Prosjektet har ligget dødt i 1 1/2 år på grunn av lokalisasjon, økonomi og mangel på verksted.
Jeg startet byggingen i Trøndelag der prosjektet har vært mens jeg selv flyttet til Nordland for jobbrelaterte ting. Nå har jeg fått etablert i Bodø meg samt at jeg har funnet ett perfekt verksted for og jobbe videre med DIY prosjektet mitt =) Jeg er og henter alt i disse dager og gleder meg veldig til og ta neste steg og kansje få bygget ferdig før vinter?
Min kamerat Sense her på sentralen har vært en pådriver for at jeg skal dele prosjektet her så jeg vil følge opp med utviklingen fremover.
Jeg er født 79 modell og har jobbet mest som tømrer i mitt voksne liv. Er var selvstendig næringsdrivende i 3 år før jeg kjøpte meg inn i ett annet firma der jeg nå er medeier. Hovedgrunnen til at prosjektet har vært på hold så lang tid er nettopp pga næringsbiten der jeg måtte prioritere jobb fremfor hobby.
Er fra ett lite sted i Trøndelag og med en far som er svakstrømselektriker med egen butikk ble basillen over elektriske duppeditter tatt opp da jeg var ganske ung. Mitt første høyttaler prosjekt ble til på sløyden på skolen da jeg var 13 år. Siden den gang har det vært en evig interesse og forskjellige prosjekt blitt mange.
Jeg kalte prosjektet 4 veis men det er jo i realiteten ett 3 1/2 veis system. Alle elementene er fra ett tidligere prosjekt som egentlig var ganske bra men perfeksjonist som jeg er var det ikke godt nok. Jeg visste at det var mange løsninger i konstruksjonen da som ikke var rett så jeg tok ut elementene og solgte kassene.
Siden da her tanker og ideer vært mange angående neste konstruksjon og jeg har endt opp med det dere ser bilder av. Jeg må også si at selve delefilter biten for ett 3 og ett halvt system har vært ett skrekksenario jeg har gruet meg til og vært noe som har gjort at hele hobbyen har vørt død i vannet masse masse år. Jeg har visst om Groundsound fra tidligere og det var først når de kom med 800 modellen jeg anet håp om og få til en konstruksjon der jeg slipper og tune filter i årevis.
Elementene fra Dynaudio er:
4stk 17W 75 XL
Esotar T-330DA
Esotar M-560DA
Alt ble faktisk handlet i 1999 så og få satt de i sving i en heftig konstruksjon har vært ett ønske lenge.
Hovedprinsippet og det som gjør konstruksjonen litt utfordrende er at jeg ønsker og lage en sandwitch løsning med sand i veggene. Jeg har prøvd konstruksjoner med det ett par ganger tidligere med meget fornøyelig resultat. Pga den høye vekten dette vil gi vil jeg bygge seperate sokkler med forsterker biten i så det faktisk går ann og transportere de uten og bruke gaffeltruck?
Med sokkel så blir konstruksjonen ca 150 cm høy og alt i alt tipper jeg vekt ca 100kg pr stk med sokkel?
Vært kammer har 15liter og det blir og bruke en slot bak istedet for rør da dette har fordel med konstruksjon og tuning av kassen når det nærmer seg den fasen. Jeg går også med tanker om og kombinere deler av konstruksjonen med aluminium? Men alle praktiske detaljer er fortsatt under utvikling så det skal funderes litt mere på.
Det mitterste kammeret er for dene løsningen bare ett tomt rom men det er snedig om jeg vil kopiere kontruksjonen og eventuelt prøve andre elementer som trenger ett ekstra kammer som en annen mellomtone?
Delefrekvenser som er tenkt er 4000Hz -800Hz - 200Hz der midterste basser spiller bunn og opptil 800Hz mens de to ytterste spiller kun opptil ca 200Hz? Dette må selvsagt prøves når jeg får det til og spille.
Det som er så fint med denne delingen er at alle elementene ligger langt unna sin egenresonans noe som gir gode forutsettninger for god lyd.
Jeg har anskaffet målemikrofon og PC programmet til groundsound burde gjøre hele den prossesen til en lek? Min jobb er og dempe kassen best mulig og da går jeg like gjerne for overkill! Ett prinsipp jeg liker ganske godt =)
Så dette er starten på fortsettelsen. Still gjerne spørsmål og kom med tanker og ideer. Jeg blir og følge opp her på forumet fremover når jeg har fått alt på plass i verkstedet.
Så langt er jeg kommet. Bilder av terminal pluss variable slotter og bilde av slot inne i kassen. To trekanter for og illustrere sokkel men den blir selvsagt mye høyere.
Velkommen til den forblåste flystøybyen!
Bæltøft prosjekt du har, det skal bli spennende å følge videre. Hvis du vil ha en kaffe mellom slagene må du bare gi en lyd. Det er ikke så veldig mange likesinnede her oppe i isødet, så nye bekjentskaper er alltid hyggelig
Haha hei og takk for det =) Prosjektet er ganske så stilig så langt bare det blir bra til slutt så? Tar gjerne en kaffe innimellom og snakke Hifi. Når jeg er rigget til i verkstedet så er du velkommen til og ta en titt også!
Leste litt igjennom tråden din Ragwo omå bare si Oh my oh my...
Siden prosjektet mitt har vært på hold i ett og halvt år tenkte jeg og vise hvordan jeg har døyvet kløen i mellomtiden.
Litt hobbyplank eik fra Coop Obs og sand fra Tøys are Us is what we need.
Litt lim og en øse...
lurer på hva det skal bli?
Voila. Det ble høyttalerføtter. Det som står oppå er forøverig Dynaudio BM6a MK II. For og holde insirasjonen ved like så fant jeg ut det var like greit og handle en miniputt av det jeg skal lage =)
Når jeg først er i gang kan jeg vel finne frem noen eldre bilder som viser fremgangsmøten til det smørfete prosjektet mitt.. Husk dette er prototypen. mm avik forekommer. Om resultatet blir så bra som jeg håper så kan jeg gjøre det igjen men vil da ha en CNC om alt går vel? =)
Alt er kuttet med 3 mm ekstra ut ifra mal med stikksag.
Deretter så enkelt som og bruke båndsliper og en vinkel for og bearbeide dem nedt til at alle er helt like.
Når jeg laget "vangene" var det så enkelt som og bruke en bordsag og gjerdesag med litt presisjonskutting. Deretter litt bånsliper for og korrigere eventuele uregelmessigheter. For og få skilleplatene rett i forhold til vinkel de vil bli så satte jeg dem ihop som på bildet og gikk løs med båndsliper og retthold og jobbet frem til det gikk i null på front, bak og midten. Det er på frihånd men alt uregelmessig er ikke noe ett tykkt lag tech-7 fyller ut under finale montering av sider. Før det skjer må litt detaljer plundres over angående rett steg osv men so far so good?
Fronten har ett spor for indre vegg tilpasset idag for 4mm kryssfiner men tenker kansje heller aluminium? Det er fortsatt tidlig. Sand og vibrasjon vil utøve ett stort press etterhvert så jeg må tenke nøye igjennom material valg. Utenpå kommer feste for neste plate som da lager sandwitch løsningen jeg er ute etter. Det blir forøverig en dreneringsplugg for vær vegg pluss påfyllingshull i toppen om jeg må gjører retrett?
Så for og toppe hele skjiten? Det jeg har veldig lyst til og få til er og bruke 6mm polycarbonat som finish på utsiden. Jeg tenker og ha avtandstykker spredt rundt på overflaten. Kansje ha bedre feste frem og bak ved hjelp av alu skinner eller noe. Men ihvertfall fylle sand i så designet er at du ser sanden i veggene XD Men gravitasjon, sand og plastikk? Vet ikke om det blir en holdbar løsning. Planen er uansett og varme polykarbonaten ved hjelp av halogen lamper. (6stk) Varme plastikken til ca 60grader der den er medgjørlig og så bøye den på plass rundt kurven av sideveggene? Hvorfor gjøre det enkelt?
Takk Sluket! Har man en hobby så har man en hobby. Har man en hobby men mangler peng? Da får man ordne det selv! XD
Pluss at det er litt extra gøy og lytte til det når det blir bra. You know what I mean?
Det er helt rått. Jeg tvinger monoblokken til og spille 1ohm. Litt skummet og tenke på at det er over 1kw effektive watt i så liten kupe. den er visst god for 2 men jeg tror ikke jeg har godt nok jordingspunkt engang? 70 amper sikring røk alltid når det var mest gøy. Byttet til 300 nå =D Skal prøve og unngå tinitus fordi dette prosjektet er bare balsam for sjelen ^^
Haha. Modelen du har der er genial du må få til noe der. Men uansett trur jeg bli først ferdig fordi... 1 jeg er motivert. 2 jeg har alt på plass. 3 jeg har ikke ett hus jeg må renovere først XD
Dette kan faktisk bli ganske så bra, det. Den varebilen din har noe av de samme ideene jeg har hatt i femten år for å fullføre mitt noe mindre Voyageranlegg, med forsterker i veggen bak setene og originalplasseringer på høyttalerne. Evt blir den lille Fosgaten spleisa inn i originalnettet, og satt til å drive komponentene i bordet og ovalene bak..
En kjenning av meg bygde inn varebilveggen (uten å flytte den) som en del av kassen tl et anlegg. Det endte opp med å koste han over 100 lapper i avgifter...
En kjenning av meg bygde inn varebilveggen (uten å flytte den) som en del av kassen tl et anlegg. Det endte opp med å koste han over 100 lapper i avgifter...
For å unngå dette må man la kassa ligge løs - eller ikke festet til skilleveggen - og med lyden gjennom hull i skilleveggen.
Han du kjenner, som fikk 100.000 i bot - typisk norsk - norske statsansatte som misbruker sin mulighet til å følge lovverket og samtidig utøve det skjønn de er pålagt å gjøre som en del av sin arbeidsinstruks, og i stedet utøver maktutøvelse/missbruk.! Hadde han tatt rettssystemet tøft i bruk (en viss risiko) hadde han trolig vunnet frem.
Jeg har selv ved flere anledninger forelagt for så vel politifolk som folk fra Biltilsynet, det at dersom de ikke utfører jobben sin godt nok - og i stedet misbruker sin makt overfor meg med utgangspunkt i at de tror jeg frykter de - tilkjennegitt at jeg går til sak mot dem på personlig grunnlag overfor den det gjelder. Og da ordner ting seg alltid på sparket...
Case in point...
Mercedes G-klasse har vært levert på grønne skilter.
Senere modeller har batteriet montert i et rom i gulvet bak førersetet - akkurat det varebilveggen går.
Det har vært stilt spørsmål om å få gjøre en liten del av veggen avmonterbar for å komme til batteriluken, men det er det overhodet ikke snakk om. For å komme til batteriet, må en demontere hele varebilveggen og ta den ut, gjøre det en skal i batterirommet, og så montere varebilveggen igjen.
Enkelte vegvesenansatte tror altså de og deres etterkommere i 7 generasjoner blir stilt til ansvar, dersom de viser skjønn og fornuft...
Case in point...
Mercedes G-klasse har vært levert på grønne skilter.
Senere modeller har batteriet montert i et rom i gulvet bak førersetet - akkurat det varebilveggen går.
Det har vært stilt spørsmål om å få gjøre en liten del av veggen avmonterbar for å komme til batteriluken, men det er det overhodet ikke snakk om. For å komme til batteriet, må en demontere hele varebilveggen og ta den ut, gjøre det en skal i batterirommet, og så montere varebilveggen igjen.
Enkelte vegvesenansatte tror altså de og deres etterkommere i 7 generasjoner blir stilt til ansvar, dersom de viser skjønn og fornuft...
Skilleveggen i varebilen i mitt tilfelle ble byttet ut og forsterket samt at kassen og vegg er boltet fast alle veier? Alt av ekstra batteri og sikringer er lett og komme til. Vis jeg skulle hatt en kollisjon med noe tungt baki så er veggen sterkere nå en den hva før. Uansett så ble bilen EU-godkjent 2 uker siden=) Men ett verksted er kansje ikke like hysteriske som vegvesenet?