Tråden for latterlig dyre kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kan vi ikke bare la kabelgutta ha alle disse trådene for seg selv? Det er jo ingen diskusjon egentlig, fysikken har for lengst gitt svaret. La dem ha sin spirituelle reise.

    Case closed!
    Mener du med dette at det ikke spiller noen rolle hvilke kabler man bruker overhodet? Betyr dette også at du mener at balanserte kabler er fånyttes? Hvor går grensen mellom fysikk og fantasi ?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg samtykker i at det er vanskelig å argumentere logisk for at USB-kabler kan ha noen forskjeller seg i mellom. Man kan kanskje i teorien miste flere datapakker der hvor det er støykilder i nærheten. Det er vanskelig å argumentere for at dette kan være hørbart. Analoge kabler er noe annet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    26k? Det kunne jeg kjøpt en Orange Rockerverb 50H topp og et PPC412 kabinett for. Eventuelt en Verellen Meatsmoke.

    Vær sin lyst, I suppose... :rolleyes:
    Ja, det er sikkert 99 av 100 her inne som har konkrete planer om å bruke 26k på akkurat de tingene du påpeker :p
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hva har dette babbelet med lyd å gjøre?
    At du kan putte en lang opp i rassen og gå til sengs lykkelig og fornøyd.
    Nå snakker vi. HETS! HETS! Dette må jo være det beste argumentet for dyre kabler noensinne. ;)


    Og hva er det med analsex som gjør deg så utilpass egentlig? God gammeldags homofobi? Eller er du bare generelt forknytt?
    Har alltid hatt en mistanke om at homseguttene styrer Norge, fra forum til regjering.
    Så du er altså homofob? Det er vel neppe noe å skryte av.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    26k? Det kunne jeg kjøpt en Orange Rockerverb 50H topp og et PPC412 kabinett for. Eventuelt en Verellen Meatsmoke.

    Vær sin lyst, I suppose... :rolleyes:
    Ja, det er sikkert 99 av 100 her inne som har konkrete planer om å bruke 26k på akkurat de tingene du påpeker :p
    Jeg snakker for meg selv. Og poenget er hva man kan få for samme pris som noen meter med kabel. Jeg vet hva jeg velger. ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Folkens, det er natt til lørdag. Gå ut blant folk, drikk, le, krangle, prøv å få noe - get lucky! Bare tull å kjegle over det samme om og om igjen. Dere har da aldri kommet til enighet før. Hvorfor skal det være annerledes denne gangen?

    Og nå går jeg og legger meg med kona, lettere full etter en uskyldig bytur - uten å ha vært lucky!:rolleyes:
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Klokka er halv fire. Det er for seint å gå ut. Toget har forlatt stasjonen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Har vært ute blant noe som lignet folk, spist østers, kamskjell, hummer, kongekrabbe + div. Morgenens kabel var definitivt ikke billig, og kan ikke brukes til noe heller.
    For øvrig er jeg den ulykkelige eier av en latterlig dyr usb kabel, innkjøpt fra Tyskland i et svakt øyeblikk, kr. 1.500,- kostet den kongelige kabel. Pluss en hel kveld med feilsøking, mailer frem og tilbake med dac-produsent etc. for faenskapet virket ikke. Årsak? Defekt usb kabel!!! Inn med gratiskabel fra Store Satan (Elkjøp) og alt fungerte! Det er hva jeg kaller en smak av dyr kabel.
     

    thor71

    Banned
    Ble medlem
    22.10.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    14
    Kan vi ikke bare la kabelgutta ha alle disse trådene for seg selv? Det er jo ingen diskusjon egentlig, fysikken har for lengst gitt svaret. La dem ha sin spirituelle reise.

    Case closed!
    Fysikken er denne, et kabel har følgende equivalent kredsløb:

    equivalent-circuit-good-cable.gif


    Der udover påvirker interface . (interface er hvordan ind og udgang ser ud i de apparater som skal sammenkobles) , her udgør højtaleren et helt specielt interface med sine helt egne problemer.

    En meget vigtig del af et kabel er stik og "bøsninger" som også har et Equivalent kredsløb som er magen til kablets, udover de "rene komponent forskelle" I stikket er der her risiko for "jitter" på grund af den ikke perfekte forbindelse, der er især udtalt ved højtaler og tit også betydelig ved netstik.

    Har man arbejdet med Audio på et seriøst plan så vil man vide at både kondensatorer modstande og spoler (som iøvrigt igen har et equivalent kredsløb som er magen til kablets ) påvirker lyden , og at den aktuelle værdi af komponenten stort set er ligegyldig i denne forbindelse.

    Det er en af de besynderlige ting ved hi-fi som elektrisk ikke rigtig kan forklares og som i øvrigt er uafhængig af frekvens og fasegang, men muligvis ikke uafhængig af THD og støj, og umiddelbart opleves det det som om at bestemte materialer påvirker lyden i bestemte retninger.

    Ps. Det bør også slås fast at går man udover målinger som fase frekvensgang, THD og støj , så er der målinger som varierer kraftigt fra kabel til kabel, specielt hvis man benytter dem som beskriver en kondensators kvalitet.
    Men sammenhængen mellem lydindtryk og dette er ikke nem at fastslå, her er praktisk erfaring det eneste som virker.
    Lad mig også slå fast at dette er ikke erstatning for traditionel dokumenteret elektrisk optimering det er et supplement, men et vigtigt supplement efter min mening, og gennemføres erfaringerne i alle sammenhænge , for de gælder naturligvis ikke kun for kabler så er det muligt at rykke betragteligt op på "hi-fi stigen".

    Ps2 i øvrigt vil jeg ikke diskuterer prissætningen på det frie marked på anden måde ind at de materiale som giver den bedste lyd også typisk er de dyreste, jeg vil dog sige at de priser man af og til ser på kabler står simpelthen ikke i et rimeligt forhold til materialeprisen. langtfra.
    Men sådan er det frie marked man tager hvad man kan få for en vare.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    IvarT;2398439 [ATTACH=FULL skrev:
    412236[/ATTACH]
    Prøver du å påberope deg fasit på bakgrunn av å ha kjøpt en haug bokser en full svenske har lagd? No go!
    Om noen har vært full i gjerningsøyeblikket her, så må det vel være du kvasi da du presterte å lire av deg dette ;D Kanskje ikke så uvanlig kl. 02.24 natt til en lørdag? :)

    Men jeg må innrømme at Steinar_Lund kom med særdeles kloke ord i innlegg #26. For dette ble aldri en relativt røddig kabeldiskusjon. Kanskje var det for mye å håpe på, spesielt natt til en lørdag? :D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ærlig talt mener jeg det er slike besserwisser kommentarer som du kommer med her som forsurer miljøet på hifisentralen. Er du ute etter en saklig diskusjon eller bare imponere med kunnskaper du har lest deg til på tilfeldige internettsider.
    Det var du som startet tråden, slo an tonen med trådtittelen og inviterte "de mer skeptiske" til å bidra, så hvis den kommentaren får deg til å reagere, tror jeg kanskje gangsynet bar preg av fredagskveld i går. ;)

    USB er en standard for dataoverføring, uansett om dataene brukes til å lage lyd eller noe annet. Standarden er utformet for å sikre at dette gjøres korrekt og pålitelig, og å hevde at man lager en kabel som ikke oppfyller standarden for å gi bedre lyd, vitner i mine øyne om at produsenten (stoler på at kundene) har en mangelfull forståelse av hva kabelen gjør. IMNSHO.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er en af de besynderlige ting ved hi-fi som elektrisk ikke rigtig kan forklares og som i øvrigt er uafhængig af frekvens og fasegang, men muligvis ikke uafhængig af THD og støj, og umiddelbart opleves det det som om at bestemte materialer påvirker lyden i bestemte retninger.
    Nei helt riktig, det er her psykologi tar over.

    At man tillater seg å innbille seg noe er dessverre forbundet med noe negativt. Psykologien har ved hjelp av utallige forsøk bevist at forventnigsbias er et reelt fenomen. Hjernen er fantastisk! Psykologien gir deg, i denne sammenheng, svaret på alt fysikken ikke klarer, hvorfor ikke bare omfavne det? Om finsølv i kablene gir deg en positiv lydopplevelse, hold deg til det, men avstå fra å dytte en kvasivitenskapelig "objektiv" sannhet ned i halsen på oss andre! Den eksisterer ikke! Påstår du noe annet er du faktisk nødt til å bevise det.
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Her øyner jeg muligheter:cool:----------------
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er/har blitt en kabelskeptiker etter å ha lest mange tråder på HFS. De tilsynelatende mest lærde er ofte de som sier at kabler er tull.
    Så til poenget:
    Jeg var på OHC og der satt det en fyr som skulle demonstrere Nordost strømkabler. Jeg tenkte jeg kunne prøve å se om jeg klarte å finne en eneste forskjell hvis jeg virkelig gav godviljen til, men tvilte.
    Konkluksjonen? Man skal være temmelig tunghørt for å ikke høre forskjell på standard kabelen og til den billigste. Og jeg klarte faktisk å høre forskjell oppover i pris. Men personlig likte jeg ikke den dyreste. For meg var det et sjokkerende resultat, så jeg får stille meg bak mindretallet og de "svake" og si at jeg faktisk hører forskjell.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Interessant - her poster flere av oss konkrete observasjoner ved bruk av kabler. Dette er hørbare forskjeller som også blir delvis begrunnet. Likevel ender man her opp med å gå i skyttergravene med hardnakket teoretiske påstander.

    Kabler utgjør langt i fra samme utslag som ved oppgradering av høyttalere , forsterkere osv men de kan virkelig være med å tune anlegget. Litt som å kjøpe en rødvin som gjerne må luftes i karaffel i 2/3 timer hvis den krever det for å få ut all aroma og kompleksitet før den drikkes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En betraktning: De som "hører forskjell på kabler" og annet presenterer seg ofte som plaget, jaget, trakassert og angrepet av de som viser til vitenskap og teori, og fremstiller situasjonen som at de nærmest blir undertrykket, men i "kabeltrådene" er det nesten alltid førstnevnte som først tyr til usakligheter, ufine kommentarer og kjefting. For meg er det noe som ikle stemmer her.

    Forøvrig hadde det kanskje vært en god idé hvis forumet ikke aksepterte nye tråder mellom 18:00 på fredag og 05:00 på lørdag og mellom 18:00 på lørdag og 05:00 på søndag, før de ble godkjent av en mod? ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg er/har blitt en kabelskeptiker etter å ha lest mange tråder på HFS. De tilsynelatende mest lærde er ofte de som sier at kabler er tull.
    Så til poenget:
    Jeg var på OHC og der satt det en fyr som skulle demonstrere Nordost strømkabler. Jeg tenkte jeg kunne prøve å se om jeg klarte å finne en eneste forskjell hvis jeg virkelig gav godviljen til, men tvilte.
    Konkluksjonen? Man skal være temmelig tunghørt for å ikke høre forskjell på standard kabelen og til den billigste. Og jeg klarte faktisk å høre forskjell oppover i pris. Men personlig likte jeg ikke den dyreste. For meg var det et sjokkerende resultat, så jeg får stille meg bak mindretallet og de "svake" og si at jeg faktisk hører forskjell.
    Skal ikke avfeie dine erfaringer, bare husk at selv de som er skråsikre på sin egen objektivitet, alltså de lærde, "lures". Kanskje til og med lettere... Var ikke på den presentasjonen, men noter deg bak øre at noen er svært dyktige til å presentere. Tviler ikke ett sekund på at opplevelsen var reell.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg undrer på om det er sammenheng mellom kabelskeptikere og klimaskeptikere? Noen som har forhåndsbestemt at det umulig kan være menneskeskapte forskjeller mellom høyttaler og forsterker og ser konspirasjonsteorier overalt ;) *spøk*
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Interessant - her poster flere av oss konkrete observasjoner ved bruk av kabler. Dette er hørbare forskjeller som også blir delvis begrunnet. Likevel ender man her opp med å gå i skyttergravene med hardnakket teoretiske påstander.
    Nettopp. Vi kommer ingen vei.

    Den ene siden av debattantene mener at siden de selv opplever noe, er valgene de har tatt fornuftige og forskjellene reelle, mens den andre siden mener at siden vitenskapen ikke støtter dette må de subjektivt opplevde forskjellene som ikke kan forklares med elektriske egenskaper skyldes andre ting, som f.eks. diverse typer kognitiv bias beskrevet i psykologien.

    Disse motpolene er tydeligvis så umulige å leve med på nettforum at HFS-medlemmene oppfører seg verre enn protestanter og katolikker i Nord-Irland på 80-tallet. Merkelig nok, siden vi så godt som alltid kommer godt overens ansikt til ansikt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Interessant - her poster flere av oss konkrete observasjoner ved bruk av kabler. Dette er hørbare forskjeller som også blir delvis begrunnet. Likevel ender man her opp med å gå i skyttergravene med hardnakket teoretiske påstander.

    Kabler utgjør langt i fra samme utslag som ved oppgradering av høyttalere , forsterkere osv men de kan virkelig være med å tune anlegget. Litt som å kjøpe en rødvin som gjerne må luftes i karaffel i 2/3 timer hvis den krever det for å få ut all aroma og kompleksitet før den drikkes.
    Ikke hardnakket. Det fremlegges kun teorier og utregninger som er etterprøvbare og beviste. At mange ikke forstår sammenhengene og konsekvensene av disse er det lite jeg kan gjøre med dessverre. Mener man at man opplever forskjeller er det tre ting man kan gjøre. Spørre om årsaken, fremlegge nye bevis eller bare helt enkelt nyte livet. Når noen spør meg om noe eller jeg ønsker å vise noe, liker jeg å ha en viss dekning for mine uttalelser og holder samtidig åpent for korreksjon. Det er åpenbart ikke alle som har den innstillingen,

    Om en av dere kan fremlegge bevis for at en kabel er verdt 100000+ eller at finsølv gir bedre klang skal jeg legge meg flat og innse at jeg åpenbart har mangler i sanseapparatet og kunnskapen. Anekdoter teller ikke som bevis!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Interessant - her poster flere av oss konkrete observasjoner ved bruk av kabler. Dette er hørbare forskjeller som også blir delvis begrunnet. Likevel ender man her opp med å gå i skyttergravene med hardnakket teoretiske påstander.
    Nettopp. Vi kommer ingen vei.

    Den ene siden av debattantene mener at siden de selv opplever noe, er valgene de har tatt fornuftige og forskjellene reelle, mens den andre siden mener at siden vitenskapen ikke støtter dette må de subjektivt opplevde forskjellene som ikke kan forklares med elektriske egenskaper skyldes andre ting, som f.eks. diverse typer kognitiv bias beskrevet i psykologien.

    Disse motpolene er tydeligvis så umulige å leve med på nettforum at HFS-medlemmene oppfører seg verre enn protestanter og katolikker i Nord-Irland på 80-tallet. Merkelig nok, siden vi så godt som alltid kommer godt overens ansikt til ansikt.
    Kanskje vi har for få gjennomførte blindtester som er formalisert? For meg er det ubegripelig at det er en diskusjon da forskjellene er hørbare. Dette er jo også begrunnet i flere tråder med teori og beregninger.

    Jeg fikk bla hjelp til å regne ut og forstå hvorfor det var mismatch mellom høyttaler og forsterker av Asbjørn der vi konkluderte med å legge på korte sølvkabler med stort tverrsnitt for å kompensere for impedansforskjeller. Beregningene ble til handling og ved hjelp av avkorting av kabler og ved bruk av EQ på forsterker (daværende Mcintosh) så ble lyden en helt annen. Dvs mer åpen og mindre komprisert.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er/har blitt en kabelskeptiker etter å ha lest mange tråder på HFS. De tilsynelatende mest lærde er ofte de som sier at kabler er tull.
    Så til poenget:
    Jeg var på OHC og der satt det en fyr som skulle demonstrere Nordost strømkabler. Jeg tenkte jeg kunne prøve å se om jeg klarte å finne en eneste forskjell hvis jeg virkelig gav godviljen til, men tvilte.
    Konkluksjonen? Man skal være temmelig tunghørt for å ikke høre forskjell på standard kabelen og til den billigste. Og jeg klarte faktisk å høre forskjell oppover i pris. Men personlig likte jeg ikke den dyreste. For meg var det et sjokkerende resultat, så jeg får stille meg bak mindretallet og de "svake" og si at jeg faktisk hører forskjell.
    Skal ikke avfeie dine erfaringer, bare husk at selv de som er skråsikre på sin egen objektivitet, alltså de lærde, "lures". Kanskje til og med lettere... Var ikke på den presentasjonen, men noter deg bak øre at noen er svært dyktige til å presentere. Tviler ikke ett sekund på at opplevelsen var reell.
    Vel. Jeg var jo en de ca 10 som han som skulle holde demonstrasjonen la merke til, og som han sikkert skjønte var en skeptiker. Hadde egentlig ikke tenkt til å gidde å ta testen siden jeg trodde det var AP høyttalerene som skulle demonstreres.

    Jeg sitter ikke her og forsvarer at man heller skulle bruke 10.000 på kabler i stedet for å legge de 10.000 i å oppgradere til en bedre pre. Men det fikk meg til å undre på om ikke flere burde legge 1000 kr i å kjøpe bedre strømkabler til f.eks forsterker og dac i stedet for å hele tiden være på desperat jakt etter nye ting.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Interessant - her poster flere av oss konkrete observasjoner ved bruk av kabler. Dette er hørbare forskjeller som også blir delvis begrunnet. Likevel ender man her opp med å gå i skyttergravene med hardnakket teoretiske påstander.

    Kabler utgjør langt i fra samme utslag som ved oppgradering av høyttalere , forsterkere osv men de kan virkelig være med å tune anlegget. Litt som å kjøpe en rødvin som gjerne må luftes i karaffel i 2/3 timer hvis den krever det for å få ut all aroma og kompleksitet før den drikkes.
    Ikke hardnakket. Det fremlegges kun teorier og utregninger som er etterprøvbare og beviste. At mange ikke forstår sammenhengene og konsekvensene av disse er det lite jeg kan gjøre med dessverre. Mener man at man opplever forskjeller er det tre ting man kan gjøre. Spørre om årsaken, fremlegge nye bevis eller bare helt enkelt nyte livet. Når noen spør meg om noe eller jeg ønsker å vise noe, liker jeg å ha en viss dekning for mine uttalelser og holder samtidig åpent for korreksjon. Det er åpenbart ikke alle som har den innstillingen,

    Om en av dere kan fremlegge bevis for at en kabel er verdt 100000+ eller at finsølv gir bedre klang skal jeg legge meg flat og innse at jeg åpenbart har mangler i sanseapparatet og kunnskapen. Anekdoter teller ikke som bevis!
    Det er nok forskjeller på hva man legger til grunn når man sier at det er hørbare forskjeller på kabler. Det er en stor fordel hvis det kan begrunnes teoretisk. Men det gir liten mening å benekte forskjeller i kabler på generelt grunnlag.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hvis noen bor i nærheten av Arendal kan jeg ta i mot besøkende som vil teste medbrakte kabler selv. Har lånt et par JAS Socrates som er ekstremt åpne og detaljerte, så alt ligger til rette for å ta en seriøs test.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    En betraktning: De som "hører forskjell på kabler" og annet presenterer seg ofte som plaget, jaget, trakassert og angrepet av de som viser til vitenskap og teori, og fremstiller situasjonen som at de nærmest blir undertrykket, men i "kabeltrådene" er det nesten alltid førstnevnte som først tyr til usakligheter, ufine kommentarer og kjefting. For meg er det noe som ikle stemmer her.

    Forøvrig hadde det kanskje vært en god idé hvis forumet ikke aksepterte nye tråder mellom 18:00 på fredag og 05:00 på lørdag og mellom 18:00 på lørdag og 05:00 på søndag, før de ble godkjent av en mod? ;)
    På den annen side; hvilken skade tar man på kropp og eventuell sjel av å lese disse kabeltrådene? Selv ble jeg riktignok litt oppbragt over at også denne tråden skled ut, men utover det? Det holdt meg ikke våken om natten. En viss underholdningsverdi har jo disse trådene, og av og til virker de stimulerende på blodomløp og adrenalinproduksjon.

    Som Per Fugelli sier: Gi litt mer faen. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg er/har blitt en kabelskeptiker etter å ha lest mange tråder på HFS. De tilsynelatende mest lærde er ofte de som sier at kabler er tull.
    Så til poenget:
    Jeg var på OHC og der satt det en fyr som skulle demonstrere Nordost strømkabler. Jeg tenkte jeg kunne prøve å se om jeg klarte å finne en eneste forskjell hvis jeg virkelig gav godviljen til, men tvilte.
    Konkluksjonen? Man skal være temmelig tunghørt for å ikke høre forskjell på standard kabelen og til den billigste. Og jeg klarte faktisk å høre forskjell oppover i pris. Men personlig likte jeg ikke den dyreste. For meg var det et sjokkerende resultat, så jeg får stille meg bak mindretallet og de "svake" og si at jeg faktisk hører forskjell.
    Skal ikke avfeie dine erfaringer, bare husk at selv de som er skråsikre på sin egen objektivitet, alltså de lærde, "lures". Kanskje til og med lettere... Var ikke på den presentasjonen, men noter deg bak øre at noen er svært dyktige til å presentere. Tviler ikke ett sekund på at opplevelsen var reell.
    Vel. Jeg var jo en de ca 10 som han som skulle holde demonstrasjonen la merke til, og som han sikkert skjønte var en skeptiker. Hadde egentlig ikke tenkt til å gidde å ta testen siden jeg trodde det var AP høyttalerene som skulle demonstreres.

    Jeg sitter ikke her og forsvarer at man heller skulle bruke 10.000 på kabler i stedet for å legge de 10.000 i å oppgradere til en bedre pre. Men det fikk meg til å undre på om ikke flere burde legge 1000 kr i å kjøpe bedre strømkabler til f.eks forsterker og dac i stedet for å hele tiden være på desperat jakt etter nye ting.
    Sukk! :( Jeg orker ikke enda en gang å forklare hvorfor ikke en god forsyningskabel skal koste over 1000kr. Om du synes det er en fornuftig investering aksepterer jeg det uten forbehold. Jeg har ingenting i mot at andre forbruker, til og med overforbruker. Ut i fra egen økonomisk interesse håper jeg samtlige hifi-interesserte pantsetter husene sine for å investere i kabler og annet.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det er nok forskjeller på hva man legger til grunn når man sier at det er hørbare forskjeller på kabler. Det er en stor fordel hvis det kan begrunnes teoretisk. Men det gir liten mening å benekte forskjeller i kabler på generelt grunnlag.
    Dette grenser til stråmann trippel R. INGEN med innsikt avfeier kabler på ett generelt grunnlag, men signaloverføring trådet og trådløst er et 3 års studie. Jeg orker ikke fremlegge alt av teorier hver gang det krangles her inne og gjør mitt ytterste for å forklare meg så folkelig som mulig. Spør meg om noe konkret og jeg skal svare. Gjerne på PM.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Vi kommer ingen vei.

    Den ene siden av debattantene mener at siden de selv opplever noe, er valgene de har tatt fornuftige og forskjellene reelle, mens den andre siden mener at siden vitenskapen ikke støtter dette må de subjektivt opplevde forskjellene som ikke kan forklares med elektriske egenskaper skyldes andre ting, som f.eks. diverse typer kognitiv bias beskrevet i psykologien.
    Jeg forsøkte å bringe debatten litt videre i innlegg #29 der jeg spør om hvorfor de dyre signalkablene låter dårligere enn de langt rimeligere og antyda at dette kanskje kunne ha noe å gjøre med induktans-effekt. Selv har jeg ikke teknisk kompetanse til å svare for dette, men jeg har lest flere innlegg i andre tråder der spesielt Asbjørn bringer til torgs mange fornuftige og logiske forklaringer på slike fenomen. Da er nettopp de elektriske egenskapene vektlagt.

    Slik jeg har skjønt det skal en riktig konstruert kabel ikke tilføre noen endring i lyden, den er altså transparent. Men, Nordost som nevnes gjentatte ganger, er iallfall ifølge Asbjørn (og sikkert andre også) konstruert på en slik måte at frekvensresponsen endrer seg pga. kabelens elektriske egenskaper. De spiller altså ikke nøytralt, men bidrar med en slags farging av lydbildet som kan skape en 'wow'-følelse. Jeg har en mistanke om at van den Hul også holder på med noe av det samme. Da vil man jo enkelt høre forskjeller ved kabelbytte, men spørsmålet er om det er til det bedre om nøytralitet og transparens er målet? I tillegg vil også apparatenes elektriske egenskaper ha innvirkning på hvor stor effekten blir av kablene, og jeg har skjønt at RCA er mye mer sårbart enn XLR for at slike forskjeller blir hørbare.

    Håper Asbjørn snart stikker innom for å forklare dette på en mye bedre måte :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg er/har blitt en kabelskeptiker etter å ha lest mange tråder på HFS. De tilsynelatende mest lærde er ofte de som sier at kabler er tull.
    Så til poenget:
    Jeg var på OHC og der satt det en fyr som skulle demonstrere Nordost strømkabler. Jeg tenkte jeg kunne prøve å se om jeg klarte å finne en eneste forskjell hvis jeg virkelig gav godviljen til, men tvilte.
    Konkluksjonen? Man skal være temmelig tunghørt for å ikke høre forskjell på standard kabelen og til den billigste. Og jeg klarte faktisk å høre forskjell oppover i pris. Men personlig likte jeg ikke den dyreste. For meg var det et sjokkerende resultat, så jeg får stille meg bak mindretallet og de "svake" og si at jeg faktisk hører forskjell.
    Skal ikke avfeie dine erfaringer, bare husk at selv de som er skråsikre på sin egen objektivitet, alltså de lærde, "lures". Kanskje til og med lettere... Var ikke på den presentasjonen, men noter deg bak øre at noen er svært dyktige til å presentere. Tviler ikke ett sekund på at opplevelsen var reell.
    Har også vært på flere Nordost demoer, og de er lagt opp på en måte vi antageligvis lures til og tro at den dyreste låter best.
    Det spilles et kutt med den billigste kabelen, skiftes til den dyrere og spiller kuttet en gang til.
    Så bytter de sang og fortsetter videre opp i pris.
    Jeg spurte om han ikke kunne bytte tilbake til den billigere kabelen og spille samme spor om igjen, dette ble bare snakket bort.

    Nå er jeg på tynn is, men kan vi "huske" noe av lyden, og at det da låter "bedre" hvis vi hører samme spor en gang til rett etterpå?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vi kommer ingen vei.

    Den ene siden av debattantene mener at siden de selv opplever noe, er valgene de har tatt fornuftige og forskjellene reelle, mens den andre siden mener at siden vitenskapen ikke støtter dette må de subjektivt opplevde forskjellene som ikke kan forklares med elektriske egenskaper skyldes andre ting, som f.eks. diverse typer kognitiv bias beskrevet i psykologien.
    Jeg forsøkte å bringe debatten litt videre i innlegg #29 der jeg spør om hvorfor de dyre signalkablene låter dårligere enn de langt rimeligere og antyda at dette kanskje kunne ha noe å gjøre med induktans-effekt. Selv har jeg ikke teknisk kompetanse til å svare for dette, men jeg har lest flere innlegg i andre tråder der spesielt Asbjørn bringer til torgs mange fornuftige og logiske forklaringer på slike fenomen. Da er nettopp de elektriske egenskapene vektlagt.

    Slik jeg har skjønt det skal en riktig konstruert kabel ikke tilføre noen endring i lyden, den er altså transparent. Men, Nordost som nevnes gjentatte ganger, er iallfall ifølge Asbjørn (og sikkert andre også) konstruert på en slik måte at frekvensresponsen endrer seg pga. kabelens elektriske egenskaper. De spiller altså ikke nøytralt, men bidrar med en slags farging av lydbildet som kan skape en 'wow'-følelse. Jeg har en mistanke om at van den Hul også holder på med noe av det samme. Da vil man jo enkelt høre forskjeller ved kabelbytte, men spørsmålet er om det er til det bedre om nøytralitet og transparens er målet? I tillegg vil også apparatenes elektriske egenskaper ha innvirkning på hvor stor effekten blir av kablene, og jeg har skjønt at RCA er mye mer sårbart enn XLR for at slike forskjeller blir hørbare.

    Håper Asbjørn snart stikker innom for å forklare dette på en mye bedre måte :)
    Tiltredes!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Håper Asbjørn snart stikker innom for å forklare dette på en mye bedre måte :)
    Synes stakkars Asbjørn har gjort sin plikt jeg. Ingen som omvendes av noen tall, formler og simuleringer dessverre.
    Jeg håper ikke Asbjørn har sett det som en plikt. Hans tall, formler og simuleringer sier meg ikke særlig mye, men jeg synes jeg har lært masse av hans kommentarer og forklaringer. Så jeg håper han fortsetter med sine betraktninger. Ikke minst i tråder som denne.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Håper Asbjørn snart stikker innom for å forklare dette på en mye bedre måte :)
    Synes stakkars Asbjørn har gjort sin plikt jeg. Ingen som omvendes av noen tall, formler og simuleringer dessverre.
    Ja, Asbjørn har strukket seg langt lengre enn sin plikt :) Men som en slags oppmuntring kan jeg jo da si at jeg er blant de som har gått fra: "Wow, det er forskjell på kabler!" til: "Oi, her var det mye forskjell, gitt. Hva er det for slags tøys de har gjort med disse dyre kablene?"

    :D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Objektivistene er jo opptatt av å påpeke at 'alt' er forstått mhp. kabler og det er ikke det som er mitt ankepunkt her heller.
    Hvis en IC kabel ligger nær og parallell med feks. en strømkabel over noe distanse så kan oppbyggingen av denne ha noe å si.
    I en lyttetest kan jo resultatet bli at kabel A lyder bedre enn kabel B, uavhengig av årsak, egentlig.
    I prinsippet så er jo dette også korrekt i dette eksempelet, da den er mer motstandsdyktig for innstrålt støy.
    Kabelkonstruksjon, ytterkappens dielektrikum, mm. må også ses i sammenheng med kretser tilkoblet i begge ender. Sistnevnte er det vel ikke så stor strid om.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Håper Asbjørn snart stikker innom for å forklare dette på en mye bedre måte :)
    Synes stakkars Asbjørn har gjort sin plikt jeg. Ingen som omvendes av noen tall, formler og simuleringer dessverre.
    Ja, Asbjørn har strukket seg langt lengre enn sin plikt :) Men som en slags oppmuntring kan jeg jo da si at jeg er blant de som har gått fra: "Wow, det er forskjell på kabler!" til: "Oi, her var det mye forskjell, gitt. Hva er det for slags tøys de har gjort med disse dyre kablene?"

    :D
    Både jeg og Asbjørn er gamle "konvertitter" som det heter. Det har faktisk skjedd mye i miljøet etter at den kulørte pressen mistet grepet og informasjon kun er et par klikk unna.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det ubegripelig at det er en diskusjon da forskjellene er hørbare.
    Her toucher du kanskje selve essensen i mange krangler. Noen kjøper seg et dyrt produkt og opplever store forbedringer, og så leser vedkommende på forumet at noen mener slike forskjeller ikke skyldes faktiske egenskaper ved produktet, men heller at hjernen hans påvirker han til å oppleve forskjeller som ikke finnes, fordi han forventet at det fine nye produktet ville gi slike forbedringer. Dermed blir han fornærmet og indignert over at intelligensen og ørene hans sin forteffelighet blir "angrepet", og dermed er det i gang.

    Jeg er enig i at statistisk signifikante, korrekt gjennomførte og analyserte ABX-tester kan gi fasiten på om forskjeller mellom to produkter kan detekteres av lytterne, men de lar deg dessverre så å si aldri gjennomføres. Enten fordi man er avhengig av at testsubjektene, som må tro på slike forskjeller i utgangspunktet, ikke vil delta (i frykt for å bli "motbevist", eller fordi de ikke ser verdien, fordi de ikke ønsker å se resultatene, etc?) eller fordi en uangripelig ABX-test faktisk ikke er rett frem å arrangere.

    Hvis mot formodning en slik test blir arrangert, vil et nullresultat strengt tatt si at testsubjektene ikke kunne påvise forskjell i akkurat den testen, og kun si noe om sannsynligheten for om det er slik i andre sammenlikninger også. Og som om ikke det var nok, vil heller ikke alle "kabeltroende" akseptere at blindtester virker heller, av ymse årsaker (som jeg personlig synes er veldig søkte.)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen på disse to leire er at den ene er gnistrende gode pedagoger,retorikere og psykologer og den andre leiren er totalt hjelpeløse på disse disipliner.
    Selv etter mange år innser de ikke sine begrensede kunnskaper og erfaringer på dette ,selv om de tror og ønsker at nivået deres er skyhøyt.

    De mest interessante,forståelige og givende innleggene opp igjennom årene har vært på dansk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn