Rom-akustikk og måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    God kveld!

    Etter litt flytting hit å dit, er jeg kommet frem til at dette er det beste jeg klarer. Men synes det er litt mye bass i bunn ennå. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å redusere dette?

    27102017.jpg


    gd27102017.jpg
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Noen som har har eller testet bassfelle som kan tunes fra Vicoustic?

    image.jpeg
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Mulig du sier noe om det tidligere i tråden, men om du bare trenger en liten justering av bassen, kan du ikke teste med litt lett PEQ romkorreksjon?
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Hei!
    Håpet på å rette opp uten elektronisk hjelp, kun plassering og akustiske tiltak. Litt for at jeg synes det er morro å teste ut forskjellige akustikk matrialer/tiltak å få det til manuelt. Og at man lærer og får noe ut av all testingen. Er fersk i gamet :) Og har bare forsterker og spiller. Men har klart å flytte høytallere til der jeg fikk det til det bedre, men da blir lydbildet så lite og udymanisk som også er en viktig sak i musikkens verden synes jeg. Er ikke alt som kan måles :)
     
    Sist redigert:

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Nei, helt enig, jeg gikk bort fra en Dirac-løsning selv, fordi det fjernet noe fra musikken, selv om målingene ser bedre ut.

    SPL-grafen min er nå egentlig veldig lik din. Men noen styggere dipper. Tiltak hos meg er lett korreksjon med Roomperfect for å ta en veldig høy peak rundt 60.

    Jeg har også behandlet førsterefleksjon på vegg bak lytteposisjon. Dette ga en veldig merkbar effekt i lyden (særlig mindre klang), men det ga nesten ingen utslag på SPL grafen. På impuls og waterfall målingene er det tydeligere at det skjer noe bra...

    I forhold til passiv behandling av for mye bass snakket jeg litt meg GIK Acoustics om dette, og de anbefalte meg å ikke prøve en gang, fordi nødvendig behandlet areal for å få tatt unna peakene var så høyt. Så i et så lite rom som jeg har var det ikke praktisk gjennomførbart.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Alt som har med frekvenser i audioområdet kan med sikkerhet måles. Det bør nødvendigvis måles det som skal lagres.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette rommet ikke er gjort noe ned, så er jo ikke dette veldig galt utgangspunkt.
    Men du har en del etterklang i bassen.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Hvis dette rommet ikke er gjort noe ned, så er jo ikke dette veldig galt utgangspunkt.
    Men du har en del etterklang i bassen.
    Nei har ikke gjort noen tiltak ennå for dette, har kun satt inn noen bokhyller og litt mer møbler. Og testet noen paneler høyere i frekvens bare, samt plasseringer. Så synes jeg det er litt mye bass i bunn, den blir litt dominerene. Hvis jeg demper sub så blir det ett stort krater fra 60-120 hz mener jeg det var, høres ikke bra ut og ser på måling at det ikke er bra. Så håpet det var ett akustisk tiltak jeg kunne gjort for og dempet mest i bunn. Har sett litt på disse bass feller fra vicoustic som kan tunes.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Det hjelper seg og det jeg har merket med ringer er nok støygulv. Du kan godt løfte bunnivået i vannfallet opp 20-25 db
    Ser forøvrig meget bra ut dette:)
    vannfall 100.jpg
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Det hjelper seg og det jeg har merket med ringer er nok støygulv. Du kan godt løfte bunnivået i vannfallet opp 20-25 db
    Ser forøvrig meget bra ut dette:)
    Vis vedlegget 464482
    Det var bra det ikke var håpløst utgangspunkt :) Men støygulv mener du at det er rommet som lager uønskede topper som kan tunes vekk med f.eks bassfeller?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du får ned etterklangen i rommet, (stående bølger)
    Prøv men en slik felle som jeg har laget, men i vanlig stue er jo dette en utfordring.
    Men kan du ta enten front eller bakveggen på denne måten så vil det gi gode resultater.
    Du har jo over 80 cm å ta av på frontveggen.
    Ht kan stå inne i fella. Men som sagt så er jo dette et stort inngrep i stuen.
    Knaus isolasjonen koster jo ikke all verden, og er en av de bedre til dette formålet.
    Ser ut til att du trenger ca 80 plater a 10cm.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Takk for svar steinost, skal se/teste ut litt forskjellige løsninger!

    Du får ned etterklangen i rommet, (stående bølger)
    Prøv men en slik felle som jeg har laget, men i vanlig stue er jo dette en utfordring.
    Men kan du ta enten front eller bakveggen på denne måten så vil det gi gode resultater.
    Du har jo over 80 cm å ta av på frontveggen.
    Ht kan stå inne i fella. Men som sagt så er jo dette et stort inngrep i stuen.
    Knaus isolasjonen koster jo ikke all verden, og er en av de bedre til dette formålet.
    Ser ut til att du trenger ca 80 plater a 10cm.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Hvordan kan jeg måle meg frem til første refleksjoner i rew? Jeg går inn på impulse og ser sjekker peaken som er utstående fra de andre, men stemmer dette eller må jeg stille inn noe annet? Kan det være så enkelt?

    maalingtid.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det skal være så enkelt ja, den flaten som gir 2,77m lengre for lyden å gå enn direktelyden skal gi den toppen du har markert.
    Den er temmelig høy og sikkert godt hørbar, du har jo en del andre refleksjoner der også som sikkert er forstyrrende.
    Du kan prøve å dempe den mistenkte flaten med en sofapute eller lignende for å se om toppen forandrer seg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husk å måle en kanal når du skal ut på refleksjons jakt.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Kult! Ja da skal jeg leite litt! Skal bruke en og en kanal Retep:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn