Line array "Bendit HLS" (Fountek, RAAL, SB-Acoustics)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.833
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Lest igjennom det meste fra start til slutt på dette bygget nå, utrolig imponerende👌
    Har jo sett bilder og reportasjer om de, men byggetråden hadde jeg gått glipp av. Helt i sin egen klasse opp mot det meste annet av hjemme bygg og stiller det meste av kjøpe høyttalere i skammekroken😄🎶
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Du vet veien du!😉☕🎵🎶
    Er ganske ajour med oppdragene frem mot jul, så da passer de fleste kvelder
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg fikk sneket meg til enda en liten lytt på disse vakre kreasjonene på onsdag. Fant vel ut at det nesten var 2 år siden sist jeg hørte de, mye har jo skjedd på min lyd-reise siden den gang. Det var annerledes å høre på disse kontra det jeg er vant til nå for tiden, absolutt sin egen huslyd i Kolbu. :)
    Praten var kanskje det som fikk meg til å tenke mest, fortsettelsen skal bli spennende. Du er nå hjertelig velkommen til en lytt med blanding av kjøpe-fi og diy-fi, i fjellskrenten midt i skauen på Brøttum. ;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 435162 Vis vedlegget 435163 Vis vedlegget 435164 Vis vedlegget 435165 Vis vedlegget 435166 Vis vedlegget 435167 Vis vedlegget 435168
    Spalten er en 6mm tykk oval (mer enn 45 grader) av finer/filt. Dersom du får andre assosiasjoner kan du kose deg med det... Indre refleksjoner diffuseres og dempes. Det er forsøkt forskjellige varianter med demping og med forskjellige mengder ull foran og bak spalten målt på en dummy-baffel. Ingen humper i impedansen. Sier du at aluminium klinger? Rør er en stiv konstruksjon i seg selv. Ytre demping kommer selvsagt, følg med :)
    Børresen ser ut til å benytte en diffuser mot bakstråling. Ikke fjernt fra Briggs-filter. Så noe lignende i noen danskproduserte ITT-høyttalere fra 60-tallet: En spalt i hylle som var limt et tøystykke over.
    Briggs.JPG
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Noe for Jonny dette vel?🤓.. etpar kaffekopper og vipps er de ferdige😃
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er en velkjent metode, man plasserer dempemateriale eller restriksjon ved noden. Det fungerer også i horn og TL, men det har selvsagt bare praktisk verdi på bakladet. En slik perforering blir også et naturlig lavpassfilter. Noe å tenke på når man lager kardioide.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er en velkjent metode, man plasserer dempemateriale eller restriksjon ved noden. Det fungerer også i horn og TL, men det har selvsagt bare praktisk verdi på bakladet. En slik perforering blir også et naturlig lavpassfilter. Noe å tenke på når man lager kardioide.
    Husker Eltek, for et par tiår siden, de hadde noen subber hvor kammeret driveren spilte inn i (før alt gikk ut gjennom blæserøret) skulle belegges med tykke gulvtepper som tilstrekkelig skulle forhindre høyere frekvenser å komme ut. Vitenskapelig sett - tweaking via Teppeabo eller Teppeland - tja si det :ROFLMAO:
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Tar meg den friheten og kopierer teksten til MusicBear ifra en annen byggetråd vi har her inne. Er vel strengt tatt her den hører hjemme😊🎶🎵.

    "Joda, passerer man Kolbu er det fristende og invitere seg til besøk, som startet på kjøkkenet hvor den første timen gikk med i form av "spontan besiktigelse" av eget mekket kjøkken samt det meste av husets øvrige interiør. La meg først erklære at jeg kjenner finsnekkere helt opp i klasse interiørsnekkere og som lager det flotteste treinteriør i båter så man kan tro de er født i en høvelbenk og har vært der siden. Men, hvor man altså i et hus på Kolbu på en søndag hører seg selv erklære har ikke sett maken til trearbeid i hele mitt liv for hundrede gang eller noe sånt. De råflotte høyttaler kreasjoner vi har sett fra dette sted stiller nesten i skyggen i forhold til selve hus-interiøret Øivind har designet/laget - sier det litt? Måtte bare nevne det - aldri før blitt så grenseløst imponert over hva som kan lages for hånd.

    Bendit - om jeg hørte de?
    Overhodet ikke! De høres nemlig ikke! Kommer bare musikk ut av de på en måte så jeg innrømmer å ikke huske å ha hørt så god lyd - noen gang!
    OK; 12 eller 24 stk. 15-tommere hadde sikkert spilt mer bass, kanskje litt bedre også - utenom det - Bendit gruser alt annet jeg har hørt av høyttaler konstruksjoner/ferdig snakket!

    De som måtte mene jeg overdriver her, må ha sett Jesus eller fått i meg noe sterkt!? Neida, bare har sett makaløs "tre-kunst" og hørt lyd jeg ikke kan huske å ha hørt maken til - ta turen til Kolbu den som måtte syntes jeg overdriver. Og da har jeg ikke en gang nevnt "Coran-smykkene" som stod i annen etasje - "design-håndverks-smykker" av noen høyttalere som jeg ikke en gang gidder forsøke å forklare hvilket inntrykk de gav..."
    😎
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Well, jeg burde postet den på riktig sted (og takk skal du ha), men unnskylder meg med at jeg var lettere påvirket i "sanse-systemet" mitt etter det jeg så og ikke minst hørte hos dere. Fastslår og gjentar at jeg ikke kan huske å ha hørt bedre høyttalere noen gang. Men jeg legger til som følger; kjære Øivind og Willy - hørt uttrykket "ser ikke skogen for bare trær?"

    Well, nå er det mer flate jorder enn skog der dere bor, så sagt på en annen måte; dere må våkne opp og innse den tårnhøye kvaliteten med det dere holder på med = la flere høre Bendit = garantert flere vil bestille maken eller be om noe som ikke er fullt så sykt ekstremt bra men hvor jeg tror en viss ned-reduksjon av dagens Bendit (slik at flere kan erverve seg Drømmehøyttalerne som) fortsatt vil holde vann til de beskrivelser jeg gav i innlegget over. For det skulle vært morsomt å vite om man fortsatt ville oppleve 80 - 90 % av det jeg hørt hos dere i går selv etter en viss (kostnadsbesparende) nedskalering - jeg tror bestemt det!

    Har fulgt med på alt dere har gjort opp gjennom. Vet en hvilken som helst høyttalerprodusent ville vurdert å hoppe ut foran toget før han lager maken konstruksjon som dere har i Bendit. Derfor, Øivind og Willy, jeg nærmest trygler om at dere kommer dere mer ut i markedet - la også folk med mer kjøpekraft lytte til Bendit og vurder (også) en liten nedskalert modell som jeg altså fortsatt vil ville befinne seg på øverste hylle. Aner ikke hva Gryphon Kodo koster, men jeg ville bedt dere bygge en Bendit til meg før jeg hadde viet danskene lyttetid - sier det litt om hva dere har fått til gutta boys og at dere ikke må sitte med gardinene nedtrukket i bygde-Norge men la flere slippe til som jeg gjorde i går?!?!

    Hvis noen lurer på hvilken forsterker vil lyttet til i går, Hypex klasse D. Kan nevne at den feteste McIntosh jeg har sett også bodde i huset, gadd ikke en gang spørre om å bytte fra klasse D fordi det låt så sykt bra og sykt befriende - befriende kan skje fordi her tror jeg det var null resonans-lyder ute og gikk, bare ren skjær naturlig problemfri musikkgjengivelse.

    Nei, skal ikke lire av meg mer tomme ord for Bendit må oppleves (herav høres). Glad jeg ikke bad om mer musikk i går, forresten, hadde bare fått mer vondt i magen av å forlate muiskknytelsen. På den annen side; den dagen nye huset mitt står ferdig er høyttalere med musikkopplevelse i Bendit-kvalitet vil være et like viktig fundament som grunnmuren på kåken. Da skal Øivind & Willy få bryne hjernecellene sine på hvordan 16 (helnorske) Seas siste versjon 12 cm Excel drivere og 4 aktive LROY ville egne seg for hvert kabinett, aktivt drevet med tre Hypex amper per side hvor to av dem skal fore bassene :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flott du deler litt positiv stemning MusicBear! På et nettforum er det fort at man argumenterer rundt de 5%ene man er uenig om i stedet for å fokusere på de 95%ene med felles glede.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hva het den saken du bygde som nesten så som en banan :cool:
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Disse låt formidabelt spør du meg.
    Dbx og sub, så er man i mål
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Flott du deler litt positiv stemning MusicBear! På et nettforum er det fort at man argumenterer rundt de 5%ene man er uenig om i stedet for å fokusere på de 95%ene med felles glede.
    Godt høre - syntes også flere kanskje kunne glede seg litt mer på andres vegne.
    For meg er musikk glede og nytelse - tør definere musikk som en positiv oase i livet :)

    En annen ting, under lytteseansen i går, følte jeg på en måte dyttet all mulig interesse for anlegg til side - som om det ikke eksisterte - musikkgjengivelsen i seg selv tok over alt fokus på en måte jeg ikke kan huske å ha opplevd før. Hadde knapt reagert om det tok fyr i anlegget - forstå meg rett :ROFLMAO:
     
    Sist redigert av en moderator:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det fremodles spennende kreasjoner ute på bøgda hos min helt. ❤ Mon om jeg noen gang får surret meg ditt...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det fremodles spennende kreasjoner ute på bøgda hos min helt. ❤ Mon om jeg noen gang får surret meg ditt...
    Du med er visst forhold til saker med blått lyss i - be i så fall om å få se den som står i annen etasje fra samme leverandør - say no more :cool:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du med er visst forhold til saker med blått lyss i - be i så fall om å få se den som står i annen etasje fra samme leverandør - say no more :cool:
    Å kjære, følger godt med på vår venn insels aktiviteter. Vet godt hva som lyser blått hos ham. :love:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Å kjære, følger godt med på vår venn insels aktiviteter. Vet godt hva som lyser blått hos ham. :love:
    Jeg, hadde ikke sett den modellen før, innrømmer det var på grensen til at det presset i benklærne :ROFLMAO:
    Heldigvis stod to høyttalere på hver siden av den, som støtte, og hadde Geir Tømmervik sett disse hadde han måttet få hjelp ned trappa - sjelden å se «hjemmelaget» som får Sonus Faber til å ligne noe «finert-greier-greier» :ROFLMAO:
     

    Daion

    Fersking
    Ble medlem
    12.02.2019
    Innlegg
    4
    Antall liker
    5
    Hyggelig musikk og kaffebesøk hos Øyvind i dag. Fantastisk flott lyd i dette anlegget, høytalerne spillte nydelig uten lyter. Særdeles godt håndtverk både innvendig og utvendig.
    Takk for god opplevelse😊 IMG_1449.jpeg
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Ja, det var noen ordentlig trivelige timer hos @inselwind idag!
    Spilte lekende lettbeint, ordentlig trøkk når det trengtes og nydelig detaljert lydbilde.
    Imponerende utførelse i tillegg, mektig imponert. (y)
    Disse må bare oppleves!

    Takk for lytten og hyggelig selskap.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ja, det var noen ordentlig trivelige timer hos @inselwind idag!
    Spilte lekende lettbeint, ordentlig trøkk når det trengtes og nydelig detaljert lydbilde.
    Imponerende utførelse i tillegg, mektig imponert. (y)
    Disse må bare oppleves!

    Takk for lytten og hyggelig selskap.
    Det var kjempetrivelig med Hortenbesøk!😊
    Etpar timer foran Bendit's med fersk julemarsipan og kaffe, i godt selskap, passet perfekt på en søndag 🎵🎶.. Vi sees plutselig igjen
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Så kult👍. Ja, disse likte jeg også veldig godt.
    Hvor har du gjemt bass?
    De står bare som tv høyttalere nå. Har ikke bass løsning til de for øyeblikket. Har testet de sammen med 6 suber i bunn med deling på 200hz og det var glimrende. Akkurat nå så står de bare uten akustiske tiltak med dsp og de er fabelaktige på akkurat det.
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    I går tok jeg turen til @inselwind . Vel fremme blir jeg tatt imot av en som alltid får en til å føle seg hjemme. Dette var en tur som jeg hadde sett frem til. Planlegge litt nytt, men også få hørt på noen av de fantastiske høyttalere som denne mannen bygger.

    Først ut var de mye omtalte «FantOrang» høyttalerne. Disse låt flott og til prisen er det vanvittig mye bra lyd, men de kan beskrives i en annen tråd. Det som skal beskrives her, er de utrolige line array høyttalerne kalt Bendits. De kan virke enorme der de troner i stuen, men man blir fasinert over det håndverk som er lagt ned i disse. Inselwind forteller om materialer, oppbygning og byggeprosess. Man forstår at det tar tid og at det er fagmenn som har design og utførelse. Vanskelig å ikke bli litt forelsket i disse, og det før man har fått en demo.

    Lyttestol i sweet spot stod klar, og det var bare å glede seg. Man blir litt satt ut av de inntrykk som disse kaster imot enn, før man rekker å trekke frem ett glis. Et virkelig stort rom med uanstrengte toner er det som møter deg. Det er silkemykt, kontrollert og med en enorm pondus. Jeg titter rundt etter hvor han har gjemt subwoofere og hvilke akustikk tiltak som er utført. Dette finner jeg ingenting av. Det er kun elektronikk og to Bendit’s som står for det jeg hører.

    Vi bytter litt låter, går litt mellom sjangere. Alt låter veldig bra, og det er vanskelig å komme med noe som helst og sette fingeren på. Jeg var på en demo av noen EgglestonWorks høyttalere, for noen uker siden. De satte sine inntrykk, men jaggu satte ikke Bendits faktisk dypere inntrykk. Her viser man at gir man de rette personene tid, og topp produkter å jobbe med, blir resultatet i toppklasse.

    I bilen hjem tok jeg meg selv i å klekke ut en plan for å lure disse hjem til min egen stue. Da jeg allerede er så heldig å høyttalere fra før som inselwind har bygget til meg, føler jeg meg heldig. Heldig over å eie noe som er bygget kun til meg og heldig som fikk oppleve Bendits.

    Takk for denne gang Inselwind , og håper vi treffes igjen snart.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kjempekoselig å få besøk av deg igjen, og takk for flott tekst👌. Tiden flyr så altfor fort, og plutselig måtte du hjem igjen.
    Du kunne jo ha hjulpet til å spise litt julemarsipan, da jeg senere på kvelden fikk litt dårlig samvittighet pga plutselig halvfull skål 😇🤭😅

    Neste gang er det jeg som skal besøke deg og Britt. Gleder meg til et gjensyn 🎵🎶😄
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hyggelig at denne tråden er framme igjen, og ser det er over fem år siden jeg var der på en lytt, og sånn jeg skjønner er det fintunet litt mer etter vi var der. Var meget bra da og sikkert ennå bedre nå
    Kunne gjerne tenke meg reprise på den ettermiddagen, for er det noe som trigger er det å høre noe annet en skrotet jeg til daglig hører.
    Siden jeg ble en del bedre kjent med konstruktør på messa blir ikke lyste mindre. Du er rett og slett en særdeles realt kar med teft for god lyd :) ....men, med noe dårlig retningssans da:LOL:
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Lurer på om jeg ikke skal ta det som fast tradisjon 😄.. 2×svele blir jo aldri feil😋😅🤣🥳
    Takk ligeså Tor! Du er alltid velkommen til Toten, selv om jeg også burde være nedover hos deg snart også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hvis tiden rekker til for deg er du velkommen, og ferjen som gikk fra Langesund til Danmark har sluttet å gå så ingen heft der heller.....:D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn