Mitt alt sammen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Hehe ja er det jeg får høre også av venner og kjente uavhengig av kjønn. Kompiser humrer av begeistring og sjefens venninner skriker og hyler over hvor mange/dyre vesker og sko hun kunne hatt i stedet ;)

    Ja det går nok litt tid før jeg er helt ferdig-ferdig. Anser dette som fase 2 og kommer nok til å bruke litt tid i denne fasen også med å teste ut diverse før jeg bygger videre :)

    Angående DAC vs LP så ville jeg kanskje vurdert hva som blir brukt mest og prioritert ut fra det.
    Men vesker gir da ingen moro :rolleyes:

    Ja det er mange faser og testing i denne hobbyen ingen tvil.


    Det store spørsmålet er vel akkurat det. Hva legger jeg mest vekt på. Fordelen med en "grei" dac er jo at jeg kan få lyden fra tv'en inn på stereoen. Og streaming blir brukt så lenge unger er oppe og eventuelt i festlige sammenkomster, for ja da er det "fyfy" å snurre vinyl.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vel, da regner jeg med du ikke bruker altfor lang tid på det, da..du får høre med dem.
    Begynn gjerne med en SC-renser.
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Men vesker gir da ingen moro :rolleyes:

    Ja det er mange faser og testing i denne hobbyen ingen tvil.


    Det store spørsmålet er vel akkurat det. Hva legger jeg mest vekt på. Fordelen med en "grei" dac er jo at jeg kan få lyden fra tv'en inn på stereoen. Og streaming blir brukt så lenge unger er oppe og eventuelt i festlige sammenkomster, for ja da er det "fyfy" å snurre vinyl.
    Hehe enig i den der altså, hvertfall ingen moro for meg :)

    Akkurat så det høres jo ut som om en DAC er det du kommer til å bruke mest, men ikke hør på mine anbefalinger, da får du aldri kjøpt deg vinylsnurre. Se bare på meg ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Nait: Fin innrømmelse!

    Marson: Vel..du har tipsene. Keep us posted:rolleyes:
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Jepp. Etter noe mer lytting har jeg kommet fram til at jeg nå kjøper en dac i første omgang.

    Er egentlig fornøyd med lyden fra Sanyo platespilleren, for nå iallefall....
    Skal få meg platevasker og litt mer vinyl før jeg tar steget opp til ny spiller.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken dac blir det?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Smart man, Marson! Hent inn en V90, du:cool: Skikkelig prisbombe som vil hjelpe både NAD, Elac og ikke minst Chromecast. Jeg tør våge den påstand at MFen vil gjøre for digitalen det GSP gjorde for vinylen. Husk ordentlig kabel.
     
    Sist redigert:

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Smart man, Marson! Hent inn en V90, du:cool: Skikkelig prisbombe som vil hjelpe både NAD, Elac og ikke minst Chromecast. Jeg tør våge den påstand at MFen vil gjøre for digitalen det GSP gjorde for vinylen. Husk ordentlig kabel.
    Hehe. Ja er spent på hvilket løft den vil gi lyden. Blir bestilt snart. Har vært på hyttetur og jobb så har ikke fått gjort så mye mer enda.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Måtte ta meg tur ned på filmrommet da det er evigheter siden jeg sist satte meg ned her.

    Har fått inn en sort hjørnesofa nå. Den blir stående er lei å bytte på sittemøblet.
    20160919_193509.jpg



    Hadde helt glemt av hvor mye trykk dette leverer.

    20160919_193524.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Fikk du tak i den V90en?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Oiii litt av en sofa du har greid å klemme inn på rommet der. Nok av sitteplasser hvertfall :)

    Hva er de høyttaler kassene som står under L+R høyttalerne?

    Moro når man få "avklimatisert" seg litt og kommer tilbake til noe man har vært vandt med.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Oiii litt av en sofa du har greid å klemme inn på rommet der. Nok av sitteplasser hvertfall :)
    Det var et sant helvete å få den inn. Blir motorsag om den skal ut igjen :rolleyes:

    Hva er de høyttaler kassene som står under L+R høyttalerne?
    Det er noen gamle jbl. Men bassene var ødelagte og og ble kastet når jeg var liten. Har enda delefilter, mellomtone og diskant men tror diskantene også har sett sine bedre dager. Husker ikke hvilken modell det er.

    Moro når man få "avklimatisert" seg litt og kommer tilbake til noe man har vært vandt med.

    Ja absolutt. Gleder meg virkelig til og få drift der igjen til film. ;)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ojsann, takk for det. Mine er blitt stygge som fy etter røff behandling av småtroll.
    Tror jeg skroter mine ved flytting til ny bopel 1/11.

    Kanskje det heller blir bygging av aktive "bass-stativer".
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    ;D

    Har småtroll her også, men de lar (takk og pris, bank i bordet) stativene og høyttalere stå i fred.

    Aktive bass stativ høres ut som et spennede prosjekt. Det er jo ideelt når man ikke vil ha noen kasser stående andre plasser i rommet.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Oiii litt av en sofa du har greid å klemme inn på rommet der. Nok av sitteplasser hvertfall :)
    Det var et sant helvete å få den inn. Blir motorsag om den skal ut igjen :rolleyes:

    Hva er de høyttaler kassene som står under L+R høyttalerne?
    Det er noen gamle jbl. Men bassene var ødelagte og og ble kastet når jeg var liten. Har enda delefilter, mellomtone og diskant men tror diskantene også har sett sine bedre dager. Husker ikke hvilken modell det er.

    Moro når man få "avklimatisert" seg litt og kommer tilbake til noe man har vært vandt med.

    Ja absolutt. Gleder meg virkelig til og få drift der igjen til film. ;)
    Haha det tror jeg på at du kjører på med da ja. Ser ut som om den er støpt inn :)

    Ååå ok trodde du var i gang med noe nytt DIY opplegg som du prøvde forsiktig å introdusere for oss. Da har jeg en knallidé, restaureringsprosjekt ;)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ååå ok trodde du var i gang med noe nytt DIY opplegg som du prøvde forsiktig å introdusere for oss. Da har jeg en knallidé, restaureringsprosjekt ;)
    Hehehe, nei er nok ikke det. Har faktisk lett etter noe elementer til disse. Har et par ganger kommet over de på ebay. Kansje kansje... :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ååå ok trodde du var i gang med noe nytt DIY opplegg som du prøvde forsiktig å introdusere for oss. Da har jeg en knallidé, restaureringsprosjekt ;)
    Hehehe, nei er nok ikke det. Har faktisk lett etter noe elementer til disse. Har et par ganger kommet over de på ebay. Kansje kansje... :)
    Hør hør, kom igjen, hvor kult hadde det ikke vært å få de opp å gå igjen. Bare det at du har snust litt rundt etter elementer taler for seg selv ;)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Men etter litt måling med tommestokk i kinoen ser jeg at jeg hadde litt hastverk er lastverk når tanken med høyttalere bak lerret kom opp.
    Nytt lerret vil bli 38 cm fra vegg som jeg mister både i døråpning og avstand fra projektor til lerret. Utgangspunktet var litt større bilde også.
    Må ha det så langt som mulig fra lerret til pj. for større bilde.

    Så nå sviver noen nye "gode" ideer rundt.
    Alternativ:
    1. Finne noen vegghøyttalere som ikke bygger mye ut fra vegg, og ha lerret framfor.
    2. Plassere Behringer på gulv og bygge nye kasser til subber. Vanlig lerret på vegg.
    3. Behringer på gulv og bygge nytt subsystem.
    4. Bygge nytt kinorom med større plass :p hehe

    Eventuelt finne noen diy høyttalere ferdig kit som ikke trenger så store kasser.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Men etter litt måling med tommestokk i kinoen ser jeg at jeg hadde litt hastverk er lastverk når tanken med høyttalere bak lerret kom opp.
    Nytt lerret vil bli 38 cm fra vegg som jeg mister både i døråpning og avstand fra projektor til lerret. Utgangspunktet var litt større bilde også.
    Må ha det så langt som mulig fra lerret til pj. for større bilde.

    Så nå sviver noen nye "gode" ideer rundt.
    Alternativ:
    1. Finne noen vegghøyttalere som ikke bygger mye ut fra vegg, og ha lerret framfor.
    2. Plassere Behringer på gulv og bygge nye kasser til subber. Vanlig lerret på vegg.
    3. Behringer på gulv og bygge nytt subsystem.
    4. Bygge nytt kinorom med større plass :p hehe

    Eventuelt finne noen diy høyttalere ferdig kit som ikke trenger så store kasser.
    Aiii shit det var litt kjipt. Har du tilgang på et annet rom som er større da eller mtp punkt nr 4? Hvor mye større er det eventuelt? Da må du vel også finne frem motorsagen mtp sofaen om den skal ut ;)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Jeg har en garasje som er bygd inn i huset. Er vel ca 25 kvm. Denne er tenkt i framtid som eventuelt ny kjellerstue / filmrom. Men det er fram i tid. Har bygget ut tak med altan oppå som blir den nye garasjen, men den skal først bygges tett osv. før "gamle" garasjen blir omgjort.
    Men fram i tid som sakt.

    Så nå er det egentlig bare og finne en løsning for å få alt opp å gå til den tid kommer.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Whaaatttt?!? !"#"#%"$% 25 kvm "#$"#%" Må jo bli som en drøm å gå fra minikino til noe som er mye større :)
    Ok men uansett så vil det rommet komme en vakker dag. Snakker man om flere år eller mnd? Dersom det ikke er altfor lenge til ville jeg kanskje ha funnet noe rimelige små høyttalere og brukt det midlertidig.
    Bygger du om kassene for sub'ene, tenker du da å gjøre dem enda mindre? Gjør du det så vil du eventuelt miste responsen i de lavere frekvensene ift det du har nå.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Hehehe. det det skal bli en fryd og kan prøve seg fram med flere subber, kansje to rader med sitteplass osv...
    Det blir nok et år eller om ikke to før det blir prioritert.

    Ja må prøve og finne noe enkelt og rimelig.

    Jeg må måle hva jeg har av plass til rådighet. Men kassene må da bli avlang og gående opp langs veggene bak lerret. Samtidig som jeg må vinkle de mot hverandre for og eventuelt få frontene imellom. Men kan selvfølgelig finne noen bokhøyttalere og bare sette imellom subbene så får det bare være at det blir refleksjon mellom subkassene.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja det blir nok veldig bra det der. Hopp over ekstra rader med sitteplass og sats heller på flere rader med sub'er ;)

    Vet ikke hvor mye du har å gå på mht dybden på eventuelle høyttalere, men kan anbefale JBL LSR305. Har sett dem fra tid til annen på bruktbørsen. Bare husk å ta høyde for at kabler (XLR + strøm) også gir et par cm til i dybden når du beregner.
    Så beholder du bare sub'ene slik de er nå. Slipper du å bygge om kassene til dem nå, også enda en gang til når det nye rommet måtte stå ferdig en gang.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Hehehe :eek:

    Har sikla litt etter 24" fra stereo int. Hadde vært skøy å prøvd med to stk :rolleyes:

    Hmmm, jeg har før engang vært innom å sett litt på de der jbl'ene. Aktiv er jo også veldig greit, så slipper jeg å tenk på effektforsterker.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hohoho 24" SI driver nå snakker vi :p Eneste som er litt dritt er kravet til størrelsen på kassen for de driverne der. Blir hinsides stort og uhåndterlig spesielt om man skal løfte på det selv. Man får jo 5 stk DS4 18" til samme prisen som 1 stk 24" og kjøper man 10 stk 18" så slår nok Nick av noen $ også :) Men konge jeg hiver meg på flyet jeg når alt dette er bygget og klart ;)

    Akkurat ja, de er meget bra for den prisen må jeg si. Bruker de selv nå som surround, men har ingen problem med å anbefale dem som fronter også, spesielt du som har bra med kapasitet i bassen.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Joda, klart det hadde blitt STORE kasser men tanken av å se de monstrene bevege seg 72 mm totalt skulle vært helt rått rett å slett. Tro de skal bevege noe luft ;)
    Men det blir langt fram i tid at det blir noe nytt der. Må først få rommet ferdig :rolleyes:

    Ja får se hva det blir til...
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Litt utafor lyd delen. Men her lages det sofabord ;) Eller jeg prøver meg på sofabord :p


    36mm x 48mm i en stabel

    Snapchat-9194343963567524605.jpg




    Prøving

    20160920_144117.jpg




    Klemmer til

    20160920_160913.jpg



    Litt mindre stabel

    20160920_144123.jpg





    Snapchat-4144596832229364146.jpg


    Også nedkanten av bordet. Skal lage en skuff i ene siden for og legge bort fjernkontroller, åpningen vises ikke på bildet.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Haha skjønner hva du tenker på med tanke på 24" SI drivere i full vigør. Må bli med hørselsvern da eventuelt før du greier å se noe bevegelse i det hele tatt ;)

    Sjekk Mr Handyman. Blir spennende å se når bordet er ferdig :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Haha skjønner hva du tenker på med tanke på 24" SI drivere i full vigør. Må bli med hørselsvern da eventuelt før du greier å se noe bevegelse i det hele tatt ;)

    Sjekk Mr Handyman. Blir spennende å se når bordet er ferdig :)

    Morsomt hadde det vært iallefall :)

    Ja når man ikke finner det man er ute etter er det bare å hive seg i snekringen.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Litt mer framgang idag. Fått på føtter og begynt med skuffen.


    20160926_120935.jpg




    Neste steg blir del to av bordet, en underdel og få lagd selve skuffen. Så blir det vel noen timer med sliping :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Marson: Du har fått MF inn?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brukbar utsikt! ;)

    Til sammenlikning kan man vel f.eks. i Oslo legge på en million på taksten dersom man kan skimte en del av havnebassenget over taket på naboblokka mellom to fabrikkpiper. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn