Rom-akustikk og måling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En jevn stigning fra 120-150hz og nedover er å foretrekke. Her kommer smak inn. Min ser slik ut.

    SUBBER DIAGONALT.jpg


    Smak og behag spiller stor rolle her. Men også lyttevolum. Jo høyere du spiller dess mindre stigning nedover trenger man.
     

    Juwel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Fint, da har jeg en pekepinn :) Ja ser at dette er en stor verden å gå ut i, men det er riktig spennende også. Særlig når det gir resultater (som jeg håper blir til det bedre etterhvert!)
    Skal høre på musikk også! ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Viser hele veien Orso. 15hz til 15KHz

    Men se på den uglattet utgaven.
    Uansett. Jeg har en del tiltak, men har fjernet ganske mye også. Er kun en glad amatør som skrur lyden slik jeg ønsker.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ah, du viser linær graf. Hvorfor gjør du det?

    Edit: Rettet til fra logaritmisk til linær. Blandet disse.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fordi jeg synes den korresponderer bedre med hva jeg hører.

    Men ikke la oss skremme juwel her nå.

    Han lurte på om han skulle finne plassering med den jevneste kurven i bassen. Grønn graf viser min smak og er kun for mitt bruk. Er slettes ikke sikkert det er riktig for trådstarter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja det hadde du ja, tittet innom siden din nå :)
    Står mye i tråden min. Både morsomme ting. Og mye nyttig når det kommer til målinger. Men jeg er ingen ekspert, deler dog gjerne inntrykk om det er noe du skulle lure på. Henger mye her på sentralen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Nope.
    Rett frem i ørehøyde. Og så må du laste inn kalibreringsfilen til mikrofonen din.
    Hmm jeg leste at REW &Umic anbefaler at MIC står rett opp dvs verikalt og med 90degree calibrated file,,,
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Nope.
    Rett frem i ørehøyde. Og så må du laste inn kalibreringsfilen til mikrofonen din.
    Hmm jeg leste at REW &Umic anbefaler at MIC står rett opp dvs verikalt og med 90degree calibrated file,,,
    Det er riktig det Retep sier når det er ett stereo setup. UMIC skal peke mot høttalerene.

    https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

    Which calibration file should I use and where to point the UMIK-1?
    We provide two calibration files to be used depending on your application.

    - For stereo system (e.g. 2ch dirac live, single speaker measurement), use the 0deg file and point the UMIK-1 at the speakers
    - For multichannel system (E.g. 5.1/7.1) or a surround application where multiple speakers are spreadout around the room, use the 90deg file and point the UMIK-1 at the ceiling.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Fyttigrisen Retep jeg blir småkvalm av å se på målingene dine.
    Tror det er samme effekt som man får når man har vært lenge på båt, og så får fast grunn under føttene.
    Jeg er blitt så vant til mine målinger som ser mer ut som posterbilder til 'The Perfect storm'.
    Men hvorfor er det så mye børster nedover i frekvens? Slik blir ikke mine uglattede målinger, som sett her.

    perfect storm.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trykk på "Freq. Axis" knappen oppe til høyre ved siden av "Scrollbars" E.H., så vil grafen viser på samme måte som Retep la ut. Det er linær visning.
    Men det er ingen god måte å vise hva som skjer nedover i frekvens på.

    Edit: Rettet fra logaritmisk til linær da jeg blandet disse.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Nope.
    Rett frem i ørehøyde. Og så må du laste inn kalibreringsfilen til mikrofonen din.
    Hmm jeg leste at REW &Umic anbefaler at MIC står rett opp dvs verikalt og med 90degree calibrated file,,,
    Det er riktig det Retep sier når det er ett stereo setup. UMIC skal peke mot høttalerene.

    https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

    Which calibration file should I use and where to point the UMIK-1?
    We provide two calibration files to be used depending on your application.

    - For stereo system (e.g. 2ch dirac live, single speaker measurement), use the 0deg file and point the UMIK-1 at the speakers
    - For multichannel system (E.g. 5.1/7.1) or a surround application where multiple speakers are spreadout around the room, use the 90deg file and point the UMIK-1 at the ceiling.
    Takk , ser det nå men med stereo spiller man jo med TO høyttalere og måling med TO er ikke egentlig bekrevet her, får prøve begge og se hva som skjer..
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg foretrekker å bruke lineærmåling her hos meg. Og jeg liker mer heving i bassen enn retep :)

    Her er en litt eldre måling fra mitt gamle oppsett.
    Frekvensrespons begge høyttalere uglattet.jpg


    Waterfall.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Med forbehold om at det er veldig sent, grafene til Retep er da i høyeste grad linjære langs frekvensaksen. Langs nivåaksen er de selvsagt logaritmiske til akustisk effekt da man bruker dB linjært. Imidlertid går jeg ut fra at det er frekvensaksen dere snakker om.

    EH har en logaritmisk X-akse, og det har Thohaug også.

    Retep, det du ser på dine grafer er hhv ca 20Hz til 100Hz og ca 1kHz til 15kHz.

    Normalt synes jeg det er dårlig samsvar mellom det vi hører og det vi kan lese ut av en linjær graf (slik du har Retep). Dette skyldes at en peak eller dip med en gitt Q ved 100Hz vil være 10 ganger så bred som en peak eller dip med samme Q ved 1kHz. Normalt samsvarer Q bedre med opplevd resonasstyrke enn faktisk frekvensbredde.

    Juwel:
    Du har begitt deg ut på noe som trolig er veldig mye mindre intuitivt og sort-hvitt enn det du kanskje håpet på. Når det er sagt er jeg personlig glad for hver person som tør. Det er ufattelig lærerikt med en tilsvarende bratt lærignskurve.

    Jeg messet en del om målinger her: https://www.youtube.com/playlist?list=PLejhDTFDzVKvg87Q1plXJstQfR-fTpe92

    Hvor i fylket bor du forresten?

    Jeg skummet raskt gjennom tråden... har du skrevet noe om hva du har av utstyr? Litt bilder er også ofte et ganske informativt tillegg til plantegningen. Noen ser for seg at du illustrerer en betongbunkers. Andre ser for seg et 100 år gammelt trehus. Andre igjen ser for seg et hus med nakne gipsvegger på metallstendere og ikke et eneste innslag av tekstil så langt øyet rekker. Å begynne å måle uten noen form for ide om hvordan dette ser ut forsterker en del av utfordringene ganske betydelig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Med forbehold om at det er veldig sent, grafene til Retep er da i høyeste grad linjære langs frekvensaksen. Langs nivåaksen er de selvsagt logaritmiske til akustisk effekt da man bruker dB linjært. Imidlertid går jeg ut fra at det er frekvensaksen dere snakker om.

    EH har en logaritmisk X-akse, og det har Thohaug også.

    Retep, det du ser på dine grafer er hhv ca 20Hz til 100Hz og ca 1kHz til 15kHz.

    Normalt synes jeg det er dårlig samsvar mellom det vi hører og det vi kan lese ut av en linjær graf (slik du har Retep). Dette skyldes at en peak eller dip med en gitt Q ved 100Hz vil være 10 ganger så bred som en peak eller dip med samme Q ved 1kHz. Normalt samsvarer Q bedre med opplevd resonasstyrke enn faktisk frekvensbredde.

    Juwel:
    Du har begitt deg ut på noe som trolig er veldig mye mindre intuitivt og sort-hvitt enn det du kanskje håpet på. Når det er sagt er jeg personlig glad for hver person som tør. Det er ufattelig lærerikt med en tilsvarende bratt lærignskurve.

    Jeg messet en del om målinger her: https://www.youtube.com/playlist?list=PLejhDTFDzVKvg87Q1plXJstQfR-fTpe92

    Hvor i fylket bor du forresten?

    Jeg skummet raskt gjennom tråden... har du skrevet noe om hva du har av utstyr? Litt bilder er også ofte et ganske informativt tillegg til plantegningen. Noen ser for seg at du illustrerer en betongbunkers. Andre ser for seg et 100 år gammelt trehus. Andre igjen ser for seg et hus med nakne gipsvegger på metallstendere og ikke et eneste innslag av tekstil så langt øyet rekker. Å begynne å måle uten noen form for ide om hvordan dette ser ut forsterker en del av utfordringene ganske betydelig.
    Ser nå at det er på tide å sove ja. Hjernen har sovnet for lengst tydeligvis xD
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Ser at psychoacoustic glattin g er brukt. Har ikke sett den funksjonen før, hvor finner man den .Jeg har bare brukt 1/12 og 1/6 oktav glatting som Stereophile bruker. Har ikke tilgang til REW her, Kan noen legge ut en sammenligning mellom psycho glatting og annet? Innbiller meg at 1:/12 dels glatting kan være bedre sammenligningsgrunnlag da psyko kanskje er noe ala A-veiing som jo er misvisende i forhold til det "korrekte"?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser at psychoacoustic glattin g er brukt. Har ikke sett den funksjonen før, hvor finner man den .Jeg har bare brukt 1/12 og 1/6 oktav glatting som Stereophile bruker. Har ikke tilgang til REW her, Kan noen legge ut en sammenligning mellom psycho glatting og annet? Innbiller meg at 1:/12 dels glatting kan være bedre sammenligningsgrunnlag da psyko kanskje er noe ala A-veiing som jo er misvisende i forhold til det "korrekte"?
    Du finner alle glattingene under "Graph" i menyen. Du kan også bruke hurtigtaster.

    Fra REW menyen:
    Psychoacoustic smoothing uses 1/3 octave below 100Hz, 1/6 octave above 1 kHz and varies from 1/3 octave to 1/6 octave between 100 Hz and 1 kHz. It also applies more weighting to peaks by using a cubic mean (cube root of the average of the cubed values) to produce a plot that more closely corresponds to the perceived frequency response.
    Variable smoothing applies no smoothing below 100 Hz, 1/3 octave above 10 kHz and varies between 1/48 and 1/3 octave from 100 Hz to 10 kHz.
    Variabel glatting er den REW anbefaler til bruk av EQ, men det stemmer egentlig ikke godt med hvordan vi hører frekvenser. Vi hører høyere frekvenser med mindre glatting og lavere frekvenser med mer glatting. Ca. 1/20 glatting i de høyeste frekvensene. Så faller dette gradvis nedover i frekvens og når man kommer langt nok ned i frekvens, så tilsvarer hørselen nærmere 1/1 glatting.

    EBR glatting ser derimot ut til å stemme noe bedre med hvordan vi hører, men jeg tror det burde vært enda mindre glatting oppover i frekvens.
    ERB smoothing uses a variable smoothing bandwidth that corresponds to the ear's Equivalent Rectangular Bandwidth, which is (107.77f + 24.673) Hz, where f is in kHz. At low frequencies this gives heavy smoothing, about 1 octave at 50Hz, 1/2 octave at 100 Hz, 1/3 octave at 200 Hz then levelling out to approximately 1/6 octave above 1 kHz.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Psychoacoustic smoothing uses 1/3 octave below 100Hz, 1/6 octave above 1 kHz and varies from 1/3 octave to 1/6 octave between 100 Hz and 1 kHz. It also applies more weighting to peaks by using a cubic mean (cube root of the average of the cubed values) to produce a plot that more closely corresponds to the perceived frequency response. ERB smoothing uses a variable smoothing bandwidth that corresponds to the ear's Equivalent Rectangular Bandwidth, which is (107.77f + 24.673) Hz, where f is in kHz. At low frequencies this gives heavy smoothing, about 1 octave at 50Hz, 1/2 octave at 100 Hz, 1/3 octave at 200 Hz then levelling out to approximately 1/6 octave above 1 kHz.

    Hentet fra REW

    Kan legge ut samme måling med ulike Smoothinger senere idag.

    Jeg forteller kun hva som fungerer best for meg og mitt rom. Ingen fasit.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forteller kun hva som fungerer best for meg og mitt rom. Ingen fasit.
    Når man skal jobbe med plassering, så er det jo vesentlig å se responsen og resultatet tydelig. Det gjør ikke den grafen som du viste hvor vinduet mellom 15 Hz og 2KHz er bittelite og alt presset sammen. Så dette er ikke visning jeg vil anbefale til noen som skal jobbe med plassering og akustikk.

    Når man skal bruke EQ er det derimot vesentlig å bruke det slik hørselen opplever lyden. Det betyr f.eks at man ikke bør gå inn å EQe peaker med veldig høy Q. I tillegg er det viktig å vite hva som er årsaken til ujevnheten i responsen før man bruker EQ. Områder som ikke er minimum fase er sjelden fornuftig å EQe.

    Ellers var jeg usikker på hva som het logaritmisk og linær akse, men regner med Snickers har rett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå spurte trådstarter om heving i bassen. Grønn kurve. De røde var kun for å vise videre oppover. Er mange som sverger til feks -5db ved 10kHz. Jeg gjør ikke det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om jeg oppfatter innlegget ditt over her Orso riktig så sier du at man skal måle med en type graf og Eqe med en annen type graf. Hvorfor?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om jeg oppfatter innlegget ditt over her Orso riktig så sier du at man skal måle med en type graf og Eqe med en annen type graf. Hvorfor?
    Fordi det er lettere og mer oversiktlig å se bassen når du skal plassere. Men eq må behandles slik ørene oppfatter lyden, ikke hva som er mest oversiktlig å se på :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og bare for å legge til. Jeg zoomer godt inn når jeg legger inn eq filter. Høyeste Q verdien jeg bruker er 3.3 ved 1200 og noe hz.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg oppfatter innlegget ditt over her Orso riktig så sier du at man skal måle med en type graf og Eqe med en annen type graf. Hvorfor?
    Ikke nødvendigvis forskjellig. Man kan godt bruke graf som tilsvarer hørselen mest mulig for begge, men REW har egentlig ikke en slik visning. Så derfor er det greit å holde seg til 1/24 glatting når man måler akustikk som da viser omtrent den høyeste oppløsningen som vi hører. Samtidig må man ha i bakhodet at hørselen varierer i de ulike frekvensene og at vi hører det som tilsvarer mer glatting nedover i frekvens. Kort fortalt kan man si at vi blir mindre sensitive jo lavere frekvensene er.

    Hva man skal EQe og ikke er derimot et stort tema som ikke tror er noe poeng å gå inn på her. Min personlig mening er at mange roter seg bort her og EQer noe som egentlig bør løses på andre måter for et virkelig bra resultat. Noe bør løses i en bedre høyttalerkontruksjon og med aktiv deling fremfor passivt delefilter og noe bør løses akustisk. Og noe romrelatert kan man EQe med forsiktighet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så da mener du at den psyko glattingen i rew ikke har noe for seg?

    Eq kan vi holde utenfor. Der tror jeg vi er relativt enige.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om jeg oppfatter innlegget ditt over her Orso riktig så sier du at man skal måle med en type graf og Eqe med en annen type graf. Hvorfor?
    Fordi det er lettere og mer oversiktlig å se bassen når du skal plassere. Men eq må behandles slik ørene oppfatter lyden, ikke hva som er mest oversiktlig å se på :)
    Men hvorfor skal man se på ting ( frekvens) som man ikke oppfatter? Dvs måle og se på linjer graf, og så justere etter ulinjer graf. Det får jeg ikke til å stemme.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så da mener du at den psyko glattingen i rew ikke har noe for seg?

    Eq kan vi holde utenfor. Der tror jeg vi er relativt enige.
    Den stemmer som sagt ikke spesielt godt overens med hørselen. Tidligere trodde man at man ikke hørte med spesielt høyere oppløsning enn som tilsvarer 1/6 oktav glatting. Men nyere undersøkelser viser som sagt at vi hører helt opp til tilsvarende 1/20 glatting. Og kanskje trente lyttere hører enda litt høyere. Slike undersøkelsene viser jo primært de store linjene.

    Hva man skal bruke kommer ann på hva frekvensmessig man ser på av målinger og hva man skal bruke det til. Finnes ikke noe fasitsvar her på alt. Lavere frekvenser endrer seg forøvrig ikke så mye med glatting. Min anbefaling er at man bruker 1/24 glatting når man måler romrespons/akustikk og minst 5 dB oppløsning på y aksen. Vannfall bør brukes med lavest mulig glatting (1/48 i REW), zoomes inn på ca. 500 Hz og nedover og vise minst -40 dB i decay. Vi er mer sensitive for tidsdomenet.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forteller kun hva som fungerer best for meg og mitt rom. Ingen fasit.
    Når man skal jobbe med plassering, så er det jo vesentlig å se responsen og resultatet tydelig. Det gjør ikke den grafen som du viste hvor vinduet mellom 15 Hz og 2KHz er bittelite og alt presset sammen. Så dette er ikke visning jeg vil anbefale til noen som skal jobbe med plassering og akustikk.

    Når man skal bruke EQ er det derimot vesentlig å bruke det slik hørselen opplever lyden. Det betyr f.eks at man ikke bør gå inn å EQe peaker med veldig høy Q. I tillegg er det viktig å vite hva som er årsaken til ujevnheten i responsen før man bruker EQ. Områder som ikke er minimum fase er sjelden fornuftig å EQe.

    Ellers var jeg usikker på hva som het logaritmisk og linær akse, men regner med Snickers har rett.
    Når jeg skal bruke eq , så bruker jeg ingen glatting under 100 hz , men mer glatting jo lengre opp jeg kommer , og følgelig ogsp mye mindre eq , og med lavere q-verdi.

    Snickers har nok rett ja :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Den beste måten å vise et frekvensområdet på er å vise det i et logaritmisk diagram. Retep har funnet sin måte og det må han få lov til.
    I musikk er toner og oktaver en naturlig inndeling. Tar vi utgangspunktet i c-dur skalaen som vi kan si begynner ved de "laveste" c, som er 16,35 Hz(laveste orgeltone) og fortsetter oppover videre med d - e - f - g - a - h og så igjen en ny c som er begynnelsen på neste oktav og har en dobbling i frekvens fra den første (32,7 Hz).
    c d e f g a h c d e f g a h c d e f.....osv........
    Vi kan si at vi har ti oktaver, ellevte oktav begynner ved 16742 Hz, noe som holder for meg og mine ører:)

    I et logaritmisk diagram vil alle oktaver få samme bredde og derfor helt klart den enkleste måte å forstå/tolke frekvensgangen på

    I et lineært diagram vil diskanten (3 øverste oktavene) legge beslag på 90% av diagrammets bredde mens mellomtonens (3 midtre oktavene) legger beslag på nesten 9% av diagrammet, mens til slutt bassen (4 laveste oktaver) får litt over 1% av diagrammet bredde.
    For meg et helt håpløst utgangspunkt for å tolke/forstå noe som helts i forbindelsen med å sette EQ

    Mvh-
    The Shy
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Med forbehold om at det er veldig sent, grafene til Retep er da i høyeste grad linjære langs frekvensaksen. Langs nivåaksen er de selvsagt logaritmiske til akustisk effekt da man bruker dB linjært. Imidlertid går jeg ut fra at det er frekvensaksen dere snakker om.

    EH har en logaritmisk X-akse, og det har Thohaug også.

    Retep, det du ser på dine grafer er hhv ca 20Hz til 100Hz og ca 1kHz til 15kHz.

    Normalt synes jeg det er dårlig samsvar mellom det vi hører og det vi kan lese ut av en linjær graf (slik du har Retep). Dette skyldes at en peak eller dip med en gitt Q ved 100Hz vil være 10 ganger så bred som en peak eller dip med samme Q ved 1kHz. Normalt samsvarer Q bedre med opplevd resonasstyrke enn faktisk frekvensbredde.

    Juwel:
    Du har begitt deg ut på noe som trolig er veldig mye mindre intuitivt og sort-hvitt enn det du kanskje håpet på. Når det er sagt er jeg personlig glad for hver person som tør. Det er ufattelig lærerikt med en tilsvarende bratt lærignskurve.

    Jeg messet en del om målinger her: https://www.youtube.com/playlist?list=PLejhDTFDzVKvg87Q1plXJstQfR-fTpe92

    Hvor i fylket bor du forresten?

    Jeg skummet raskt gjennom tråden... har du skrevet noe om hva du har av utstyr? Litt bilder er også ofte et ganske informativt tillegg til plantegningen. Noen ser for seg at du illustrerer en betongbunkers. Andre ser for seg et 100 år gammelt trehus. Andre igjen ser for seg et hus med nakne gipsvegger på metallstendere og ikke et eneste innslag av tekstil så langt øyet rekker. Å begynne å måle uten noen form for ide om hvordan dette ser ut forsterker en del av utfordringene ganske betydelig.
    Jeg må korrigere meg selv litt. Jeg ser jo nå at diagrammet til Retep har 2kHz mellom de vertikale markørene, og at det står 15Hz med bitteliten skrift til venstre. Det er fortsatt linjært, men begrensningen er i teorien 15Hz og ikke 1kHz. Allikevel er det praktisk talt ingen informasjon å lese ut av diagrammet under 1kHz. For eksempel er 15Hz til 100Hz innenfor en tykk rød strek. Videre har man rimelig liten nytte av så stor frekvensoppløsning mellom 12 og 14kHz.

    Ellers er det jo det jeg var inne på med følelsen av hva det opplevde energiinnholdet i en resonans er. Det gir veldig lite samsvar med linjære grafer.

    Som Orso er inne på er øret veldig frekvensfølsomt. Dette gjelder spesielt i øvre mellomtone/nedre diskant. Jeg har for eksempel målt at jeg har maksimal følsomhet fra ca 3kHz til ca 9kHz. Under 3kHz er fallet relativt mye slakkere enn over 9kHz. Men det som er vel så interessant er hvordan evnen til å skille tonehøyder også varierer med frekvens. På det beste kan et menneskelig øre høre omkring 12 toner pr heltone. Om vi forenkler litt og sier at vi har 8 heltoner pr oktav betyr det at vi kan oppfatte omkring 1000 ulike tonehøyder, noe som innebærer omkring 100 pr oktav. Nå er det svært få av oss som klarer å utnytte denne egenskapen særlig effektivt da det kreves enormt med trening og et dertil hørende fantastisk gehør for å i det heletatt komme i nærheten av dette.

    Det er også helt sentralt at pitch ikke er et problem i dagens elektronikk. Derimot kan pitch påvirkes av enkelte resonansfenomener. Dette gjelder typisk resonanser med relativt høy Q. Når man har en slik resonans, la oss si ved 50Hz, og sammenlikner et signal ved 50 med ett annet ved 52Hz så vil de to høres mer like ut enn hva som er tilfellet for eksempel på hodetelefoner. Man får et slags pulstog bestående av noe som minner om 50Hz-pulser, men som repeteres med en hyppighet på 52Hz. Ørene er minst like følsomme for kurveformen som vi er for repetisjonshyppigheten. Dette skyldes ørenes fantastiske evne til å høre pitch, og å dekomponere spesielt disharmoniske og komplekse harmoniske komponenter fra grunntonen. Når det er sagt så er det gjerne slik at en stor del av denne informasjonen rammer kroppen snarere enn ørene, og den er ikke spesielt god på slike kunster.

    Sist men ikke minst, vi må se litt på hva vi gjør med en EQ og hva vi faktisk kan gjøre med en EQ. Det er altså riktig som Orso sier at et normalt menneske lett hører 1/20 oktav endring i pitch. Det som også er vesentlig er at om vi har et avvik med en bredde på 1/20 oktav har vi et problem med svært høy Q, og det vil ha en tildels voldsom tidsdomeneoppførsel. Bare avviket mellom EQ-ens og målingens presisjon vil være nok til et gjenstående kjempeavvik i tidsdomenet. Dette er den type problemer man absolutt ikke kan begynne å løse med EQ. Når det gjelder avvik som faktisk kan løses er det heller ikke slik at et normalt friskt øre kan høre spesielt godt om et EQ-punkt er satt ved 1500 eller ved 1550Hz. En annen vesentlig faktor på dette området er hvordan målinger interpoleres. En måling med 1/6 oktav oppløsning vil ikke misse plasseringen av senterfrekvensen ved for eksempel 1532Hz. Den fremkommer av enkel interpolering mellom de øvrige målepunktene. Det den misser er detaljer som er så små at energiinnholdet blir insignifikant i et 1/6 oktav frekvensspenn.

    Så en konklusjon kan være at noe omkring 1/12 oktav fungerer rimelig godt til det aller meste. Når man EQ-er for romavvik har man en del mer informasjon enn man behøver ved 1/12 oktav. Når man jobber med de lave frekvensene hender det at man må øke oppløsningen midlertidig for å se klarere hvor høyenergi-resonansene har sin senterfrekvens. Når man har for mye informasjon må man ofte redusere oktavoppløsningen en del for å se hvor tendensene ligger.

    Også må man ikke glemme måletidsvinduet. Oktavoppløsningen er svært sjelden den begrensende faktoren.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ikke at det har noe relevant verdi, men tror du med fordel kan ta i litt mer når det gjelder hvor mange toner mennesket på det mest følsomme kan diskriminere pr heltone. Terskel på DLF er vel godt under 0.5Hz. Mener min er på 0.3hz.

    Edit: ved nærmere ettertanke kan det være at vi snakker om to forskjellige ting. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn