Diverse Mettet bruktmarked?

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hva legger du i å tilpasse seg markedet? Sitte med tingene til det blir etterspørsel?
Vel, enten velger du å ha tolmodighet, eller du priser lavt for raskt salg. Markedet er levende og regulerer seg selv. Det er alltid betalingsvilligheten til kjøperne som bestemmer prisen. Norge er et lite land med relativt god økonomi, og det påvirker prisene på brukte saker. I tillegg er dette vi holder på med ganske smalt sånn totalt sett. Slike faktorer gir ikke høye bruktpriser. Det er en del som selger til utland, og da vil du nok oppnå en bedre pris.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da lurer jeg på hvor ofte dere egentlig har vært inne med salgsannonser og fått kjenne hva såkalt markedspris vil si i dag.
Jeg gjetter at du tenker på Woodpeckeren du har annonsert lenge? I så fall synes jeg også at den var (er) merkelig tungsolgt. Det er en såpass fin spiller at jeg synes det var rart at den ikke gikk ganske fort. Men jeg tror kanskje du blir litt plaga med geografien her også, vanskelig å få demonstrert for så mange, og den ville måtte sendes i de fleste tilfeller.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.085
Antall liker
1.064
Torget vurderinger
10
Da lurer jeg på hvor ofte dere egentlig har vært inne med salgsannonser og fått kjenne hva såkalt markedspris vil si i dag.
Jeg gjetter at du tenker på Woodpeckeren du har annonsert lenge? I så fall synes jeg også at den var (er) merkelig tungsolgt. Det er en såpass fin spiller at jeg synes det var rart at den ikke gikk ganske fort. Men jeg tror kanskje du blir litt plaga med geografien her også, vanskelig å få demonstrert for så mange, og den ville måtte sendes i de fleste tilfeller.
Dette med geografi har jeg faktisk ikke tenkt på. Akkurat frakten burde imidlertid ikke by på problemer, med slik bombesikker emballasje.

Nå har jeg slitt med salg tidligere også. For et par år siden var det snakk om en splitter ny Accuphase E-470. Havnet til slutt hos en svenske for kr.42.000,-. Mange av mine senere salg har for øvrig gått til utlandet.
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
256
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Ang tungt bruktmarked

Man skal ikke se borti fra at geografi har sitt og si , men bak nå inn svingninger generelt i samfunnet , når det svinger i drosje næringen hvor jeg jobber så er det flere andre bransjer som "ser" den samme svingningen.

Husk nå på at just nu er vi inne i julehandels månedene , kanskje ikke så rart at det er vanskeligere å få solgt noe nå , mener å se det samme på bruktbilsiden også , kan gjøre mange gode kjøp der i disse tider.

Kanskje bør man planere sine salg litt bedre slik at man ikke havner feks i julegavekøa / fellesferien / påsken og forsåvidt tullemåneden Mai med alle sine bevegelige røde dager osv.

Mvh

Morten.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Husker også at jeg snakket med han fyren på Pretty Price om det samme for mange år siden. Det er tider på året hvor folk rett og slett er i salgsmodus, og andre tider hvor de er i kjøpsmodus. Hans syklus, altså kundenes, svingte på månedsfrekvens, og hang nok mer sammen med trygd enn hifimarkedet.
 
Sist redigert av en moderator:

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
256
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Jepp

Er noe i det , kjenner en kar som har drevet en rema sjappe i noen år , han sier enkelt og greit følgende : Ha biff i butikken den 18/19 i måneden er ikke et poeng , den 20 derimot bør den være i kjøle/fryse disken ellers har han tapt.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.085
Antall liker
1.064
Torget vurderinger
10
Dette blir litt konstruert, synes jeg. Hvordan vil dere da forklare at en kurant vare blir stående usolgt måned etter måned, gjennom alle disse "årstider", trygdeutbealingsdatoer osv.. Jeg tror nok heller det er snakk om prisen og den blir gjerne aldri bra nok...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kun et forsøk på å lete etter en av flere faktorer som påvirker markedet, ingen uttømmene liste, og heller ingen forklaring spesifikt om et produkt.

Men for egen del så skal jeg love at det er handla stort for feriepengene oppigjennom, spesielt etter at de kom nesten samtidig med tilbakebetaling på skatten. Platespilleren, forsterkerne, høyttalerne, om jeg ikke husker feil, begge syklene. Da ble jeg hjemme med fine nye ting, mens verden reiste til steder som er ut som Stovner, bare litt lenger sør...
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Jeg vil aldri kjøpe et produkt som må sendes til over 5k. Vil helst dra og hente varen, forsikre meg om at den er hel, pen og velfungerende når jeg skal bruke endel penger. Geografi er viktig.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.085
Antall liker
1.064
Torget vurderinger
10
Jeg vil aldri kjøpe et produkt som må sendes til over 5k. Vil helst dra og hente varen, forsikre meg om at den er hel, pen og velfungerende når jeg skal bruke endel penger. Geografi er viktig.
Du bor sikkert sentralt som kan velge og vrake ut fra hva som befinner seg i rimelig nærhet. Ikke alle er så heldige. Godt ikke alle tenker slik, men kjøper langveis fra også, f.eks fra Finnmark der jeg camperer.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har stadig opplevd at det tar lang tid å selge brukte ting. Det er ikke noe nytt. Bare ha tålmodighet.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg vil aldri kjøpe et produkt som må sendes til over 5k. Vil helst dra og hente varen, forsikre meg om at den er hel, pen og velfungerende når jeg skal bruke endel penger. Geografi er viktig.
Derfor er tilbakemeldingssystemet på hifisentralen så kjekt. Når jeg handler med folk som har 10+ perfekte tilbakemeldinger på kjøp og salg har jeg ingen skrupler, ei heller dårlige erfaringer.
Samtidig forventer jeg at forskuddsbetaling til meg som har så mange salg skal være ok for kjøper.
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Jeg vil aldri kjøpe et produkt som må sendes til over 5k. Vil helst dra og hente varen, forsikre meg om at den er hel, pen og velfungerende når jeg skal bruke endel penger. Geografi er viktig.
Derfor er tilbakemeldingssystemet på hifisentralen så kjekt. Når jeg handler med folk som har 10+ perfekte tilbakemeldinger på kjøp og salg har jeg ingen skrupler, ei heller dårlige erfaringer.
Samtidig forventer jeg at forskuddsbetaling til meg som har så mange salg skal være ok for kjøper.
Det er jeg enig. Som kjøper sier jeg nei til folk på finn.no om de ikke vil bruke finn sin betalingsløsning om det må sendes. De med gode omtaler her inne derimot, har jeg ingenting i mot å forhåndsbetale til.
 

Arnold Duck

Medlem
Ble medlem
22.04.2008
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
0
mmmmhmmm...

Det er min favoritt.... for akkurat DU er ikke påvirket av psykoakustikk ?
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Mettet og mettet, ved ikke a.

Kansje der er nogen som håber det, ka jo hjelpe på at finde noget som er gratis!

Men det ser ikke sådan ut, foreksempel har jeg solgt 3 produkter herinde d. Sidste uke.

Men der er jo alltid nogen der håber og prøver sig , eksemplet er at en køber melder sig og bekreftiger køb og pris, m så prøver sig med at vedkommende har fundet sig et såkaldt bedre tilbud dagen før levering, og således meddeler selger at man må gå 5000 ned i pris vis det fortsatt skal ha interesse.

Jeg skal undlade at uttrykke min mening om sådanne tilfælde av pli, ikke minst for at holde hus fred her på forummet.

Men et lille rap på fingrene er vel på plads her!

Mvh
 
M

MarkusH

Gjest
Alt kan selges fort dersom det ligger ute litt billig. F.eks XTZ-subwoofere, for en "billig penge" går disse på noen få timer. Voldsomt mye feilprising av produkter også, det kan være en grunn til at det virker som om markedet er "mettet".
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Ingen krise her,- det går så det griner indeher.
 
Topp Bunn