Savner bass, kan høyttalerplasseringen være årsaken?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    En McIntosh C47 vil kanskje fikse problemet.
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Flytt stereo til største soverom, og rename rommet til "lytterom", case solved.
    lyd er somregel mye bedre i størrelytte rom min mening om det!
    Ok. Jeg støtter det. Men stua di ser vanskelig ut,mmed hensyn til akustikk, refleksjoner, ekko og nivå mellom kanalene.

    Jeg løste problemet mitt med å sette opp en romdeler, dvs jeg så problemet først viste at romdeler var nødvendig.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Flytt stereo til største soverom, og rename rommet til "lytterom", case solved.
    lyd er somregel mye bedre i størrelytte rom min mening om det!
    Ok. Jeg støtter det. Men stua di ser vanskelig ut,mmed hensyn til akustikk, refleksjoner, ekko og nivå mellom kanalene.

    Jeg løste problemet mitt med å sette opp en romdeler, dvs jeg så problemet først viste at romdeler var nødvendig.

    jeg løste mitt med og plugge bassporten igjen !!! funka veldig bra
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hei!

    Sofaen gjør kanskje plasseringsmulighetene færre? En stor rett sofa, med mulighet for puff foran iblant, og en ekstra stol eller to, kan kanskje gjøre plassering enklere. Noen puffer er glimrende bassfeller også, og kan enkelt plasseres i et hjørne mesteparten av tiden. :)

    Lykke til!

    Rune
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det kommer hele tiden inn gode forslag som gir best lyd, men med en 3 åring og enda en som kommer til desember så blir det vanskelig å få det til. Innkjøp av nye møbler blir når ungene blir litt eldre, så slipper de å ødelegge nye møbler.

    Forslaget om romdeler kan vurderes, hvis man kan gjøre romdeleren bærbar.

    Outport: Har C47 tonekontroll? Hvis jeg ikke tar feil så har MC komponenter varmere lydsignatur, og muligens vil det gi mer bass. Men igjen vil det koste langt mer enn det jeg kan bruke på hifi.

    inpain1968: Takk for gode råd. Du har forståelsen for at en familiefar ikke kan herske med resten av familien, hehe.

    Jeg vil takke alle som har skrevet i denne tråden. Midlertidig løsningen min er å sitte nærmere bakveggen, som gir mer bass. Bryston er veldig nøytral og ikke booster det nedre registret. Kan også prøve andre integrerte forsterkere, kanskje vil det dukke opp en som passer høyttalerne og rommet.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen snille sjel i Oslo som har tid og mulighet til å hjelpe meg med å måle litt frekvenser hjemme hos meg? Jeg vil vite hvor ille det er før jeg trår videre.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Grip muligheten Retep er god på måling og finne løsninger som funker:)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hei Retep, takk for at du tilbyr hjelp. Men du bor et stykke unna, vil ikke skape for mye bry for deg. Men om du skal til Oslo i nærmeste fremtid, så ønsker jeg deg velkommen ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Definitivt et case for PMC, den stua der..Kanskje Twenty5 23..Og få Morten til å beregne litt samtidig, du..
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Skal få besøk av Morten til lørdag, og fikk låne et par Twenty5 23. Får se om 23 kan gjøre noe magisk hjemme hos meg. Jeg har stor tro på ATL som skyter bassen mot lytteposisjonen, istedenfor å spre seg overalt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Regn med ca en halvtime, så .. De var det vi brukte her hos meg..
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    30 minutter er nok til å ta noen generelle målinger og komme med litt tips :) så det høres ut som en fornuftig tidsramme om det kun er måling av rommet man er ute etter.

    Noe jeg ofte ser når jeg har vært ute å kalibrert er at mange har ofte bra fokus på høyttalerplassering, men ofrer ofte lite tanker ang hvor lytteposisjon står. Jeg vill si at plassering av lytteposisjon er viktigere enn høyttalerposisisjon på prioriteringslisten. Det er plassering av lytteposisjon som bestemmer hvilke problemer du får som følge av rommets geometriske natur. Det er også disse problemene det er vanskeligst å gjøre noe med. Om lytteposisjon er plassert i en gigantisk null i bassen som følge av rommets lengde / bredde/ høyde, så har man et veldig dårlig utgangspunkt, satt på spissen. Da vil valg av høyttalere og hvor de står ha lite betydning. Du vil mangle bass uansett. Om man ikke supplerer med kompliserte subwoofer oppsett.

    Edit: klassisk eksempel på dette er folk som er ganske nøysommelige på høyttalerposisisjon for å få optimalt perspektiv, men sofa står inntil bakvegg. Da blir det i 95% av tilfellene romlebass deluxe uansett. Fordi lytteposisjon er plassert et sted der det er store oppsamlinger av stående bølger og resonanser.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Thohaug: Full kontroll på alle parametre her, iallefall.. Ingen fare med det. Merk: Jeg hadde forska godt på både sweetspot og alt annet selv før det endelige resultatet.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Thohaug: Full kontroll på alle parametre her, iallefall.. Ingen fare med det. Merk: Jeg hadde forska godt på både sweetspot og alt annet selv før det endelige resultatet.
    Selvsagt :) tviler ikke! Var mer ment som en generell kommentar og en feil som er lettå gjøre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Thohaug: Veldig lett- og sannsynlig allerede begått hos Sammy..hrhr--:rolleyes: KISS-filosofi. er nøkkelen her, Sam.. Enkelt system, få komromisser, bedre resultater og - kanskje- cash tilovers...
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tror neppe det blir cash tilovers hvis jeg kjøper twenty5 24. Om 23 ikke har tegn til boomy bass så er 24 meget aktuell. Har lest at 24 er den som har forbedret seg mest i forhold til de andre i twenty5 serien.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jo, Sammy, det er sant. Men 80 prosent av driftseffekten går til å drive BASS. Og det er bedre å krympe størrelsen på høyttalerne hvis det omgår bassproblemer du har med større høyttalere i samme rom. GX300 er ikke liten , men PMC holder en høyere klasse. Du vil da få en bedre utnyttelse av den bass som er, samt kanskje oppdage at suben maskerte mer enn godt var. Transmisjonslinjer er ofte magiske i vanskelige rom som ditt. Enter PMC. Dessuten vil forsterkeren din ha en lettere jobb jo mindre de er. Bla fordi du har færre elementer og mer igjen av reservene i forsyninga. Heller en mindre oversetter på stor, strømsterk, raffinert integrert enn en for stor høyttaler på samme forsterker og driftsproblemer som resultat. Motoren skal stå i forhold til bilen, og omvendt. Det eneste du KAN tape litt på da er reinspikka volum, fordi en større høyttaler nødvendigvis er noen dB mer følsom enn en mindre i samme serie. Det må den være for å kunne funke OK på små integrerte- Nå sier ikke jeg at B135 er liten, men det er større sjanse for drifts-, akustikk- og kontrollproblemer jo større høyttaleren er. Diskuter det med Morten, han vil vise deg. Riktig høyttaler fra PMC der, så trenger du ikke suben mer.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg pleier ikke å bruke sub når jeg hører på musikk. Den bruker nesten kun til film.

    Har sett litt på bruktmarkedet og for prisen av PMC Twenty5 24 kan kan også få kjøpt Dali Epicon 6. Jeg har siklet på dem siden lansering, men har ikke hatt råd til dem. Men bruktprisene ser ganske fine ut nå. Med Epicon 6 vil jeg nok ha litt av det samme bassproblemet, men så fine høyttalere skal man lete lenge etter.

    Vi får se om Twenty5 23 klarer å få meg til å glemme Epicon 6 helt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Hvorfor bruker du ikke sub til musikk?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Er noob og klarer ikke å integrere den skikkelig. Var greit da jeg hadde Parasound Hint som hadde delefrekvensen innstillinger. De andre forsterkerne var det ikke like enkelt. Også er det med plassering av suben, blir ikke optimalt hvis man skal tilfredsstille alle.

    Men med umik1 til helgen kan jeg utforske litt på romakustikken. Kommer garantert til å gå meg vill i jungelen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Neida, dem finner du i Twenty5 24.. Daliene er like følsomme på plassering som Monitor. Alt det der kommer du til å skjønne over helga.. Dessuten matcher ikke Dali med Bryston.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har ikke solgt min Peachtree Grand Integrated enda. Vet ikke hvordan de spiller sammen med Dali, men nok watt har den.

    Men først blir det PMC.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Den Peachtree-saken ryker ut når du oppdager hva B135 gjør med PMC...Canadieren blir i mange år til..
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Peachtree er også canadisk. Det er den jeg har vært mest fornøyd med av alle forsterkere jeg har prøvd. Eller matchet best med gx300 bortsett fra Audia Flight forsterkeren.

    Blir spennende å se om jeg liker lyden til Bryston og PMC. Aldri hatt den kombinasjonen før.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Du har noe å glede deg til..Som sagt, ikke pga mengde bass, men heller håndtering av det totale frekvensområde. Og mest sannsynlig også en relativt sømløs integrering i tydelig vanskelige omgivelser..Disse her har helt andre fokuspunkter enn du nok er vant med. En NOGET mer balansert lyd..
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hmm.

    Svarene i denne tråden er alle "rettvinklede" og praktiske. Flott hvordan folk er hjelpsomme.

    Men hva med å tenke litt "utenfor boksen". Sannsynligvis får du bedre lyd med en av disse
    to forslagene - som ikke får en "bassfelle" plassert bak en av høyttalerne. Ok, kanskje litt
    mer upraktisk med en lyttestol midt i rommet (snarere enn å bruke sofaen) men går du for
    en lett bevegelig stol behøver det ikke bety så store anstrengelser hver gang du skal lytte
    seriøst. Om TVen kan vris er løsningen også "god nok" om flere vil se film fra sofaen. Gir
    også muligheten for en hjørnebasert subwoofer (under/bak TVen).

    Leilighet22.jpg



    Leilighet33.jpg


    mvh
    Gunnar Brekke
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Gunnar: Veldig gode forslag du har kommet med. Med disse løsningene er det fortsatt god gulvplass for lek. Men om man skal titte på en film, blir det vanskelig å få plass til familien. Hvis man ikke har en lett flyttbar sofa som kan flyttes på etter ønske.

    Har fått et par PMC Twenty5 23 på test, og jeg syns de gir meget bra bass i lytteposisjonen. Mulig nye høyttalere kan være løsningen på alt. Det lover bra så langt :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Prøv dem, du...Og gå for den av de to aktuelle du selv syns passer best..Du kan vente deg en og annen overraskelse de dagene du har dem inne. Sterkt vanedannende, altså...
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    image.jpg


    Det er den første gangen jeg prøver meg på REW. Mulig jeg har gjort gale innstillinger, men det ser iallfall sånn ut. Hva ser dere guru'er? Målingen er gjort uten sub.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    take2.jpg


    Ny måling, den ser litt bedre ut. Mulig jeg rota det bort i første målingen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vis hele frekvensresponsen og med høyttalerne målt hver for seg. Og bruk gjerne 1/24 glatting.
    Ser man ikke hele frekvensgangen, så er det vanskelig å si noe om bassen da den må tolkes i forhold til mellomtone og diskant.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er helt noob på dette her. Hvordan viser man hele frekvensresponsen? Skal bruke kvelden til å lese litt om REW så prøver jeg på nytt, hehe.
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Trykk på "all spl" så bør alt vises. Evt. 20-20000 knappen nede til høyre. Glatting finner du på tannhjulet oppe til høyre.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    1 24 glatting.jpg


    Sånn, er målt med begge høyttalerne tidligere idag. Må vente til imorgen for å måle en og en.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Ja det kan vel ikke mangle på bass nå?
    Det hadde sikkert vært flott å gjort noe med de toppene i bassen, men jeg vet ikke om det blir helt enkelt.

    Ellers ser målingen fin ut, legg ut et vannfallsdiagram også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn