Montesi, musikk og stereo!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Hva mener du med at pickup har hoppet?
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hei Fosse. Dårlig forklart, men det er et gammelt trehus, så gulvet gir litt etter når man går på det. Pick-up`n er sensitivt for nettopp dèt! Har aldri vært et problem med Benz`n, men Orto`n er veldig følsom. Skal dog sies at det hjalp 50% å justere vta og 0,05g til på stifttrykk :) Ser at VPI anbefaler Ortofon Quintet-serien til Scout, så jeg synes det er litt pussig om arm-masse ikke passer med vekten på Ortofonen..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Ville ikke bekymret meg for det. Velg pickup etter hva som låter best, ikke etter hvordan den oppfører seg ifht bevegelser i gulvet. Hadde samme problem med SME-en i min forrige leilighet.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Godt å høre at det ikke er et matching-problem, men heller en tilfeldighet. Den skal opp på veggen snart, så da blir det uansett ikke noe mer å tenke over. Ville bare forsikre meg om at det ikke er no feil med match!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Husk å prøve å finne kjernen i veggen for best mulig stabilitet.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Anlegget måler veldig fint, så det som har vært idèen er å få ned ekko/klang i stua. Lameller funker fint som flere ting, sånn sett er det med på å holde stua innenfor waf selv om lyden blir forbedret :) Thumbs up!

    Det med pick-up`n er nok som du sier Fanderese, noe lav armvekt og stiv nål. Betonggulv, ja. Det hadde vært noe her også! Får den opp på veggen snart, så da blir jeg nok kvitt den utfordringen. Mulig det blir å gå tilbake på ace`n når den har vært på re-tipping. Får se hvordan den låter når den kommer tilbake evt:)

    Artig å sammenligne digital og analogt. Her i gården er det veldig jevn fordeling mellom cd, streaming og vinyl! Får se utpå våren nå om jeg kommer innover en tur Fanderese! Hadde vært artig å få til en liten ettermiddag, en helg f.eks :)
    Ja, det må vi få til! Trivelig med besøk. Du kan jo veien også. ;)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Sortert 1000 cd-plater i alfabetisk rekkefølge og skiftet dieselfilter og o-ringer på G`n. Da smaker det med øl, bratwürst og søtpotetstappe!

    God påske til Hfs`erne! :)

    Ps. monoblokkene lar vente på seg.. Lever i håpet hver dag!


    img_2708 (1).jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    God påske. Håper monoblokkene dukker opp plutselig. :p
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Vesentlig mer kjedelig å sortere plastikk enn vinyl, men det blir jo riktig så bra etterpå! Var jo håpløst å ha cd`ene sortert etter selvbiografisk/nytthusografisk sortering!

    Krysser virkelig fingrene for at blokkene kommer snart. Har jo oppgradert både cd-spiller, pick-up og akustikk, siden sist! :)

    I morgen er det på med skia, og fredag blir det brettkjøring. Kos dere, også!
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Finner faktisk stor glede i å bla i gamle hi-fi blader :) Tok med meg disse på påskefjellet, men tittet ikke så nøye på datoen på bladene. Fy flate å tida flyr. 2003 og 2006 :) Tenkte de var 5-6 år gamle!

    Fine artikler som langt på vei er like interessante i dag. Grundig test gjort av Knut Vadseth av B&W 802D opp mot både 801D og 803D, er f.eks gull. I tillegg lesestoff om platespillere, pick-up`er og annet snadder. Artig å lese om deres vinkling på platespillere i 2004. Da var det jo ikke spesielt "in" med platespillere for "Hvermansen". Selv hadde jeg vel en Rega p3 på den tiden.

    Nagra-blokkene så jeg også i levende live hos en type som bodde i et funkishus på Majorstua. Han jobbet som lydteknikker hos Nrk, om jeg ikke husker feil. Mitt besøk endte med kjøp av en audio note dac. Det var vel i 2007.

    Plateanmeldelser går vel heller ikke av moten ;)



    FullSizeRender (21).jpg
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Bygger stereobenk. En bygger, og en leker..

    rsz_1fullsizerender_24.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal du selge min gamle benk ? Holdt seg greit i pris har den og.. :cool:;)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hei HCS. Er ikke meningen å selge den dyrt, og selger nok aldri ting over det jeg selv har betalt. Jeg har vel hatt den i 5-6 år? Og hva kjøpte jeg den for? :) Mulig jeg er naiv, men tenkte at denne kostet rundt 3000 ny, og at jeg kjøpte den for 1000? Da tenkte jeg en 600-lapp var ok, og at det sikkert blir slått av en 100-lapp på det igjen!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neida, prisen er god den. Husker ikke jeg. Men det er en hyggelig pris. Det er så lenge siden ja... ;)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Ser endelig ut til at det blir en varig løsning i stua! Ikea, men det funker.

    rsz_img_2794.jpg


    Ekstra lim, skruer og vater er alfa omega!

    rsz_img_2801.jpg



    Junior hjelper til..
    rsz_img_2795.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Blir det noe hifi-utstyr på/i disse fine hyllene da? ;)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Så bra. Blir fint for deg å få igjen godlyden. Spennende å høre hva du synes. Bilder! :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hadde han vært hjemme når jeg kom til hokksund, så hadde det sikkert kommet en rapport ;)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Den mannen altså... :rolleyes: Bomtur til Hokksund, det var teit. Som du skrev i en annen tråd for litt siden. Det er noen dumper underveis. Mulig jeg skal opp dit løpet av helgen. Jeg kan i tilfelle ta med ting til Oslo hvis du vil.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Det hadde vært supert! Gi meg gjerne tilbakemelding om du får snakket med Roar :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Roar var nettopp innom meg nå :) Han har vært sjuk, og måtte en hastetur på sykehuset. Så da er ting oppe og går igjen. Han virket ved godt mot!
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Roar var nettopp innom meg nå :) Han har vært sjuk, og måtte en hastetur på sykehuset. Så da er ting oppe og går igjen. Han virket ved godt mot!
    Er det slik å forstå at da er MI 17 kommet i (ditt) hus igjen? :)

    Mvh Arild
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Roar var nettopp innom meg nå :) Han har vært sjuk, og måtte en hastetur på sykehuset. Så da er ting oppe og går igjen. Han virket ved godt mot!
    Uffda. Det er det er ikke greit når helsa krangler. Flott gjort av han å ta turen selv om han ikke er helt i hundre helsemessig. :)

    Da venter vi på både bilder og et lytteinntrykk. Den må nok spilles litt på før den viser sitt sanne jeg,men et førsteinntrykk er obligatorisk. ;D
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Førsteinntrykket er nok dessverre en fasefeil en eller annen plass ser det ut til. Det er i hvert fall veldig pussig energi i lydbildet, og pin-point er ikke helt innafor virker det som. Men jeg hører at det låter kanon på detaljer. Men som sagt, det er nok en feil en plass, trur jeg!

    edit.
    Dette kan jo ikke være en innspillingsutfordring??
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Går ikke an å spille inn en fasefeil. ;) Du må ha koplet noe feil. Personlig nekter jeg bestandig at det er en mulighet. Jeg kopler aldri feil. 8)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke koblet feil! Jeg vet ikke, men det låter ikke riktig her. Det låter ubalansert, og basstrykk i basstromme f.eks er en skygge av seg selv..
    Både vinyl og cd låter slik.

    Også låter det mer slitsomt. Før kunne man spille høyt og fortsatt med behagelig lyd, men nå låter ikke behagelig.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hmm...

    MI 17 skal jo være ekstremt faseriktig, sidan det ikkje er ein einaste kondensator i signalveien!
    Bassen skal ha ein noko anna signatur enn MI 9/10.1, som har dette.
    Men du har jo spelt litt på dei før du leverte dei til oppgradering, så dette kjenner du jo til.:)

    Kan ting komme ut av fase ved feil kobling i xlr-pluggen? Eller ditto feil ved koblinga til høgtalerterminalane? Altså inne i forsterkerane.:confused:

    Sjukehusopphold og dertil stress kan føre til så mangt!

    Kva seier RM?

    Mvh Arild
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bra. Høres ut som det må være en forveksling et eller annet sted som nevnt over. Dumt. :mad:
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det må være en forveksling en plass, men jeg har ikke nok peil til selv å skjønne hva det er. Spiller bla.a Dire Straits "Making movies", som låter knall på vinyl. Slik jeg opplever den nå, så låter den noe mer utydelig og mindre enn før. Lite dynamisk. Altså, lydbildet låter motsatt av det man ønsker, at det vokser i størrelse og rom.

    Resultatet av en feilkobling trenger da kanskje ikke være at noe kortslutter, men heller at det låter feil?

    Jeg vet at han har økt dempningsfaktoren, men det skal være ikke utgjøre en slik påvirkning av lydbildet?

    Og som du sier arild, så låter det ikke nødvendigvis likt som 9.1 eller 10.1, men husker da jeg koblet opp mi17 for en stund siden, og det jeg reagerte på var jo at lyden var mer åpen enn før. Så jeg kjenner jo til lyden på mi17 :)

    Har ikke fått tak i RM ennå.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Som du beskriver lydbildet så høres det ut som fasefeil ikke tvil om det. Typisk at bassen blir borte. At den i tillegg låter HELT annerledes er jo litt merkelig.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Jeg trur nok at en fasefeil kan endre lydbildet en hel del. Om bassen faller ut, så vil balansen i resten av lydbildet også oppleves ubehagelig. Det er nok det jeg opplever. Fasefeilen vil jo da f.eks ødelegge plassering i lydbildet, tenker jeg. I hvert fall om man drar på en smule. Men om da lar seg gjøre å få en fasefeil slik denne forsterkeren er konstruert, vet jeg ikke. Men noe er i ulage :)

    Takker for engasjement og hjelp. Da slipper jeg å ro båten aleine ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du musikk innspillt i mono eller en eller annen innspilling med Q sound.

    Evnt en testplate der det er innspillt i fase og ut av fase?

    Da hører man lett om det er det som er galt.

    Evnt så kan jeg brenne en plate til deg.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hei Peter! Takk for tilbud. Jeg har en testplate som er i og utenfor fase. Jeg sjekket den, og jeg har sjekket med alternative + og - løsninger bak på forsterkeren. Hørte helt klart når jeg byttet fase på den en høyttaleren/forsterkeren. Det jeg er litt usikker på er om den kan være litt ute av fase, eller om det er enten eller.

    Jeg fikk snakket med Roar om dette idag, og vi ble enige om å spille på forsterkeren frem til midten av førstkommende uke, for å se om den løsner, eller lydbildet endrer seg. Så å si alt i forsterkeren er nytt, så det KAN hende at innspilling henter den inn. Jeg er litt i tvil om det, men det er verdt et forsøk. Om det ikke endrer seg noe, så skulle visst Roar komme en tur og høre hva som kan være galt. Om det ikke er fasefeil, så kan det være et komponent i forsterkeren med en feil fra fabrikk f.eks.

    Men det går. Jeg har lyd her, men får ikke helt "fot" slik det låter akkurat nå.

    Slik det spiller nå så er det med noe manglende autoritet og dynamikk. Toppen kan også bikke over til det litt harde. Virker også som at basstromme og bassgitar krangler litt seg imellom..

    Nå bare står det og spiller, så får vi se om det skjer noe :)

    edit.
    Ps. Husker jeg en gang i hine hårde dager på 90-tallet satt spikes på høyttalerne mine. Da måtte jeg gå amok med tonekontroller for å få det til å låte "bra" igjen. Altså, lyden endret seg noe voldsomt. Har vondt for å tro at det har skjedd her, bare med en oppgradering av forsterkeren. Føler jeg kjenne huslyden såpass godt, at jeg ikke blir vippet helt av pinnen bare ved å "pimpe" forsterkeren..
     
    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hei Arild.

    Nei, det er litt stille. Men fikk meg en liten tur bort til en kompis forrige dagen for å se United-West Ham. I pausen fikk vi spilt litt på Klipsch RF82 mkII og en integrert Harman/Kardon. Det låt faktisk bedre :) :(

    Satser på jeg hører noe fra Roar one of these days!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn