Tråden for latterlig dyre kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg lurer på hvor mange som er positiv til ABX faktisk har deltatt i noen?
    Er ikke behov for ABX også en vedtatt sannhet?
    Jeg skal ærlig tilstå at dette også gjelder meg.

    Når det gjelder kommentar til beskyttelse av egen investering så er det nok mye sannhet i dette, men hvis det ligger en skyhøy forventning i bunn og denne ikke blir tilfredstilt så kan man også bli tilsvarende skuffet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vedrørende å beskytte egen investering: Alltid krev å ha kabler og annet på hjemmelån. Gjerne over minst en uke. Da kjøper du det som gir resultater og leverer tilbake annet.

    For å snu det på hodet: Det er beleilig å være kabelskeptiker. Man sparer mye penger og bekymringer - da man har færre komponenter å forholde seg til.

    Det beste er som alltid den gyldne middelvei og kjøpe det som gir effekt.

    Vedrøre Asbjørn: han kan nok ikke redde oss fra oss selv i en generell skyttergravskrig. Han kan derimot regne ut hvorfor eller hvorfor ikke man kan høre forskjeller i diverse oppsett - også på kabler.

    Det er underholdende når man degraderer Nordost til å være tryllekunstnere. Da har man enkle forklaringer som forenkler problemstillingen i hjel :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg forstår egentlig kabelgutta godt jeg. Intuitivt så er kabler svært viktige og det er de også, det er bare det at helheten setter begrensninger for deres innflytelse på resultatet. Støyen som generes i apparatene som er tilkoblet drukner bidraget de gir, godt hjulpet av den svært begrensede båndbredden de må jobbe med. Alle effektene som tilskrives kabler er reelle, men i et helt annet miljø. Mange av effektene er rett og slett ikke målbare ved audiofrekvenser og lengdene vi jobber med. LCR samt skjerming er alt vi trenger å forholde oss til.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Jeg har deltatt, arangert ABX tester mange ganger. Serlig på vin. Ikke relevant her, men klart sammenlignbart.
    Det er uhyte vanskelig å holde seg objektiv i slike sammenhenger. En av grunnene er helt klart at men på forhond kjenner årsaken til ABX.
    Man kan innbille seg alt !!. Man hører(smaker) forskjeller som ikke finnes. Og.... man hører(smaker) ikke forskjeller som er helt påtagelige og målbare.

    Min helt klare mening er at slikt kun er relevant hvis man på forhånd slett ikke aner noe som helst.
    En god venn byttet støpsel på strømkabelen sin, for å både fortelle meg om forskjellen, og om at jeg hørte de. Neida, jeg hørte ingen forskjell.
    Han forsøkte seg også en gang jeg var innom, da han ikke fortalte noen ting, kun ba meg lytte til det han spilte. Det var ingen forskell da heller.
    Tror ikke disse støpselene finnes hos han lengere.

    Ved siste eksempel har jeg mange ganger helt klart hørt forskjeller ved bytte av andre komponenter.... uten å vite om noe som helst om dette.
    Mao, dette er vanskelig.

    Vær skeptisk, lytt mange ganger. Bytt mange ganger.
    Håper hørselen enda er referansen.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Spør en "kabel konstruktør" hvilke parameter i fysikken han arbeider etter ved konstruksjon av nye ( og dyrere) kabler.
    Jeg har gjort dette.

    Det burde være vanskelig å jobbe etter muligens og hviss, tror jeg .....
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Tråden tar for seg det man kan kalle latterlig dyre kabler og vurdering av disse. De som har erfaring med eksemplarer av arten kan komme med innspill. Og siden vi lever i et demokratisk samfunn er selvfølgelig de mer skeptiske (understament) velkommen til å bidra de også.
    Av latterligere dyre kabler så bruker jeg følgende Kimber Select kabler, alle disse er kjøpt brukt for en latterlig lav pris av hva de koster nye og er etter min mening verd den prisen jeg gav for dem:

    Høyttaler kabel: Kimber Select KS3035 (3m): Disse sølv/kobber hybrid kablene gir i mitt anlegg et «perfekt» luftig og oppløst lydbilde. Veldig presis gjengivelse også av de nedre frekvensene. Disse låter langt i fra «ullent», imponerende gjengivelser av transienter og gir et veldig «holografisk» lydbilde som er viktig for meg da jeg spiller mest klassisk/akustisk musikk.

    Signal kabel: Kimber Select KS1136 (0,5M): XLR sølvkabler med 6 stk. ledere. For meg de «perfekte» signalkablene i kombinasjon med høyttalerkablene.

    Digital kabel: Kimber Select KS2120 (1m): AES/EBU balansert kabel i sølv. Her var det ikke store forskjeller å spore i lyden fra den Supra AES/EBU kabelen jeg tidligere brukte men det var heller ikke ventet (denne kabelen ble vel kjøpt mest for nattesøvnen).

    Som sagt så har jeg kjøpt alle disse kablene brukt (over litt tid), men for guds skyld ikke kjøp dyre kabler om man ikke hører eller vil høre forskjell (i positiv retning) ved bytte av kabler.
    Det er viktig å prøve før man handler om det er mulig, dyrest behøver heller ikke være best.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spør en "kabel konstruktør" hvilke parameter i fysikken han arbeider etter ved konstruksjon av nye ( og dyrere) kabler.
    Jeg har gjort dette.

    Det burde være vanskelig å jobbe etter muligens og hviss, tror jeg .....
    Jeg vet at i alle fall én som selger kjempedyre kabler spurte Asbjørn. ;)

    Ellers er det sikkert mange med fornuftige tanker bak designet, og mange som bare kjøper metervare på rull, pynter med litt bling og selger ut. Problemet er heller prissettingen i mange av tilfellene.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Spør en "kabel konstruktør" hvilke parameter i fysikken han arbeider etter ved konstruksjon av nye ( og dyrere) kabler.
    Jeg har gjort dette.

    Det burde være vanskelig å jobbe etter muligens og hviss, tror jeg .....
    Jeg vurderte HT kabler fra Tellurium da jeg endte opp med mine Anaconda fra Shunyata. De synes å ha en klar filosofi med kablene de lager:
    When Tellurium Q® was set up the focus was primarily on phase distortion and minimising this problem inherent in all cabling, whoever makes them and where ever and however they are made. The reason it is a problem is simple, all materials (not just cables) in the path of a signal will act as an electronic filter according to the definition in the box below, whether you want it to or not. This is undeniable.
    Our focus

    Og for å være litt on-topic så var det klar forskjell ved lytting til den berømte test låten til Nils om hans ungdoms helt fra Rolling Stones. Prøvde Audioquest sine Oak i biwire, disse koster kr 22k i 2m, og selv om disse er bra kabler greide de rett og slett ikke å gjenskape dynamikken i Nils sitt gitarspill på samme måte som Anaconda kablene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på hvor mange som er positiv til ABX faktisk har deltatt i noen?
    Spiller det noen rolle? De som roper høyest om blindtester er gjerne ikke "troende" likevel, og således inhabile som testsubjekter.

    Slike tester utført av pressen hadde vært nyttig. I litt stor skala og med publiserte statistisk holdbare analyser av resultatene. Det kunne bevise eller trekke i tvil gyldigheten av mange subjektive, panegyriske rapporter fra "tester" som florerer i hifi-publikasjoner i dag. Det hadde vært til fordel for forbrukerne og hadde gjort HiF-bransjen mer troverdig på sikt, og de "audiofile" kunne fordele prioriteringene sine på en tryggere måte.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    HYPOTESE OM HØYFREKVENTE FORSTYRRELSER

    Med analoge kabler er det vel større rom for at ulike fysiske egenskaper blir hørbare, uten at det betyr at dyre kabler er "bedre" enn billige.

    Men hva med digitalkabler? En sertifisert USB-kabel koster et par hundrelapper, mens en eksotisk USB-kabel kan koste tusenlapper. Selv på ethernetområdet kommer det nå "latterlig dyre" kabler med Cat8-egenskaper:

    Starlight Ethernet Cat8 Cable – Wireworld Cable Technology Store

    Til sammenlikning fås tilsvarende Cat8 fra Supra:

    https://www.dustinhome.no/search/jenving cat 8

    Men når man skummer gjennom tusener av innlegg på internettet, får man likevel inntrykk av at selv digitalkabler er opphav til ulik lyd. Er dette bare myter som holdes i live på nettet, eller finnes mulige forklaringer på at selv digitalkabler gir ulik lyd?

    I Tyskland har konsensus på f.eks. Aktives Hören i noen grad gått i retning av at det finnes to typer digitalkabler:

    1) Digitalkabler som gjør jobben i henhold til ingeniørenes spesifikasjoner.
    2) Digitalkabler som ikke gjør jobben i henhold til ingeniørenes spesifikasjoner.

    De som ikke gjør jobben i henhold til spesifikasjonene, kan ifølge lenken nedenfor* fungere som kilde og opphav til høyfrekvent støy i lydutstyret. Husk at både USB- og CatX-spesifikasjonene beskriver kablenes skjerming osv.

    Så for å holde liv i "myten" om at digitalkabler kan høres forskjellig ut, slenger jeg ut påstanden om at digitalkabler som fungerer som opphav til høyfrekvent støy, kan tenkes å påvirke lyden. Løsningen er altså å fjerne opphavet til slik høyfrekvent støy ved å eksempelvis kjøpe sertifiserte kabler fra etterrettelige produsenter som oppgir alle spesifikasjoner. Med andre ord: Hvis du hører forskjell mellom to digitalkabler, kan det tenkes at den ene (eller begge...) kabelen ikke fungerer slik dataingeniørene har foreskrevet?

    Gir dette mening for HFS-leserne? Er høyfrekvent støy en plausibel hypotese eller bare overtro?

    Dette er et lite forsøk på å vise at både kabelentusiastene og -skeptikerne kan ha rett på samme tid; det er forskjell selv på digitalkabler, men forskjellene skyldes bare "farging" som følge av at man byr inn høyfrekvente forstyrrelser i lydkjeden.

    Lenke til tysk artikkel (skrevet av en produsent av lydutstyr) om høyfrekvente forstyrrelser i lydutstyr:
    *http://www.artistic-fidelity.de/Docs/HF-Noise.pdf
     
    A

    ANM

    Gjest
    When Tellurium Q® was set up the focus was primarily on phase distortion and minimising this problem inherent in all cabling, whoever makes them and where ever and however they are made. The reason it is a problem is simple, all materials (not just cables) in the path of a signal will act as an electronic filter according to the definition in the box below, whether you want it to or not. This is undeniable.
    Quiz:

    Hvis du setter et lavpassfilter på 4MHz i serie med et på 30kHz, hvor settes øvre grensefrekvens?

    ▢ 20 kHz
    ▢ 2 MHz
    ▢ 30 kHz
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Vedrørende Asbjørn: han kan nok ikke redde oss fra oss selv i en generell skyttergravskrig. Han kan derimot regne ut hvorfor eller hvorfor ikke man kan høre forskjeller i diverse oppsett - også på kabler.

    Det er underholdende når man degraderer Nordost til å være tryllekunstnere. Da har man enkle forklaringer som forenkler problemstillingen i hjel :)
    For de som trenger mer lørdagsunderholdning; jeg gravde opp denne tråden til glede for nye lesere: http://www.hifisentralen.no/forumet...med-bytte-til-transparent-musicwave-plus.html

    Her er noen høydepunkter fra tråden:

    Hva er det egentlig som skjer her?
    "Innspillingen" kan jeg ikke gi noe definitivt svar på (tilvenning?), men som elektroingeniør kan du fundere litt over at Transparent har større tverrsnitt enn Nordost (dvs. lavere seriemotstand), men også vesentlig høyere induktans. De magiske boksene inneholder en spole i serie med signalet og et RC-ledd mellom pluss og minus. Og mye smeltelim. (How to make a Transparent Audio Reference XL Speaker Cable)
    Så kobler du den reaktive dingsen i serie mellom en effektforsterker med lav utgangsimpedans og en høyttaler med varierende inngangsimpedans i både magnitude og fasevinkel (induktiv/kapasitiv). Det vil gi en transferfunksjon som følger høyttalerens impedanskurve og med en reaktiv peak et sted i øvre mellomtone/diskant. Resultatet blir en mild eq-profil med større eller mindre hengekøye rundt høyttalerens impedansminimum i mellombassen og med større eller mindre peaking i diskanten.
    Siden folk sikkert er lei av å se linker til min tråd om hvordan eventuelle hørbare kabelforskjeller påvirkes av egenskapene til apparatene i hver ende (søk og du skal finne), henger jeg på en link om gitarpickuper i stedet: BuildYourGuitar.com :: The Secrets of Electric Guitar Pickups
    Prinsippet er det samme, siden både Nordost og Transparent er på den induktive siden, men Transparent enda mye mer induktiv enn Nordost. Selv foretrekker jeg å gjøre eq i en equalizer hvor jeg kan styre utslagene heller enn ved å trekke dyre lodd i et kabellotteri.
    Takk for en glimrende forklaring! Det resultatet du beskriver stemmer godt med det jeg hører. Jeg synes fortsatt det blir bedre, men kanskje jeg lurer meg selv. Blir spennende når jeg går tilbake og prøver Nordost-kablen igjen. Enig i det med å (eventuelt) gjøre EQ-innstillingene selv og ikke overlate det til kablene. Du skriver at både Nordost og Transparent er på den induktive siden. Hvem er på den nøytrale siden og hvem er på den kapasitive siden og hvor finner man en vanlig kobber/sølvkabel?
    Jeg anser en vanlig to-leder høyttalerkabel fra rull (type Clas Ohlson) som referansen. Kapasitive kabler er gjerne flettet av flere tynne ledere (f eks Kimber), mens induktive har større avstand mellom lederparene enn CO-kabelen (f.eks. Van den Hul, Naim NACA). Kabler med magiske bokser (Transparent, MIT) er de mest induktive, siden de sper på med spoler i tillegg til den induktansen kabelgeometrien gir. Kabler med flate ledere oppå hverandre, type "utrullet kondensator" (f.eks. Goertz) er de mest kapasitive. Du får flatest frekvensgang med kapasitive kabler med stort tverrsnitt, men hvis kapasitansen blir for høy ryker utgangstrinnet. Jeg har brukt Kimber, men bytter til Klotz proffkabel (metervare) ved neste ombygging av anlegget. Og Clas Ohlson internkabel i høyttalerne.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Fruen er på studietur og jeg går nå inn i ettermiddagen og kvelden med whisky og musikk med gode venner som kommer over på besøk. Overflødige og dyre kabler eller ikke - det er dette som gjør hele greiene verdt det!

    Peace out!

    Bare en siste ting! Dere alle er interessante og langt over gjennomsnittlige intelligente mennesker som har mye å gi - selv om vi noen ganger er uenige om ting og tang. Nei, jeg er ikke full eller høy ennå - men det nevnes for sjeldent! Uten dere ville jeg aldri ha lært det jeg vet i dag.

    IMG_3009.jpg


    Dette er BTW kveldens spilleliste:

    Skjermbilde 2016-11-26 kl. 15.40.04.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Fruen er på studietur og jeg går nå inn i ettermiddagen og kvelden med whisky og musikk med gode venner som kommer over på besøk. Overflødige og dyre kabler eller ikke - det er dette som gjør hele greiene verdt det!

    Peace out!

    Bare en siste ting! Dere alle er interessante og langt over gjennomsnittlige intelligente mennesker som har mye å gi - selv om vi noen ganger er uenige om ting og tang. Nei, jeg er ikke full eller høy ennå - men det nevnes for sjeldent! Uten dere ville jeg aldri ha lært det jeg vet i dag.

    Vis vedlegget 412316

    Dette er BTW kveldens spilleliste:

    Vis vedlegget 412318
    Får jeg foreslå juleøl til lyttingen, gjerne med høy prosent?

    I gamle dager trodde man at underjordiske tilførte bobler og styrke i ølbrygget.

    Så vi har gode tradisjoner i Norge for å mene at juleøl tilfører magi i den mørke (jf. årstiden) hverdagen!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Fruen er på studietur og jeg går nå inn i ettermiddagen og kvelden med whisky og musikk med gode venner som kommer over på besøk. Overflødige og dyre kabler eller ikke - det er dette som gjør hele greiene verdt det!

    Peace out!

    Bare en siste ting! Dere alle er interessante og langt over gjennomsnittlige intelligente mennesker som har mye å gi - selv om vi noen ganger er uenige om ting og tang. Nei, jeg er ikke full eller høy ennå - men det nevnes for sjeldent! Uten dere ville jeg aldri ha lært det jeg vet i dag.

    Vis vedlegget 412316

    Dette er BTW kveldens spilleliste:

    Vis vedlegget 412318
    Ikke la det bli for mye da. Musikk, mener jeg.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For å snu det på hodet: Det er beleilig å være kabelskeptiker. Man sparer mye penger og bekymringer - da man har færre komponenter å forholde seg til.
    Takk for at du gjentar mitt mantra. Her har det også kommet en del innrømmelser fra objektivistene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg lurer på hvor mange som er positiv til ABX faktisk har deltatt i noen?
    Spiller det noen rolle? De som roper høyest om blindtester er gjerne ikke "troende" likevel, og således inhabile som testsubjekter.
    Det er riktig.
    Man kunne satt inn en Huldra 8 og sagt at 'dette er kabel B' og tilbakemeldingen hadde vært 'ingen forskjell'. Noe annet hadde jo vært et gedigent prestisjenederlag/innrømmelse.
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Håper aldri kameraten blir medlem på HFS, sånn at han ikke leser dette.
    Han byttet fra Tara Labs høyttalerkabler til 3000 kr for 2x3 meter til VDH til 3000 kr for 2x3 meter. Skulle ønske jeg kunne høre så god forskjell som han. Julepynten på veggseksjoner begynte å svaie med de nye kablene og de 2x12" subbene han hadde lånt/vurderte å kjøpe av meg ble poengløst siden de nye kablene gav en mye bedre effekt enn subbene. Da snakker man ikke om nyanser lenger
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    ^Da er minst en av kablene defekt.

    Morsomt å kalle et kabelmerke Tellurium, forresten. Lurium i navnet.
    Dyp snakeoilhumor.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Siste kabelen jeg innstallerte i anlegget var Chord Sarum Super Tuned Aray USB. i mine ører gav denne kabelen en langt fyldigere og klangfull lyd. Ikke så langt unna hvordan denne testeren hos Hifi Pig opplever det:

    My want for completeness in the sound of a USB cable had been somewhat realised by my own design, but when comparing to the Chord Sarum Super Aray USB I recognise my own design and how good it is, but that it just isn’t a match for the Chord in overall definition, resolution and texture. Although I pat myself on the back for what I believe has been achieved from the geometry of my own design, I defer to the Chord for superior conductor choice and overall build specifics and understanding of the criteria for a superior USB cable.

    Every single note has its own position in the soundstage now which is so stable it feels almost liberating. It’s like that sigh of relief at the end of a busy day when you kick off your boots, grab a drink and relax. A completely unforced sound that fills the room so clearly with no grain and the vocals are just so sweet and pure.

    Previously, vocalists with other USB cables I have had I now judge as flat and smeared. With the Chord Sarum Super Aray USBin place it’s as if the singer has taken one small step forward into freer space in the venue, giving them more focus and clarity, which translates to better expression of the vocal and more depth to the surrounding band members, allowing the listener to focus on the music more easily.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.492
    Antall liker
    84.334
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg ser virkelig fram til diskusjonen ang jordingskabler for platespillere. Den kan bli ulidelig spennende ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det hadde vært interessant å vite hvilken kabel som ble byttet ut.

    Nullhypotesen vedr. digitalkabler er - som jeg har vært inne på - at hørbare forskjeller skyldes:

    a) at den ene kabelen har defekter...

    ...eller...

    b) ...at begge kablene har defekter.

    Du burde brukt en sertifisert USB-kabel som referanse som de andre USB-kablene sammenliknes med.

    Siste kabelen jeg innstallerte i anlegget var Chord Sarum Super Tuned Aray USB. i mine ører gav denne kabelen en langt fyldigere og klangfull lyd. Ikke så langt unna hvordan denne testeren hos Hifi Pig opplever det:

    My want for completeness in the sound of a USB cable had been somewhat realised by my own design, but when comparing to the Chord Sarum Super Aray USB I recognise my own design and how good it is, but that it just isn’t a match for the Chord in overall definition, resolution and texture. Although I pat myself on the back for what I believe has been achieved from the geometry of my own design, I defer to the Chord for superior conductor choice and overall build specifics and understanding of the criteria for a superior USB cable.

    Every single note has its own position in the soundstage now which is so stable it feels almost liberating. It’s like that sigh of relief at the end of a busy day when you kick off your boots, grab a drink and relax. A completely unforced sound that fills the room so clearly with no grain and the vocals are just so sweet and pure.

    Previously, vocalists with other USB cables I have had I now judge as flat and smeared. With the Chord Sarum Super Aray USBin place it’s as if the singer has taken one small step forward into freer space in the venue, giving them more focus and clarity, which translates to better expression of the vocal and more depth to the surrounding band members, allowing the listener to focus on the music more easily.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    ^ Jeg hadde lyttet noen uker til Chord Signature som er et hakk ned i hierarkiet i forhold til Sarum. Tidligere brukte jeg også en Furutech kabel som var langt dårligere.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på hvor mange som er positiv til ABX faktisk har deltatt i noen?
    Spiller det noen rolle? De som roper høyest om blindtester er gjerne ikke "troende" likevel, og således inhabile som testsubjekter.
    Det er riktig.
    Man kunne satt inn en Huldra 8 og sagt at 'dette er kabel B' og tilbakemeldingen hadde vært 'ingen forskjell'. Noe annet hadde jo vært et gedigent prestisjenederlag/innrømmelse.

    Vel, man kan i alle fall ikke garantere at det ikke er slik.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Får slenge meg på, jeg kjører for tiden mellom flere sett. hovedsaklig bruker jeg Synergistic Research Element tungsten/kopper både høytalerkabler og xlr. Super fornøyd med noe herk med aktiv drift og litt for mange stikkontakter som må brukes. Pris ca 40000 for høytalersettet og 19500 for 1 meter xlr.

    Andre kabler jeg kjører er LFD granless signatur høytalerkabler til 15000 for 2 x 3 m biwire. gode kabler dette og:)
    Zinsati nr 3 til ca 20000 kr m for xlr kable, denne kablen forsvarer ikke prislappen.

    i det hele satser jeg på SR kablene:)

    På strøm bruker jeg VHD mainstream kabler til 4000 kr stykken, gjør en god jobb:)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gøy med litt kabel-debatt. Må si at jeg hører forskjell på kabler og har brukt ganske mye penger på det også. Har uansett endt opp med å foretrekke rene koberkabler fra Luxman kjøpt av rull.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg er/har blitt en kabelskeptiker etter å ha lest mange tråder på HFS. De tilsynelatende mest lærde er ofte de som sier at kabler er tull.
    Så til poenget:
    Jeg var på OHC og der satt det en fyr som skulle demonstrere Nordost strømkabler. Jeg tenkte jeg kunne prøve å se om jeg klarte å finne en eneste forskjell hvis jeg virkelig gav godviljen til, men tvilte.
    Konkluksjonen? Man skal være temmelig tunghørt for å ikke høre forskjell på standard kabelen og til den billigste. Og jeg klarte faktisk å høre forskjell oppover i pris. Men personlig likte jeg ikke den dyreste. For meg var det et sjokkerende resultat, så jeg får stille meg bak mindretallet og de "svake" og si at jeg faktisk hører forskjell.
    Skal ikke avfeie dine erfaringer, bare husk at selv de som er skråsikre på sin egen objektivitet, alltså de lærde, "lures". Kanskje til og med lettere... Var ikke på den presentasjonen, men noter deg bak øre at noen er svært dyktige til å presentere. Tviler ikke ett sekund på at opplevelsen var reell.
    Den siste setningen - herlig. Det sa jeg også til en tidligere nabo da han fortalte at det var noen vesener inne i kjøkkenbenken som sendte stråler mot ham. Naboen ble heldigvis etter hvert innlagt. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvem er denne rull? :)
    Hehe, rull med kabel..
    Du får sjelden best lyd dersom du har samme type kabel hele veien. Særegenhetene multipliseres da for hvert strekk. Derfor må du variere med kabler som har ulike egenskaper. Ifølge enkelte (skal ikke nevne navn) må kablene også ha ulik pris. Dette er en vanskelig balansegang som kun noen få kjennere forstår dybden av. :)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Spililer aldri fra PC til stereo men jeg har prøvd ved noen anledninger, og har etpar USB-kabler kjøpt for formålet. Den ene er en nobrand som kostet etpar tiere og den andre er Monster som kostet 500.-
    Billig begge to altså men forskjellen er minst som 128kb vs flac.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Alltid morsomt med slike tråder. 6 sider med babbel og kanskje 5-6 poster med om topic svar.
    Alltids noen med stort behov for å forklare hvordan ting (ikke)funker.

    Selv bruker jeg pr nå Paradox String Theory på høyttalere. 2 x 4 meter koster ca 38.000. Har ikke sammenlignet disse med så mye annet. Men de var klart bedre enn de jeg hadde som kostet under 4k.
    Prisen på Paradox tilsvarer desverre ikke ett løft som forsvarer prisen.
    Har også 1.5m xlr Paradox the Link.
    Denne kostet vel 24k. Denne tok over etter en VDH sølv kabel som kostet under 2k. Blir brukt mellom pre og amp.
    Denne spilte vesentlig bedre enn VDH.
    Prisen kan allikevel ikke forsvares.
    Jeg kjøpte disse demobrukt. Og prutet ganske mye på "demo prisen".
    Nå er fortjenesten på kabler alltid vært helt hinsides. Noe alle kabel selgere utnytter fullt ut.
    Føler man att det er for dyrt så er det sikkert det.
    På strøm siden så har jeg ett relativt ukjent merke.
    Har Nimak sine beste kabler på forsterker og dac og en noe billigere modell på transport. Disse er litt feite men allikevel lette å bøye. De er myke slikt sett.
    Men det er omtrent umulig å vri de.
    Disse er prøvd opp mot Furukawa og noen Kina kabler.
    Og Nimak er mye klarere i klangen. De virker mer "levende".
    Den største overraskelsen var allikevel på digital kablene. Har kjørt noen standard greier fra Tyskland. Vanlig koaks med gode bnc plugger.
    Så kjøpte jeg meg sølvkabel med sølvplugger fra Oyaide.
    Ble nærmest kjøpt pga utseende og lav pris på 1k.
    Forventet ikke å høre noe forskjell.
    Men sammenlignet med de jeg hadde så var det vesentlig mer trøkk og fylde i disse. Samtidig ble diskanten litt mer naturlig i mine ører.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Hvis hypotesen er at usb kabler alltid låter likt så lenge de oppfyller spec, kunne man jo sammenligne disse f.eks: Deltaco 5m vs Chord Sarum.

    Til vanlig databruk er det selvfølgelig ingen forskjell på disse to. Ved overføring i realtime, som overføring av lyd jo er, blir det annerledes. Jitter blir en problemstilling, og en oppfatning er da at en kabel ikke kan introdusere jitter. Jeg er skeptisk til denne påstanden, og grunnlaget for at ulike USB kabler kan låte forskjellig ligger i tilfelle her.
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et anlegg kun bestående av noen av Nordosts beste kabler.
    Hva anbefaler dere av tillegsutstyr jeg burde kjøpe til disse?
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hva er egentlig digitale signaler.
    Er det bare nuller og 1tall?
    Mange sier så. Men selv om digital overføring er nuller og 1tall så er det vel fortsatt elektriske signaler/pulser.
    Slik som ved analog overføring?
    Slikt sett er vel overføringen analog også ved digital koaks og USB.
    Men disse elektriske signalene blir gjenkjent av Dac. Før det blir digitalt behandlet?
    Slikt sett kan det vel godt tenkes at det lydmessig er en forskjell Selv om det på data mengde oppfattes som samme pakke?
    Ingen påstander her da jeg ikke innehar kompetansen for dette. Derfor spørsmålstegnene.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg har et anlegg bestående av noen av Nordosts beste kabler.
    Hva anbefaler dere av tillegsutstyr jeg burde kjøpe til disse?
    Hva med noen gode høyttalere forsterker og dac?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn