Pointsource ivaretas gjennom samspillet med MG12 konen i og hornet/kompresjonsdriveren. Lobing er ikke et issue lengre når vi beveger oss ned under 200Hz.^ Det som Tytte71 sier er i beste fall bare tull. Monitor Gold trives best som fulltone i et større bassrefleks eller hornkabinett uten støtte oppover eller nedover. Hele ideen er en "one point source" gjennom dual consentric konstruksjonen.
speakers
Nei har ikke det Trosse. Jeg har selv MG15 liggende men har ikke soset meg til å gjøre noe med de. Du kan lese en del hos Troels Gravesen på hans MG15 prosjekt. Intreressant lesning forsåvidt.Har du testet ut dette selv Tytte- er tannoy gold verdt å bygge videre på, hvis en f.eks bygger verson 1 som du beskriver.
Har lenge hat lyst på en 15" onken kasse, da jeg et par ElectroVoice qoax elementer liggende, jeg liker derimot ikke hornet i disse, men elsker bass/mellombassen de gir.
har du noen linker el.lignende til slike konstruksjoner.
Svarte deg vel ikke på det første. Selvfølgelig er MG12 verdt å bygge videre på. For det første er dette et kultobjekt og av den grunn alene verdt det. Det er i tillegg moro og resultatet kan bli rimelig bra også målt etter dagens standard. Jeg ville imidlertid har gjort det med DSP. Responsen oppover er noe ulineær, noe en DSP kan fikse en del på. Jeg ville også lagt delingen noe høyere enn 1000Hz for å få lastet mer av kompresjonsdriveren. En 1" driver trives sjelden (aldri) ned i så lave frekvenser. Antar du har tilgjengelig måleverktøy som REW. Gjør noen målinger på de... on-axis, off-axis og forvrengning. Tror du med en slik tilnærming fort vil konkludere på hvordan den skal implementeres i et ferdig system.Har du testet ut dette selv Tytte- er tannoy gold verdt å bygge videre på, hvis en f.eks bygger verson 1 som du beskriver.
Har lenge hat lyst på en 15" onken kasse, da jeg et par ElectroVoice qoax elementer liggende, jeg liker derimot ikke hornet i disse, men elsker bass/mellombassen de gir.
har du noen linker el.lignende til slike konstruksjoner.
Herved innlemmet repertoiret!!Dette virker å være en sånn type driver som bør brukes i forbindelse med høy utgangsimpedans, for eksempel en SET. Med et shelf-filter fra rundt 100Hz kan det fungere med opp mot 80 liter, og tuning i 40Hz-området. Jeg må tilstå at dette blir i vintageste laget for meg. Man må designe seg rundt noe som mest minner om dårlig grunndesign.
Alle drivere kan i utgangspunktet brukes i en hornkonstruksjon, det er bare snakk om avstemming. Men med den varianten Trosse har, så blir ikke arbeidsområdet fullrange anyways. En stor kvartbølgehornkonstruksjon krever også sine tweaks for å fungere bra i mellomtonen.Kjør på du trosse. Dette er tannoy på sitt beste.
Ja, det er vintage. Men det kan spille med et nærvær og wkthet som er dritkult. Det råkker nok ikke for jævlig. En kompis tok tannoy sine dualconcentric 8" i ei replikonkasse. Et bakladet horn. Syntes det var bra.
kan hende n hornladning kunne funket på disse, eller hva tytte71
håvard
Standarden for hva? Det er jo en av de eldre dual concentric-driverne, og det er en tildels overmotorisert alnico-variant, overmotorisert i den forstand at motoren har lite masse å jobbe mot og dermed får man såpass høy relativ kraftfaktor at det ikke vil nedover i bassen. Man kan "svekke motoren" ved å bruke en tilstrekkelig svak forsterker, eller ved å sette en motstand mellom forsterkeren og driveren.Hehe- er det element som er bygd på dårlig grunndesign Snikker? Trodde akkurat det var dette elementet og dets prinsipper som satte standarden på Tannoy.
Mulig det var Ingvar Ahlberg (Halland Audio Design H.A.D/Manovi) du tenkte på? Var med på å starte No Frills Audio, men nå driver han bare for seg selv (igjen) tror jeg. Alltid hatt lyst å bygge Caveman 15 (Beyma 15XA38Nd) som han var med på å konstruere.Det var en svensk konstruktør som hadde en slik transmissionlinje kasse med en 12 tommer og et lite horn på toppen, husker aldri hva den fyren kalte seg- han solgte ferdig kasser og byggesett- kunne tannoy på i en slik kvartbølge?