tenker at de som er interessert nok vil søke viten om instrumentklang, studio, opptak osv osv. Normen i bransjen i dag er vel at man velger det man "liker" og argumenterer mer eller mindre saklig for sitt valg. Musikkfaget, utøvende, er noe mer organisert mht trening av den delen av gehøret som teller der. Musikere med godt tradisjonelt gehør er ikke automatisk gode hi-fi lyttere. De må også trene og være interessert.

    For spesielt interesserte
    Tonmeister utdannelsen, som jeg har lest litt pensum fra, har mye "hi-fi relevant" i seg. Der bedriver man en del lyttetrening som kunne fungere bra for hifi-folk.

    Postludium one-liner
    Vi hører det samme, men prosesserer ut fra erfaringsgrunnlag og forutsetninger.

    Mvh
    Trond
    DOXA
    D O X A

  2. #42
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,140
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hva heter prosjektet du sikter til? De prosjektene jeg kjenner til er av mer musikkterapautisk art og derfor noe som er litt på siden av min interesse.

    Selv om hjernene er forskjellige så har jeg reflektert mest over fellestrekkene. Må trekke inn eksempler fra undervisningen min igjen. Jeg har hatt gleden av å følge ganske mange fra deres første tone og år fremover. Noen er nesten tonedøve når de begynner og andre er skremmende presise, men det jevner seg ut. Vi har alle ulik klang i instrumentene og selv om fysikken vår er ulik mistenker jeg at alles særegne klang har opphav i hjernenes ulikheter og prioriteringer. Likevel lærer alle seg at en C er en C og kan gjennkjenne dur og moll osv osv. I korps merker man at elevene over tid vokser inn i en homogenitet i kultur både klanglig, intonasjon og rytmisk innenfor alle ulikhetene som er der.

    Det er et deilig tema og en deilig verden.
    Jeg har ingen inngående kjennskap. Vil vel anta at det jeg har blitt fortalt om - faller inn under dette https://www.hf.uio.no/forskning/aktu...-nytt-sff.html

    Yepp - verden er herlig (om ikke hele tiden).
    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  3. #43
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,140
    Tagget i
    0 Innlegg
    Denne tråden er full av kunnskap og spennende erfaringer - og en grunn til å bruke HFS litt igjen. Takker alle som bruker tid for de interessante ting som legges ut.


    Min egen kunnskap er begrenset på mange felt. Men, en ting jeg er litt opptatt av - er dette med læring. Hjernen lærer - og hjernen er trenbar. Og, man kunne vel med fordel skille mellom ulike former for læring - eksempelvis å kjenne igjen noe eller utføre noe. Helt ulike områder i hjernen er involvert.

    Mitt største dilemma for å mene noe om hjernen og læring er jo spørsmålet om generalisering. Det er relativt liten tvil om at de fleste mennesker (også svært mange mennesker med hjerneskader for eksempel) kan lære nye ting med nok gjentakelse. Det store spørsmålet er imidlertid knyttet til generalisering. Det er mange forhold som viser seg godt innlært (kan vises greit med godt kontrollerte studier) - men, hvor anvendelse av det lærte er mye vanskeligere å finne igjen i andre sammenhenger. Det virker også som en god del læring er hyper spesifikk.

    Det overstående føler jeg meg rimelig sikker på er stort sett riktig (mulig unntak for generell oppmerksomhet og kanskje områder jeg ikke kan noe om). Det jeg ikke er sikker på er om det har relevans for de tingene som er omtalt som læring og trening i denne tråden.
    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  4. #44
    Hifi Freak HoJ's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    5,099
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvordan vi oppfatter lyd tror jeg kan øves opp, både i lytting og beskrivelse av hvordan vi tolker lyden. Og kunsten til å dele inn hva som er hovedtone, under- og overtone, og hvordan disse tre delene påvirker hverandre (nå tenker jeg piano og flygel).
    Min jobb er ikke å forandre tonen på instrumentet slik jeg synes det skal være, men slik kunden ønsker det. Til tider kan de ønske utrolig myk tone mens andre ganger krystallklar lyd. Jeg tror at de som ønsker seg det hører at det er mykt eller hardt, men foretrekker det de synes låter best.
    Siste redigert av HoJ; 24.08.2018 kl. 15:21.
    Talk Electronics Tornado 3.1; Musical Innovation MI15 Light; REL Stampede;
    Magnepan MG12; Audio gd nfb-2.32 DAC; Squeezebox; i5/Gustard u12
    Vinylsnurrer: Luxman PD272/M97xE/MyGroov; Van Damme høyttaler/signalkabler; Mhzs strømkabler

    Yamaha RX-V371; System Audio 1530; Dali SC-7; Wharfedale Diamond 220;
    Peerless xl 12 DS.4.0; Sony bdp-s6500; Samsung ue55nu8005

  5. #45
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    3,136
    Tagget i
    6 Innlegg
    Mange flotte innlegg.For de som ekstra nysgjerrige.
    Fra Jon Øygarden, NTNU ble denne anbefalt.


    "Du vil finne mye om dette innen et fag som kalles psykoakustikk (psychoacoustics).
    En god og mye brukt lærebok er: Brian M. C. Moore sin An Introduction to the Psychology of Hearing.

    Men det som hovedsakelig beskrives er hva mennesker flest oppfatter, og ikke så mye fokus på forskjeller mennesker imellom, bortsett fra det som følger av forskjellige typer hørselstap."

    https://www.amazon.com/Introduction-.../dp/9004252428

    https://www.psychol.cam.ac.uk/people/bcjm@cam.ac.uk
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  6. #46
    Hifi Freak JK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    2,426
    Tagget i
    0 Innlegg
    Meget bra tråd om et emne som er både uviktig og viktig på samme tid for oss Audiofile. Uviktig på en måta da Audiofil lytting i sweetspot som oftest blir utført alene, er lyden bare viktig for vedkommende som lytter. Er vedkommende fornøyd og får en forventet musikalsk opplevelse foran anlegget er formålet oppnådd.
    Men all vitenskapelig informasjon som blir fremlagt i denne tråden viser at det er mer enn bare målt hørsel som er avgjørende, og kan forklare hvorfor noen oppfatter større forskjeller på lyd og forskjeller mellom komponenter...
    Har mang en gang fundert på dette på store demoer og ved lytteseanser...

    Husker i denne forbindelse en dokumentar som gikk på NRK for noen år siden som gikk ut på smaksansene og hvorfor vi oppfatter smaker forskjellig. Der var vi med på et forskningsprosjekt i USA utført på et universitet som hadde funnet ut at ca. 20% av befolkningen hadde mye større utviklede smaksanser, og kunne både definere og smake ting resten av gruppen ikke kunne....
    Det er nok mer mellom himmel og jord vi ikke har funnet svar på enda
    ARC REF-CD8 /ARC REF10 /ARC REF210/Meadowlark Blue Heron II/Renaissance Blue Master Signalkabler +Renaissance Blue Master høyttalerkabler/Transparent Audio nettkabler/PS Audio P5+DIY Nettfilter

    I Was Born With Nothing, I Still Have Most of It Left - Calvin Russell

  7. #47
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,397
    Tagget i
    6 Innlegg
    Et fenomen som jeg stadig er fascinert over, er menneskenes evne til å gjenkjenne stemmer eller et lydbilde under vidt forskjellige forhold med ulik akustikk, og kanskje også sterkt forsvrengt gjennom dårlig opptaks- og avspillingsutstyr. Tenk for eksempel på telefonsamtaler i gamle dager (og kanskje også på mange telefoner i dag) hvor høyttaleren i telefonrøret gjengav kun en ytterst liten del av informasjonen i lydbildet fra den som snakket i den andre enden. Likevel skulle det bare et ord eller to til før vi gjenkjente hvem stemmen i den andre enden av linjen. Hjernen har nok i slike tilfeller flere elementer å bygge på, slik som artikulasjon, dialekt, setningsmelodi etc., men jeg tør påstå at hvis det dreier seg om en virkelig kjent stemme, vil en enkelt sunget tone ofte være tilstrekkelig for gjenkjenning.


    Det samme vil kunne gjelde for gjenkjenning av toner fra utøvende musikere. Jeg tenker da på blåseinstrumenter - trompet, trombone, saksofon osv. Enkelte musikere har en så personlig lyd i instrumentet at de er lett gjenkjennelige selv på det mest elendige anlegg. Jeg tenker da primært på lyden fra instrumentet i seg selv. I tillegg kommer selvsagt spillestilen. I praksis mikses de to elementene sammen.


    Hvis man foretar målinger av musikk hhv in natura og gjennom en dårlig telefonlinje, vil jeg tro resultatene blir vidt forskjellige. Men den menneskelige hjerne har en ekstrem evne til å tolke, filtrere, gjenkjenne, og supplere slik at vi blir lurt til å tro at vi hører en virkelig stemme når vi egentlig bare hører noen usle skrape- og pipelyder. Bravo, hjerne!

  8. #48
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,140
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det er nok mer mellom himmel og jord vi ikke har funnet svar på enda
    Akkurat det, er det ikke vanskelig å si seg enig i.
    Samtidig er det slik at forskning pr i dag er svært omfattende på mange områder - og leter man - så vil det foreligge mange svar på temaer som ofte er oppe her på Sentralen.
    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  9. #49
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,140
    Tagget i
    0 Innlegg
    Et fenomen som jeg stadig er fascinert over, er menneskenes evne til å gjenkjenne stemmer eller et lydbilde under vidt forskjellige forhold med ulik akustikk, og kanskje også sterkt forsvrengt gjennom dårlig opptaks- og avspillingsutstyr. Tenk for eksempel på telefonsamtaler i gamle dager (og kanskje også på mange telefoner i dag) hvor høyttaleren i telefonrøret gjengav kun en ytterst liten del av informasjonen i lydbildet fra den som snakket i den andre enden. Likevel skulle det bare et ord eller to til før vi gjenkjente hvem stemmen i den andre enden av linjen. Hjernen har nok i slike tilfeller flere elementer å bygge på, slik som artikulasjon, dialekt, setningsmelodi etc., men jeg tør påstå at hvis det dreier seg om en virkelig kjent stemme, vil en enkelt sunget tone ofte være tilstrekkelig for gjenkjenning.


    Det samme vil kunne gjelde for gjenkjenning av toner fra utøvende musikere. Jeg tenker da på blåseinstrumenter - trompet, trombone, saksofon osv. Enkelte musikere har en så personlig lyd i instrumentet at de er lett gjenkjennelige selv på det mest elendige anlegg. Jeg tenker da primært på lyden fra instrumentet i seg selv. I tillegg kommer selvsagt spillestilen. I praksis mikses de to elementene sammen.


    Hvis man foretar målinger av musikk hhv in natura og gjennom en dårlig telefonlinje, vil jeg tro resultatene blir vidt forskjellige. Men den menneskelige hjerne har en ekstrem evne til å tolke, filtrere, gjenkjenne, og supplere slik at vi blir lurt til å tro at vi hører en virkelig stemme når vi egentlig bare hører noen usle skrape- og pipelyder. Bravo, hjerne!
    Ja, dette er rett og slett fantastisk. "Et forsøksvis svar" vil vel være at dette har med ulike sider av oppmerksomheten å gjøre. Oppmerksomhet er mange ting - både "bottom up" via aktivering men også "top-down" prosesser av flere slag. Vi kan både oppdage ting veldig fort, men vi kan også "venne oss til" ting. Antar "støy" i enkelte grammafonavspillinger kunne være eksempelvis på siste. Til slutt legger man ofte ikke merke til det.... Helt til noen gjør oss oppmerksomme på det - og vi hører det med en gang. Slik "svitsjing" av oppmerksomhet gjelder flere sanser og er en utrolig egenskap.
    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  10. #50
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    Det er nok mer mellom himmel og jord vi ikke har funnet svar på enda
    I kabeltrådene er det enda mer mellom fase og jord
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  11. #51
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,404
    Tagget i
    17 Innlegg
    Sitat Sitat fra Jamakr Se Innlegg
    Et fenomen som jeg stadig er fascinert over, er menneskenes evne til å gjenkjenne stemmer eller et lydbilde under vidt forskjellige forhold med ulik akustikk, og kanskje også sterkt forsvrengt gjennom dårlig opptaks- og avspillingsutstyr. Tenk for eksempel på telefonsamtaler i gamle dager (og kanskje også på mange telefoner i dag) hvor høyttaleren i telefonrøret gjengav kun en ytterst liten del av informasjonen i lydbildet fra den som snakket i den andre enden. Likevel skulle det bare et ord eller to til før vi gjenkjente hvem stemmen i den andre enden av linjen. Hjernen har nok i slike tilfeller flere elementer å bygge på, slik som artikulasjon, dialekt, setningsmelodi etc., men jeg tør påstå at hvis det dreier seg om en virkelig kjent stemme, vil en enkelt sunget tone ofte være tilstrekkelig for gjenkjenning.


    Det samme vil kunne gjelde for gjenkjenning av toner fra utøvende musikere. Jeg tenker da på blåseinstrumenter - trompet, trombone, saksofon osv. Enkelte musikere har en så personlig lyd i instrumentet at de er lett gjenkjennelige selv på det mest elendige anlegg. Jeg tenker da primært på lyden fra instrumentet i seg selv. I tillegg kommer selvsagt spillestilen. I praksis mikses de to elementene sammen.


    Hvis man foretar målinger av musikk hhv in natura og gjennom en dårlig telefonlinje, vil jeg tro resultatene blir vidt forskjellige. Men den menneskelige hjerne har en ekstrem evne til å tolke, filtrere, gjenkjenne, og supplere slik at vi blir lurt til å tro at vi hører en virkelig stemme når vi egentlig bare hører noen usle skrape- og pipelyder. Bravo, hjerne!
    Ja, dette er rett og slett fantastisk. "Et forsøksvis svar" vil vel være at dette har med ulike sider av oppmerksomheten å gjøre. Oppmerksomhet er mange ting - både "bottom up" via aktivering men også "top-down" prosesser av flere slag. Vi kan både oppdage ting veldig fort, men vi kan også "venne oss til" ting. Antar "støy" i enkelte grammafonavspillinger kunne være eksempelvis på siste. Til slutt legger man ofte ikke merke til det.... Helt til noen gjør oss oppmerksomme på det - og vi hører det med en gang. Slik "svitsjing" av oppmerksomhet gjelder flere sanser og er en utrolig egenskap.
    Mvh
    JMK
    Godt vi har noe sånt! Har stor nytte av den egenskapen selv - har en køddete 50 Hz på høyre kanal, kommer og går litt, men plager/irriterer meg ikke da jeg vet at det kommer av en jævlig kabelvase og uheldig plassering av en PSU etter en endring på server. Tar vel kanskje en times tid å rydde opp i dette men gidder ikke fordi alt skal flyttes senere i høst allikevel - og jeg klarer å "høre rundt" problemet uten å irritere meg.
    Political correctness is fascism pretending to be manners. -George Carlin

    This generation is going to start a revolution? This generation couldn’t start a lawnmower.

  12. #52
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2017
    Innlegg
    470
    Tagget i
    1 Innlegg
    Beste tråd på mange år....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision. Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

  13. #53
    Hifi-entusiast LA8PV's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2012
    Innlegg
    248
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kanskje litt OT men interessant


  14. #54
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    3,136
    Tagget i
    6 Innlegg
    Pitch and Timbre: Hearing the Difference

    https://www.musical-u.com/learn/pitc...he-difference/



    https://www.ee.columbia.edu/~dpwe/pa...rtin99-phd.pdf


    Handle real-world complexity. Too often, psychoacoustic experiments
    employ simple stimuli that have little relation to sounds that occur in the
    environment. As a result, many computational listening systems are tested
    only with simple stimuli, such as additive synthesis tones, sine waves, bursts
    of white noise, sounds recorded in an anechoic chamber, and so forth. If
    these systems are tested on ecological signals—signals that actually occur in
    the real world—it is quickly discovered that the system cannot handle the
    additional complexity, noise, temporal characteristics, etc. Many theories
    can be made to work on “laboratory sounds” or in thought experiments, but
    most fail if tested in real-world scenarios. In a real-world environment,
    sounds are rarely heard in isolation, and acoustic reflections and reverberation
    nearly always affect the sound waves arriving at a microphone or eardrum.
    Systems limited to recognizing isolated sources or sound with very
    little reverberation can be useful—as are, for example, current commercial
    speech recognition systems—but these limitations must be considered when
    comparing systems.
    Siste redigert av ymir; 24.08.2018 kl. 17:41.
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  15. #55
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,397
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra LA8PV Se Innlegg
    Kanskje litt OT men interessant

    Åpenbart ivrig for å fremheve sønnens begavelse denne fyren her. Gir han egentlig noe svar på spørsmålet utover det som har vært alminnelig "lærdom" i "uminnelige tider", nemlig at "absolutt gehør" er mer eller mindre medfødt? Om det hjelper på å spille komplisert musikk for barna mens de er små, skal ikke jeg ha noen mening om. Saken er i alle fall at barn har utviklet absolutt gehør uten noen gang å ha hørt så mye som et orkester, og langt mindre hqatt en overivrig far proppende ørene fulle av kompliserte harmonier.

    Når så få mennesker har denne egenskapen, er årsaken for øvrig åpenbar: Vi kan leve aldeles utmerket uten.

  16. #56
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    3,136
    Tagget i
    6 Innlegg
    La dette inn i første innlegg også.

    Ett lite bibliotek ang lyd

    HyperPhysics Concepts


    Navn:      bi (2).jpg
Visninger: 227
Størrelse: 182.6 Kb
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  17. #57
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Jamakr Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Gramofone
    Et fenomen som jeg stadig er fascinert over, er menneskenes evne til å gjenkjenne stemmer eller et lydbilde under vidt forskjellige forhold med ulik akustikk, og kanskje også sterkt forsvrengt gjennom dårlig opptaks- og avspillingsutstyr.
    ….
    Bravo, hjerne!
    Ja, dette er rett og slett fantastisk. "Et forsøksvis svar" vil vel være at dette har med ulike sider av oppmerksomheten å gjøre. Oppmerksomhet er mange ting - både "bottom up" via aktivering men også "top-down" prosesser av flere slag.
    Ja jeg har hørt om dette i litt ulike sammenhenger. Griesinger, kjent fra Lexicon romklang og akustikk i store haller, skriver mye om hvor viktig overtonene fra stemmer og instrumenter er. Hans bidrag er å peke på at disse må være fasekoherente i det viktige området (1-5 khz). Romklang kan blant annet føre at ulike frekvenser ødelegges sitt innbyrdes faseforhold. Jeg var nettopp i svømmebassenger for å trene og fikk ett fint eksempel på det når de gav en beskjed på høyttaleren. Jeg skjønte ikke en pøkk av beskjeden, men jeg forsto av sammenhengen at de skulle slå på en bølgemaskin. Griesinger nevner typiske kinoanlegg som gode anlegg (også med tørr akustikk og fasekoherente horn) for nerve, nærhet og forståelighet på stemmer.


    En annen ting jeg sitter å funderer på når jeg leser gjennom de mange gode innleggene i denne tråden, er at vi kanskje ikke trenger å være så bekymret for alderen og nedsatt hørsel. Det er klart at vi kanskje ikke hører det samme spektrale innholdet lengre. Kanskje sitter vi og hører på noe som for andre kan høres lyst ut, eller hardt, eller for mye i presensområdet, eller kanskje vi allefall burde ratte anlegget litt inn etter fallende kurve med nye dipper som oppstår i levd liv.

    Men er det heller sånn at erfaringer, kunnskap, bedre anlegg, trening og alt som dere alle er inne på fører til at vi bare før økt, og økt utbytte av denne hobbyen vår med årene til tross for litt annen spektral kurve på hørselen. Og kanskje også på enkelte hifi-parametere. Kan det rett og slett være litt sånn tenker jeg. Det er en deilig tanke. Og som Kapellmester sier litt opp i tråden: Alle inntrykk du prosesserer er med den samme hørselen. Relative forskjeller kan fortsatt analyseres.
    Siste redigert av Hedde; 24.08.2018 kl. 18:55.

  18. #58
    Hifi Freak HoJ's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    5,099
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har vi en grense for hva absolutt gehør er?
    Dette ordet bruker jeg aldri, da jeg ikke har det, har heller aldri møtt noen som har det. Jeg har derimot møtt en del som påstår at de har det...

  19. #59
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,397
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra HoJ Se Innlegg
    Har vi en grense for hva absolutt gehør er?
    Dette ordet bruker jeg aldri, da jeg ikke har det, har heller aldri møtt noen som har det. Jeg har derimot møtt en del som påstår at de har det...
    Mobilen din har sikkert absolutt gehør dersom du laster ned den riktige appen!

  20. #60
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    3,136
    Tagget i
    6 Innlegg

    Million-dollar Strads fall to modern violins in blind ‘sound check’

    Ikke helt hva jeg spør om,men interessant allikevel.
    Mulig at linken er en gammel kjenning for enkelte


    Million-dollar Strads fall to modern violins in blind ‘sound check’ | Science | AAAS


    The finding also leaves open the possibility that Strads do sound better than modern instruments under certain circumstances—when the listener knows they are hearing a legendary instrument. "If you know it's a Strad, you will hear it differently," Fritz says. "And you can't turn off that effect."

    As for Stradivari's secret, the whole notion is misguided, Germain says. "Stradivari's secret was that he was a genius and that he did a thousand things right, not one thing right," Germain says. Saying his success came down to just one trick is, Germain says, "like saying that if I had the same kind of paint as Michelangelo, I could have painted the Sistine Chapel."
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

Side 3 av 7 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed