Savner bass, kan høyttalerplasseringen være årsaken?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke brukt sub i noen av målingene. Første gang jeg måler med REW så jeg har nok gjort noe feil med den første målingen.

    Waterfall grafen ble rar når jeg trykket på selve grafen. Når jeg genererer den på nytt igjen så ser de ikke ut som den først ble generert.

    Edit: Tror jeg skal måle på nytt imorgen, og flytte lytteposisjonen litt lenger frem mot høyttalerne. Da blir nok bass-toppene litt mindre.

    Edit2: Tror jeg klarte å få til waterfall grafen.

    1 12 glatting.jpg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med litt flaks jevner subben ut noen av dippene og peakene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du satt mic input til -12 i generator?
    Ellers så ser jo ikke målingen så ille ut. Nok bass har du i vertfall.
    Hvordan ser GD grafen ut hele veien? Legg også gjerne ut impulse eller ETC graf.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Retep: I generator står det sine wave 70 hz -20 dBFS. Skal den stå på -12? Klarte ikke å finne ETC graf.


    Impuls graf1.jpg


    GD grad1.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok. Sett mik til -12. Sett så til Pink noise og full frekvent. Spill så av støyen og sku opp volumet til du får 75-80 db.
    Du har lagt inn kalibreringsfilen til umik?
    Etc ligger under overlays
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På impulse sett den slik at du viser de fleste 40ms. Fra 0 til 40. Dette justerer du i limits.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Okay, skal sette -12, pink noise full frekvent imorgen. Kalibreringsfila er lagt inn.

    Det er inni den røde boksen det skal stå -12 ikke sant?
    Generator.JPG
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra, så setter du det slik at det viser fra fra 0 til -40db. Gjøres også i limits. Top og bottom
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Okay, skal sette -12, pink noise full frekvent imorgen. Kalibreringsfila er lagt inn.

    Det er inni den røde boksen det skal stå -12 ikke sant?
    Vis vedlegget 452616
    Jepp. Trykk så på ▶.
    Opne db meter og sku volum til du har mellom 75-80db.
    X deretter ut vinduene.
    Trykk må måling, inne på det vinduet sett antall sveip til 1 el 2 sett lengden på sveip til 1m. Tar noe lengre tid å måle, men målingene blir riktigere.

    Mik står å peker rett frem ikkesant sant?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Den kan godt være at grunnen til at du føler du mangler bass er at de 2 store stående bølgene på 42~ og 84~hz maskerer bort all annen bassinformasjon siden nivået og hvor lenge det henger igjen i rommet er en del høyere enn resten av bassen. Du har i hvertfall ikke for lite bass her. Amplitude er 20db høyere i bunn av bassen i forhold til mellomtone (ca 4 ganger så høyt opplevd volum) nå er øret mindre sensitivt i bassen, så noe heving må en nesten ha om det ikke skal låte tynt.
    Dette er med sofa inntil bakvegg? Eller ut fra vegg? Ser ut som inntil vegg.

    Ser også på GD plottet ditt at det er veldig mye klang oppover i frekvens i mellomtone og diskant. Dette kan også føre til at du opplever lite bass. Siden det er så mye refleksjoner, så vil det fort oppleves veldig lyst/skarpt og dermed maskere bort følelsen av bass selv om du egentlig har mer enn nok.

    Bare noen tanker herfra :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jepp. Trykk så på ▶.
    Opne db meter og sku volum til du har mellom 75-80db.
    X deretter ut vinduene.
    Trykk må måling, inne på det vinduet sett antall sveip til 1 el 2 sett lengden på sveip til 1m. Tar noe lengre tid å måle, men målingene blir riktigere.

    Mik står å peker rett frem ikkesant sant?
    Skal ta en ny måling når kone og barn har dratt ut. Miken peker rett frem, ikke skjevplassert.


    Den kan godt være at grunnen til at du føler du mangler bass er at de 2 store stående bølgene på 42~ og 84~hz maskerer bort all annen bassinformasjon siden nivået og hvor lenge det henger igjen i rommet er en del høyere enn resten av bassen. Du har i hvertfall ikke for lite bass her. Amplitude er 20db høyere i bunn av bassen i forhold til mellomtone (ca 4 ganger så høyt opplevd volum) nå er øret mindre sensitivt i bassen, så noe heving må en nesten ha om det ikke skal låte tynt.
    Dette er med sofa inntil bakvegg? Eller ut fra vegg? Ser ut som inntil vegg.

    Ser også på GD plottet ditt at det er veldig mye klang oppover i frekvens i mellomtone og diskant. Dette kan også føre til at du opplever lite bass. Siden det er så mye refleksjoner, så vil det fort oppleves veldig lyst/skarpt og dermed maskere bort følelsen av bass selv om du egentlig har mer enn nok.

    Bare noen tanker herfra :)
    Har nok rett i det du sier. Mikrofonen er plassert der hvor jeg har hodet når jeg lener meg tilbake på sofaen. Jeg har plassert 4 puter på ryggen til sofaen for å ta litt av refleksjonene. Jeg kan også prøve å ta en ny måling med å flytte bitte litt på lytteposisjonen. Jeg tror målingen blir bedre da.

    Edit: Ny målepunkt blir da ca en meter fra veggen. Det gamle var ikke mer enn 45 cm fra veggen.

    Edit2: Målingene er tatt med de nye lånte PMC Twenty5 23 høyttalerne. Skal også måle med GX300 etterhvert.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mål i fra sweetspot. Er ikke store poenger å ha god lyd 50cm fremfor sweetspot.
    Ellers så ser mik plassering fin ut siden du har såpass jevn kurve over 10KHz.

    Les innlegget til Thohaug, er mye kloke tanker der.

    GD står for groupe delay. Det viser når i tid dr ulike frekvensene ankommer. Ideelt sett så skal den vere snorrett. Slik at alle frekvenser kommer til øret ditt samtidig. Som Thohaug skriver, så kan det vere dette som gjør at lyden oppfattes som lys. Eller bassfattig. For bass har du egentlig nok av..

    Når du skal tolke grafer oppover i frekvens, så er det bedre å måle hver høyttaler for seg selv.

    Men er bra at du nå er igang. Målinger er et svært godt hjelpemiddel til å finne riktig plassering av høyttalerne og sweetspot. Dvs den plasseringen der dette jobber best med rommet.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Sofaen er veldig dyp, om jeg flytter sweetspotet 45 cm så sitter jeg fortsatt behagelig, men kan ikke lene meg bakover. Om det gir bra respons i frekvensene så kan jeg lytte til musikk uten å lene meg tilbake. Eller lage meg en diy ryggstøtte :)

    Som Thohaug sier er det til tider veldig lyst. Om jeg setter opp noen absornenter på veggen og på taket, vil det gi stort utslag? Kona vil at jeg skal henge spotter i taket, og da kan jeg sette inn absornenter i sammeslengen. Også blir det mulighet for å henge opp atmos høyttalere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En impuls/ETC graf er defekt når begge høyttalerne er målt samtidig. Man må måle høyttalerne hver for seg. Så enten bruke bare impuls eller ETC. I grafen du postet er alt huket av og da ligger de over hverandre. Bare huk av ETC. Men du må altså måle høyttalerne hver for seg og vise ETC for hver høyttaler. ETC viser refleksjonene over schrøder frekvensen i rommet.

    Under 150 Hz så er du mer enn nok nivå. Jeg tror det største problemet er for mye nivå mellom 700-1KHz og peaken rundt 1,5KHz. Dette stikker seg mye ut og kan være ubehagelig. I tillegg er nivået mellom 200-500 Hz litt lavt i forhold til det over og under. Området mellom 700-1KHz og 1,5KHz kan minimeres på flere måter:
    - Høyttalere som her mer uniform respons og enklere løsriver seg fra rommet
    - Bedre plassering. Gjerne prøve å plassere høyttalerne diagonalt i rommet
    - Akustiske tiltak

    Har du subwoofer, kan du tenke at plassering av frontene primært skal gi deg nok nivå over 100 Hz og unngå for mye utstikkende frekvenser oppover i frekvens. Og la plassering av subwoofer være gjeldende for frekvensene under 100 Hz.

    I vannfallet ditt ser man at det veldig mye resonanser i bassen. Det kan også være noe medvirkende til at bassen ikke er så fremtredende selv om det er nok nivå. Når bassen henger lenger igjen i rommet, så blir den lite kontant og hardtslående men mer pløsete og resonant. Uansett er nok for mye nivå oppover i frekvens trolig det aller største problemet. Hevingen over 10KHz er derimot trolig ikke med på gi noe særlig hardhet (med følelse av "luftig" topp), men man vet aldri sikkert. Avhenger av elementet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Riktig det du skriver Orso, men ikke skremme han for mye nå...
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ny måling, med lytteposisjon 90 cm fra veggen. Jeg syns at det ser litt bedre ut enn 45 cm fra veggen.

    Bryston SPL.jpg

    Bryston Waterfall.jpg

    Bryston ETC1.jpg

    Bryston GD.jpg

    Bryston Impuls.jpg

    Bryston 1 24 glatting.jpg


    Siste bilde er med 1/24 glatting.
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Leste litt om Rockfon plater og så noen hadde brukt dem til å bruke som absorbenter på taket. Hvilken frekvens demper dem? Er de platene passende i mitt tilfelle? Eller er det bedre å bruke Rockwool?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer helt an på hvor tykke du kan ha de.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har sett folk bruke 10cm rockfon. Hvor mange cm med rockwool tilsvarer det?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har sett folk bruke 10cm rockfon. Hvor mange cm med rockwool tilsvarer det?
    Det er hvor dypt du ønsker å dempe som bestemmer hvilket materiale som er optimalt. Og hvor dypt du ønsker å dempe kommer helt ambisjonsnivå og hva som er tolerabelt. Det optimale er noe somhar godt med areal og er 20cm dypt.
    Men demping er bedre enn å ikke dempe omtrent uansett. Så det kommer helt an på hva du syntes er akseptabelt. Akustikk gir forresten vanvittig mye lydkvalitet per krone.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    thohaug: Skal prøve meg på akustikk. Kanskje blir jeg hekta og sklir helt ut, hehe. Blir å dempe taket først. Får håpe det gir mye bedre lyd, men de rockfon platene jeg har kjøpt var ikke dyre heller. Skader ikke å prøve.

    vidarje: Jeg har fått klarsignal til å henge opp et svært lyddempende absorbent på bakveggen, men det må være et familie bilde. Får vente yngstemannen blir født så kommer alle med på bildet.

    Det er noen som selger store absorbent på finn, noen som har prøvd den? Er det rockwoll i rammen?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Tror jeg ville dekt til den baksiden også. Pga muligheten for støv.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    carisma: Tenkte du på støv som kommer fra rockwool, eller støv som kommer til rockwool?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn