Line array "Bendit HLS" (Fountek, RAAL, SB-Acoustics)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Man tager hva man haver. Stuebordet hjemme har også fått mange timer på baken, alt fra å bli brukt som "tegnebrett", operasjonsbenk med loddebolten til limbord/monteringsbenk..:)
    Kaffemaskinen i nær avstand og musikk fra stueanlegget. -Men det krever så mye for/etterarbeid mtp orden & ryddighet, blæhh...:)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja gjøre klart før kona stikker ut, så holde orden underveis.
    Da ser det ikke så ille ut når hun stikker hode inn av døra igjen og spør har du hengt opp klesvaska?
    Jada kjære, ryddet i stuen også.
    Handler om å gi og ta:)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Veide alle 8 føtter hver for seg, og digitalvekta viste fra 1001 til 1005 gram. Så da ender totalvekt på 30.5 kilo per fot:)..
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20170930_104956.jpg


    Maskiner er på plass, reoler snart ferdig bygd, materialer som bare klør etter å få satt noe fresestål i seg, ligger også her:)..
    Er i Tyskland på høstferie, men er hjemme igjen til uka igjen.. Et etterlengtet verksted er omsider på plass!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Detalj:
    Basskabinettet for 4 woofere er lukket konstruksjon. En skråstilt skillevegg deler kabinettet i to volum-messige like deler. Spalten i midten med tykk filt kompenserer for eventuell volumforskjell for øvre og nedre kabinett. Vi tar ingen sjanser selv om MagiCad sier dette er riktig. Rikelig med avstivninger mellom flatene må til:

    IMG-20171114-WA0002.jpg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kabinettene er primet innvendig, og det er klart for at alu-rørene skal støpes inn med GPG fibergips i fronten:
    (uten priming vil fineren suge vann fra gipsmassen)

    IMG-20171117-WA0001.jpg
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Willy;
    GPG - kjempesmart!

    Jeg jobbet med brannteknikk i flere tiår - bla for Firesafe - helt tilbake fra begynnelsen av nittitallet.
    Dette datt ned fra klart lyn som himmel - at ikke jeg kom på det!!!
    Tror det blir isi-pisi å bruke denne gugga til 2384 som jeg har en plugg liggende til.
    Grattis, dere to, med de grå som ennå virker!

    BB
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20171118_122436.jpg

    Er også limt på et et sjikt med viskoelastisk folie mellom alle rørene for å unngå "harde flater" mot hverandre.
    Prøver å få blandet og støpt den armerte gipsmassen i morra.. - Gøy!!!:)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Bare å komme nedom snikkerbua når du ser det lyser Haavard..
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Får andres DIY prosjekt til å blekne.
    Jeg er mektig imponert.
    Er morro å se slik byggekvalitet.
    Jeg bøyer meg i hatten;)
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vis vedlegget 467251
    Har trua på at dette blir veldig bra.. Går med 30 kilo pulver per kasse, så dette blir tungt og dødt, hehe!

    Det du her gjør - enten du har gjort det tidigere eller ikke - det gjør så godt for lyden at man må prøve det selv for å sanse det...

    Jeg har selv tidligere laget høyttalere med kabinetter hvor sand eller betong har vært en del av oppskriften - det å ha et dødt kabinett kan ikke beskrives med ord men MÅ høres/oppleves!

    Eneste mulige lille negative element er at det føles mer tungdrevent (som følge av at kabinettet spiller mindre med), eller man blir lurt fordi man kan spille høyere som følge av renere lyd og derfor gir mer gass :)

    Helt utrolig amazing FANTASTISK, dette du her holder på med inselwind!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20171119_144809.jpg

    Tusen takk for hyggelige ord MusicBear! ( og alle andre:).. - Ja, blir relativt tungt og stødig dette her. Tipper tot.vekta per kasse fort bikker 130 kg.. Da er de ihvertfall fortsatt håndterbare :).

    Mens gipsmassen gjennomtørkes (ca 10 dager), lager jeg festeringer/braketter som skal freses ned til alle fulltonene. (Mye bedre og skru i, enn corian).- Og tilhørende pakninger i ....selvfølgelig viskoelastisk folie,hehe..
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Screenshot_2017-11-21-20-34-10.jpg

    Har klippet ut pakninger slik at de vil fungere som lokk under lakkeringsprosessen. Så kan jeg snitte de pent til når elementene skal nedi..
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Screenshot_2017-11-21-20-33-57.jpg

    Var på Ikea forrige uke og kom over disse bambus-skålene.også hadde jeg tilfeldigvis noen Sb65wba liggende på hylla.(har forøvrig 18 til.) Papprør i midten med skinn pålimt, & nydelig trekt høyttalerkabel. Willy Sand har voicet og laget et delefilter som gjorde de veldig så behagelige :). Kan tro arb.kolegaen min ble fornøyd sa han fikk dem.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    For en tråd! Fantastisk innsats og for en kompetanse både "høyttalerteknisk" og praktisk utførelse. Utrolig spennende å følge med på. Gleder meg til fortsettelsen!

    PS: Skal snart på ferie til området og det hadde jo vært utrolig spennende å fått sett disse...?
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Selvfølgelig! Bare meld ifra på forhånd, slik at jeg får ordna med litt å sette tenna i attått kaffe`n. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dumpet innom denne tråden igjen, hadde glemt den... og altså: AI AI AI! Det her er jo så lekkert at jeg ikke vet hva jeg skal si. Tenna mine løper i vann.

    Hvis jeg får stille et spørsmål som sikkert er veldig dumt og kanskje allerede har blitt besvart: På hvilken side skal elementene - altså hvilken vei skal høyttaleren krummes? Skal den bøye seg bakover eller krumme seg fremover?

    Og hva blir dimensjonene på denne lille babyen?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Elementene festes slik at høyttalerene er krummet mot lytteren. Den krever jo litt takhøyde, denne lille slanke babyen, 226cm på sokkelesten, ca 60cm på det dypeste og "kun" 18 cm bred (hvis sokkel ikke medregnes).
    Tanken er å finere dem i samme finér som "En Tmm". Finnes også en fin byggetråd på den her inne.
    Sapelimahogney på sider og topp, svart ellers..
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Elementene festes slik at høyttalerene er krummet mot lytteren. Den krever jo litt takhøyde, denne lille slanke babyen, 226cm på sokkelesten, ca 60cm på det dypeste og "kun" 18 cm bred (hvis sokkel ikke medregnes).
    Tanken er å finere dem i samme finér som "En Tmm". Finnes også en fin byggetråd på den her inne.
    Sapelimahogney på sider og topp, svart ellers..
    Kult. Veldig interessante høyttalere dere lager.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn