Rom-akustikk og måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Det er jo et interessant tema i seg selv. Ved noen tilfeller kan vi skille ekstremt mellom toner som ligger svært tett på hverandre. Ved praktiske tester har jeg klart over 20 toner pr halvnote rundt 1500Hz. Det er jo Langt høyere enn hva teorien tilsier. Ved 50Hz hører jeg imidlertid ikke så veldig mye mer enn forskjeller på 1Hz. Da er vi nede i omkring 3 toner pr halvnote. Det er ingen tvil om at dette varierer. Det finnes også artikler om hvordan dette varierer fra person til person, og hvordan visse hørselsskader kan medføre ulike variasjoner i evnen til å skille toner.

    Her kan man leke seg litt med dette selv: Online Tone Generator - generate pure tones of any frequency

    Men som du sier, dette er ikke så voldsomt relevant for romakustikk og romkorreksjon.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt til siden vi først er inne på det. Det vanlige er å teste ved frekvensene 200hz og 1000hz og da ligger hørbarhetstersklene rundt 1hz ved 200hz og 0.5hz ved 1000hz. Ved oktaven 1000-2000hz tilsvarer dette ca 250 toner, men ved oktaven 200-400hz da mye mindre. Dette varierer ganske mye fra person til person som du sier og faktisk også om man hører opp eller ned. Hjalp til på et prosjekt hvor vi testet dette ved NTNU i fjor der det deltok over 100 testpersoner. :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Hva mener du med 0,5Hz? 250 toner fra 1000 til 2000Hz tilsvarer en oppløsning på 4Hz. Det stemmer ganske bra med det jeg har erfart.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Med 250 mente jeg cirka antall ulike toner man er i stand til å høre på et sprang av en heltone. 1000hz til 1000,5hz til 1001hz til 1001,5hz osv... 0.5hz er oppløsningen ved 1000hz.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det tok litt tid dette. Hadde softwareproblemer for å se enkeltresultater i prosjektet.

    Grafen under viser hvordan de tre gruppene gjorde det i gjennomsnitt i fire forsøk ved 1000hz. Man ser tydelig at disse egenskapene varierer fra gruppe til gruppe og person til person. Man ser også at gruppe 1 stoppet progresjonen i resultatet etter forsøk 3, mens gruppe 2 bedret resultatene for hvert forsøk.

    Vi hadde enkeltresultater nærmere 0,2 hz, men tre forsøk er for lite til å kunne slå fast at dette ikke bare var flaks. Jeg er selv ganske sikker på at jeg ikke hadde flaks, men faktisk hørte opp eller ned.

    Som beste resultat er man helt sikker på etter denne testen er oppløsning på bedre enn 0.9hz, men 4hz er nok litt høyt som snitt.

    DLF.png

    Beklager off topic. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det dere kan ha funnet muligens også kan ha sammenheng med at hørselen vår virker trinnvis. Det er en antakelse fra min side, men se for deg at hørselen fungerer slik at man hører for eksempel 997,2 til 999,9Hz som en og samme tone. Om man så øker til 1000,0 så oppfatter man kanskje den overgangen langt tydeligere enn overgangen fra 999,8 til 999,9.

    Siden jeg har såpass lite detaljer om gjennomføringen av testen er det både mulig og umulig at det kan være en forklaring.


    Hva med trådstarter, har du kommet noe videre?
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Jeg tror det dere kan ha funnet muligens også kan ha sammenheng med at hørselen vår virker trinnvis. Det er en antakelse fra min side, men se for deg at hørselen fungerer slik at man hører for eksempel 997,2 til 999,9Hz som en og samme tone. Om man så øker til 1000,0 så oppfatter man kanskje den overgangen langt tydeligere enn overgangen fra 999,8 til 999,9.

    Siden jeg har såpass lite detaljer om gjennomføringen av testen er det både mulig og umulig at det kan være en forklaring.


    Hva med trådstarter, har du kommet noe videre?
    Hei!
    Har vært litt lite aktivitet på meg i de siste dagene fordi jeg har vært bortreist :) Men jeg måler og ordner! :) Prøver å bli litt kjent med utstyret, før det sikkert kommer en haug med rare spørsmål.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    God kveld :)

    Da har jeg fått satt opp veggen i stua som jeg snakket om tidligere, tok for morroskyld en måling før og etter vegg for å se forskjellen.

    Uten vegg:
    L+R 090417.jpg


    Med vegg:
    L+R 200417NYVEGG.jpg


    Skal utforske litt flytting av høytallere til helgen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Det ble i hvertfall veldig god symmetri på målingene.

    Jeg synes du burde legge ut et bilde av oppsettet. Det var jo ikke noe hva som helst du hadde stående liksom.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Det ble i hvertfall veldig god symmetri på målingene.

    Jeg synes du burde legge ut et bilde av oppsettet. Det var jo ikke noe hva som helst du hadde stående liksom.
    Takk for besøket snickers! Mye nyttig informasjon du kom med :) Spennende tema å stupe inn i, men kjenner jeg må bruke litt tid på å forstå det, selv om det er sikkert er kun en liten del jeg har begynt å begi meg ut på. Blir nok en del prøving og feiling fremover. :) La ut ett par bilder på galleriet.
    Har også startet med å se på innspillingen av foredraget ditt.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Puh! Nå har jeg flytta høytallere, å målt i frekvenser i hele helga, sikkelig helgetrim :) Har jobbet med å få så best utgangspunkt jeg kan før jeg starter med tiltak på rommet. Føler selv at jeg har funnet den beste plasseringen så langt. Har hatt fokus på å få ned toppen ved 550-750 hz (vises på målingen i forrige innlegg) som en av tinga Snickers anbefalte meg, samtidig som å få opp 50-60 hz område litt, men det hjalp jo betraktelig etter veggoppsetting. Burde nok vært mer opp i dette området men da må jeg vel muligens bite i det sure eple å gå til innkjøp av eksterne subbere? Synes at jeg har fått til dette greit uten bekostning av så mange andre områder. Den likesidede trekanten min går litt i oppløsning nå, nå er det smalere mellom ht enn det er fra sweetspot til ht. Men så lenge lydenopplevelsen er til det positive får det gå :) Legger ved siste måling som ble gjort.
    L+R:
    L+R 230417.jpg

    Begge:
    L+R 230417 both.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    lag måling bare opp til 500Hz.
    Det er der problemområdet er.
    Legg ut vannfallmålinger også, da ser du hvor mye etterslep du har.
    Er jo en del dype daler her som nesten blir borte. Fra 50 til 130/50 Hz. Der burde det hvert løftet en del.
    Men veldig gøy når folk begynner å ta dette på alvor. er vell en 10 15 db som mangler i den dalen.
    Ja det er mye trim i å drive med akustikk:)
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    lag måling bare opp til 500Hz.
    Det er der problemområdet er.
    Legg ut vannfallmålinger også, da ser du hvor mye etterslep du har.
    Er jo en del dype daler her som nesten blir borte. Fra 50 til 130/50 Hz. Der burde det hvert løftet en del.
    Men veldig gøy når folk begynner å ta dette på alvor. er vell en 10 15 db som mangler i den dalen.
    Ja det er mye trim i å drive med akustikk:)
    Takk for det Steinost, jeg avsluttet den ved 1000 hz i og med at 600-800 hz også har vært ett problem område.
    Kjørte også ett sveip med mikrofon i hals høyde (ca 10-15 cm lavere) da kom 60-90 hz opp litt, det er den rød streken.
    Legger også med vannfall.
    VANNFALL 240417.jpg

    ORE VD BRYST 240417.jpg
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Hvordan ville det blitt hvis man dempet 100-200hz og 600hz toppen? Ville det blitt tamt?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du EQ så er det bare å teste. Du mister ca 8db headroom. Men har du krefter så er det bare å kjøre på.

    Uten å dempe området 30-40hz så kan det oppleves litt tungt. Kommer an på hvordan du liker lyden.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    God kveld!

    Sikkert noen som har spurt om dette mange ganger før, men hva er GD i rew for noe? Legger med to eksempler på målinger i GD, hva sier de forskjellige resultatene?
    gd 1.jpg

    gd2.jpg
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    GD = Group Delay = Den deriverte av fasen som funksjon av frekvens. dphi/df
    Kan du utdype det litt mer? Forstår fortsatt ikke:confused:

    Feks. på den grønne målingen er det en topp på ca 90 hz, og ikke på den rød. Prøver å finne ut hvorfor..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Klarer du ikke å flytte deg ut av bassproblemene?
    Du skulle fått tillatelse til å fjerne veggene å flytte døra;)
    Da hadde du hatt langt flere muligheter til å få det til, tror jeg.
    Da kunne du tatt å flyttet godstolen dit det låt best, men slik er det jo når man skal ha ting i stua.
    Det er jo flere som skal oppholde seg der.
    Jeg har ca 3 meter til bakveggen, men sitter ganske nære høyttalerne.
    Men jeg er så heldig å ha eget rom.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Aha! Da forstår jeg litt mer, takk alle sammen :) Joda stein ost, jeg er snekker og er bedre på å ta ned og sette opp vegger enn å måle akustikk i rew ;) Så det er ikke noe problem! Har flytta rundt i snart alle kriker å kroker nå, og prøvd de fleste løsninger. Men ender opp på samme vegg som jeg startet, der låter det best. Er vel mer at jeg prøver å forstå hva jeg måler og hvorfor. Så føler vel at plasseringer er landet og nå jobber jeg med tiltak. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En frekensmåling skal være så jevn som mulig hels innenfor noen få db.
    Alle fjell og dype daler bør vekk. En jevn stigning nedover er nesten i de fleste tilfeller det de fleste liker.
    Stil alt inn i REW så du kun måler fra 20 til 500hz.
    Det er her man har problemer.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du må også stille vannfalviduet så det dekker hele vinduet fra 20 til 500 hz.
    ligger oppe på høyre side. Husker ikke hva knappen heter, let og finn prinsippet;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Limits heter det left og right
    Venstre og høyre av bilde.
    Left på 15 hz og right på 500 eller mindre, eller etter ønske.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    demo 2.jpg

    Med annen frekvens aksel ser det helt annerledes ut. Dette er samme måling.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Takk for gode tips steinost, skal prøve det ut litt neste gang jeg skal måle litt! :)
    Hvilken glatting har du brukt her?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke så ille som man skulle tro.
    Ligger på over 200.
    Må oppleves for å få innblikk i hvordan det er.
    Har aldri hat så bra lyd som nå. Ønsker å fjerne den siste i bassen også.
    Da blir det rimelig tørt med trøkk;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn