Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Hvem i Oslo/omegn låner ut Sort kone for test?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Pudsigt at kablers lyd tildels kan aflæses på materialernes farve og fødders lydfarvning kan aflæses på materialernes hårdhed.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Min favorit er Ceraballs tildels influeret af pris.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker kun en brødpose fylt med Helium. Funker absolutt best siden jeg absolutt ikke behøver den og den heller ikke gjør noe som helst siden jeg hverken skal ha eller noen sinne vil behøve noen streamer, DAC...
    Aller best fungerer ikke dog heliumsballonger man kan få kjøpt på 17. mai for de kan jordes, Well...
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    OK, da kanskje vi roer ned litt.

    Hi-Fi er en hobby for de fleste, og der det som med alle andre ting spekuleres og prøves ut ting. Det er ikke verre med dette enn med overnaturlige treningsapper, slankeprodukter, diverse magisk flaskevann og klokker som er usannsynlig kostbare men ikke er mer nøyaktig på tid enn en klassisk Casio som har vært i salg siden 80-tallet, eller senkesett og tilbehør på biler som skal gi en eller annen effekt som man får kjøpt på Biltema...

    De færreste her inne er forskere, men det må jo være mulig å få prøve seg litt fram mens man søker den ultimate lydopplevelsen. Man kan være enig eller uenig i at noe fungerer på en gitt eller forventet måte, men det innebærer ikke at man er sinnslidende. De fleste av oss har en eller annen logisk brist et sted i sin livsanskuelse, eller tar feil om noe. Eller har rett uten at de vet hvorfor de har rett. Kanskje det er litt rett, men ikke helt feil.

    Trekk pusten, og slapp av. Dette er tross alt Hifisentralen, og noen ganger blir det hallelujastemning, eller opprørsstemning. La folk få kose seg, uten å bli så viljesterk i fordømmelsen. Det er tross alt bare Hi-Fi, ikke en religion.

    Bjørn.H, moderator
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er tross alt bare Hi-Fi, ikke en religion.

    Bjørn.H, moderator

    Usedvanlig godt skrevet, hele innlegget ditt Bjørn H. Burde nesten hatt sin egen tråd, så alle får dine ord med seg.
    Denne gjenværende setningen burde ligge øverst på siden, konstant, som en slags "slogen/veileder."
    Eller plutselig dukket opp som et par sekunders flash over skjermen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Man kan vel trygt kalle det religion for endel som frekventerer dette forum.

    Religion er en fellesbetegnelse for ulike trosforestillinger og kulturelle handlingsmønstre som forutsetter at virkeligheten omfatter mer enn den fysiske, målbare verden.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2


    ... eller senkesett ... på biler som skal gi en eller annen effekt som man får kjøpt på Biltema...


    Bjørn.H, moderator
    Godt indlæg Bjørn! Men her tar du jævla fejl.. Peace and love.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Koner er et internasjonalt tabu, men jeg drister påstanden om at et harem på 15 sorte burkakoner har akustisk innflytelse, på mange vis...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dere burde bruke sorte kjegler i stedet, eventuelt "geometrisk legeme med plan, rund grunnflate og en sideflate som ender i en spiss" for å unngå fremtidige misforståelser;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Angående messingskruer var vel visen at har en 2 rader/sirkler med skruer i diskanten så var det den innerste en kunne bytte ut med messing skruer og oppleve forandring.
    For min del har jeg lite trua på det.
    Men skal sjekke det ut seff med B&W jeg har på loftet. Men spørs hvor tid det blir 😜
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det finnes en egen tråd for tweaks over the top. Denne tråden omhandler Sort Kones fra Nordost.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Jeg har problemer med å ta slike ting som Nordosts koner alvorlig når det ikke nevnes noe om forholdet til underlaget. Er det snakk om vibrasjoner burde være stor forskjell på om anlegget ditt står på en betongkloss, en trekasse full av resonans eller på en flåte flytende i et vann bad.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg har problemer med å ta slike ting som Nordosts koner alvorlig når det ikke nevnes noe om forholdet til underlaget. Er det snakk om vibrasjoner burde være stor forskjell på om anlegget ditt står på en betongkloss, en trekasse full av resonans eller på en flåte flytende i et vann bad.
    Det er noe av sjarmen med hifi. Hvis man hiver nok penger på ett problem, blir man fritatt fra de fysiske lover og slippper å bruke tid og krefter på feks mattematikk. :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det er jo bare å legge hånden på lyttestolen/sofaen man sitter i, så kjenner man jo vibrasjonene lydtrykket i rommet skaper. At det er så vanskelig å forstå at disse vibrasjonene har en negativ innvirkning på lyden går over min forstand. Det som er mer forståelig er at man reagerere på prisnivået på en del av dippeduttene som skal avverge dette. Kjøp heller sorbothane fra Isolate it. Disse kan også bestilles fra Amazon.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    De har også en veldig fin guide i forhold til hvilken type man bør bruke, se denne guiden.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Man kan vel trygt kalle det religion for endel som frekventerer dette forum.

    Religion er en fellesbetegnelse for ulike trosforestillinger og kulturelle handlingsmønstre som forutsetter at virkeligheten omfatter mer enn den fysiske, målbare verden.
    Halleluja!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Det er jo bare å legge hånden på lyttestolen/sofaen man sitter i, så kjenner man jo vibrasjonene lydtrykket i rommet skaper. At det er så vanskelig å forstå at disse vibrasjonene har en negativ innvirkning på lyden går over min forstand. Det som er mer forståelig er at man reagerere på prisnivået på en del av dippeduttene som skal avverge dette. Kjøp heller sorbothane fra Isolate it. Disse kan også bestilles fra Amazon.
    Ja sådan noget har definitivt også en virkning. Spørgsmålet er så om det er den vej man vil med sin lyd. Jeg foretrækker masse og hård afkobling.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det er jo bare å legge hånden på lyttestolen/sofaen man sitter i, så kjenner man jo vibrasjonene lydtrykket i rommet skaper. At det er så vanskelig å forstå at disse vibrasjonene har en negativ innvirkning på lyden går over min forstand. Det som er mer forståelig er at man reagerere på prisnivået på en del av dippeduttene som skal avverge dette. Kjøp heller sorbothane fra Isolate it. Disse kan også bestilles fra Amazon.
    Ja sådan noget har definitivt også en virkning. Spørgsmålet er så om det er den vej man vil med sin lyd. Jeg foretrækker masse og hård afkobling.
    Dette går også an å kombinere. Racket mitt er sandfyllt og dermed tungt. Det er avkoblet mot gulv og mellom seksjonene med Ceraball, som vel går inn i kategorien hard avkobling. Deretter er det brukt myk avkobling i form av sorbothane mellom selve hyllene og racket.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes det er gøy å lese slike tråder jeg. Er underholdende og jeg plukker ofte opp ting jeg selv ikke har testet, som da må prøves hjemme. Nå hører jeg liten forskjell på slike ting og avkobling på komponenter, kabel ol. Til og med forsterkere (AB), hører jeg lite forskjell på. For meg er det helt greit. Samtidig som det er helt greit at andre gjør det. Hører forskjell altså.

    Har en morsom historie ang dette med forventingsbias.. Holder folk anonyme og også komponenter.

    Hadde besøk for en god stund siden av to karer, audiofile av rang. Vi lyttet på mitt oppsett som da var marantz sr7010 kino reciver med preout til en sherwood 965A, høyttalerene er Triangle Quartet og 4 svs subber. Er mulig jeg kun hadde tre. Jeg spiller musikk lagret på harddisken. Programmet jeg bruker er Jriver og pc er koblet til reciver via HDMI.. Jeg bruker altså dac i reciver.
    En av de som kom på besøk hadde med seg en dac til ca, 15000kr.. Jeg var på den tiden ute etter dac da jeg tenkte dette var den svakeste delen av anlegget.

    Gutta fikk jo høre en hel del på anlegget mitt. Men så ville vi jo teste ut den dacen de hadde med. Så slo av anlegget koblet opp og spillte musikk. Satan for en forskjell hørte jeg bak meg, den andre personen var helt enig, enda bedre luft i lyden, strammere bass osv.

    Det eneste som ikke stemmer var at nå hørte de på nøyaktig samme oppsett som før. Dacen de hadde med var ikke valgt som lydkilde i jriver. Den sendte fremdeles lyden digitalt til sr7010.

    Jeg turte ikke si noe om dette, og dacen ble aldri testet. Vi spillte vel en god time, på nøyaktig samme volum og de samme låtene. Men jeg fikk oppleve hva forventingsbias kan gjøre. Når man tror man lytter til noe annet. Verdifull demo for meg det.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hahah.. jeg hadde nok sagt noe slikt som.. UPS hadde glemt å skifte kilde folkens..var vist ikke din dag enda.. 😜
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Vibrasjonsdempende føtter av støpejern

    TAOC_1.jpg


    Det er god grunn til å tro at støpejernsføttene som Accuphase bruker, kommer fra TAOC.
    Det ser ut til at Accuphase bare bruker disse på sine dyreste produkter.
    Jeg har et par M-8000 monoblokker (engang en av toppmodellene) og de har slike føtter.

    Er Aisin Takaoka Co. et "snake oil" foretak? Det resonnerer neppe selv om overstående virker litt cheesy.
    Slik jeg ser det, ligger det sannsynligvis solid forskning bak.
    Disse produktene er antagelig svært anerkjent i det minste i Japan.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    C-3850 fotter.jpg


    Accuphase sin dyreste forforsterker C-3850. Se øverste avsnitt.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Det er ein kunst å ha eit ope sinn. For vi stiller alle med ein eller annan form for bias. Trur nok det finnest ein del fenomen som ikkje er skikkeleg gjort greie for, og ein del observasjonar som er ganske høyrbare og lette å gjenta. Personleg trur eg det er svært mykje innan akustikk, resonansar og feedback som spelar inn, utan at kvantefysiske innfallsvinklar er til stor hjelp. I så fall er det kanskje eit poeng å leite utanfor elektronikken for å forbetre elles gode anlegg. Men eg tek kanskje feil...
    Jeg synes ikke det er usannsynlig at man må ty til kvantefysikk for å forklare hvordan vibrasjoner påvirker elektroner da det er det eneste som i teorien går videre fra DAC'en :confused:
    Det kan selvfølgelig i tilfelle DAC være et jitter-fenomen.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Det er ein kunst å ha eit ope sinn. For vi stiller alle med ein eller annan form for bias. Trur nok det finnest ein del fenomen som ikkje er skikkeleg gjort greie for, og ein del observasjonar som er ganske høyrbare og lette å gjenta. Personleg trur eg det er svært mykje innan akustikk, resonansar og feedback som spelar inn, utan at kvantefysiske innfallsvinklar er til stor hjelp. I så fall er det kanskje eit poeng å leite utanfor elektronikken for å forbetre elles gode anlegg. Men eg tek kanskje feil...
    Jeg synes ikke det er usannsynlig at man må ty til kvantefysikk for å forklare hvordan vibrasjoner påvirker elektroner da det er det eneste som i teorien går videre fra DAC'en.
    Jo, for en som kan en del om kvantefysikk virker det ganske usannsynlig.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Det er ein kunst å ha eit ope sinn. For vi stiller alle med ein eller annan form for bias. Trur nok det finnest ein del fenomen som ikkje er skikkeleg gjort greie for, og ein del observasjonar som er ganske høyrbare og lette å gjenta. Personleg trur eg det er svært mykje innan akustikk, resonansar og feedback som spelar inn, utan at kvantefysiske innfallsvinklar er til stor hjelp. I så fall er det kanskje eit poeng å leite utanfor elektronikken for å forbetre elles gode anlegg. Men eg tek kanskje feil...
    Jeg synes ikke det er usannsynlig at man må ty til kvantefysikk for å forklare hvordan vibrasjoner påvirker elektroner da det er det eneste som i teorien går videre fra DAC'en.
    Jo, for en som kan en del om kvantefysikk virker det ganske usannsynlig.
    Helt nøytralt antar jeg at den personen er deg.
    Jeg formoder så at du tilkjenner deg et av to perspektiver:

    1. Du mener at vibrasjonsdempene føtter på f.eks. en preamp ikke forbedrer lyden i henhold til dine kunnskaper.

    2. Du kan forklare hvorfor de forbedrer lyden uten bruk av kvantefysikk. Med kvantefysikk så mener jeg også de mange ting som observeres men ikke forklares. Det ikke eksisterer noen generellt akseptert teori som forklarer "the double split experiment" for eks. Dette eksperimentet har menneskeheten slitt med i snart 100 år. Slik jeg oppfatter det så er kvantefysikk i dag mest et stort mysterium. Visselig så vet ikke ingeniørene hos D-Wave hvorfor elektronene kan brukes slik de gjør i deres kvantecomputer. Jeg har selv hørt flere foredrag på Youtube hvilket jeg oppfordrer alle nysgjerrige til å gjøre.

    - I første tilfelle så er du inhabil, anser jeg.
    - I andre tilfelle så ville din redegjørelse være av stor interesse her i tråden.

    Dette er skrevet i beste mening, ikke for å provosere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man ser tydelig konturen av den røde kluten som ligger i at noe koster penger her inne.
    Det ser ut til å ligge som bakteppe i nærmest all form for kritikk.
    Prisbevissthet og sunn nøkternhet kan fort bikke over i gjerrighet.
    Samt det som har blitt nevnt allerede, at skråsikkerheten er omvendt proposjonal med erfaring og villighet til å prøve ut ting.
    Jeg bruker tre sorte koner. Det er bedre enn sorte enker, ihvertfall. PC skrivebordet består også av fler-ikoneri.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har 3 stk TC liggende og 3 stk Bc, merker ingen forskjell. Synes forøvrig de veldig billige klossene fra audiophilevibrationcontrol er langt bedre enn de dyre TC, selv om de sorte koner ser fint ut da
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Men hvorfor skal man bruke flere tusen kroner på noe som kan løses med filtknotter eller gummiknotter til brøkdelen av prisen. Slikt kaller jeg sunn fornuft og ikke gjerrighet. Penger vokser som kjemt ikke på trær
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Det er ein kunst å ha eit ope sinn. For vi stiller alle med ein eller annan form for bias. Trur nok det finnest ein del fenomen som ikkje er skikkeleg gjort greie for, og ein del observasjonar som er ganske høyrbare og lette å gjenta. Personleg trur eg det er svært mykje innan akustikk, resonansar og feedback som spelar inn, utan at kvantefysiske innfallsvinklar er til stor hjelp. I så fall er det kanskje eit poeng å leite utanfor elektronikken for å forbetre elles gode anlegg. Men eg tek kanskje feil...
    Jeg synes ikke det er usannsynlig at man må ty til kvantefysikk for å forklare hvordan vibrasjoner påvirker elektroner da det er det eneste som i teorien går videre fra DAC'en.
    Jo, for en som kan en del om kvantefysikk virker det ganske usannsynlig.
    Helt nøytralt antar jeg at den personen er deg.
    Jeg formoder så at du tilkjenner deg et av to perspektiver:

    1. Du mener at vibrasjonsdempene føtter på f.eks. en preamp ikke forbedrer lyden i henhold til dine kunnskaper.

    2. Du kan forklare hvorfor de forbedrer lyden uten bruk av kvantefysikk. Med kvantefysikk så mener jeg også de mange ting som observeres men ikke forklares. Det ikke eksisterer noen generellt akseptert teori som forklarer "the double split experiment" for eks. Dette eksperimentet har menneskeheten slitt med i snart 100 år. Slik jeg oppfatter det så er kvantefysikk i dag mest et stort mysterium. Visselig så vet ikke ingeniørene hos D-Wave hvorfor elektronene kan brukes slik de gjør i deres kvantecomputer. Jeg har selv hørt flere foredrag på Youtube hvilket jeg oppfordrer alle nysgjerrige til å gjøre.

    - I første tilfelle så er du inhabil, anser jeg.
    - I andre tilfelle så ville din redegjørelse være av stor interesse her i tråden.

    Dette er skrevet i beste mening, ikke for å provosere.
    1. OK, fordi jeg har kunnskap er jeg inhabil. Så gøy! Men du argumenterer en stråmann. Det jeg har sagt er at kvantefysikk neppe har noe med saken å gjøre.
    2. Kvantefysikk er ikke "ting som observeres men ikke forklares" er feil. Det har i høyeste grad blitt observert og forklart, blant annet i laseres på en CD-spiller. "Double-slit" er både forklart og observert, men man har et pedagogisk problem fordi lys (og mye annet) ikke passer med de klassiske forklaringsmodellene "partikkel" og "bølge". I dobbelspalt er det helt klar mest bølge, og i en del situasjoner er også elektroner det. Dette er ikke et felt som er særlig egnet for youtube, det krever både matematikkforståelse og fysikkforståelse. Det er forsatt mye bra å si om god utdannelse.

    Kvantefysikk er forst og fremst et mysterium for selgere som ikke kan forklare hva de gjør, men gjerne gjemmer seg bak begreper de ikke forstår.

    Kvantefysikk/mekanikk er i realiteten et av de best observerte og studerte feltene i det siste århundret og mange av leketøyene vi har idag ville aldri vært mulig uten en solid forståelse av hva som skjer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man ser tydelig konturen av den røde kluten som ligger i at noe koster penger her inne.
    Det ser ut til å ligge som bakteppe i nærmest all form for kritikk.
    Prisbevissthet og sunn nøkternhet kan fort bikke over i gjerrighet.
    Samt det som har blitt nevnt allerede, at skråsikkerheten er omvendt proposjonal med erfaring og villighet til å prøve ut ting.
    Jeg bruker tre sorte koner. Det er bedre enn sorte enker, ihvertfall. PC skrivebordet består også av fler-ikoneri.
    Morsomt det der, fordi man ikke gidder å bruke penger på treklosser, cones og annet jalla så er man tydeligvis gjerrig. At man legger ned betydelig kroner og arbeid i f.eks en deqx, høyttalere, basstårn osv, som faktisk betyr noe teller ikke
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Som sagt, Sentralen er full av grinebitere, kverulanter og gjerrige/smålige folk >:D
    Det går igjen i flere tråder, ikke bare rundt ‘klosser’.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Som sagt, Sentralen er full av grinebitere, kverulanter og gjerrige/smålige folk >:D
    Det går igjen i flere tråder, ikke bare rundt ‘klosser’.
    selvfølgelig er vi grinebitere og ikke minst smålige som tar alt med en stor klype salt
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Som sagt, Sentralen er full av grinebitere, kverulanter og gjerrige/smålige folk >:D
    Det går igjen i flere tråder, ikke bare rundt ‘klosser’.
    selvfølgelig er vi grinebitere og ikke minst smålige som tar alt med en stor klype salt
    Det er bare det at noen her inne ikke vil erkjenne sine idiotiske kjøp

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn