Montesi, musikk og stereo!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Har aldri klaget særlig mye på dama, ser ikke ut til at den bursdagsgaven trenger noen kritikk heller!

    rsz_img_6441.jpg
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Copy - Paste. God sommer til de av dere som føler seg rammet.

    "Fenomenet Autofili er kjent, også innenfor medisinen. Autofili debuterer ofte i tidlig alder, og er uhelbredelig. En viss lindrende behandling finnes; i yngre barneår består behandlingen i jevnlig påfyll av lekebiler, men etterhvert som sykdommen utvikles og pasienten blir eldre, meldes overgangen til biler i 1:1 størrelse.
    Sykdommen antar et alvorligere forløp når biler også nytes mens de er stillestående, eksempler fra forskning (2010-2012) har påvist pasienter med en betydelig sykdomsutvikling som har frekventert egen (og andres!) garasjer, for å se på (spotting, fra engelsk) til mer nærgående aktiviteter som berøring/stryking og i de alvorligste tilfellene, mekaniske inngrep daglig. Det er ikke empirisk grunnlag for å si at sykdommen gir kortere livsløp; det motsatte synes å være tilfelle. Livslengde synes å ha en positiv korrelasjon med antall år pasienten tillates å kjøre bil og inneha førerkort. Jo lenger en pasient innehar førerkort og selv kan føre et kjøretøy, synes dette å ha en positiv effekt på antall leveår.
    Det er opprettet diverse pasientforeninger for sykdommen, der pasientene organiserer seg for felles utflukter, ofte med ledsager. Dette har ikke helbredende virkning, men antas å virke lindrende. Dekksparking, samtaleterapi og kjøring har vært de mest vanlige aktivitetene på disse felles utfluktene, som regel avvikles slike i sommerhalvåret. Salt- og snøfrie veier er gunstig for pasientene.
    Medisinering av forsøkspersoner er forsøkt, blant annet ved tilførsel av ekstra "gadgets" som nøkkelringer, kjørehansker, solbriller, kjøresko og annet, men pr dags dato er ingen effektiv kur utviklet. Det er håp om at nyere forskning og igangsatte forsøk kan avhjelpe, blant annet har studier med forsøkspersoner som har oppholdt seg mer enn 7 timer sammenhengende i Nissan Leaf el-bil eller Toyota Prius Hybrid vist noe progresjon med redusert autofili som resultat. Også billedterapi, der pasienter har blitt gitt muligheten til å studere bilder av Think, Trabant og enkelte russiske kjøretøy, har gitt noe - men midlertidig - effekt. Ca 20% av pasientene rapporterer etter slike opphold at de føler mindre behov for utagerende bilkjøring. Det er imidlertid for tidlig å si om dette vil gi permanente resultater med en til nå begrenset forskning, men kommende forsøk vil kanskje gi flere svar når den avsluttes." (Kilde: H.M. Utness "The tribute to a true Petrolhead", 2017)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Avsluttet 2017 med et særdeles interessant besøk fra George Tanderø. Mildt sagt interessant å få førsteinntrykket hans, når det er snakk om den dyktigste mastringsteknikkeren i Norge :) Også interessant å utdele noen erfaringer og meninger om veien å gå for å få god lyd! Med dette vil jeg uansett si at noen av de nyttigste erfaringene man gjør seg som lyd-interessert er å enten reise rundt og lytte, eller å få folk hjem til seg som brenner for god lyd! Så vil jeg ønske alle her inne på HFS et godt, nytt, og begivenhetsrikt år :) Vi ses!
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Metalfingers true the air

    Må si meg enig med det og veksle erfaringer hjemme med liksinnende.

    Godt nytt år

    /JR
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Med to småunger og travel fru, så går det meste av fritiden med til å lytte til musikk, og ikke fullt så mye av tiden til å skrive om det å lytte til musikk. Har man en time til rådighet, bruker man den heller foran stereo`n enn foran data`n. Prioriteringer :) Men det blir noe småplukk innimellom. Fått sorbothan under det meste av komponenter og gått til innkjøp av en praktisk 9-stikk Isotek Corvus. Førsteinntrykket med sistenevnte var helt klart et lysere lydbilde. Dette roet seg etter hvert, og spiller nå balansert igjen.

    Deretter har jeg fått justert begge blokkene hos Armand(Roars høyre hånd). Kjekt å ta en liten titt på ampene etter et halvt års spilletid. De ligger nå på 50c og 72 millivolt begge to.

    Snublet over en liten og praktisk protractor på Big Dipper i går også. 99,-. Og den viser seg å være spot-on på den innstillingen jeg hadde på vpi`n allerede. mao bare å selge unna den dyre vpi-protractoren til noen andre som måtte ønske å ha den.
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finner du tid, så er du velkommen opp hit.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Supert. Man-ons er jeg hjemme til kl 18. Resten av uka er det senere.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Med to småunger og travel fru, så går det meste av fritiden med til å lytte til musikk, og ikke fullt så mye av tiden til å skrive om det å lytte til musikk. Har man en time til rådighet, bruker man den heller foran stereo`n enn foran data`n. Prioriteringer :) Men det blir noe småplukk innimellom. Fått sorbothan under det meste av komponenter og gått til innkjøp av en praktisk 9-stikk Isotek Corvus. Førsteinntrykket med sistenevnte var helt klart et lysere lydbilde. Dette roet seg etter hvert, og spiller nå balansert igjen.

    Deretter har jeg fått justert begge blokkene hos Armand(Roars høyre hånd). Kjekt å ta en liten titt på ampene etter et halvt års spilletid. De ligger nå på 50c og 72 millivolt begge to.

    Snublet over en liten og praktisk protractor på Big Dipper i går også. 99,-. Og den viser seg å være spot-on på den innstillingen jeg hadde på vpi`n allerede. mao bare å selge unna den dyre vpi-protractoren til noen andre som måtte ønske å ha den.
    Bruker du mi.også på filteret.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Med to småunger og travel fru, så går det meste av fritiden med til å lytte til musikk, og ikke fullt så mye av tiden til å skrive om det å lytte til musikk. Har man en time til rådighet, bruker man den heller foran stereo`n enn foran data`n. Prioriteringer :) Men det blir noe småplukk innimellom. Fått sorbothan under det meste av komponenter og gått til innkjøp av en praktisk 9-stikk Isotek Corvus. Førsteinntrykket med sistenevnte var helt klart et lysere lydbilde. Dette roet seg etter hvert, og spiller nå balansert igjen.

    Deretter har jeg fått justert begge blokkene hos Armand(Roars høyre hånd). Kjekt å ta en liten titt på ampene etter et halvt års spilletid. De ligger nå på 50c og 72 millivolt begge to.

    Snublet over en liten og praktisk protractor på Big Dipper i går også. 99,-. Og den viser seg å være spot-on på den innstillingen jeg hadde på vpi`n allerede. mao bare å selge unna den dyre vpi-protractoren til noen andre som måtte ønske å ha den.
    Bruker du mi.også på filteret.
    Ja, alle går i den. Optimalt sett kunne man sikkert kjørt andre løsninger, men dette er altså fattigmanns-løsningen ;)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Så kan man runde av en vellykket hotell-helg med litt rs4-kjøring, deilig middag og langrennstur utenfor døra. Jessheim - Holter. Godt man får avklimatisert seg litt i en kald hi-ace 06:15 i morgen tidlig. Det må ikke bli for behagelig, da blir alt bare kjedelig!

    rsz_img_0260.jpg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Med to småunger og travel fru, så går det meste av fritiden med til å lytte til musikk, og ikke fullt så mye av tiden til å skrive om det å lytte til musikk. Har man en time til rådighet, bruker man den heller foran stereo`n enn foran data`n. Prioriteringer :) Men det blir noe småplukk innimellom. Fått sorbothan under det meste av komponenter og gått til innkjøp av en praktisk 9-stikk Isotek Corvus. Førsteinntrykket med sistenevnte var helt klart et lysere lydbilde. Dette roet seg etter hvert, og spiller nå balansert igjen.

    Deretter har jeg fått justert begge blokkene hos Armand(Roars høyre hånd). Kjekt å ta en liten titt på ampene etter et halvt års spilletid. De ligger nå på 50c og 72 millivolt begge to.

    Snublet over en liten og praktisk protractor på Big Dipper i går også. 99,-. Og den viser seg å være spot-on på den innstillingen jeg hadde på vpi`n allerede. mao bare å selge unna den dyre vpi-protractoren til noen andre som måtte ønske å ha den.
    Bruker du mi.også på filteret.
    Ja, alle går i den. Optimalt sett kunne man sikkert kjørt andre løsninger, men dette er altså fattigmanns-løsningen ;)
    Du får ikke noe dynamikktap når du bruker dem på ampene? Har tenkt og prøve den samme når jeg får monoblokkene.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Med to småunger og travel fru, så går det meste av fritiden med til å lytte til musikk, og ikke fullt så mye av tiden til å skrive om det å lytte til musikk. Har man en time til rådighet, bruker man den heller foran stereo`n enn foran data`n. Prioriteringer :) Men det blir noe småplukk innimellom. Fått sorbothan under det meste av komponenter og gått til innkjøp av en praktisk 9-stikk Isotek Corvus. Førsteinntrykket med sistenevnte var helt klart et lysere lydbilde. Dette roet seg etter hvert, og spiller nå balansert igjen.

    Deretter har jeg fått justert begge blokkene hos Armand(Roars høyre hånd). Kjekt å ta en liten titt på ampene etter et halvt års spilletid. De ligger nå på 50c og 72 millivolt begge to.

    Snublet over en liten og praktisk protractor på Big Dipper i går også. 99,-. Og den viser seg å være spot-on på den innstillingen jeg hadde på vpi`n allerede. mao bare å selge unna den dyre vpi-protractoren til noen andre som måtte ønske å ha den.
    Bruker du mi.også på filteret.
    Ja, alle går i den. Optimalt sett kunne man sikkert kjørt andre løsninger, men dette er altså fattigmanns-løsningen ;)
    Du får ikke noe dynamikktap når du bruker dem på ampene? Har tenkt og prøve den samme når jeg får monoblokkene.
    Nei, jeg kan ikke si det. Blir spennende å høre hva du opplever med den!
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, alle går i den. Optimalt sett kunne man sikkert kjørt andre løsninger, men dette er altså fattigmanns-løsningen ;)
    Du får ikke noe dynamikktap når du bruker dem på ampene? Har tenkt og prøve den samme når jeg får monoblokkene.
    Nei, jeg kan ikke si det. Blir spennende å høre hva du opplever med den!
    Når jeg får ampene, og har testet dem ut,så skal jeg nok legge ut betraktninger på MI.siden.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for veldig trivelig besøk for noen dager siden M. Alltid like hyggelig. :) Etter du nevnte at du synes rommet var tørt så fant jeg fram en målemic som jeg har hatt liggende alt for lenge. Der kom det fram mye rart som jeg egentlig ikke forstår så veldig mye av, men det ga meg en aha-opplevelse jeg skal forske videre på. Tror kilden til at jeg egentlig aldri har blitt fornøyd med forholdene begynner å komme for en dag. Blir spennende å se om min svært begrensede kunnskap om emnet holder mål.

    Siden du var her er i hvertfall sub kjøpt inn og det har skjedd ting på den lavfrekvente fronten. Ble mye mer trøkk her uten at det er overdrevet. Hvis jeg nå kan komme nærmere også oppover i registeret så begynner det å likne noe. Spennende!

    Arendal Sound SUB 2 er en kjapp j...el. ;D Sneiks! :)

    20180321_103756.jpg
     
    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Skal ikke skryte på meg å vandre for mye inne på mine egne sider, men nå så jeg altså posten din Frank! :) Meget hyggelig å få komme på besøk, og koste meg stort nedi kjelleren! Usikker på uttalelsen om tørt rom, det kan ikke ha hatt noe med dreneringen å gjøre!? ;) Beit meg mest merke i erfaringen vi gjorde med den gamle og slitne lp-platen vi testet. Til ettertanke! Nå er det jo din tur til å komme hit, så får vi se om jeg får gleden av å høre oppgraderingen over sommeren kanskje?
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Når vaskedama svinger kluten.. Fikk dyttet litt på den, så nå virker den å være sentrert igjen. :eek: Noe å bekymre seg over, trur dere?

    rsz_1img_1496.jpg
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Når vaskedama svinger kluten.. Fikk dyttet litt på den, så nå virker den å være sentrert igjen. :eek: Noe å bekymre seg over, trur dere?

    Vis vedlegget 498454
    Jeg beklager montesi

    Håper du tilgir vaskedama?😄
    Geometrien stemmer ikke nå etter uhellet,dessverre.
    Kan gå ut over vinylplatene.
    Kanskje burde du prøve å bøye nålen tilbake?
    Hvis det går åt helv......... var vel nåla uansett ødelagt.
    Uansett lykke til!
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Når vaskedama svinger kluten.. Fikk dyttet litt på den, så nå virker den å være sentrert igjen. :eek: Noe å bekymre seg over, trur dere?

    Vis vedlegget 498454
    Jeg beklager montesi

    Håper du tilgir vaskedama???????
    Geometrien stemmer ikke nå etter uhellet,dessverre.
    Kan gå ut over vinylplatene.
    Kanskje burde du prøve å bøye nålen tilbake?
    Hvis det går åt helv......... var vel nåla uansett ødelagt.
    Uansett lykke til!
    Hallo Puristen!

    Nålen ble forsiktig bøyd tilbake, og det virket å gå ganske greit. Nå peker den rett både i luften og på plata. Har spilt gjennom et par plater jeg kjenner godt, sett over innstilling på protractor og vekt, og den virker å funke fint igjen! Men jeg var kanskje litt heldig? :)

    God sommer til deg, Puristen! Det blir gøy å følge med på anlegget ditt de nærmeste månedene!!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Flott montesi at pickupen nå er i orden igjen.😄
    Da er det bare å spille og kose seg i sommer.

    Ønsker dere en riktig god sommer!

    Mvh
    puristen

    (hifipuristen og puristen er ikke navn😄, derav liten bokstav)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Nevnte kompis er i slaget og klemte like gjerne til med et Musical Innovation-sett når han først er igang. Gledelige nyheter at Musical Innovation mi11/mi9.1se og Harbeth SHL5+ låter milevis fra Bowers & Wilkins 804 og EC aw120/EC 4.8 :)

    rsz_img_2365.jpg


    For min egen del har det blitt oppgradert fra en Rega dac, via Audiolab M-Dac+ til Chord 2Qute med ekstern Mcru/LongDog PSU. Ting falt pent på plass med sistnevnte, og det ser ut til å bli en riktig så trivelig høst!
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Se ut som min gamle mi11 har kommet seg godt til rette ja;)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Nevnte kompis er i slaget og klemte like gjerne til med et Musical Innovation-sett når han først er igang. Gledelige nyheter at Musical Innovation mi11/mi9.1se og Harbeth SHL5+ låter milevis fra Bowers & Wilkins 804 og EC aw120/EC 4.8 :)

    Vis vedlegget 506859

    For min egen del har det blitt oppgradert fra en Rega dac, via Audiolab M-Dac+ til Chord 2Qute med ekstern Mcru/LongDog PSU. Ting falt pent på plass med sistnevnte, og det ser ut til å bli en riktig så trivelig høst!
    Ligg det ikkje fortsatt ein MI 14 RIAA på Torget også...? :)

    Mvh Arild
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Nevnte kompis er i slaget og klemte like gjerne til med et Musical Innovation-sett når han først er igang. Gledelige nyheter at Musical Innovation mi11/mi9.1se og Harbeth SHL5+ låter milevis fra Bowers & Wilkins 804 og EC aw120/EC 4.8 :)

    Vis vedlegget 506859

    For min egen del har det blitt oppgradert fra en Rega dac, via Audiolab M-Dac+ til Chord 2Qute med ekstern Mcru/LongDog PSU. Ting falt pent på plass med sistnevnte, og det ser ut til å bli en riktig så trivelig høst!
    Ligg det ikkje fortsatt ein MI 14 RIAA på Torget også...? :)

    Mvh Arild
    Njo... :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Selv om man stadig er på vei forover, er det fortsatt en lettelse når man merker at lyden sitter! Sommerens søken etter ny dac er på mange måter ved veis ende, og eventuelt bytte måtte bli videre oppover i samme serie. Veien fra laidback Rega Dac, via imponatoren/kunstige Audiolab M-Dac+ til nåværende Chord 2qute, har vært lærerik. Med mine lite analytiske evner hadde ikke jobben vært så lett om ikke resten av anlegget spiller slik jeg vil, noe det gjør! :) Men i denne omgang er det bare å hylle måten Chord 2qute m/mcru psu gjør jobben. Uanfektet, åpent og fett!

    Chord2Qute.JPG
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Blir noe smått med skriving her, og jeg har vel ikke fått ut bilde av de to siste cd-spillerene som har vært innom her engang! Skal få tatt noen ordentlig bilder etter hvert og få de ut på nettet!

    Men det ble gjort en litt artig betraktning av min samboer i går kveld. Hun er for tiden hektet på Al Green, og i går skulle hun spille dette for sine venniner på julebord hjemme hos en av de. Samboeren til verten hadde jo et ålreit anlegg må vite. Kjøpt på Hifiklubben for store penger. Var vel snakk om B&W og Denon! B&W 703? Da hun kom hjem i natt måtte hun jo blant annet fortelle om opplevelsen. "Det låt jo ikke orgel i det hele tatt, og jeg ble så skuffa! De hører jo ikke hvor fantastisk låten er!" For min del var jo dette på en måte litt oppløftende nyheter, og ikke minst en god grunn til at høyttalere og komponenter fortsatt har en trygg plass her hjemme i stuen. Og tydeligvis ikke bare til glede for meg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn