Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja det kan du riktig si,enten er den slettet eller så er jeg i feil tråd :p beklager det i så fall

    mvh
    Ok, ekstremt rart. Jeg har fulgt godt med her i denne tråden - ikke ofte man ser noen forteller om en positiv opplevelse lenger, selv om den aldri er så subjektivt, siden man kjapt får hodet kappet av - men har ikke sett noe i nærheten av det du reagerte på. Du har nok vært i feil tråd, ja. Eller jeg som har gått glipp av noe ;)
    Nei den er slettet, vedkommende skrev om Oppo og Lindeman cd spillere,husker ikke helt hvem det var?

    mvh
    Whatever...

    Benytter anledningen til å fortelle en samtale jeg overhørte på loppemarkedet i dag. To herrer diskuterte seg i mellom hvor utrolig det var at noen kunne påstå at de klarte å høre forskjell på CD og vinyl, og om det ikke var utrolig nok, så var det også noen som påstod at de hørte forskjell mellom CD-spillere også. Jeg foreslo for herrene - som sverget til sine Tandberg Huldra - at det var forskjell i kvalitet på avspillingsutstyr. Blikket jeg mottok, samt en leksjon i fysiologi fra den ene av de, var nok til at jeg krummet nakken og bladde videre i vinylbunken i skam:rolleyes:.

    Der har vi hvordan "omverdenen" betrakter oss nerder her inne, mens vi håner og latterliggjør hverandre - og det gjelder i begge "leire" ;) (samtidig som jeg innser at noen finner glede i nettopp det).
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sort kone gjør sitt til at bassen flyter mindre ut og at lyden generellt blir klarere. De bør plasseres under trafoer og der de har mulighet til å drenere mest mulig vibrasjoner. Kondensatorer og spoler er meget følsomme for denslags. Dette er også vitenskapelig påvist av folk som jobber med psu’er i forskjellige varianter.

    Ellers viser jo de mange useriøse og latterligjørende innleggene fra ekspertene her inne at det meste er som det har vært i senere tid. Går ikke an å vise til praktisk erfaring med positivt utslag uten å bli gjort til latter, (fnisende bikkjer), osv...
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    - ikke ofte man ser noen forteller om en positiv opplevelse lenger. . . . .
    Skal ikke mye tankevirksomhet til for å skjønne hvorfor. Det er en del medlemmer her inne som som blir hysteriske når noen har positive opplevelser uten å dokumentere dette med mer eller mindre velanvendte tekniske målinger og teorier. Det viktigste er å diskreditere vedkommende før noen andre med samme erfaring og opplevelser får tid til å være enige. Det ser ut til at subjektive opplevelser ikke lengre har noen interesse her på forumet. Egentlig veldig synd, for forumet var langt bedre bedre før når dette var en del av innleggene. Det er snart bare OT-avdelingen som er verd å lese.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er ikke meningen å bare være negativ til ting men det er lov å bruke hue og jeg synes det er et hån mot seriøse aktører der ute som ikke klarer å lage ben/underlag som er gode nok på egne produkter?

    mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke meningen å bare være negativ til ting men det er lov å bruke hue og jeg synes det er et hån mot seriøse aktører der ute som ikke klarer å lage ben/underlag som er gode nok på egne produkter?

    mvh

    Du som har drevet mye med motorer vet jo at det er en grunn til at de trimmes. Samme kan gjøres med stereokomponenter på forskjellige måter. Bedre ytelse, rett og slett.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Eksempel : bytta ut internkablingen i mine jbl til 140 000.-. Satt inn Valhalla, og det var lett hørbart. Høyttaleren er nå mye bedre enn original.
    Ser den og har opplevd det selv med bytte av internkabler i høyttalere, er enig at det kan være store forskjeller på kabler(høyttalerkabler) men dette dreide seg om underlag :)

    Kos dere videre og en fortsatt fin helg :)

    mvh
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bytt ut skruene i diskanten med messing. Og hør da. Har ikke testet der selv da.
    Kanskje jeg skru prøve det på B&W jeg har på rom 2. Ja, det skal jeg 😉 må bare gidde skru ut en skrue så jeg kan ta med for å få riktige messingskruer. 😉
    Marantz liker slikt i produkta sine.
    I Grieghallen i Bergen byttet de alt av skruer til messing pga lyden, vart det sagt.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke meningen å bare være negativ til ting men det er lov å bruke hue og jeg synes det er et hån mot seriøse aktører der ute som ikke klarer å lage ben/underlag som er gode nok på egne produkter?

    mvh
    Dette får forhåpentligvis bli mitt siste innlegg i denne tråden. Men takk til TS for deling av en subjektiv opplevelse.

    Jeg liker å ha et arsenal av forskjellige typer dempe-remedier. Det samme gjelder også for kabler og rør, siden jeg lissom aldri vet hva som er "best" til enhver tid. Noen funker godt i en konstellasjon, for så mindre i andre - helt uavhengig av pris, IMO. Et konkret eksempel er hva jeg foretrekker å ha mellom ht og gulvet varierer fra sted til sted. Det betyr seff ikke at produsenten av mine ht ikke er seriøse (tenker jeg etter å ha brukt hue, iaf forsøkt) ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er vel kobberskruer i Marantz sine apperaturer?
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns litt synd på folk som driver med denne hobbyen og som ikke hører forskjell på underlag eller kabler.

    Vis vedlegget 491356

    Jeg misunner dem egentlig litt. Da er det jo et par færre parametere å forholde seg til. :)

    Har litt vanskelig for å se at dette med placebo skal være et voldsomt problem innen hifi, der hva man oppfatter ofte likevel er en subjektiv greie. Dersom man mener å oppleve en forbedring etter å ha utført en litt «alternativ» tweak, så er vel det greit. Er det kostbare greier, så må jo det bli kjøpers egen sak.

    Det synes også unfair å bare forkaste folks mange observasjoner, fordi «naturlovene» i øyeblikket ikke beskriver disse opplevde fenomenene. Alle ønsker ikke nødvendigvis å bli sortert inn under akademias / forskningens krav til signifikans og repeterbarhet etc., men bare gjøre seg sine egne erfaringer, uten noen baktanke om å fremsette en universell sannhet.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Slike koner og andre ting hjelper stort. Både på opplevelse og med/uten placebo.
    Men si meg hvordan kan du helt sikkert utelukke placebo. Du sier at det ikke var forventet og at du har fått konene som grunn.
    Men hvorfor fikk du konene, og har du hørt noe om de eller lest noe før du prøvde? At du innbiller deg at du er forventningsfri er ikke en garanti for at du ikke er påvirket. Bias/forventningsbias/opplevelse/placebo/fakta kan være utrolig vanskelig å skille.
    Hilsen en som bruker gummi...
    Mente flerkoneri var forbudt i Norge???😂💣
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Man kommer jo ikke utenom at jo flere dingser, ting og tang man hører forskjell på, så blir jo denne hobbyen ganske kostbar for enkelte.
    Men det betyr vel ikke så mye om man har grei nok inntekt.

    Jeg er nok blant de som Zerostat nevner, jeg hører ikke forskjell på kabler og underlag + mye annet.
    Skal ærlig innrømme at jeg til og med har problemer med å høre markant forskjell på forsterkere.

    Da burde jeg vel kanskje heller ikke bruke noe særlig kroner på lyd heller?
    Jeg har svidd av 100.000 de siste par åra, og det er mye penger for meg.
    Men jeg investerer mest i det jeg hører mest forskjell på.

    Tror ikke jeg hører forskjell verken på gule eller svarte koner, alle kjerringer maser uansett.:rolleyes:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Jeg lar meg fakrisk sjokkere av hvor lettlurte enkelte kan være!!! Det er faktisk så sprøtt at jeg fikk et par venner til å lese igjennom denne tråden og de kan faktisk ikke tro det er sant men en eller annen form for rollespill! Er det slik at noen her inne har planlagt dette før de ble enige om å kødde med verden! Dette er jo en tråd for legevitenskapen om hjernens latterlige placebo. Hadde man latt seg lure så jævlig i jobbsammenheng så hadde arbeidsgiver sparket den merkelige skruen på på dagen. Eller har jeg bare sovet meg forbi 1 april...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bør være rom for alle her inne, om de vil bruke penger på tweaks av ulik art, og de som knapt hører forskjell på noen ting. Forumet dør ut om en av partene forsvinner. Latterliggjøring av den andre gruppen vitner bare om et bedritent selvbilde og lite vett.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Det er en vesentlig forskjell i å erkjenne at men ikke hører forskjell og det å diskreditere eller drite ut et produkt uten å ha noen personlig erfaring med det. Det går et par tråder her på forumet som ikke har annen funksjon enn å gjøre det siste. Hvis du skummer gjennom disse trådene vil du se at det er noen medlemmer som er veldig ivrige i så måte.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Men herregud ser dere ikke hva enkelte påstår! Det er jo ikke annet enn sjokkerende og for normale mennesker så er det jo på grensen til å tilkalle hjelp!
    Håoer virkelig ikke slike personer sitter i evt stillinger der de har ansvar for andre mennesker etc. Ja lov og la seg lure av placebo men da burde vel noen ta ansvar slik at disse personene kan få nødvendig hjelp.
    Må være lov å håpe på at noen bryr seg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bør være rom for alle her inne, om de vil bruke penger på tweaks av ulik art, og de som knapt hører forskjell på noen ting. Forumet dør ut om en av partene forsvinner. Latterliggjøring av den andre gruppen vitner bare om et bedritent selvbilde og lite vett.
    Selvfølgelig skal vi ha begge parter her inne,det er jo det som skaper et forum,men uenige må man ha lov til å bli? litt lett å bli missforstått når en skriver om ting,tror det hadde blitt oppfattet ander ledes hvis man hadde pratet sammen :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men herregud ser dere ikke hva enkelte påstår! Det er jo ikke annet enn sjokkerende og for normale mennesker så er det jo på grensen til å tilkalle hjelp!
    Håoer virkelig ikke slike personer sitter i evt stillinger der de har ansvar for andre mennesker etc. Ja lov og la seg lure av placebo men da burde vel noen ta ansvar slik at disse personene kan få nødvendig hjelp.
    Må være lov å håpe på at noen bryr seg
    Skal DU hjelpe de, eller skal du sitte her å jabbe? Hvis en person har glede av å prøve ut ting burde andre vise vedkommende såpass respekt at han kan lære evt av egne feil. Å indirekte påstå at noen er idioter er DIREKTE ufint.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bør være rom for alle her inne, om de vil bruke penger på tweaks av ulik art, og de som knapt hører forskjell på noen ting. Forumet dør ut om en av partene forsvinner. Latterliggjøring av den andre gruppen vitner bare om et bedritent selvbilde og lite vett.
    Selvfølgelig skal vi ha begge parter her inne,det er jo det som skaper et forum,men uenige må man ha lov til å bli? litt lett å bli missforstått når en skriver om ting,tror det hadde blitt oppfattet ander ledes hvis man hadde pratet sammen :)

    mvh
    Og det har du rett i. Folk er svære I kjeften med tre øl og anonymitet her inne. Uansett, dette er en hobby. Selv om enkelte ser det som et FRELSERSVERK for å få andre til å mene det samme som de..
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er en vesentlig forskjell i å erkjenne at men ikke hører forskjell og det å diskreditere eller drite ut et produkt uten å ha noen personlig erfaring med det. Det går et par tråder her på forumet som ikke har annen funksjon enn å gjøre det siste. Hvis du skummer gjennom disse trådene vil du se at det er noen medlemmer som er veldig ivrige i så måte.
    Å diskreditere et produkt er innafor i et land med demokratisk styresett. Sånt må man tåle å lese/høre.
    Det er ikke lovpålagt å teste ut er produkt for å kunne ytre seg om det.
    Om du velger å tolke det som personlig latterliggjøring eller annet er jo opp til deg.

    Hva var så mye bedre her før da?

    Myter og gamle hifisannheter står for fall. (akkurat som demokratiet, dessverre)
    Lydreproduksjon er i stadig forandring og utvikling og står heldigvis ikke for fall...ennå. (bortsett fra crappy innspillinger, noe gørr må man regne med)

    Mulig jeg er en raring, men jeg synes at når man blir furten på et hififorum, så tar man kanskje hobbyen litt for seriøst.

    Jeg kan godt skjønne at enkelte blir provosert av sånne innlegg som eks. amason lenger opp i tråden, ganske unødvendig egentlig. ...men snu det andre kinnet til, se en annen vei. Eller bare ignorer det. Fortsett kone diskusjonen som intet har skjedd.

    ...det er bare en hobby, senk skuldrene.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det bare er fantasi, er det merkelig at Grieghallen byttet ut alt med kobber eller messing skruer. Det koster mye peng den jobben. Må jo være regnet som proff sal.
    Marantz f.eks holder jo på med dette og.

    Syns bare det er rart ..
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Det er en vesentlig forskjell i å erkjenne at men ikke hører forskjell og det å diskreditere eller drite ut et produkt uten å ha noen personlig erfaring med det. Det går et par tråder her på forumet som ikke har annen funksjon enn å gjøre det siste. Hvis du skummer gjennom disse trådene vil du se at det er noen medlemmer som er veldig ivrige i så måte.
    Å diskreditere et produkt er innafor i et land med demokratisk styresett. Sånt må man tåle å lese/høre.
    Det er ikke lovpålagt å teste ut er produkt for å kunne ytre seg om det.
    Om du velger å tolke det som personlig latterliggjøring eller annet er jo opp til deg.
    Hva var så mye bedre her før da.
    Myter og gamle hifisannheter står for fall. (akkurat som demokratiet, dessverre)
    Lydreproduksjon er i stadig forandring og utvikling og står heldigvis ikke for fall...ennå. (bortsett fra crappy innspillinger, noe gørr må man regne med)
    Mulig jeg er en raring, men jeg synes at når man blir furten på et hififorum, så tar man kanskje hobbyen litt for seriøst.

    Jeg kan godt skjønne at enkelte blir provosert av sånne innlegg som eks. amason lenger opp i tråden, ganske unødvendig egentlig. ...men snu det andre kinnet til, se en annen vei. Eller bare ignorer det. Fortsett kone diskusjonen som intet har skjedd.

    ...det er bare en hobby, senk skuldrene.
    At folk ikke er enige om funksjoner på enkelte tviks bryr jeg meg fint lite om. Og jeg er enig i innlegget ditt her. Men mulig vi leser ting forskjellig her. For jeg finner personlig latterliggjøring her. Å fortelle at folk trenger "hjelp" er ikke snilt på den måten det blir fortalt her.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hvis det bare er fantasi, er det merkelig at Grieghallen byttet ut alt med kobber eller messing skruer. Det koster mye peng den jobben. Må jo være regnet som proff sal.
    Marantz f.eks holder jo på med dette og.

    Syns bare det er rart ..
    Hva er det du sier?

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bytt ut skruene i diskanten med messing.
    Skruer? Her går det i O-ringer.
    Vibrerer de?

    Når et tema om et såpass spesielt produkt blir startet natt til lørdag og mange kanskje skulle holdt seg for gode til å poste noe som helst av meninger, så må man faktisk regne med at det kommer mange meninger og kanskje ikke alt skal tas så veldig seriøst. Bare en tanke jeg har
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hvis de sorte konen får deg til å føle deg mer vel er jo det greit, men at de gjør noe for lyden? Nei, beklager.
    )
    Klart god dempeunderlag gjør noe for lyden:)Merker utstyr kan være kresen på hva som er under av diverse demping,noen komponenter liker ikke demping i det hele tatt, men jo, der du hører det gjør noe er det reelt og ikke noe placebo. Så svar er at joda, dempeunderlag kan absolutt være en viktig brikke lydmessig
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg lar meg fakrisk sjokkere av hvor lettlurte enkelte kan være!!! Det er faktisk så sprøtt at jeg fikk et par venner til å lese igjennom denne tråden og de kan faktisk ikke tro det er sant men en eller annen form for rollespill! Er det slik at noen her inne har planlagt dette før de ble enige om å kødde med verden! Dette er jo en tråd for legevitenskapen om hjernens latterlige placebo. Hadde man latt seg lure så jævlig i jobbsammenheng så hadde arbeidsgiver sparket den merkelige skruen på på dagen. Eller har jeg bare sovet meg forbi 1 april...
    Synes ihvertfald du bør undgå euforiserende stoffer og erstatte det med søvn i næste uge.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Jeg lar meg fakrisk sjokkere av hvor lettlurte enkelte kan være!!! Det er faktisk så sprøtt at jeg fikk et par venner til å lese igjennom denne tråden og de kan faktisk ikke tro det er sant men en eller annen form for rollespill! Er det slik at noen her inne har planlagt dette før de ble enige om å kødde med verden! Dette er jo en tråd for legevitenskapen om hjernens latterlige placebo. Hadde man latt seg lure så jævlig i jobbsammenheng så hadde arbeidsgiver sparket den merkelige skruen på på dagen. Eller har jeg bare sovet meg forbi 1 april...
    Synes ihvertfald du bør undgå euforiserende stoffer og erstatte det med søvn i næste uge.
    Så lenge det kommer fra deg så vet jeg at jeg har rett! Aldrig sett noen komme med så mye snakeoil her inne som deg :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    ‘Hjernens latterlige placebo gitt...:) jaja
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Placebo argumentet er oppbrukt. Det kommer frem hele tiden når en ikke selv har prøvd ut selv, eller rett og slett ikke evner å høre forskjell, av ulike grunner.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    On topic nå ; de sorte koner jeg testet ble plassert under dac og cd spiller. Effekten var hørbar, ikke dramatisk, men helt klart en liten oppgradering.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De fleste er vel enig i at avkobling/demping fra underlaget har noe for seg.. men det er et godt stykke derfra til å betale 1800 penger for 3 slike koner. Evt så kan man titte i manualen for vekt, gjøre litt research, sette opp et par ligninger og finne ut hva man trenger. 3-4 passende sorbothane pucker finner du fint på bukta til $20-30

    Det er dog sikkert ikke like spennende som å tilbringe 3-4 lørdager på det lokale asylet, drikke dårlig maskinkaffé, prate piss og låne med seg diverse snakeoil remedier til alt for mange penger hjem for test..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De fleste er vel enig i at avkobling/demping fra underlaget har noe for seg.. men det er et godt stykke derfra til å betale 1800 penger for 3 slike koner. Evt så kan man titte i manualen for vekt, gjøre litt research, sette opp et par ligninger og finne ut hva man trenger. 3-4 passende sorbothane pucker finner du fint på bukta til $20-30

    Det er dog sikkert ikke like spennende som å tilbringe 3-4 lørdager på det lokale asylet, drikke dårlig maskinkaffé, prate piss og låne med seg diverse snakeoil remedier til alt for mange penger hjem for test..
    Du må aldri skifte avatar, cruiser! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn